**3-kYMPPISET ENSIKERTALAISET, vol.3**

Hei kaikille ja ennen kaikkea tsemppiä kovasti kaikille niille, joilla hoitojen mutkikas maailma on menossa. Tärppejä ja voimia!

Itse kävin tänään lopulta työterveyden puheilla - ja pääsin välittömästi erikoislääkärille eli gynelle. Työterveyslääkäri pahoitteli, että jos nopsaan eli heti haluan niin aika on vain vanhemmalle mieslääkärille. No, naiselle sitä kai haluaa, mutta otin riskin. Joka kannatti! Aivan ihana herrasmies, joka kuunteli kaiken, teki kaiken ja selitti kaiken erittäin hyvin. Ei siis vähätellyt mun yhtäkään kysymystä jne. Lopputulos oli se, että tehtiin ulttra ja perustutkimus. Tää vielä laittoi ultran peruskäynnin sisään eli mun ei tarvinnut itse maksaa sitä! Kerrankin ihana ihminen! Kaikki näytti olevan kunnossa eikä ainakaan endometrioosia niin,että se näkyis vielä missään. Adenoosi tai joku vastaava, jossa limakalvo kasvaa kohtulihaksen sisään saatttapi sen sijaan olla. Ei pitäisi kai vaikuttaa raskauteen. Onko kellään kokemuksia?

Sitten se outo juttu. Ultrassa möllötti hieno 18 mm. munarakkula, mikä tarkoitti lääkärin mukaan sitä, että ovulaatio tapahtuu noin 24 tunnin sisällä. Limakalvot oli riittävän paksuja eli näyttäisi, että hormoonitkin toimii. Hassua, sillä kiertopäivä on tänään 10 ja kierto on siis melko säännöllinen 29 mikä tarkoittas, et mun ovulaatio on tosi aikaisin ja tosiaan siitä menkkoihin on poikkeuksellisen pitkä! Onko kellään kokemusta tai tietoa, että ton kokoinen munarakkula sinnittelisi vielä pari päivää vai joko se munasolu tosiaan pullahtaa? No, se mies on siis reissussa, joten ei siis toivoakaan tässä kierrossa tärpätä jos näin on. Itse elättelin toivoa, että ovulaatio tapahtuu su-ma, jolloin olis herra taas maisemissa :)

Kun sitten ihmettelin tätä aikaista kypsymistä niin lääkäri sanoi, että tämän takia ovulaatiotesti saattaa mennä pahasti pieleen, koska munarakkula on kypsä aikaisemmin, mutta tikut näyttää vasta tapahtuvan ovulaation. Siittiöiden taas olisi siinä vaiheessa hyvä olla jo jemmassa odottelemassa.. Tää on tietty vain yhden lääkärin mielipide, mut hän sanoi suoraan, että varmempi tapa on ovulaation aikoihin tarkasta päivästä huolimatta harrastaa seksiä 2-3 kertaa viikossa. Silloin on aina tuoreita siittiöitä jemmassa.. heh, kun oliski noin helppoa.Mitäs mieltä olette?

Tosiaan voimia kaikille omissa ponnisteluissa. Musta tuntuu aina hassulta valittaa näitä juttuja, kun lukee muiden rankoista kokemuksista ja meillä alkuvaiheet menossa. Mutta ajatuksia ja paljon tuntemuksia ne on kyllä herättäneet jo nämäkin seikkailut lapsen saamisen yrittämisen ihmeellisessä maailmassa.




:flower:
 
Vaahtokarkki. Eilen viimeksi tarkastin, että suositukset ovat tosiaan, että yhdyntöjä 2-3 kertaa viikossa ja kp 10-17 joka toinen päivä. Näin olisi siis parhaat edellytykset raskaudelle. Ajattelin, että jos maltan, niin jätän tikuttamisen tässä kierrossa pois ja koetan vaan saada miehenkin innostumaan joka toinen päivä pupuilemaan. Ehkä se vähentäisi itseltä sitä painetta... En tiedä.
 
Tuulia, onneksi nyt takana se kivulias osuus :hug: Tulin ihan varta vasten tänne katsomaan, onko sinulta kuulumisia. Meinataanko sinulle laittaa yksi vai kaksi hedelmöitynyttä munasolua? Nyt tsemppiä! Ilmoittele, miten etenee?
 
Vaahtokarkki, onpa kiva, että sinulla oli noin positiivinen lääkärikokemus :) . Ihana kuulla. Mutta harmi tosiaan, jos Otollinen Aika menee tässä kuussa ohi. Mutta eikös ole ihana tietää, että siellä alhaalla kaikki näyttää toimivan hienosti :)!

Joka toisesta päivästä.. meillä ei olla lähdetty siihen, vaikka se varmaan järkevää olisikin. Minua, niin kuin miestäkin, kai pelottaa että lapsen yrittämisestä tulee liian hallitseva osa elämää, jos seksiä harrastetaan kalenterin mukaan. Pelkona on myös ilon katoaminen petipuuhista...

Tuulia, kestit hienosti, nyt se on onneksi ohi, se kipein osuus.
 
Mä olen välillä taustaillut, kun aina saa pettyä tätin tuloon...mutta nyt aion tästä kierrosta tikutta taas...kp 6/26 menossa....ja kymmenentenä päivänä aion alkaa tikuttelun...Kyllä kun keskustelua seurailee, ei ole helppoa raskaaksi tuleminen...ja välillä itsekin vaipuu epätoivoon vaikka vasta viides yk menossa.
Mieskin on taas innokkaammin mukana...oli viime kierrossa flunssainen ja väsynyt...joten meni vähän hukkaan koko kierto...Toivotaan että saadaan paljon plussia tämän vuoden puolella vielä...Ensi vuoden puolella tutkimiksiin jos ei vauvaa kuulu!!!
 
Minä se ramppaan edelleen vessassa vähän väliä tarkastamassa, joko on alkaneet... viime kierto oli 22 päivää, nyt menossa 24. päivä... vaikea pitää toiveita matalalla, vaikka parhaani yritänkin. Tekisi NIIIN mieli testata mutta odotan nyt vielä ainakin maanantaihin-tiistaihin, on tuo kierto heitellyt sen verran. Sitä paitsi vanhempani tulevat ihan kohta kylään ja lähtevät vasta joskus alkuviikosta, joten en testaile silloin, kun ovat meillä.

Päätä särkee (vain ihan vähän) ja pissattaa mutta olenkin juonut niin monta kuppia kahvia että ihme olisi, ellei pissattaisi. Ei siis oireita... Vähän ärtynytkin olen (vaikkei sitä kuulemma huomaa) mutta sellaisia päiviä nyt voi olla muutenkin. PMS-oireita mulla ei ole tavannut olla mutta nyt voinen laskea ärtyisyyden senkin piikkiin..

Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
Kuumetta samat on puuhat täälläkin. Eli vessassa ramppaan katsomassa, joko alkoi. Mulla menossa 27/28 ja oviksesta menossa nyt jo 15. päivä. Yleensä mulla on aika hyvin noudattanut tuota 14 päivää ovikseen ja 14 siitä menkkoihin -rytmiä. Mitään oireen poikasiakaan ei ole ollut mullakaan ellei siksi sitten lasketa sitä viimeviikkoista selkäsärkyä ja tämän viikon väsymystä. Olisin valmis kyllä laittamaan nuo asiat enemmänkin muuttuneen liikkumisen kuin raskauden piikkiin.
Mä olen ajatellut testailla aikaisintaan sunnuntaina. Kotona on kyllä ollut jo reilun kuukauden paketti Pregent stickejä joten niitä sitten liottelen, jos ei täti ilmaannu sunnuntaiaamuun mennessä. Suhtaudun tällä erää raskaanaolemiseen vähän skeptisesti. Miksi nyt olisin, kun en ole ollut kerran 11 kuukauteen... Onneksi on nyt viikonloppunakin töitä, joten ei ehkä tulekaan sitä vaihetta, että alkais toivottomana toivoa uskomattomia, hih.

Mukavaa viikonloppua kaikille ja plussatuulia Kuumetta! Tule sitten kertomaan miten käy =) Mä lupaan kanssa tällä kertaa raportoida miten käy. Joskus kun on toi raportointi jäänyt hoitamatta.
 
Minäkin ramppaan vessassa tarkastamassa :) Minulla on menossa kp 29/29. Menkkamaisia tuntemuksia on ollut jonkin verran vatsanpohjassa, mutta vaikea on arvioida, että onko tuntemukset samanlaisia kuin aina ennenkin. Minulla oli viikko sitten pahoinvointia, jonka voisi tietenkin tulkita oireeksi...
Itse olen ajatellut sinnitellä testaamatta vielä viikon, jos ei tätiä siihen mennessä ilmesty.

Plussatuulia kuumetta ja miinamaria ja ihan kaikki muutkin!
Hyvää viikonloppua.
 
Sä oot kyllä sitkeä sissi B) , jos tosiaan meinaat pantata testaamista viikon ajan vielä. Mutta hienoa, jos pystyt.

Plussatuulia sullekin! Olisko aika hienoa, jos saatais kaikki kolme Kuumetta, sä ja mä ne plussat nyt???
 
Oma napa. Vielä tuosta lääkäristä ja oviksesta pakko pohtia. Eli siis juu ultrassa kaikki oli sikäli ok, et munarakkula kehittyi. Mikä ei vielä tarkoita, että ovulaatio tapahtuisi tai että se munasolu mahtuisi munatorvista läpi. En maalaa piruja seinille, mutta muistuttelen vaan itseäni, että ei se ultra tosiaan kaikkea kerro. Onneksi ei kuitenkaan mitään selvää silmille hyppinyt.

En malttanut pysyä pois ovis-tikuista. Lähinnä siksi, että lääkäri epäili, että ovulaatio eilen tai huomenna ja itse pidin sitä ihan liian aikaisena. No, tikkujen mukaan ei oviksesta tietoakaan. Munasarjaa vihloo kolmatta päivää kovaa, joten sen mukaan jotain jossain tapahtuu.. Eli tikku tai lääkäri tai molemmat on väärässä.Toivotaan, että lääkäri että hani ehtis kotiin "oikeampaan aikaan". Mutta onks kellään tietoa, voiko ovulaatio jäädä tapahtumatta vaikka munarakkula kehittyy ja kasvaa? Päässä pyörii kaikki vaihtoehdot nääs.

Plussatuulia kaikille kriittisiä päiviä eläville. Ja reipasta temmellystä niille, joilla on otollinen aika tärpille..
 
miinamaria - saa nähdä miten sitkeä sissi oikeasti olen, mutta ainahan sitä voi sellaista suunnitella etukäteen. Voi olla, että jos tätiä ei näy, niin olen jo maanantaina ihan tulisilla hiilillä ja apteekki vetää puoleensa magneetin lailla :D
Joudun olemaan töiden vuoksi ensi viikon muualla ja aion itselleni perustella testin jättämistä viikon päähän sillä, että silloin saan jakaa asian mieheni kanssa. Mutta mutta... viikon päähän on pitkä matka. Katsotaan sitten mikä on tilanne. Voihan hyvin olla, että täti kurvaa paikalle jo nyt viikonloppuna.
Olisi tosiaankin hienoa, jos saataisiin oikein kasapäin plussia!!
 
Kiitos, Tirlittan-75. Täytyy tunnustaa, että vanhemmat ja vieraat pahentaa tilannetta... olisi niiin paljon helpompaa kärvistellä rauhassa peiton alla. Nyt täytyy esittää reipasta ja sosiaalista :( . Sattuu, sattuu ja sattuu, kun huomasin menkkojen alun vasta, kun ne olivat jo alkaneet, ne kivut.
 
KUUMETTA: :hug: Voimahaleja sulle todella kovasti ja koita kestää,ei se mukavaa ole tuo täti punaisen kylään tulo ja siitä johtuvat kivut,voimia todella kovasti sulle!

Peukkuja kaikille teille piinailijoille!

Miten teillä muilla on mennyt?
 
Kuumetta, myös täältä iso :hug: !

Miinamaria ja Tirlittan, pidetään teille molemmille edelleen peukut pystyssä odottelun kanssa! Tulkaahan kertomaan, kun olette testailleet.

Vaahtokarkki, toivotaan, että teillä ajoitus onnistuu ovulaatioon nähden. Se, mitä kerroit lääkärillä käynnistäsi, niin ei mielestäni tosiaan välttämättä kerro, että ovis tapahtuisi just 24 h kuluessa. Varmaan irtoaminen tapahtuu joka tapauksessa lähipäivinä. Sehän on varmaan joka kerta tapauskohtaista, minkä kokoisena folli irtoaa. Hormonihoidoissa ainakin ideaalina on pidetty sitä, kun munarakkula on noin 20 mm (kasvuvauhti noin 1-2 mm/vrk). Eli jos folli on ollut pari päivää sitten 18 mm ja testitkään ei ole vielä plussaa näyttäneet, on täysin mahdollista, että irtoaminen tapahtuu nyt viikonloppuna/maanantaina. Ei kannata vielä heittää kirvestä kaivoon. Se onkin sitten toinen juttu, että tapahtuuko ovulaatiota lainkaan. En ole mikään ekspertti näissä asioissa, mutta sen tiedän, että ovis ei tosiaan välttämättä tapahdu joka kuukausi, vaikka munarakkula olisikin kasvanut. Mulla itsellä on ollut nimenomaan sellainen ongelma. Asia on aika vahvasti ilmennyt siten, ettei tikuttamalla melko pitkälläkin aikavälillä ole o-testeissä näkynyt yhtään mitään, eikä muutenkaan mitään oireita ole ollut havaittavissa. Sulla ainakin kuulostaa sinänsä tosi hyvältä, jos ovisoireitakin on. Tsemppiä! Itse koittaisin tehdä testejä melko säännöllisesti.

Oma (.) mulla menossa kp 8 eli hiljaiseloa vietetään. Tiistaina seuraavan kerran ultraan kattomaan follin tilanne. Toivottavasti olisi lähtenyt hyvin kasvamaan ja mielellään vaan 1 kpl.
 
Voi Kuumetta voima :hug: täältä! Toi on kyllä tosi ikävää, kun menkat myöhässä, ehtii toivoa ja sitten putoaa... Tiedän jotain tuostakin tunteesta.

Mulla ei vielä vessakäynnillä äsken ollut punaista pöksyissä, mutta kyllähän se vielä sieltä ehtii ennen huomisaamuakin tulla. Ei ole kyllä vieläkään oikein mitään oireita suuntaan eikä toiseen. No, väsyttänyt on tällä viikolla ja tänään on pitänyt kyllä vähän väliä puputtaa jotain. Nälkä on vaivannut ja aamusta oli sellaista ikävää kuvotuksen tunnetta. Mutta noihin kaikkiin "oireisiin" voi olla niin monia muitakin syitä. Mut huomenna testaan ellei ole tätsä saapunut kehiin.

Miinamaria
 
plussaa :heart: :heart: :heart:

On kyllä niin epätodellinen olo. Yrityshän on aloitettu heinäkuussa -06 ja kai se varsinaisesti lasketaan alkaneeksi uudelleen marraskuussa -06, kun oli se viikon kestänyt (kemiallinen ???) raskaus. Vähän pelottaa, että tämä olisi samanmoinen. Mutta nyt viime aikoina kaksi ystävääni (joilla kanssa keskenmenot takana) ovat raskautuneet ja pysyneet raskaana. Se luo kyllä uskoa siihen, että tämäkin voisi onnistua.

On tää niin jännää. Pitkä taival tätä kuumeilua takana. Nyt tuntuu, etten uskalla tuonne odottajien puolelle kovin nopeasti vaihtaa. Mut voi olla, että käyn jossain välissä varpaalla kokeilemassa, miltä siellä tuntuu ;)

Odottelen testitulostasi Tirlittan :)

pöllämystynyt Miinamaria
 
Paljon tarrasukkia matkaan että pikkutyyppi pysyy kyydissä!!!! :flower:

Ja tervetuloa tuonne odotuspuolen kolmekymppisiin heti kun siltä tuntuu. En uskaltanut minäkään silloin siirtyä odotuspuolelle kovin pian, olisko ollut joku rv 8 tai 9. Alkuun olo oli tosi epätodellinen, mutta nyt tuntuu jo enemmän todelliselta.

Hurjasti plussatuulia kaikille+++++

pötkylä ja pikkuElvis 23+3
 
:heart: Ihanaa Miinamaria!!! Hurjasti onnea plussasta. Nyt vaan kaikkea hyvää jatkoon.

Itsellä kp 1 :'( . Menkat alkoivat eilen illalla. Ketuttaa ihan hirveästi, vaikka olihan tämä enemmän kuin odotettavissa. No huomiseksi aamuksi on varattu aika ultraan ja hormonitesteihin. Pakko täältä on perässä tulla ja jossain vaiheessa plussata.

Tuulia , täällä on toinen ulkosuomalainen :wave: . Toivottavasti munasolut lähtivät hyvin hedelmöittymään. Onnea siirtoon. :flower:
 
Miinamaria:Onnea plussan johdosta ja peukkuja ja tarrasukkia valtavasti masuvauvalle matkalle mukaan,että pysyy kyydissä mukana loppuun asti,todella pyyhin kyyneleitä silmistäni,ihana uutinen!

Antaa niin toivoa meille muillekkin,että kyllä sitä vauvan saa vaikka pitkään joutuu yrittämään.

Oma napa:Täti punaista odottelen kylään parin viikon päästä,kun meillä jäi ovis kokonaan hyödyntämättä tässä kierrossa,no ehkä ensi kierrossa tulee ovis hödynnettyä sitten.

Miten teillä muilla on mennyt?

Peukkuja teille kaikille!
 
Miinamaria, onnea aivan tuhannesti!!! :flower: :flower: Todella ihanaa kuulla, että joku meistä todella pitkään yrittäneistä viimein plussaa! Kyllähän teilläkin on takana tosi pitkä ja varmasti rankka "yritysputki" pettymyksineen. Ihanaa, että yritys kuitenkin nyt palkitaan plussalla! :heart: Haluaisitko kertoa meille "epätoivoisille", että millä tavoin onnistuitte oviksen tässä kierrossa hyödyntämään eli ajoititteko pupuilut pelkästään oviksen tuntumaan vai olitteko säännöllisesti koko kierron noin 2-3 pv välein? Aina nää "taktiikka" asiat mietityttää...

Iida-Liina, sinulle puolestaan pahoittelut ja iso :hug: tädin saapumisen takia! Tästä vaan eteenpäin.
 
IIDA-LIINA: :hug: Isot voimahalit tädin kylään tulon takia.

Meillä on vauva yrityksiä takana jo pari vuotta ja yrityskertojen laskemisen olen lopettanut jo ajat sitten,mennään ihan sillä eteenpäin,että vauva tulee jos tulee.Mieheni ei ole lapsettomuushoitohin valmis lähtemään,meidät on molemmat tutkittu tänä keväänä ja kaikki on ok.Mulla on takana juhannusviikolta tänä kesänä keskenmeno ja sen jälkeen ei ole tärpännyt ollenkaan.
Tunne mulla on,että oman pienen vielä saan,mutta sitä en tiedä koska,sen näyttää aika.

Miten teillä muilla on mennyt?

Täällä olen minä ollut kovassa flunssassa jo viikon ja ei meinaa millään hellittää,todella sitkeä flunssa tämä on.

Mukavaa alkavaa viikkoa teille kaikille!

Peukkuja kaikille piinassa eläville!

 

Yhteistyössä