Heips! Kiitos kaikille lohdutuksista. Olette kultaisia. :heart: Mulla oli ihan uutena menkkaoireena pahoinvointia ja selkäkipuja. :kieh: Eli nyt sitten romuttui viimeinenkin usko raskausoireisiin. Mulla ei ainakaan ennen menkkoja tai plussaa voi oireilujen perusteella päätellä yhtään mitään.
Tirlittanille lohtuhalit. Ei muuta kuin eteenpäin. Itseään kannattaa vähän hemmotella. Hyvällä omalla tunnolla suklaata suuhun.
Itse ajattelin käyttää lähipäivinä mieheltäni synttärilahjaksi saamani lahjakortin spa:han.
Hannele ja Vaahtokarkki Mulla on ollut km:n jälkeen tosi selkeät ovisoireet, jotka kestävät peräti viikon. Eli alkuun ne ovat vain munarakkulan kasvukipuja. Minäkin tikuttelin ja hermoilin kun en saanut ovistikkuun minkäänlaisia viivoja vaikka nippailut munasarjojen kohdalla oli ihan selkeät. Sitten kun ovulaatio tapahtui kipu oli juuri tuollainen mitä
Vaahtokarkki kuvaili. Ensimmäisen kerran kun se tapahtui km:n jälkeen ennen ensimmäisiä menkkoja en edes tajunnut, että se oli ovulaatio vaan luulin, että lihas revähti kyljen oikealla puolella. Viime kierrossa "lihas repeytyi" sitten vasemmassa kyljessä. Minusta tuntuu aika absurdilta ajatukselta, että kipuilu johtuisi siitä, että munanjohtimet olisivat menneet tukkoon. Siinä tapauksessa minulla olisi mennyt kummatkin munanjohtimet tukkoon km:n jälkeen. Minun ymmärtääkseni tavallista voimakkaampi kipuilu voi johtua joko siitä, että oviksen tukena on jotain hormonia tai sitten munasarjat totuttelevat toimimaan tauon jälkeeen (esim. raskauden tai hormonaalisen ehkäisyn jälkeen). Ja folikkeli matkustaa sinne munanjohtimeen vasta sen jälkeen kun ovulaatio on tapahtunut. Eli ovulaatiolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa onko munanjohtimet tukossa.
Vaahtokarkki sinuna en olisi kipujen perusteella huolissani siitä onko munanjohtimet tukossa. Mutta muista, että tämä on vain mutu-tuntumaa.
Kati 231 Mulla oli ennen km:ää ongelmia kiertojen kanssa. Mutta vaikka ne tasaantuisivatkin siihen minulle normaaliin 31-32 päivään, niin silti minulla olisi luomusti ovulaatio suhteellisen myöhään, sillä luteaalivaiheenpituus on mulla 12-13 päivää. Ja kuten tuossa aiemmin kirjoitin niin tuntemusten perusteella, voisin arvioida oviksen helposti väärin. Km:n jälkeen olen bongannut myös ovislimat, mitä minulla ei ole koskaan aiemmin ollut. Limojakin kesti viime kierrossa peräti viisi päivää, mutta ne lopahtivat päivää ennen ovulaatiota. Mutta toisaalta olen huomannut, että ovistikkujen kanssa menee hermot ja stressillähän on vaikutus siirtää ovulaatiota edelleen. Tässä kierrossa lähden taas tuohon joka toinen päivä tekniikkaan, jota harjoitetaan reilun viikon oletettuna ovisajankohtana. Tämä käytäntö sopii ainakin paremmin minulle ja huonoille hermoilleni
.
Meilläkin lääkäri kehotti syömään foolihappoa ja monivitamiineja ja korosti vielä, että molempia kannattaa popsia vaikka monesti monivitamiinit sisältävätkin jo foolihappoa valmiiksi. Ja miehelle kanssa monivitamiineja vaikka siittiöt olisivatkin ihan normaaleja.
Mä kävin eilen ultrassa ja verikokeissa. Taitaa olla tuo verikokeissa käynti nyt aika pinnalla tässä pinossa. Ultrassa munasarjat näyttivät siisteiltä ja normaaleilta. Se tuntuu jo tosi hyvältä, sillä jos hormonikokeissa ilmenee jotain häikkää, ne ovat helposti hoidettavissa. Tai ehkä mulla on vaan vähän hitaat hormonit. :| Mieskin on testattu jo vähän aiemmin ja ihan hyvin tuloksin.
Tämä kierto pitää kuitenkin luomuilla. Tai ehkä korkeintaan se lääkäri antaa niitä progesteroneja, joista saa finnejä. Mutta eihän sitä koskaan tiedä vaikka onistuisi ihan luomusti plussaamaan. Ainakin tilanne näyttää nyt km:n jälkeen paremmalta kuin mitä se on ollut aiemmin.
Taas tuli liiaksi tekstiä. :ashamed: Lyhyesti ja ytimekkäästi kirjoittaminen ei kuulu erityisominaisuuksiini.
Plussapuuh
Merilinnulle ja muille ovisplussan saanneille!