***Toukovauvat 2007*** elokuu

Tässä uusi ketju toukovauvoille 2007. Tervetuloa mukaan kaikki toukomasut 2007; jatkamme keskustelua täällä. Tervetulleita ovat kaikki toukovauvojen äidit, myös ne ketkä eivät aikaisemmin ole keskusteluihimme osallistuneet.

Porukkaamme kuuluvat äidit vauvoineen:

22.2.
Himmeli+poika 41cm/1500g

29.3.
Rasse04+Yemina 35cm/1105g

14.4.
Lumikko+tyttö

17.4.
Parasta aikaa+Maija 52,5cm/3920g
Commander+Viivi 51cm/4100g
vauvahaave+poika A 46cm/2550g ja Poika B 46cm/2620g
RPM+tyttö 50cm/3200g

18.4.
MikaelaEster+poika 48cm/2850g

20.4.
Tirlittan81+Aatu 51cm/3130g ja Beetu 51cm/3110g

24.4.
Sykkyrä+poika 50cm/3780g

25.4.
Maisa75+tyttö
helinää helskettä+tyttö 50cm/3360g
SATU27+poika

26.4.
Siljuska+Neea 48cm/3100g
Sammakko+Miska 48cm/3280g
miam+Manolis 52cm/3390g
gismo+tyttö 50cm/3470g
Ihanaa-81+poika

27.4.
MissH+Arttu 50cm/3450g
Melli74+tyttö 49cm/3320g

28.4.
Kojo+Noora 49cm/3370g

30.4
katikka+tyttö 50cm/3330g

1.5.
Gabria+Niilo 50cm/4110g
noju+tyttö 51cm/4210g
Manzuliini+tyttö 52cm/3870g

2.5.
TuiKKu+poika 46cm/2796g
Heba+tyttö 49cm/3780g
Pullenah85+poika 50cm/3114g

5.5.
HissunMyy+poika 50cm/3550g
ElliEtikka+Justus 51cm/3675g

6.5.
virpi1980+Jessica 51,5cm/3995g
Vaniljatäti+Rasmus 54cm/4550g

7.5.
Minnihiiri+Helmi 46cm/3060g
Ilona+tyttö 47cm/3220g
riiviöiden äiti+poika 52cm/3615g
ninzu81+Kasper 52cm/3780g
eltsu-80+poika 51,5cm/4540g
emppuliinit+Tatu 50cm/3795g
metsänhenki+poika 48cm/2820g
Balou+poika 49,5cm/3150g
Pähkinä75+poika
Miskan äiskä+poika 50cm/3480g

8.5.
mennis+Sinna 53cm/3890g
Neeastiina+Venla 48cm/2850g
Meea+tyttö 50cm/3600g
Tyttö83+poika 48cm/2795g
Ekä+Peppi 53cm/3320g
Äippä78+poika

9.5.
Toukomamma07+poika 50cm/3030g
Peuhu+tyttö 50cm/3130g
Heitar+poika 52cm/3805g

10.5.
Hemppu81+Miia 52cm/3944g
Noppu+Isla 49/3220g
Hani+Samuel 47cm/2660g

12.5.
maissikas+poika 54cm/4520g
Kaukomaija+poika 51cm/3575g

13.5.
emmi06+Ida 50cm/3315g
Mimosa+tyttö

14.5.
Viivi-76+Viivi 48cm/3200g

15.5.
Tyttöni Tuulispää+poika 49,5cm/3275g
Maija+Aatu

16.5.
Miesku+tyttö 52cm/3965g
maitsu83+Jenna 51cm/3635g

17.5.
sallinen+tyttö 49cm/3870g
maha-asukki07+tyttö 53cm/4060g

18.5.
Tiitteräinen+Peetu 53cm/4440g
suzu1981+poika 55cm/4830g
Peppi+Taisto 52,5cm/3540g
Nellu1+poika 53cm/4720g

19.5.
JabbaTheHut+tyttö 52cm/4695g
Leena72+tyttö
tuikkunen82+Nea 49cn/3320g

20.5.
Bianca85+Linnea 53cm/4480g
alexandraana+tyttö 48cm/3200g
Bruschetta+poika 51cm/3730g
roosa78+tyttö 53,5cm/4335g

21.5.
HeLinä-83+Konsta 53cm/3605g
Hilipatuinen+Antti 48cm/2895g

23.5.
Hanna-77+Paavo 52cm/3870g
Riks+tyttö 52cm/3660g
jubby+poika 53cm/3775g
klaava+tyttö 51cm/3695g

24.5.
jurristi+Artturi 52cm/3860g
Mamma80+poika
nihkula+Aleksi 49cm/3350g

25.5.
mmamaa+poika 50,5cm/3310g
MayaM+Luka 50cm/3520g
Moonlight-80+poika 51cm/3660g

26.5.
Vilmis+poika 51,5cm/3880g
marjuska81+poika 52cm/3980g

27.5.
KNiinKuinKirppu (Mutteri)+Alise

28.5.
Maji+poika 50cm/3845g

29.5.
mucho+Laura 50cm/3740g
Kata32+Miska 50cm/3340g

30.5.
olava+Minttu-Maria 51cm/4000g

31.5.
StiinaS+Mio 51cm/3620g
FANG-ANN-75+Eeva 51cm/4115g

1.6.
hihhii+poika 51cm/3395g

2.6.
sofia78+tyttö 52cm/3625g

4.6.
lobelia80+tyttö 52cm/3770g

5.6.
Hepotyty+Kasperi 51.5cm/3835g

7.6.
Räppänä+poika 52cm/ 3960g
Äippäliini-73+Jasmiina 50,5cm/3500g

9.6.
Perunankukka+tyttö
Marika72+Vilma 53,5cm/4250g
 
Heippa hei, pitkästä aikaa ihan kirjoitan jotain. Aina tuntuu että kun aloittaa niin jo äitiä kaivataan johonkin....

Minullekin annettiin jälkitarkastuksessa paketti cerazetteja, mutta en niitä vielä ole aloittanut enkä tiedä haluankokaan... vaikka vannoin että 3 lasta saa riittää :LOL:

Taisto kasvaa kovasti, oli 2kk neuvolassa 60cm ja 5880g, oli joku sijaistäti joka oli sitä mieltä että täytyy laittaa laihdutuskuurille!!!!!!!!!! Haloo miten muka tissivauvan voi tai yleensäkään vauvan laittaa laiharille... Höpöhöpö, kyllä ne solakoituu kun liikkeelle lähtee.
Toinen juttu, mä kerroin että mulla pompottelee sydäntä (ollut sydänlihastulehdus -01) taas kummasti, huippaa ja vähän väsyttää niin tätin mielestä olen masentunut!!!

Meillä ei vielä käännytä mahalleen. Tase vaan seisoisi ja istuisi jos antaisi, se on syntymästä asti ollut sellainen "tönkkösuolattu muikku" :LOL: Jalat suorana oli jo laitoksella, varmaan mahassakin oli kun se mun masu oli niin valtava et kätilötkin veikkaili tosi isoa vauvelia.

Meinasiko joku imetellä sinne 6kk asti ja sit vasta aloittaa kiinteet? Meillä edellisen kanssa tehtiin noin, tuntu ettei sille enää kelvannu kunnolla muu kuin tissimaito..ja imetys jatkui 1,5v asti. Nyt ajattelin et jos vielä täysimetyksellä n.3-4kk asti ja sit alkais antaa pottua, tai jos syöttöväli lyhenee kokonaan 1h.... Mut katsotaan lapsihan sen näyttää mikä riittää.

Mieskin palasi tänään töihin, piti nyt ne loput 2vkoa isyyslomasta. Kyllähän sen pitäisi täällä, kun ois lähempänä töissä niin ois illat aina kotona, mut ei....

Eipä nyt muuta, täytyy lähtä aamupalan laittoon, äsken heräsi viimenenkin nukkuja :)

Peppi ja Taisto
 
Mukavaa kun peppi oli uuden listan taas laittanut :)
Peppi: Aika hullua sanoa siltä neuvola tädiltä että muka laihikselle laittaa. Mun neuvolatäti on vaan sanonut että oikein hyvä kun rintamaidolla kasvaa. Kyllä se sopusuhtasuus tulee sitten ajan kanssa. Eikä tuo pituus paino suhde ainakaan mun korvaan kuulosta mitenkään oudolta. Noora oli viimeksi 2,5 kk 58,5 cm 5695g. Seuraava neuvola on sitten lääkärineuvola kun tyttö on 3,5kk.

Tosta ehkäsysytä ootte jutelleet. Me päädyttiin siihen ettei aloteta mitään ehkäsyä. "luotetaan" tuon imetyksen voimaan ja luonto hoitelee asiat sitten niin kuin tykkää.

Ite ajattelin alkaa antaa kiinteitä sitten kun arki lomien jälkeen palautuu. Sitten se on vähän helpompi aloittaa. Reissussa kun on niin helppo antaa tissi vaan suuhun.

Me lähetään tänään sinne lomareissulle. Matkan pituudestakaan ei ole mitään tietoa. Maksimissaan kuitenkin kaks viikkoa, kun miehellä on sitten töihin meno.
Nyt pakkailemaan ja touhuileen. Oikein mukavaa viikkoa kaikille.
:wave:

Kojo ja Noora 3 kk
 
Kiitos PEPPI uudesta ketjusta :) Niin se vaan aika rientää, että elokuu on jo aluillaan! Sullahan on ollut tosi asiallinen neuvolantäti :eek: Mitenköhän meidän poika sitten, kun pituutta oli 58cm ja painoa komeat 6200g.. :LOL: Itse ainakin olen tyytyväinen isosta ja hyvin syövästä vauvelista, ja niin oli kyllä neuvolantätikin. Eiköhän ne ylipaino-ongelmat ala vasta hieman myöhemmin ja eri sapuskoiden ansiosta..

Joo, meillä siis myös 2kk neuvola takana. Kaikki oli lääkärin mukaan hienosti, poika kasvaa normaalisti. Otin esiin mahavaivat ja mainitsin allergiaepäilystäni.. ja niinhän sitten saatiin lähete maitoallergia-verikokeisiin. Tulokset saadaan tällä viikolla, tosin allergia on kuulemma mahdollinen, vaikka testi olisi negatiivinen. No, kokeilen joka tapauksessa itse maidotonta dieettiä hetken.. jospa pojan ilmavaivat ja masukurinat vähenisivät. ONKO MUILLA KOKEMUSTA MAITOALLERGIASTA?

Niin siitä passi-asiasta piti kysyä vielä, että kuinka monen vuoden passi vauvoille myönnetään? Onhan se nyt vähän koomista, jos viisivuotias matkustelee vauvakuvalla.. ja eihän siitä kuvasta silloin voi enää edes lasta tunnistaa välttämättä. Tuntuu kyllä tyhmältä, ettei lasta voi enää lisätä vanhemman passiin.

Ehkäisystä sen verran, että mulla on resepti siihen ehkäisyrenkaaseen. Sitä ajattelin kokeilla, kun imetyksen joskus lopetan. Meille ei lisää pikkuisia ainakaan heti :whistle:

Hyvää reissua KOJO ja muut kesälomalaiset! Meillä ei ole matkoja tiedossa.. ehkä syksymmällä voisi harkita risteilyä tukholmaan tai tallinnaan, kunhan saa ne henkkarit pojalle hommattua.

Mukavaa viikkoa =)

Vilmis ja poika :heart:
 
Kylläpäs on aikaa kulunut siitä kun viimeksi oon saanut aikaiseksi tänne kirjautua.. Mutta nyt hiukan kuulumisia:

Poika kasvaa ja voi hyvin. Viimeviikolla kävin vaa'alla pojan kanssa, ja arviolta painoa 5,5kg. Tällä viikolla mennään lääkärille rokotuksiin, niin selviää pituuskin sitten. Korvikemaidolla syötän poikaa, maitoa ei tule enää kun ihan muutama tippa (jotka kyllä pojalle annan). Luultavasti se kesäkuun stressi ja painonlasku aiheutti tämän.. no, seuraavan lapsen kanssa osaan olla varovaisempi ja toivottavasti välttää stressin (ja toivottavasti seuraavan lapsen kanssa emme joudu sairaalaan ..).

Poika juttelee ja hymyilee tosi paljon! Aivan ihanaa :D Kynsiä saa olla jatkuvasti leikkaamassa kun kasvavat niin hurjaa vauhtia. Pelottavaa touhua tuo vauvan kynsienleikkaus..

Itse voin myös oikein hyvin, olen taas aloittanut urheilun ihan tosissaan. Tuntuu hyvältä! Aloitin jonkin aikaa sitten ceracette-minipillerit, jonka jälkeen menkat tuli joka toinen viikko.. ihan tuskaista!! Nyt on vähän tasoittunut. Ei tee kyllä hyvää tuonne makuukammarin puolelle tuollainen hormoonien sekasotku.. Tosin kurjempi juttu on se, että jään sitten ensikuussa työttömäksi heti kun ä-loma loppuu. Joukkoirtisanominen, eli en ollut ainoa. Olisivat ihan laillisesti voineet irtisanoa mut ä-loman aikanakin, mutta onneksi olivat senverran fiksuja etteivät sitä tehneet.

Peppi: aika outo neuvolantäti teillä kyllä.. kannattaa ehkä harkita menemistä oikealle lääkärille jos asiaa on.. aika pihalla tuntuu välillä nuo neuvolantädit olevan.. huh! Me käymme aina lääkärillä, täällä tuo neuvolasysteemi on aika huono.. luotan ennemmin meidän omalääkäriin =)

Tiitteräinen: Kuinkas teillä menee kestojen kanssa? Ja kukas muukin muuten käyttää kestoja? Me ollaan miehen kanssa oltu tosi tyytyväisiä, eikä oo kertaakaan tullut edes mieleen vaihtaa kertakäyttöisiin. Poikakin tuntuu olevan tyytyväinen :D

Eipä nyt tule muuta mieleen. Oikein hyvää alkuviikkoa kaikille!

t. balou & dude kohta 3kk
 
Kiitos Peppi uudesta listasta! :flower:

Tuosta kasvamisesta, meiän poika kasvaa vielä hurjempaa vauhtia kuin teillä ja neuvolantäti sanoi ettei vauvaa voi syöttää liikaa. Kertaan vielä et 7 vk3pv ikäisenä poika painoi 7100g (lähtöpaino 4440g). Pituutta ei mitattu kun kotona neuvolantäti kävi punnitsemassa mutta sitäkin on tullut kovasti. Ei silti mikää hirveän pulska vauva ole kun on pitkäkin. Että ei kannata välittää noista kommenteista, pienet vauvathan teillä on ;) Ja juu, tissiä ja NANnia syödään meillä. Pullosta menee sellaiset 160 milliä, mutta pukalailee myös paljon. Tyytyväinen poika :heart:

BALOU:Kiva oli kuulla sinustakin pitkästä aikaa. Hyvin menee meillä kestoilu, tykkään enkä vaihtaisi muuhun. Joskus laitan yöksi kertiksen, sitä kun ei tartte vaihtaa yöllä (laiska minä :ashamed: ) mutta useimmiten silti keston. Alkuun reissuun otin aina kertiksiä, mut nyt oon lyhyille reissuille alkanu ottaan kestoja. Pidemmille sit kaupan vaippoja jos ei ole pesumahdollisuutta.
Me siis mennään ihan noilla mun omatekoisilla, kaksi "aitoa" kestoa meillä on, toisen ostin kaverilta käytettynä ja toisen kaupasta kun oli niin hyvässä alessa. Mutta hyvin pärjää noilla mun omatekoisillakin. Taskuvaippoja joihin lisäilen imuja tarpeen mukaan ja villikset päälle. Siinä mun suosikki yhdistelmä. Nyt sain kyllä cuddlen kaavan jonka myös totesin hyväksi, sopii melko pitkään sama koko pikkuiselle, varman tuo mitä nyt pidän niin menee koko vaippakauden. Jos haluat kaavaa niin voin postittaa ja teko-ohjeet myös. Omepluintoa on taas riittänyt kun pieneksi käy jo osa vaipoista. Osaa ei ehditty edes käyttää kun oli niin iso tuo poju syntyessään (kuvittelin et on alle 3-kiloinen kuten siskonsa :whistle: ), joten isommille vaipoille nyt tarvis, Viime viikolla ompelin taas 5 uutta vaippaa, pari cuddlea, pari AIO:ta ja pari taskuvaippaa. Toki noita nyt on jo ihan omiksi tarpeiksi mut kun niitä on niiiin kiva ommella ja kun on olemassa niiiin ihania kankaita. Taas haluttais tilata lisää :D Elil sellaista meidän kestoilu, vaipan vaihtokin on niin kivaa kun voi valita vaipan värin ja mallin sen mukaan millä päällä sattuu olemaan, eikä tuo pyykkääminenkään niin kovaa hommaa ole. Saa aina täyden koneellisen vauvan pyykkiäkin kun pesee samalla vaipat. Oishan tuota asiaa :LOL: :LOL: :whistle: Millasilla vaipoilla te menette, balou? Ja muutkin kestoilijat? Viel sanon et ostin ison kasan harsojakin, ja käteviähän ne olis pienelle mut jotenki enemmän tykästyin noihin omatekoisiin tarrallisiin.

Mutta kohta saan vieraita taas, entisen työkaverin jota olen nähnyt viimeksi pari vuotta sitten, kivaa =)

Eli lähdenpä jotain touhuileen!

Tiitteräinen ja Peetuli 2kk11pv
 
Pikana täälä lukemassa ja löytyi uus pino :D Kiitos Pepille :flower:
Tuohon painoasiaan piti munkin kommentoida....Todella hassua et terkkarin täti sitä mieltä et painoa liikaa :eek: meidän pojalla 2kk neuvolassa pituutta 60,6cm ja painoa oli 6490g!!!Kommentti oli vaan et hyvin kasvaa rintamaidolla :D ja pulleat on posket pojalla,mut niin saa ollakkin ;) Ainahan sitä sanotaan et liikaa ei voi painaa vauva painaa joka syö vain maitoa ja niinhän se onkin. Mut kaikkea sitä kuulee :LOL:

Ehkäisyasiaa mietitään...järki sanoo ettei kolmatta lasta pienellä ikäerolla,mut ajatukset välillä haaveilee raskaana olemisesta ja uudesta vauvasta :whistle: heh mutta ei ei ei....Otan kai pillerit käyttöön imetyksen lopetettua. minipilleritkin saisin,mut en taida niitä ottaa....kumi saa kelvata toistaiseks :) varman päälle kuitenkin otan,ei luoteta imetystehoon!!

Nyt lopettelen ennenku isompi herää päikkäreiltä!! :wave:
 
Ihanan aktiivista väkeä tääällä, kiva, kiva. Ja kiitos Pepille uudesta pinosta.

Minä kun olen kertakäyttö vaippojen suurkuluttaja, niin tuli mieleen ,että multa joutaisi se äippäpakkauksen kesto kiertoon jos joku haluaa.

Kyllä taisi neuvolan tädillä olla omia ongelmia painon suhteen jos vauvaa laihkarille laittais, kyllä ne painot tasaantuu kun liikkeelle lähtee. J a varsinkin kun meidän kolme vuotias jonka mielestä kaikki ruoka on pahaa. Tänään tein lapsille lohipastaa ja pienempi ilmoitti heti maistamati, et ruoka on pahaa, ja tyttökin söi pitkin hampain.

Meidän neiti täyttää kuukauden päästä viisi, ja eka hammas jo heiluu! Minusta hurjan aikaisin, olin kuvitellut, et vasta eskari ikäisenä ne lähtee, eilen tyttö jo mulle sanoi, et hammas heiluu, mut mie kuvittelin, et se on vaan höpöttää ja kommentoin taas tyyliin joo joo.

Meillä oli taas äsken naisia lapsineen pihalla leikkimässä, sai taas äiditkin purkaa tuntojaan.

Palaan asiaan myöhemmin, nyt täällä alkoi taas sen sortin härdelli, että keskittyminen ei onnistu.

T:MInnihiiri
 
Tiitteräinen: Tein sillon alkuun sillä lähettämälläsi kaavalla newborn-kokoisia vaippoja, niitä johon laitetaan väliin lisäimuja. Sitten tein ison kasan sillä käsityölehden kaavalla kokoa S, ne menevät edelleen. Yöllä ei tarvitse vaihtaa vaippaa, poika nukkuu läpi yön ja aamulla syötön jälkeen vaihdan. Poika syö illalla yleensä n. klo 22, jonka jälkeen laitetaan kapaloon ja nukkuu hyvin kuuteen-seitsemään saakka. Mutta siis niistä kestoista, oon tehny mutaman päällivaipan PULkankaasta, mutta pidän myös enemmän villiksistä. Ollaan myös ostettu kestovaippoja kolmea erilaista; kiddybibs, lotties (ekopuuvillaa) ja totsbots (bambua), Kaikki ostetut päästävät heti läpi ja tuntuvat paljon kosteammilta kun nuo itsetehdyt! Itse olen käyttänyt vaipoissa froteeta, fleeceä tai collegea päällä, ja flanellia ihoa vasten. Tosin ihoa vasten tulee riisipaperi.. jonka voi sitten likaisena tai märkänä heittää vessanpönttöön tai kompostiin. Saimme lahjaksi muutamia villaisia päällivaipoja myös, Imse vimse merkkisiä. Tosi hyviä olleet kyllä!

Ollaan ainoastaan sillon sairaala-aikana käytetty kertiksiä, nekin oli sairaalan puolesta :) Eli ei oo ikinä ostettu kertiksiä. Viikonlopureissuillakin on ollut kestot, mutta seuraavalle reissulle ostetaan kyllä kertiksiä, nimittäin homehtui parit vaipat kun ei päästy pesemään.. Aijuu, mies sanoi myös että itsetehdyt vaipat on paljon parempia kuin ne ostetut! Ja mies tosiaan vannoo myös kestojen päälle, ja siis osallistuu yhtälailla vaipanvaihtoon :D

Mutta nyt tiskien kimppuun.. eilen oli vieraita illalisella, joten tiskivuori on tuskaisen kokoinen... plääh..

t: balou
 
Hei!

Lisäisin tohon alun "syntymäluetteloon" painon ja pituuden tai siis jos joku lisää joka osaa B) 3330g ja 50 cm.
Meillä netokainen oli 2 kk neuvolassa 59 cm ja 4600, paino alakäyrillä ja pituus yläkäyrillä...Jännä nähdä perjantaina mitkä on mitat kun mennään 3 kk neukkuun..
Oon antanut likalle päivisin ja iltaisin maissi- tai peruna/porkkana-velliä ja hyvin uppoo :) Ollaan myös maisteltu persikkasosetta sekä itse muusattua banaania, jota itse pentuna söin kuulemma aina ja paljon.

Ai niin, meilläkään ei likka vielä kääntyile, kuin sillain kelloviisarityylilllä kuin joku täälä sitä osuvasti nimitti.

Eilen tarttui itse jumppamaton yhteen leluun ja sitä riepoi menemään :LOL:

Hyvää viikonalkua kaikille!
 
Juu en ole oikein ikinä luottanut meidän ns. omaan lääkäriin vaan aina vien yksityiselle tai sitten sairaalaan päivystysaikana jos kiire asia. Neuvolantätien sanomisetkin on onneksi oppinu päästään sisään toisesta ja toisesta suoraan ulos. Ne tuijottaa niitä kippuroitansa ja kaavioitansa niin paljon etteivät muista että lapset kuitenkin yksilöitä ovat. Mutta paras on kyllä ollut kun tyttö ei 1v neuvolassa osannut sanoa "pallo", oikein kirjoitti sen siihen korttiin :LOL:
 
Kiitti uudesta listasta peppi :flower: !

Meillä vielä reilu viikko seuraavaan neuvolaan mut kyl poju syö niin paljon että pakostakin on paino noussut.

Poju on alkanut puklimaan täs viimeisen vkon aikana kun aikaisemmin ei juurikaan sitä tehnyt. Onko muiila käyny näin? Mun edelliset pukli koko ajan joten tää tälläinen tyylin vaihto vähän kummastuttaa....

Meidän neuvolan tätit ei kyllä turhia arvostele. Aina ne sanoo jos on pulska tai hoikka mut kyllä sit muistuttavat et joka vaavi kehittyy erilailla.
Nyt taas isäntä kutsuu.. MOI MOI :wave: !
 
Moikka!!Jessus,miten tosiaan vauvan laihikselle laittaa... :eek: huudattaa ja sanoo ettö kahen tunnin päästä vasta...Ohhoijaa,toiset saa ammattinsa narunvedosta kaiketi.sen käsitän että ensimmäisen vuoden aikana syntyy rasvasolut ja jos lapsi hurjan lihava niin soluja muodostuu tietty enemmän.Mutta mun tietääkseni tuo ei vielä näin pieniä koske,eli siinä kun vauva ryhtyy liikkumaan ja hoikistuu niin luonto hoitaa homman.

V aavelit on pulskimmillaan siinä 3-5 kk ja siitä hoikistuvat sitten kun liikkumaan jo pääsevät.
Musta on hienoo että maito riittää niin hyvin!!

Tääl on kaamee puklivauva myös.toisina päivinä enemmän kuin tosina..Tiiä sitten miks.

Isukki hoitaa edelleen yöt pojan kanssa,vähän huono omatunto itellä jo... :p
vaan aivan upeeta nukkua täysiä öitä.Miska kyllä isin kanssa nukkuu sellasta 4-7 h putkeen.Ristiäiset olivat sunnutaina ja virallisen nimen sai.
Oli pojalla nälkä ja itkusti onneks pienesti vain koko toimituksen ajan...
Jäi nälkäseks kun puoliunessa syötin ja oli ihan veto pois kunnes kirkossa heräs!!!

Juhlat meni kivasti ja vaikka itkua väänsin etukäteen,ei kirkossa poru päässyt kuin siinä vaiheessa kun lapset lauloi.
Tai kostu silmät vähän isommin!

Jaahas,ruuanlaittoon!!

kata ja miska 9 viikkoa
 
Kiitokset uudesta listasta! Taas meinasin alkaa kirjoitteleen heinäkuulle, pönttö minä :ashamed:

Kestovaipoista oli puhetta - mielipuheenaiheeni ;) Meillä kestoillaan molempien pienien kanssa edelleen. Isompi käyttää ainoastaa öisin kerttistä, mutta Miska vain noin joka kolmas yö, riippuen vaippa- ja kuoritilanteesta. Miskalla käytän mieluiten sisävaippa-villahousuyhdistelmää sen hengittävyyden vuoksi ja siksi, että se on varmin tapa ehkäistä ohivuodot. Meillä eniten käytössä omatekemät tarralliset sisävaipat, ihanat Bumgeniuksen bambusisävaipat ja nauhavaipat lisäimuineen. Kauppareissuille laitan yleensä omatekemän pul-taskun tai ostetun taskun, jotta voi laittaa tavalliset housut päälle. 1,5v tallustelee kotosalla yleensä villiksissä ja sisävaipoissa ja muualle laitan taskuja ja aioja. Meilläkin suurimmaksi osaksi vaipat ovat itsetehtyjä, mutta nyt olen muutaman vaippulin napsutellut netistä, kun tuo aika on jostain kumman syystä kortilla ;)

Täysimetystä olen ajatellut jatkaa viisikuiseksi, mikäli maitoa riittää ja poika jaksaa yöt sen voimalla.

Ihanaa, kun mies on nyt lomalla, josko vaikka itsekin ehtisi omia hommia tehdä. Harmi, kun nuo kelit ovat tuollaiset, ettei pääse tekemään poikien kanssa kävelylenkkejä. Viikonloppuna oltiin porukalla vanhimman pojan yleisurheilukisoissa Ratinassa ja sielläkin välillä paistoi aurinko ja sitten taas satoi vettä kuin aisaa :/

Meillä on vasta viikon päästä Miskan neuvola, joten en tiedä mitoista mitään. Mutta kyllä oli Pepille sanottu typerästi vauvan mitoista. Meilläkin suhteessa samanlaiset mitat ja sanotaan juurikin, että kasvaa hyvin rintamaidolla. Onneksi et ottanut sitä itseesi vaan annat mennä toisesta korvasta ulos. Kyllähän tollaset asiat alkaa nyppimään, vaikka tyhmiä puheita ovatkin. Tulikin mieleen tosta, että niin munkin luultiin olevan raskaana, kun olin Miskan (1,5kk) ja vanhimman muksun kanssa juhlissa juhlamekko tietty päällä ja vatsa pömpötti raskauden jäljiltä :eek: Hei haloo, bilsan tunnit oli varmaan jäänyt siltä väliin :kieh: No, nää on näitä.

Mä olen pohtinut sitä ehkäisyasiaakin tässä harva-se-päivä. Enkä osaa päättää. Katotaan vaan, niin kohta olen taas odotuspuolella :LOL: No, sinänsä se ei mua haittaisi, sillä välillä se viideskin lapsi käy mielessä, vaikka tähän piti lopettaa :whistle:

Noniin, annan muillekin puheenvuoroa. Moi!

Sammakko + Miska 3+kk :heart:
 
Ääks kun poden huonoa omatuntoa, muut kun täysimettävät vauvoja ja käyttävät kestovaippoja... Meillä on tälläkin vauvalla vaan Liberot ja imetyksen lopetan varmaan kohta kokonaan kun maitoa ei vaan tunnu tulevan ja vauvakin vaan tuskailee ja vääntelee tissillä, eikä aina suostu ollenkaan ottamaan tissiä.

Mutta ehkäisyssä me luomuillaan!!! Meidän vauvat on kaikki laboratorio-oloissa alkunsa saaneet! Ja jos vahinko sattuu, niin tervetuloa vaan.

Rasmus oli 3 kk neuvolassa 63.5 senttiä ja tasan 7 kiloa. Ja höpötti niin ettei neuvolantädin kanssa meinattu saada suunvuoroa!
 
Heippa!
Taitaa olla munkin vuoro jo jotain kirjoittaa ja nostaa tätä pinoa kun niin alas mennyt. On se niin kumma, kun sitä käy monta kertaa päivässä katsomassa että onko tullut uusia viestejä, mut ei saa ite muka kirjoitettua. Odotan vaan, et muut kirjoitta :kieh: itsekästä... ;) :whistle:

Täällä menee hyvin. Jos en kertonut 3 kk:n neuvolakuulumisia niin tässä ne tulee. 6330G (3130g) ja 6190g (3110g). pituus molemmilla 60 cm ja py:tä ei muista. Soseita ei sais kuulemma vielä aloittaa kun hyvin kasvaa rintamaidolla, mut olemme aloitelleen vähäsen.

Vaniljatäti, turhaan podet huonoa omaatuntoa vaipoista ja maidoista. Jokainen tyylillään ja varmasti vauvasi saa hyväån kasvun nanillakin. Mua ärsyttää välillä se älytön vouhkaaminen rintamaidon ehdottomasta paremmuudesta. Ihan oudotkin ihmiset luulee oikeuden olla kysellä/arvostella imetystä/pulloruokintaa. Se on jokaisen oma asia ja jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee. Kyllä varmasti ne korvikkeet on niin hyviä nykypäivänä, että jos äiti syö epäterveellisesti tai muuten huonosti, niin liekkö se silti muka parempaa...
Ja hatunnosto jokaiselle joka jaksaa käyttää pestäviä vaippoja, mutta minä en jaksa, enkä aio siitä syyllisyyttä kantaa. :ashamed:

Rakentamisesta on ollut puhetta. Onnea kaikille siihen urakkaan alkaville. Se on aika raskasta, mutta kyllä myös palkitsevaa. Meillä vieläkin piha kesken ja muuta pientä, mutta kaikki aikanaan. Ei kylläkään enää koskaan aleta tähän hommaan uudestaa, vaikka ollaan haaveltu isommasta pihasta haja-asutusalueella.

kiitti Pepille listasta!

Nyt täytyy lopettaa, kun täällä tarvitaan äitiä...

Kirjoitelkaa ahkeraan ! ;)
 
Taidan kuulua Tirlittan 81 sun kanssa samaan jengiin, olen tänäänkin useaan otteeseen käynyt täällä päivittelemässä kun kukaan ei ole kirjoittanut, itse jo kerran aloitinkin kirjoittaa, mutta kun tuntui taas oma teksti niin typerältä, etten sitten edes sitä lähettänyt...

Täällä tuntuu olevan jo vauvakuumeista porukkaa, kyllä meidän naisten luonto on jännää, raskaana valitellaan oloa yms, ja kohta jo haaveillaan uudesta raskaudesta. Oma vauva tuntuu nyt niin suloiselta, että itsekin jo tunnen pientä kuumetta, vaikka järjen kanssa olen vakuutellut itselleni, että tää on meidän viimeinen vauva, ja kiirehdin heti kun mahdollista laittamaan sen hormoonikierukan. Niin ja kokemuksesta voin Vaniljatäti sanoa, että se jos joku lapsi on saanut alkunsa laboratorio olosuhteissa, ei takaa, ettei ihmeitä tapahdu ja luonto hoida hommaa, ja hyvä niin.

Meidän neiti on viettänyt tänään nukkumis ja syömispäivän, ottaa takaisin, kun eilen jäi päikkärit tosi vähiin.

Ilmakin on taas niin kiva, että pitäis kohta ulos sännätä, olen meinaan tänään nyhrännyt koko päivän tässä sisällä, aamusta meillä oli mun kaveri lapsineen leikkimässä.

Taas "piiskaan" väkeä, tarttumaan koneeseen ja kirjoittamaan! Kuulumisianne odotellen Minnihiiri
 
Meillä sitten imetys päättyi tänään. Aamulla viimeisen kerran yritin antaa tisua, vaan ei kelvannut. Tämä imetyksen lopettaminen on jostain syystä mulle aina jotenkin niin haikea hetki... Tää kun jäänee vielä meidän viimeiseksi vauvaksi, niin ei ole sitten enää näille tisuille (ainakaan tällaista) käyttöä. Oisin kyllä halunnut jatkaa, mutta vauva päätti toisin. Meillä on kaikilla 3 vauvalla tässä samassa iässä tullut tuo tisusta luopuminen. Taidan olla eka meidän palstalaisista, joka lopettaa imetyksen.

Minnihiiri meillä on ihan samanlaista että jos on touhukas päivä, jää vauvalta päiväunet vähiin ja sitten seuraavana päivänä on ihan unikeko. Yritänkin aina varmistaa, että ei ole liikaa touhua kahtena peräkkäisenä päivänä. Nyt on tullut touhuttua kaikkea liikaakin, kun miehellä on vielä kesäloma, ihan kiva kun alkaa pian taas koulut ja arki. No, ensi viikonloppuna mennään vielä Naantaliin ja ensi viikolla Ruotsiin autoilemaan, joten menemistä riittää vielä jonkin aikaa!

Juu vauvakuume on kroonista täälläkin!! Ei siitä pääse varmaan ikinä kokonaan eroon, mutta järki on otettava käteen. Eiköhän tämä ole hyvä näin, koska haluan, että on aikaa tarpeeksi kaikille lapsille, ja on minulle tuo työkin aina tärkeä osa elämää.
 
Heippa, pikaiset kuulumiset täältäkin :wave:

Mulla illalla Tupperi kutsut, täti sai mun höynäytettyä tienaamaan sen laukun itselleni, joten yritän =)

VANILJATÄTI: Eläs turhaan pode huonoa omaatuntoa, kaikki tyylillään ja kaikki valitsee itselle sen sopivan ja parhaimman tyylin. Meilläkin tissittely alkaa hiipumaan, Peetu juo pullosta 160-200 milliä ja tissillä tuhisee silloin tällöin myös. Nyt on vaan mennyt siihen että imee 5-10 minsaa ja alkaa tapella sen tissin kanssa kun ei maitoa vaan tule. Silloin aina sanon että joo kiitos riittää tältä erää. Esikoinenkin lopetti tissittelyn päivisin 3kk iässä ja yösyönnit 4 kk iässä. Öisin ois vaan niin helppoa mennä tissin voimin, ettei tartteis herätä pulloa lämmittämään. Nykyään vielä ainakin menee ne 1-2 syöntiä pelkällä rinnalla onneksi. Toivottavasti jatkuis... Ja itse kyllä koen tuon pulloruokinnan helpommaksikkin :ashamed: (laiska minä) Voi huoletta jättää iskänkin hoitoon. =)

Meillä esikoinen alkanut nyt näyttää vähän mustasukkaissuutta, tekee pikku ilkeyttä vauvalle ja raivoaa äitille. Toki se on sitä kuuluisaa 3 vee uhmaakin osaksi ja vauva siihen lisäksi, niin ou jee! Kyllä äitin hermoja joskus koetellaan, mut aika aikaa kutakin =) Ihania nuo lapset silti on :heart:

Eilen kirjoittelin pitkän rämpsyn tänne illalla ja yleensä kopsaan sen ennen lähetystä ja nyt en muistanut kun aina melkein toimii. Ja eiköhän meillä yhteys pätkässyt poikki ja koko teksti meni kankkulan kaivoon :kieh: Nyt kyllä kopsaan ennen kuin lähetän.

Nyt meen tuonne touhuileen jotain vielä...
Ai niin ja miehellä viel tää viikko töitä ja sit 3 vkoa lomaa =) Lähdetään reissuun kavereita kattelemaan tuonne etelä-suomeen. Saas nähä kuin jaksan viikon noitten kanssa tahista oudoissa paikoissa, mut yritän. Ja reissuun lähdetään ilman aikatauluja ja kiirettä että eiköhän hyvin mene.

Mut nyt poissss, kirjotelkaahan tosiaan ahkerasti! =)

Tiitteräinen ja Peetu+ uhmis 3vee =)
 
:wave: potku prseelle ja kirjotan :D mullaki kyllä sama "vika" et lukemassa käyn päivittäin(yleensä vasta illalla kun täälä pääsee rauhas koneelle ;) ) mutta kirjottaminen tahtoo jäädä....tuntuu ettei oo mitään viisasta asiaa mitä kirjottasin =)

Täälä kiukkunen päivä tänään!!Esikoiselle ei mikään oo hyvin ja ulos ei oo menty ku vettä sataa nii lujaa.Päiväunille taisteltiin 1,5tuntia ja vauvalla mahavaivat itkettää niin et sylissä olis pystyasennossa paras paikka. Nukkunu tänään aika huonosti ja sitten kun nukahtaa nii eiköhän esikoinen alota kauhean karjumisen ja herättää vauvan :headwall: no mutta ehkä huomenna tääläki aurinko paistas :whistle: nyt odotan että syötän vauvan ja sitte lähen YKSIN kauppaan =) oi että miten mieltä piristävää yks kauppaan lähtö....pääsen hetkeks aivan yksin jonnekki :D

Joo hassu tää naisen mieli....raskausaikana valitetaan ja sitten sitä kuitenkin tulee ikävä ja uutta vauvaa haaveillaan pian ;) mulla on ilmeisesti ainainen raskaus ja vauvakuume,mut nyt mun järki sanoo tosi vahvasti EI enään yhtään putkeen!Pakko pitää pieni tauko,ei taida hermot riittää kolmatta pienellä ikäerolla. nytkin ajattelen välillä et apua sitten ku on 2uhmaikästä :eek: esikoiselle lähestyy uhkaavasti uhma ja jos tämä toinenkin on yhtä voimakastahtonen niin kyllä tarvitaan pitkää pinnaa :) no mutta sitähän lasten kans saa ollakkin :D

Meillä ei kestovaippoja käytetä enkä jaksa huonoa omatuntoa siitä pitää. onhan se tosi hienoa et moni kestoilee, arvostan kovasti!! Ite en vaan oo innostunut jostain syystä...
Imetykselläkään en vauhkoa vaikka imetän ja tällä kertaa haluan pääsääntösesti imettää,mut on meillä pari kertaa nanniakin annettu,jos ite en oo kotona ollut.

no nii nyt kutsu käy tissittämään :wave:
 
Moikka taas! Noista vauvan mitoista, meidän poika näyttää pullukalle, vaikka oli viimeksi 59 cm ja 5105 kg. Silti menee hyvin yläkäyrällä..

Vilmis: Meilläkin on maitoallergiaepäily. En kylläkään ole vielä neuvolassa mitään puhunut, kun vakuutuksen sain vasta eilen (2kk) ja neuvolakorttiin en halunnut epäilymerkintää, kun olisi tullut ehdot vakuutukseen. Meillä on neuvola huomenna, mutta en voi vielä sielläkään mitään puhua, kun eilen vakuutin vakuutusyhtiössä, ettei ole mitään allergiaoireita...Ja voihan olla, ettei allergiaa olekaan, vaan hormooninäppyä ja kehittymätön suolisto. Olen kuitenkin ollut aika tiukalla dieetillä kaksi viikkoa. Itse olen allerginen vaikka mille, joten tomaatit ja sitrukset ym. ei kuulu muutenkaan ruokavalioon. Vauva oli kaikesta huolimatta ryhelmänäpyillä päästä varpaisiin, joten ulotin dieetin myös maitoon ja kananmunaan (ja naudanlihaan maitoproteiinin takia). Ja pojan kakatkin oli ennen dieettiä pari viikkoa pelkkää juoksevaa haisevaa vihertävää nestettä ja mahavaivoja oli PALJON. Näpyt hävis vajaassa viikossa dieetin jälkeen, ja suolisto-oireetkin on alkaneet helpottamaan. Kakkakin on jo paljon paksumpaa kuin aiemmin. Voi kyllä tosiaan johtua suoliston kehittymättömyydestä tai koliikinpoikasesta, mutta saas nyt nähdä. Ajattelin kokeilla varovasti jotain hapanmaitotuotetta ja katsoa mitä tapahtuu. Maitoproteiinin postumiseen äidin elimistötstä voi mennä muuten parikin viikkoa. Tässä linkki, jossa on jonkin verran juttua maidottomasta dieetistä: http://www.imetystukilista.net/faq/newman_koliikki.php#liianrunsas tuolta kohta 3. Ja oli jotain juttua allergisen lapsen imetys-kohdassa.

Meillä imetyksen kesto riippuu nyt maidon riittämisestä se käsiitä, kuinka allerginen poika on, jos on.
 
Höh, mie yritin koko eilisenpäivän päästä tänne keskustelusivuille niin kone ei päästäny.. Kaikille muille sivuille päästi..

Täällä vielä tissitellään ja tuo imetystee todellakin mulla auttaa... Mietin vain, että pitäisköhän alkaa antamaan pojalle jotaki vahvempaa ku kakka on aivan samanlaista koostumukseltaan ku maito, mutta vain keltasena tulee ulos... Eli ei minkäänlaista "ryynimäisyyttä" mukana... Siis tarkoittaakohan tämä sitte sitä, että pojan elimistö kaipaa jotaki vahvempaa?? :whistle: Meillä myös Paavolla tuota näppyä, mutta itte ajattelin, että jos se on ihan vain hikinäppyä ku on ollu aika lämmintä tai sitte vain jotaki hormoninäppyä.. Neuvola vasta 16 päivä, joten silloin täytyy kysästä.

Täällä aurinko paistaa ja mies lähti tuohon rantaan pesemään tyttöjen kanssa mattoja.. Taitaa olla eka kesä, että säästyn tuosta hommasta.. =)

Juu täälläki kai krooninen vauvakuume... tai siis minusta ois mukava oottaa, mutta lapsiluku kylläki on täynnä... Eli ei siis mahdollinen yhtälö ;) Lueskelin tuolta odotuspuolelta niin elomasuilla alkaa olla aika totiset paikat jo... Hui, ku tuo aika menee nopsaa.. Vasta oltiin itte samassa ku ne... Ja nyt tuossa vieressä köllöttelee kohta 3 kuukauden ikänen poitsu.. Mutta nyt touhuamaan jotaki muuta... :wave:

Hanna ja Paavo tasan 10 vkoa :heart:
 
höh, täällä on taas rintatulehdus! heräsin aamuyöllä taas kun paleli ja tissit kipeenä jonkin verran. Mulla aina tulee se tulehdus ennalta varoittamatta. illalla olo oli normaali ja rinnat myös. JA mun rinnat ei tulekkaan ihan kamalan kamalan kipeiksi, joka kuulemma pitäis olla...Kuume vaan nousee hetkessä 39 asteeseen.
Että olkaa vaan onnellisia jotka pullosta ruokitte, säästytte tältäkin. ;)

Pojat nukkuu ulkona. ovat taas viimeaikoina sinne tyytyneet nukkumaan, vaikka hyvän alun jälkeen ne sai raivarin pelkästä vaunuun laittamisesta.
:(

Niin se vaan menee se etukäteen ikuisuudelta tuntuva 12 viikkoa, minkä mies oli kotona. tän viikon alussa koitti töihin lähtö. Ihan hyvin selvitty, vaikka etukäteen pelottikin. On se mun mieheni vaan niin mahtava kaveri näissä kotihommissa. Ei tarvi käskeä tekeen mitään, se älyää aina mitä pitää tehdä. Meillä on kyllä aika hyvin muotoutunut hommat, joista toinen huolehtii. Minä esim. inhoan pyykkäystä, niin niihin en juuri koske jne.Eilen just naurettiin, että rouva maalaa aitaa ja isäntä siivoaa vaunua reissun jäljiltä. Ja autonkin meillä osti rouva,eikä mies. Ja hyvin toimii myös, että minä pinoan halkoja ja mies sillävälin leipoo... :D

no aikoi hän pitää koululaisten syysloman ja joululoman kunnollisen kerrankin kun niitä vanhempainvapaapäiviä on vielä jäljellä 47 kpl.

Mulla joku kummallinen virtapiikki ollut eilen ja tänään (vaikka kuumeessa). Siivoilen kaappeja ja vaihtelen kukkamultia yms. Viimeksi kun olin kuumeessa, 38,5 astetta, niin imuroin ja luutuilin lattioita. Eli mulla kait kuume vaan saa lisää virtaa kehiin. :whistle:

Hanna muistan kun puhuit silloin viime syksynä, että äitisi ei todellakaan ollut ilahtunut vauvastanne, niin joko hän on asian sisäistänyt?Ja vielä puhut vauvakuumeesta. :D
Toivottavasti tulee puhtaita mattoja teille!

Ja se Commander on edelleen hukassa!! Ja Jabba ja Moonlight????Parasta aikaa jo vilahti.

Kuulemiin, kirjoittakaa ahkerasti, minulla on aikaa kuunnella teitä!

Tirlittan ja pojat 3.5kk
 
Vaniljatäti: Älä ihmeessä itseäsi syyllistä siitä ettei maitoa tule! Minulla on sama tilanne, ja toki on paha mieli, mutta ei sille mitän mahda. Minulla syynä luultavimmin stressi, mutta maitoa tulee enää n. 10ml/pumppaus. Mutta annan nekin pojalle; lääkäri sanoi että jokainen tippa on arvokas. Mutta voit kuvitella kuinka turhauttavaa pumpata maitoa kun sitä ei sitten millään tule! Mutta seuraavan vauvan kanssa sitten paremmin :)

Niin, seuraava vauva.. olen tässä miettinyt, että joko on alettava nyt heti seuraavaa alulle laittamaan, tai sitten vasta vuoden päästä aikaisintaan.. jos etsin uuden työpaikan keväällä, ja sitten on 6kk koeaika, ja vasta sen jälkeen tietty voi alkaa sunnittelemaan seuraavaa, jolloin lapsille jäisi aika suuri ikäero.. on tämä kans, parempi ehkä olla liikaa suunnittelematta ;) Mutta jos nyt heti tulisi seuraava, niin sehän olis toukokuulle :D Sit olis taas toukomassu ;) Nojoo.. tänään on siivouspäivä, ja mitäs minä muuta teen kun koneella istun.. hyihyi minua, nyt hommiin siis!

Hauskaa torstaita kaikille!
 

Yhteistyössä