Tammimammat 6

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vanilja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vanilja

Vieras
Mimitsu 32v. la 1.1., toinen lapsi, Vantaa
pouta 29v. la 4.1. ensimmäinen, Turku
Sarla la 6.1.
Neppis 25v. la 5.1, esikoinen, Satakunta
Isolde 27v. la 6.1. esikoinen
Aino 31v. la 7.1. ensimmäinen, Turku
Leonor 27v, la 10.1, kolmas, pohjoinen
Sara, la 10.1, esikoinen, Pirkanmaa
Nöpi 27v, la 12.1 , ensimmäinen, Järvenpää
Ritu la 13.1
Pippa 24v. la 14.1, ensimmäinen, Häme
Meri* 24v. la 14.1., toinen lapsi, Eurajoki
Joanna 32v, la 15.1, ensimmäinen
Nina la 15.1, neljäs
Heaven 25v. la 16.1. toinen lapsi, Lahti
katja78 27v. la 19.1. toinen lapsi, Pohjois-Savo
Nelly 31v, la 19.1., esikoinen, Hki
Vanilja 28v. la 19.1. ensimmäinen, Hki
Hattara 30v., la 20.1., esikoinen, pk-seutu
Pink1983, la 24.1, toinen, Hyvinkää
Pive 36v. la 25.1, toinen, Vantaa
Masi 21v, la 26.1, ensimmäinen, Karjaa
Elin@ 24v. la 27.1, toinen, Keski-Pohjanmaa
janzku 26v. la 28.1. ensimmäinen
Marsuli 30v, la 30.1, toinen, Hyvinkää
Kaura 31v, la n.30.1, toinen, Turku

Aloitin meille uuden listan. Naparintamalta ei mitään uutta...

Vanilja 27+4

Alkuperäinen kirjoittaja Vanilja:
Mimitsu 32v. la 1.1., toinen lapsi, Vantaa
pouta 29v. la 4.1. ensimmäinen, Turku
Sarla la 6.1.
Neppis 25v. la 5.1, esikoinen, Satakunta
Isolde 27v. la 6.1. esikoinen
Aino 31v. la 7.1. ensimmäinen, Turku
Leonor 27v, la 10.1, kolmas, pohjoinen
Sara, la 10.1, esikoinen, Pirkanmaa
Nöpi 27v, la 12.1 , ensimmäinen, Järvenpää
Ritu la 13.1
Pippa 24v. la 14.1, ensimmäinen, Häme
Meri* 24v. la 14.1., toinen lapsi, Eurajoki
Joanna 32v, la 15.1, ensimmäinen
Nina la 15.1, neljäs
Heaven 25v. la 16.1. toinen lapsi, Lahti
katja78 27v. la 19.1. toinen lapsi, Pohjois-Savo
Nelly 31v, la 19.1., esikoinen, Hki
Vanilja 28v. la 19.1. esikoinen, Hki, KOS Haikaranpesä
Hattara 30v., la 20.1., esikoinen, pk-seutu
Pink1983, la 24.1, toinen, Hyvinkää
Pive 36v. la 25.1, toinen, Vantaa
Masi 21v, la 26.1, ensimmäinen, Karjaa
Elin@ 24v. la 27.1, toinen, Keski-Pohjanmaa
janzku 26v. la 28.1. ensimmäinen
Marsuli 30v, la 30.1, toinen, Hyvinkää
Kaura 31v, la n.30.1, toinen, Turku

Aloitin meille uuden listan. Naparintamalta ei mitään uutta...

Vanilja 27+4

ajattelin vielä lisätä tuon synnytyssairaalan..

En viitsi laittaa uutta listaa, mutta mulla on tuo LA 12.1. Samapa tuo mitä tuossa listassa lukee.
Mulla on nyt ollu lauantaista lähtien hirveän vaikea hengittää, varsinkin istuminen on ihan tuskaa. Pikkuinen varmaan painaa keuhkoja eikä varmasti ole vaarallista, mutta tää hengittäminen on sen verran rankkaa että tähän hengen haukkomiseen väsähtää ihan totaalisesti. Onko muilla vastaavaa?
Kävin työterveydessä ja siellä terkkari, joka sattui olemaan kätilö, olis heti pistänyt mut kotiin huilimaan, kun mun työ on ihan istumatyötä, ja vaikka välillä voi käydä kävelemässä ja liikkua niin enhän mä saa mitään tehtyä jos en istu koneella.. No nyt eivät saa antaa työterveydestä raskaana oleville sairaslomaa, joten käski olla yhteydessä neuvolaan, jonne pääsen vasta huomenna ja täti kuulosti siltä ettei mitään sairaslomaa heru, kysyi just että voinko sit liikkua välillä työssä ja jaksanko nyt olla loppupäivän, en kyllä millään jaksais, tää on rankkaa. No mä taidan olla liian kiltti, vaatimalla pitää vissiin vaatia jos helpotusta haluaa. No onneks voin olla 3 päivää sairaana ilman mitään lääkärintodistuksia, joten jos huomenaamulla neuvolasta ei heru mitään niin olen joka tapauksessa kotona muutaman päivän. Tulee vain vähän huono omatunto, kun ei tunne olevansa varsinaisesti sairas, ja varsinkin jos neuvolassakin sitten ovat sitä mieltä että pitää jaksaa töissä... mutta itsehän sitä parhaiten tietää miten voi, eikä pitäis tulla huono omatunto. Sitäpaitsi, mua kohdellaan niin kaltoin täällä tuon sopimuksen osalta, että pitäis vaan ihan hyvillä mielin vaan ajatella itseä. vielä en oo kertaakaan ollut poissa tän raskauden takia.
huh, tulipas vuodatus.
Mä oon nyt ihan tosissanu alkanut katselemaan hoitopöytiä, ja onpas nekin kalliita. Käytettynä on vaikea saada just sellaista joka soveltuu meille kylppäriin (ja mä olen tietty aika vaativa myös...) joten pitää vissiin ostaa uutena. Tässähän tää aika hupenee nopeasti joten kyllä vähitellen saa alkaa tekemään noita hankintoja. en halua stressata sitten ennen joulua enää tuollasten kanssa.

Isolde rv 28+4

tere

voi että mua sapettaa Isolde sun puolesta!!! Nyt kyllä teet ihan mikä on parhaaksi sinulle ja vauvallesi. Sillä totta tosiaan, sinä sen parhaiten tiedät. Aika idiootteja täytyy olla, jos ei edes neuvolassa tajua! Lepää ihan hyvällä omallatunnolla jos siltä tuntuu! Ja tsemppiä!!

Mä olen myöskin monta kertaa törmännyt siihen, että ihmiset ajattelevat istumatyön käyvän jotenkin helpommin. "Eihän siinä nyt mitään ole, kun istut vaan koneella ja naputtelet menemän..." Tässä tosiaankin väsyy selkä, ainakin mulla. Lisäksi olen kuullut, että istumatyötä tekevät kärsivät ennakoivista supistuksista ja paineesta alamahalla useammin kuin pystyssä olevat. Jalatkin tässä turpoaa jne...

Mulla on istumatyö mikä sinänsä sopii, kun saan milloin vaan käydä vessassa ja hakemassa juotavaa, ja halutessa kiertää ympäri toimistoa. Häntäluu tietty välillä rasittuu, ja nyt myös alkanu yläselässä tuntumaan, mistä kyllä syytän yksipuolista nukkuma-asentoa.
Muuten on mieli vähän parempi, kun sain vihdoin oman terkkarin langan päähän, ja jutskattiin vielä tosta mun emätintulehduksesta ja siihen liittyvästä kuurista, ei tosiaan syytä huoleen ja nythän on mahdollista että kuurin myötä kevytsupparit rauhottuu, eikä niitä tule niin usein. En kuitenkaan odota että ne kokonaan häviäis sillä onhan mulla ollu niitä jo pari kuukautta. Kaikillahan niitä on, mutta jotkut ei niitä vaan huomaa samalla tavalla.
Onko joku käyttäny tukivyötä/mahapussukkaa - onko ollu apua liikkumiseen? Joku vaan jossain kirjoitteli että ois olemassa toisenlainen vyö liitoskipuihin, muttei sellaisesta tieny terkkari eikä apteekki...
Mun yks kaveri on otettu klinikalle sisään... LA oli jo lauantaina...

Mulla on Anitan mama belt mahavyö, sellainen osittain lycraa ja osittain joustavaa kuminauhaa ja tarrakiinnitys. se toimi hyvin esikoista odottaessa, mutta nyt en ole sitä tarvinnut vielä.
fysioterapiassa sanoivat myös, että heiltä voi lainata tukivyön eli se on sellainen joustamattomampi vyö, joka tukee myös selkää eli ennaltaehkäisee supistuksiakin.

Jouduin sitten sairaslomalle. Kävin tänään neuvolassa ja ainakin meillä terkkari oli tosi ymmärtäväinen. Itse asiassa en olisi välttämättä mitään s-lomaa halunnut, mutta kun kerroin, etten ole nukkunut hyvin ja pää on ollu turtana pikemmän aikaa, niin se sano, että parempi kun lepään loppuviikon. Hemoglobiini oli jotain 100 luokkaa, joten ei muuta kuin kräuteria nappaileen. Onneksi työnantajakin on sen verran ymmärtäväinen, että siltä taholta ei tule mitään syyllistämistä. Toivottavasti sullakin Isolde on mukava ja ymmärtävä terkkari.

Mulle se terkkari kyllä tolkutti, ettei saa potea huonoa omatuntoa, kun joutuu sairaslomalle. Mä kyllä sanoin, että en tunne itseäni yhtään omaksi itsekseni, kun ei ole tapana "pienistä" ruikuttaa tai jäädä saikulle jos ei ole kuumetta tai käsi poikki... Mutta täytyy myöntää, että on helpottavaa, että voi nyt levähtää kunnolla ja nukkua päikkärit kun siltä tuntuu. Toisaalta kova paikka on se, että on pakko hidastaa ja myöntää, ettei pysty ja jaksa tehdä kaikkia niitä asioita, joita normaalisti tekis. Onneksi vauva ainakin näyttää jakselevan hyvin ja terhakkaana myllertää.

Jos muuten jollakin on hyviä kirjavinkkejä liittyen odotukseen tai lapsen saantiin, niin mielelläni otan vastaan ehdotuksia. Kaikille jaksamisia!

Huh, 30 raskausviikkoa täynnä!!! Meneepä aika nopeasti.

Isolde: Saitko sairaslomaa? Valita vain tarpeeksi, niin kyllä typerämmänkin terkkarin on sitä annettava. Luulisi kyllä sitä saavan ilman, että kamalasti joutuu purnaamaan.
Millie: Lepää nyt kunnolla loppuviikko kun saat.

Nelly: Minulla on myös tuo Piven mainitsema Anitan mama belt. Ensin lainasin kaverilta sellaista hakasilla kiinnitettävää, mutta heti kun vatsa kasvoi vähänkin isommaksi, se alkoi ahdistamaan. Tämä nykyinen malli on paljon parempi. Sen saa itse säädettyä vatsan kokoon sopivaksi ja olenkin jo joutunut sitä paljon löysäämään. Kannattaa kysyä myyjältä apua, kun ostaa, koska niitä on eri kokoja (S,M,..).

Minkä kokoiset ja malliset masut teillä on? Me mitattiin eilen mun vatsanympärys ton 30 viikon kunniaksi. Harmi, että en tiedä mikä se oli ennen raskautta. Nyt näytti mittanauha 105 cm. Olen siis normaalisti kokoa 38, 173 cm ja 67 kg.
Mulla ei näy vatsa takaata yhtään, kaikki on tässä edessä pinkeänä massiivisena pallona. Napa ei ole nyt muuttunut enää pariin kuukauteen, se on tullut lähemmäs pintaan ja sen yläreuna on sellainen hyppyri.

Pakko se on myöntää, että se seesteinen aika alkaa olla ohi =(. Viime yönä särki selkä ensimmäistä kertaa ja jalkoja pakotti. Yritin sitten saada edes vähän unta sellaisessa sammakkoasennossa, konttausasento, jalat vatsan sivuilla ja tyyny rinnan alla ja pään alla toinen. No, eihän siinä jalat kestäny :/
Meidän vauveli on kiltisti ollut jo pidempään pää alaspäin ja suuret potkut ovat tulleet ylävatsaan. Eilen illalla hän päätti muljahtaa kaiketi poikittain... Mieletön meno! Puristin mieheni kättä sohvalla ja voihkin ku koko vatsa heilui ja pomppi.Vaikka tämä kaveri on kovin aktiivinen muutenkin, niin tuollaista menoa ei ole ollut kertaakaan aiemmin. Nyt en tiedä miten päin mahtaa luurata.

Olin eilen lastenvaatekutsuilla ja jotain kivaa tarttui taas mukaan, ja kiva lasku myös. Onneksi niillä kaikki kivoimmat mallit alkoivat vasta 70 sentistä, niin sain itseäni vähän hillittyä.

pouta rv 30

Ai niin, pitipä vielä kysyä, että onko teidän jalat kasvaneet? Mun on pakko käydä ostamassa numeroa tai kahta suuremmat syys/talvikengät, ku vanhat eivät enää mahdu jalkaan. Toivottavasti se on vain nestettä, ettei jalat jää sitten pysyvästi suuremmaksi. Miten teillä uudelleensynnyttäneillä on käynyt?

Ja miten aiotte ratkaista talvitakkiongelman? Ei viitseisi millään ostaa kahden kuukauden takia uutta. Vanha ei mene enää kiinni...

pouta rv 30

Mulla jalka suureni esikoisen jälkeen numerolla siis hyvin kaareva holvi laskeutui vähän matalammaksi niin sitten myös jalanpituus piteni. Niin ja jäihän noita ylimääräisiä kiloja muutama. Sekin vaikuttaa.
Mieheltä sain esikoista odottaessa joululahjaksi Joutsenen untuvatakin mallia Salla, joka on sellainen väljähkö, ei mikään tyköistuva malli. Siitä koko L. Normaalisti olisin ehkäpä ostanut koon M, mutta se oli aika piukea rinnan kohdalta, olen siis normaalistikin aika rintava. Käytin tuota viime talvenakin, eikä se näyttänyt yhtään siltä, että liian iso takki päällä. Toivottavasti se mahtuu ihan loppuraskauteen asti, kun silloin esikoista odottaessa olin viimeisilläni jo kesän koittaessa.

Mulla on jalka kasvanut yhdellä numerolla myös. Tai se kasvoi silloin esikoista odottaessani. Toiselta lapselta ei kasvanut yhtään ja nytkin on pysynyt samassa.

Talvitakkina on tällä hetkellä vielä viime talvinen takki, joka nipin napin mahtuu kiinni. Seuraavaksi otan käyttöön sellaisen a-linjaisen takin, joka varmasti menee loppuun saakka. Toppahousujen kanssa on hieman ongelmaa, kun ei viittis ostaa parin kuukauden vuoksi mitään kalliita housuja. Ja kun täällä pohjoisen talvessa ei oikein tarkene ilmankaan, jos meinaa lasten kans pihalla oleskella. Täytyy kehitellä jotain kuminauha-juttuja, joilla housut saa pysymään jalassa. Meillähän muuten on jo täällä lumi maassa :)

Mulla on ihan järkky makeanhimo aina päällä. Ja nimenomaan makeisiin kahvileipiin. Voisin syödä niitä tolkuttomat määrät. Ja se kyllä näkyy myös painonnousuna. Nyt on nimittäin painokin alkanut nouseen, alkupainosta lisää tullut n. 3 kg :(. Mutta tietty vauvakin pelkästään painaa jo reilun kilon, joten pakostahan sitä hieman tulee.

Mulla menee vielä just just oma kevyttoppatakki kiinni. Sitten kun se ei mahdu, saan äitiltä lainaan sellaisen A-mallisen ison villakangastakin ja sillä ajattelin loppuajan pärjätä. Ei se nyt mikään maailman kaunein vaatekappale ole, mutta eihän sitä takkia käytetäkään kun siirryttäessä paikasta toiseen. Saa kelvata. Housujen suhteen ajattelin pärjätä mammafarkuilla, mun kun ei tartte ulkona oleskella kun ei ole lapsia ennestään. Eikä täällä etelässä niin kovin kylmä tule, etteikö sukkahousujen kanssa pärjäisi.

Tuo mahan ympärys täytyykin mitata! Maha on mulla kanssa ihan edessä, takaa ei näy yhtään. Kuulemma selvä poikamaha. Nyt se on vähän laskenut alaspäin, aiemmin oli heti rinnoista alkaen kauhea pallo. Napa on ihan musta, ihan kun siinä olis koko ajan iso mustelma. Onko muilla sellasta?

Eilen tuli käytyä nuuskimassa ihan uusin silmin naistenklinikalla, kun kävimme katsomassa parin päivän ikäistä kummipoikaamme. Ihan kiva oli nähdä millaisia huoneita siellä on, millaisia vaatteita äideillä päällä ja lapsilla. Vaikkakin kyseessä klinikka, niin mun mielestä huoneet oli ihan ok. Kaverini toinen synnytys oli sujunut ihan ok, eikä kammoa ollut jäänyt, vaikkakaan epiduraali ei ollut toiminut, sen sijaan sai muuta puudutusta ja ilokaasu oli ollut hyvä juttu. Siitä olin ihmessäni että naistenklinikkakin on siirtynyt omatoimisuutta tukevaan ilmapiiriin, eli vauva on kokoajan siinä vieressä, ja vain välillä käy hoitaja moikkaamassa. Tietyt asiat tietty näytetään ja ohjataan, mutta itse pitää paljon kysellä.
Mulla on pallomaha edessä, eli sellainen tyypillinen poikamaha. Painoa on tullut alusta vain n.5 kiloa, ja sen verran on tähän menessä hyvä tullakin. Mun raskautta ei kuulemma kyllä huomaa mistään muualta kuin mahasta. Vyötärönympärys nyt 94cm, kohdun sf-mitta viimeksi 24cm, eli nyt varmaan ainakin 1cm lisää, keskikäyrän yläpuolella mennään.
rv 28 täynnä

Nelly: oletko menossa Naistenklinikalle synnyttämään? Mä sain esikoiseni siellä ja aion mennä toisenkin sinne synnyttämään. Mulla ei ole mittään muuta negatiivista sanottavaa kyseisestä paikasta kuin että aamupuurolle on raahauduttava ajoissa sinne ruokapaikkaan, ettei jää ilman puuroa, leivän leikkeleitä jne. Siellä tosin saa käydä yölläkin itse jääkaapilla, jos on nälkä. Synnyttäneillä yleensä on hirmu nälkä!!

Kyllä, naistenklinikalle olisin menossa, se on tossa aika lähellä. Onhan mulle kättäriäkin suositeltu, mutta itse asissa molemmissa niissä on se perhehuone mahdollisuus, mikäli tilaa riittää, ja molemmat on siirtyny omatoimisuuden tukemiseen. Naistenklinikalla on vaan tehohoito heti saatavilla mikäli sitä tarvitaan. Mä en henkkoht kaipaa sitä kodinomaisutta mitä kättärin puolesta puhujat kertovat.
Ostelin tänään pari toppa-asua vastasyntynyttä ajatellen, tai siis ongelma on ollut löyttää sellaista. Siksi päädyin 62cm kokoiseen toppa-asuun, ja 50cm ohuempaan pussukka-asuun, mikä menee sit enemmän automatkoilla jne. Mutta isoilta vaikuttivat molemmat. Äitiyspakkauksen puvut tuntuvat jokatapauksessa hieman isoilta. Samoin olen hommannut muutamat 50cm ja 56cm vaatteen, vaikka sanotaan että pieneksi ne jäävät pian....Ison kasan vaatteita sain siskolta. Ja varmaan lähipiiri ostelee sitten vaikka mitä. Kiva kun on jo jotain valmiina. Tuntuu vaan siltä että joulukuussa en vaarmaan kauheesti jaksa enää kaupoissa käydä. Nyt vointi ollu suht jees, jopa imuroin äsken - rauhallisesti.

Huomenta!

Tulipa sitten käytyä "tutustumassa" Tyksin synnäri/äitiyspoliin lauantaina. Minulla oli koko lauantai aamupäivän sellainen kummallinen pakottava ja erittäin epämukava olo alapäässä, siis sellainen paine häpyluun alla. Olin ihan varma, että kyseessä on jokin tulehdus. Mulla ei ole ikinä ollut edes virtsatulehdusta, joten en tiedä miltä sekään tuntuu, mut aattelin et jokin sellainen vaiva olis päässy tulemaan. Ja tietty viikonloppuna, niin ei voinut soittaa neuvolaan :/. Soitin sit synnärille, et mitä pitäis tehdä ja käskivät tulla näytille.
Ihanaa henkilökuntaa. Kertaakaan ei tullut sellainen olo, et olisin tullut häiritsemään jonkin mitättömän jutun takia. Vauvalla oli kaikki hyvin! Olin syke- ja supistuskäyrissä aika kauan ja koko sen ajan vaavi piti hirveetä menoa, syke välilllä 176!!! Ja hikkakin siinä näkyi. supistuksia ei ollut mitään.
Nyt alkaa tämä pissaosio... Virtsanäyte oli puhdas, mutta kolme tuubillasta lähti jonnekin jatkotutkimuksiin. Sitten oli vuorossa lääkärin tekemä sisätutkimus. Ei ollut tulehdusoireita sielläkään näkyvissä ja ultrassakin vauvalla kaikki hyvin. Paino jo 1700 g. Mutta sitten tuli eteen yllätyslöydös, niin lääkäri sanoi. Virtsarakko oli edelleen melko täynnä, vaikka oli juuri käynyt pissalla, ku ruikkisin sinne purkkiinki. Suunnitteli siinä jopa katetroimista, mutta komensi vielä yrittämään tyhjennystä. Sain taas pissittyä ja sit oli rakko suht tyhjä. Mutta sieltäpä löytyikin vielä sellainen reilu sentin halkaisijaltaan oleva "kupla". Ei osannut/halunnut sanoa mikä se voisi olla, mutta lähete lähti urologille, että täytyykö sille tehdä jotain jo nyt raskausaikana vai riittäkö jatkotutkimukset synnytyksen jälkeen. Nyt mun pitää tarkkailla pissaamisiäni, siis että käyn tarpeeksi usein ja että tavaraa myös tulee. Mulla on ollut jo pidempään, että vaikka olisi hirveä hätä, niin ei välttis tule kuin liru ja sit vasta hetken päästä ehkä enemmän, mutta olen sen luullut kuuluvan tähän raskauteen...No, eipä kuulu =(

Mä olin niin huojentunut, että vauvalla oli kaikki hyvin, että vasta eilen nukkumaan mennessä aloin pohtia, et mikä ihmeen kupla? Kysta, Kasvain? Enpä sit nukkunut ku mietin ja itkin kaikkia vaihtoehtoja. Mitä jos joudun leikkaukseen, ku vauveli on ihan pieni? Vakavampaa en edes uskalla ajatella.

Anteeksi tämä purkaus. Palaan paremmalla ajalla muihin asioihin.

pouta 30+4

Niin, ja jouduttiin täyttämään siinä sit samalla se esitietolappu ja antamaan ne synnärille tulevat nimet...

Toivotaan Pouta että kaikki on ok!Kuulostaa kuitenkin, että oot osaavissa käsissä. Kävin tänään hammaslääkärissä ja ekaa kertaa jouduin keskeyttämään hammaslääkärin alkamalla huitoa käsillä, kun tuli niin samperin huono olo siinä vaaka-asennossa, alko etomaan niin pahoin että huh. Onneksi se helpotti kun päätä nostettiin. Ikinä ennen ei oo vastaavaa käyny, mutta raskaus näköjään teettää pientä ja suurta vaivaa. Huomenna menen neuvolaan mittauttaan sen hb:n, josko se olisi kräuterin myötä lähteny pikkasen edes nousuun.

Edellisviikkoisen lumipyräkän jälkeen täällä on lunta reilusti, ja tuli viikonloppuna jo niin jouluolo, että lämmitettiin glögiä ja paistoin pellillisen pipareita. En varmaan joulua hirveästi laita, vaan mennään vanhempien luokse - ens jouluna varmaan täytyykin jo sitten pikkuisen takia vähän enemmän panostaa. Nyt viime aikoina tää raskaus on kyllä alkanut konkreettisesti tuntua. En omista mittanauhaa, joten vyötärönympärys on jotain - paljon kuitenkin. Toisaalta äitiysjoogassa selvisi, että kyllä vatsan koko on yksilöllistä: toiset, jotka tulee perästä saattaa olla jo melkosia valaita ;) ja toiset on melko sirppanoita pinkeine vatsoineen. Oli oikeastaan helpotus huomata, etten oo mitenkään pallo ja poikkeavan iso, pikemminkin vielä "hoikkanen", kun ei turvotustakaan ole eikä toivottavasti tulekaan paljoa. Käy säkin Vanilja jossain vastaavassa (vertaisryhmässä), niin ei olo enää olekaan niin kamala...:).

Pakko hidastaa tahtia ja siirtyä kevyempään liikuntaan - onneksi mies on lupautunut mun kanssa uimaan ja innostunut kotona tekeen "kuntopiiriä". Ärsyttää vaan, kun on niin paljon kömpelömpi ja kaikki lemppariliikkeet ei onnistu.

Nyt töihin!

Musta tuntuu, että mä nykyään seuraan ihan vauhkona noita vauvan liikkeitä. Perjantaina illalla jo ehdin soittaa Naistenklinikallekin, mutta kun kätilö oli sanonut mulle ohjeeksi, että juot sen tuoremehun ja käyt pitkäksesi ja kuulostelet molemmat kädet mahan päällä tunnin verran, että kymmenisen liiketttä pitäisi tuntua. Jos ei niin sitten sydänkäyrään heille! No, 20minuutia makoilin niin johan muksahteli.
Nyt taas tuntuu, että onko siellä ketään koko masussa? Mä en jaksa tätä epävarmuutta koko ajan. Ehkä viime keskiviikon neuvola vähän lisäsi sitä, kun terkkari sanoi, että sydänäänet oli vaan 120, että taitaa olla nukkuvaa sorttia tää vauveli. Siis pitäisi vissiin olla vähän aktiivisempi?!

Sain tänään äitiyspakkauksen ja kyllähän oli pettymys muutamaa vaatekappaletta lukuunottamatta! Voi juma. Ei tee edes mieli purkaa sitä sisältöä. Nyt kaduttaa etten ottanut sitä rahana.

Mulla on supistelut harventuneet, mutta kun supistaa niin sen kyllä tuntee kans. Äitiysloman alkuun enää kuukausi.

Mä olin sit viime viikolla sen loppuviikon kotona, neuvolasta olisivat sitten loppujen lopuksi luvanneet enemmänkin, käski vain soittaa jos tuntuu että haluaisin olla vielä tälläkin viikolla huilimassa. Teki kyllä hyvää olla kotona, ja nyt jaksaa taas olla töissäkin, pitää yrittää liikkua enemmän täällä kun kerran mahdollisuus on, ja ottaa rennosti töissäkin.
Mulla on myös maha ihan edessä, sellanen jalkapallon kokonen ja näkönen, takaa ei näy mitään. Vyötärönympärys tuossa äkkiseltään viivottimella : ) mitattuna oli alle 90 cm ja sf mitta oli pari viikkoa sitten 22. Niin ja painoa oli viime kerralla tullut se 5 kiloa, joten nyt on varmaan kilo taas tupsahtanut, ne on tullut tuollaseen kilo per neuvolakerta tahtiin. Viimeksi neuvolan täti sanoi että vaikka mulle tulis 15 kiloa (!) niin ei haittais... no kyllä mua haittais aika tavalla. Niin ja mulla kans herkutteluhammasta kolottaa jatkuvasti.
Pouta, toivottavasti kaikki on hyvin! Mulla on itse asiassa myös tuollasta, että kun on kova hätä niin monesti joutuu käymään kaks kertaa peräkkäin pissalla, oon mäkin vaan ajatellu että se olis normaalia. Pitääpä kysellä ylihuomenna neuvolassa siitä.
Mä oon viikonloppuna pyykännyt ä-laatikon vaatteita, ne kananpojankeltaiset vaatteet ei ollut ihan mun makuun mutta pesinpähän nekin sinne kaappiin. Oli varmaan ainut kerta kun oli oikeesti kiva pestä pyykkiä : )
Muhun on nyt iskeny siivousvimman seuraksi leipomisvimma, loppui sokeri ja jauhotkin kesken viikonloppuna : ) kiva kun saa tuollasia vimmoja, vaikka mä oonkin aina tykänny leipoa.
Mä en myöskään aio ostaa uutta isompaa takkia parin kuukauden tähden, ja laskin että pari viikkoa vielä mahdun omaan syystakkiini, joka menis myös talvella. sit on vielä kokeilematta oma toppis, jonka pitäis kaiken järjen mukaan mahtua vielä jonkin aikaa. Ja sit meen muitten kaapeille...

Lääkekuuri siihen bakteeriepätasapainoon loppui, välillä olo oli tosiaan ihan suht jees ja jaksoi jotaintehdäkin, mutta nyt taas supistelee teki mitä vaan. Noh kaipa se sit tosiaan kuuluu asiaan, ja voipi olla ettei lääke ole vielä tehnyt tehtäväänsä loppuun. Kuinka usein teille tulee niitä kovettumissuppareita?
Tosian se tutkimus (mihin en siis osallistunut), missä tutkitaan miten eri bakteerikannat vaikuttavat ennenaikaiseen synnytykseen, on sellainen minkä tulokset valmistuvat vasta ties millon, vuosien päästä. Ei siis vielä tiedetä mitkä bakteerit voi jotain aiheuttaa (raskaana oleva työkaverini vaan on mukana siinä).
No, nyt sitten pyryttää täällä etelässäkin - pitää kävellä varovasti ettei kaadu.

Heippa te, joille on määrätty Flagyl-kuuri. Itse olen nyt samaisella kuurilla myös jonkin bakteeeriepätasapainon takia. Kiinnostaisi vaan, miten moneksi päiväksi teille määrättiin tuo kuuri?? Minulle kun neuvolantäti sanoi hirveän epämääräisesti eli että yleensä kuuria käytetään 6 päivää, mutta kun lääkäri ei sanonut mitään, ota kaikki kymmenen puikkoa.

Nyt mietityttää, että jatkanko tuosta vielä kuudesta päivästä eteenpäin?? Miten teillä muilla?

Sain 10 päivän kuurin ja kuuri loppui juuri toissa iltaan. Mitään sivuvaikutuksia ei ilmenny. On kuulemma yleistä että kuuri joudutaan jossain vaiheessa vielä uusimaan. Oliko sinulla, Ulkopuolinen, extrasupistuksia, jotka mahdollisesti ois tullu niistä bakteereitsa, onko lääke nyt tepsinyt niihin? Mulla on nyt taas supistuksia yhtä lailla kuin ennen lääkekuuria, vaikkakin välillä oli suht hyviäkin päiviä. Ärsyttää kun varsinkin näin iltaisin supistuksia tulee koko ajan, ihan viiden minsan välein vatsa vetää kovaksi...Mitä isommaksi vatsa tulee sitä enemmän supistukset tuntee. Maanantaina neuvola, ja samalla kontrolli noiden bakteerien suhteen.
Sain päätöksen noutaa äitiyspakkauksen, mut hei, milloin tulee päätös siitä minä päivänä virallisesti saan loman aloitaa, ja mikä on se rahasumma mitä tulen jatkossa saamaan, tuleeko siitä kirje sit joskus erikseen?!

Nellylle:

Joo, taidan minäkin sitten jatkaa sen kuurin loppuun. Mulla on ns. supisteluherkkä kohtu (näin on lääkäri todennut aiemmin). Kovettumis-supistuksia on ollut jo raskauden puolivälistä ja muistaakseni vähän ennemminkin. Se kai vaan kuuluu joillakin asiaan. Nämä bakteerithan voivat niitä suppareita myös aiheuttaa, mutten usko omalla kohdallani eikä ehkä sinullakaan, jos niitä on ollut jo aiemminkin.

Tänään viimeksi katsottiin kohdunsuun tilanne ja napakasti on vaan kiinni! Ennuste on kuulemma tässävaiheessa nyt hyvä synnyttää ihan normaalisti täysiaikainen vauva, kun kyselin yksityiseltä ultralääkäriltä (turhia pelkojahan nuo muutenkin olleet). Nyt itelläni rv 27+4. Inhottavilta vain tuntuvat, varsinkin jos yrittää käydä kävelyllä tai kantaa ruokapussia, sen huomaa heti. Väliin saa kävellä kotonakin ihan kaksinkerroin kun on "kestokova" maha. Liikkumista on kyllä vähentänyt todella paljon, kun ei vaan uskalla siltikään...