***TAMMIVAUVAT*** Lokakuussa (EKAT VAUVAT SYNTYNEET)

Moikka tytöt, alkaa taas tää mun netteily lähteä käsistä (ja pitäis todellakin tehdä kaikkea muuta, esim. lopputyötä!). Yritän nyt siis olla tulematta tänne vähään aikaan, mutta käyn kyllä välillä lukemassa teidän kuulumisia ja kertomassa ns. olennaiset kuulumiset silloin tällöin. Hyviä vointeja kaikille! :wave:
 
Hei pitkästä aikaa ja hyvää lokakuuta! Aika rientää!

Olen paahtanut töissä viikon ja lääkäriin meno on maanantaille tiedossa... Olin siis viime viikon poissa töistä. Ailahtelevaa siis tämä meitsin työnteko. Soitin neuvolaan ja sieltä suositteli suoraan maanantaiksi lääkäriä ja saikkua. Neuvolan aarretäti ymmärtää työn kuvaani aika tavalla, vaikka emme olekaan samalla alalla.

Tietääkö kukaan: JOS joutuu olemaan paljon sairaslomilla --> voiko työnantaja vaatia jäämään varhennetusti äitiyslomalle? Muistelen lukeneeni jostakin! Kertokaa pliis kokemuksia ja tietoa!

Monia asioita mielessä, mutta menen viemään nyt pojat nukkumaan.

Voikaa hyvin!

Terv. Oskari ja rv. 24+ vauva
 
Oskari Olematon Ei kai voi vaatia. Työnantaja ei määrää sitä koska sinä jäät äitiyslomalle vai jäätkö lainkaan. En ole koskaan moisesta kuullutkaan että olis edes vaatinut, mutta eipä se tietty uutta olis.

Taas kukonlaulun aikaan hereillä kun kaamea nälkä ja niinpä sitten nousin ylös ja nappasin leipäjuuston pakastimesta mikroon sulamaan.

Eilisesta neuvola käynnistä unohtui laitta komea sf-mitta 37cm :LOL: :whistle:

Aurinkoista lauantaita kaikille

Enie + Nörtti ja Hissu 27+5
 
Kävinpä sit taas eilen kaupassa ja kassia kantaessa sisälle huomasin, ett taitaapi jäähä miun osalta kauppareissut kohta käymättä..rupes suppareita tulemaan ja alapäähän vihlomaan.
Taitaa pitää käyvä kaupas vaa sillo, ko ukko kotona kantamassa kassit sisälle.

Aamulla taas vihlontaa oikeella alamasulla..painaakoha toi muksu jotennii pahasti vai mistä lie johtunee?
Mut näi mennään ja toivotaan ettei muita oireita enää tulis, ett sais tehä mitä mieli tekee. =)
 
Uh! Siivosin juuri ja ei hitto että tuntuu selässä! :| Saas nähdä mitä maanantaina tulee töissä.. Olisikohan sittenkin pitänyt varata se lääkäri maanantaille? Vielä ehtisi.. Maanantaiaamuna jos soittaa niin ei kyllä saa aikaa enää samalle päivälle, sen verran ruuhkaa tuntuu olevan meidän työterveydessä.

Joudutteko muut käymään vessassa päivisinkin jo todella usein? Ihmetyttää vaan onko tämä normaalia tässä vaiheessa.. Eilenkin illalla kävin 15 minuutin välein pissillä! Olin siis juonut vain pari lasillista vettä sitä ennen.. ei tässä kohta uskalla juoda enää mitään! Vai painaako vauva sitten jotenkin jo tässä vaiheessa?

Lumi ja Lilliputti 26+5
 
heippa!

Eniellä tosiaan upee tuo sf-mitta, mut toisaalta onhan siel kaksi pikkustakin :D
Mulla oli mitta 25, keskellä keskikäyrää..

mitä ihmettä tää tällänen kipu voi olla: tunne ylävatsassa et närästää, mut ei sit närästä kuitenkaan eikä ainakaan renniet auta. kipu pahenee kylkiluita myöden selkään ja selkään sattuu tosi kovin..siis yläselkään. ei auta mitkä asennot, ainoa mikä laukasee kipua on tulikuuma suihku... onko kellään muulla tällästä. tää on nyt kolmas kerta kun mul on tätä, ja nyt menen suihkuun ennen ku olo menee taas sietämättömäksi,,, |O
 
Mun on ihan pakko kommentoida noista vaivoista. Kuulostatte suurin osa olevan hyvin vaivaisia jo tässä raskauden vaiheessa, jos tammikuussa ajattelee lasketun ajan olevan. Onko teille oikeesti tullut noin paljon vaivoja vai onko teillä normaalistikin terveyden kanssa ongelmia? On selkä kipee yms. Mä odotan kolmatta, kaksi edellistä on pieniä, mutta ei sitten mitään vaivaa ole. Hyvin jaksan arjen, sivoukset, kaupassa käynnit ja työssä käynnit. Raskauksiahan ei voi vertailla, mutta sori, oli pakko. Ei pahalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vinkuheinä:
Raskauksiahan ei voi vertailla
Näinhän se on, että ei voi vertailla. Ainakin omasta puolesta pitää sanoa, että normaalielämässä ei tämmöisiä vaivoja ole ja aika vähän olen poissa töistä sairaslomalla (mitä nyt normaali flunssat). Eli kyllä kaikki minun vaivat on tullut ihan raskauden myötä (ja jos muidenkin puolesta vastaan niin olen ymmärtänyt, että samoin muillakin kaikki vaivat on raskauden aikana tulleita). Toki itsekin toivoin ja luulin, että olen töissä pitkään ja mahdollisesti saikulla vasta lähempänä äitiyslomalle jääntiä, mutta minkäs teet? Kun ei pysty niin ei vaan pysty. Vähän toki pelottaa ajatella missä kunnossa sitä on lähempänä tammikuuta, kun tosiaan nytkään ei töihin pysty :/

Tietysti osa tästä meidänkin porukasta on päässyt vaivoitta, mutta voihan se olla, että eniten äänessä olemme juuri me, kenellä jotain vaivoja on ;)
 
heippa!
Eiköhän me joilla niitä vaivoja ei ole ollut liiemmin ja ollaan jaksettu töissä normaalisti pitäis vaan olla aikas tyytyväisiä, koska kyllähän se tosiasia on että raskaus on monelle todella vaikeeta aikaa, tai niin oon käsittänyt.
Odotan toista lasta ja kyl tää toinen on nyt huomattavasti helpompi, ainoat kivut alun pahoinvoinnin jälkeen on tänään mainitsemani 3 ihmeellistä särkyä yläselässä/ylävatsassa. Muuten ei voi valittaa ku itse aiheutetusta painonnoususta..
Mutta ekan raskauden jolloin olin fyysisestikkin paremmassa kunnossa oli paljon vaikeampi, oli liitoskipuja, verenvuotoa, paikkojen pehmenemistä liian aikasin jne.. että kyl toteaisin että tyytyväisiä saadaan olla että hoidetaan kaikki arjen askareet ja työt ilman kipuja ja vaivoja..

-s-a-j vkolla 28 :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja s-a-j:
mitä ihmettä tää tällänen kipu voi olla: tunne ylävatsassa et närästää, mut ei sit närästä kuitenkaan eikä ainakaan renniet auta. kipu pahenee kylkiluita myöden selkään ja selkään sattuu tosi kovin..siis yläselkään. ei auta mitkä asennot, ainoa mikä laukasee kipua on tulikuuma suihku... onko kellään muulla tällästä. tää on nyt kolmas kerta kun mul on tätä, ja nyt menen suihkuun ennen ku olo menee taas sietämättömäksi,,, |O

Kuullostais hieman sappikivuilta. Alkaako se kipu oikealta ylävatsalta? Ja sit vyömäisesti kiertää selän puolelle???? Kun se tulee tollain koliikkimaisesti=aaltoilllen niin vois olla tosiaan sappivaivaa...


 
tippaiita, sama kävi mul mielessä, mut eikös sappivaivat pitäis olla alempana, ainaki ystävälläni poistettiin sappikivee ja se oli aika alhaalla..
perkeleesti kyl sattuu ja nyt on sit kuuma vesi talosta loppu, täytyy ootella et lämpenee uudelleen et pääsee kuumaan istumaan.. :headwall:
 
HOhtokeilailu Meni hyvin! missään ei nipistellyt, vihlonut tms. Heittotahti ei kylläkään olut mikän vauhdikas, kun radalla oli 5 henkilöä. Ehkä hyvä niin... Varmaan tuo maha vaikutti kokonaistasapainoon sen verran, että pallo ei mennyt sinne minne halusin sen menevän! :LOL: Tänään ei ole edes mitkään lihakset kipeät... outoa.

Raskauden aikaiset vaivat Mulla ei tainnu olla edellisessä mitään vaivoja, mutta nyt on muutamia ilmenny. Fyysinen kunto mulla on ainakin heikompi (ei kerennyt nostattaa takas samalle tasolle) ja muutenkaan en ole ehtinyt palautua edellisestä raskaudesta täysin. Vähän mulla nytkään on mitään, mutta ompa kuitenki... huimaus ei esimerkiksi ole vielä hävinnyt, joka luultavasti johtuu jo aikaisemmin todetusta kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Ja nyt on aivan pakko alkaa treenaamaan lantionpohjalihaksia ihan kunnolla... muuten tulee olemaan suuria ongelmia tässä lopussa raskaudessa. :ashamed: Muistakaa mammat reenata niitä synnytyksen jälkeen reippaasti...
Selkäkipuja olen odottanut olevan enemmänkin... koska selkäni on yliliikkuva (aiheuttanut aikaisemmin ongelmia) ja toiseksi olen murtanut ristiluun muutama vuosi sitten. Ristiluu vaivaa enemmän ja vähemmän jatkuvasti. Selkään mulla ainoa lääke on ahkera liikunta, joka tosiaan on nyt jäänyt vähemmälle tässä raskauksien aikana.
 
Noista vaivoista vielä joku kyseli..
Mulle 4. tulossa ja voin sanoa, ett kolmas odotus oli jotain käsittämättömän karseeta alkaen viikoilta 16. Oli järkyttäviä kipuja masun puolella ja selässä, tää 4. o menny paremmi, mut pitää vaa muistaa ettei hyvin painavia kasseja kanna.
Raskaudet o todellaki erilaisia! 1. ja 2. odotusaikani meni siinä ohimennen, hyvä ko muusta ei tienny olevasa raskaana, ko masun kasvusta.
Mut näinhä se menee..kellä vaivoja, niistä myös muistetaan valittaa!! Valitus kunniaan, se "helpottaa" edes vähä tätä oloa :)
 
Lisäys vielä... Kyllä se varmaan on myös tuurista kiinni, millaisia raskauksia kohdalle sattuu...? Toisilla vaan sattuu olemaan pahoinvointia/supistuksia tms. koko raskauden ajan ilman mitään syytä tai selitystä.
Itsellä on ollut hyvä "tuuri" nyt näiden kahden raskauden ajan, ettei ole sen kummempia vaivoja, muutakuin nuo mitä minä luen "itsestäni kiinni oleviin".

Mutta voimia kaikille, joilla raskaus on tuonut mukanaan enemmän huonovointisuutta, kipuja/särkyjä yms. Ei ole enää kovin pitkä matka loppuun asti!! :heart:
 
vinkuheinä Kaksi edellistä raskautta on olleet täysin erillaiset kun tämä tuplaraskaus.
Ja eiköhän se raskauksissakin ole ihan sama kuin flunssissa, ja muissakin, että toiselle tulee toisenlainen ja toiselle toisenlainen.
Itse en ymmärtänyt miten vaikeaa voi raskausaika olla jos on ollakseen ennen tätä raskautta.
Mutta toisaalta, olempa tämänkin kokemuksen rikkaampi ja olen kokekut nyt sitten ns. energisen ja helpon raskauden, raskauden jossa makasin osastolla 2kk, ja nyt tämän tuplaraskauden rajuine pahoinvointeineen, kipuineen, supisteluineen jne...
 
mun täytyy kans kommentoida tuohon vinkuheinän kommenttiin.. En siis ota pahalla :)
Mä olen siis lähihoitajana vanhusten kanssa... normaalisti en ole koskaan poissa töistä, mutta ilman raskauttakin työni on rittäin raskasta henkisesti että fyysisesti. Vielä kun olen pitkä ni ergonomiset työtavat ei päde meikäläiseen.
Mutta nyt voin kyllä sanoa että en koskaan kuvitellu että tä mun raskaus on näin kivuliasta. Kivut siis johtuvat lantion luiden löystymisestä mikä ei siis meinaa mitenkään mun normi terveyteen..

Mutta.. Olen selvinny hengissä iltavuorosta :wave:
Kyllä on alapäässä ihan järjetöntä kipua ja lonkat sattuu.. Mutta selvitty siis... Huomenna aamulla takasin.. *huh* :)

pippur1 ja masu 28+2
 

Yhteistyössä