Wish a Baby 63

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja senora
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihan pikaisesti. Tai oikeastaan eihän mulla ookkaan kiirettä - mies ja lapset on aikoneet laittaa ruuan ja mää saan kuulema ottaa lunkisti.

Olipas ihana saada kakkukahvit sänkyyn. Ja avata lasten tekemät lahjat. Mies ei ollut hankkinut mitään muuta ku kortin; kielsin nimittäin. Täytyy olla säästöbudjetilla tuon tulevan muuton takia ;) Ja niinku hälle selitin, paras äitienpäivälahja häneltä on tämä meidän perhe!

Käytiin eilen päiväseltään Oulun suunnassa kummipoikani 6-vuotissynttäreillä. Oli mukava nähdä heitäkin. Isänsä on serkkuni. Ja totta kai: heille tulee marraskuussa vauveli!!! Iloiset olivat uutiset ja olenkin onnellinen heidän puolestaan (en kyllä voi kieltää että ihan pikkuisen iski kateus. Meidän keväinen positiivinen r-testitulos ois syntynyt joulukuun alussa). Mutta tosiaan, eihän se vauvamaha ole minulta pois.

Nyt jatkan lekottelua. Nähdään huomenna!

Safiirilla ollu oikeat kukkasulkeiset täällä ...
Me käytiin mun vanhempien kanssa ulkona syömässä ja ei oikein vieläkää oo nälkä. Seisovasta pöydästä tulee syötyä aina liikaa

http://www.panoraama.com/live/maakotka/
Tuosta linkistä on mahdollista seurata karhuperheen elämää. Taitavat kyllä päästä pesästä pennut kohta poiskin. Talven siellä on ollu karhuemo unillaan ja pennut ovat syntyneet ja niiden kasvua on seurattu. Samoilla sivuilla viime kesänä seurasimme kotkaperheen elämää.

Nyt on sitte lätkät ja euroviisut takanapäin, normaali perhe-elämä voi jatkua...

Miten Keijulla onnistui oviksen metsästys??
Mitä perennoita Annukka tosiaankin löysi... jotain pitäis koittaa kehittää...
Ja tuo Safiirin muuttotouhu alkaa kuulostaa jo itsekidutukselta. Milloinkas teillä nyt on muutto... Vai kävit lasten kanssa hakemassa banaalinaatikoita... Mä törmäsin kans lauantaina banaanilaatikoiden hakijoihin, mutta ne oli kaksi miestä ... ;)

Hyvää huomenta

Kylläpä meitä nyt hellitään. Koko viikonloppu yhtä auringonpaistetta ja sama jatkuu edelleen. Nyt jo 11 lämmintä. :) Mies oli siellä pellolla koko viikonlopun. Hain aina iltamyöhällä viereeni nukkumaan ja aamulla ennen kukonlaulua vein pois. Oma viikonloppu meni kaupoilla, vierailuilla ja pihahommissa. Lauantaina nyhtäsin valtavan säkillisen voikukkia, tosin luultavasti ihan turhaan. Voikukat ei sinäänsä vaivaa mutta ei niitä nyt ihan NOIN paljon tarvitse kasvaa.

Senora ja Keiju. Joo ostin tarhapäivänliljoja, kuunliljoja, punapäivänkakkaroita ja japaninakileijaa. Valikoimaa oli kyllä valtavasti. Jospa noilla nyt pärjäsi. Jokunen yksivuotinen kesäkukka vielä.

Ovista testaillut perjantaista lähtien eikä ainakaan vielä yhtään mitään, ei oikeastaan pitäisikään vielä. Toivottavasti ovis kuitenkin löytyisi tässä kierrossa. Mies on kyllä iltaisin niin väsynyt, että varmaan ihan turha haaveillakaan pupuilusta. No, jos vaikka loppuviikosta olis virkeämpi eikä siellä pellollakaan enää montaa päivää mene...

Olen huomisen ja keskiviikon taas pääkaupunkiseudulla. Onkin muuten lyhyt viikko, kuinka monella on perjantai vapaa? Mulla töitä, silloinkin.

Katsoitteko jääkiekkoa tai euroviisuja? Lauantaina jännitin koko pelin. Eilen katsoin vain välillä tilanteen muuten touhusin omiani. Euroviisuja en seurannut lainkaan.

Mukavaa maanantaita ja viikkoa kaikille.

Annukka

Huomenia!

Safiirille tsemppiä muutto touhuihin. Itse stressaan muutosta aina liian kanssa, onneksi ei ole tarvinnut muuttaa kuin pari kertaa.

Hieman laskeskelin ja aattelin päivittää listoja:

Jännäyslista

Safiiri 18-19.5.
senora 18.5 (jos kierto 28, ovista ei bongattu, kylvöt myöhässä...)
Nuppu80 20.5.
Kukkis 21.5.
Hilma n. 21.5.

hi hiiiii Annukka tehny meille hienon jännäyslistan. tackar och bockar ...Noita liljoja minäkin haluaisin... Meillä ei oo kuin lupiineja ja lehtosinilatvoja ja maksaruohoja ...

Muutosta: Mä en oo oikeestaan muuttanu isoa muuttoa kertaakaan. No, pentuna rakennettiin uusi talo samaan pihaan ja tavarat kannettiin vanhalta puolelta uudelle puolelle. Opiskelupaikkakunnalle muutin kassi kerrallaan, lähinnä vaatteita ja muutama astia. Sieltä ostin vaan työpöydän ja telkkarin, jotka mahtui henkilöauton kyytiin yhdessä mun vaatteiden kanssa. Miehen tykö muutin kans kassi kerrallaan. Olipa alkuaikoina mulla vaihtovaatteet mukana autossa... eli kamppeita oli kotona, autossa ja miehen tykönä. En edes osaa kuvitella millaista se olisi pakata kaikki kamppeet ja romppeet autoon ja muuttaa ihan toiselle paikkakunnalle.

Maanantaita, blaah.. Täällä on harmaata ja synkkää ja varmaan pian alkaa tulemaan vodaa alas.

Viisuja katottiin paikotellen, oli niin surkeita biisejä, että piti välillä katsella muita kanavia. Mitä mieltä muut olitte? Voittajabiisi oli ihan ok ja muutama muukin oli ihan hyviä, mutta suurin osa oli ihan mitäänsanomattomia. Siis mun mielestä.

Formulatkin meni penkin alle ja jääkiekossakin kävi niin kuin kävi, mut oikeesti se hopea oli hyvä saavutus! Mä en kisojen alussa olis uskonut, että Suomi pääsee loppuotteluun.

Heh, Safiiri muuttaa taas ;) Toivottavasti ette olleet edellisestä muutosta vielä ehtinyt purkamaan kaikkia tavaroita.

Mulla on ollut vähän samoja intressejä viikonloppuna, kuin Annukalla; meinaan voikukkien nyhtäminen. Meidän nurmikko on oikeestaan voikukkaikko ja mulla menee hermot niitten kanssa! Pakko tehdä syksyllä jotain radikaaleja toimenpiteitä, ehkä kaivetaan vanha nurtsi ylös ja laitetaan uudet mullat ja siemenet. Hirvee homma siinä on eli saattaa jäädä tekemättä... ;) Voikukatkin voi alkaa näyttämään hyvältä jossain vaiheessa! ;D

Joko Keiju bongasit oilin?

Maanantaita!

Viikonloppu menikin nopsaan kaikenlaisia kisoja katsellessa ja äitejä juhliessa. Jääkiekko hieman harmitti, vaikka onhan hopeakin hieno saavutus, enkä kisojen alussa olisi loppuottelupaikkaan uskonut minäkään. Joten hieno saavutus leijonilta! :) Euroviisuvoittaja oli ihan ok, varsinkin muutaman kuuntelukerran jälkeen. Hanna veti hienosti, ja olisi ansainnut enemmänkin pisteitä. Aika itävoittoiseksi meni viisut. Joo, se siitä kisa-analyysista!

Toivottavasti Annukan ovisbongaus onnistuu loppuviikosta, jos silloin olisi miestäkin paremmin saatavilla! ;) Ihanilta kuulostaa sun puutarhasuunnitelmat! Odotan niin kovasti, että saisin oman pihan jota voisi laittaa...

).( Ei ovisbongauksia täällä :( Mä oon nyt aika valmis heittämään hanskat tiskiin tämän vauvaprojektin kanssa. Musta nimittäin tuntuu, että oikeaan munasarjaan on taas tullut joku kysta :( Siinä on tuntunut sellaista pistävää kipua loppuviikosta lähtien, ja eilen keksin, että se tuntuu ihan samalta kuin viime syksynä, kun siellä oli se kysta. Ja kun ovistestit näyttää samaa haaleaa viivaa koko ajan, niin... Jotain limoja oli viikonloppuna, mutta ei sellaista kunnon kananmunavalkkaria (sorppa yksityiskohtaiset kuvaukset taas!), eikä muutenkaan "kunnon" ovisoloa. V***tus on aikamoinen! Johan tässä pari kiertoa ehtikin olla normaaleja! Tässä pitäisi olla parhaassa lapsentekoiässä, mutta tämä on jo toinen kierto tämän vuoden puolella, kun ovulaatiota ei tapahdu. Ja mistä hemmetistä niitä kystia aina vaan tulee? Mä en enää jaksa!! Thelma, sanoiko sulle se lääkäri, että miksi niitä kystia tulee? Mä kerään rohkeutta soittaa sinne sairaalalle ja pyytää vauhdittamaan sitä tutkimusaikaa. Kun ei sitä lasta näytä luomusti tulevan :( :( :(

Sorry taas omanapainen vuodatus! Alkaa vain mennä usko ja toivo tähän hommaan. Vuosi on pian tahkottu, mutta taitaa olla yhden käden sormilla laskettavissa ne kierrot, että olisi ollut mahdollista tärpätä. Aina on jotain häikkää! Nyt mä painun taka-alalle murjottamaan... Parempaa viikkoa teille naikkoset!

Äläs Keiju lannistu... Soittelet vaan sinne sairaalaan ja pyydät samalla vilkaisemaan että onko siellä kystaa...

Mun kyselyyn tuli vastaus siitä vt:sta (ei vanha testamentti vaan vyöhyketerapia) Eli se terapeutti on yks tuttu... huh... sillä on matkapöytä ja tekee myös kotikäyntejä... Nyt alkaa jänskättämään. En tiijä uskallanko hänelle soitella... Pitäis siivota kämppäkin sellaiseen kuntoon, että sinne viittis vierailevan terapeutin kutsua. Toisaalta jos on puolituttu, niin sille olis ehkä helpompi puhua, mutta kun on pahimmoilleen tuttu, niin tiijä sitten uskaltaako senkään vertaa kuin ihan oudolle.

Tän päivän kun jaksais niin olis pari päivää töitä ja sit neljä vapaata. Aion pitää perjantain vapaana, vaikka kyllä kuulosti siltä että töitäkin olis... (vaikkei muut tuliskaa, mut mun pitäis ...)

Keiju. Yritin googlata syitä kystiin mutten löytänyt oikeastaan muuta kuin kierukan ja senkin bongasin jostain keskustelusta eli sen todenperäisyydestä ei tietoa.
Kurjia tuollaiset!

tuolta laitoin hakusanaksi Kysta...
Eka juttu oli munasarjakasvaimista... Ei pidä säikähtää... ei oo niin paha kuin miltä ensi lukemalta vaikuttaa... Tässä lainaus jutusta. (eli koko juttu lainattuna)

Munasarjakasvaimia esiintyy kaikenikäisillä naisilla, 85 % niistä on hyvänlaatuisia. Hedelmällisessä iässä munasarjaan voi helposti kehittyä ns. toiminnallisia kystia (nesterakkuloita), jotka häviävät itsestään. Toiminnallinen kysta kehittyy munarakkulasta, joka ei puhkeakaan vaan kerää nestettä ja kasvaa jopa 5–6 cm:n kokoiseksi, ennen kuin se yleensä seuraavan kuukautiskierron aikana häviää. Vastaavalla tavalla keltarauhanen ei aina surkastu kuukautisten alkaessa, vaan siitä voi muodostua kysta. Toiminnallisille kystille ei tarvitse tehdä mitään, ja ne on syytä erottaa varsinaisista kasvaimista. Pahanlaatuisen kasvaimen mahdollisuus lisääntyy iän mukana.

Oireet
Valtaosa munasarjakasvaimista on ainakin alkuvaiheessa oireettomia. Jotkin niistä muodostavat hormoneja, jolloin oireena voi olla vuotohäiriöitä. Oireet yleensä ilmaantuvat kasvaimen suurentuessa, jolloin se aiheuttaa kipua, turvotusta ja painontunnetta. Kasvain voi myös painaa virtsarakkoa tai suolistoa. Joskus kysta voi puhjeta ja aiheuttaa vuodon vatsaonteloon. Kysta voi myös kiertyä ja aiheuttaa kudoksessa hapenpuutetta; kiertymä aiheuttaa äkillisen ja voimakkaan kivun.

Taudin toteaminen
Huolellinen gynekologinen tutkimus on tärkeä. Tarkemmin munasarjojen tilanne voidaan selvittää kaikututkimuksen avulla. Tutkimuksessa tarkastellaan munasarjan rakenne. Toiminnallinen kysta on tyypillisesti yksilokeroinen, sileäseinäinen ja sisältää nestettä (kaikututkimuksessa se näkyy tasaisena tummuutena). Tällainen kysta voi olla kooltaan 5–6 cm. Kasvaimeen viittaa, jos muutokseen liittyy kiinteitä osia. Verikokeita voidaan joskus käyttää apuna tutkimuksissa, mutta niiden avulla ei voida poissulkea pahanlaatuisen kasvaimen mahdollisuutta.

Hoito
Toiminnallista kystaa ei tarvitse hoitaa, vaan seuranta riittää. Yksilokeroinen, alle 5 cm:n kokoinen kysta, joka seurannassa ei kasva, ei myöskään edellytä leikkausta. Päivystysluontoista leikkausta tarvitaan, jos kysta aiheuttaa verenvuodon vatsaonteloon tai voimakkaan kivun kiertymisen vuoksi. Muut munasarjakasvaimet yleensä leikataan, jotta kasvaimen luonne voidaan selvittää. Hyvänlaatuista kasvainta ei voi erottaa munasarjasyövästä 1 ilman leikkauksessa otettavaa kudosnäytettä. Leikkauksen laajuus riippuu kasvaimen tyypistä.

Ehkäisy
Toiminnallisten munasarjakystojen muodostumista voidaan ehkäistä yhdistelmäehkäisypillereillä, koska ne estävät munarakkulan kypsymistä.

Keijulle suuri lohdutushali täältä! Tuntuu kurjalta varmasti mutta onneksi on lääketiede, ihan varmasti saatte lapsen keinolla tai toisella, odottaminen siinä vaan on se kurjin juttu!

Hitsin kanada ku voitti...suomen olis pitäny pelata heti alusta lähtien sillee ku pelasivat 3. erässä ni voitto ois voinu ehkä tulla, mutta todella hyvä kanada oli! Hiton kova puolustus ymym...

Viisut kateltiin, mie ihastuin georgian kipaleeseen, se oli paras hannan jälkeen! Hannan esityksestä en sikäli pitänyt kun hän oli kauheen myrtsi ja kyräili hiustensa alta yleisöä...ehkä se kuului esitykseen, mut ei minusta ollut hyvä juttu...

Ootte pihan laitosta keskustelleet...mieki aattelin ruveta kohtapuoliin laittaa kukkia ja istuttaa parit pensaat/valmiit puut pihalle...isältäni tilasin just pari puista kukkatelinettä pihalle...

).( Täällä Ovist tuloillaan jo näköjään ku tänään tikutin niin haaleeta viivaa näytti jo...että kaipa loppuviikosta iso O on valloillaan...sen jälkeen sit punkku kauppaan :):):) Täytys tänää käydä apteekissa katsomassa josko siellä ois sitä lasten aspiriiniä tai disperiiniä ku ei viittiis tot 500mg pilkkoa moneen osaan ku en noin vahvana viitti ottaa sitä niin montaa päivää...Tein muutes vielä varmistus r.testin, koska kävi häiritsee nuo haamut ja puhdasta negaa näytti.:):):)

Kaks yötä, yks vapaa ja iltavuoro...siin ois mun viikko :):):)

Tikru ja koopee 9

Kiitos Senoralle tietoiskusta! :) Kyllähän minäkin silloin syksyllä googletin kaiken mahdollisen noista kystista, mutta mitään varsinaista syytä niille ei sitten ilmeisesti ole - tulevat jos ovat tullakseen. Onneksi ovat yleensä vaarattomia ja häviävät itsekseen, mutta silti ne ärsyttävät!! Menee taas ainakin pari kiertoa hukkaan... :/

Vai oli se Senoran vt sitten puolituttu.. hmm.. Mutta eikös sulla ollut siellä joku toinenkin vaihtoehto? Mene sille, jos puolitutulle avautuminen mietityttää! Vaikka kyllä sellainen puolituttukin osaa varmaan ottaa sun ongelmat ihan ammattimaisesti. Riippuu sit vaan itsestä ja siitä miten tuttu se puolituttu on, et miten pystyy puhumaan. (huh, voiskohan tuon vielä epäselvemmin ilmaista...!)

Tikrulle halit, olit jotenkin niin ihanan positiivisella mielellä!! Hyvä kun teit vielä varmistustestin, niin ei jää haamut kummittelemaan. Varhainen km siinä sitten kai oli kyseessä? Tai sellainen "kemiallinen" raskaus (vai miksi sitä sanotaankin?), jossa alkio vain hipaisi kohdun seinää. Harmillista. Mutta kyllä teillekin se oma nyytti vielä suodaan, olen siitä ihan varma :) Mitäs hyötyä noista disperiineistä nyt taas olikaan? (vanha ei muista enää kaikkea..)

En oo vielä uskaltanut soittaa sairaalaan... :/

tai se vt on meijän entinen työterveyshoitaja, ihan ihana ihminen ... mutta ... voihan olla että hän käy myös meijän toisessa paikassa keikalla... toinen vaan hinnoittelee laitosmaisesti itsensä...

Löysin tämmösen ketjun tost aspiriinista..http://plaza.fi/ellit/perhe/keskustelu/t1560293...kaikkee kannattaa kokeilla vaikka ei apua olisikaan..:):):)

Niin keiju, mä luulen et kyseessä on voinu olla just toi kemiallinen raskaus...ja must on kyllä ihan positiivinen juttu sinänsä et jotain on ees meinannu tapahtua tai jotain...kurja tietty ettei ne haamut vahvistunut mut hyvä on et ees jotain on tuol meinannu tapahtua...ehkä se täst sitten...

Koskakohan saan aikaseksi soittaa sen vt ajan...ööh..:):):)

En tiedä, mikä tähän ketjuun eilen illalla meni? Käytin ihan netinki välillä kiinni ja en kerta kaikkisesti saanu tähän laitettua uutta juttua. Oli pakko alottaa uus ketju!

-safiiri