<3 Kesäkuun Kullannuput 2013 <3 *huhtikuussa*

Hei,
Monta kuukautta olen seurannut teidän ketjua ja ajattelin vihdoin liittyä mukaan. Täältä on saanut niin ihanasti huomata, ettei ole vaivoineen yksin! Ensimmäisessä raskaudessa reilu kaksi vuotta sitten oli lähinnä vaivana kivuliaat harkkasupistukset. Nyt on ollut supistuksia jo viikolta 15 ja lisäksi liitoskipuja ja paineen tunnetta alakerrassa, suonikohjuja, turvotusta ja närästystä... Kovin odotettu tämä toinen poika on ja ihanaa, kun on ollut alusta asti niin touhukas mahassa, ettei ole tarvinnut pelätä, ettei mahassa olisi kaikki hyvin. Äiti on vaan tuntenut itsensä niin raihnaiseksi, että odotan kovasti, että poika syntyisi jo ennen laskettua aikaa 5.6.

LilliAnn ja vauva 31+2

LA: 5.6. LilliAnn 34 v. 2. lapsi, poikalupaus
 
Tervetuloa LilliAnn! :flower:

Synnytystapa-arvio (ultra) tehdään meidän kunnassa aina ainakin ensisynnyttäjille. Nyt täytyykin muistaa kysyä seuraavassa neuvolassa kuuluuko se uudelleensynnyttäjillekin. Olisi niin kiva päästä kurkkaamaan poitsua vielä kerran ennen syntymää.. :rolleyes: Näkisi myös sen, miten päin kaveri siellä majailee. Mulla ei oo mitään käsitystä...

Mitäs muuta.. Vakuutus otettiin Tapiolasta, missä meidän kaikki muutkin vakuutukset on. Ja juu, vähän kylmää on täälläkin päin :whistle: Supistaa päivittäin, välillä vähemmän ja välillä enemmän. Työmotivaatio 0, 16 aamua jäljellä...

rockstone & mini 31+1
 
Työaamuja olis 13, jos nyt ens viikolla pääsen takas töihin saikulta. Ei kyllä hyvältä vaikuta, yhtään ei kestä istua. Tai ei se istuminen, mutta siitä liikkeelle pääsy tökkii. Äippäloma siis alkais vappuna.

Suonikohjuja ei oo missään päässä, vaikka korvien väli siltä välillä tuntuuki, että saattaa jotain töhkää ollakki.. Koputan puuta joka tapauksessa, ei kuulosta kivalle!

Vakuutus otettiin ennen rakenneultraa Pohjolasta vähän sillä meiningillä, että jos sieltä jotain löytyy, niin vakuutus senkin korvais, esim. reikä sydämessä tai jotain. En kyllä sitte muistanu lukea koko vakuutusehtoja, että toimiiko se noin.. Mut se onneks meille myönnettiin. Kunnallisen hoidon taso meillä vaihtelee niin suuresti, että toisinaan pääsee lääkärille ei kiireellisen asian takia samana päivänä ja toisinaan kiireellisen kans pitäis viikko ootella.. Parempi sitte suoraan roudata lasta yksityiselle, ni ei tarvi alkaa pähkimään. Lisäksi musta tuntuu, että jos tuota vakuutusta ei ois ottanu, ni meiän tuurilla meillä olis joku moniallerginen korvatulehduskierteinen pikkuinen. Toivottavasti tuo kallis vakuutus nyt sitte suojais kaikilta taudeilta :D

Täällä poksutaan aurinkoisen viikonlopun kunniaksi!

kodehu 30+0 POKS!
 
Liukastuin ulkona, onneksi menin vain kyykkyyn ja sain käsillä kiinni ni ei tömähtänyt koko mamma jäihin. Vauva liikuskelee ja kummempia kipuja ei ole ni ilmeisesti säikähyksellä selvittiin. Että mua ärsyttää kun joka välissä telon itteäni ja mahaani (mm. törmäilen oviin!) ja sitte saa stressata et onko kaikki ok.. :confused: vuodelepoon pitäis tämmönen söhelö laittaa.

Meillä menee parisuhderintamalla aika tosi hyvin, mies urhoollisesti jaksaa mua ja mun mielialoja. (ja kaikkea muutakin sivutuotetta,, jota tämä tila tuo tullessaan. Mutta meillä menee siis tosi hyvin. Veikkaan et mahdolliset ongelmat tulee sitten kun vaavi on maailmassa ja vaikuttaa täällä kotona :LOL:
 
Äsh kirjoitin pitkän tekstin ja sitten sähläsin ja kaikki katos..

Joku kyseli sokeriarvoista. Mulla aloitetaan ensi viikolla päiväpistokset insuliinia iltapistoksen lisäksi. Esim.kaksi palaa ruisleipää nostaa arvot lähelle kymmentä. Oma haiman toiminta kai melkein lakannut toiminnasta, jos katsoo noita arvoja. :(
Ja kai tämä vaikuttaa sitten painoonkin, sitä tulee koko ajan lisää -- söin mitä tahansa ja kuinka vähän tahansa.
Ja vauva kasvaa jossain ihan omilla käyrillään. No olin tietoinen, että iso tulee tästäkin lapsesta.

Parisuhderintamalla menee hienosti. Meidän tilannehan oli
varmaan kaikkein heikon raskauden alussa. Mutta nyt ei ole riidelty yhtään kuukausiin ja mies passaa ihanasti mua. Silittelee masua ja soittaa musiikkia vaaville viikonloppuaamuisin. Ikinä ennen mua ei ole huomioitu näin hienosti raskauden aikana. Ei voi valittaa mistään. :)
Yhteenmuutto tuntuu päivä päivältä paremmalta idealta.

Meidän Prahan reissu lähestyy. Mies hieman epäilee, mitä tuleman pitää, kun mua supistaa ja liikkuminen yhtä tuskaa.
Eilen tuli YKSI ihan kunnon synnytyssupistus, pelästyin ja olin varma, että nyt se alkaa, mutta jäi siihen yhteen. Nyt on nippailut kohdunsuulle ja masuun koko päivän. Reidet on tulessa, mutta en kehtaa mennä näytille taas, olin siellä juuri viime lauantaina. :D

Koottiin aamulla meidän tytön vaunut. :) Punaiset Brio Happyt. :) Nyt mulla on kaikki valmiina. Tykkään, että asiat hoidetaan hyvissä ajoin, vaikka moni varmaan ihmetteleekin, kun kaksi kuukautta aikaisemmin laitan kaiken valmiiksi. ;)

Asiasta ihan eri ulottuvuuksiin -- meinaa mennä hermot Booking.comin kanssa. Varasin tammikuun 10.päivä hotellin Prahasta, no nyt varauksessa oli samanniminen hotelli Kreikasta rannalta. Tasan tarkkaan tiesin, etten rantahotellia olisi Prahasta valinnut. No etsin toisen hotellin ja hinnan piti olla x. No tiliotteita lukiessa huomasin, että hinta oli muuttunut 60e kalliimmaksi ja hotellin nimikin eri. No otin taas yhteyttä, ne vaan veloittanueet toisen hotellin nimellä varaukseni ja muka päivän kurssin mukaan maksettu. Eli hinta joka ilmoitettiin hinnaksi, ei pidä paikkaansa lainkaan -- on vain viitteellinen. Mä en ymmärrä moista hinnoittelua ja lähtee kyllä valitus kuluttaja-asiamiehelle. Niih!

Mies tekee tortilloja meille illaksi.. Paljonkohan tommonen "lätty" nostaa sokereita, vaikka onkin täysjyväistä. :D

Ihanaa viikonloppua kaikille. :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: nelHM
synnytystapa-arviosta: täälläkään sitä ei saa automaattisesti tai en minä ainakaan ole saanut! viime raskaudessa se tehtiin minulle rv 36+2 kun vaadin käynnistystä noiden syöksysynnytyksien vuoksi..nyt vaadin taas mutta en tiedä pääsenkö arvioon..
eipä tuo loppuraskauden ultra paljoa maksa yksityiselläkään että sinne sit jos en muuten pääse =D
suonikohjuista: mulla ne on jaloissa ja alapäässä niin pahat sekä peräpukamat että meen niiden takia ihan lääkäriin tän kuun lopussa..saavat luvan leikata ne koska vaivaavat mua vaikka en ois raskaanakaan! peräpukamat on ulostyöntyvät ja tulehtuvat ja vuotavat runsaasti verta( tosi kipeät) aina silloin tällöin,alapään kohjut on tosi kipeet silloi kun niitä tulee,hyvä kun pystyy mitään tekee varsinkaa kävelee niiden kanssa..ja ovat tosi isoja..niin ja jaloissa tosi pahat jotka ovat nyt poksahtaneet ja turvottaneet mun jalan ja tän takia mult menee jalasta tunto useita kertoja päivässä ja ne särkee...noi ei sinänsä liity mulla raskauteen-meillä se on sukuvika ja äidilläkin leikattu noi pois,mut sil ei kuulemma ollut ees näin pahat! raskaus menee muuten hyvin ja jaksan ihan älyttömän hyvin kun menin ostaa ihan sairaan hyvän tukivyön nimeltä nexcare,niitä saa apteekista! vähentää lantion,selän kipuja ja mikä parasta-mun ei ite tarvii kantaa masua vaan vyö on niin tukeva että masun painoa ei enään tunne!! paras ostos ikinä!!!!jaksaa hyvin tehä 10km kävelylenkkejäkin nyt!
ens viikon ma mulla ultra jorvissa jee =)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: nelHM
Täällä määrättiin äitiysloman alkuun saikulle!

Varasin aamulla ajan neuvolalääkärille lähinnä sillä ajatuksella, että sais vaikka viikon saikkua, kun alkaa olla tuo töissä istuminen todella tukalaa. Alapäässä kaamee paineen tunne. Noh yllätykseks lääkärissä toteskin, että kohdunkaula on pehmentyny ja lyhentyny :eek: Nyt sit urheilukielto ja lepoa ja vähän yli viikon päästä kontrolli. Huih. Saikkuahan mä halusinkin...mutta en tällä tavalla.

Ei auta kun ottaa iisisti!

LittleOne 30+2
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: nelHM
Täällä neuvolalääkäri katsoo 36 rv tienoilla koon ja tarvittaessa laittaa lähetettä äitiyspolille. Minulla on maanantaina meno möllykän koon vuoksi tarkistusultraan neuvolaan. Tuntuu vaan vähä turhalta, kun tiiän että tämän naikkosen mielestä kaikki on normaalisti eikä oo tarvetta polilla käyntiin. Mut eihän sitä tiiä, jos kasvu on tasaantunut.

Minulla ei oo ollut mitään suurempia vaivoja. Tänään tuli 30 vko täyteen. Aamulla leivoin pullaa ja sämpylöitä ja jouduin olemaan vähä kumarassa. Se ei tehny hyvää, nyt on loppupäivän supistellu ja maha on ylhäältä kipeä. Tuntuu kans että painoa ois tullu yön aikana monta kiloa. Eikä tee yhtään hyvää, kun tuo 1v4kk tahtoo rymytä kokoajan sylissä.

Hapsiainen & möllykkä 30+0
 
evamaria Sinun kohjut kuullostaa tosi hankalilta :(. Ja vielä pukamat.. just ite miehelle totesin, että ne ne tästä vielä puuttuukiin. Myötätunnon halauksia noiden kanssa! Aj tuo vyö kuullostaa taivaalliselta, hienoa että oot saanu siitä helpotuksen =)!

MiiJane Ymmärrän sun miehen huolen reissuun lähdöstä.. ei kuullosta kovin stabiililta toi sun vointi suppareiden suhteen : /. Mutta ymmärrän kyllä senkin, miten paljon sitä haluaa jotain ihanaa kahden kesken, kun kohta se ei sitten heti onnistu. Ihanaa reissua! MIlloin lähdette?

LittleOne Nyt vaan sitä lepoa, ajksamista siihen.. se on kyllä niin :stick: rasittavaa! Yhtään jos ei hölläily kuulu omaan luonteeseen. Mulla ainakin alkaa alpään lisäksi levitä yläpää, vaikka kuinka tiedän että tärkeän, tärkeimmän, asian takia pitää huilata.

tuulentyttö Onneksi olet vain kyykannut! Mutta kyllä nuo säikäyttää! Mua pelottaa, jos lentäs mahalleen.. se ois pahinta. Onneks alkaa jopa näillä leveyksillä olee jo suht sulaa tuolla teillä =)

(.) Ollut vähän henkisesti rankka päivä.. äiti ollut isossa syöpäleikkauksessa ja sen tuloksia odotellut koko päivän, ja meni luvattua kauemmin.. Mutta, nyt kaikki ok ja äiti hengissä ja leikkaus kai onnistuneesti ohi. Päänsärky jatkuu vain :(! Silloin aamuyötä siihen heräsin ja ei ole vieläkään hellittänyt, panadolit ei auta mitään. Mittailin verenpaineita ja nekin hyvät 108/67, että ei myrkytykseen viittaavaa. Ihan tasasen epätasaseen supistaa ja ikävästi tuonne alamahaan tuntuu.. kaitpa tää on vaan tätä, kunne losahtaa kunnolla? Vähän reilu 2 vkoa seuraavan cervix kontrolliin.. veikkaan että edistystä taas taaphtunut. Mutta näytille en mene, ennen kun nää saa mut itkemään tai muuttuuvat säännöllisiksi, sen olen päättänyt.

Illanjatkoja kaikille =)! Kohtahan se perjantai illan perussetti VOF alkaa.. vähän pizzaa sen kunniaksi :p
 
  • Tykkää
Reactions: tuulentyttö
Kokoarvioista olitte pihuneet. Helsingissä ei sitä ainakaan automaattisesti tehdä. Esikoisesta mulle tehtiin useamman kerran kättärillä johtuen raskaudmyrkytyksestä ja se meni ainakin aika metsään, vaikka sama henkilö teki aina. Ultran mukaan vauva oli 3500 g, mutta syntyessä 2800g. Aikamoinen heitto, vaikka ultraaja oli kokenut alan lääkäri. Ton kokemuksen perusteella en ainakaan randomisti lähtisi yksityiselle maksamaan painoarvosta. Pitäisi tietää, että ultraajalla on hyvät taidot saada oikeita mittoja.

Mulla vauva on tosi ylhäällä. Helngittäminen on vaikeaa, samoin vatsalaukkua painaa. Välillä vauva muuttaa asentoa ja olo on joinakin päivinä helpompi. Eilen olinyhdessä työjutussa, jossa piti istua nojatuoleilla puolitoistatuntia. Se oli tuskaa, kun mahan vuoksi piti olla kummallisessa asennossa ja sain krampin selkääni. Mieli olisi mennä makaamaan lattialle selälleni, mutta korrektina:LOL: ihmisenä en sitä tehnyt.

Töitä on vielä 18 päivää. En tiedä, mikä murphyn laki vaivaa, mutta meno muuttuu siellä koko ajan hurjemmaksi. Enemmän ja vaikeampia töitä, meidän työt on osittain päivystyksellisiä ja ne on vaan pakko hoitaa, vaikka välillä tekisi mieli olla vastaamatta puhelimeen. Ja mä kun luulin, että olisin voinut chillailla rauhassa nämä viimeiset viikot ja siivota pöydän ja tyhjentää mielen (eli käydä kevätauringon lämmössä torikahveilla yms.).

Oikein ihanaa viikonloppua teille kaikille ihanaisille! Lepomääräyksen saaneille paljon tsemppiä ja koittakaa jaksaa pitää huolta itsestänne ja pienokaisista.

Elselli 29+6
 
  • Tykkää
Reactions: nelHM
NelHM Reissuun olisi lähtö 22.4 ja tultais perjantaina 26.4 pois. Mä luotan siihen, että vaavi pysyy omassa yksiössään loppuun saakka. ;) Ja jos lääkäriltä tulee täysityrmäys, niin sitten kai pakko jättää väliin..
 
  • Tykkää
Reactions: nelHM
Hei pitkästä aikaa ja kiitos Elballe jälleen uudesta pinosta! :) Nyt vasta eka kerran kerkeen tänne huhtikuun puolelle kirjoittaan, kun olen vissiin niin nauttinut kevätauringosta... :D Täällä on viimeset yövuorot nyt takana, ihanaa! Nyt sitten enään 4 viikkoa töitä, kunnes 6.5. jään "kesälomalle" 3viikoksi ja sen jälkeen mammalomalle! :heart: Ihanaa kun se on jo niin lähellä, mullakin nimittäin alkaa olla työmotivaatio nolla. Onneksi nyt 4päivän vapaa, vissiin mulla pääsiäinen sitten nyt! :LOL:

Muuten täällä voidaan ihan hyvin, eikä suurempia vaivoja ole ollut... Paitsi nyt olen tainnut pongata ekat harkkasupparit! Tahtia on pitänyt ihan selvästä hiljentää tai tulevat päälle kunnolla. Samoin närästys on vaivannut ihan kauheesti viimeisen viikon aikana! :kieh: No tyytyväinen olen, aika vähillä vaivoilla olen selvinnyt teihin moneen muuhun verrattuna! Voimia muuten ihan kauheesti kaikille levossa olijoille, ei varmasti ole helppoa! :hug: Ja kuullostaa hurjalta nuo jatkuvat supistelut, mitä joillakin on ihan levossakin, voimia! :heart:

Suonikohjut kuullostaa todella hurjalle... : / Onneksi mulle ei ole vielä ilmaantunut mihinkään kohtaan! Toivotaan, että asia myös pysyy niin... Sukurasitetta asialle ei ainakaan ole. Toivotaan, että vaivoista kärsiville tulisi helpotus viimeistään, kun pikkuinen syntyy.

Synnytystapa-arviosta mulla ei ole mitään hajua tehdäänkö täällä päin... Kyllä ehkä haluaisin tietää! Pitää kysyä seuraavalla kerralla neuvolassa, joka onkin lääkärineuvola. Täällä alkaa perhevalmennus vasta toukokuussa, minusta menee aika myöhäseen! :| Mutta hyvä, että kuitenkin on, kun kyseessä on pieni paikkakunta... :)

Me otettiin myös vakuutus ennen rakenneultraa Fenniasta. Sieltä meillä on kaikki muutkin vakuutukset, niin ajateltiin ottaa samasta.

Ens vloppuna lähetään tyttöporukalla Rukalle mökkeilemään, vielä kun minä pystyn lähtemään! ;) Sitten olenkin kiinni pienessä vähän aikaa... Ihanaa päästä höpöttelemään ja rentoutumaan! :heart:
Mukavaa ja aurinkoista vloppua kaikille! :) Meillä alkaa leffailta! :popcorn:

Juliet & Pirpana 27+3
 
Elselli mikä tori sun työpaikan vieressä on jossa ajattelit käydä torikahvilla? Jos kauppatori niin mä tuun kanssa torikahville! Ja vedän sokerimunkin päälle! Enkä leimaa ulos! :LOL:

15 työpäivää täällä. Tuntuu kanssa että ihan hirveenä töitä. Lannistavaa miettiä että pitäiskö oikeasti tuo jaksaa kaikki. Remppaaminen illalla tuntuu kevyeltä toimistotyöhön verrattun. Pitää vaan miettiä että yksi asia kerrallaan ja yksi sekunti kerrallaan, kyllä se siitä...

Mulla ei kai pahemmin vaivoja ole nyt ollut, ajattelin että niitä tulee kertymään kun ei vaan pääse liikkumaan kun pitää rempata vapaa-aikana. Mutta ehkä se remppaaminen on tavallaan yksi liikunnan muoto tai jotain, ihan hyvin täällä menee. Istuminen taas on epämukavaa, ja sitä nyt pitäs tehdä melkoisia määriä päivässä. Mä en voi sietää enää housuja, niitä ei vaan oo tarpeeksi venyvinä että voisin istua ne puristamassa reisiä ja persausta ja tiedätte mitä. Mä yhdistän legginsit, tunikan ja jakkutakin. SAnokoot muut mitä vaan tai parempi olla sanomatta mitään koska saatan tölväistä takaisin jotain yhtä typerää.

Littleone
tosi tylsää että kävi noin, mä ajattelin että sä paahdat pyörällä töihin vielä kesäkuuhun tyyliin :LOL:

Naene 31+4
 
  • Tykkää
Reactions: nelHM
naene Mä päätin myös tällä viikolla, että käytän vain ja ainoastaan legginsejä, tunikaa/pitkää paitaa ja pitkiä villatakkeja! Prkl käy tunkemaan näitä läskejä ja tätä mahaa enää mihkään ahtaaseen ja epämukavaan. Ja hyvin on toiminut ja vähemmän ahdistanut :D

MiiJane Mä olen kanssa tullu siihen tulokseen, että tää tuolat mihinkään synny enen aikojaan. 21.5 tulee rv 37 täyteen ja sen jälkeen mä todella toivon, että syntyis.. ja se toivominen varmaan jatkuu aika lähelle laskettua, mutta ihmettelen, jos laskettuun menee. Luulen että viikkoa kahta aikasemmin syntyy kuiteskin, niin ne on nuo toisetkii. Aiemmin ei ole paikat näin aikasii pehmentyneet supisteluista huolimatta, että tätä vauhtia tilannehan voi olla sangen pehmeä ja lyhyt rv 37 kieppeillä ;)

Tää perhanan päänsärky ei lopu :kieh:. Mun oli pakko ottaa Panacod, kun Panadolistakaan ole mitään hyötyä ollut. Alaselkäkin meinaa räjähtää, ihme säteilyä tekee sinne jostain. Toivon vaan, että lääke antaa unta, tuun hulluksi en saa nukutuksi.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Naene
täällä mä en ees tiiä mitään mun kohdunsuuntilanteesta kun se onviimeks katottu rv 19 =D ties mitä muutoksia on voinut tapahtua mun tietämättäni =O jospa ne nyt vois tsekkaa jorvis maanantaina tilanteen silloin tuleekin jo 30 viikkoa täyteen =D
nelHM:joo neljäs on mullekkin tulossa ja sen takia tää masu varmaan roikkuu =) roikkui se viime raskaudeskin ja poika oli kuitenkin ylhäällä takana kohdussa ihan syntymään saakka..
 
Naene älähän nyt vielä mitään pikasia johtopäätöksiä tee. Lääkärin määräyksellä lepoa seuraavaan kontrolliin asti. Jos paineen tunne helpottaa ja kohdunkaula kovettuu takas, saa jatkaa liikkumista normaalisti. Eli tod tuun pyöräilemään vielä kesäkuussa :p

evamaria mulla edellinen lääkärikäynti oli 2 viikkoa sitten, jolloin kaikki oli todella hyvin. Nopeesti siis tilanne näköjään muuttunu ton kohdunkaulan suhteen...

nelHM kyllähän tuota saa oikeen keskittyä siihen, että muistaa levätä eikä vahingossa rasita itteään liikaa. Hyvät kelitkin houkuttas vaan lähtee ulos...
 
  • Tykkää
Reactions: Naene
Heipsan

Huomenna poksahtaa 32+0
Aika on taas juossut hurjan nopeaan. Masu senkun kasvaa ja samoin kivut selässä ja lonkissa, mutta nautitaan nyt viimisestä raskaudesta :)
Toisen lapsen 5v synttärit täyttää siis maanantaina mutta huomenna tarttis tulla isovanhemmat ja kummit :) Kaverit ja muut tulevat vasta ensi viikolla kun kuopus on paremmassa kunnossa ja jos on vähäkin nuhaa niin eivät voi nyt tulla :/
Kuopus syntyi 2v sitte rv 31+0 tullut mietittyä jälleen asiaa, onneksi tämä on ollut jo hieman pidempään :)
Ensi viikko Ultra olisi Tiistaina jälleen, odotan kovasti. Liikkuu kyllä tosi paljon päivällä. Kuopuksella 3 lääkäri-aikaa, sitten pitäisi mennä vähä shoppailemaan paremmin, pikkuselle jotain uusia vaatteita ja muille perheenjäsenille.
Reissu 15.04 lähden työpaikAn erikoistumis "Luento leirille". Vaikka en ole ollut töissä yli 2 vuoteen lupasin tulla koska tarkotus olis ens vuonna palata mutta. Tämä järjestetää 2 päivänä ja iltana .

Ihanaa viikonloppua

Katsu ja Minsku 32+0
 
Elselli, näin mäkin oon ymmärtänyt. Eli painoarvio / Helsinki. Mulla seuraavaksi neuvolalääkäri rv 36, mutta ei siellä mitään ultrata, kunhan kysytään onks olo ok. Sisätutkimus varmaan kuitenkin, ja jotain mahan kokeilua, mutta tosiaan koko- ja asentoarviot ulkokautta tuntuu usein olevan valistuneita arvauksia, jos sitäkään.

Keskiraskaus meni niin auvoisasti, että luulin tän olevan ihan läpihuutojuttu. Mitä vielä! Nyt ahdistaa kaikin mahdollisin tavoin. Henkeä ahdistaa, tuntuu että keuhkoja ei saa täyteen. Maha ahdistaa, se on iso ja kiristää ja haittaa liikkumista. Koko ajan tuntuu kuin jotain ois ratkeamassa. Henkisesti ahdistaa, vielä 6-10 viikkoa tätä ahdistusta. En jaksa! Epätoivo! Ja koko ajan supistelee "harmittomasti". Aaargh.

Onneks teillä muillakin on kurjaa ja särkyistä, niin ei oo ainoa. Sorry! Mutta jotenkin ois entistä ahdistavampaa jos kaikki muut vaan juoksis puolimaratoneja ja tekis väitöskirjaa siinä samalla. Ja ihmettelis, että mitä se nyt valittaa.
 
Katsu ihana kuulla että hieman näkyy jo valoa tunnelin päässä :)

Joo täällä on kyllä hauska huomata miten monilla ilmaantuu suht samat oireet ja vaivat samaan aikaan. Onko muilla navan kanssa ongelmia? Täällä napa hieman revennyt sieltä kuopassa olevista urista (osaan hyvin selittää :D) tai eipä tuossa enää kuoppaa oikeen ole, aikas tasainen näyttää jo olevan. Ja toinen repeymä on tupsahtanut tuohon vanhaan arpeen kun joskus on leikattu luomi pois housun rajalta. Tuo napa on kyllä todella kipeä ja vihloo miltei koko ajan...
 
Eulalie, mulle neuvolalääkäri sanoi, että vikalla lääkärikäynnillä ultrataan, mutta ilmeisesti vain varmistetaan vauvan tarjonta. Mulle kummassakin 700 g vikaan menneet kokoarviointiultraukset on tehty kättärillä erikoislääkärin toimesta. Kuopuksesta pääsin kättärille ultraan, kun neuvolan mielestä vauva olisikin yhtäkkiä vkolla 38 kääntynyt perätilaan. Ihan ultrattiin, ammattitaitoista toimintaa. :whistle: vauva siis oli ihan oikeinpäin ja kokoarvio meni aika alakanttiin. Joten mun luottamus noihin ultrauksen hyötyihin neuvolassa on miinusmerkkistä.

Naene, meidän konttoori on Hakaniemessä ja todellakin ne torikahvit jää vain haaveeksi. Tämä päivä on mennyt töitä angstaillessa. Jestas, että kaikenlaisten psyykkistä epämukavuutta aiheuttavien asioiden sieto on alhainen. Miehenkin ärsyttävyyteen yhden täysin. Ensimmäisen kerran käytin raskauskorttiakin, kun ei huvita kotityöt hänen aikataulujen mukaisesti.

Eilen join puolikkaan alkoholiannoksen verran viiniä. Viinin rentouttava vaikutus (täysin psyykkinen sellainen) yhdistettynä mielttömään väsymykseen, että pitkästä pitkästä aikaa nukuin 7 tuntia putkeen ilman vessakäyntiä. Siitä kiitoksena tänään onkin ollut niskat kipeänä ja jännityspäänsärky ilonani. Raskausajan hyviä puolia on, että kieriskellen vietetyt yöt suojelevat niska-hartiaseutuani liialta jäykistymiseltä. Normaalisti kärsin pari kertaa kuukaudessa muutaman päivän kovasta päänsärystä ellen käy säännöllisesti hierojalla.

Ja tänään se käsittääkseni on rv 30
 
Mä, kun aikanaan synnytin Kättärillä (2001) niin siellä oli herra nimeltään Kari Palo(?, Palo ainakin) ja oli kai ihan johtavia lääkäreitä. Ultrasi pojan 39+5 3.8-kiloiseksi. Poika syntyi 40+2 ja tosiaan painoi 5285grammaa.. Että sillai.
Kättärille en mene, vaikka maksettais -- mun kipuja ei otettu todesta ja tosiaan meinasin kuolla, kun menetin neljä litraa verta ja kaikki valui kohtuun..

Toista päivää vatsa sekasin.. Huono olo ja vauvakin jotenkin hiljainen normaaliin verrattuna..

Lueskelin noita huhtikuisia. Ollaan kyllä onnekkaita, ettei kenelläkään ole synnytys vielä käynnistynyt ennen aikojaan -- toivottavasti ei käynnistykään. :)

Itsellä varmaan käynnistys edessä, jos tyttö päättää kääntyä raivotarjontaan, jos ei niin sitten leikkaus. Mun lapsethan on kaikki menneet yli ajan: Tyttö 40+4, 53cm 4360g, poika 40+2 56cm, 5275g ja poika 41 53cm, 4480g. Kuopusta yritettiin käynnistää jo vkolla 38, mutta ei suostunut synnytys lähtemään käyntiin.
 
Viimeksi muokattu:
Hahaa, hemoglobiini on noussut 104jään ja sen ansiosta olen ollut tosi energinen; siivosin vessan/kylppärin ja muksujen huoneen lattiasta kattoon. Lisäksi kävin, kyllä, LENKILLÄ! Wuhuu, vähän vihloo lonkkia ja alakertaa, mutta oli kiva lenkkeillä pitkästä aikaa. Voisin kuvitella vaavin jopa kääntyneen, koska mulla on NIIIIIN paljon helpompi hengittää ja olla :heart: lisäksi ei väsytä juuri yhtään, että tän valtaisan massun kanssa jaksaa olla. Vauvakin liikkuu ihan mukavasti ja sen ansiosta typerät pelot on hiukka väistyneet. (hiukan, mut kuitenkin) =)

Olen tässä miettinyt jo synnytystä ja niin toivoisin, että käynnistämiseen ei tarttis mennä.. Haaveena olisi synnyttää ilman käynnistystä ja kipulääkkeitä. Mulla on takana yksi luomuna käynnistynyt synnytys, jossa sain epiduraalin ja yksi käynnistetty, jossa en saanut mitään kipulääkkeitä. En tiedä sitten liittyykö mitenkään toisiinsa, mutta esikko sai tulehduksen ollessaan sairaalassa (kakkasi lapsiveteen) ja nuorimmainen oli tosi ärtyisä synnyttyään (raju käynnistys)

Mullakin on noi kokoarviot ollu sellasia "vähä sinnepäin" mittoja. Toisaalta eniten mua kiinnostaa se pään ympärysmitta, sekun sieltä ensin ulos tulee. Näin muuten viime yönä unta synnytyksestä ja siinä sille vauvalle kävi jotain ikävää, koska olin ihan mega-ahdistunut kun heräsin. Hyi. Olen nähnyt myös imetys unia paljon. Mitä Elselli teet työksesi? Mulla on monella tutulla konttori Hakaniemessä. :) Valtiolla työskentelevät he. :)

Tuulentyttö ja Pompula 28+3
 
Meillä noi pipot on ollu 38cm luokkaa. Eli ei mitään pienipäisiä.

Mulla synnytykset käynnistyneet itekseen. Tosiaan kuopuksen kanssa olin 6h oksitoonitipassa ja mitään ei tapahtunut, joten lähettivät kotio.

Aikaisemmissa synnytyksissä ei ole supistellut ennen varsinaista synnytystä ennen yhtään. Mulla supistukset aukaisseet paikat hetkessä ja synnytyksien kestot n.3h kokonaisuudessaan. Keskimmäisen kohdalla en saanut kuin aquarakkulat, koska olin 9cm auki jo sairaalaan mennessä.

Muissa synnytyksissä olen ottanut/saanut epiduraalin. Ilokaasusta olen oksentanut.

Nähnyt hirveästi imetysunia. :) Neuvolassakin siitä puhuin, kuinka näen niitä harvase yö.
 
Viimeksi muokattu:
Mä kanssa lueskelen tota toukokuussa syntyvien pinoa aina välillä. Tosi monta vaavia siellä jo syntynyt rv 30:n molemmin puolin. Saas nähdä kuinka meidän pinon kanssa käy, millä viikolla eka vaavi täällä syntyy. Toivotaan että mahdollisimman pitkälle menisi.

Mua rupeaa pikkuhiljaa stressaamaan tuo meidän tulokkaan perä/poikkitila. Ei ole kertaakaan omasta mielestäni ollut rt:ssa. Esikko kun oli jo rakenneultrassa ja joka kerta siitä eteenpäin neuvolakäynneillä yms. Pelkään ettei tuo käänny ollenkaan. Kuulemma vasta rv 36 tienoilla olisi mahdollinen kääntöyritys ja noin myöhäinen ajankohta stressaa koska esikko syntyi jo rv 35. Aion kyllä varata yksityiselle ultra-ajan tonne rv 33-34 tienoille, että tietää missä mennään. Perätilavauvaa en aio alateitse synnyttää. Ja vaikken sektioon todellakaan halua, niin parempi se olisi sitten tehdä suunnitellusti ennen kuin vaavi päättää itse tulla ulos. Eikös se ollut niin, että jos vauva on perätilassa ja lapsivedet menee, niin sitten pitäis kiiruusti mennä makuuasennossa ambulanssilla sairaalaan?

Terese ja huomenna 30+0 POKS
 
..mua ahdistaa jotenkin ajatuskin siitä kääntämisestä.. En sit tiedä et mistä se johtuu. Ootko Terese kokeillut noita kotikonstikääntämisiä.. Luin ainakin yhen et käy selälleen lattialle, laittaa pyllyn alle korkeahkon kasan tyynyjä ja jalat polvitaivetta myöten sohvalle. Sit siin ikäänkuin roikkuu hetken ni kääntyis..? Kannattaa kysellä tosin neuvolasta eka. Ja sit sellanen lantion pyörittely ja vasemmalla kyljellä nukkuminen et jalka on vähä ylhäällä. Joskus on puhuttu et ennenaikaan naiset siivosi ja oli kontallaan enempi ni lapsetki käänty.

Saa nähä onko tää mun raivotilatunne oikea, keskiviikkona on kokoarvioultra ni siinhän sen näkee..
 

Yhteistyössä