**Tammikuun tuhisijat 2013 Marraskuussa**

Pitkästä aikaa täällä kirjoittelen, onnea jo syntyneiden ja syntymässä juuri olevien johdosta! Itsekin olen vakuutusta ottamassa vaaville, olisi pitänyt jo ottaa aikaisemmin se vauvavakuutus, mutta jos sitten sen 2kk vakuutuksen saisi. Ekalla lapsella otettiin jo ennen syntymää ja suosittelen, eteenkin jos on yhtään periytyviä ongelmia (korvatulehduskierteet, astmaattisuus, allergiat, jne jne) suvussa. Meillä ollut oikea pelastus tuo kunnon vakuutus!

Itselläni olo pitkästä aikaa ollut tosi hyvä, sairaslomalla olen äippäloman alkuun saakka, oli häpyluun pahoja kipuja niin, etten kyennyt 8h töissä istumaan koneella ja pitkät kävelyt kiellettiin myös. Itse luulin, että saan vaan pari päivää lepäilyä, mutta neuvolan lekuri katsoi paikat ja sanoi että sinä jäät nyt kotiin. No, ihanaa toisaalta jäädäkin, esikoisesta vedin kyllä loppuun saakka töissä kun ei ollut kipuja eikä ongelmia yhtään...Nyt kun ihan kierroksen Prismassa tekee niin saa loppuillan maata supistuksissa ja kivuissa. Mutta nyt olen sitten päässyt harrastamaan paikallaan tehtävää liikuntaa, kuten fitballia ja kahvakuulaa yms. Ne ovat tuntuneet hyviltä, samoin uinti. Jännää, että kävely on myrkkyä, mutta lihaskuntoharjoittelu tekee vaan hyvää :) Mutta näillä mennään.

Äippäpakkauksen vaatteet on pesty ja kaapit valmiina vaatteineen, sänkyä nyt sentään en ole valmiiksi pedannut ;) Harsoja ja imetystyyny pitää vielä hankkia. Mistähän saa edullisia harsoja?

Jaksuja ja voimia kaikille viimeisiin viikkoihin!!!

Huomenna poksuu 31!!! Nyt siis 30 + 6 Toivotonko + rakas Toivo(tar?)
 
Viimeksi muokattu:
POKS 31+0! :heart: Niinpä se taas yksi viikko vierähti. :)

Kazzie Tervetuloa mukaan! :wave: Ymmärrän hyvin ahdistuksesi, itsellänikin on varsinkin aiemmin ollut taipumusta ahdistua helposti asioista, jotka toisten mielestä ovat ihan normaaleja eikä niitä pitäisi sen enempää miettiä. Silti joku muiden mielestä pieni asia saattaa tuntua todella ahdistavalta ja pelkää sitä pitkään etukäteen. Yleensä onneksi turhaan. Kyseisestä tilanteesta itselläni ei ole kokemusta, koska odotan vasta ensimmäistä, joten siinä en oikein osaa auttaa. Mutta hienoa, jos pääset juttelemaan asiasta jonkun kanssa ja jaoit sen myös meille! :) Usein itselläni jo pelkkä asian saaminen paperille tai sen kertominen jollekin lieventää ahdistusta ja saa huomaamaan, että eihän tässä loppujen lopuksi ehkä olekaan maailmanlopusta kyse. Kaikki uusi ja tuntematon on se, mikä pelottaa, mutta toivon että tässäkin tapauksessa kävisi päinvastoin kuin pelkäät. Että teillä menisi oikein mukavasti kolmestaan kotona. :) Miehesi työpaikka on vielä auki, joten voihan olla, että ehtii kuitenkin olla ainakin hetken teidän kanssanne kotona alkuvaiheessa ja pitää isyyslomaa ym. Ehkä alkukankeuden jälkeen asiat alkavat luistaa myös niin, että uskallat paremmin jäädä kotiin? Kovasti tsemppiä sinulle! Kyllä asiat aina jollain tavalla lutviutuu! :)

meand Voisiko siihen käytettyyn imetystyynyyn vaihtaa päällisen? Tuskin kovin kalliiksi tulee ommella itse uusi päällinen tai kyllä niitä pelkkiä päällisiäkin varmaan vauvakaupasta saa? Sehän siinä varmaan on se, joka eniten inhottaa, itseä ainakin. :D Itse sain kaverilta tyynyn, jota tosin ei ollut kuin kokeillut. Pesin päällisen, mutta eihän se silti yhtä "puhtaalta" tunnu kuin uusi. Samoin muiden kirppiskamojen kanssa. Vaatteissa mulla ei ole sitä ongelmaa, mutta muut tavarat pesen kyllä aina ihan ylihuolellisesti, vaikka useampaan kertaan. :D

Toivotonko Onpa hyvä että olet keksinyt jotain korvaavaa liikuntaa! :) Mullakin on tuo kävely hankalaa, ja oon yrittänyt kovasti miettiä mitä muuta voisin tehdä vesijumpan lisäksi. En oo vielä oikein keksinyt. :D Ja tsekkaappas ihan perusmarkettien harsovalikoimat!! :) Ikea, ja joku heitti muistaakseni aiemmin, että Jyskistäkin saa?

Vauva ollut nyt eilisillasta asti rauhassa omissa oloissaan. Hikottelee ja välillä kyhnyttää jotain nurkkaa. Huomattavasti mukavampaa kuin se, että poukkoilee tuolla edestakaisin kuin päätön kana ja makaa pahimmillaan poikittain ja potkii keuhkoa. :whistle:

Onko jollain teistä Graco Logico S -kaukaloon matkarattaita? Onko kätevät? Meillä on tuo koppa ja tuli puhetta, että jos saataisiin siihen ne rattaat. En ollut aiemmin edes ajatellut koko asiaa, mutta tajusin, että enhän minä sitä koppaa jaksa mihinkään raahata!! :O Ja normaalit vaunut vie ihan hirveästi tilaa. Pelkästään kopan takia en halua rattaita hommata, mutta jos käyvät myöhemminkin, niin mikäjottei.

Jaksamisia mammat! :)
 
Kylläpä musta on tullu viikossa raihnainen. Tai ainakin aamuisin ja iltaisin tuntuu siltä. Tää alko samantien kun huomasin vauvan laskeutumisen. Tai no ekat kaks päivää olo oli kevyt ja mukava mutta sitten...
Yöllä oli hankalaa nukkua, täytyi kyljellään ollessa laittaa tyyny masun alle niin sitten oli ihan ok. Mutta sängystä ylösnouseminen tuntuu niin työläältä...! Kauhistelin, että mitähän tässä vielä käy, sentään se yhdeksän viikkoa vielä laskettuun aikaan.:whistle:

No mutta ei paranis valittaa kun ei ole kipuja tms. =)

Eilen kävin preppaamassa perhevalmennuksessa taas. Tällä kertaa oli puhetta lapsivuodeajasta ja imetyksestä. Hyvä, että tuli taas mentyä. Ei kertaaminen yhtään huonoa tehny, näissä asioissa kun ei taida tulla valmiiksi vielä kymmenennenkään lapsen jälkeen.:D Heh

Pisang ja Nuppu 31+1
 
Piiitkästä aikaa kirjoittelen tännekin :p

Oon ollu tässä taas 2 viikkoa saikulla, nyt flunssan jälkitaudin takia. Lääkäri epäili et olis ollu peräti keuhkokuume mut ei voinu tietetenkään varmistua kun ei voi nyt ottaa röntgeniä. Mut eipä ole koskaan ollutkaan niin kaamea olo ja niin kamala yskä joka ei vaan ottanu loppuakseen :( Tiukan antibioottikuurin jälkeen olo on nyt vihdoin helpottanut. Ens viikolla paluu töihin ja hirvittää ehdinkö saamaan sieltä vielä jonkin taudin kun päiväkodissahan kaikki nuo virukset ja influenssat kiertävät.. Joten sormet ristissä et tässä olis nyt tän raskausajan sairastelut.. kyllä 8 viikkoa sairastelua ja 5 viikkoa saikkua riittää!

Ihana uutinen on se että olen vihdoinkin saanut asunnon johon pääsen muuttamaan vuodenvaihteessa :heart: Se on ihan täydellinen, toki aivan viimeisille viikoille menee muuton kanssa joten siinä tulee vähän kiire sitten parissa viikossa järjestellä kaikki vaavia varten ja tehdä hankinnat.. huhhuh. Mutta mitä pienistä, pääasia että on nyt aivan ihana koti jonne asettua :heart:

Ens viikolla seuraava neuvola, jännittää miten sf-mitta ja paino on kehittyny.. äiti jo kauhistelee vatsan kokoa mutta musta tää on ihan normaalikokoinen, kauhean kiinteä ilmapallo :LOL: Mutta jos tästä painoa tulee aivan hirveästi vielä näiden loppuviikkojen aikana niin saa nähdä mihin sitä nahka repeää.

mutsi ja sen poika 30 + 1
 
Alkuperäinen kirjoittaja HeiHäMä;27576242:
Eilen oli neuvola ja poksuikin rv 33.

Sf mitta pomppasi 34 ja sainkin lääkärille ajan ja sitten todennäköisesti lähetteen kokoarvioon. Enemmän tosin itse oisin ihmetellyt jos kovin pieni vauva olisi tulossa, edelliset lapset siis:

1.lapsi 3830/54 synnytys rv 42+0
2.lapsi 4950/56 synnytys rv 41+5 ( arvioitiin alle 4 kiloseks tytöks joten melkein 5 kiloinen poika oli aika yllätys =D )
3.lapsi 4420/53,5 ja käynnistettiin ison koon vuoksi laskettuna päivänä.

Minua ei niin tuo koko pelota vaikka vielä toisesta lapsesta sanottiin että en pysty kauheasti yli 4 kilosta synnyttämään. Lapsen suuri koko huomattiin vasta synnytyksessä kalvojen puhkaisun jälkeen, mutta kaikki meni hyvin. Olin kyllä itse ihan tyytyväinen ettei suurta kokoa huomatta ennemmmin, en kerennyt asiaa pelkäämään.

Synnytyksessä enemmän pelottaa se että kolmas lapsi syntyi kasvotarjonnassa ja kipu oli normaali synnytykseen verrattuna ihan helvetillistä ja sitähän sen kuvitteli olevan jo niistä normaali synnytyksistä, mutta tuo oli jotain aivan kamalaa.
Eli toivon vain että syntyy ihan oikein päin, ei kasvot edellä.

Turvotusta on täälläkin ollut, ja vaikka kuinka söis terveellisesti ja litkis vettä niin tuntus vaan lisääntyvän, tokkopa tuohon siis mikään vaikuttaa.

Minäkin täällä jännäilen Rasavillin puolesta =) !
Enpä päässytkään muokkaa tuota ylläolevaa omaa tekstiä niin lisään tekstiä näin eli piti sanomani että vaikka vauvat on ollut isoja niin sokereissa ei ole koskaan ollut mitään häikkää itsellä eikä vauvoillakaan :)
 
Täällä alkoi tänään ihan oikea äippäloma! Hurjaa! Jaksoin loppuun asti, jee :)

Eilen (33+5) oli mullakin tuota neuvolaa, tässä olis vähän arvoja, sulkeissa taas edelliset (31+4):

Hb: 116 (112)
Verenpaine: 114/66 (106/63)
Paino: 57,2kg (56,3kg)
Painonmuutos: 420g/vko
Turvotus: +/- (kerroin että välillä pohkeet turvonneet)
Sf-mitta: 31cm (29cm)
Vauvan syke: +150 (sama)
Sikiön liikkeet: ++ (sama)

Pissassa ei ollut häikkää ja muutenkin kaikki oli kunnossa :) Pikkuselle tuli hikka just kun kuunneltiin sydänääniä, eikä meinannut muutenkaan pysyä paikallaan!
Seuraava käynti sit taas kahden viikon päästä.

Pinsuli ja pikunen 33+6 <3
 
  • Tykkää
Reactions: pisang ja Hennu86
Hei!

Joko kaikilla on tullut päätös äitiyslomasta, että koska alkaa ja mikä on päivärahan suuruus? Mulle ei vieläkään mitään. Vein maanantaina ihan omasta tahdosta vielä lisälappuja päivärahapäätöksistä, mutta ei vieläkään mitään. Siis ei kirjeitse eikä netissä. Alkaa jo hirvittää, että mikä niistä nyt vielä voi uupua, kun laskin, että kaikkineensa liitteitä oli 18kpl! Muut, lapsilisähakemus ja äitiysavustus oli päätetty jo aikoja sitten. Mie ehdin ilmeisesti liikaa miettimään näitä täällä kotona... :)

Tarkistin yhdeltä tutulta, jolla oli ennenaikaisuuden uhka jo 25jotain viikoilta, että milloinka saa jo täällä synnyttää. Kuulemma pitävät rv32 rajana, sitä ennen jos meinaa tulla niin Ouluun vaan. Vielä viikko ja päivä, niin sitten ei tartte enää sen takia huolehtia! :heart: Se on ehkä ollut yksi isoista huolista, kun on ollut niitä supistuksia. Kuitenkin koko muu perhe jäisi tänne Rovaniemelle. Eikä se nyt ole matka eikä mikään, mutta lapsien pitää käydä koulua ja miehen töitä. Ois varmasti aika yksinäistä olla siellä.

Turvotus alkaa olemaan jo aikamoisissa mitoissa. Pittää varmaan ottaa jo tuo viimeinenkin sormus pois. Ja kun tuolla ulkona on ihan peilijäällä kaikki paikat, niin liikkumaan ei paljoa pääse. Oisko kellään mitään kivaa linkkiä liikuntaohjeisiin tai -videoihin, joita vois nyt tehdä kun pää hajoaa täällä sisällä?

Vilipi ja "Tyyne" 30+6
 
Äitiysrahoista niin ei ole vielä tullut mullekaan päätöstä koska mun pitäis saada työantaja lähettämään KELAlle joku y17 -lomake koska haluan et tulot lasketaan viimeisen 6 kk mukaan. Ja kun oon ollu 2 viikkoa saikulla niin en ole saanut sitä hoidettua.. Toivottavasti päätöksissä ei kestä kauhean kauan että ehtii saada päätöksen ennen synnytystä :whistle:
 
Heippa kaikille!

Mä oon koittanut kiertää kaikki keskustelufoorumit raskausaikana kaukaa, mutta yhtäkkiä iski kauhee tarve kierrellä foorumilta toiselle selailemassa juttuja! Uskaltauduin jopa oman tunnuksenkin tekemään.. Täällä ollaan siis vatsankumpu sievästi pystyssä, laskettu aika 6.1.2013. Raskausaika mennyt kaikinpuolin ihan hyvin, pari kertaa joutunut käydä kivuliaiden supistusten takia 25-30 viikoilla tutkittavana, mutta mitään poikkeavaa ei silloin ole todettu. Nyt kärsin kamalista selkäkivuista ja jatkuvasta väsymyksestä. Tällä viikolla nukuttuja tunteja 10, jos sitäkään :(
 
Tintti, siis ei kun siellä nettisivuilla mulla luki vain, että "olette hakeneet syntyvästä lapsesta lapsilisää...lappu tulee kotiin kun lapsi on syntynyt...jne." Että ei sieltä sen kummempaa ole tullut :) Kun Kelahan taitaa lähettää lapun kottiin, kun maksettava määrä muuttuu, niin meillä se ainakin muuttuu, neljäs on tulos.

SofianSohva, mulla ei oikeestaan muuta ole kuin, että mun pitää työttömänä ilmoittaa työkkäriin (onneksi netin kautta) siitä äitiysloman alusta. Ja jos se päätös ei tule ennen sitä alkua, niin mun pitää mennä henk.koht uusimaan työnhaku. Ja kaikkihan me tiedämme kuinka me kaikki niin tykätään käydä työkkärissä :)

Tervetuloa A-MV! Sulla onkin sama laskettu aika kun mulla oli kolmosesta, tulvahtipa ihania muistoja mieleen.

( . ) Nyt jotenkin kivistää alavatsaa. Onneksi ei ole kireällä muualta. Ehkäpä pitää antaa miehen tehdä jatkossa "miehen työt" ;). Turvotus on melkoinen iltaisin, piti eilen ottaa jo viimeinenkin sormus pois ja tuntui, että sormi lähtee mukana sormusta vetäessä. Ehkäpä ei ole tarpeen pitää enää sormuksia sormessa loppuaikana, eikhän kaikki tiiä, että naimisissa tässä ollaan :). Itsestä vain tuntuu kuin raajarikolta kun ne ei olekaan enää tuossa paikoillaan. Painonnousu hirvittää, miten ihmeessä saan tuonne pääkoppaan iskostettua, että ei ole pakko syödä kuutta mandariinia päivässä!?!? Ja siihen päälle vielä pala mokkaruutua tai puolikas tupla, tietenkin normiruokien lisäksi. Jota ei kylläkään mene enää kovin paljoa alas, eikä maistu kuin kerran päivässä. Ja nyt kun tuohon tuon kirjoitin, niin tajusin ettei tietenkään mene, koska syön noita herkkuja... Oisinpa saanut ruokahimoksi vaikka tomaatit tai kurkut...

No joo, omanapainen sepostus. Pitäisköhän tänään alkaa täyttämään pakastetta joululeivonnaisilla, lahjaksi suunnitellut maustekakut ainakin voisi tehdä.

Vilipi ja "Tyyne" 31+0! POKS!
 
SofianSohvalle onnittelut uudesta kodista! :)

Tervetuloa A-MV! :)

Pinsulille onnea äippäloman alusta! Jee! :)

Äitiysrahoista ei mullekaan tullut vielä päätöstä. Netistä just eilen katsoin, niin luki tuo lapsilisä ja äitiysavustus siellä, rahoistakin oli merkintä että hakemus saapunut, mutta ei vielä mitään tarkempaa tietoa. Olisi kiva jos tulisi pian, niin tietäisi vähän milläs kaurapuurolla sitä elellään jatkossa. ;)

Vilipi Tosi tympeähän se olisi Rovaniemeltä asti Ouluun ajella, on kyllä pitkä matka varsinkin jos vauva jo ilmoittelee tulostaan. Hyvä että saat siellä synnyttää, eiköhän se pikkuinen siihen asti pysyttele vielä piilossa! :) Mä oon tehnyt tv2:sen jumppaa aina silloin tällöin, tosin nyt vaan niitä kevyitä sarjoja. Aika vähän pystyn tekemään kyllä mitään, mutta on siellä ollut jotain helppojakin sarjoja. En tiiä näkyykö ne netistä, kun oon itse niitä boksille tallentanut. Ja esim. keppijumppa ja punttien nostelu on ihan hyvä, venyttelyitä myös. Ihan omasta päästä oon tehnyt erilaisia sarjoja... :)

Mulle tuli nyt ilmoitus, että en saakaan olla loppuun asti töissä, vaan mun pitää pitää kertyneitä lomapäiviä pois ennen äippäloman alkua. Olisin halunnut ottaa ne rahana, mutta kuulemma ei ole varaa maksaa kaikkia lomapäiviä pois, joten joudun pitämään osan niistä nyt. Ihan kiva sinällään lomailla jo aiemmin, mutta harmittaa vähän kun olisin jaksanut vielä olla töissä ja rahalle olisi ollut käyttöä. : / Mutta en pistä siis pahakseni, että enää onkin vain 6 työpäivää jäljellä!! =) Tosin tyhmästi ripoteltuna sinne tänne, mutta tää homma nyt on tällainen, että en voi vaan jäädä naps, tiettynä päivänä lomalle. Mutta näillä mennään, kieli pitkällä odottelen jo lomapäiviä! :p

Pitiköhän mun nyt muuta kirjoittaa...? Eipä kai. Rentouttavaa viikonloppua!

Nöhveli & pikkumöykky 31+1
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Moikka!

Tervetuloa Kazzie ja A-MV!

Meillä on ollut hieman ongelmia meitin nettiyhteyden kanssa, mut onneks selvisi viimein, että vika modeemissa, joten kohta paranee taas yhteydet, kun uusi boksi saapuu, joten minuakin näkyy ja kuuluu taas ehkä enemmän.

Äitiyspäivärahoista, minäkin odottelen päätöstä edelleen, hakemuksen laitoin netin kautta 5.10. ja vieläkin päätös viipyy.. Murr! :mad:

Possumunkki, toivottavasti siellä on kaikki hyvin. :|

Innokasta päivittäjää joulukuulle, onko olemassa?? ;)


"MY" ja RistoAnneli 31+4 :wave:
 
Tervetuloa täältäkin Kazzie ja A-MV! :flower:

MY, mä vietän täällä niin paljon aikaa että voisin lupautua päivittäjäksi :D Kaiken lisäks mulla on niin tammikuun alussa laskettu aika, että tammikuulle en ainakaan päivittäjäksi ala, ja ois kiva olla kerran.... :) Jos vaan osaan sen homman! :D

Mulle tuli noi äitiyspäiväraha ja lapsilisä -päätökset melkein heti kun olin hakenutkin ne, joskus syyskuun ensimmäisillä viikoilla :eek: Mikäköhän siellä sitten kestää! Mulle eka äitiyspäiväraha on merkitty tulevaks 3.1.2013, eli päivä ennen laskettua aikaa.

Pinsuli ja pikkunen 34+0 !! *poks* :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: "MY" ja Hennu86
Hyvää mammista Pinsuli!:hug:

Ja Sofiansohvalle onnittelut!! Hieno juttu, että ehit saaha uuden kodin!:)

Hyvä juttu, että Rasavillin poitsut saa vielä ainakin jonkun aikaa kasvaa masussa.:heart: Paljon jaksuja oloihin!!!!:hug: Sinnittele vielä jonkin aikaa niin saat mitä hienoimman palkinnon, ja sit on pojillakin elämän alkutaival täällä masunahan toisella puolen hieman helpomaa.=) Oot sie vaan sissi ko kahta kannat, vau!! Ko välillä tuntuu, että tässä yhessäki on tekemistä...!!

Mie löysin tällaisen sivuston netistä joskus alkuraskausaikana...Jumppapallon käyttöopas raskaana olevalle
Ostin ton fysiopallon, jotta voisin vahvistaa lihaksistoa -etenkin selkää- kestämään tän uuden raskauden tuoman rasituksen. En oo kyllä sit kuitenkaan toteuttanu mitään tuolta löytyviä vinkkejä, kun pääsinkin käymään fyssarilla ja sain siltä hyvä ja helpon jumppaohjelman.=)

Mulle on tullu päätökset Kelan tuista jo aikaa sitten, mutta mie oonkin ollu tässä hoitovapaalla kotona, joten ei oo tarvinu käydä paperisotaa työlappujen kanssa. Ehkä se on nopeuttanu mulla asioiden käsittelyä, kenties? :whistle:

Mutta yks juttu mistä en oo yhtään kartalla on, että milloin mulla alkaa äitiysloma.:D Oon laskeskellu, että se alkais ennen joulun pyhiä. Noh, jos jaksais kirjautua Kelan sivuille niin sieltähän sekin selviäis...:p

EDIT: Ai nii, tervetuloa A M-V!:hug:

Pisang ja Nuppu 31+2
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Tervetuloa uusille! :flower:

Täälläkin poksahtaa 34+0!! :)
Ja mullakin alkaisi äitiysloma, mutta arkeen mulla ei eroa tule, kun tässä kotona jo muutenkin lapsia hoitelen.

Eilen oli neuvola ja siellä kaikki ok, mutta tyttö on sitten perätilassa! Nice.... vajaa pari viikkoa olisi neitokaisella aikaa ymmärtää itse, miten päin sieltä mahasta ulos tullaan. Mulla on ultra parin viikon päästä keskiviikkona, silloin viikkoja 35+5 ja jos silloinkin vielä istuskelee, niin sitten lähetettä äippäpolille ja katotaan miten edetään. Kaikki edelliset meillä on ollut tässä vaiheessa jo pää alaspäin ja aika rauhallisin mielin kuitenkin itsekin olen, että ymmärtäisi itsellään kääntyä, kun terkkakin sanoi, että vauvalla on tosi paljon tilaa, ei vaikuta isolta ja on aivan irrallaan tuolla masussa. No, parin viikon päästä ollaan sitten viisaampia.
Mulla on ollu kovin supistuksiakin, mutta ne suurimmalta osin selittyy sillä, kun tyttö mahassa heittää volttia. Terkkari sanoi, että jos vauva vielä noin kovin pyörii, niin se kyllä herkemmin ärsyttää kohtua supistelemaan.

Mä lähden tänään hommaamaan loput vauvakamppeet valmiiksi. Tein jo vähän listaa ja eipä siinä kovin paljoo hommattavaa oo niin eiköhän sitä sen verran jaksa kaupungilla raahustaa. :D

Imetystyynystä muuten, niin mä ompelin itse siihen uuden päällisen. Oli ihan helppo juttu, eli sellanen onnistuu hyvin, jos on itse tai joku tuttu ompelutaitoinen. :)

Lynette ja viides muru 34+0
 
Sori kun on niin pitkään ollut hiljaiseloa, mutta lukemassa oon kyllä käynyt.

Eilen oli äippäpolin käynti istukan paikasta. Ja onneks istukka oli siirtynyt ylemmäksi, ettei tartte jännittää synnytys tapaa (siis mahdollista sektiota)jos ei olisikaan noussut ylöspäin kohdunsuulta.

Muuten ihan kohtuulliset voinnit mutta järkyttävät liitoskivut vaivaavat samoin kuin edellisistä raskauksista. Kävely on meillä nykyään kirosana sillä silloin kivut pahimmat. Nivusiin repii, välillä reisiin asti, polttelee ja painaa häntäluun päälle. Niin ja mahaa pistää varsinkin kävellessä. Tosi kiva olla tälläinen invalidi kun esikoinen on eskarissa ja sen vienti ja haku on lähes täysin mun vastuulla ja sitten kun on vielä tollainen 2v uhmaikäinen riemastuttamassa mun päiviä.

Mutta ei enempää mun valituksia. Jaksamisia kaikille mammoille :)

Persikka-78 32+4
 
Kiitos kaikille jotka kommentoitte mun edellistä viestiä ja myös luitte sen!! :) Ehkäpä tämä olo tästä tokenee. Päivä kerrallaan, näinhän se menee vaikka vaikeaa on.

Oonkohan mä ainut täällä joka ei osaa yhtään nauttia raskaudesta vaan tää on ollut yhtä tuskaa? Musta tuntuu että tuo vauva on koko ajan jotenkin huonossa asennossa tai liikkuu niin, että sattuu tajuttoman usein todella kovaa sen liikkeet. Sf mitta mulla huitelee koko ajan yläkäyrillä, mutta esikoisen kohdalla oli sama juttu ja kuitenkin syntyessään painoa oli 3095 g (viikolla 37). Nyt ajattelin että käyn avoneuvolassa näiden kipujen ja vaikean olon vuoksi ja pyydän samalla että saisin lähetteen kokoarvioon. Myös senkin vuoksi etteivät vieläkään ole osanneet sanoa miten päin vauva on. Vaikka eihän tässä vielä ole hätää, kun ehtii vielä kääntyä ennen syntymää jos on väärinpäin.

Ainut positiivinen asia tässä raskaudessa on ollut se, että paino on pudonnut tähän mennessä 7 kiloa. Sama juttu oli esikoisen kanssa. Painoin synnytyksen jälkeen 13 kiloa vähemmän kun raskauden alussa. Mutta mulla on hieman ylipainoa kyllä jo ennestään, että tähän ei onneksi neuvolassa ole sen kummemmin puututtu vaan on vaan sanottu, että hyvä ettei ole tullut lisää painoa.

Persikka-78: en minäkään pysty kävelemään edes kauppaan 1,5 kilometriä kun heti alkaa supistella ja liitoskivut on ihan hirveät. Myös esikoiselle vaatteiden pukeminen tuottaa yhtä tuskaa.. noiden suppareiden takia mä oon ollut myös saikulla jo kuukauden ennen kun äippäloma alkoi.

Äitiyspäivärahoista sen verran, että minäkin sain päätöksen syyskuussa jo vajaassa kahdessa viikossa. Jospa siellä ei silloin ollut ruuhkaa..

Että semmoista..voi vitsi kun tää aika menee hitaasti. Suorastaan matelee. Mun puolesta tää sais syntyä heti kun on viikot paremmalla puolella!

Mukavaa perjantai-iltaa kaikille! :)

Kazzie 32+5
 
Kazzie minusta oot tosi rohkea, kun uskallat puhua ääneen negatiivisista tunteista. Mulla on myös mennyt tämä viides raskaus osittain alakuloisissa merkeissä. Tuolla joskus aiemmissa ketjuissa siitä kirjoittelinkin. Tässä raskaudessa jotenkin hormonitkin heitellyt niin, että jossain vaiheessa tuntui että en ole enää ollenkaan oma itseni ja muutos alkoi siitä kun raskaaksi tulin. Ja tämä raskaus oli kuitenkin erittäin toivottu. Nyt loppua kohden mieli jo hiukan tasoittunut, mutta edelleen silloin tällöin tulee hetkiä, jolloin tuntuu jopa aika epätoivoiselta. Että en voi kyllä sanoa, että olisin täysin siemauksin tästä raskaudesta nauttinut. Mulla on myös sellaisia raskauksia ollut, joissa olen ollut onneni kukkuloilla. Nyt tuntuu, että välillä ahdistaa tämä mahakin, vaikka se aika pieni päällepäin onkin. Vauvaa odotan kuitenkin kovasti.

Tämän raskauden aikana musta on joskus tuntunut, että onko musta tullut sellainen äiti ja vaimo, joka päivät on lasten kanssa kotona ja iltaisin on niin väsynyt, ettei jaksa enää huomioida miestä tai mitään muutakaan, kun lasten kanssa kuluu kaikki mehut. Näitäkin ajatuksia siis tulee niinä väsymyksen ja ahdistuksen hetkinä. Meillä nyt siis viides tulossa ja edelliset neljäkin vielä pieniä (6v., 5v., 3v., 1,5v.) ja vauvan tulossa jännittää se, kun kuitenkin arjen täytyy vauvan tulosta huolimatta jatkua. Eli aamuisin pitää nousta herättämään esikoinen eskariin, vaikka olisi minkämoinen yö vauvan kanssa takana ja vaikka vauva sitten sattuisi nukkumaan, itse on noustava. Nuo muut lapset ovat päivät tässä kotona, joten sitten on omat touhut niiden kanssa. Mutta sua tsemppaisin kanssa, että vaikka se raskasta välissä voi ollakin, kun useampi lapsi vaatii huomiota ja itsestä tuntuu, että ei enää edes tiedä minne repeäisi, niin jaksan uskoa että kyllä siitä lopulta selväjärkisenä selviää. Useamman lapsen kanssa minusta ainakin aikakin tuntuu kuluvan paljon nopeammin. Ja hyvä, jos saat puhuttua näistä tunteistasi miehesi kanssa. Kovasti tsemppiä Kazzie mäkin toivottelen! Toivottavasti tästä sait nyt jotain selkoa, puhelimella kun yritän rustailla. ;) Mutta ei tämä raskaus herkkua siis ole täälläkään ollut. :hug:

(.)
Sain vauvaa varten eilen tarvittavat hommailtua, mutta vasta kotona tajusin, että ai niin, täytyyhän mun itsellenikin joku kassi sitten sairaalaan pakata ja sinnekin jotain hommata. :D Mies totes mulle vaan, että niin monettakos sitä oltiinkaan taas menossa synnyttään... :LOL:

Lynette ja viides muru 34+1
 
Ja tervetuloa Kazzie minunkin puolesta! Jotenkin oli se sun ensimmäinen kirjoitus mennyt ihan ohi silmien, nyt piti ihan ajatuksella lukea. Tsemppiä sulle! Et ole aivan yksin ajatuksien kanssa, tänne saa tulla ja pitääkin jollekin ne jakaa. Ja sitten vielä, että mikä on avoneuvola? Mulle ihan outu käsite, onkohan meillä ollenkaan täällä sellaista? Meillä ei täällä ole paljon muitakaan palveluja...

Oli niin paljon asiaa, mitä piti taas kirjoitella, mutta muu perhe alkoi katsomaan Madagaskar 3 tuossa niin se vie ajatukset ihan muihin asioihin :D Ihana rauhallinen sunnuntai! Eilen saatiin luistimet kaikille kondikseen, nyt vaan enää odotellaan pakkasia. Laskuja maksettiin, aina yhtä kiva heitellä roskiin niitä. Ja minä, minä olen nukkunut pitkästä aikaa kokonaisia öitä heräämättä pissalle!!! :) Ah, ihanan tukkoinen pää, kun saanut taas yliannostuksen lepoa. :LOL: Tänäänkin heräsin vasta varttia vaille kahdeksan pissalle. Ja jatkoin vielä puoli tuntia nukkumistakin. Voisi varmaan sanoa, että onni on arki :heart:. Ainakin tällä hetkellä tuntuu siltä.

Vilipi ja Tyyne 31+2
 
  • Tykkää
Reactions: Nöhveli
En oo viimeaikoina paljon jaksanut täällä kaksplussassa pyöriä kun tää hidastelee mulla ihan älyttömästi. Onko muilla samaa ongelmaa. Kaikki muut nettisivut toimii ihan normisti.

Mulle on tullut päätösä äitiysrahoista aikaa sitten, tosin toimitin paperit kelaan heti kun vaan sain neuvolasta raskaustodistuksen. Päätös äitiysavustuksesta tuli parissa viikossa. Äitiysrahapäätöksessä kesti kauemmin. Eikä mun tarvinnut muita papereita kelaan toimitella kuin se äitiysrahahakemus ja raskaustodistus. Päätös lapsilisästä tulee neuvolan mukaan vasta lapsen synnyttyä.

Alkaa tää pallona olo pikkuhiljaa ärsyttämään. Ootan vaan et saan tän kaiken ylimääräsen massan pois tästä ympäriltä. Tuskastuttavaa kun mitkään vaatteet ei sovi päälle ja näyttää ihan joltain valaalta. Ja kenkiä ei meinaa millään saada jalkaan. Muutenkin kaikki liikkuminen ja taipuminen tekee tiukkaa.

Itsellä on nyt loppuvaiheessa tuo alaosasto niin kipeänä että välillä kävelykin sattuu. Eli toisinsanoa petipuuhat on aika vähissä. Vähän tuo mies säälittää kun tosiaan en mitenkään innokkaana oo näissä hommissa ollu mukana, mutta kun ei oikeen oo pointtia jos koko toimitus sattuu enemmän tai vähemmän. Eikä oo ees kysymys siitä etteikö ite tekis mieli, päin vastoin ootan vaan että pääsen tästä tiellä olevasta mahasta ja kaikista säryistä eroon ja meiän rakkauselämän taas normaaliksi.

Täällä on nyt pari viikkoa ollut närästys uutena vaivana, Hyvin rasittavaa, onneksi on pysynyt siedettävissä rajoissa. Ikinä ennen en oo moisesta kärsinyt, edes alkuraskaudesta.

Vielä olis 5 työpäivää ensiviikolla ja sitte jään lomailemaan. Virallisesti mulla äitiysloma alkaa vasta 10.12 mutta päätin että jään pois töistä jo kuun vaihteessa.
 
Joo, tää kaksplussahan on ollu vähän ylikuormittunu ja kaatuilee vähän väliä :/ Toivottavasti saavat korjattua mahdollisimman pian...

Täällä meni viikonloppu ihan hyvin, mutta päivä päivältä olo vaan tuntuu kirjaimellisesti raskaammalta. Tekis mieli vaan makoilla päivät pitkät, kun ei jaksaisi raahata tätä mahaa ympäriinsä. Selkäkin juilii, auts. Mäkin haluaisin pikkuhiljaa tästä mahasta eroon, ihan vaan sen takia että tuota pukeutumispuolta on aika ikävä. Kun mitkään omat vaatteet ei mee päälle. Mutta eipä tässä ole enää ku pari hassua viikkoa :)
Myös raskausarvet ahdistaa. Tekee mieli itkeä aina kun näkee peilistä vilauksen pepustaan, kun se on aivan täynnä rumia, punaisia pystysuoria viivoja...

Ostin muuten rintapumpun eilen, Ainun Medelan tuollaisen hyvin yksinkertaisen käsikäyttöisen. Sairaalakassin hankin myös, ja sinne menevät tavarat. Kaikki alkaa siis pikkuhiljaa olla valmista! :)

Onks muuten normaalia, että raskaudessa rinnat on tosi kuumat? Niinkun siis, tosi kuumat. Kun vertaa muun vartalon lämpötilaan. Mulla on ollut oikeastaan koko raskauden, mutta en oo tajunnut edes neuvolassa kysyä siitä.

Vauva on liikkunut edelleen ihan kiitettävästi, vähän ehkä rauhallisemmin taas nyt viikonloppuna ku viikolla. En malttais odottaa et pääsis näkemään pojan! :) <3

Pinsuli ja pikkunen 34+2 <3
 
Mulla on pari päivää ollut oikein hyvä olo. Ei oo juurikaan ollut kipuja eikä kivistyksiä. Supistuksiakin tosi vähän. Kaikin puolin siis oikein hyvä vointi. :) Ja silläkin uhalla sanon tämän ääneen, että eikös kaikki ala heti, kun pääsee sanomasta, että eipä ole ollut? :D

Mulla iski myös eilen tajuntaan, että jos tämä neitokainen vielä viikonkin päästä on perätilassa, niin sit tulee se lähete ä-polille ja se käynti olisi sitten suurin piirtein parin kolmen viikon sisään. :0 Ja silloin pitäisi olla kyllä sitten kaikki vauvaa varten valmiina. Ihan hyvällä mallilla mulla onneksi kaikki alkaa olemaankin. Mutta edelleenkään en voi lakata hämmästelemästä tätä ajan kulua! Ja toi pari viikkoa, kun kuluu tässä arjessa NIIIN nopeasti!

Lynette ja viides muru 34+3
 

Yhteistyössä