6. Plussanneet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kesä/syys/talviyrittäjät
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tervehdys!

Voi harmi Riina-K!! Voimia ja lohduttavia rutistuksia, tulethan pian takaisin??!

Mulla vointi ihan ok, melkosesti nukuttais ja jano on koko ajan. Sitten semmosia mitä ei viimeks ollu: tupakka ällöttää tosissaan, eikä kahvikaan maistu yhtä paljon kun ennen. Olen siis normaalisti tupakka ja kahviaddikti. :((
Ei kyllä ollenkaan huono juttu tuo muutos. edellisessä raskaudessa en saanut itteäni kuriin ton tupakan kanssa vaikka vähensinkin tosi paljon. Siinä sitten savujen jälkeen tuskailin pienen vointia ja kuulostelin liikkeitä.. No, poika syntyi kuitenkin terveenä vaikka pieni olikin. Mulla oli muuten tosi lyhyt napanuora, n30cm, onko tietoa mistä se voi johtua? Ukko oli koko raskauden pää alaspäin, reppana.

En oo varannu neuvolaan aikaa, täytyy varmaan ens viikolla soittaa. Mulla on vissiin viikkoja jotain viis? Vikat menkat oli joulukuun 27. eli laskettu tosiaan ois sillon lokakuussa. Vaikka neuvola sanois mitä niin ultra varmaan aikaistaa taas kahella viikolla la:ta ja tenava vielä ite kahella lisää.. Taitaa siis syntyä jo syyskuussa üüüü?

No katellaan nyt. Palaan asiaan varmaan kunsaan sen neuvola-ajan. Jaksamisia masujen kanssa!
-Lellu

Kiva kuulla etten oo ainut ähkyn kaa kamppaileva. Mulla tosiaan ehkä vaikuttaa asiaan se, että mittaa ei ole kuin komeat 158 cm joten kohtu painaa jo vatsalaukkua ylöspäin.

Tulin just kaverilta ja sain hältä sängyn päälle laitettavan hoitotason ja lupasi antaa seuraavalla kerralla sitterin ja vaatteita mukaan. Eipä tässä sit enää kauheesti mitään isoja hankintoja sit tarvii. Ammeen jalkoineen ajattelin käydä kattoon jos löytäis tuolta Lastentarvikkeen helmirysäyksestä, tiiä vaikka ostais hoitoalustan ja lakanoitakin jos halvalla löytyy. Vaunut on varattuna ja sänky on jo ostettu ja kaverilta vapautuu turvakaukalo tässä kevään mittaan. Tarvinneeko tuota muuta? Vaatteita, kuumemittarin (minkäköhänlainen ois hyvä????), tutteja, tuttipulloja, rintapumppu?!?! Dora, äityli, lellu hjeeeeelp?!?!?

Jotenkin en usko, että tuohon ähkyasiaan vaikuttaa niinkään se pituus (mä olen nimittäin yli 170 pitkä), vaan se lantion rakenne. Mulla on maha tosi edessä ja ""ylävatsa"" koholla ja pinkeä ja juuri tätä ähkyä, närästystä jne. Tai siis tää nyt ei perustu meikäläisen tietämykseen, vaan terkka sanoi ;)

Piti tulla tänne hehkuttamaan, vaikka meneekin vähän yksinpuheluksi ;), että meilläkin on nyt vaunut ostettuna! Brio Kombit, heitto- ja teleskooppiaisalla, juuri sellaisen väriset kuin alunperin ajattelin vaunut haluavani. Vantaan Vauvatalo Johannassa olivat hyvässä tarjouksessa ja sai paljon lisävarusteita mukaan (sade- ja hyttyssuojat, pyöräsuojukset, hoitolaukun ja vaunulelun). Ai miten niin mä tykkään shoppailusta...

Meilläkin kasvoi taas vauvan tavaravarasto tänään.:) Käytiin Lastentarvikkeessa ja mukaan tarttui matkasänky ja hoitoalusta. Eilen sain kaverilta pinnasängyn päälle laitettavan hoitotason ja lupasi antaa seuraavalla kerralla mukaan sitterin ja vaatteita, joten nyt alkaa kaikki isoimmat hankinnat olla jo hanskassa. (Dejá vu, kerroinkohan nää jo eilen?!??!;) Ei oo tietty kaikkia kamoja vielä kotona, mut kuitenki joko kaverilla ja kaupassa varattuna.

Käytiin tänään kaverin 3-vuotiaan synttäreillä ja olihan hulinaa kaikkien niiden lasten kanssa!:) Mies viihtyi ihmeen hyvin, siellä oli sellainen pieni poika (1 v 10 kk) joka kävi vähän väliä nykimässä miestäni sormesta leikkimään, oli kyl hellyttävää nähä oma mies leikkimässä sen kaa.

Mä oon jotenki aatellu et lyhyempi selkä vois vaikuttaa siihen et vatsalakku täyttyy niin äkkiä ku ei mulla mikään hirveen iso maha vielä ole, siis niinku tohon eteen. Mut ku makaa ja tunnustelee kohdun äärirajoja, niin ihmeen ylös se jo tulee, on kyl kevyesti ylittäny jo alimmat kylkiluut. Niin tai näin, massua painaa jo kovasti.

On kyl ollu niin rankka päivä et tää tytsy taitaa nyt painua makkariin kattoon tölsyä ja ootteleen unimattia!

No moikka kaikki odottajat!!!Eipä ole tullut aikoihin täällä palstalla käytyä, hyi minua. Täällä menossa 22+0 ja ihan samoja asioita olen mielessäni pyöritellyt, kuin tekin täällä. Toistaiseksi töissä ja kaikki hyvin. Olen menossa kontrolliultraan ensi perjantaina, kun sydäntä haluaa kätilö katsoa paremman asennon toivossa.

Kiva nähdä, että täällä pyörii tuttuja nimiä ja jo isoilla viikoilla menossa! Tsemppiä vaan ja pyöristytäänpäs edelleen..

kiva kuulla sinustakin dreamer!

nostelenpa ketjua huvikseni ja töitä vältelläkseni... heräsin viiden jälkeen tänä aamuna kuuntelemaan naperonyrkkeilyä masussa eikä sitten enää nukuttanutkaan kun aloin ajatella tämänpäiväistä rakenneultraa ja työasioita tietysti...

mitähän täällä on juteltu viimeksi, kesäkuulaisten ketjussa vertaillaan kovasti asuntojen kokoja ja huvittaa kun miehen sukulaiset (lähinnä isovanhemmat) pitää meitä ihan pröystäilijöinä kun muutettiin ""hulppeaan"" 80m2 asuntoon... kuulemma 40m2 riittäisi kahdellekin lapselle ihan hyvin ja mitäs niistä rappusista kun voihan vaunut aina kantaa..:) ja sitten joillekin neliökin tuntuu liian pieneltä kun on vauva tulossa. kukin tavallaan.. ja ihan hienosti ollaan kyllä kolmiokin saatu tavaroilla täytettyä, kyllä sitä vaan tottuu vaikka tilaa olisi kuinka paljon.

no mutta, alan nyt pyörittelemään papereita, toivottavasti on rakenneultrasta hyviä uutisia! eniten tietysti jännittää sydämen kunto kun tuolla ukkokullalla on se synnynäinen rakennevika, vaikkakin perityä ei sen pitäisi... palataan pian!

vihdoin pääsin mukaan. Nyt vaan jarrusukkia matkaan. Eli tänään tein testin ja plussa tuli. teen vielä toisen varmistuakseni asiasta, mutta täti ei ole ainakaan vielä tullut paikalle. ;-) Laskureiden mukaan laskettuaika menis tonne lokakuun puoleenväliin. Uskomaton fiilis. ei oiken käsitä koko asiaa, mut silti koko ajan sisällä kihelmöi ja kuplii. koita tässä nyt sit olla normaalisti töissä!

Niin Onnellinen!

Ihanaa Airi, paljon paljon onnea plussan johdosta!!! Olen käynyt aina välillä lukemassa teidän ketjua tuolla haaveilijoiden puolella ja toivoin kovasti plussaa teille jo pitkään yrittäneille. Tosi hieno juttu ja tervetuloa mukaan kirjoittelemaan!

Täällä tulee tänään 22 viikkoa täyteen. Ihmeen hyvä olo on ollut koko viikonlopun, ei pahoinvointia nälän yhteydessä eikä juuri vatsakipujakaan. Onneksi kivulias supistelu on nyt loppunut kokonaan. On tämä jännää kun tuntuu, että kaikki raskaustuntemukset katoaa välillä kokonaan ja välillä niitä taas on liian kanssa. Tässä vaiheessa raskautta on kyllä mukavaa se, että vauvan liikkeet mahassa muistuttaa koko ajan siitä että joku siellä on kuitenkin, vaikkei mitään vaivoja olisikaan :).

Paljon olette hankkineet jo tarvikkeita vauvalle tässä ketjussa. Meillä ainut hankinta tähän mennessä on vaunut, jotka tilattiin kätevästi netistä ilmaisella kotiinkuljetuksella! Oran yhdistelmät ja hinta vaivaiset 350 euroa. Tuolla ne jo seisovat meidän eteisessä kun oli pakko kasata ne miehen kanssa ja katsoa minkä näköiset ovat. Ehkä ne pitää vielä purkaa kuitenkin, vievät turhan paljon tilaa tyhjän panttina.

Pitää miettiä noita hoitopöytäjuttuja ja muita, ollaan vähän ajateltu että pesukoneen päälle voisi ostaa sellaisen pehmusteen ja siinä vaihtaa vaipan, olisi nimittäin kätevää kun hoitopöytä olisi vesipisteen lähellä eikä pitäisi vauvaa sitten kanniskella toisesta huoneesta pesulle. Meillä ei nimittäin kylppäriin mahdu minkäänlaista hoitopöytää.

Kuulostaa kyllä mukavan tilavalta tuo 80 m2, ellinoora! Meillä on tällä hetkellä kaksiossa neliöitä hieman alle 50. Toisaalta olen ihan samaa mieltä, että kyllä sitä tavaraa kertyy ja kaiken käytettävissä olevan tilan kyllä saa täytettyä. Jos meille tulisi 30 neliötä lisää niin kyllä meillä silti tavaraa riittäisi siihenkin tilaan. Etenkin vauvan kanssa. Saa nyt nähdä saadaanko tähän nykyiseen asuntoon lisäaikaa siihen asti kun vauva on vuoden, vai pitääkö pian jo alkaa hakea uutta asuntoa.

Tsemppiä ellinooralle rakenneultraan ja mukavaa viikkoa kaikille!

Valo 22+0

voi että, ihan huippua, rakenneultra ohi ja kaikki oli TOSI HYVIN! musta vauva näytti jopa ihan söpöltä jo siellä, kaikkia varpaita ja sormia näkyi ja sydämet ja aivot ja luut ja kaikki paikoillaan. jalatkin napero levitti oikein esimerkillisesti enkä kyllä pippeliä bongannut, mutta en sitten kysynytkään mitään kun ei kai ne kuitenkaan mitään kerro. ja saapahan jännittää.

painoa oli 300 grammaa ja pään läpimitta vastasi viikkoja 20+6 eli reilun viikon enempi kuin lasketut viikot! sit reisiluun mitta, vatsan ympärys ja pään ympärys tarkensi viikkoja lähemmäs, mutta kaikki oli kyllä yli sen 19+4... eli joko nasu on vanhempi tai kasvanut vaan vauhdilla. ja sievät jalat potki masunahkaa koo ajan, saatiin ihan mahtavia kuvia!

ihan uskomatonta että kättärille ei hyvässä lykyssä tarttee mennä seuraavan kerran kuin synnyttämään! ihan juhlafiilikset..

oikein isot onnittelut airille, tervetuloa mukaan!

onnesta soikeana, ellinoora...

ONNEA AIRI!!!

Ihanaa, että vihdoin pääset tänne joukkoomme! Lisäile tietosi listaan kun kerkeät!

Kiva kuulla tosiaan myös Dreamerista, yksi päivä tuossa mietinkin, että missähän mahtaa luurata, kun ei ole pitkään aikaan kuulunut...

Minä täällä kotona ahdistun (joo, tänään taas vaihteeksi tällainen päivä), on se kumma kun vaikka miten tietää, että pitäisi rentoutua, niin ei vaan pysty kun ahdistaa (eikä mulla siis mitään järkevää syytä ole ahdistukselle...) :( Kai ne on ne kuuluisat hormoonit.

Kaippa sitä uskaltaa nimensä listaan lisätä, vaikka heti kun sai plussan testistä niin alkaa seuraavaksi pelkäämään keskenmenon puolesta.

Eme 23.3.2006 KOS (25/30 esikoinen)
Athene 20.4.2006 (28/29, esikoinen)
Tinnu 11.5.2006 OYS (25/27 esikoinen)
Kevätkukkanen (24/27 esikoinen)) 18.5. Lohjan sairaala
Ava 29.5.2006 (27/28 esikoinen)
Nipsu 8.6.2006 (25/29, esikoinen)
Valo 12.6.2006(28/28 esikoinen)
Dreamer 13.6.2006 (25/30 itselle esikoinen, miehelle toinen)
ellinoora 29.6.2006 (28/28 esikoinen)
äityli78 13.7.2006 (27/26 kolmas)
Airi 17.10.2006 (27/29 esikoinen)

Synnyttäneet:
Dora 8.12.05 poika 3270 g/50 cm

Mahtavaa Onnea hirmuisesti Airi. Tervetuloa mukaan ja nyt toivomme että kaikki menee upeasti.

Joo ellinoorako kirjoitti että asuntoasioista ollut puhetta kesäkuulaisista, sama juttu Heinäkuulaisissa. Ja huomaan että näyttää olevan aika harvinaista että asuu kolmiossa ja kolmas lapsi tulossa. Mutta kukin tavallaan ja mihin on tottunut. Ehkä meilläkin vaikuttaa se, että oltiin nuoria kun eka lapsi tuli ja elämä vasta alussa. Kaksio tuntui luksukselta=), ei ollut kumpikaan ehtinyt uraa luomaan, kun juuri ammattiin valmistuttiin. Mutta tosi onnellinen on ollut näin.
Valo me asuttiin samankokoisessa kaksiossa siihen asti kun toinen lapsemme tuli ja sitten ostimme tämän oman kolmion, kivasti mahduttiin, sopu sijaa antaa.
Toisessa kerroksessa ollaan nyt, eli tulee pientä jumppaa aina kiivetessä=). Lasten huone on iso, mutta nyt hommaamme pojille kerrossängyt. Meidän makkariin mahtuu sänky, mutta ei hoitopöytää, aattelin nyt hommata sellaisen sängyn päälle laitettavan tason. Ei aikaisemmin tullut hommattua. Joo kylppäri ja keittiö ovat aika pieniä, mutta ihan hyvin vielä mahdutaan, muuten on ihan järkevät neliöt. Isompaan muutetaan varmaan sitten muutaman vuoden päästä ehkä kaksi vuotta menee. Joskus haaveilee omakotitalosta, ehkä sitten seuraavaksi, eipä tiedä. mut näin on nyt hyvä, ollaan kuin sillit suolassa lähellä toisiamme=). Ei vaan mutta olen aina innokas heittämään roinaa pois, meillä ei hirveesti ylimääräistä ole kertenyt, olen himosisustaja, mutta hillitty tavaroiden suhteen=).

Tänään olen kaappeja siivoillut ja ajattelin nyt käydä kaikki läpi kun energiaa on ihan kivasti ollut.
Jakselkaahan!

Miten voikaan olla mahdollista että mä paisun ku pullataikina? Tuntuu että vaaka kipuaa ihan tähtitieteellistä vauhtia ylöspäin...parempi varmaan jättää kotivaaka pölyttymään ja käydä vaan neuvolan vaakalla.:S

Mukava kuulla Dreamerista, ilmeisesti kaikki sujunu ok tähän mennessä. Ja Airi, onnea plussasta ja teretulemast mukaan juttelemaan!!!:)

Asuntoasioista. Me ostetiin kesällä rivari kolmio, ihan sitä ajatusta silmällä pitäen, että lapset ovat tervetulleita ja niiden kanssa tässä pystyy vielä asumaan vaikka 7 vuotta..siis siihen asti oikeastaan kun ensimmäinen menisi kouluun. Neliöitä meillä on 75 ja erillinen wc kylpyhuone ja sauna. Tilaa on kyllä hyvin ja uskon että vähempikin riittäisi vallan hyvin. Mutta ajatus oli ensiasuntoaostaessa, että seuraava asunto olisi sitten se lopullinen, joten tämän tulee olla se hyvä välivaihe, ennen ison talon (ja pankkilainan) hankintaa.

Listaa kun katselin niin huomasin tollaisen mukavan muutaman kuukauden eron mun ja mua edeltävän yrittäjän lasketuissa ajoissa. Te olette jo aikas pitkällä raskauksienne kanssa. Mutta tietysti hyvä että saan teiltä varmasti hyviä neuvoja ja kokemuksia sitten. Ekan neuvolaajan sain varattua..kertokaahan mulle miten teillä meni? Mitä siellä tehtiin? jne.

Joo, mä huomasin kanssa, että aikamoinen hyppäys oli tuossa edellisen plussanneen ja Airin la:n välillä, olisiko kuitenkin niin, että on sieltä plussattu, mutta kaikki eivät ole vaan tänne ketjuun tulleet enää kirjoittelemaan?

Ekassa neuvolassa (jos nyt enää mitään muistan) otettiin verikoe, pissanäyte (kannattaa olla käymättä vessassa ainakin pari tuntia ennen neuvola-aikaa), verenpaine, punnittiin ja sitten terkka täytti kaikkia tietoja äitiyskorttiin. Muutenkin juteltiin pitkään kaikista asioista. Sitten sai vältettävien ruoka-aineiden listan, vitamiini- ym. ruokasuosituksia, sekä muita kirjasia odotukseen liittyen. Ja meillä ainakin sai Vau-kirjan, jossa on raskauden etenemisestä ja vauvan kehityksestä viikko viikolta ja muutakin hyödyllistä tietoa, on mun mielestä ihan kiva kirja, hyvin informatiivinen, vaikka teksti tuntuu musta välillä aika uskomattomalle lässytykselle (mutta mielipiteitä on tietysti monia, en vain aina tykkää siitä tyylistä). Tuon saa myös muuten ilmaiseksi netistä tilattua, jos oma neuvola ei jaa www.vaukirja.com. Tuossa tuli mielestäni tärkeimmät, lisäilkää muut, jos unohdin jotain!

Niin ja mä en ole käynyt VIIKKOON puntarilla, enkä tiedä, uskallanko... Tai taidankin mennä nyt - okei... käyty - ei olis ehkä kannattanut siis IHAN HIRVEETÄ toi painonnousu!!! No, terkka mulle sanoi vielä viikko sitten, että nousu on ihan ok, joten lopetan tämän päivittelyn nyt...

Me myös Airin tavoin ostettiin tää 80 m3 kolmio viime talvena sillä silmällä että lapsiakin sit mahtuu tänne. Tuskin tää meidän lopullinen kämppä tulee olemaan, mut mahtuupa ainakin ensimmäiset 5-10 vuotta, jos lapsiluku jää kahteen niinku ollaan tällä hetkellä ajateltu.

Mies on tuntenu vasta nyt ensimmäiset potkut. Jostain syystä vaavi aina on hiljaa just sillon ku pyydän miestä kokeileen massua, mut toissa yönä kerrankin päästiin samaan aikaan nukkumaan ja makoiltiin niin että mulla on vatsa mieheni selkää vasten niin mies kysyi että potkiiko se tosiaan noin lujaa, tunsi ne kuulemma ihan selvästi! Ja sit eilen kateltiin telkkua niin et mies makoili pää mun sylissä ja sit se rupes huuteleen mun massulle et ei saa potkia isin päätä!=) Ei siinä voinut kun nauraa.

Nyt on ollu kyl ihmeellisen rauhalliset pari viikkoo, jotenki mieliala tyyntyny kauheesti: ei oo tullu itku- eikä raivokohtauksia. Huomaan et nauran kauheesti, sellasta hirveen syvältä kumpuavaa onnellista naurua purkautuu vähän väliä ja oon jotenki niiiiin onnellinen ja tyytyväinen elämääni tällä hetkellä. Pitää nyt nauttia tästä ennen kuin taas mieli muuttuu johonki suuntaan.;)

täällä ollaan kans vaakaboikotissa, kävin uimassa aamulla ja olen nyt kävellyt ainakin puolet työmatkasta jokapäivä, joten ei oo kyllä ainakaan minusta kiinni jos kiloja on taas tullut erityisen paljon... perjantaina on neuvola, siitenhän sen näkee.

olen edelleenkin ihan ekstaasissa rakenneultrasta, ihan rakastuneena kattelen vauvan kuvia ja ajattelin kopioida niitä myös ystävänpäiväkorttien seuraksi... saa kai sitä ainakin ekan lapsen kanssa hullantua tällä tavalla???:)

huomaan kyllä että jännitin sitä rakenneultraa tosi paljon, on kuin kivi olisi vierähtänyt sydämeltä ja tosi hyvät fiilikset ja naurattaa ihan niinkuin tinnuakin. sain just valokuvia kaverin lupaamista vaunuista ja ainakin päällepäin näyttää sellaisilta joilla vois ihan oikeasti tulla toimeen. pitäisköhän viikonloppuna käydä hakemassa...

vauva oli siis 300g (anteeksi jos toistan itseäni), kaikki luut ja jäsenet ja elimet löytyivät hyvin ja ihan mukavasti hän antoi kuvata itseään. jalkoväliäkin päästiin tiiraamaan hyvin, eikä pippeliä kyllä näkynyt, mutta en sitten kysynyt kätilöltä mitään. tuli pupu pöksyyn viime hetkellä.

täytyy lähteä syöttämään naperoa eli siis lounaalle, jutellaan myöhemmin lisää!

Neuvollassa oltiin taas tänään ja siellä kaikki hyvin.
Ainoastaa vähäistä painonnousua neuvolantäti vähän kyseli, mutta ihan hyvin olen syönyt ja herkkujakin on mennyt ihan kohtalaisesti :), joten enpä usko että siitä on kiinni.

Poju oli edelleen raivotarjonnassa, ainakin tähän tulokseen terkka lopulta päätyi. Toivotaan, että on oikeassa. No kyllähän sitä vielä seurataan, joten eiköhän se selviä.

Itsellä on ollu vähän epätoivonen olo tuon gradun suhteen, välillä on motivaatio kirjoittamiseen ihan hukassa, mutta tänään olisi taas tarkoitus saada edes jotain aikaseksi :)
Eme

Tuo on ellinoora ihan normaalia tuo höperyys! Itse harrastan samaa harva se päivä.:) Ja tottahan ensimmäisesta vauvasta saa hullaantua mielin määrin!!!

Milloinka sulla Eme on vauva kääntyny? Ite oon tässä jo pari viikkoa odottanu että milloinkohan vaavi kääntyy kun toistaiseksi on enimmäkseen poikittain niin että potkii oikeaan kylkeen. Lääkärissä käydessa oli viistoittain, mut samaan suuntaan jalat alhaalla oikealla. Saas nähdä miten ensi kerralla sanotaan (lääkäri taas 2 viikon kuluttua).

Mä melkeen ihmettelen tätä painonnousua et kun kerralla mahtuu kaks paahtoleipää ja sit ei saata syödä 3 tuntiin et mistä tää paino oikein tulee. Tyhjästäkö?!? Tietty kulutuskin on aika vähäistä näinä päivinä, mut emmä kyl niin paljoo oo syöny et ois mahdollista lihoa miltei kilo/viikko tahtia. No, pitää toivoa että painonnousu jossain vaiheessa hidastuu. Nyt siis paino noussu noin 8 kiloo...

Tännepä ei sit sen ihmeempiä. Ajattelin et ku noita vauvoja nyt noilla tutuilla tullu pideltyä sylissä et pitäsköhän aloittaa pienimuotoinen punttijumppa kun tuntuu noi käsivoimat olevan aika mitättömät. Jaksais sit kantaa junioria vähän paremmin.;)

eli puoliväli nyt virallisesti saavutettu! ja tänään mennään sen kunniaksi hakemaan vaunut kaverilta, tsekkaan onko näistä ilmaisista meille vaunuiksi vai tarvitseeko hankkia uudempaa tavaraa... toinen kaveri tarjosi vuoden vanhoja kolmipyöräisiä teutonia vaunuja 300:lla, uutena kuulemma 700 e. onko teillä mielipiteitä kolmipyöräisistä vaunuista? itse olen ain ajtellut että sopivat vain tosi sporttisille tyypeille... houkuttelee tietysti kun ovat niin uudet, olisi takuutakin vielä jäljella kai vuosi.

onko kenelläkään muulla ollut oireita silmien kanssa? olen ihmetellyt kun tuntuu näkö huonontuneen, näyttöpäätteen kanssa rasittuu silmät ihan eri tavalla kuin ennen. sitten löysin yhden ketjun täältä, jossa kerrottiin että raskaus voi oikeasti vaikuttaa myös näköön ja raskaana ollessa ei pitäisi esimerkiksi uusia laseja.. aika hassua, jos nyt on tottakaan. itsellä ei ole mitään silmälaseja.

ja tinnulle vielä... minä epäilen että mulla kokonaispainonnousu on huomisessa neuvolassa jotain 6kg, eli ihan kevyesti on kymppikilon nousu saavutettu sun viikoilla! eli ainakin kohtalotoverin saat täältä :) mies just kysyi tänä aamuna, että eikö ole raskas olo ja ihme kyllä olo on ihmeen hyvä ja energinen vaikka elopaino onkin noussut. vähät kiloista niin pitkään kun kunto säilyy edes jonkinlaisena.

ja käsilihakset olis todellakin treenauksen tarpeessa täälläkin, huomasin esimerkiksi ollessani sylikummina kaverin pojalle, että kastetilaisuuden jälkeen käsivarret oli päiväkaudet kipeänä! poika taisi painaa 6kg silloin..

mulla on kans ollut vähän tuota näköongelmaa. Itsekin ehdin kirota että pitääkö tässä vauvahankintojen ohessa alkaa ostamaan vielä kalliita lasejakin vaikka vasta 1 v sitten uusinut. No sitten näin tuon ketjun näköhäiriöistä niin kai tää sit on ihan normaalia ja toivottavasti ohimenevää. Ihme kun ei missään vauva/odotus kirjoissa asiaa mainita... tai en oo ainakaan nähny.

Muuten ei kai ihmeempiä. Maha kasvaa mutta ei onneksi vielä tunnu yhtä isolta kuin näyttää :-) välillä vaan ahdistaa ja painaa. Vauva liikkuu ahkerasti jne. Kelan paperit pitäis saada joku päivä postiin. Viikon päästä neuvolalääkäri ja silleen...

muuten ollut aika paska viikko... olen monta viikkoa ollutkin tosi hyvällä tuulella ja energinen enkä ole itkeskellyt ja stressannut kaikkea niinkuin vielä tuossa pari kk sitten mutta nyt sitten alkoi taas hormoonit jylläämään. Mies ajoi auton kyljen johonkin tolppaan josta sitten seurauksena omavastuu ja korkeampi vakuutusmaksu muutenkin tiukkaan rahatilanteeseen (ä-loman alkaessa tietty vielä tiukempi, mutta elämä on) ja uudet kesärenkaatkin pitäis kuulema ostaa (hyvä olla uudet renkaat jos ei oo varaa sit ajaa metriäkään :-)), niin ja sitten töissä pomo ilmoitti että mulle ei ainakaan heti palkata ä-loman sijaista (pihi!) ja tämä tietty raskaana olevan naisen logiikalla (poikkeaa huomattavasti normaalin ihmisen logiikasta) merkitsee lähes samaa kuin olis sanonut ettei sua tarvita täällä = loistava työmotivaatio. Tosin mun työkaveri joka sit joutuu tekeen mun hommat varmaan protestoi jossain vaiheessa tuota päätöstä ja pomokin ehkä jossain vaiheessa huomaa että ei ihan yhdellä pärjätä kun suurimman osan ajasta on kahdellakin kädet täynnä työtä. Niin ja sit mies teki yhden ikävän jutun mutta se on pitkä juttu... eilen kyllä harmitti ettei voi ottaa viinaa :-) ei sillä että se olis yleensä mun ratkaisu ongelmiin

jos vaikka jatkais työn tekoa vaikka ei kai mun tarvis tehdä mitään kun kerran yksikin työntekijä riittää :-)