Toukokuiset (5)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uusin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jooh, kiitos neuvoista ton kelapaprun suhteen..
Menin tosiaan tänään palkanlaskijan luo täytteleen niitä lappuja, ja siä sit tajusin et noi äippäloman tulot tulee v. 2006 tulojen mukaan, jollon meikäläinen on ollu pitkälti harjottelijan palkalla!! Great.. Ruvettiin sitten laskeskeleen et josko ne mun tulot olis sen 20% noussu, että vois laittaa puolen vuoden tulojen mukaan, niin arvatkaas mitä.. Alle tonnista jäi sitten kiinni sekin juttu!! Laskelmien mukaan saisin siis yli 500 egee vähemmän kuussa käteen kun mitä nyt töissä ollessani mulle jää.. Mut onneks nyt sain sit pomon kaa sovittua et otan 2 viikkoo pekkasia rahana niin noi tulot nousee ehkä sen verran et saisin puolen vuoden mukaan lasketettua.. Kyllä rupes hiukka jo tutisuttaan ku hokasin kuinka pienellä sitä olis tultava toimeen.. Noh, mielummin siis luovun noista pekkasista alotan äippälomani 2 viikkoo myöhemmin kun poden ainaista rahapulaa koko äitiysloman..
Muuten on menny ihan kivasti tääkin päivä, tosin unohdin eväät kotiin, mut onneks oli sentäs jotai hedelmää sattunu jäämään työpöydälle..=)

Viivu

Noh sulla Viivu kävi sitten hyvä tuuri. :-) Mä olen laskeskellut, että saan noi 700 euroa vähemmän kuussa äitiyslomalla...että silleen. Aika rankasti rangaistaan niitä joilla on pitkät työmatkat eli suuret vähennykset verotuksessa!!!
Tuntuu vähän epäreilulta...jos nimittäin matkavähennyksiä ei otettaisi huomioon niin saisin äippärahaa muistaakseni 400 euroa enemmän!!!

Hei!
ulkopuolisena täällä huutelen :) Olettekos huomanneet, että vanhempainrahaa voi hakea myös "ed. lapsen mukaan" eli otsikolla - Kaksi lasta kolmen vuoden sisällä-!!

Minä ainakin tiedän. Mutta kun en osaa itse laskea, että kummanko mukaan tulee parempi päiväraha - siis viimeisten 1/2 vuoden tulojen mukaan vaiko edellisen lapsen mukaan+indeksikorostus - niin haen 1/2 vuoden mukaan ja toivon, että maksavat sitten sitten paremman mukaan.

Kela-asioista oli keskustelua. Minä laitoin varulta ruksin kohtaan puolen vuoden tulojen mukaan, ja jätin asian palkkatoimiston vastuulle, eli työnantaja lähettää selvitysken Kelaan lähempänä äitysrahakauden alkua. Jos 20% kriteeri täyttyy, niin maksetaan puolen vuoden mukaan, muutoin 2006-verovuoden mukaan.

Soitin äsken juuri Kelaan kyselläkseni onko äitysavustuslappuseni sinne saapunut, kun työnantaja ne sinne lähetti, ja olihan se. Virkailija ystävällisesti käsitteli tuon äityspakkauskohdan samantien, ja arveli että 3 viikon päästä jo saattaisin pakkauksen saada. Kivaa odotella tuota pakkausta... Onko teillä muilla tietoa pakkauksen tulosta?

Tänään oli neuvola, ja kaikki vaikutti ihan hyvältä: kasvua tullut ja sykkeet, paineet jne. hyvät. Närästys on hieman alkanut nukkumista haittaamaan, lisätyynyn kanssa sain jo viime yönä paremmin nukuttua.

veluna 26+1

heippa pitkästä aikaa kaikille:) täällä sellaisia kuulumisia, että saatiin tossa tietää vauvelin sukupuoli vähän puolivahingossa toissa päivänä. olin lähdössä asioille, niin iski yhtäkkiä kolme kovaa supistusta, noh soitin heti synnärille ja sanoivat että pitäis tulla samantien tutkittavaksi että ei ole mitään hätää vauvalla, menin samantien sinne ja tutkivat mutta mitään hätää ei ollut, vaan lepoa tarvitsen nyt kunnolla!! sitten tekivät siinä sen ultran ja lääkäri kysyin minulta että tiedänkö kumpi on niin sanoin että en tiedä koska mies ei halua tietää joten sitten hän yhtäkkiä vain sanoi sen, ilman mitään varoituksia että täältä se nyt sit tulee:):) aika hauska tilanne kun mies oli sillävälin laittamassa autoon lisää rahaa! noh ei sille voi mitään, ja ihan kiva se minusta oli tietää paitsi sit mua rupes harmittaa, koska mies olisi halunnut pitää sen salassa.. pääasia oli että vauva voi hyvin ja näyttää olostaan kyllä tosi kovilla liikeillään jatkuvaan. no nyt syömään:) muutes mikähän mulla on ku paino nousee koko ajan ihan hirveää kyytiä, mutta missään arvoissa ei ole häikkää, esim. viime neuvolassa 800g/viikko nyt varmaan samanlailla! hirveetä ihan, ku olen niin pieni kokoinen ollut aina, mikä avuksi??

26+1

Heipssan, minäkin olen vietänyt hiljaiseloa kun ei ole mitään uutta kerrottavaa. Tai siis mitään kivaa uutta; ekassa raskaudessa oikeaan etusääreen paukahtanut iso verenpurkauma on vaan taas aktivoitunut. Ihana lila 5x5cm jälki keskellä jalkaa.. Höh :( Muutenkin turvotus on nyt sitten alkanut, Jalat on ihan pökkelöt ja väsyneet iltaisin. Kauheat sukka-painaumat. Tosi sexy lady tukisukissa.

Maha-vauva vehtaa kuten ennenkin, eikä vuorokauden ajalla ole merkitystä. Tyyppi heittelee vissiin voltteja vielä kun on tilaa. Noh, suotakoon se hänelle kun joutuu kuitenkin sitteriin sidotuksi kun syntyy. Pakko laittaa varmaan aina turvaan tuolta rasavilliltä esikoiselta.

Kaikki tarpeetkin taitaa olla hankittu. Minivaippoja lukuunottamatta. viime vkl haettiin kierrätyskeskuksesta toinen pinnis (hurjat 10e eli huippulöytö!) jonka maalaan ja laitan esikoiselle, ja pikkukakkonen perii tuon esikoisen vanhan. Tämä löytö on meinaan isompi ja "tukevampi" kuin tuo Ikean halpis. Ja umpipuuta. Kyllä 20 vuotta sitten osattiin - niin vanhalta ainakin näyttää :)

Voinnit kaikille!

Minä kävin viime viikolla täyttämässä Kelan hakemuksen loppuun kelan toimistossa. Minua palveli oikein ystävällin nainen, eiköhän tuo mennyt oikein kun yhdessä katsottiin. Minä hain tukia viime vuoden tulojen mukaan, olin 2006 vuonna pari kuukautta työttömänä, ja näin ollen tulot sinä vuonna vähän huonommat. En tiedä täyttyykö tuo 20% sääntö. Mutta sanoivat, että minun ei tarvitse siitä huolehtia, laskevat sen sitten kelalla tarkemmin.
Pieni mutka tuli matkaan kun järjestelin hetki sitten papereitani. Kauhukseni huomasin, että raskaustodistukseni on edelleen tuossa pöydällä. Edes kelalla eivät hoksanneet sen puuttuvan, vaikka jätin samalla hakemukseni sinne. No, lähetän sen tänään jälkijunassa...

Muuten täällä voidaan hyvin, mitä nyt unet jäävät selkäkipujen takia hieman katkonaisiksi. Pääkoppakin tuntuu joskus toimivan vähän kuin hidastetussa filmissä, liekö syynä tämä raskaus vai huonosti nukutut yöt. Ehkä syynä on molempien summa. :)

Lilja ja potkuri 26+4

Neuvola terveisiä täältä. Jooh minä sitten jäin kiinni sokerirasituksessa vaikka ite epäilin et ei ne koholla ole. Toi paastoarvo oli juuri siinnä rajalla 4.8 et sen takii joudun nyt sitten seuraileen sokereita 2-3 kert/viikko ja niin ä päivinä 4-6 kertaa. No mitataan jos muistetaan ;).
Hb oli vain 106 vaikka syön rautaa 2-3 tbl päivässä.
Paino noussut viikossa 550g
RR 131/59 ja toinen mittaus 118/63
kohdun korkeus 28 menee käyrien ylä puolella =)
pissi puhdas
ja pää alaspäin.

Tänään minä olen ollut virkeä ja jaksavainen. HEräsin jo ennen puolta viittä. Laittelin ennen toisten heräämistä pyykit kuivuun, tarhalaisille etsin puhtaat vaatteet ja laitoin aamupalan. Koneellakin kerkesin olla hyvän tovin ennen muitten heräämistä. Tavallaan tuntuu et vaikka nukkuu tuonne kuuteen asti niin on aivan rättiväsynyt ja ei jaksa tehdä mitään.

Jooh mut nyt taidan kävästä nukkumassa, kun alkaa ramaseen

"vaikka nukkuu tonne kuuteen asti" täällä nukutaan ihan tonne puoli kasiin asti ainakin. =) Mutta sitten kyllä "jaksan" valvoakin pidempään... Mutta tosiasia on kyllä se että mitä aikasempaan herää niin sitä enemmän saa aikaiseksi ja jaksaa tehdä. Tai näin olen itse huomannut. Jotenkin sitä vaan laiskistuu aina puolenpäivän jälkeen ja sittene i saa enää mitään oikein aloitettua. Mistä lie johtuu moinen..?

Matala hemppahan kyllä tekee väsyneeksi. Vähän epäilen, että mullakin on hemppa laskenut ja nyt olenkin sitten yrittänyt syödä paljon rautapitoisia tuotteita. Ensi viikolla sitten menen neuvolaan niin mittaavat varmaan ja saan tietää, että onko hemppa oikeasti laskenut vai johtuuko tunne (hengästyminen lähinnä) ihan muista syistä.

Muuten täällä ei mitään erikoista. Sitä tavallista ja rauhallista perhe-elämää vaan!

Lääkärikäynnistä kysymys:

Kävin pari viikkoa sitten lääkärissä kipeiden lonkkien ja alaselän takia. Vaivat johtuvat raskaudesta.
Soitin aamulla omalle neuvolalle, ja koska meillä ei ollut lääkäriä saatavilla juuri sinä päivänä, minut ohjattiin ODL:lle lääkäriin. Menin kun sain neuvolasta valmiin ajankin.
Ja sain viikon sairaslomaa.
Nyt sitten postissa tulla kilahti lasku lääkärikäynnistä. Siis mitä??? Olen käsittänyt niin (ja lukeeko jossain laissakin) että raskauden aikaiset lääkärikäynnit tulee tarjota omasta neuvolasta, ja kun meillä ei lääkäriä ollut saatavilla, ohjasivat he toisaalle. Nyt minun pitäisi maksaa tuo käyntimaksu. Voiko se mennä näin? Näinkö täällä kunnassa säästetään, että kun ei omaa lääkäriä saada, laitetaan lääkäriin muualle, asiakas maksaa? Kuka tietää?
Summahan ei ole paljoa, mutta tässä onkin kyse periaatteesta.
Tietäsiköhän OYSsin äitiyspoli jos sinne soitan ja kyselen lääkärissä käynti-oikeuksistani raskauden aiheuttamien "vaivojen" takia?

tänään tuli meille tosi kiva äityspakkaus, oli niin kiva se saada kun sitä on ootettu niin kauan.
aivan ihania värikkäitä vaatteita siellä oli ja kaikki oli niin mukavan ja lämpimän värisiä. onko muille jo tullut pakkauksia ja mitä mieltä olette olleet? meillä täällä savossa kelan asiat hoituu näköjään niin nopeesti, kun vein kaikki hakemukset 2viikkoa sitten niin nyt jo kaikki asiat kunnossa. muutes miten muillla, täällä hengittäminen on jo aika inhottavaa kun tuntuu että happea ei tarpeeksi saa, varsinkaan makuulla, pitää aloittaa nukkuminen melkein istualtaan. tosi inhottava tunne!! muuten hyvin kaikki täällä, vauveli potkii edelleen hirveän lujaa ja kovia potkuja:):)mukava pe iltaa kaikille ja viikonloppua:)

Mirkku, luulen että ne ilmaiset lääkärissäkäynnit tarkoittaa niitä "pakollisia". Eli alussa olevaa ja puolessa välissä olevaa alatututkimusta. En kyllä ole aivan varma. Hammaslääkärin tarkastus ja hammashygienistillä käynti (hammaskiveä poistettiin, jaiks!) maksoivat ainakin täällä Helsingissä. Muilla ylimääräisillä en ole käynyt.

Huooooh, ulkona ankea ilma ja pitäisi lähteä puistoon kököttämään.. Mukavaa viikonloppua!

No, jos se tarkoittaa niitä pakollisia, niin sitten aiemmissa raskausksissa olen saanut "väärin" käytettyä lääkäripalveluja. Meinaan kyllä silloinkin tuli lääkärissä käytyä muulloinkin kun vain nuo pakolliset.
Eräs ystäväni samassa kunnassa sanoi eilen, että kyllä tuo lasku ei todellakaan kuulu minulle. Suositteli soittamaan kuntaan heti maanantaina.

Hmm.. eipä ole koskaan osunut kohdalle, mutta hyvä, että tuli puhetta. Tiedänpähän sitten jos joudun itse käyttämään lääkäripalveluita raskauden takia. Nimittäin harvoin kaupunki/kunta mitään ilmaseksi tarjoaa, jos vain voi edes vähän nyhtää niistä. Viis siitä onko se laillista vai ei...
Kannattaa varmaan soittaa sinne kunnantoimistoon ja kysellä. Meillä neuvolassa lääkäri paikalla vain kerran viikossa tai 2xkuukaudessa.. eli aina pitää mennä terkka-asemalle ja joka kerta maksaa. Tai ainakin lasku tulee perässä.. Tosin vielä ei vaivat ole johtuneet niinkään raskaudesta vaan muista sairauksista. Niitähän riitti viime syksynä! Tosin saas nähdä tuleeko siitä parvotestistä laskua.. se nimittäin meni neuvolan lähetteellä ja testattiin ihan raskauden takia.

Hermo menee poikien kanssa. Ulos pitäisi mennä, mutta riehuvat vaan tuolla omassa huoneessaan. Toisaalta ei viittis keskeyttää "kivaa" leikkiäkään... -huoh-
No jospa illalla palkitsen itseni menemällä (piipahtamaan) siskon synttäreillä.

Huomenia!
Mulla oli perjantaina se äippäpoli-käynti. Vauva voi hyvin, kokoarvio oli tällä hetkellä 1200g. Perätilassa oli edelleen, vieläpä selkä ulospäin. Mitään painoa tai verenpainetta tms. multa ei mitattu, kun se oliv ain sellainen tsekkaus-ultra.

Viikonloppuna piipaihdin sitten siellä Helsingissä. Mulla olikin sitten yks sukulainen seurana, joten yhdessä löydettiin hotelli ja hotellilta Kamppiin ja muualle. Tää sukulainenkin on vasta vähän aikaa asunut Helsingissä, joten melkeinpä osasin itse paremmin siellä keskustassa liikkua.
Itselleni en löytänyt oikein mitään, siis lähinnä mamma-housuja etsiskelin. Osa oli liian kalliita, osa väärän mallisia ja osasta ei löytynyt kokoja. Esim. H&M:n mammahaalareita olen havitellut jo pitkään, mutta eipä löytynyt pääkaupunginkaan valikoimasta kokoa S tai XS...

Pojalle ostin tuliaisiksi paidan ja sukat, ja miehellekin löysin Sokokselta pari paitaa. Itselle ostin purkkeja ja purnukoita, eli Sokkarilta ja Emotionista kasvovoidetta, kosteusvoidetta, meikkivoidetta, ripsivärin, shampoota ja hoitoainetta... Heh, edullista oli =D Noo, saahan niistä bonukset...

Omasta neuvolasta oottelen terv.hoitajan soittelevan. Piti äippäpolikäynnin jälkeen uutta aikaa varailla ja laitoin sitten sähköpostia, kun en kuitenkaan muista sinne puhelintunnin aikana soitella. Toivottavasti saisin ajan jo vaikka tälle viikolle. Hirveesti jänskättää tuo painon nousu, kun oman vaa'an mukaan olis mukamas tullut kuukaudessa 4 kiloa lisää!

Tämmössii tänne =)
Ulpu 28+3

Pakko vähän huilata hommista ja kallistua työtuolissa taaksepäin, kun alkaa aina lounaan jälkeen kova jumppa tuolla mahassa, nyt varsinkin potkut tuntuu tuossa kylkiluissa.
Mulla aamukampa näyttää 33 pvää, pitäsköhän rakentaa semmoinen "äitiyslomakalenteri" luukuilla, niin olisi yhtä jännää kuin jouluna. Ja vielä suklaalla täyttäisi :)
Vointi on ihan jees, käsien puutuminen alkaa helpotta, ei enää puudu kuin sormen päät.

ninni 26+1

He heeh, mun aamukampa näytti että enää 8 työviikkoa! Jepujep! Ihan kiva kun pääsiäisenä on kaksi neljän päivän työviikkoa juuri ennen kuin jään äitiyslomalle. Jotenkin näin maanantaisin olen aina ihan väsyksissä. Helsingin sateisessa aamuruuhkassa bussilla töihin kesti vaatimattoman tunnin verran, ja kotiin sama. Sontikkakin oli jäänyt kotiin joten litimärkänä hosuin päiväkotiin ja sieltä kotiin. Onneksi on TV.. klo 20-22 jumitan sohvalla, aivot narikassa. Sitä odotellessa - kylkiluihin potkitaan, auts! - illan jatkot!

Moikat!
Helsingissä kävin minäkin viikonloppuna, lauantaina Apassionatassa toteamassa että vessajonot tuntuvat kamalan pitkiltä, jos joku on potkimassa rakkoa :D. Näytöksen päälle vielä urheilin huikeasti, kävelin Areenalta Käpylään kaikki kaks kilometriä - enemmän kuin pitkiin aikoihin! Sittenpä olikin jalat kipeät. Muuten onneksi ei.

Työviikkoina olen ollut illat niin kipeä, että en ole voinut välillä kunnolla seisoakaan. Ensi viikolla olisi sitten neuvolalääkäri.

Löysin tieni tänne keskustelupalstalle.

Nyt ei ole muuta kuin aikaa, sairauslomalle jäin eilen. Viikonlopun aikana oli kovasti supistuksia ja äitiyspolilla tutkimuksisssa huomattiin että kohdunkaula on sekä pehmentynyt että hieman avautunut. Ensi viikolla uuteen kontrolliin.

Supistuksia tulee päivittäin useita ja liikkuminen kaikkien muiden vaivojen takia vähän niin ja näin. Mutta kuten kaikki täällä varmaan ajattelee, ei nämä omat kivut haittaisi mitään, kunhan voisi olla varma että pikku otus voi hyvin ja tulee voimaankin hyvin. Itseäni ainakin pelottaa tuo ennenaikaisen synnytyksen mahdollisuus ihan jumalattomasti. Sydän kurkussa koko ajan.

Onko muilla kokemuksia?

Ai niin, laskettuaika olisi sitten 20.5 ja ainakin UÄ hoitajan mukaan tytteli. Olen jo ostanut kaapin täyteen vaaleanpunaista, riskaabelia, tiedän mutten voinut vastustaa.

Kaikkea hyvää kaikille muille odottajille=)

T: Kirsikka ja tyllerö rv 26+1

Kävin juuri lääkärineuvolassa.
Hb oli laskenut viime kerrasta, viimeksi 141 ja nyt 125.
Verenpaine 120/70, painoa tullut reilut 500 g /vko. SF-mitta oli yläkäyrällä, nyt 27 cm. Pissa puhdas. Vauva edelleen pää ylöspäin, niin kuin aina.

Kaikki siis ihan kunnossa täällä! :)

Lilja ja potkuri 27+2

Neuvolakuulumisia täälläkin, joskin ei ollut lääkärikäynti.
Hb oli laskenut, oli nyt 117, viimeksi kuukausi sitten 125. Voin jo kuulemma aloitella rautalisää, ettei laskisi sitten niin kamalasti.
Verenpaine ihan meikäläisen normaali, eli 114/71.
Painoa tullut kuukaudessa vajaa 4 kiloa eli eka neuvolakäynnistä lähtien tullut yhteensä 8,7kg. Noo, minä olen yrittänytkin saada vähän lihaa luiden ympärille. Jos vaikka onnistuis imetys sitten pidempään. Esikoisen aikaan laihduin ihan tikuksi imetyksen aikana, ja maidon tulo tyrehtyi alle 4 kuukauden =/
Meidänkin typy oli pää ylöspäin. Toivotaan, että kääntyy vielä.

Ulpu ja typykkä 28+5

Neuvolassa kävin minäkin tänään ja kaikki oli hyvin.Painoa oli tullut pari kiloa,hb 118,verenpaine 120/74,sf mitta 23 cm ja pissa puhdas.Kovasti pikkuinen siellä liikehti,ja sydän äänet olivat hyvät:)Käyntiin meni aikaa 15 minuuttia,eivät turhia jaaritelleet.Ensi viikolla on sitten lääkäri neuvola.

Nyt menee taas hyvin miehenkin kanssa,saatiin juteltua asioita selväksi.Toissa päivänä mies alkoi puhua naimisiin menostakin,mainitsi asiasta jopa äidilleen.Joko ensi kesänä tai sitten seuraavana olisi tarkoitus naimisiin mennä,jos vaan on tarpeeksi rahaa.Me halutaan kumpikin pitää "kunnon" häät eli ei mitään maistraattivihkimistä tms.

Ärsyttää nuo kelit!Tänään kun viimein tuli pakkasta ja aurinkokoin päivällä pilkahteli niin ajattelin lähteä nyt iltapäivällä esikoisen kanssa ulkoilemaan,mutta nyt sitten tuulee ja pyryttää lunta niin ettei paljon ulos huvita lähteä:/

Hyviä vointeja kaikille!

Apila ja pikkuinen 25+6

Ei minulle ainakaan tullut laskua, kun kävin omalla lääkärilläni sen ihme kurkkuhomman takia. Joka onneksi on mennyt ohi. Mutta se olikin omassa tk:ssa.

Nyt on minunkin alaselkäni alkanut vihottelemaan. Tällä viikolla on mennyt taas paremmin, mutta viime viikolla meinasi töissä väliin nihkasta pitkien istumisjaksojen jälkeen. Toissapäivänä meinasin myös pyörtyä ihan vaan istualtani. Heh. Soittelin neuvolaan ja terkka uskoi sen johtuvan matalasta verenpaineestani. Harjotussupistukset ovat myös jokapäiväisiä. Onneksi ensi viikolla on lääkärineuvola.