11-hoidot

******************11- hoidot**********************
29.7.2011

myy75...................3.icsi..........................vko 31
Susirouva...............1. ivf..........................vko 31
bluebaby................1.ivf...........................vko 32
Joku_päivä.............5.ivf...........................vko 33
toivelintu................2.ivf...........................vko 33
1nainen..................2.ivf ..........................elokuu
Solja....................1.ivf/icsi 1.pas..............elokuu
Mequ....................1.ivf 1.pas...................elokuu
Mörkötys.................2.ivf/icsi 1.pas...........elokuu
iinamiina................2.ivf 3.pas..................elokuu
chidi......................1.icsi 1.pas.................elokuu
Pipsa76..................2.ivf..........................elokuu
futuremami............3.icsi..........................elo-syyskuu
Sirunen81..............2.ivf...........................elo-syyskuu
leppäkerttu-77........2.ivf/1.icsi 2.pas.........elo-syyskuu
HalleB...................3.icsi..........................vko 36
tipetsu...................1.ivf...........................vko 38
MT79.....................3.icsi.........................vko 38-39
Maya82..................2.ivf 1.pas.................syyskuu
Omena_.................2.ivf..........................syyskuu
jag78.....................1.ivf..........................syys-lokakuu
Kevätkello..............2.ivf..........................syys-lokakuu
Miukumau..............3.icsi.........................syys-lokakuu
Kaarne..................1.ivf 3.pas..................syys-lokakuu
MiiJane..................1.icsi.........................syys-lokakuu
Sintu74...................3.ivf 1.pas................syys-marraskuu
Templeton..............2.ivf.......................marras-joulukuu
iloksi......................2.ivf/icsi...................marras-joulukuu
Heidh.....................4. isci.......................syksy
syssy......................4.icsi 1.pas...............syksy
Pumppu.................1.ivf 1.pas.................syksy
Laurella.................3.ivf 2.pas..................syksy
Meg......................2.ivf 1.pas..................syksy
Janttu-85...............3. ivf/icsi..............
nainen83................4.ivf.........................
NormaJeane...........1. ivf 1.pas.................
Barbarella..............1.ivf............................
Vanessa-80............1.ivf. 2pas....................
AnnaD...................2.ivf 1.pas.....................
Michele..................3.icsi 1. pas..................
Minä-85.................1.icsi...........................
anya74..................2.ivf:n 1.pas?..............
Peppi1981..............3.icsi...........
Lili_78...................
miralles.................3.icsi.........
Avolavapaku...........1.icsi 1.pas......
Toiveena................1.ivf 2.pas ??.......
fiia 69.....................4.ivf ?................


*****************Piinailijat************ ********

Nimimerkki...........hoito.…............alkiot...........PP.......testipv




****************:heart:plussanneet:heart:*********************

Nimimerkki...............hoito...........alkiot.........testi...........PP

Smirg..................1.ivf 1.pas..........:heart:...........vt/130.......13
Mizze77..............1.ivf...................:heart:. .........vt/194.......12
kaz......................luomu...............:heart:...........kt................
Annuli-81............. 2.icsi................:heart:..........vt/43.........11
sydänmaanlakka......2.ivf...............:heart:...........kt............14
Jenna-76...............3.icsi..............:heart::heart:..........kt............
Katjuska-79............1.ivf..............:heart::heart:..........kt............
Jessie82.................1.ivf................:heart:...........vt/75.......11
virvatulia................1.icsi...............:heart:...........kt...............
millis1981...............1.ivf 2.pas.......:heart:............................
sydänveri78............1.ivf...............:heart:...........kt.............9
AdAstra..................2.icsi...............:heart:..........vt/43.......14
Katar.....................luomu.............................................
Neela Naranja........2. ivf...............:heart:............vt/169.....12
Minne....................1.ivf...............:heart::heart:..........vt/99.......14
Hanskis................2. ivf 1.pas.........:heart:...........vt/1303....14
toivorikas-72......4.icsi:n 3.pas........:heart:...........vt/254......14
Mollamaija82..........2.ivf................:heart:...........vt/179......12
Syystoive...........1.ivf:n 1.pas..........:heart:..........vt/760......13
engeli.....................2.icsi.............:heart::heart:..........kt.........14
kn071....................1.ivf 1.pas.........:heart:............kt..........10
nanniga..................2.ivf................:heart:...........vt/114......15
 
Viimeksi muokattu:
Sintu, ihanan positiivinen olet! :flower: Toivotaan, että seuraavasta tulee se tosi plussa!

Joku_päivä, huh! Sullahan tosi kuuri on! Kyllä tuolla saisi jo plussa tulla! Tsemppiä hoidon alkuun!

myy75, mikä tilanne? Sinulla samoin kuin myös Susirouvalla näyttäisi olevan h-hetket käsillä. Onko vielä tietoa punktiopäivästä? Täällä peukut pystyssä, että tulee hyviä ja kypsiä soluja molemmille! =)

Miten muut elokuussa hoitoon suuntaavat?
 
Heippa pitkästä aikaa!

Olen taustaillut koko kesän, nyt alkaa 2. ivf lähestyä. Olen vähän pihalla tapahtumista, mutta lähetän silti kollektiivisen halauksen teille kaikille omiin tilanteisiinne! Nyt taitaa alkaa pino aktivoitua näin kohti elokuuta..

Mulla punktio arvioitu viikolle 33. Maanantaina on nollaultra, piikittelyt ens viikolla jossain välissä.

Kamalan ristiriitaiset tuntemukset tulevan suhteen.. Toisaalta odotan hoitoa, koska ei tässä muuten kuitenkaan ikinä mitään tapahdu. Toisaalta viime kierroksen vuoristorata pelottaa.. (plussa, vuotoja, vahvistuva hcg ja sitten lopulta 10 päivän päästä keskenmeno 5+5..) Kun sen elämänsä ensimmäisen positiivisen testin on saanut, pelottaa josko se ei enää koskaan toistu.. No, eiköhän tämä tästä kun päästään tosi toimiin.

Onko muita joita ahdistaa punktio? En voi sille mitään, että pelkään sitä tosi paljon. Keskustelin lääkärin kanssa, ja laittavat kaketi enemmän suonensisäistä kipulääkettä tällä kertaa.. Jotenkin vaan ihmetyttää, kun monet ovat kertoneet että on mennyt nuppi ihan sekaisin lääkkeistä eikä oo tuntunut missään, ite en huomannut juuri mitään vaikutusta lääkkeellä (paitsi itku). Pelko kulminoituu mulla siihen kohdunkaulan puudutukseen, josta siitäkin on ollut tosi vähän kommentteja. Ehkä olen sitten jotenkin kipuherkempi kuin muut.. Mua ei niinkään ahdista se kipu, vaan se, miten ahdistunut musta tulee ennen punktiota.. Sekavaako? :)

Tsemppiä kaikille!
 
toivelintu, ihan samoja tuntemuksia täällä! Jännitin ihan hirveesti ekaa punktiota enkä kokenut saavani mitään apua lääkkeistä. Pelottaa ja ahdistaa jo tuo toinen punktio enkä tiedä miten saisin kerrottua lääkärille pelostani. Toisaalta se kyllä näkyi viimeksi, kun olin tosi itkuinen, joten ehkäpä lääkäri ymmärtää nyt tilanteen vähän paremmin ja saisin jotain rauhoittavaa ja myös enemmän kipulääkettä. Sulla oli kyllä aikamoinen tilanne viimeksi, joten tsemppiä tähän uuteen hoitoon. Toivotaan, että nyt menee kaikki paremmin ja saat toisen ja pysyvän plussan tällä kertaa!
 
Meillä oli ajatus seuraavasta hoidosta, että mitään ei kerrota kelleen ennenku on varmaa että jotain massussa todellaki kasvaa.

Varsinkin mieheni on syyttänytkin minua siitä kun olen onnessani toitottanut "raskaudestani" hieman joka suuntaan ja sitten kävikin näin. Sanoi senkin, että "Onko nyt kiva ilmoitella kaikille kun asiat eivät menneetkään niinku piti?"

Eihän mikään ole varmaa raskauden missään vaiheessa?!
Vasta kun lapsi syntyessään hengittää ja ehkä itkeekin (kaikkihan eivät itkekään), niin vasta siinä vaiheessa voi huokaista helpotuksesta. :)

Ne ongelmat mitä saattaa syntymisen jälkeen ilmetä, ovat sen ajan murhe... mutta totuus on, että mitä tahansa voi mennä pieleen raskauden aikana, ennen synnytystä ja jopa synnytyksenkin aikana...
 
Toivelintu ja Kevätkello muutama sananen punktiosta. Itse en ennen ensimmäistä punktiota tiennyt, mitä odottaa. En ollut sitä ennen tälle palstalle eksynyt, joten mitään ennakkoajatuksia minulla ei ollut enkä ollut kuullut/lukenut muiden kokemuksista. Ehkä hyvä niin. Oma tilanne oli vielä sellainen, että pistelin viimeiset piikit ulkomailla ja Suomeen palasin punktiota edeltävänä iltana/yönä, siinä ei kauheasti ehtinyt asiaa miettiä. :whistle: Mutta nyt tilanne on sitten toinen, kun syksylle suunniteltu hoito on edessä. Minä en kokenut lääkityksen juurikaan vaikuttavan: en itkenyt eikä tuntunut että olisin kännissä, kuten hoitaja kertoi ennen toimenpidettä. Mutta puudutuspiikit olivat minulle pahat - sain lisää lääkettä suoneen sekä useamman puudutuspiikin, kun osa munasoluista oli hankalassa paikassa (ne piti jotenkin "kaivaa" esille). Että saa nähdä, millainen paniikki lokakuussa iskee, kun uusi punktio lähenee...:|
 
Heips punktiota jänskääville! Mulle punktio tehty vasta kerran ja itse toimenpide oli ihan ok.
Heti, jos hiemankin inahdin, että joku tuntuu, niin sain lisää lääkettä. Eli itse toimenpide oli melko kivuton tuosta syystä. Jälkikivut olivatkin sitten aivan toinen juttu... Lepohuoneessa toimenpiteen jälkeen jouduin pyytämään suoneen lisää kipulääkettä, kun "jälkijomotus" oli niin kamala. Ja kotona nappailin panadolia aikamoisen määrän... Eli jonkun verran kipua joo, mutta aika nopeasti se sitten helpotti kuitenkin, eli nou worries! Selviätte siitä hyvin!
 
Vasta 4 piikkiä takana (illalla viides) menopuria ja nyt jo melkoinen tuska mahassa. Pikkusen jos liikahtaa nopeammin tai joutuu kävelemään reippaammin,mahassa melkoisia vihlaisuja sivuilla. mitähän nämä kivut on muutamin päivien päästä....:O miten muilla ollut?
 
Moikka, kysyisin nöyrimmin kanssasisarien mielipidettä seuraavaan:

Mulla hoidon lopullinen aikataulutus odottaa sitä, että milloin menkat tulee ja aletaan laskea sitä 21 päivää sumutteluiden alkuun. Menkat tuntuis olevan alkamassa hetkenä minä hyvänsä ja jos mentäis sit normaalilla (?) 2 viikon sumuttelulla, niin punktio osuis viikolle 38.

Viikko 38 on mun uudessa työpaikassa superkiireinen, pitäis moneen paikkaan ilmoitella ja järkkäillä, jos oon pois. Viikko 39 taas olis kokonaan vapaata ma-ke. Punktio sopis siis enemmän kuin hyvin viikolle 39... Silloin sumutteluita tulis kuitenkin yli 3 viikkoa ennen pistosten aloitusta.

Kuulostaako teistä ihan hullulta alkaa ehdotella klinikalle, että työkuvioiden takia punktiota täsmättäis viikkoa myöhemmin? Onkohan pidemmästä sumuttelusta haittaa hoidon onnistumisen kannalta? Toki kysyn tätä klinikalta (kunhan nyt menkat alkaa), mutta peilaan nyt tätä ajatuskuviota teillekin, jos kokemusta löytyy. Vähentäis kyllä huomattavasti stressiä, jos tietäis, että punktioviikolla ei oo töissä kauhee hulabaloo ja järkkäily.
 
Nollaultrassa käyty ja kaikki ok, joten tästä se taas lähtee! Punktio arvioitiin maanantaille 15.8., pistelyt aloitan ylihuomenna. Puregon alkaa annostuksella 225, viimeks vaan 150, solut lähti silloin "laiskasti" kasvamaan. Toivonkin nyt parempaa saalista kuin viimeksi.. Tosin saatiin sillon 12 solua, eli ihan hyvin, alkioita lopulta vaan 3.

Kyselin josko sais tuoresiirrossa kaks alkiota (jos sinne asti päästään), melko nihkeältä vaikutti lääkäri sen suhteen, pitää vielä kinuta jossain vaiheessa lisää :)

Pipsa76, käsittääkseni kaikki meistä tässä viime viesteissä punktiosta hermoilevista ovat jo ainakin kertaalleen käyneitä.. Joten kyse on siitä että edelliskerran kurjat kokemukset aiheuttaa pelkoa tulevasta. Minä ainakin itkin ja valitin kipua, lisää lääkettä ei kuitenkaan laitettu. En sitten tiedä olisko pitänyt itse tajuta pyytää. Mun mielestä kivun vertailu on vähän turhaa, koska jokainen kokee kivun erilailla, ja toiset on herkempiä kuin toiset.

Ärsyttää myös, kun tuntuu välillä että mies vähättelee mun pelkoa. Tai siis tiedän ettei sen ole tarkoitus vähätellä, vaan luulee vaan rauhoittelevansa. Uskon myös että se paikkailee omaa huonoa omatuntoaan (meillä tässä ollaan miehen "takia"). Koen kuitenkin että mulla on oikeus olla ahdistunut ja peloissaan, ilman että reaktio on aina että "hyvin se menee", tai "eihän se kauaa kestä". So?

Tällästä tänään.
 
MT79, mitään tiedollista sanottavaa en tuohon keksi, mietin vaan, että voisko sumuttelun aloittamista jotenkin lykätä? Vai onko sen aina oltava tuo 21. päivä.. Käsittääkseni joskus joudutaan jatkamaan sumuja, jos piikittelyvaiheeseen menee ennakoitua enemmän aikaa, joten luulisi senkin olevan mahdollista.. Tämä on siis ihan mutu-tuntumaa..

Ehdota ihmeessä klinikalle tuota lykkäystä, jos se vaan jotenkin onnistuu. Itse voin onneksi olla pois kun huvittaa, ei ole sellaista työtä missä olis muiden tekemisistä riippuvainen. Toivottavasti saat asian ratkaistua ja hoito muuttuisi vähemmän stressaavaksi! :)
 
MT79 Hihiih,meille sattuu punktio samalle viikolle,paitsi jos aiotte siirtää viikolla. Oltais jännäilty about samoihin aikoihin. Mulla siirrettiin menkkoja nyt Primolutilla,että saadaan hoito osumaan vkolla 38,sit on polilla lomat. Tänään nappasin viimesen napin ja kai loppuviikosta menkat. Synarela alkaa 24.8.

Mua pelottaa ihan sikana kun lueskelee näitä punktio-juttuja,mä vielä niin kipuherkkäkin. Mitenköhän mä ees Gonal F pistelyistä selviin hengissä? :rolleyes:
Ja kun mulla toimii vaan vasen munasarjan,niin onkohan hyperin riskikin suurempi,hui?! Oikee munasarja vahingoittui laparoskopiassa eikä lääkäri oo koskaan maininnu että ois mitenkään aktivoitumaan päin ollu : /.

Mun esimies on ihan paska-jätkä. Olin siis saikulla nyt 2vkoa kun tuntu että pää leviää,nämä hoito-hommat,siihen liittyvät pelot ja odotukset ja mahdolliset pettymykset kalvaa mieltä. Sit siihen päälle työpaineet ja kamala pomo. Tänään sit menin töihin saikun jäljiltä ja mulla siis oli psykiatrian lekurin saikkutodistus. Noh,jätkäpä alotti itkemään että ois pitäny työterveyden kautta mennä psykologille ja sieltä kautta hommata saikku!! Oisko mun tosiaan pitäny lähtee työterveyteen jauhamaan juurtajaksain koko stoori,häh?! Ei todellakaan. Se ihan tahallaan hommaa ihmisille mielipahan tommosilla naurettavilla jutuilla. Sanoin että tämä psykologilla käynti on osana tätä lapsettomuuden hoitoa ja hoitavalta lääkäriltä sain lähetteen psykologille. Mutta eipä se paljo hetkauta pomoa. Jauho vaan työterveydestä.
Laitoin sit liittoon sähkäriä,eipä oo eka kerta kun juoksuttaa lekurilta toiselle,kun ei kelpaakaan mikä tahansa lääkärintodistus. Ja luottamusmies tuntee kyllä nää meidän pomon tempaukset.
Pitäskö mun muka punktiostakin hankkia työterveydestä saikkua??!!
Ottaa niin aivoon kun pitää sen pässin kanssa tämmösistä yksinkertasista jutuista vääntää,kun ois paljo tärkeempäkin asioita mietittävänä..:mad:
 
UnelmaSirpaLeena, tervetuloa takaisin! Teillä siis hoito aikaistui? Katsoin tuolta aiemmasta, että sanoit, ettette tälle vuotta enää pääse hoitoon, mutta ilmeisesti tilanne muuttunut, joten hyvä ettei tarvitse niin pitkään odottaa =) Lisäillään siis sinut listaan!

MT79, mulla kanssa siirrettiin pari päivää myöhemmäksi, kun arvioitu punktio olis mennyt just pahasti työhommien kanssa. Eli ei haitannut ja mulla oli itsellänikin paljon parempi fiilis tuon takia. Eli kysy ehdottomasti asiasta ajoissa!

Tipetsu, no onhan sulla ikävä pomo! Hyvä kun jaksat laittaa vastaan, etkä alistu. Tuosta punktiopelosta en oikein osaa sanoa, kuin tuota samaa kuin muutkin, että kipu on niin yksilöllistä. Sekin tuntuu vaihtelevan millaista kipulääkettä saa ja kuinka paljon ja toiset saa myös rauhoittavaa. Jos solut on helposti saataville ja niitä on vähän, ei varmaan ole ihan niin tuskallista kuin jos on paljon punktioitavaa tai hankalasti saatavilla. Tämä vaan on kestettävä jos mielii siihen onnelliseen lopputulokseen, joka sekään ei tietenkään ole varmaa.

toivelintu, jos miehet joutuis käymään tuon kaiken saman läpi, mitä me niin tuohon olis keksitty jo vaikka mitä helpottavia juttuja. :kieh: En usko, että miehet oikeasti voi ymmärtää, millaista kipua me kärsitään näiden hoitojen myötä ja toisaalta huomaan, että oma mieheni tuntee välillä avuttomuutta, kun ei voi auttaa mitenkään ja näkee miten mä kärsin, että ei kai sekään kovin mukavaa katseltavaa ole.. hmmm..
 
******************11- hoidot**********************
1.8.2011

myy75...................3.icsi..........................vko 31
Susirouva...............1. ivf..........................vko 31
bluebaby................1.ivf...........................vko 32
Joku_päivä.............5.ivf...........................vko 33
toivelintu................2.ivf...........................vko 33
1nainen..................2.ivf ..........................elokuu
Solja....................1.ivf/icsi 1.pas..............elokuu
Mequ....................1.ivf 1.pas...................elokuu
Mörkötys.................2.ivf/icsi 1.pas...........elokuu
iinamiina................2.ivf 3.pas..................elokuu
chidi......................1.icsi 1.pas.................elokuu
Pipsa76..................2.ivf..........................elokuu
futuremami............3.icsi..........................elo-syyskuu
Sirunen81..............2.ivf...........................elo-syyskuu
leppäkerttu-77........2.ivf/1.icsi 2.pas.........elo-syyskuu
HalleB...................3.icsi..........................vko 36
UnelmaSirpaLeena...2.ivf..........................vko 36
Tipetsu...................1.ivf..........................vko 38
MT79.....................3.icsi.........................vko 38-39
Maya82..................2.ivf 1.pas.................syyskuu
Omena_.................2.ivf..........................syyskuu
jag78.....................1.ivf..........................syys-lokakuu
Kevätkello..............2.ivf..........................syys-lokakuu
Miukumau..............3.icsi.........................syys-lokakuu
Kaarne..................1.ivf 3.pas..................syys-lokakuu
MiiJane..................1.icsi.........................syys-lokakuu
Sintu74...................3.ivf 1.pas................syys-marraskuu
Templeton..............2.ivf.......................marras-joulukuu
iloksi......................2.ivf/icsi...................marras-joulukuu
Heidh.....................4. isci.......................syksy
syssy......................4.icsi 1.pas...............syksy
Pumppu.................1.ivf 1.pas.................syksy
Laurella.................3.ivf 2.pas..................syksy
Meg......................2.ivf 1.pas..................syksy
Janttu-85...............3. ivf/icsi..............
nainen83................4.ivf.........................
NormaJeane...........1. ivf 1.pas.................
Barbarella..............1.ivf............................
Vanessa-80............1.ivf. 2pas....................
AnnaD...................2.ivf 1.pas.....................
Michele..................3.icsi 1. pas..................
Minä-85.................1.icsi...........................
anya74..................2.ivf:n 1.pas?..............
Peppi1981..............3.icsi...........
Lili_78...................
miralles.................3.icsi.........
Avolavapaku...........1.icsi 1.pas......
Toiveena................1.ivf 2.pas ??.......
fiia 69.....................4.ivf ?................


*****************Piinailijat************ ********

Nimimerkki...........hoito.…............alkiot...........PP.......testipv




****************:heart:plussanneet:heart:*********************

Nimimerkki...............hoito...........alkiot.........testi...........PP

Smirg..................1.ivf 1.pas..........:heart:...........vt/130.......13
Mizze77..............1.ivf...................:heart:. .........vt/194.......12
kaz......................luomu...............:heart:...........kt................
Annuli-81............. 2.icsi................:heart:..........vt/43.........11
sydänmaanlakka......2.ivf...............:heart:...........kt............14
Jenna-76...............3.icsi..............:heart::heart:..........kt............
Katjuska-79............1.ivf..............:heart::heart:..........kt............
Jessie82.................1.ivf................:heart:...........vt/75.......11
virvatulia................1.icsi...............:heart:...........kt...............
millis1981...............1.ivf 2.pas.......:heart:............................
sydänveri78............1.ivf...............:heart:...........kt.............9
AdAstra..................2.icsi...............:heart:..........vt/43.......14
Katar.....................luomu.............................................
Neela Naranja........2. ivf...............:heart:............vt/169.....12
Minne....................1.ivf...............:heart::heart:..........vt/99.......14
Hanskis................2. ivf 1.pas.........:heart:...........vt/1303....14
toivorikas-72......4.icsi:n 3.pas........:heart:...........vt/254......14
Mollamaija82..........2.ivf................:heart:...........vt/179......12
Syystoive...........1.ivf:n 1.pas..........:heart:..........vt/760......13
engeli.....................2.icsi.............:heart::heart:..........kt.........14
kn071....................1.ivf 1.pas.........:heart:............kt..........10
nanniga..................2.ivf................:heart:...........vt/114......15
 
Heippa taas, ja terveiset ympäri suomea! Hurjastipa on täällä tapahtunut. Palasimme lomareissulta kun tänä aamuna piti tulla verikokeeseen. Olen siis pistellyt viime keskiviikosta asti, mutta mitään isoja tuntemuksia ei ole ollut.

Olipa hurjia punktiokokemuksia, se itseänikin vähän mietityttää, ja tuntuu jotenkin ettei olisi lupa valittaa kivusta tai mistään, kun kerran näihin hoitoihin on päässyt. Meillä aikataulut tarkentuu perjantaina, jolloin on lääkäri ja siellä vissiin sitten ultrataan ja varmennetaan punktiopäivä, mutta ensi viikolla on, jos nyt muniksia sitten on kehittynyt. Jaiks, kyllä vähän jännittä se punktio.

Tipetsulle tsemppiä töihinkin, harmi kun joudut kokemaan vielä tuollaista tämän kaiken "päälle" :(.

HalleB, jep, olen "oppinut" jännittämään kaikkea, ja keksimään lisää jännityksen aiheita sitä mukaa kun aiemmat pelot eivät ole toteutuneet...:D

Sintu74, mä olen kyllä kertoillut näistä toimenpiteistä muutamalle, ja mä ajattelen että jos mulla on tarve jutella näistä, niin mulla on siihen "oikeus". En tiedä osaanko selittää, mutta meillä vähän sama juttu, että miehen mielestä näistä ei saisi puhua kenellekään, mutta mä taas ajattelen että mun pitää saada puhua, enkä "suostu" siihen että lapsettomuus on mikään "heikkous", vaan ihan päivänvalon kestävä asia. Meillä kun on n. vuosi aikaa, jos ei siinä ajassa raskauduta, niin se on sitten siinä. En aio senkään jälkeen teeskennellä ettenkö olisi lasta halunnut, vaan aion olla avoimesti lapseton. Jokainen tosin kokee nämä asiat eri tavalla, mutta mä en suostu kantamaan huonoa omaatuntoa siitä että olen näistä hoidoista joillekin puhunut.

Toivelintu, tämä taitaa olla miehillekin aika hankalaa. Mulla on ollut tosi kivuliaat ja pitkäkestoiset inssit, eikä mies ole juuri halaistua sanaa sanonut. Jälkeenpäin on kertonut kuinka tuskallista oli katsoa mun kitumista. Miehethän reagoi niin eri tavalla kuin naiset monissa asioissa, ja uskon että miehesi yrittää noilla sanomisilla vaan kestää tuo tilanne, ja oikeasti varmaan kuitenkin tuntee sisällään pajon enemmän.
 
toivelintu, meillä näköjään suht’ sama aikataulu! Alotan piikit ma 8.8 ja punktio arviolta 17.-19.8. Uskon vahvasti, että teillä uusi raskaus onnistuu ennemmin tai myöhemmin, koska kuitenkin alkio kiinnittyi ja yritti kasvaa. Keskenmeno on todella ikävä asia, mutta kaikkien miljoonien ”jos tuo ja jos tämä ja jos se tapahtuu” -osasten jälkeen, te olitte jo kerran raskaana! Mä olen läpikäynyt nämä neljä aiempaa IVF:ää ilman mitään kiinnittymisyrityksiä…ja se lääkäriä tässä askarruttaakin. Siksi myös tuo massiivinen lääkecoctail ”nautittavana” seuraavassa hoidossa. Hyvä, että olet jutellut punktioahdistuksestasi lääkärin kanssa! Kannattaa mainita siitä myös hoitajille ja pyytää vaikka kirjaamaan sen ylös sinun tietoihisikin. Oletko saanut rauhoittavia (Diapam) kipulääkkeiden lisäksi ennen toimenpidettä? Sitä voisit pyytää myös. Minä olen aina saanut Diapam-tabletin, joka otetaan noin 30-60 min ennen toimenpidettä. Sitten onkin ihan kukkuluuruuosastolla. Kipuun saan myös aina tuplalääkityksen ja lisää pyytäessä. Ja sitten pitää ennen ja jälkeen punktion juoda todella paljon vettä. Kipuun tai ahdistukseen se ei auta, mutta itse punktioon ilmeisestikin ja hyperstimulaation riskiin. Ja otapa se miehesi mukaan sinne punktioon! Kun näkee käytännössä, mitä siinä tehdään, voi olla että ymmärtää pikkaisen paremmin, mistä puhuu… Sinulla on täysi oikeus omiin tunteisiisi. Jaksamista!

Kevätkello, jepsis, tällä kuurilla nyt yritetään saada homma kotiin!

Sintu74, näiden hoitojen myötä on huomannut, että vaikka haluaisikin olla hiljaa, niin osaa ne kaverit jo laskea, että milloin pitäisi olla uutisia, jos vaan tietävät, että hoidot on käynnissä… Jos sitten on hiljaa, niin ne suoraan tulkitsee, että taitaa olla raskaana ja sitten alkavat pari viikkoa punktiosta kyselemään, että no miten kävi. ÄRSYTTÄÄ! Mutta toisaalta heiltä olen saanut myös paljon tukea, tsemppejä ja kannustusta koska olen halunnut avoimesti asiasta puhua eli asia on hieman kaksipiippuinen. Onneksi vanhempien kanssa olemme sopineet, että kerron sitten, kun on kerrottavaa.

bluebaby, eiköhän siellä munasolut vain ilmoittele itsestään. Yritä liikkua varovaisemmin. Milloin sulla on seurantaultra, että näet tilanteen?

MT79, muistelen, että olisin sumutellut minäkin joskus hieman normaalia pidempään…

Tipetsu, voi hel****i mikä pomo. Lääkärintodistus mikä lääkärintodistus…!

Törmäsin muuten vastaanotolla sellaiseen vihkoseen kuin ”Mies ja lapsettomuus”, jonka oli Simpukka ry kustantanut. Se oli mun mielestä hieman suppea, mutta kiikutin sen kuitenkin kotiin mieheni luettavaksi, koska oli siinä ihan asiaakin… Uskoisin, että esitettä saa tilata Simpukan sivuilta?

Palaillaan! :wave:
 
Kiitokset kommenteista sumutteluiden suhteen! Menkat loistaa vielä poissaolollaan, joten vielä en ole ollut yhteydessä hoitopaikkaan. Mutta aion ehdottaa punktion siirtoa viikolla.

Sintu 74, mä oon kans kertonut hoidoista aika monelle. Siis yleisellä tasolla, että "ollaan hoidoissa". Ihan sen takia, ettei tarvitse kuunnella kyselyitä, että "milloinkas aiotte tehdä pikkusisarusta?" Vanhemmille olen kertonut, eivätkä he ole kyselleet mitään väliaikatietoja. Äitini kyllä totesi ekan hoidon alussa vuosi sitten, että "yrittäkäähän nyt, ettei tulis lapsille hirveän pitkä ikäero". Olis pitänyt sanoa, että ei tässä oo mitään varmuutta, että mitään pikkusisarusta ylipäänsä tulee ja ikäeroksi tulee mikä tulee.

Jäi vähän nuo sanat kummittelemaan, mutta äitini ei ehkä ihan ajatellut asiaa loppuun saakka. Varmaan monella on vaikeata asettua lapsettoman asemaan, jos ei ole omakohtaista kokemusta. Mun yksi kaverini sanoi, että "varmaan teillä nyt sit tärppää, kun sulla on uudessa työssä vähemmän paineita". Meillä miehen perussairaudessa syy lapsettomuuteen ja kaveri tietää sen. Totesin siihen kuivakasti, että eipä mun paineet työpaikalla kovin suoraan siihen vaikuta, miten mieheltä siittiöitä tulee.

Tipetsu, yritä olla välittämättä pomon öykkäröinnistä. Selvität luottamusmiehen kanssa miten homma menee, asiat asioina. Jaksuja! :hug:
 
Ultrassa käyty,ja siellä näkyi 8 hyvää ja 6 pikkuisen pienempää jotka todennäköisesti ehtii mukaan. Elikkäs n.14 munasolua olis tuloillaa :D Ilmankos mulla sattuukin mahaan....annos pidetään pienenä eli 150iu menee perjantaihin asti,jolloin taas ultra. Lääkäri meinas että perjantaina ei tarvitse enää välttämättä pistää....=) meillä punktio maanantaina,hienosti pysytty aikataulussa. On tämä jännää!:p Tuo on kyllä erikoista että noin pienellä annoksella saadaan noin hyvä vastine,mutta hyvä näin.

Susirouva:olit palaillut lomalta :wave: Minäkin aloitin keskiviikkona pistelyn. Onko sulla perjantaina vasta eka seuranta ultra? Mulla oli tosiaan tänään ja perjantaina sitten toinen ja maanantaina punktio.

Joku_päivä: Juu varovasti saa tosissaan liikkua,ultra oli siis tänään =) Sullakin hoitojen aloitus lähellä,tsemppiä! :flower:
 
Viimeksi muokattu:
Joku_päivä mukava kuulla susta ja hienoa, et oot saanu vähän etäisyyttä tähän asiaan. Sul on kyl kaikki aseet käytössä tulevaa hoitoa varten! ONNEA hoitoon:heart: Tuo kukkuluuruu-osastolla kuvaa hyvin sitä olotilaa, mikä tulee Diapamista :LOL:

toivelintu ja kevätkello ymmärrettäviä tunteita ja toivottavasti hoito-henkilökunta ottaa sen huomioon seuraavassa punktiossa! Mua ei niinkään pelota se punktio vaan se kaikki muu jännitys eli päästäänkö siirtoon jne.. ONNEA hoitoon! Me kans aijotaan pyytää kahta alkiota siirtoon vaik tietäähän sen, et ne ei mulle kahta siirrä.

MT79 toivottavasti menkat alkais sillee sopivasti. Meillähän taitaa olla sama hoitopaikka? Mä kysyin sitä sumuttelu-asiaa tässä hoidossa, kun laskeskelin, et joudun yli kolme viikkoa sumutella ennen pistoksia, jos olis hoito haluttu meille suunnitellulle viikolle 37. Kysyin sit hoitajalta, et haittaako se pidempi sumutus, ni se oli sitä mieltä, et heillä ei suosita kovin pitkiä sumutus-jaksoja. Lääkäri oli sit määränny punktio-viikoksi viikon 36, et sumutus jäis vaan siihe reiluun kahteen viikkoon. Mulla kuulema munasarjat saattais mennä liian uneen ja follit ei jaksais lähteä kasvamaan. Mutta kannattaa kysyä! Tsemppiä :) Mulla noi sumutus-alotukset on laskettu aina tilanteen mukaan eli mitä on viimesimmät kierrot ollu eli ekalla kerralla alko kp18, sit viimeks kp16 ja nyt alkaa kp19, et ei se kp21 oo aina kaikilla.

USL tervetuloa takas! Päästääki jännäilemään samaan aikaan :)

Tipetsu samas paikas ollaa. Mulla on siellä tehty kaksi punktiota. Ekalla kerralla ei sattunu yhtään tai en ainakaa välittäny, ku oli pää niin sekasi ja hoitaja kävelytti mut pois. Viime kerralla sattu vähän enemmän, mt sekään ei haitannu, ku oli niin mukavaa hoitohenkilökuntaa. Sillä kertaa tarvittiin kaksi hoitajaa taluttamaan mut pois huoneesta. Siel huoneessa on lääkäri, hoitaja ja lapran ihminen yleensä kaikki tuttuja. Ne on luonu sinne sellasen turvallisen ilmapiirin. Kaikki hirmu hyväntuulisia, kiireettömän tuntuisia ja huumoria mukana. Toivottavasti saat hyvän punktio-kokemuksen!
Ihan perseestä toi sun pomo! Mul on vähän samanlaisia kokemuksia, mut en viitsi täällä kertoa sen enempää.. Nyt pyysin loman viikolle 36 ja kuulema järjestyy..ei tarvii sit ruveta vääntää sen enempää asiasta..

Susirouva ja Sintu meillä kans ollu aikamoista vääntöä siitä saako asiasta kertoa. Tänä kesänä miehelle on ekan kerran tullu semmonen tarve puhua tästä ystävilleen. Viikko sitte taas kerto yhelle ja huomaan kuinka se helpottaa häntä. Oon sanonu, et kerro kelle vaan jos tilanne tuntuu oikealta. Mä en halua, et tää asia on tabu!

Meil on kotona se "Mies ja lapsettomuus"-vihkonen eikä mies halua missään nimessä lukea sitä..:(

bluebaby hyvä saalis tulossa! :)

on: Saan töistä nyt siis lomaa punktio-viikolle. Onneksi näin lyhyellä varoitus-ajalla onnistuu, ku on kuulema nyt vähän väljempää.. Mul on fyysisesti niin raskas työ, et ehkä näin on paras..ei tarvii pelätä, et munasarjat repee tms..
 
Missä se täti luuraa:kieh:

Polille olen ollut jo yhteydessä ja käskivät ilmoitella vuodon alkamisesta jolloinka pääsisin näytille jo tästä alkavasta kierrosta josko ovista olisi näköpiirissä mutta hiiskatti kun ei vuotoa kuulu:headwall: Edellisen kemiallisen jälkeen vuoto tuli "normaalisti" n. neljän viikon kuluttua.. Nyt mennyt tuosta plussan murskanneesta vuodosta jo 6viikkoa. On tämä ja sitten että silloin kun vuoto olisi kovin tervetullut niin ei sitten millään.
 
Sieltä ne menkat sit kurvas.

Halle, sama hoitopaikka on!

Kysyin punktion siirtoa viikolle 39 ja IVF-hoitaja sanoi, että kyllä se käy, varattiin kontrolliultratkin jo samantien. Sanoi, että jos sumuttelut on alle 4 viikkoa ennen pistosten alkua, niin se on ok. Ultra-ajatkin sain tosi sopivasti töiden kannalta, eli jos vaan lääkäri antaa tälle siunauksensa, niin aikataulut menis tosi hyvin =) Sumutteluiden alku oli laitettu kp 23-24, kun mulla on ollut pitkiä kiertoja.

Mörkötys, yritän lähettää sinnekin tätiä kylään!
 
Kevätkello: Meillä oli tosiaan oli käsitys, ettemme tälle vuotta hoitoihin pääse.. Lääkäri käski ilmoittautua vasta elokuussa jonoon ja sanoi jonon pituudeksi 6 kk:tta.
Sain kuitenkin kesällä klinikalta kirjeen, että klinikalle varattu aika tutkimuksiin. Hiukan ihmetellen sitten kävinkin tutkimuksissa = lääkäri ultrasi ja sanoi, ettei näe mitään estettä sille, etteikö ivf:ää lähdettäisi yrittämään. Vielä siinäkin vaiheessa kuvittelin, että odotellaan se puoli vuotta, mutta lääkäripä yllättikin kertomalla, että ovat päättäneet ettei meidän tarvii jonottaa tällä kertaa, kun yksi aiempi ivf peruuntui, kun lääkäri viime tipassa ennen hoidon alkua huomasi kiinnikkeitä kohdussa ja edellinen ivf jäi sit kesken sen luomuraskauden takia.

Vähä tuli kyllä puun takaa, mut näillä mennään! =)
 

Yhteistyössä