**Tammikuun tuhisijat 2013 Marraskuussa**

Minä sain ystävältä lainaan Aventin rintapumpun. Kaikilta on se ollut, joko liian pinkeisiin rintoihin helpotusta tuomaan tai sitten maidonnostatustarpeeseen.

Vauvavakuutusta ei myönnetty, liian korkean bmi:n takia. Harmitti ihan vietävästi, mutta oma on syyni. Otetaan kyllä sitten 2kk iässä vauvalle, toivotaan, ettei kovin pahoja tauteja ehdi ennen sitä ilmaantua. Tosin en tiedä miten muut vakuutusyhtiöt suhtautuu, mutta alkaa olla jo hakuajatkin umpeutumassa.
 
Mieki täällä käyn lukemassa, mutta kirjoittaminen yleensä jää... =) Tuntuu, ettei oo itellään niin tähdellistä asiaa.

Sf-mitta menee täälläkin nätisti keskikäyrällä. Mennyt jo monta viikkoa :) Ihan ensimmäinen mittaus tais olla yläkäyrän puolella :)

heidikaroliina Sulla on kyllä ihan hirveä terkkari : / Yritä ihmeessä saada vaihdettua, eihän tuollaisella viitti käydä : /

Olen nyt pähkäillyt ja miettinyt sitä influenssarokotetta ja aion käydä sen huomenna ottamassa.

Täällä vointi on sellanen, että pikkuhiljaa kroppa muistuttaa, ettei pitäis ihan samalla tavalla rehkiä. Pidempään jos seisoo tai istuu, niin tulee aika tuskanen olo. Eilen oli sellainen "joka paikkaa jomottaa" -päivä ja yritinkin illan ottaa rennommin. Tai jos jotain teki, niin raaaaauhallisesti.

Pikkuinen potkii ja venyttelee kovasti. Tosin nyt kolmena edellisenä viikkona ollut niin, että aina ke ja to pikkunen on ollut vähemmän aktiivinen, mutta loppuviikkoa kohti sitten piristynyt. Katotaan, meneekö tällä viikolla samalla tavalla :)

Huomenna meillä on synnytysvalmennus ja ens viikolla mennään tutustumaan synnärille. Äippäloma häämöttää kahen työpäivän päässä... =) Virallisesti ensimmäinen äippälomapäivä ens maanantaina, mutta oon jo perjantaina vapailla... =)

Koittakaahan naiset jaksella masujen ja vaivojen kanssa !!

Hennu & Möhkö 32+6
 
Mulla ei oo netti toiminut niin en oo päässy täällä käymään . Eilen olin jo kirjoittanut jo ties kuinka pitkän viestin tänne ja sitten se vaan katosi :(


Rintapumppua ei oo tullut hankittua ,hankin sitten vauvan synnyttyä , jos koen sen olevan tarpeellinen . Varmaankin tarvitaan , kun maitoa tulee jo sen verran että aamulla herätessä huomaa iha selkeät tahrat lakanoissa ...:D

Vakuutuksenottaminen on kyllä käynyt mielessä , mutta se on jääny .Ja oon miettinyt että kun oon alle 18.v vielä kuukauden verran , niin miten nää vakuutus asiat ois voinu hoitaa ... Et helpompi varmaan sitten kun oon 18 täyttänyt.

Turvotusta on ihan kiitettävästi jaloissa . Ja muutenkin kun seison pidempiä aikoja paikallaan , mua alkaa kutittamaan jaloista ihan hirveesti...voiskohan se liittyä jotenkin liittyä raskaushepatoosin , vai mikä se oli? Neuvola on vasta parin viikon päästä...et pitäisköhän soittaa sinne ja kysyä?

nukkuminenon kanssa hankalaa . Yöllä saa varmaan kymmenen kertaa herätä kääntämään kylkeä ja käymään vessassa . Aamulla sit nukuttaakin ja heräilen vasta 11 aikaan.

Apua ! Mihin tää aika katoaa ? Meillä on jääkaapissa meetvursti paketti jonka parasta enne päivämäärä on 9.1.2013! Päivä mun LA:n jälkeen !!!!:xmas::O

Tintti.&poju 33+0
 
Moikka,täällä poksuu tänään vko 32..

Mulla SF-mitta menee ihan siellä yläkäyrän vieressä,mutta ei se kauheasti häiritse kun on sanottu koko ajan että pojasta tulee isokokoinen..sen näkee sitten kun synnytyksessä ollaan...

Nukkuminen on edelleen suht ok,kerran joudun käymään vessassa yöllä...mutta sitten se kääntyminen sängyssä ja poisnouseminen on sitten asia erikseen..kauhean vaikea kääntyä edes toiselle kyljelle,poisnousussa auttaa välillä toi herra...mutta muuten on itse kehitettävä jokin vippaskonsti että pääsee ylös...

Sairaalakassinkin laitoin jo valmiiksi vkl,rauhoitti ihmeesti mieltä kun tietää että se on nyt odottamassa valmiina...eipähän tule kiire sitten laittaa kun huomaa että nyt on lähettävä..

Turvotusta ei täällä ole onneksi vielä näkynyt ja muistaakseni esikoisesta ei edes tullut,jos ei sitten tästäkään..närästystä on välillä,riippuen paljon siitä mitä on tullut syötyä päivän aikana..

Täällä pikkuinen on ruvennut pitämään kunnolla jumppatuokioita,vatsasta oikein näkee kun liikkuu...Kivan näköistä,mutta sattuu välillä kunnolla...

Rintapumppu mulla on esikoisen jäljiltä...mutta en kyllä silloinkaan paljoa sitä tarvinnut..

Tarvikkeista puuttuu vielä tuttipulloja parit kappaleet yms.muita pieniä asioita...

Joulua tässä jo hiukan odotellaan,jouluvalot ja verhot laitettiin tässä hiljakkoin...jos joku päivä tekis neidin kanssa piparitalon,vaikka jo päätin etten tekkään tänä vuonna..se on kuitenkin kivaa yhdessäoloa esikoisen kanssa..taitaa tulla äitiinsä kun tykkää leipoa...

Mutta hyviä talvipäiviä kaikille,vaikka sitä lunta ja pakkasta ei ainakaan täälläpäin vielä näy...=)
 
Mulla on esikoisen jäliltä Ainu Medelan sähkökäyttöinen rintapumppu, se on näppärä vehje. Sain lainaan sen käsikäyttöisenkin (vanhan mallin) niin se on ihan hirvitys niin kuin joku muukin sanoi, siinä menee ranteet.: /
Pumpun ehtii hyvin kyllä hankkia synnytyksen jälkeenkin mikäli sille tulee tarvetta. Niin mieki tein kun esikoinen syntyi. Maito alkoi nousta hitaasti, mutta olin motivoitunut imettämiseen, joten laskeskelin, että kannattaa ennemmin sijoittaa rintapumppuun kuin korvikkeeseen. Ja kannattikin.:)

Vakuutusta ei otettu.

Mä olin malttamaton ja ostin jo ykköskoon vaippoja, topsipuikkoja, tuttipullon, pullotutteja, tutteja, peppurasvaa jne. jo nyt valmiiksi. Aattelin hyödyntää tuon S-marketin tuplabonuksen ja siksi ostin pienet käyttötarvikkeet jo nyt niin saa enemmän bonusta.;)

( . ) Viime yö oli eka tukalampi yö. Lonkkia meinas jomottaa ja puuduttaa, masukin tuntui vähän painavalta ja tukalalta. Lisäksi esikoisen vaippa kävi falskaamaan aamusta ja piti vaihtaa sille kuivat vaatteet. Sen jälkeen valvoinkin lähemmäs kaks tuntia, kun levoton heppu kiehnäs vieressä ja kun siirsin omaan sänkyynsä niin alkoi huutokonsertti, ennenkuin lopulta heppu nukahti mun syliin. Kaiken lisäksi nukkumaanmeno venähti puoleen yöhön, kun oltiin kyläilemässä...:O

Ja paljon useammin saa nyt ravata pissalla, joskus joutuu jopa yöllä nousemaan (tähän asti on aika hyvin välttyny siltä). Selkeesti tyttö on valunu alemmas ja painaa rakkoa ja lonkkia jne.

Huomenna ois yks perhevalmennuskerta. Taitaa olla ainakin imetyksestä asiaa. En tiedä vielä tuleeko lähettyä, toisaalta kiinnostais mennä preppaamaan ja kuuntelemaan ihan vaan mielenkiinnosta...

Pisang ja Nuppu 30+6
 
Rintapumpun aion minäkin hankkia, kunhan noi veronpalautukset tulee :) Luultavasti aventin, oon kuullu niist paljon hyvää.

Vakuutus on hankittuna vauvalle. Äitini oli jotain 13 vuotta töissä vakuutusyhtiössä niin hän hoiti nää hommat.

Mutta nyt kysymys! Mä tarkistelin tuossa eilen KevytLevi normaalisuolaisen voipaketin (se vihree) pakettia ja tajusin että siinä on A-VITAMIINIA. 52% päivän saannista (en nyt muista missä määrässä). Oon vetänyt koko raskauden tuota samaa margariinia ja nyt vasta tajusin et siinä lukee isoilla kiraimilla A- D- JA E-VITAMIINIT. Voi helvetin perse. Voiko tollaisesta nyt sit olla haittaa vauvalle? En nyt syö ihan uskomattomia määriä leipää päivittäin mut ketuttaa tuollanen. Osaako joku auttaa?

Pinsuli ja pikkunen 33+4 <3
 
A-vitamiinin tietty muoto voi aiheuttaa sikiölle kasvuhäiriöitä, liiallinen a-vitamiinin kerta-annos jopa kuoleman. Mutta tosiaan sitä on tuossa vaarallisemmassa muodossaan esim. maksassa, MUTTA silti maksaakin saa jonkin verran syödä raskausaikana. Tuskin sulla Pinsuli on suurta syytä huoleen, toki ehkä tästä eteenpäinhän voi varuiksi vaihtaa sen margariinin toiseen niin ei tuu otettua mitään riskejä. :)
Tässä on yks linkki a-vitamiini-asiaan...
A-vitamiini
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
rintapumppu mulla on Aventin sähkökäyttöinen ja kahden lapsen kanssa sitä olen jo tyytyväisenä käyttänyt.

Vakuutusta ei tullut otettua ja taitaa jo aikakin olla ohitse.

Heh, Tintti mäkin katselen ruokapaketeista päivämääriä ja olen ihmetellyt samaa kun parasta ennen päiväykset on ruvenneet olemaan mun la:n jälkeen - mihin tää aika katoaa? =)

Influenssarokotetta en ottanut, mutta rupesin nyt miettimään sitä kuitenkin kun luin viime viikolla lehdestä tutkimuksesta jossa oli yhdistetty autismi ja raskausaikana sairastettu influenssa tai muu pidempikestoinen kuumetauti. Musta kyllä vaikutti, että riski autismille oli sen verran vähän suurentunut sairastaneiden joukossa, että ehkä ei ihan sen vuoksi kannattaisi ruveta rokotusta ottamaan, mutta jäi mietityttämään. Varsinkin kun nyt siitä possurokotteesta tuli sellainen ongelma, että tällainen maalikko suhtautuu kaikkiin rokotteisiin epäluulolla. :|

Pinsuli onni ettei sun ummetus ole samoissa mittasuhteissa sitten kun mun. Ja toivottavasti ei samaan muutukaan, on tää vaan niin ärsyttävää. :stick:

Filuuri 33+
 
Influenssarokote otettu meillä koko perheelle ja ihan sen takia kun minä ja vanhin poika sairastetaan astmaa ja en halua kaksosia heti kipeäksi ja sairaalaan et jospa nyt vältyttäs isommilta sairasteluilta.
Eilisestä lähtien ollut tosi kipeitä supistuksia ja kohta menossa synnärille tarkastukseen et saa nähdä joko pojat otetaan maailmaan vai vieläkö pystys venyttää raskautta.
Tuskaa on kun ei saa nukuttua kun max 2tuntia yössä ja turvotukset ruvenneet olee aika kovina.

Rasavilli-77 ja Pojat 33+1
 
Kiitos kovasti taas pisang :) Oisihan tietty itekin voinut noi linkit etsiä mutta eipä kyllä siinä hetkessä tullut mieleen... :D Mutta maksastahan tuossa aikalailla puhuttiin ja onhan siinä aika paljon isommat määrät a-vitamiinia ku jossain margariinissa. Ostanpa nyt sitten nää viimeset pari viikkoo jotain muuta :)

Tsempit täältäkin rasavillille ja kaksosille!! Jänskättää jokohan ne on maailmassa.... :)

Mä en ainakaan ota influenssa-rokotetta. En oo yleensäkään sitä ottanut, niin en koe tarpeelliseksi nytkään. :)

Ja nyt sitten kouluun, toisiks viimeistä päivää viedään!

ps. Täällä on pikkusella taaaaas hikka. Tuntuu olevan useemman kerran päivässä :D

Pinsuli ja pikkunen 33+5 <3
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: pisang
Hohhoijaa, täällä vauva ollut koko eilisen päivän (ja tuntuu olevan vieläkin) sellaisessa asennossa, että mukiloi äitiä kyllä ihan kiitettävästi. Aijau. Ihan kipeää käy jo välillä kun se yrittää tunkea jalkoja kylkiluiden väliin ja tuntuu sellainen kauhean iso pötkylä tuossa etualalla kiemurtavan. |O Ihan nurinkurin vissiin tuolla, reppana. Koittais nyt vähän vaihtaa asentoa, suhteellisen epämukavaa. Keuhkot ihan liiskana kun tuolla kylkiluiden suunnalla on jatkuvasti jotain kivaa puuhasteltavaa. Lääh puuh. :whistle:

Rintapumppua en vielä ostanut. Ajattelin että katson ensin miten lähtee maitoa tulemaan ja haen sitten kaupasta. Oli sen verran kallis vekotin, että en viitsisi turhaan ostaa. Ehtiihän sen varmaan sittenkin vielä. Varmaan kuitenkin ostan, kun olisi mukavampi omaa maitoa pumppailla pulloonkin, jos tarve vaatii, mielummin kuin noita vastikkeita. Aventin pumppua kyllä jo katselin.

Vakuutus otettiin jo ennen rakenneultraa. Meillä on niin sairasta sukua molemmilta puolilta, että aateltiin josko vauvareppana perii samat ongelmat... :whistle: Toivotaan nyt kuitenkin, ettei tarvisi kovin paljon sairastella!

En ota influenssa-rokotetta. En oo aiemminkaan ottanut ja sikapiikistä jäi niin huonot kokemukset, etten halua turhaan kokeilla. Ja vielä vauvan kanssa.

Mitäpäs muuta? Nukkuminen onnistuu hyvin ja nukun sikeästi. Viime yönä närästi kyllä ihan kiitettävästi, onneksi meni jonkin ajan kuluttua närästyslääkkeellä ohi ja sain nukuttua.

Täälläkin hikotellaan vähän väliä. Nyt näköjään taas. :)

Ulkona on niin tympeää, suttuista ja harmaata. Saisi jo tulla sitä lunta!! Jouluvalojakin laiteltiin jo ja jouluverhot. :) Ikävä kun ikkunasta ei sitten näytäkään yhtään jouluiselta. Höh.

Ja sanoppas muuta, mihin tämä raskausaika on oikein kadonnut?? :O

Nöhveli & pikkumöykky 30+6
 
Heippa vaan!

Sairaslomalla ollaan oltu nyt viikko, supistelee välillä kipeästikin ja varsinkin automatkat on tosi petollisia. Työmatkaa n. 50 km suuntaan, joten ei oikein naurattanut, kun tuntui ettei pääse työmaalle yhtäkyytiä supisteluiden vuoksi. Plus liitoskivut siihen päälle niin avot. Supistaa mua kyllä levossakin. Pääsen lääkärille loppuviikosta kohdunsuun tarkastukseen, toivottavasti ei ole mitään hälyttävää. Mun sf-mitta menee ihan alakäyrällä ja kasvukontrolli on äitipolilla rv 34, joten ennenaikainen synnytys pelotaa juuri tuon vauvan pienikokoisuuden vuoksi. Mutta toivotaan parasta.

Vauvavakuutus me otettiin. Se tuntui jotenkin tärkeältä olla kaiken varalta.

Rintapumpun ostin tutulta täysin uutena Philips Avent, käsipelipumppu. Sain niin halvalla, että ihan naurattaa :). En tiedä sitten tarvitseeko kuinka paljon, mutta nyt ei tullut pumpusta suurta taloudellista tappiota.

Turvotyksia mulla on varsinkin öisin Huomaan pissareissulla öisin, että sormet on hassun tönköt. Sormuksen otan pois yöksi ja aamulla ne mahtuu taas. Myös nilkoissa on pientä turvottelua.

Onko kukaan hankkinut imetystyynyä? Mulla on Doomoo-imetystyyny, ostin sen käytettynä. Uskoisin sen ehkä helpottavan ainakin imetyksen opettelussa, että saa hyvän asennon eikä tarvi kroppaa jännittää. Varmaan tavallisila tyynyilläkin olis pärjännyt.

Yh, mikä keli taas ulkona. Tuulee ihan sairaasti ja sataa. Tulis jo lunta. Mua niin jouluttaakin jo. Yhden jouluvalon olen laittanut sisällä palamaan, kun on niin synkkää. Ja joululahjojakin ollaan jo hankittu jonkin verran.

Mimmilii rv 31+5
 
Tervehdys, taustaillut vain ja lueskellut, jotenkin kirjoittaminen ottaa lujille, tiedä sitten miksi,,,,,

Ensi viikolla jo joulukuu ja luultavimmin täsäkin ketjussa oleville alkaa pikkuhiljaa pikkukääröjä ilmaantumaan.

ON; pelkkää omaa napaa, anteeksi, eilen taas neuvolasta passitettiin äitipolille, ei siellä neuvolassa tohdita enää mua hoitaa. Mulla on RD insuliinihoidossa ja vaikka miten yrittää syödä sokeritonta ja asvatonta nii sokerit vaan nousee ja insuliinimärien nosto ei tahdo auttaa.
Chronin tautikin nostaa päätään ja riploin joka simputin aamu monta kertaa, selkä ei anna periksi liikkua ja nukkuminen on sikahankalaa.

SF mitta jo 34, eilen äippäpolilla tuumasivat että on melkosen iso tuo sun mahas, vauva painaa jo n 2800 ja luulivat et lasivettä olis liikaa, mut vakka kuis kateivat ni kaikki näytti masuasukilla olevan kunnossa.

Mulla alkaa hormonit ihan hyrrätä ja iken ja nauran vuorotellen mitä ihmeellisimmille jutuille,,,,

Jotenkin ei mene jakeluun et kohta h-hetki on käsillä, Lääkäri puhui et saattaa olla jo 3 vko kuluttua käynnistys eessä ettei mene kauhian isoksi masuasukki, mulla kun yksi erbin paeesi lapsi on synnytetty alateitse, joka painoi 4950, ja yksi solisluun muruma lapsi joka painoi 3870, et kokeilevat nyt saada tämän ehjänä maailmaan,,,,,

Ooasis 34+2 ja joululahjatoive
 
rasavillin tilannetta jännitellään täälläkin!

Vakuutus me otettiin ja saatiin vaikka tuon raskausdiabeteksen kanssa oli ihan hilkulla etteivät meinanneet myöntää. Mutta just alitin arvoineni jonkun riman :)

Rintapumppuna minulla on ollut kolmen imetyksen ajan Aventin käsikäyttöinen peli ja olen ollut siihen todella tyytyväinen (nyt pitäisi vaan löytää se jostain kaapin kätköistä..). Ei ole tullut ranteet kipeiksi tai mikään muukaan, ne pari dl mitä ylimääräistä on päivässä tullut on saanut sillä oikein mainiosti pumpattua. Eli voin sitä kyllä lämpimästi suositella!

Imetystyyny on harkinnassa. Varmaan pärjäisi ilmankin, mutta ei siitä haittaakaan ole ollut. Myös raskauden loppuvaiheen nukkumisasentojen löytymiseen se on ollut oikein oiva apuväline.

Hikkaa on kanssa täällä, jos ei ihan joka päivä niin joka toinen.

Kyllä on töissä olo nihkeää kun väsyttää, motivaatio täysin hukassa ja istuminen pistää supistelemaan. Mistä sitä vielä löytäisi kuukaudeksi tsemppiä?!!

riskilä 30+1
 
31+0! POKS!!=) Hurjaa aatella, että enää YHEKSÄN VIIKKOA elämää jälellä näillä pelimerkeillä, sitten laitetaan taas pakka uusiksi.:D Hui! Ja ihanaa!<3

Eipäs mitään Pinsuli.:) Mulla oli noi linkit jo valmiina "takataskussa", kun olin aiemmin tullut perehtyneeksi aiheeseen.:p

mimmiliille tsemppiä ja "hyvää sairaslomaa". Toivottavasti supistelut helpottaa, kun ei tarvi istuksia pitkiä matkoja autossa ja muutenkin.:hug:

ooasis Sulle kans isot tsempit!!! Kuulostaa kurjalta.: / Paljon jaksuja!:hug:

Ainii, miekään en ota influenssapiikkiä (en muista oonko tähän vastannu jo aiemmin...hmmm). En oo koskaan ottanu, joten en ota nytkään. Kuitenkin saisin siitä piikistä sitten hirveät oireet tms. joten parempi olla puuttumatta asioihin.:whistle: Sairastetaan, jos sairastetaan.

Täälläkin tyty hikkailee tuon tuostakin, useamman kerran päivässä ruukaa tuntua masusta naputus.=)

Imetystyyny löytyy esikoisen jäliltä. On hyvä!=) On helpompi imettää pikkuista sen kans, ei tarvi kasailla pikkutyynyjä ja asetella niitä. Ja tuota imetystyynyä voi käyttää myös "unikaverina" näin loppuraskausaikana, jos hyvän asennon löytäminen on vaikeaa. Se on ihan hyvä juttukin siinä mielessä, että silloin siihen tarttuu äidin tuoksu. Jossain sanottiin, että vauva saattaa viihtyä muutenkin siinä tyynyn päällä hyvin, jos siinä on tuttu tuoksu. Hih.=) Kirppikseltä löysin tuon, onkohan Pikku-Piian. Maksoin siitä huikeat neljä euroa.:D

Voi jänskää, toivottavasti pian kuullaan mitä Rasavillille ja pojille kuuluu...!!!=) Yhes koos vai kolmes.;)

Mä oon keräilly nyt musiikkia synnytystä varten. Poltan sitten levyn matkaan. Kokeillaan, jos musiikki auttais rentoutumaan.:)

Pisang ja Nuppu 31+0
 
Viimeksi muokattu:
Hola neidit ja rouvat!

Influenssapiikkiä ei tuu meillä mulle eikä muille.

Imetystyyny on esikoisen ajoilta ja silloin ainakin oli kovassa käytössä. Auttoi mun niskakipuiluun ja oli helpotus iltatissimaratooneilla.

Rintapumppuna mulla Aventin pumppu. Esikoisen aikaan sekin oli ihana olla olemassa. Aluksi tehostin sillä maidontuotantoa ja sit pumppailin pakkaseen maitoa.

Vakuutusta ei oo eikä tuu.

Omaa napaa sitten. Tänään oli neuvola. Pissassa oli jotaki häikkää ja pitää aamunäyte viedä huomenna. HB oli taas laskenu 115 (se on seilannu ylös ja alas). Vauva oli nyt rt mut melskaa vielä ja kääntyilee. Neuvolatäti lohdutti, et kyl se kohta lopettaa ja pysähtyy. :D Toivottavasti. Nyt sit seuraava neuvola parin viikon päästä ja sillon on jo joulukuu. Huh huh.
Mie en oikein saa mitään aikaiseksi kotona. Pitäs laittaa esikoisen huonetta ja sit hankkia hoitopöytä mut eiiii jaksa. :ashamed:

Tine & Vauveli 31+2
 
Hei kaikki,

Toivottavasti huolitte vielä mukaan? Tässä tietoni: Kazzie/32/2./- LA 13.1.13

Olen taustaillut pitkään mutta en ole saanut aikaiseksi kirjoittaa. Voitte toki lisätä mut ryhmään, vaikka lähinnä nyt haenkin tukea tähän olotilaan ja toivoisin teidän muiden kommentteja ja kokemuksia jos kenelläkään vaan on ollut samanlaista tilannetta. Olen siis lukenut teidän muiden kuulumisia jo aiemmin. Mun oli pakko löytää joku paikka mihin purkaa omaa oloa. Tuntuu ettei ole ketään kenen kanssa puhua ja jos on niin kukaan ei mua ymmärrä. Tuntuu ettei tännekään kehtaa omia tunteita purkaa vaikka näin nimettömänä sen teenkin.

Varoitus siis jo etukäteen, tästä tulee hyvin omanapainen ja pitkä viesti.

Tilanne on se, että meillä on ennestään reilu parivuotias lapsi. Mieheni on hoitanut häntä kotona kun minä olen ollut töissä. Kaikki on mennyt ihan loistavasti ja hän on mielestäni tehnyt kaiken paremmin kuin hyvin. Nyt sitten kun jäin äitiyslomalle niin hän ilmoittautui työnhakijaksi, koska hänellä ei ole töitä. Olen koko ajan jotenkin mielessäni ajatellut, että hän jäisi kanssani kotiin hoitamaan vauvaa kun se syntyy. Minulla ei ole käynyt mielessäkään että hän menisi töihin. Itseasiassa olemme taloudellisesti todella tiukilla tämän tilanteen takia, mutta niin hassua kuin se onkin, olen mielummin köyhänä hänen kanssaan kotona kuin kotona päivät yksin kahden lapsen kanssa. Miksikö näin? En tiedä.

Ensinnäkin minua pelottaa, kun mieheni on koko ajan ollut tukena kotona. Pelkään etten jaksa kahden kanssa, en edes halua ajatella asiaa. Viimeksi jotenkin oli niin helppoa kun meitä oli kaksi hoitamassa pientä. Sitten pelkään, että minusta tulee se tylsä kotiäiti (en tarkoita tätä mitenkään pahalla ketään kotona olevaan äitiä kohtaan tai sitä että kaikki kotiäidit olisivat tylsiä. Päinvastoin! Tämä on nyt vain oma ajatukseni siitä, millaiseksi en missään nimessä halua muuttua), joka odottaa miestä kotiin päivät pitkät. Sitten kun mies tulee kotiin niin olen pahalla tuulella kun itse olen ollut lasten kanssa koko päivän ja kaivannut aikuista seuraa. Pelkään että minulle jää kaikki vastuu kotona ja hän ei jaksa tehdä mitään enää työpäivän jälkeen. Pelkään ettei minulla oli edes sitä vähää omaa aikaa, mikä minulla on ollut aiemmin. Ihan oikeasti pelkään etten tule kestämään tätä tilannetta.

Asiahan on nyt siis niin, että mies ei ole vielä saanut edes töitä. Mutta kun ajattelen, että jos saa, mitä sitten? Mitä jos hän saa juuri nyt kun vauva syntyy? Pelkään että kaikki muuttuu kun nyt kaikki on niin hyvin. (paitsi raha-asiat, mutta rahakaan ei saa mieltäni muuttumaan, vaikka yritän kuinka järjellä ajatella asiaa) Olemme puhuneet tästä tilanteesta ja hän vakuuttelee minulle ettei asiat muutu huonompaan suuntaan vaan päinvastoin. Itse kuitenkin vaan ajattelen negatiivisesti.

Olen menossa juttelemaan kyllä näistä tunteista ammattilaisen kanssa. Tiedän että hormonit vaikuttavat tähän ja varmasti monet tunteet ovat nyt voimakkaampia kuin miten normaalisti olisi, mutta en silti saa näitä ajatuksia pois pään sisältä. Tämä kuulostaa varmaan ihan naurettavalta, että saan melkein paniikkikohtauksen kun vaan ajattelenkin että mies olisi päivät töissä ja minä yksin täällä kotona. Olen nähnyt niin monen kaverin vierestä kuinka väsyneitä he ovat ja kuinka parisuhde on kärsinyt tämän vuoksi. En halua että meillä muuttuu asiat samalla tavalla..

Tämän lisäksi tämä raskaus ei ole muutenkaan ollut helppo. Suoraan sanoen inhoan olla raskaana. Viimeksikin oli vaikeaa, mutta ei näin vaikeaa. Vauva-ajasta tosin nautin täysin siemauksin. Tuntui että kaikki muuttui paremmaksi kun sain lapsen tähän maailman ja ulos omasta kropastani. Esikoisen kanssa tosin oli helppoa, hän nukkua alusta asti pitkät yöunet ja kaikki meni muutenkin hyvin. Nyt tietysti yksi pelko lisää on se, että jos toinen onkin ihan täysi vastakohta ja kuten jo pitkän viestin kirjoitin, JOS olen päivät yksin..

Nyt olisi kiva kuulla, että olenko ihan tosiaan ainut näiden ajatusteni kanssa? Tunnen itseni todella ulkopuoliseksi, minulla on lähipiirissä ystävä joka odottaa ja ystäviä joilla on pieniä lapsia. Silti tuntuu ettei kukaan jaa samanlaisia ajatuksia minun kanssani. Mielipiteitä ja kommentteja otan mielelläni vastaan..aika kuluu muutenkin niin hitaasti. Haluaisin vaan että olisi jo tammikuu..

Kiitos kun jaksoit lukea :) Stemppiä teille kaikille odotukseen!

Kazzie 32+3
 
Päivää masut!

Kävin eilen mielenkiintoisessa Imetysilta odottajille-juttelutuokiossa. Se oli paikallisen imetysryhmän järjestämä ja jos tässä vain pääsee, niin ehtisin vielä kahteen tapaamiseen ennen h-hetkeä. En ollut ainoa useamman synnyttänyt ja ensimmäisen odottajiakin oli. Meitä oli yhteensä toistakymmentä pitkälti. Ja onneksi en ollut ainoa, joka välillä jotain kysyi! :) Tunsin joka ikisellä kerralla, kun kysyin jotain, punan nousevan kasvoille ja korville! Siis punastuin! Enpä muistakaan, että olisi pitkään aikaan käynyt noin, ehkä jossain julkisessa yleisötilanteessa.

Ja juuri kun kerroin neuvolantätille, ettei ole paljon kipeät supistukset enää vaivanneet, niin eiköhän rauhallisen päivän päätteeksi alkanut illalla kymmenen aikaan niin kipeät supparit ettei mitään rajaa. Olin jo varma tunnin jälkeen, että pitää tilata sairaankuljetus yöllä, että mies jää lasten kanssa kotiin ja ei se nyt vielä saa tulla. Ja kun aloin jo sitä miettimään ja kerkesin kellottaa parit supparit, niin onneksi niiden kesto alkoi lyhenemään ja muuttuivat epäsäännöllisiksi. Ja sitten olenkin jo puolen yön aikaan nukahtanut. Sen verran ehdin jo säikähtää, että pitää varmaan ottaa selvää, että kuinka pieniä tässä meillä hoidetaan vai pitääkö mennä Ouluun, outoon kaupunkiin, jossa ei asu edes sukulaisia.

Mutta taas joudun luopumaan tietokoneesta, poika tuossa jo odottaa malttamattomana, että pääsisi kuuntelemaan englannin läksyn.

Vilipi ja "Tyyne" 30+5
 
Tsemppiä Kazzie!!:flower:
Mulle tuli pientä paniikkia silloin, kun raskaustesti näytti plussaa. Meillä kun on nyt reilun vuoden ikäinen poika (oli 7kk kun plussasin, ikäeroa tulee siis noin 1v3kk) ja tämä toinen raskaus tuli yllätyksenä (tietoisesti oltiin kyllä ilman ehkäisyä, mutta luotin turhan sinisilmäisenä siihen, että imetys ja se, ettei menkat ollu vielä alkanu ois riittäneet ehkäisyksi pariksi kk:ksi, oltais sit loppukesästä/alkusyksystä yritetty laittaa toinen). No juu, mutta aloin heti jännittää ja pelätä kahden alle 2v:n kanssa pärjäämistä yksin kotona. Kaikki on niin paljon helpompaa ja joustavampaa kun on toinen käsipari auttamassa.
Välillä vieläkin jännään asiaa, mutta oon valanu itseeni luottamusta omaan pärjäämiseeni. Meilläkin esikoinen on ollu helpoimmasta päästä monella tavalla, joten toki on pelko persiissä, että tuleeko tästä toisesta koliikkivauva...:whistle: No sitten tulee jos tulee.
Erityisesti jännään niitä ekoja viikkoja ja kuukausia. Synnytyksen jälkeiset hormonimyrskyt oli mulla niin hirveitä. Itkeä pillitin kotona, jos mies lähti vaikka tunniksi käymään johonkin isyysloman aikana. Ja sit syöksyin sen kaulaan itkemään heti kun se tuli kotiin. Se oli ihan sietämätöntä.:(
Enkä osannu nauttia vauva-ajasta sillai kuin olisin toivonu nauttivani. Jotenkin odotin koko ajan, että poika saavuttais uusia taitoja jne. ja vauva-aika meni multa tavallaan ohi... Ärsyttää ihan kun kaikki hehkuttaa miten ihanaa se vauva-aika on, kun en itse osannut ottaa siitä kaikkea irti esikoisen kanssa. Ja imetys oli vieläpä aikamoista taistelua ekat 3kk.
Väkisinkin nää asiat vaikuttaa ja pukkaa niskaan. Mutta oon koittanu olla liikaa ajattelematta ja vertailematta tulevaa lasta esikoiseen tai hänen vauva-aikaansa.

Jotta en ihan höpertyisi kotona kahden pienen kanssa ja seinät kaatuis niskaan, niin aion voimieni mukaan yrittää saada itseni liikkeelle ees silloin tällöin. Aika paljon ollaan ihan vastasyntyneestä asti kuljettu esikoisen kanssa joka paikassa, vaikka sitten vaan ajeltu kävelemään kirppari läpi tms. Sillain päivät kuluu paaaaaljon nopeammin eikä tuu vaan istuttua kotona ja odotettua, että koska se isimies tulee kotiin.
Ja toinen konsti on sitten tarpeen mukaan pyytää ystäviä vaikka kylään kahville tms. että saa vähän aikuista seuraa. Koetan myös saada aikaiseksi ottaa vauvan syntymän jälkeen ees joskus omaa aikaa. Esikoinen oli niin tississä kiinni ekat 6kk (ei osannut juoda pullosta!), että mun oma aika oli siinä, että ehkä viis kertaa kävin yksin kaupassa puolesta tunnista tuntiin kerrallaan.: / Koen, että mun on ehdottomasti tällä kertaa otettava sitä omaa aikaa, koska se aivan varmasti vaikuttaa mun jaksamiseen. Oisin sit jaksavampi ja "parempi" äiti, kun saisin välillä tuulettaa pääkoppaa.

Mä kans mieluummin pitäisin miehen kotona ja eläisin pienemmällä budjetilla. No miehellä on "onneksi" ns. epänsäännöllisen säännöllinen työ eli esim. syksyllä ja keväällä ruukaa keleistä johtuen olla lomautuksia + on lyhyempiä taukoja töissä silloin tällöin. Lisäksi miehen työnantaja on ihanan joustava, mies voi halutessaan pitää vapaapäiviä. Olenkin hieman jopa "painostanut" sitä jäämään välillä kotiin, jos on ollu sellainen tilanne, ettei oo pakko mennä (no siis ihan mielellään se on kyllä jäänytkin). Ja hyvin ollaan pärjätty rahallisesti kumminkin, kattoo vaan vähän tarkemmin sit mihin sitä rahaa laittaa, jos tulee tiukkaa.
Sitten kun esim. lomautus on loppumassa ja tiedän, että mies lähtee kohta töihin niin ahdistun siitä mielessäni jo etukäteen, mutta niinpä vaan sitä huomaa pärjäävänsä.=) Välillä on raskaita päiviä, mutta etenkin niinä päivinä koitan saada ajan kulumaan mahollisimman nopeasti ja kivuttomasti. Oon itelleni armollinen, teen kotihommat sun muut jaksamiseni mukaan, ettei niistä tulis noille päiville vielä lisää stressiä.

Tulipas tästäkin pitkä selostus, ja varmaan melko lailla sekavakin.:p
 
Pakko hehkuttaa, että viime kertaisen avautumiseni jälkeen on olo alkanut taas hiukan kohentua!! :) :) Väsymys edelleen järkyttävä, mutta noi supistelut rauhottunu aika lailla.

Rintapumppua en ole hommannut, enkä tiedä hommaanko. Käsipelillä menin viimeksi. Olihan se varmaan paljon hankalampaa, mutta jos ei oo tietoa helpommasta... :D Olin viimeksi ostanut käytettynä rintapumpu, mutta se oli valmiiksi rikki, enkä saanut koskaan aikaseksi hankkia toista. Voi olla, että nyt tarttisi hankkia, kun ei varmaan jää enää aikaa vaan istuskella ja pumppailla turhia aikoja.

Vakuutus otettiin, mutta nyt kun olen ehtoja lueskellut ja korvaus juttuja, niin taidettiin valita hiukan huonosti... :( Kun lähinnä hankittiin sen varalle, että jos nyt synnytyksessä/heti syntymän jälkeen ilmenisi jotain vakavaa tai syntyis vaikka paljon sairaalahoitoa vaativa keskonen tms., niin meiän vakuutus ei taidakkaan korvata mitään tollasta. Sairaalaoloajassakin on joku 30 päivän omaavastuuaika ja tossahan taitaa jo kelankin sairaskatto paukahtaa täyteen. No en oo jaksanu enää tarkemmin lueskella ja mieltäni vaivata asialla, maksettu, mikä maksettu... Ennen ku maksetaan seuraava erä (tulee heti syntymän jälkeen), aion kyllä käydä tarkistamassa, että mitä tohon vakuutukseen nyt sitten oikeesti kuuluikaan.

Imetystyyny houkuttais. Ne on vaan niin kamalan kalliita, että... Ja mulla on nyt joku ongelma, etten halua moista käytettynä ostaa. :/ En tiedä, miksi, kun muuten kuitenkin hyödynnän käytetyt tavarat ihan innolla. Patjat, tyynyt ja toi imetystyyny vaan on nyt jotenkin sellasia, että pakko saada uutena. Peitot taas voin esimerkiksi kyllä ottaa käytettynä. Jotain häikkää nyt tuolla pään sisässä :D

Influenssa piikkiä ei otettu. Oon tasan kerran ottanut ja silloin sairastin pahimman nuhan, mitä ikinä... :O

Vieläkö Rasavillillä on kaksoset masussa??? :)

Nukkuminen sujuu hyvin, kunhan esikko suostuu nukkumaan. Olen kai niin rättipoikkipuhki, että mitkään kolotukset ei saa mua pidettyä hereillä. :D Alun vessaramppaamisesta on nyt pieni tauko, mutta eiköhän tuo vauveli taas jossain vaiheessa ala painaa vääriin paikkoihin.

Neuvolakuulumisia

Paino 75,6kg ( noin 500g/vk, yht. nyt +15kg ja mä kun olin toivonut, että toi ois se kokonaislisäys tässä raskaudessa :( )
Sykkeet 150
SF 31 (alakäyrältä yläkäyrän yli)
Rt
Hb +130, eli väsymys taitaa sitten johtua vaan tästä loppuraskaudesta
Paineet ja pissa ok

Harjottelija tyttönen katsoi ja mistään ei tullut sanomista. :) SF-mitasta totesi vaan, että sinne on pomsahtanut, mutta eihän tuo vielä mitään kerro. Isoa vauvaa kuitenkin veikkaili, kun esikkokin suht kookas.

Kazzielle tervetuloa. Valitettavasti mä en oikeen osaa auttaa tilanteeseen. Tottahan se on, että ittekin välillä kauhulla mietin sitä, että mitä tää elo on sitten kahden kanssa... Esikoinen kun vaatii niin kamalasti huomiota, niin millä mä sitten saan annettua sitä molemmille tarpeeksi. Viimeksi kun oli vaan niin helppoa, ei tarvinnut stressata imetyksen kestosta, nukahtamisesta, ei mistään... Meni vaan sen yhden vauvan tahdilla. Nyt niitä oiskin kaks. Miten mä nyt ne ruokin molemmat, entä jos vauva haluaakin olla rinnalla pidempään (esikko oli tosi nopea syömäri)? Millä mä saan vauvan nukkumaan, kun esikko ei jaksa hetkeäkään olla paikoillaan, eikä ainakaan hiljaa tai toisin päin, entä jos vauva vaan huutaa ja esikko kaipaa edelleen nukuttajaa? Entä jos vauva syntyy keskelle paukkupakkasia, eikä päästä edes ulos...? Päähän täällä sisällä hajoaa, jos 24/h on ilman aikuisten seuraa. Ja tällä kertaa ei ees oo niin paljon tuttuja äippälomilla, joiden luo mennä. Miten mä pidän tän kämpän järjestyksessä, milloin siivoan tai pesen pyykit, laitan ruokaa??? Milloin mä pääsen harrastamaan jotain??? Okei, nyt on pakko lopettaa, koska muuten mä keksin niin monta asiaa, joita voin murehtia. Luotan kuitenkin siihen, että jotenkin ne asiat setviintyy. Tiedän, että aika menee luultavasti siihen, että "suoritan" päivän toisensa jälkeen samalla rutiinilla, tylsällä kellotuksella ja lasken vain päiviä, milloin mies tulee mut "pelastamaan". Eniten mua varmaan huolettaa se, että jos tää vauva ei nukukkaan. Tällä kertaa ei onnistukkaan päikkärit samaan aikaan vauvan kanssa... Missä vaiheessa ihmisestä tulee kävelevä zombie, jos nukkuu vain 4h päivässä?? :D Niin ja tietty se huolettaa, että joudunko mä nyt sanomaan lopullisen hyvästin mun harrastuksille... Ehkä mä sitten yritän keksiä uusia harrastuksia, mitkä onnistuu kahden tämän ikäisen kanssa. Toi nukkuminen on kuitenkin ehkä se isoin ongelma. Mulla se valitettavasti heijastuu heti mielialaan, jos en saa tarpeeksi unta. Sitten on tää äippä niin kärttynen, että... Ja kun mä oon kärttynen, ni se tietty heijastuu lapsiin ja soppa on valmis. :D Tulipas pitkä tarina tästäkin... Mutta siis pointtini on se, että kyllä mua ainakin huolettaa tuleva. Meillä vaan ei oo mahdollista miehen edes harkita kotiin jäämistä, ei riittäis mun äippärahat meitä elättämään.

meand 31+1
 
Eilen oli neuvola ja poksuikin rv 33.

Sf mitta pomppasi 34 ja sainkin lääkärille ajan ja sitten todennäköisesti lähetteen kokoarvioon. Enemmän tosin itse oisin ihmetellyt jos kovin pieni vauva olisi tulossa, edelliset lapset siis:

1.lapsi 3830/54 synnytys rv 42+0
2.lapsi 4950/56 synnytys rv 41+5 ( arvioitiin alle 4 kiloseks tytöks joten melkein 5 kiloinen poika oli aika yllätys =D )
3.lapsi 4420/53,5 ja käynnistettiin ison koon vuoksi laskettuna päivänä.

Minua ei niin tuo koko pelota vaikka vielä toisesta lapsesta sanottiin että en pysty kauheasti yli 4 kilosta synnyttämään. Lapsen suuri koko huomattiin vasta synnytyksessä kalvojen puhkaisun jälkeen, mutta kaikki meni hyvin. Olin kyllä itse ihan tyytyväinen ettei suurta kokoa huomatta ennemmmin, en kerennyt asiaa pelkäämään.

Synnytyksessä enemmän pelottaa se että kolmas lapsi syntyi kasvotarjonnassa ja kipu oli normaali synnytykseen verrattuna ihan helvetillistä ja sitähän sen kuvitteli olevan jo niistä normaali synnytyksistä, mutta tuo oli jotain aivan kamalaa.
Eli toivon vain että syntyy ihan oikein päin, ei kasvot edellä.

Turvotusta on täälläkin ollut, ja vaikka kuinka söis terveellisesti ja litkis vettä niin tuntus vaan lisääntyvän, tokkopa tuohon siis mikään vaikuttaa.

Minäkin täällä jännäilen Rasavillin puolesta =) !
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä