<3 Kesäkuun Kullannuput 2013 <3 *huhtikuussa*

Täällä työaamuja vielä 9 jäljellä. Motivaatio kanssa nollassa, neuvolassa ovat nyt joka kerta muistuttaneet sairasloman mahdollisuudestakin. Samoin töissä ihmettelevät mitä vielä siellä teen. Mutta kun ei suurempia vaivoja ole ollut. Paitsi nyt alkaa taas väsymys vaivata työpäivien jälkeen, helposti tulee nukuttua muutamankin tunnin päiväunet ja silti saa yölläkin nukuttua.

Kieltämättä viime viikko töissä oli raskas kun joka päivä aamusta sai viestiä että joku on sairaslomalla ja silloin kävi itselläkin mielessä miksi sitä pitäisi itse viimeiset voimat taas töihin käyttää.. Katsotaan taas miten tuleva viikko menee, torstaina taas neuvola jos ainakin siihen asti jaksaisi töissä.

Ensiviikolla päästään synnytyssairaalaan tutustumaan. Synnytys ei itsellä ole vielä paljoa mielessä ollutkaan. Tuntuu jotenkin vieläkin niin kaukaiselta, vaikka loppujen lopuksi eihän tässä ole kuin puolitoistakuukautta itsellä laskettuun aikaan.

Murkku ja pikku-pallero 32+5
 
Terese, ambulanssilla on mentävä, vaikka vauva olisi raivotarjonnassa, mikäli hän ei ole kiinnittynyt ja vedet menee. Mulla oli kuopuksen kohdalla juuri näin. Hän oli ihmeellisessä loukkuasennossa, mutta selkeästi pää pyllyä alempana (tästä johtuen neuvola tulkitsi siis, että on perätilassa). Tuolloin kävin kättärillä vkolla 38 ja sielläkin neuvottiin, että asentoon voi yrittää vaikuttaa tyynytempulla, mutta muistaakseni piti olla kyljellään.
Tarkistin juuri, että esikoinen kääntyi rt:aan vasta viikolla 34, tai jotain selllaista. Neuvolassa 32+5 oli vielä poikittain, mutta seuraavassa neuvolla vkolla 35 oli pää alaspäin. Itse en huomannut mitään poikkeuksellisen ihmeellistä liikehdintää edes.

Mä mietin juuri tuota, että tuskin tämäkään vauva kiinnittyy ja kerta neuvola seurannat on niin harvakseltaan, niin mistä sen tietää voiko mennä omalla autolla synnyttämään???

Miijane, sulla on kyllä karutbkokemukset synnytyksestä kättärillä. Mä olen kyllä ollut synnytyksiin siellä tyytyväinen, vaikka yhden kätilön kanssa en toimeen tullutkaan. Enkä edes harkinnut synnytyssairaalan vaihtoa tämän kolmannen kohdalla ennen kuin edes tiesin ettei siihen ole mahdollisuutta naistenklinikan remontin vuoksi.

Tuulentyttö, mä olen ihan kaupungilla töissä, lastensuojelun sosiaalityöntekijnä. Työpaikkani on kallion virastotalossa.

Lasten sanoin OMG, kävin juuri vaa'alla ja oli tullut KOLME kiloa kolmessa viikossa. Ja kun tiedän, että kaikki on suklaasta ja pääsiäisen leivonnaisista, niin :ashamed:
Homma lähti ihan käsistä lomalla ja laivasuklailla. Ei ihme, jos olo on turvonnut. Eilen kävin lenkillä ja teki hyvää, edes liitosipuja ei tuntunut. Lenkillä ei supistele, mutta töissä kun kävelen lyhyitä matkoja, niin maha on kivikova ja pistelee ilkeästi. Parempi tietysti näin.
 
Elselli Mulla meni esikosta vedet kotona ja soitin kyllä synnärille heti sen jälkeen ja sain silloin vain ohjeistuksen, että lähtekää vaan tulemaan tännepäin pikkuhiljaa. Ei puhuttu sanallakaan että olis makuuasennossa pitänyt tulla paikalle. Ja sama juttu mun parillla kaverilla jolla synnytykset alkaneet vesien menolla. Täytyy neuvolassa kysellä ens viikolla tästä asiasta, samoin noista tuulentytön mainitsemista kotikonsteista.

Terese ja pikkutyttönen 30+0
 
On kyllä joo ihan mahtavaa, et meidän ryhmä on vielä selvinnyt ilman ennenaikaisuuksia!! Kun vertaa noita muita ryhmiä, niin pelottaa ihan, että näinköhän meidän ryhmä siltä pystyy kokonaan välttymään :/ eli kaikki supistelevat äitsyt nyt kovasti lepoa, että pienet pysyvät vielä matkassa mukana!! :)

Täällä työpäiviä jäljellä 15+1 koulupäivä!! Vähiin käy :p Mut onneks, koska taas perjantaina iski se noidannuoli ja joutui skippaamaan työpäivän :( sekä jos pitkään istuu, ni alkaa selkää huutamaan hallelujaa...samoin jos pitkään seisoo, ni jalat väsyy! Alkaa pikku hiljaa vetämään aika rammaksi :D ainakin siltä tuntuu!! Mut onneks on tää ihana harjoittelu edes menossa, ni sen avulla jaksaa painaa..ne pienet vastasyntyneet on niiiiin ihania!! :heart: oppii myös itse näin ensisynnyttäjänä paljon imetyksestä ja vauvanhoidosta!! :)

Mie pääsen vielä 36+1 KOKSiin tsekkaamaan ton mun kohdunkaulan tilanteen, ni toivotaan, et sit YRITTÄISIVÄT edes ultraa silloin jonkuu sortin kokoarvion! :D olis ainakin mielenkiintoista sit tietää kuin mettään arvaus menee! Mut muutenkin olis tuossa 36 viikon tutumassa täällä vielä neuvolalääkäri, et en sit tiedä tekiskö silloin mitään kokoarvioo vai vaan katsois kaikki mitkä viimekskii (tarjonta, kohdunkaula)!?! Mut nythän se jää tietty välistä, ku meen sinne sairaalaan tsekkiin!

Meillä vauvavakuutus otettiin if:stä, koska siellä oli myös muut vakuutukset! Katsotaan sitten kun siirrytään lapsivakuutukseen, et mitä if:n vakuutus kattaa, vai kilpailutetaanko muut vakuutusyhtiöt!!

Täällä eilen yritin vielä hieman sheivailla, mut aika sokkona mentiin :D oon itse käynyt kans yhdessä vaiheessa kosmetologilla sokeroimassa kainaloita säännöllisesti (ennen kun omistin epilaattorin) ni vois kyllä koklaa sitä joskus kotonakin, kun kerran sen pystyy täälläkin tekee :O kivakiva!

Täällä mies polttaa pikkusikareita aina joskus, lähinnä viikonloppusin jo ottaa, mut oon kyllä kovin sitä kritisoinut, koska haju on ihan kaamee, kun tulee sisään :$ yrjöt tulee melkee kurkkuun!! Mut onneks nyt raskauden edetessä mieskin on vähentänyt ottamista (eli kotona tissuttelua) jonka myötä myös polttamista!! :p

Eiköhän siinä oo taas jo tarpeeks tekstiä vähään aikaa :D viikolla ei oikee jaksa kirjotella kun on töistä niin väsynyt (8h+ 1h/suunta ajomatkat), mut lueskelen kyl aina sit viikolla! :)

Mukavaa alkavaa viikkoa!! :)

BF & poitsu 28+6

ps. kolme kaveria tässä lähiaikoina saaneet pojan ja nyt 2/3 on pitäneet jo ristiäiset, ni onneks vielä ei ainakaan ole kumpikaan poitsu saanut nimiä mitä me oltiin mietitty ;)
 
Terese, makuuasennossa pitää vain, jos vauvan pää ei kiinnittynyt, koska silloin on riski, että napanuora luiskahtaa pään alle ja vauva kärsii hapenpuutteesta. Jos vauva on laskeutunut, niin sitten vesien meno ei haittaa. Mulle tätä hoettiin neuvolassa sinnikkäästi, kun sanoin etten halua menna ambulanssilla, vaan oman miehen kanssa omalla autolla maaten vaikka takapenkillä:D
Sitten kun vedet meni yritin vielä synnäriltä saada lupaa tulla puolimakuulla omalla autolla. Eivät heltyneet täytyi nöyrtyä ja soittaa ambulanssi.
 
Joo ei mullekaan ole koskaan sanottu et ambulanssia tarvittais, jos vedet menee. Mistä sen tietää et vauva on kiinnittynyt? Ei sille oo neuvolakortissakaan mitään paikkaa tms merkintää..? Voi elämä ei uskois että kolmatta teen. Oon ollu aika huoleton tapaus aikasemmin. En kyllä tosiaan oo edes kyselly mistään kiinnittymisistä muutenkaan. Elämä ennen internettiä oli kyllä helppoa, kuunteli vaan nöyrästi neuvolantätin jutut ja meni niitten mukaan. :D
 
Heeiii, onkos kellään tollasta pinniksen katosverhoa? Tartteisin mitan sen verhon leveydestä ja pituudesta. Noista nettikauppojen kuvista on hiukkasen vaikea arvioida. Ajattelin meinaan ommella verhon itse jostain kivasta kankaasta ja säästää monta kymppiä. Saapahan sellaisen kun itse tykkää :)
 
Pyhäehtoota :wave:

Tosi paljon tullut kirjoitteluja, kun en eilen koneella käynyt, kiva lukea =)!
Toivotaan tosiaan, että meidän pinosta mahd. moni selviää yli rv 34.. sit kuulemma saa supistaa miten paljon tahansa, ei estellä (KYSillä sanoivat viimeksi lääkäri ja kätilö). No siihen ei ois mulla kun 3 vkoa aikaa, mutta se 37 sais tulla täyteen, sit saa syntyä!!!

Kokoarvioista Mulla ne on heittänyt alakanttiin sen vuoksi, että vauvat olleet niin alhaalla, että pään mittoja ei ole kunnolla saatu.. eiks ne jotenkin keskiarvona masun, reiden ja pään mitoista tule nuo painoarviot? Puolisen kiloa alakanttiin olleet mulla just ennen synnytystä.

Oli tosi kiva vkl, miehenkin kanssa jää vähän alkanut sulaa ;). Eilen tuli touhuttua kotosalla ja sit oli 3v. synttärijuhlia ja ihania yllätysvieraita illasta. Tänään tein kyllä pahan virheen.. Piti just tässä tilassa menettää Ikea neitsyys (juu, mä oon niin juntti ettei mua ole siihen puljuun saanut kirveelläkään), enkä tod. tajua miks hitossa menin nytkään :O. Se on ihan niin helvetillinen paikka, mitä olin pienillä maalaisaivoillani ajatellutkin, hyi yök! Varmaa naamataulusta paistoi kilometrin päähän se ahdistus, kun yritin löytää sieltä pois.. parin kilsan jälkeen sitten onnistuin |O. Mä vihaan, tai vähemmän pidän, shoppailua ja ostareilla pyörimistä, paikallisessa Prismassa on mulle riittämiin :D. Niin, siis supistellut on jonkinverran ja nivuset ja lonkat illasta kipeet. Tiistaina ois se neuvola ja ajattelin, että puhuttas jo vähän synnytyksestä, lähdöstä, vesien menosta jne.. mun kotoa lähdöstä on 10 vuotta aikaa, kaksi viimesintä käynnistetty. Mä oon käsittänyt, että jos vauva perätilassa ja vedet menee, sillon ainakin pitäs lanssilla ja makuuasennossa mennä.. mutta voin olla väärässäkin. Sitten mua mietityttää lapseveden määrä.. oon lukenut, että jos maha pinkee ja vauvan raajat ym. ruumiinosat tuntuu helposti läpi, vettä ois vähän. Mulla on juuri näin. Nahka posahtaa kohta, kun kiristää ja potkut näkyy niin selvästi läpi : /

Nelli&Rusina 30+5 (6vkoa + 1 pvä täysiaikaisuuteen :attn: ) :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: evamaria82
täällä sama homma,eli vettä luultavasti vähän,sillä raajat tuntuu ja näkyy läpi..todella terävät liikket aivan siis erilaiset kun muissa raskauksissa =O onneks huomena aamusta ultra missä katsotaan sekin tilanne..
täällä tehtiin viime raskaudes ainoastaan kokoarvio just tuntia ennen pojun syntymää ja oli ultralla 4kg..ja syntyi siis reilun tunnin päästä tästä ja oli 4250g..kätilön käsilläarvio oli 4,3kg eli tosi lähelle meni arvio ja tämä siis Jorvissa!
 
evamaria Missä sulla istukka sijaitsee? Mulla se ekaa kertaa takaseinämässä, joka myös vaikuttaa tuohon, että liikkeet niin teräviä (ennen ollut edessä). Myös vettä aina ollut normaalisti ja jossain vaiheessa jopa runsaasti aik. raskauksissa. Nyt ollut normisti tähän asti, mut mite ne lääkärit sen käsikopelolla voi arvioida :O? Pääsisköhän johonkin ultraan varmistaa vesitilanteen :whistle: ? Jos oikein inttäisin :D.

MUA SUPISTAA ja alaselkä ja hiton mahakin tulessa!! |O Epäsäännölliseen tulee, mutta välillä tosi kipeenä. Nukkumaan yritettävä siis, josko tuo tuosta tokenis, mur :kieh:
 
Kuulostaa hurjalta, että liikkeet näkyy läpi... :O Täällä näkyy vaan satunnaisia pomppuja ja kumpuja. No Alien stuff yet :D Huomenna aamulla klo 8 perhevalmennus, jonka aiheena imetys ja lapsen hoito. En malta odottaa, että pääsen könyymään tonne lumeen aamuvarhaisella. Mies kai vielä vähemmän intona :D

Hööpi ja Kinkku 30+4
 
Mulla oli esikoisesta etuseinäistukka ja ei todellakaan ollut tällaista alien-mahanhöykytysmeininkiä mitä nyt, kun istukka on takana ylhäällä. Tietysti varmaan vauvatkin ovat yksilöllisiä liikkeissään, mutta todella outoa, kun maha pomppii ja heiluu joka suuntaan. Ei tarvi ainakaan miettiä, että onko siellä masussa elämää vai ei.. Potkut ja mylläykset tuntuvat ympäri mahaa, joten olisiko toi munkin kaveri jossain poikkitilassa. Ainakaan selkeää päätä tai peppua en saa tuntumaan. Tai sitten vetää vielä kuperkeikkaa, minkä ehtii :D
 
Huomenta!

On sit vissi ero siinä, missä istukka sijaitsee, noiden vauvan liikkeiden suhteen siis =)

(.) purkautumista nyt.. Eilen siellä ikean reissulla tuli sellanen vihlontakohtaus, mistä MiiJanekin kertoi joku aika sit, ja mulla ollu kahdesti aiemmin. Viiem yönä niitä tuli kahdesti ja ei voinu nukkua sillo.. liikkeelle lähtö vähän helpotti. Jännä kipu, kuin ois puukko pystyssä vasemmalla alamahassa ja joka liikahdus tuskaa. Kesti nyt onneks vain muutamia minuutteja yöllä ja loppuivat. Mitä ne on :O?? En muista aikasemmista raskauksista. Muutenkin huono yö, kun alapäätä juilii ja kääntyminen tuskaa, meni ihan punaselle ristille..

Mukavaa takatalvista maanantaita (oikein maanantia keli - vois hautautua peiton alle ja nousta illalla pimeellä vasta)

Nelli&Rusina 30+6 :heart:
 
Mulla vaihdetaan iltapistokset Metformiin, koska arvoja ei saada kuriin. Eli rupean tänään syömään sitä ja toivotaan, että sokeriarvot saadaan sillä tavalla kuriin..

Mulle tehdään 8.5 synnytystapa-arvio lapsen ison koon vuoksi. Kätilö, joka soitti, oli sitä mieltä, että voidaan käynnistää jopa toukokuun puolella. :confused:

Nyt lähden apteekkiin hakemaan sitä lääkettä ja sitten kasvohoitoon. :)
 
Terveisiä vaan sieltä perhevalmennuksesta. Kasvolihakset kramppaa vieläkin naurun pidättelemisestä. :D Oli aikamoista imetyspropagandaa ja monta huumoripläjäystä niin videolla kuin kanssaolijoiden suusta. Esim. voiko kesävauvaa viedä ulos kun on siitepölyä. :D
 
Mulla on kanssa alien-maha =) Sikiön liikeet näkyy tosi hyvin ulospäin. Istukka on takaseinässä. En ole pelännyt, että lapsivettä olis liian vähän, kun esikoisen kanssa oli ihan sama juttu. Muistelisin, että silloin potki loppuvaiheessa niin paljon, että jalasta pystyi melkeinpä ottaa kiinni mahan läpi. Mies sitä kauhisteli, mutta ilmeisesti en liikaa rusikoinut pikkuista, kun syntyi jalat ihan ehjinä.

Vähän oon miettinyt jo synnytystä tai lähinnä sitä joudunko lähtemään taksilla yksin synnyttämään. Meillä ei tässä kaupungissa ole minkäänlaista tukiverkostoa ja anopilla kestää meille puoltoista tuntia ajaa, vaikka heti lähtis, kun saan ensimmäisen synnytyssupparin. Hieman siis epäilyttää, onko niin valmiudessa lähtemään meidän esikoista hoitamaan, että mies pääsis mun mukaan. Onkohan ihan tyhmä ajatus, että mies ja 2v-poika lähtis mua viemään ja anopppi hakis pojan sit sairaalasta? Joutuvat tietysti odottamaan käytävällä, mutta saisin tarvittaessa edes hiukan henkistä tukea välissä. Mulla synnytys oli viimeksi siis niin nopea, että nyt kätilö sanoi, että kannattaa tulla tunnin sisään sairaalaan. Onneksi kotoa sentään ajaa 20 minuutissa sairaalaan. Voi kun päivän voisi ennakoida, niin oma äitikin voisi ottaa vapaata siihen (asuu niin kaukana, ettei millään ehtis muuten). Nyt vaan toivon, että synnytys sattuisi päiväaikaan arkena toukokuun lopussa tai kesäkuun alussa, kun ajattelin ilmottaa pojan päivähoitoon sillon kaikiksi päiviksi. On siis vain 10 pv/kk hoidossa.

LilliAnn ja vauva 31+5
 
Hihii, pakko laittaa tällanen biitsikuva tältä "etelänlomalta" :LOL: Kaverit kävi avannossa mutta minä tyydyin vain kiltisti rannalla poseeraamiseen. Kuva on lauantailta kun poksui 30+0! :heart: Toivottavasti ei tuu ihan liian isona...



Mun taas oikeen täytyy päästä Reykjavíkin ikeaan tossa torstaina ostamaan koiraporttia ja jotain säilytysjärjestelmää vauvanvaatteille. Ainut mikä ehkä harmittaa Ikeassa on se ettei ole enempää rahaa mitä tuhlata ;)
 
rv 29+6 istukkakontrollissa käyty : istukka vielä osittain kohdunsuulla joka tietty estää normaalin synnytyksen..saattaa nousta vielä pois ylöspäin-toivon mukaan..MUTTA vielä enemmän olivat lekurit huolissaan vauvan koosta-oli 1,9kg jo eli yläkäyrillä-passittivat mut sokerirasitukseen ja kokoseurantaan-2vkn päästä uus ultra =P
kohdunsuu oli kiinni,kiintee ja kaulaa 4,6cm..vauva raivotarjonnassa ja korkealla..lapsivettä normaalisti!!
 
Evamaria - mulla aivan sama juttu. Neiti yli käyrien ja yli 2kiloa jo nyt.
Mä juoksen lääkärissä joka toinen viikko ja tänään juuri luvattu toukokuun puolelle synnytys.

Mulla tosin raskausdiabetes ja iltainsuliini vaihtuukin ns. Metuihin. Tänään juuri haen ne apteekista. Sivuoireina ripulia ja huonovointisuutta.

Torstaina ultra, jännityksellä odotan.
 
Hööpi ihme aikaan teillä noi valmennukset ;) esikoista odottaessa käytiin ja ne oli aina iltaisin.

Esikoisen synnytys alkoi myös vesien menolla ja esikoinen ei ollut laskeutunut, eikä kukaan maininnut että pitäisi ambulanssilla tulla tai makuultaan tai kiireesti ;) Mulla ei ole vieläkään mitään merkintää tarjonnasta ja muistaakseni esikoisessakin ekat merkinnätjoskus 32 jälkeen jolloin oli aina RT. Ja nyt ei myöskään ole mitään hajua miten tyyppi masussa on. Enkä vielä ees asiasta huolestu vasta tuossa 30 paremmalla puolella ;).

parisuhteesta meillä myös menee hieman huonommin nyt raskausaikana, näin myös viimeksi. Lähinnä pitää riidellä kotitöistä, itse en jaksa niin paljoa ja nyt vielä pyydetty lepäämään. Mies kyllä hoitaa normaalistikin paljon kotitöitä meillä, mutta nyt se sais tehdä kaiken ja itseä ärsyttää kun ei mukamas tee tarpeeksi hyvin yms. ;) Ja siis kun muutenkin aina välillä tai koko ajan ärsyttää kaikki. Muistan vielä että lisäksi synnytyksen jälkeen tuli aika jolloin en tuntenut mitään miestä kohtaan, en myöskään halunnut olla lähellä. Ajattelin jo silloin että tässäkö tämä nyt oli. Esikoisen ollessa parin kolmen kuukauden ikäinen kaikki muuttui ennalleen tai paljon paremmaksi. Tiedetään molemmat että näin nyt vaan on ja puolen vuoden päästä asiat taas toisin. Joskus ollaan myös sovittu ettei erota ennen kuin lapsi parin vuoden ikäinen, kun kuulema ensimmäinen vuosi lapsen kanssa on parisuhteelle rankin, siinä oisi sitten vielä vuosi aikaa korjailla suhdetta. Tosin ei onneksi tarvinnut näitä sen enempää miettiä. Ja tässä sitä nyt on tulossa niiden onnelliseen aikojen tulos... Taas hetki "kaikki" päin"... ;)

koko arviosta esikoisen kohdalla en saanut mitään arviota, lääkäri vain sanoi että ne yleensä menee niin paljon pieleen ettei kannata antaa. Nyt viimeksi pariviikkoa sitten lääkäri taas ilmoitti että varmaan aika normaali 3,5kg on tulossa tai hieman pienempi. Ihmettelin että miks ihmeessä se nyt jo tuollaisen avauksen heitti. Mutta täällä mennään viikolla 36 Tyksiin kokoarvioon koska on tuo RD. En kuitenkaan usko että siitä on mitään iloa ellei mitään jättiä lupailla, voi kuitenkin sen puolikiloa heittää helposti.

Tänään neuvola parin tunnin päästä. Saan varmaankin lähetteen toksemia kokeeseen, tai ainakin seurataan tilannetta. Järkyttävä päänsärky ei ole vieläkään hellittänyt. Painoaan on oman puntarin mukaan tullut varmaan pari kiloa parissa viikossa, se on paljon kun yhä oltiin aiemmin nollassa. Viimeksi lupailtiin myös että saan lähetteen pelkopolille, kun en halua odottaa sinne jonnekin viikolle 35 kun siellä normisti käydään.

vakuutuksesta Lähitapiolasta tuli viimein päätös, saimme vakuutuksen ilman rajoituksia vasta-aineista huolimatta. Siellä on myös esikoisen vakuutus.
 
Juu, kaavailevat kai toukokuun viimeiselle viikolle käynnistystä. Saa nyt nähdä taas, jos lääkäri vaihtuu niin mitä loppujen lopuksi sitten päätetään. Arvio olisi silloin 4-kiloinen vauva.

Kauhulla odotan, miten nuo metut sitten vaikuttaa omaan oloon ja lapseen. Ei ole kauheasti netissä tietoa tästä hoitotavasta raskausdiabeteksessä. Toisaalta helpompi ja mukavampi hoitomuoto kuin suoranaiset insuliinipistokset..
Olisi hienoa, jos oma paino ei enää nousisi ja vauvankin kasvu tasaantuisi. Olisi hieno saada ns.normikokoinen nyytti kainaloon, eikä n.3kk kokoista jörkälettä.
 
Miijane tiiätkö mikä ois mulla suunnilleen lasketun ajan kokoarvio,kun sitä ne ei sanonut..nyt ne mittas kahteen kertaan ja toinen tulos oli jotain 1930g ja toinen 1,9 ni laittoivat sit ton pienemmän arvion..näyttivät vaa käyriä ja se meni yläkäyrällä..sulla on tosiaan iso vauva masussa huh ,onneks ne käynnistää aikasin!!
niill lukeekin koneella että ei sais olla yli4kg vauva nyt kun viimeks oli niintiukassa tuo kuopus...toivottavasti ne mullakin käynnistää ennen laskettua...saas nähä..kuka sul ultras,mulla oli joku nainen jolla ruskeat puolipitkät hiukset ja opetti samalla uusille oppilaille nice =)
 

Yhteistyössä