***TAMMIVAUVAT*** Lokakuussa (EKAT VAUVAT SYNTYNEET)

Vaivoista, närästys ehkä oikeastaan ainoa vaiva. Välillä sattuu ihan alas vatsaan ja lujaa mutta menee ohi. Mulla varmaan esikoisen odotus ollu vaivasin. Toisessa paineet heitteli tosi ylhäällä mutta en mä olosta sitä olis huomannu. Hyvin on tässä neljännessä raskaudessa jaksanu elää normaalisti, nyt kun alkuraskauden väsymys on ohi. Ja ikinä en ole phaoinvoinnista kärsinyt, se on loppunut jokaisessa rasakudessa plussaamiseen :D

Tänään hakemaan hippulalle huutiksesta ostettu vaatepaketti, pääsee hypistelee. Ja mikä sattuma..hakumatkaa jopa 800m :D

mulish ja hippula 23+1
 
Vinkuheinä: Täälläkin melkoisen vaivaton ensimmäinen raskaus meneillään. Kertaakaan en ole kärsinyt pahoinvoinneista, liitoskipuja oli silloin alkuraskaudesta mutta ei mitenkään hurjia. Närästystä silloin tällöin, mutta siitä kärsin muutenkin. Nyt ehkä huomaa alaselän kuormittuvan välillä töissä enemmän (työni erittäinkin fyysistä , mutta kokonaisuudessaan olo on ollut aivan mahtava. Onhan nämä tosi yksilöllisiä asioita, mutta itse uskon, että esim. hyvällä peruskunnolla voipi olla jotain tekemistä asian kanssa?! Voihan se olla perinnöllistäkin, äitini on 3 lasta tehnyt ja ainakin omien sanojensa mukaan voinut raskauksien aikaan elämänsä parhaiten. Mulla on jopa verenpaineet laskeneet, ovat olleet muutaman vuoden vähän yläkanttiin ja nyt mallikelpoisella tasolla! =)

saj: Minustakin kuulosti nuo vaivat sappikivuilta, nimim. kokemusta on ja leikattu 4 vuotta sitten. Itsellä kivut tulivat poikkeuksetta aina yöllä. Tuore kurkku ja rasvaiset ruoat (erit. liha) olivat tavallisimmin aiheuttajina, ennenkuin vaiva selvisi ja opin niitä välttämään. Kipu on aivan järkyttävän kova, muistan istuneeni puolimakaavassa asennossa vessan lattialla aina kipukohtauksen iskiessä. Ei voinut maata, seisoa tai istua. Onneksi leikkauksen jälkeen vaivat loppuivat. Hakeudupa lääkäriin, asia on helposti tutkittu ultralla!

Ihana sunnuntaiaamu, viikon ainut vapaapäivä. Yöllä myrskysi lujaa, nyt paistaa aurinko. Odottelen, että mies heräisi niin lähdetään kirpputoreja penkomaan. Pinnasänky jo kannettu yläkertaan omalle paikalleen, mutta ei vielä kasattu. =)

Mukavaa pyhäpäivää kaikille mammoille!

mamma ja Kirppu 27+4
 
heipparallaa :)

minulla on ollut kyllä ihan alusta saakka kaikenlaisia vaivoja. Fyysinen kunto ennen raskautta oli huippu, liikuin ja lenkkeilin todella paljon.
Nyt supisteluita ollut huomattavasti vähemmän mikä on erittäin hyvä juttu :D

Jospas sitä lähtisi käymään pienellä sunnuntai kävelyllä vaikka ilma on kylläkin melko sateinen.

Niin ja tänään poksutaan 26+0 :heart:

Imppuli ja Vilho 26+0 :heart:
 
SEE
Kuulumisia pitkästä aikaa. Energinen keskiraskaus on löytänyt meille!! Jee. Ihan hulluna hinkkaan paikkoja ja kaikki paikat alkaa olla valmiina uutta tulokasta varten. Muutenkin kämppä kiiltää kun suurinpirtein hammasharjalla olen käynyt koko asunnon läpi, voi kun tää olotila jatkuisi aina. =)

Vaivoja ei juurikaan ole, tietysti päivän uurastuksen jälkeen on paikat vähän hellinä mutta sehän kuuluu asiaan.
Tietysti kun olen esikoisen kanssa kotona niin saa välillä huiliakin pojun päikkäreiden aikaan, mutta pojun odotuksen aikana kun olin töissä niin kyllä mä koen tämän kotona olon kuitenkin rankemmaski raskaus aikana kuin työssä käynnin, tietysti riippuu työn laadusta, mutta itse olen sairaanhoitaja niin ei tuo työ nyt fyysisesti mistään helpommasta päästä ole.

Mutta jokainen reagoi vaivoihin ja kipuihin erilailla. Itse olen asenoitunut jo esikoisen odotusajasta lähtien että kaikki otetaan vastaan mitä tulee ja se vaan on äidin jaksettava, sillä palkinto on mitä parhain, eihän tätä olotilaa turhaan raskaudeksi kutsuta...

Tietysti itsellä on vielä taustalla usean vuoden lapsettomuus ja kun vihdoin tulin raskaaksi sitä oli valmis tekemään mitä vaan saadaakseen oman lapsen ja silloin oli melkein kiitollinen jokaisesta raskausvaivasta kunhan sai sen olotilan kokea. Asenne vie pitkälle. Sillä voin sanoa että usein ne vaivat vaan pahenee loppuakohti mentäessä. Jaksamisia naiset!!

Ai niin tänään poksuu viikot RV 27+0 hui miten aika menee nopeaa...
 
Pitkästä aikaa. Oon välillä käyny vilkaseen, mutta ei yksinkertasesti oo aikaa kirjottaa.

Täällä ainakin aletaan pikkuhiljaa voida paksusti. Maha on tosi iso ja näkyy hyvin. =) Huomenna sinne sokerirasitukseen ja sit tiistaina lääkärille kuulemaan tuomio. :eek:

Vaivoista
: Mulla eka raskaus oli ku unelma, eikä mikään paikka krempannu ennen ponnistusvaihetta. Tämä toinen onkin sitten ollut hankalampi. Ekaa odotellessa pysty lepäämäänkin, mutta nyt kun päivät oon pojan kanssa kotona niin häärääminen ja nostelu aiheuttaa suppareita ja joka ilta mahaa "kiristää". Ennen raskautumista oli kuitenkin hyvä kunto ja liikuin sopivasti. Kai sitä mielummin ois ilman kremppoja ja vaan nauttis raskaudesta, mutta aina ei saa mitä haluaa. :LOL:

Mulle tuli äippärahapäätös ja samaa luokkaa tuo näyttää olevan kuin esikoltakin. Sitä vaan aloin miettiä, että saako kahden lapsen kotiäiti siitä esikoisestakin jotain tukea lapsilisän lisäksi!? Kun kela laittoi jotain papereita lasten kotihoidon tuen tarkistamisesta. Mä en yhtään oo nyt kärryillä, että mitä aikaa se koskee ja miks se tarkistetaan. :/ Miehellä on työsopimus tämän vuoden loppuun saakka, joten ei vielä tiedetä onko hän töissä kun vauva syntyy. Auttaako siis hänen tulojen selvittäminen Kelalle mitään!?

Täällä on satanu koko aamun räntää/lunta ja nyt on valkonen takapiha vähän aikaa.. aika kummallista. :xmas:
Eilen tuli ostettua ensimmäiset punaset potkuhousut. :heart: Vielä aion sen lämpöpussin ostaa turvikseen, mutta muuten ei tarvitse paljon enää ostella. Katsotaan sitten syntymän jälkeen, että mitä vielä tarvitaan. Kehdon jos laittais joulun jälkeen kasaan.
Tosin marraskuisissakin on jo ensimmäiset vauvat syntyny, joten kai sitä täytyy kaikkeen valmistautua! :eek:

Nyt kutomaan vauvan töppösiä ja kattoon super surullista Emmerdalea nauhalta..

Rhea ja Möhkis 25+1 (?)
 
Vieläkö mahtuu mukaan?
Taustalla seuraillut kirjoitteluja jo pidemmän aikaa, mutta ei ole saanut aikaiseksi rekisteröityä.
Olen 28-vuotias, laskettu aika 15.1.2010 ja synnäri VKS.
Saa nähdä kumpi tulee, saa pysyä yllärinä synnytykseen saakka. Ensimmäinen lapsi on jo 9, joten pikkukakkosta odotellaan ja kovasti jännittää =)
ZebraZ ja vaavi 25+2
 
enie Liiton edustajan neuvo oli että, jää saikulle, pelaa samaa peliä heidän kanssaan. Nyt sitten pähkäillään miten täysin oireeton raskaana olevan saisi saikkua kertaheitolla heti mammaloman alkuun ...? :LOL:

Noh kyllä mä jotain jäynää niille kusipäille keksin...

Jos töitä ei lasketa, niin täällä kaikki oikein hienosti! Jaksamista kaikille kipujensa kanssa painiskeleville!

Elayne ja :heart: 26+5 (huomenna poksuu.. :)
 
pippur1 minä myös vakituisena lähihoitajana ja kahta ensimmäistä odottaessa olin vanhainkodin "huonoimmalla"osastolla,missä siis lähes kaikki nostettavia.En pystynyt olemaan töissä vaan sairaslomalle 1kk ennen äitiysloman alkua.Kolmatta odottaessa taas kotihoidossa töissä ja huomattavasti helpompaa.Nyt kun saan odottaa kotosalla (hoitovapaalla kuopuksesta) niin tuntuu etten olisi voinut olla töissä ollenkaan.. :whistle:
Mulla ihan raskaus tuo kaikki vaivat...muuten oon tosi hyväkuntoinen ;)
Täytyykin myöntää että pikkusen kateellisena katselen odottajia mitkä ovat loistokunnossa koko raskauden :D
Tsemppiä kaikille vaivaisille,kyllä se tammikuussa taas helpottaa! ;)
alice in w ja 26 "POKS"
 
Alkuperäinen kirjoittaja s-a-j:
tippaiita, sama kävi mul mielessä, mut eikös sappivaivat pitäis olla alempana, ainaki ystävälläni poistettiin sappikivee ja se oli aika alhaalla..
perkeleesti kyl sattuu ja nyt on sit kuuma vesi talosta loppu, täytyy ootella et lämpenee uudelleen et pääsee kuumaan istumaan.. :headwall:
Sappirakko sijaitsee ihan maksan "alla" ja maksa taas oikealla puolella kylkiluiden alla. Toisin sanoen maksa on "kylkikaaressa". Jos sappileikkaus on tehty tähystyksellä, niin "työkaluporttien" paikat ovat paljon alempana kuin varsinainen työkohde, eli sappirakko.

nimim. leikkaushoitaja....

 
alice... Joo kyllä mäkin oon tässä ilman raskauttakin välillä miettiny et olis sitä helpomminkin rahansa ansainnu.. :D mutta minkäs mahtaa kun tykkää ammatista. Ja en tykkäis yhtään olla töistä poissa. Nostamiset pystyisin vielä jotenkuten kiertämään töissä, mutta kun kävely sattuu ni ole siinä sitten jaloillas 8 tuntia.

Eilisen iltavuoron jälkeen en meinannut tänä aamulla päästä sängystä ylös kun piti aamuvuoroon lähteä.. Mutta onnistuin pinnistelemään tuonkin vuoron. Nyt olen ihan kuollu ja supistuksetkin palailivat tänään vähän ennen kun työaika loppu. Oli siis jo pakko väkisin istahtaa kun kroppa sano niin mut pää olis jatkanu. Sanoin sitten likoille että mua on turha odottaa huomenna töihin. En viitsi väkisten olla.
Katsotaan nyt saanko sitä saikkua olleskaan enää ennen mammalomaa. Siihenkin vielä ihan tajuttoman pitkä aika.

pippur1 ja masu 28+3
 
Täällä kans voisi yksi ahkera taustaulija liittyä mukaan jos mahtuu..?? =) Eli olen kovasti lukenut teidän kirjoituksia mut en ole saanut itsestäni aikaseksi et olisin kirjoittanut... Olen 24-vuotias ja meille on tulossa toinen jonka laskettu aika olisi 29.01.2010 ja synnäri on KOKS... Meijen esikoinen on 1v1kk...Mekään ei kysytty sukupuolta rakenneultrassa eli jännitetään loppuun asti...Mie olisin halunnu kysyy mut tuo meijen isäntä ei halunnu ni taivuin isännän tahtoon...Torstaina olis neuvola ja sitä odotan innolla...Vaivoja täältä löytyy hetkittäinen närästys,pienen pienet kolotukset mutta nehän nyt kuuluu asiaan... Nyt taidan painuu telkkarin ääreen..illan jatkoja vain kaikille tasapuolisesti...
mude08 ja pikku2 23+2
 
MOIKKA taas pitkästä aikaa viikonlopun jälkeen :heart:

(.) Joops, näytöt on suoritettu ja läpi meni, olen siis saanut ammatin onneksi ennen taas äitiyslomalle jäämistä!!! olen kyllä onnellinen ku koulut on vihoinki käyty :flower: :flower:

Vaivoista: mulla ei nyt just tällä hetkellä kyllä hirveitä vaivoja oo mutta selkää välillä särkee. Tosin selllanen inhottava vaiva on että alapää on tosi kipee ei kärsi enää oikee yhdynnäs olla,vaikka halut oiski tallella :ashamed: tulee nii pirun kipeeks taas ja on nii turvoksissa koko ala rustinki että ei viitsi.

tervetuloa uusille :wave:
täällä on sadellu lunta ja räntää mutta nyt aika lämmin sää.
OOTTEKO miettiny että missä vaiheessa siis otatte lapsen hoidosta pois kun ite ootte jäämässä lomalle?? minua askarruttaa et miten ne tuolla päivä hoidossa suhtautuu siihen että äiti on kotona ja lapsi hoidossa?? jos pitäis lapsen puolipäiväsenä siellä tai että ois vaikka parina päivänä?? ja sit onhan näitä perhe kerhoja. itsellä vaan aika saattaa käydä pitkäks jos ei oo tyttö kotona ja sit ite kumminki oon kaikki päivät kotona.

24+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja kaneli87:
.
OOTTEKO miettiny että missä vaiheessa siis otatte lapsen hoidosta pois kun ite ootte jäämässä lomalle?? minua askarruttaa et miten ne tuolla päivä hoidossa suhtautuu siihen että äiti on kotona ja lapsi hoidossa?? jos pitäis lapsen puolipäiväsenä siellä tai että ois vaikka parina päivänä?? ja sit onhan näitä perhe kerhoja. itsellä vaan aika saattaa käydä pitkäks jos ei oo tyttö kotona ja sit ite kumminki oon kaikki päivät kotona.
Meillä jatketaan hoidossa. Tosin nyt jos pääsevät vaihtamaan päiväkotiin niin ovat siellä 2-3 päivää viikossa. Mulla ei riitä tekemisen keksiminen kahdelle kolme ja puoli vuotiaalle. Ja ajateltiin myös, että saavatpahan leikkiseuraa ja päivärytmi jatkuis suht tavallisena.


 
mude08 Tervetuloa mukaan porukkaan vaan.

(.) Tosi hankala liikkua kun sattuu alapäähän ja vatsaan ihan toden teolla. Tiesin kyllä jo eilen illalla että tänään on tulossa hankala päivä koska silloin jo tuntui kipuja enemmän kuin tavallisesti.

Vanhimmainen vei näytteen labraan, kun en pysty kävelemään kunnolla, autolla ajo sentään sujui jotenkin. Pitää vaan muistaa neuvolasta soitella tuloksia vielä jossain vaiheessa päivää.

Enie + Nörtti ja Hissu 28 POKS!
 
Zuh
Uusia viikkoja mammoille jälleen!

Vaateväreistä oli puhetta - meillä mennään aika neutraaleilla ja perusväreillä. Anoppi eilen kyseli miehen kautta mun lempiväriä, kerroin omani ja yritin kovasti huudella että se harmaa ei sitten sovi lapselle ollenkaan vaikka oma lempparini onkin :) Ruskeaa, muotiväri limenvihreä on myös in ja perusvalkea. Vielä kun tulisi tarvetta ostaa jotakin?!?

lili78: Kela käyttää tuota vuoden 2007 verotusta. En tiedä vaikuttaako siihen se, ettei esim. mun verotusta ole lopullisesti vielä vahvistettu, hain kotitalousvähennyksiä yms.

Vessassa pitää ehkä juosta vähän useammin, tosin luin jostain että lapsivesi uusiutuisi kolmen tunnin välein? Kuulostaa hurjalle tahdille, mutta osaltaan varmaan selittäisi vessajuoksuja, jostakin kai sen nesteen on poiskin tultava.

Kipujen kritisoinnista - mulla ehkä eniten vaikuttaa se huoli että pitäisi olla varma että MOLEMMILLA on kaikki kunnossa. Itsellään jos normaalisti koskee mahaan niin voi vaan viimeiseen asti kitkuttaa huoletta, kun tietää että itse selviää. Nyt kun koskee ja vihloo ja tekee vaikka sun hemmettiä niin ei voikaan olla varma että paikat pysyy kiinni ja Naatti siellä minne vielä kuuluu. Kyllähän minä pärjäisin kipujen kanssa, siksi nuo Panadol-kommentit niin nostavatkin sappea!

Kipuja on kuulosteltu viikonlopun ajan ja kyllähän mua supistelee, vähän väliä. Ovat oikeasti niin toistuvia ettei niitä perussuppareita normaalisssa elämässä huomaa. Kovat tietysti jäävät pelottamaan. Aina kun tekee jotain niin pahenee. Sinänsä helpottaa että monella muullakin on tällaisia kipuja, toisaalta suurin osa teistä taitaa olla pitkällä saikulla ja minä töissä :p Noh, ei minulla ole fyysisesti raskas työkään, ei varmasti tulisi nosteluista tms. yhtään mitään. Puolen tunnin päästä lääkärintarkastus, kaikki skenaariot väliltä kaikki hyvin - makaan iltapäivällä pää alaspäin sairaalassa, on käyty läpi, myös unissa. Ja julkisestihan minua ei sinänsä edes huolestuta, alitajuntaisesti näköjään vähän enemmän.. Mutta ikuisena positiivistina luotan siihen että kaikki on hyvin ja uusi neuvolalääkäri on ihana ihminen :D

~Zuh & Naatti 23+3
 

Yhteistyössä