Toukokuiset (5)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uusin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täälläkin on saatu lepomääräys määrittelemättömäksi ajaksi.
Keskiviikko iltana alkoivat supistukset, jotka muuttuivat kivuliaiksi puolen yön maissa. Äitiyspolille lähdettiin viimein kolmen jälkeen yöllä. Kotona supistuksia tuli epäsäännöllisesti 5 - 25 minuttin välein. Äitiyspolilla supistuksia tuli jo aika säännöllisesti 10 minuutin välein. Kohdunsuu oli kuitenkin pysynyt kiinni ja kiinteänä. Koska supistukset eivät kuitenkaan alkaneet laantua, jouduin jäämään osastolle. Alhaisen verenpaineen (maatessa 94/46)takia minulle ei voinut antaa supistuksia ehkäisevää lääkettä, joten niitä yritettiin ehkäistä nesteytyksellä ja levolla. Siinä kymmenen maissa aampupäivästä supistukset muuttuivat kivuttomiksi ja viimeinen tuli hieman puolen päivän jälkeen. Koska kohdunsuun tilanne ei muuttunut päivän aikana, pääsin illalla jo kotiin.

Ehdittiin silloin aamusta jo miettiä noita kortisoni-hoitojakin vauvan keuhkojen kypsyttämiseksi, mutta tilanne onneksi rauhoittui ja vauva jatkaa vielä elelyään vatsassa. Vauva oli viikkoihin nähden hieman keskivertoa isompi, arviolta 1350 g. Tätähän on jo hieman epäilty suuren sf-mitan vuoksi. Tässä tilanteessahan se on kuitenkin vain hyvä asia.

Tääällä nyt elellään sitten päivä kerrallaan, toivottavasti seuraava reissu äippäpolille tulee olemaan vasta kymmenen viikon päästä!

Lilja ja potkuri 28+4

minulla on hemppa 115 eli itseni mielestä vielä ihan hyvä, ja en haluaisi kyllä rueta syömään niitä, joten ehkä yritän vielä kokeilla ruoka valiolla! sitten vielä sellaista, että muistelen että täällä moni on käynyt sokerirasitustestissä, niin voisko joku kertoa millainen se on, ja että olen aika herkkä tulemaan huonovointiseksi noin pitkän ruoka tauon jälkeen, ja se olo aivan hirveää:)niin kestääkö testi monta tuntia?
täälläkään ei enää ole kivuliaita supistuksia tullut sen synnytyssali käynnin jälkeen, onneksi.. tais poika vähän säikytellä vaan äitiään:) mutta viime viikolla kävin neuvolassa, niin valitusta tuli suuresti painon noususta, ihan itseänikin rupesi pelottaa kun täti niin kovasti toru minua heh:)noh mutta nousulle yrítän tehdä jotain ruokavaliolla, mutta kun se ei taida kovin auttaa, onko muilla samanlaista, että mikään ei siihen oikein tunnu auttavan? painoa oli tullut 980g/viikko, upsista:)

Emmi:) mulla parhaimmillaan on noussut 1100g viikossa paino. Maha kasvaa käyriin ylä puolella, mutta ei ne tuohon ole sanoneet mitään.
Sokerin rasituksesta et se kestää 2 tuntia. Ensin mitataan paasto sokeri ja sen jälken tunnin välein. Mulle ei tullut pahaa oloa tuosta vaan nukutti kauheesti. Ois tehnyt mieli rueta nukkuun =)

Omaan napaan kuuluu hyvää. Kavin torstaina nla-lääkärilä. Hemppa oli 124 ja RR 113/58. Painoa noussut 450g/viikko. Seuraava käynti on kolmen viikon kulutta ja siitä eteenpäin ehket kahden viikon välein.

ohva ja Hippunen 29+5

Ihanaa sauna- kylppäriremppa valmis ja koti siivottu! :-)
Kävin torstaina neuvolalääkärillä ja sain vielä hiihtoloman lisäksi pari viikkoa sairaslomaa selkä- ja vatsakipujen vuoksi. Muutoin kaikki kunnossa; kohdun suu kiinni, sf-mitta 26cm ja hemppa oli tipahtanut 119 (normaalisti mulla yli 130). Seuraava neuvola on 14.3 ja sen jälkeen aletaan käymään siellä tiheämmin.
Nyt voisi kait sitten pikku hiljalleen ruveta miettimään ja hankkimaan noita vauvajuttuja, kun on lomalla ja koti kunnossa.
Eilen sain äippäpakkauksen ja vaikka ei kokemusta vauvoista ennestään olen niin kyllä nuo vaatteet näyttivät melkoisen suurilta. Mietin tässä, että pitänee varmaan ostaa jotain 50 senttisiä vaatteita vai minkä kokoisia...kertokaa kenellä jo ennestään kokemusta...?
Oli mielessä vielä jotakin muutakin mitä piti kirjoittaman, mutta eipä nyt tule mieleen. Pitää sitten palailla myöhemmin jos muistuu mieleen.

Mukavaa lauantaita kaikille!

Tytteli ja toukka 27+4

Moips...

Mulla on varastossa kolme potkuasua kokoa 56cm. Kaikki esikoiselle ostettuja unisex mallisia. Enempää en osta, kun meillä vauvat on olleet aina sitä isompaa kokoa. Kuopuskin siis sen 56cm (oli melkoinen jättiläinen) Nyt olen hankkinut vain 62cm vaatteita. Niitäkin tosin vain pari ihanuutta, joita en voinut kaupassa ohittaa keventämättä samalla lompslaakia... ;D Mutta kaveri sai alle 50cm vauvan, ja heillä oli käytössä jonkin aikaa noita nukke-kokoa olevia vaatteita.. Eli vaikea sanoa. Itse en investoi kauhean pieniin vaatteisiin, kun vauvat kasvavat niin nopeasti muutenkin...

Onnea saunarempan valmistumisesta!

Täällä odotellaan, että saadaan lapset sänkyyn ja voin rojahtaa kirjan kanssa sohvalle... Mies päätti vieläs sen verran harrastaa noita lauantai-illan-extreme-lajeja, että vie lapset pimeään saunaan. Meillä on lamppu palanut sopivasti sekä kylppäristä että saunasta!! Mä taidan jättää väliin... pimeässä, liukkaassa ja pienessä tilassa olo kahden eläväisen lapsen kanssa ei nyt innosta... No jonkun täytyy "uhrautua" ja jäädä kolmannen kanssa pois riennosta. Kuopus kun on kuumeessa.

Rentouttavaa lauantai iltaa kaikille!

Omaan napaan ei juurikaan mitään uutta. Vauva potkiskeli viikonloppuna ihan vimmatusti ja oli välillä poikittain, mutta mielestäni palasi takaisin entiselle paikalleen eli pää ylöspäin ja jalat alas. Tosin en ole aivan varma.
Kauheasti väsyttää, lieneekö hemppa jatkanut laskuaan. Olen kyllä yrittänyt muistaa ottaa niitä rautatabuja, mutta on noita muutama päivä saattanut jäädä väliinkin... En ole mitään sen kummemmin rautapitoista ruokaa nyt kokeillut. Esikoista oottaessa yritin nostaa hemoglobiinia syömällä paljon verilettuja, pinaattilettuja, paprikaa, ruisleipää yms., mutta ei siitä mitään apua ollut. Vaan voishan tuota taas kokeilla noiden rautatablettien ohella.

Nukkuminen on vaikeutunut. Paras asento on vasemmalla kyljellä, sillä selällään ei ole ollenkaan hyvä ja oikealla kyljelläkään ei kärsi kauaa olla. Mutta kun nukun vasemmalla kyljellä, niin parin-kolmen tunnin kuluttua herään siihen, kun koskee tuonne lonkkaluun seutuville. Sitten on pakko vaihtaa asentoa edes joksikin aikaa.

Haukotus... Voi kun pääsis päiväunille. Vaan töissä olis pysyttävä klo 17 asti...

Ulpu 30+3 (onks se jo noin, hmmm)

Ai niin, se tuli vielä mieleeni, että meidän kotivaa'an mukaan mulle olis tullut kahdessa viikossa painoa +2,5 kiloa... Nouseeko se paino näillä viikoilla jo jotenkin enemmän... Miten muilla?

Täälläkin vauveli potkii kovasti, välillä on vilkkaampia päiviä ja välillä hän tuntuu nukkuvan enemmän.

Olen nyt viime päivinä voinut sairauslomasta huolimatta hyvin ja pystynyt vähän käymään jopa kaupassa, yliopistolla ja kirppiksellä. No nyt se sitten kostautui. Selkä on niin kipeä etten uskalla astua vasemman jalan päälle (säteilee siis jalkaan), alavatsakipuni ovat kovat ja supistukset tulleet taas mukaan kuviohin. Pitäisi siis vaan ymmärtää maata aloillaan. Eli huomenna sitten lueskelen gradukirjojani ihan sängystä käsin. Sinällään tuskastuttavaa kun nyt olisi hyvää aikaa tehdä gradu valmiiksi mutta ei kuitenkaan taida antaa tuo kroppa periksi. Ajatuskin siitä että pitäisi istua tunteja paikallaan saa mun selkäni huutamaan apua!
Onneksi pötköllä tuntuu kaikki olevan hyvin. Ensi viikolla taas neuvola.

Ihanaa kun on kevät! Vaikkei ulos pääsekään niin nostaa se silti mielialaa. Pääti juuri että jos huomenna on yhtä ihana ilma kuin tänään, menen kuitenkin ulos, mutta vain puistonpenkille istumaan.

Hyvää maanantai-iltaa kaikille. Täytyypä muistaa katsoa huomenna Oscar-gaalan kooste. Sielläkin on paljon "pömppömahoja".

Cher ja pötkö 28+ 6

Onpa täällä happeningiä kun monilla on kipeitä supistuksia ja muutakin kremppaa. Koetetaan nyt kuitenkin vielä jaksella ainakin pari kuukautta. Vaikka ei se olo loppua kohti tulekaan helpottumaan...

Noista vastasyntyneiden vaatekokoasioista: Itse hankin esikoillemme ensimmäisinä vaatteina 56 cm:n potkareita ja niitäkin oli vain jokunen. Meidän tyttö painoi lähes neljä kiloa syntyessään, niin ei olisi pienemmät hänelle mahtuneetkaan. Ja niin kuin Milla Maqia totesi, alussa vauva kasvaa niin hirmu nopsaan, että kaikki jää nopeasti pieneksi.

Mulle ei kuulu ihmeempiä. Olen alkanut tunnustella, että useimmiten tunnen potkuja ja muita muljahduksia oikean kyljen alla, toisaalta myös ihan alhaalla. Ainoastaan kyljellä maatessani tunnen myös jotain sivulla. Mutta mietin, että onkohan vauva jo kääntynyt raivotarjontaan. Esikoinen oli jo näillä viikoilla pää alaspäin. No, kaipa se selvinnee seuraavien viikkojen aikana.

Mulla on onneksi töissä nyt kevyempää ja olen siitä ikionnellinen. Olen saanut mukavasti levättyä ja olo on sen mukainenkin. Ja muuten köpöttelen rauhallisesti liikenteessä ja välttelen painavia kantamuksia. No, välillä on pakko kantaa jotain ja heti se tuntuu alapäässä ilkeältä.

Koetan nyt käydä töissä vielä maaliskuun puoliväliin asti, sitten mulla on pääsiäisloma, jonka jälkeen mulla olisi enää 2 työpäivää ennen äitiyslomaa. Katsotaan, mikä on kunto silloin. Kuukaudessa ehtii paljon tapahtua.

Nyt nautin kuitenkin jo kevään tulosta. Täällä pk-seudulla paistoi tänään ihanasti aurinko, linnut laulaa ja kaikinpuolin on kevättä rinnassa. Ihanaa...

Mari-71, rv 30+3

Ihana auringonpaiste on täällä itä-suomessakin!Millään ei jaksaisi aamulla nousta,mutta sitten kun saan kammettua ylös niin piristyn äkkiä tuon ihanan sään ansiosta.

rautatabletteja ja vitamiineja olen yrittänyt muistaa ottaa,mutta on kyllä välillä jäänyt useampana päivänä väliin.Levättyä olen saanut esikoisen päiväunien aikaan,ja illallakin menen yleensä aikaisin nukkumaan.Jospa tämä väsymys kevään edetessä helpottaa....

Selkä on vielä kipeä kun en aina muista niitä jumppaliikkeitä tehdä,ja närästys vaivaa.Muuten vointi on hyvä.Pikkuinen potkii niin että meinaan välillä ihan tuskastua!Potkuja satelee joka puolelle,ja varsinkin silloin kun yritän nukkua tai levätä.Toisaalta helpottavaa ettei tarvitse pahemmin kuulostella liikkeitä.Ensi viikolla minulla on taas sokerirasitus:/Eniten harmittaa kun pitää tuo esikoinen repiä kesken unien sängystä ja raahata mukaan.

Meillä oli esikoiselle joitakin 50 senttisiä vaatteita,käyttämättä jäivät kun tytöllä oli painoa 4,260kg ja pituutta 52 cm.Jotkut 56 senttiset olivat alussa sopivia,mutta aika pian siirryttiin 60 senttisiin vaatteisiin.

Viime viikolla jaksoin jopa kävellä kelalle viemään hakemukset,ja nyt vaan odotellaan päätöksiä....Me otettiin äitiys avustus rahana,kun esikoisen pakkauksesta on vielä kaikki tavarat uusia ja hyvässä kunnossa.Ehkä ostan sillä rahalla jotain vaatetta pikkuiselle,vaikka ei hirveä tarve olekaan.Kiusausta on vaan niin vaikea vastustaa:)

Hyvää kevään odotusta kaikille!

Apila ja nappula 27+5

Neuvola terveiset täältäkin. Viikkoja on kasassa 29+4 ja paino oli noussut viime käynnistä melkein 650g/viikko. Sf mitta kulkee pikkuisen keskikäyrän alla eli painoa nostaa ihan selvästi tämä syöminen, ei vauva. Kaikki vaan maistuu niin.. Hemppa oli alle sadan kuten viimeksikin joten pakko kai sitä rauta-annosta on tuplata. Muuten kaikki hyvin, seuraava kerta onkin jo viikolla 32+ eli parin viikon päästä.

Helsingissä on upea ilma ja kerrankin pääsen siitä nauttimaan. Esikoinen on meinaan ripulissa ja ollaan toista päivää kotona. Me ollaan silti käyty tänäänkin jo puistossa, kun kuumetta ei ole ja pojan vointi on muuten ihan hyvä. Kaikki ruoka vaan pärisee vaippaan jo pinnatuolissa istuessa ja syödessä.. Huomenna menen jo taas töihin (mies jää vuorostaan kotiin) joten täytyy vielä iltapäivällä ulkoilla "varastoon".

Aurinkoista päivää kaikille!

Hb oli viime neuvolassa yli 140 ilman rautatabletteja eli tasan ei käy onnen lahjat tässä - antaisin ihan mielelläni vaikka 10 yksikköä jollekin tarvitsevalle :).

Lepoviikko teki hyvää, mutta tää töihin paluu tuo heti kipeät illat takaisin. Ja myös mulla alkaa olla nukkuma-asennot vähissä, kun lonkkaa alkaa kolottaa kylkiasento. Täytynee kohta vetäytyä loppuyöstä sohvalle puolipystyasentoon niin kuin viimeksikin.

Kuinkas moni muu kuin minä teistä EI tiedä kumpi on tulossa? Muistelin juuri, että suurimmalla osalla taisi olla sukupuoli tiedossa. Poikaa veikkaan tosin itse :).

Tää Plazan sivusto on muuten yks jumipesä, siksi en viitsi kotona juuri edes tätä avata. Tai no, vika ehkä on kyllä myös vanhassa koneessani... Niinpä sitten olen luopio ja käyn näin työn lomassa kurkkimassa tätä omaa ketjua ;), muuhun ei kyllä ole aikaakaan.

Kimball: Kohtalotoveri täällä. Kylkiasento alkaa kolottaa lonkkaa kesken yön. Mulla vain vasemmalla kyljellä nukkuminen tuntuu suht hyvältä, joten nukkumisasennot on tosiaan vähissä. Mullakin on pian edessä siirtyminen sohvalle. Meillä sellainen pehmeä sohva, joka myötäilee kivasti muotoja. Esikoista oottaessa nukuin viimeiset viikot siinä.

Väsyttää niin... Eilen illalla menin nukkumaan yhtäaikaa esikoisen kanssa, eli klo 21. Nukahdin varmaan 21.30. Aamulla heräsin sitten vähän yli seitsemän, mutta väsyttää vaan ihan yhtä paljon, ihan kuin ei ois nukkunutkaan...

Ulpu:Muakin on taas uupumus alkanut vaivaamaan. Alkuraskauden aikana nukuin valehtelematta 16 tuntia päivässä. Nyt ei onneksi ihan niin paha väsy mutta kyllä 10 tuntia yössä + parin tunnin päiväunet on tarve saada joka päivä.

Ostimme tänään uuden auton. Tai ei se uusi auto ole, käytetty mutta kuitenkin. On vähän lapsiystävällisempi kuin tuo vanha joka on 2-ovinen ja niin pieni ettei sen takaluukkuun mahdu edes matkarattaat, saati sitten vaunut. Toivottavasti on hintansa väärti.

Vauvelin liikkeet tuntuu jo ihan erilailla kuin aiemmin. Vielä muutama viikko sitten tuntui ainoastan potkut mutta nyt tuntuu kääntymiset yms. Ja kuinka paljon hän liikkuukaan. Eikö pikkuinen ikinä nuku? =) Parempi näin, olen muutaman kerran jo melkein säikähtänyt kun liikettä en ole huomannut kokopäivänä.

lähetin äskeisen vähän liian aikaisin...

Eli siis mulla oli hemppa joku 123, laskenut hieman mutta eikö tuo nyt kuitenkin ole ihan hyvä? Lääkäri ei ainakaan sitä mitenkään kommentoinut. Piti olla ensi viikolla neuvola mutta se siirtyi kahdella viikolla kun menenkin neuvolan lääkäriin jatkamaan sairauslomaani. Kontrollit on siirretty ä-polilta neuvolaan. Ihan jees.

no niin, sadepäivä täällä Varsinais-Suomessa. Onpahan mukavampaa olla sisällä=)

Ihanaa keskiviikkoa kaikille

Cher ja pötkö 29+1

Cher: Voi kun saiskin nukkua päiväunet! Töissä olen vielä maaliskuun. Sen jälkeen voin kyllä äippälomalla ollessa nukkua päikkäreitä yhdessä esikoisen kanssa.
Toi hemppa on ihan hyvä vielä. Mulla oli viimeks neuvolassa 117 ja sain jo ohjeen aloittaa lisäraudan. Jos sulla on se hemppa laskenut normaalista, niin kannattaa tietysti aloittaa jo ennaltaehkäisevästi syömään vaikka rautapitoisia ruokia =)
Mullakin vauva liikkuu paljon. En enää oikein saa selvää, että miten päin hän tuolla masussa on.

Ulpu: Niin, päikkärit onnistuu mulla kun esikoinen on vielä mahassa, mies töissä tai koulussa (valmistuu just sopivasti kevääksi) ja mulla sairausloma. Vaikka tämä liikunta- ja työntekokielto onkin vähän kurja niin on siinä hyviäkin puolia. Justiinsa tuo nukkumisen vapaus=)

ps. Mä himoitsen maksalaatikkoa!!!!!!! =)

Ihanaa! Eka lomapäivä!
Täällä paistaa aurinko ja on aivan ihana ilma! Töistäkin kuulin hyviä uutisia ja "lisärahaa" (lue bonuksia) on luvassa tälle keväälle, firmahan maksaa palkkaa 3kk kotiin.
Mullakin hemppa on vähän laskenut tuosta 142, mutta ei suositella lisärautaa. Muitakaan vitamiineja en syö, en ole ennekään syönyt.
Täällä kans nukuttaa taasen aika lailla. Tosin voi johtua siitäkin että yöunet on mitä on.
Musta tuntuu että vauva on nyt pää alaspäin. Ainakaan napakoita potkuja ei enää tule nivusiin, vaan lähinnä sellaista hipelöintiä. Kun taas mahan yläosa ja kylkiluut saa sellaisia potkuja osakseen että! Pyllyä nostelee kans aika terhakkaasti, kun koko maha nousee edestä korkealle :o)). Aina ihana pikkuinen.
Meillä jututetaan vauvaa jo tulevalla nimellä ja minulle vastaileekin innokkaasti. Isä kun jutustelee niin ihan kuin ujostelee, ensin ei vastaa lainkaan, sitten pienenpieni tönäisy, ja hetken kuluttua kunnon rynkytys taasen :o).
Eilen illalla kun laitettiin miehen kanssa nukkumaan, vauva piti melkoista elämää. Ukko jo siinä tuumasi, että etkö voi asettua jo kun koko sänky heiluu. Siis mua tarkoitti. Mä vaan tuumasin että sano toi perilliselles, hän on se joka möykkää niin että sänky heiluu :o).

Mirkku33 30+2

Mirkku: se onkin hauskaa kun koko vatsa heiluu. Myös täällä. Tulee tosi helliä tuntemuksia pikkuista kohtaa kun se siellä möyrii. Meidänkin pikku tuntuu ujostelevan isiä, jos isin käsi on vatsan päällä niin ollaan ihan hipihiljaa.

Ulpu: Pakko kai sitä on maksalaatikkoa syödä, ei tästä muuten mitään tule. Puolukkasurvostakin löytyy jääkaapista. Mä olen vaan ollut hirmu tarkkana noiden syömärajoitusten kanssa kun olen vähän hysteerinen tämän esikoisen kanssa. =)

Tuli, mutta mu hysteerinen pikkupää muotoilee sen niin että "jos se on joskus ollut vaarallista niin..." Mutta koska en halua olla joka asiasta hysterisoiva äiti niin enköhän uskalla sitä maksalaatikkoakin. Söinhän ihan raskauden alussa tietämättäni homejuustoa suolakeksin päällä kun se oli ainoa mikä meni alas.

Nyt täytyy muuten toivoa että pysyy vatsataudit poissa. Turun Sanomissa mainittiin että täällä Varsinais-Suomessa on oikea riehuva Noro-virus. Se olisi kyllä ikävä. Kahden vrk:n vatsakrampit, voimakas oksentelu ja ripuli. Ei kuulosta kivalta.

Jaa, vai on muillakin maksa kovassa huudossa :o).
Mä olen tän raskauden aikana syönyt yhteensä kolme kertaa itse valmistamaani maksakastiketta, muut meillä ei voi sietää maksaa. Mutta mulle menee helposti sellainen 300g rasia maksaa paistettuna per kerta :o)).
Muutenkin tässä raskaudessa on ollut aika omituisia mielihaluja, aiemmin ei ole oikeestaan ollut mitään, ei edes tavallisia. Ekassa raskaudessa maitotuotteita meni helposti päivässä sellaista 4-5 litraa, tokassa ja kolmannessa ei mitään niin himottavia ruokia ollutkaan. Mutta tässä, huh huh. Mitä kirpeämpää, sen parempaa. Alas menee niin greipit, sitruunat, puolukat, karpalot yms., siis lähes kaikki sellainen mikä ei todellakaan normaalisti menisi. En voi sietää greipin hajua enkä sitruunan, siksi niin onkin outoa. Hedelmät yleensäkin on olleet kova menekki tässä raskaudessa. Alkupahoinvoinnin aikana en juuri muuta syönytkään ;o).

olo on outo, kun ei töitä enää tarvii tehdä. Kait sitä jonkinlainen työnarkomaani on ollut, kun nyt ei muutamaa tuntia voi olla poissa koneelta... mun työ kun on ollut tässä kotona, ja töitä olen voinut tehdä itselleni sopivana ajankohtana. Käytännössä siis on menty lasten hoito- ja kouluaikojen mukaan, ja tunnit monesti illalla venyneet todella myöhään. Nyt sitte ei siis enää mitään... huh huh.

Onneksi lapset on kotona, ja keksivät kokoajan jotain, mihin on pakko mennä mukaan :o). Jaahas, yläkerrasta kuuluu sisar-rakkauden sulosointuja, pakko mennä. Moi.

Onnea Mirkulle loman alakmisen johdosta!

Milloin Cher sulla on laskettu aika ja mikä sairaalaa... Voitaisiin päivittää se tuonne listaan........

Kenellä se hemppa olikaan hyvin alhaalla eikä nouse tableteilla? Olet(te)ko kokeillut aloe vera mehua? Nostaa kuulemma hyvin hemppaa ja siinä on muitakin hyviä vitamiineja. Sen lisäksi ei tosin sitten pidä ottaa mitään muita pillereitä.

Tänne ei mitään erikoista kuulu. Eilinen lääkäri jäi välistä kun täällä vielä sen verran "kipeitä" lapsia, ettei hoitoon menneet. Yksi tervepv ennen kuin hoitoon mennään... En viitsinyt raahata villejä lapsia sinne neuvolaan riehumaan. Luulen silti, että kaikki on masuasukilla ok. Hyvin liikkuu ja oma vointi on hyvä.