Nega tuli, taas.
Nyt siis kiertopäivä 35/30 - eikä mulla näin paljon täti viivästele.
HUOM: jatkoviesti sisältää mainintaa eritteistä, herkkäsieluiset älkää lukeko!
Mä olen kyl nyt kovin ihmeissäni. En ollut koskaan kuullut kiinnittymiskivuista ja kiinnittymisvuodosta, joten niitä en voinut toivomisella luoda psykosomaattisiksi oireiksi. Niistä löysin tiedon vasta, kun olin itse kokenut ne. Tai ainakin kokenut jotain, mikä sopisi niiden kuvaukseen. Sekin tuntuu epätodennäköiseltä, että hajuaistin herkistyminen syntyisi pelkästä toiveikkuudesta.
Kuukautisten poisjääminen ja pahoinvointi tietenkin ovat sellaisia oireita, jotka voivat johtua siitä, että vain niin kovasti toivoo, että olisi raskaana. Mutta entä sitten nuo edellä mainitsemani? Mä en tosiaankaan tiedä mitä mun pitäis ajatella.
Itse keksin muutaman mahdollisen selityksen:
1) oireet ovat oikeat, olen raskaana, mutta jostain syystä virtsaan ei erity istukkahormonia. Tämä tietenkin olisi kaikkein toivotuin vaihtoehto.
2) oireet ovat psykosomaattisia, eli ovat syntyneet siksi, että olen niin toivonut niitä. Sitä en tosin tiedä, miten tässä vaihtoehdossa selittää hajuaistin selkeä vahvistuminen. Tai ne selkeät kiinnittymiskivut,
joista en ollut edes kuullut aiemmin, ja joita ei voi verrata mihinkään aiemmin kokemaani - kuukautiskivut ovat aivan erilaisia. Kiinnittymisvuoto olisi tietenkin voinut sittenkin olla erittäin niukka kuukautisvuoto, mutta se tuntuu varsin epätodennäköiseltä: kyseinen tuhruvuoto alkoi kp 26/30, eikä mulla
ikinä ala kuukautisvuoto niin aikaisin, eikä se ikinä ole niin niukkaa. Eikä kuukautiset koskaan ala ruskeana tuhruna, vaan mulla ne alkaa aina kirkkaanpunaisena verisenä melko runsaana vuotona. Ja aina aamulla, eikä illalla kuten toi tuhru.
3) Oireet ovat todellisia, mutta eivät liity raskauteen, vaan johonkin sairauteen. Siinä tapauksessa alan jo todella huolestua, koska silloin taidan olla pahasti kipeänä: pahoinvointi ja yökkäily, huimaus, heikotus, lisääntynyt jano ja pissahätä, erilaisten ennen miellyttävien hajujen tuottama pahoinvointi, hajuaistin herkistyminen niin että jo pieni määrä jotain hajua tuntuu pitkän matkan päähän tai tuntuu täyttävän koko huoneen, nenän valuminen, tukkoisuus ja nuhainen olo (miten tämä oikein sopii yhteen hajuaistin herkistymisen kanssa?), alavatsassa tuntuva nipistely ja kuplinta, pieni arkuus ja nipistely rinnan sivussa kainalon puolella, hermostuneisuus, mielialan vaihtelut, itkuherkkyys, palelu, hikoilu, väsymys, selän juiliminen, metallin maku suussa... Lisäksi huomasin tuossa eilen, että ulosteiden väri on muuttunut normaalista hyvin vaaleaksi, oljen tai sinapin väriseksi - mikä pienen googlauksen mukaan liittyisi sappivaivoihin. Tämä on kovin huolestuttavaa, kun kuitenkin olen perusterve - onko mulle nyt sittenkin jostain iskenyt jokin vakava sairaus?
Nuo kolme vaihtoehtoa keksin - keksiikö joku jotain muita vaihtoehtoja?
Jos olen raskaana, niin haluaisin saada selvyyden asiaan. Jos en ole raskaana, niin sais nää oireet mennä pois ja kuukautiset alkaa, niin että pääsis uudelle kierrolle yrittelemään uudestaan. Kurjaa, kun koko ajan pahoinvointi pahenee. Kaverikin jo eilen ihmetteli, kun ratikassa yökkäilin. (Mitään ei ole ainakaan vielä tullut yläkautta ulos, mutta yökkäiltyä tulee nykyään varsin usein.) Selitin sitten kaverille, että olen tainnut syödä jotain sopimatonta - en halua vielä kertoa edes yrityksestä, ja jos tärppää niin siinäkin tapauksessa kerron vasta kun pahin keskenmenoriski on mennyt ohi.