TAMMIKSET 13

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja =)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

=)

Vieras
Tammivauvojen nimilista:

22.12. poika (Taikuliina)
27.12. Alissa Emilia (Olivia)
31.12. tyttö (Sinna)
1.1. Samuli (t)
2.1 ""Pepsu"" (**Suski**)
3.1. poika (Saana)
4.1. Emma Amanda (Makia)
4.1. poika (Nene)
6.1. tyttö (Vane)
6.1. tyttö (Siiri)
10.1. Perttu Justus (Piia)
10.1. Justus Juppe Elmeri (Mama)
10.1. tyttö (2xl)
11.1. Ronja Nea Katarina (Teresa)
11.1. Juho Nestori, kutsumanimi Nestori (Tammimamma)
13.1. Linda (Heli)
14.1. tyttö (Miituu)
14.1. tyttö (Susanna)
15.1. poika (Dezi)
18.1. Luukas (Venla)
20.1. Teppo Johannes (Gina)
27.1. Peetu (Ansku)

Päivää ""2005 tammikset""!

Ilmeiseti on kesäkelit ja -riennot alkaneet, kun ei ehditä netissä roikkumaan. Meille Elmerin kanssa kuuluu ihan hyvää. Sääkin on aurinkoinen, mutta ei liian kuuma. Mieskin on taas pari päivää kotosalla (siis töissä päivällä, mutta illalla kotona). Eilen aamulla en edes herännyt, kun kello soi ja hän lähti töihin, mutta tänään taisin jotain hälle höpöttääkin.

Onkin muuten hauska juttu, että en välttämättä enää herää miehen herätyskelloon, mutta herään viereisestä huoneesta kuuluviin Elmerin ääniin... Kertaakaan ei ole yöllä herännyt itkien vaan alkaa leikkiä ja hihkua sängyssä, että ""äiti tuu hakee..."" Viime yönä nukkui taas reilut 7h putkeen eli syötiin vasta viiden jälkeen, mutta sitten olikin taas uudelleen nukahtaminen vaikeaa. Yöllinen vaipanvaihto ja syöminen tapahtuu nykyään tosi nopeeta, mutta sen jälkeen unta haetaan tunnin verran. Mä nousin kai neljä kertaa laittamaan tutin suuhun ennen kuin Elmeri rauhoittui ja malttoi nukahtaa. Noissa tilanteissa olisi tietty hyvä, jos nukuttais samassa huoneessa :) Välillä säälin miestä ja laitan makkarin oven kiinni ja menen itse olkkarin sohvalle köllimään ja odottamaan seuraavaa tutin nostokertaa. Meillä ei mienaan aamu todellakaan ala vielä 5.30!!! Jos siis minä päätän, ja mun lapsen kasvatusfilosofia on, että niin kauan kun äitisi kanssa asut, äiti päätää :) Olisihan se kiva, että joku muu joskus heräsi yöllä mun puolesta tai voisin mä herätä syöttämään, mutta hoitais uudelleen nukuttamisen. Mutta kun rakas mies tuo voin leivän päälle ja gasoliinin minunkin autoon, niin annan hänen nukkua ja keskittyä töihinsä :)

Mä en voi valittaa olevani erityisen väsynyt, niin hyvin Elmeri nukkuu öisin ja nykyään myös päikkäreita kotona sisällä. Silloin kun olen väsynyt, niin yleensä olen itse illalla kukkunut liian myöhään. Kai joku ylempi taho on miettinyt tämän jutun ja antanut mulle sellaisen vauvan, jonka kanssa hyvin pärjään. Alussa Elmeri oli paljon vaikeempi/hankalampi, että äiti (ja isä) osaa nyt arvostaa ""helppoa"" vauvaansa.

Elmerillä on naamassa kummia näppyjä. Voiko olla uusi aalto hormooninäppyjä?? Epäilin jo allergiaakin, kun eilen kovasti punoittivat, mutta mitään uutta ei mun mielestä ole edes mun ruokavaliossa. Niin ja nyt näpyt tuntuu vähän kuivuneen..

Miten teillä kasvaa vauvojen hiukset? Meillä on alkanut kasvaa uutta hiusta kaljun tilalle. Karstaa on vähän lähinnä otsalla, mutta en ole sille vielä mitään käsittelyjä tehnyt. Luin yhdestä kirjasta, että karstaa ei tulisikaan, jos joka päivä pesee vauvan päätä vedellä. Kokemuksia? Lähteekö karsta itsestään pois vai onko sille aina pakko jotain tehdä?

Jaahas, pinniksessä on hymyilevä vauva, joka vielä hieroo vikoja unihiekkoja pois :)

Hui kun meillä on hiljaista... enkä mäkään ehdi kirjoittaa mitään just nyt..

.. mut se piti erikseen tulla sanomaan Piialle jotta en tietenkään suutu sulle, höh, en mä niin herkkänahkainen halua olla.... meinaakko jotta just kun on toivoa saada teidät takaisin mä alkaisin niuhottaan :-?

Eikä en ala, semmonen on tylsää.

Mut ny on taas pakko mennä (mies meinaa tulla jo kotiin - nyt jo...?)

Hyvää yötä kaikille

Aikaista huomenta täältäpäin! Meillä on jo aika kivaksi vakiintunut päivärytmi, paitsi että miehen kanssa aina säädetään, jotta kumpi joutuu nousemaan näin eläimellisen aikaisin (eli puol kahdeksan ja puol yhdeksän välillä) Teppoa viihdyttämään. Minä yleensä hipsin takaisin nukkumaan ensimmäisten päivätorkkujen ajaksi... Tänään ei ehdi kun pitää viedä auto huoltoon ja katsastaa.

Tänään taitaa olla se päivä kun meikäläinen lyö hanskat tiskiin ton imettämisen kanssa. Eilen ei tissi kelvannut kertaakaan ilman huutoa, ei edes yöllä. Stressaan koko ajan, että riittääkö ruoka, ja milloinkahan herralla olisi nälkä seuraaavan kerran, kun en tiedä paljonko ehtii syödä siinä muutamassa minuutissa ennen kuin kiukku tulee. Pullosta syö hyvin ja on tyytyväinen sen jälkeen neljä-viis tuntia. On mahdotonta arvioida, voinko esim. lähteä johonkin vai tuleeko nälkä heti kun oven suljen. Imettämiseen, pikkupumppauksiin sen jälkeen, pumpun tiskaamiseen ja kitinän kuuntelemiseen menee kohtuuttoman iso aika päivästä.

Tärkein syy on silti se että imettäminen ei ole meistä kummastakaan kivaa =( Ja minun ja vauvan ""välinen"" asiahan se taitaa olla?

Sanokaa nyt äidit hyvät, teenkö oikein? Pumppaamalla ei maidontuotantokaan pysy kovin pitkään yllä. Tuttelia Teppo on syönyt pienestä pitäen ja ilman masuvaivaa. Kiinteitä ajattelin lisätä kohta toisen aterian päivässä, ehkä iltavelli. Olen aina ollut sitä mieltä että terveitä lapsia kasvaa korvikkeellakin.

Maidontulosta sen verran, että nyt olen toisesta rinnasta imettänyt viimeksi yli 12 tuntia sitten ja silloinkin vain sen muutaman minuutin. Silti rinta ei tunnu pakkautuneelta, ei edes täydeltä, vaikka olen syönyt ja juonut tässä välissä pariinkin kertaan. Tepon imu on heikentynyt selvästi ihan tässä viime päivinä, ei viitsi edes yrittää kunnolla kun tietää että pullokin on olemassa ja siitä tulee helpommin.

Suurin ongelma tässä taitaa olla se, etten millään jaksaisi selittää ylläolevan kaltaista tarinaa jokaiselle, joka keksii kysyä, että ""etkö sä enää imetäkään?"". Ja näitä tulee olemaan paljon. Suurin osa tietty lapsettomia kavereitani ym, joilla ei ole mitään sanottavaa asiaan, mutta silti. Mutta en myöskään jaksais itku silmässä tarjota tissiä kiukkuaan hysteerisesti huutavalle vauvalle... Huoh. Päätös vaan on niin kovin lopullisen tuntuinen, jos nyt lopetan ei tissi takuulla kelpaa enää ikinä. Mutta vastahan me miehen kanssa puhuttiin, ettei sitä pikkukakkosta tarttiskaan odottaa kuin ehkä pari vuotta =) Ehkä sitten imetyskin lähtee heti alusta sujumaan.

Tällaista vuodattelen tässä aamun ratoksi. Teppo on koko tämän kirjoittamisen ajan leikkinyt hissuksiin itsekseen lelukaarella tuossa vieressä. Ja syönyt siis 4 tuntia sitten pullosta korviketta, eikä nälkä näytä vaivaavan. Jäämme pähkäilemään tätä imetysasiaa tänne keskenämme...

Taas on kiire - lounas lähestyy - mutta Ginalle haluan vastata...

... jos lopetat imetyksen, mielestäni et tee väärin. Niin en osaa sanoa että ""oikein"" tekisit mutta missään nimessä et väärinkään. Imettäminen ei saa olla äitiyden mittari ja korvikkeellakin kasvaa hienoja lapsia, olet oikeassa siinä.

Syöminen on näiden meidän pikkuvauvojen tärkein asia elämässä, kaikki muu tulee sen jälkeen. Jos syöminen on jokaikinen kerta itkua, karjuntaa, tuskaa ja kyyneliä ei se mielestäni voi olla oikein. Ei vauvaa eikä äitiä kohtaan. Jos molemmilla on tunne ettei ruokaa ole saatu tarpeeksi on molempien elämä yhtä helvettiä. Vauva huutaa lisää ruokaa (vaikka sitä siis olisikin tarjolla mutta ""taito"" ottaa se tissistä on vajaa) ja äiti stressaa itsensä pilalle miettimällä mikä mättää.

Varsinkin se, ettei teillä myöskään yösyönti suju kertoisi mulle - amatöörille mutta asiasta tietenkin lukeneena - sen, ettei imetys ole teidän juttu. Kiukkuisinkin ja haluttominkin vauva kuulemma syö yöllä hyvin, puoliunessa.

Jos päätät lopettaa imetyksen nyt, saat ainakin täältä kaiken tuen päätöksellesi. Itsekin olen asiaa monesti taistellessamme ajatellut ja luvannutkin Puppelle jotta asia selvä, ei tartte löpsöä enää vääntää. Mutta seuraava syönti onkin mennyt taas hyvin eli noin pitkään jatkuvaa taistoa meillä ei ole ollut. Siksi jatkan imetystä. Ja siksi että pelkään Puppen kuolevan nälkään jos muulla ruokinnalla yritettäisiin mennä kun en osaa noita soseita vieläkään eikä se pullokaan ole pop :-)

Voimahaliterveisin Puppen mama & Puppe

Huomenta Gina.

Mä olen ehkä väärä henkilö kommentoimaan tuota imettämisasiaa, kun meillä se loppui jo ekaan kuukauteen, mutta kerronpa mielipiteeni kuitenkin...

Ensinnäkin: sähän olet imettänyt Teppoa lähes 5 kuukautta, aiemmin täysimetyssuositus oli 4 kuukautta (ei kait oo montakaan vuotta siitä, sosepurkeissakin on se 4 kk aloitusikä merkattu edelleen), joten mun mielestä kukaan ei voi kommentoida tyyliin: ootko NYT JO lopettanut imettämisen!
Toiseksi: tyytyväinen lapsi JA tyytyväinen äiti on pääasiat, ja teillä selvästikin ollaan tyytyväisempiä pullolla.
Ja kolmanneksi: SINÄ ITSE LAPSESI ÄITINÄ tiedät mikä on teille parasta.

Tottakai tuo selittely on kurjaa, mä oon saanut selitellä jatkuvasti. Jo siitä kysytään, jos oon t-paita päällä jossain, että etkö pelkää rintatulehdusta...
Niin ja vaikka PJ on hoikka poika, niin ei meillä oo ollut yhtään korvatulehdusta, kuumetta, tms. vaikka on korvikkeella kasvettu. Ja uskoisin että tuo mahdollinen vilja-allergiakin meillä on enemmän sidoksissa tuohon maitoallergiaan kuin imetyksen lopettamiseen. Siis tarkoitan, että eiköhän Teppokin ole saanut jo tosi paljon kaikkia vasta-aineita ym. sieltä rintamaidosta, eli siitä asiasta tuskin kannattaa olla huolissaan.

Kantani taisi tulla täysin selväksi ;-), mutta kuten sanoin, mun on kuitenkin vähän vaikea asettua sun asemaan, kun en tosiaan oo imettänyt niin toooosi pitkään aikaan, etten enää juuri muista millaista se oli.

Niin ja jos teillä on käytetty jo korviketta niin paljon, että tiedät sen sopivan Tepolle... ettei tule sitten siitä mitään yllätyksiä.
Mutta toivottavasti pystyt sitten lopettamaan, jos niin päätät, ihan 'naturell', eli noita lääkkeitä en voi suositella kenellekään, oli niin kauhea kaks viikkoa silloin se hormonikuuri.

Tsemppiä päätökseesi, ja kuuntele VAIN itseäsi ja lastasi, muiden mielipiteet haihtukoon savuna Saharaan, tai jotain :-D.

Gina, mitä tahansa päätätkin, Teppo on ja pysyy hienona poikana vaikka imetys päättyisikin. Ja sitä paitsi onhan hän jo reilun viikon päästä 5 kk, joten tosi pitkälle on imetys teilläkin sujunut. Ei siis huolta eikä syyllisyyttä, vaan teette just niin kuin hyvältä teistä kahdesta tuntuu. Ja vaikuttaa minustakin, että tissi ei oo teidän yhteinen kiva juttu enää.

Itse ajattelin ennen Lindan syntymää, että max. puolivuotiaaksi imetän ja se aikahan on jo tosi lähellä. Nyt olen kuitenkin toisissa aatoksissa, kun imetys meillä toiimii ja pulloakaan Linda ei huoli (järsii vaan tuttia ikenillään). Jatkamme siis vielä, mutta stressiä en aio imetyksestä ottaa, kun en ole tähänkään asti joutunut stressaamaan.

Hip hei, me syötiin tänään kaurapuuroa!! Ihan vähän ja päärynällä höystettynä, mutta kuitenkin.

Ja nyt vaipanvaihtoon...

Heips.
En ajatellutkaan, että suuttuisit, tai toivoin niin, mutta mietin sitten kuitenkin, että miks mun piti ylipäätään ottaa koko aihe esiin :-? Onko musta tullut joku riidankylväjä :-(((. Tarttis varmaan vähän miettiä aina ennenkuin kirjoittaa, kun jotkut asiat vois aivan hyvin jättää sanomattakin, ettei tuu turhia väärinkäsityksiä.
Siellä K-Raudassa en oo vielä käynyt. Asensin sellaisen JÄRKYTTÄVÄN PAINAVAN kivisen tukijalan päivänvarjoon (¤ 2,5 m) ja käytän sitä varjoa nyt vaunujen suojana. Joten mietitään vielä sitä markiisiasiaa (kun mies vastustaa henkeen ja vereen).
Onnittelut Justus Juppe Elmerille, 5 kk täynnä teilläkin tänään!!! Ens kuussa voikin sitten jo 'juhlia' puolivuotis synttäreitä, vai mitä?!

2XL:n tytsylle myös 5kk-onnittelut!!

DEZI, meilläkin on PJ:lle ilmaantunut taas vähän finnejä leukaan, joten olisko sitten tosiaan joku hormoniaalto kyseessä. Ajattelin jo, että onko joku sose aiheuttanut, mutta finneiltä ne kyllä näytti... Niin ja Pertulla kasvaa hiukset muuten ihan kivasti, mutta takaraivolla on sellainen laikku jossa ei vielä näy hiuksia... hankaa sitä kohtaa aina lakanaan ennen nukahtamista. Kummasti vaalenee noi pojan hiukset koko ajan, nyt on jo vaaleanruskeat, aavistuksen punertavat, kun syntyessä oli melkein mustat. Mutta meidän suvussa ainakin on yleensä lapsena melko vaaleat kutrit ja sitten tummenee ajan myötä, mullakin tyvikasvu jo melkein mustaa.

VAIPOISTA: Ootteko muut kokeilleet jo housuvaippoja? Mä ostin Liberon Baby&Go Maxi -housuvaippoja, ja tykätään kovasti (siis jätkä käyttää, ja äiti tykkää ;-)). Hyvin piti yölläkin, vaikka vähän pelkäsin että onko vielä puntista löysät meidän laiheliinille. Tavallisia Maxeja on toinen paketti menossa, ja tosiaan otin kokeeksi noita housujakin sitten paketin (oli 2 pkt tarjous). Ja nyt harmittaa että noita tavallisiakin on tuo iso täysi paketti... on nuo housuvaipat kätevämmät pukea kiemurtelevalle pojalle.

Niin ja pieni kahvallinen taikamuki otettiin kokeiluun, kun Perttu tykkää pitää pullostakin itse kiinni aina kun juo. Eiköhän se kohta opi juomaan tuosta vettä ihan itse.

Niin ja sitä piti sanomani, että ettehän te mua rasita ongelmillanne, sitä ei pitä luulla. Oma vikanihan se on, kun oon sellainen että kaikkea mietiskelen ja huolehdin. Joten ei tietenkään tartte mun takia ainakaan kirjoituksiaan karsia tai mitään sellaista!!! Ihan aikuisten oikeesti!

Mitäs SIIRIlle kuuluu? Sielläkin on jo 5 kk ylitetty...

Ei tainnut OLIVIA meidän treffeistä tulla mitään tällä kertaa... Vai onko joku järjestänyt jotain (tuskin huomiselle kuitenkaan)?

Nyt jumppaamaan, sanoo 2 kg laihempi, mutta edelleen läski mamma (siis 20 kg laihempi oikeesti, jes).

Mäkin monesti mietin jotta mitäköhän tuli taas kirjoitettua, varsinkin jos viestini jälkeen on piiitkä hiljaisuus. Mutta eikö me olla sovittu että meidän palstalla saa kirjoittaa just sitä mitä on mielen päällä? Joskus kirjoitetaan pelkästään itsestään (nauratti tuo Ginan ""taas se länkyttää itsestään"" kun esmes mä teen sitä tosi paljon =), joskus ehtii kommentoimaan muita, joskus haluaa kysyä jotain soseista kakasta pissasta tuttipulloista tissiraivareista korvikkeista korvavaikusta tahi karstasta ja joskus - siis vain joskus - voipi keskustelunaihe olla ""herkkäkin"" jollekin osapuolelle. Mutta silloinhan voi kysyä jotta mitäs mahdoit tarkoittaa ennenkuin vetää hajuherneet nenäänsä. Mun mielestä liiallinen miettiminen tällaisella palstalla jossa jo pitkän aikaa ollaan jutskattu ei maksa vaivaa. Täh?

Mielestäni et ole riidankylväjä enkä niin ajatellutkaan (höh, hassu!). Tietenkin sä saat ja voit ihan avoimin mielin kysyä tällaisenkin asian, ainakin multa! Mie niin piän siust!

Itseskeni naureskelin tossa välillä jotta nyt sitä ressaa pillereiden naishormoneista jota siis sanotaan menevän tissimaitoon ihan olematon määrä. Noh, voihan käydä niinkin että Puppe alkaa käymään punttisalilla isona poikana ja alkaa vetää jotain nappeja/hormoneja siellä... jotta sitten - jos olisi lopettanut pillerit - voisi ajatella jotta aika turhaa oli tuokin stressaus ja ittensä kittuuttamine. Kun ei elämästä koskaan tiedä mitä se tuo tullessaan.

Onnea Perttu Justukselle, 2xl:n tytsylle ja omalle Puppelle 5kk rajapyykin saavuttamisesta! Kyllä sitä ollaan jo isoa poikaa ja tyttöä!

Oi hitto, muroista tulee ihan puuroa (voi miten mulla ei muka ole aikaa koskaan rauhassa loruilla??)

Pyrkin palaamaan taas. Missäs meitin muut tyttäret ovatten?

Meillä on myös iltaisin imetys tosi taistelua. Olen pahimpaan nälkään joutunut antamaan pulloa ja sitten taas yrittänyt väliin rintaa ja kääntänyt poikaa 2 min välein rinnalta rinnalle.... Pulloa väliin jne... Ei selvästi malta odottaa, että heruminen alkaisi. Eilen illalla itkettiin molemmat... Nyt tuntuu, että ongelmat alkaa olla myös muulloin kuin vaan illalla. Yöllä on vielä Elmeri syönyt ihan hyvin, mutta kohta sekin varmaan alkaa meillä takuta.

GINA, ymmärrän oikein hyvin, jos lopetat imetyksen. Kuten muutkin ovat sanoneet, niin johan Teppo on 5 kk saanut ""kallisarvoista"" äidinmaitoa. Miksi tapella asiasta vauvan kanssa joka syötöllä, kun pullollakin kasvaa loistavasti? Tärkeintä on, että sinä ja Teppo voitte hyvin.

Sanot vaan kysyjille, että maito ei riittänyt. Teoriassa tarjonta vastaa kysyntää, mutta ainakin vanhempi väki varmasti uskoo ""ettei maito riitä"".

Elän toivossa, että meillä vielä yösyönnit sujuisi... Täällä on vaan lähinnä jauhokorvikkeita ja en jaksaisi alkaa yöllä keittelemään ja jäähdyttelemmän vettä...

Moi!

Aika hiljaista täällä tosiaan on.. Tuntuu vähän siltä, että mitäpä tässä kirjoittelemaan, kun ei oikein ole mitään asiaa eikä mitään erikoistakaan tapahdu. Täällä sitä kotona tytön kanssa ”möllötetään” päivät pitkät, ollaan melkein koko ajan ulkona, kun on niin hienot ilmat. Tänään ollut tylsänpuoleinen päivä, kun olen koko päivän tehnyt taloyhtiön kirjanpitoa. Pepsukaan ei oikein ole suostunut nukkumaan koko päivänä. Taitaa olla tyllerön mielestä liian lämmin ulkona.

Samoilla linjoilla olen kun kaikki muutkin eli GINA lopeta vaan imetys. Olet tosiaan imettänyt jo 5kk ja se on pitkä aika se. Varmaan turha stressata itseään millään pumppausrumballa sen takia, että jospa se imetys sittenkin myöhemmin taas onnistuisi. Ja turha varmaan myöskään stressata Teppoa imettämisellä, jos tuntuu että homma ei miellytä. Kyselijät varmasti ärsyttää, mutta mitäpä se niille kuuluu. Sinä varmasti tiedät, mikä on pojallesi parasta.

Minä puolestani olen vähän puolustuskannalla imetyksen suhteen, koska vieläkin mennään täysimetyksellä.. tästä aina sitten jaksetaan kysellä ja väitellä. Toisten mielestä pitäisi antaa perunaa ym. ym. ja olisikin jo pitänyt antaa pitkän aikaa. Siis tyyliin, että ei voi noin isolle vauvalle enää riittää äidinmaito. No onhan tuo riittänyt ja alkuvaikeuksia lukuun ottamatta sujuu edelleen ihan hienosti. Välillä etenkin anopin kommenteista tulee sellainen olo, että pe****e kiusallaakin imetän tätä kohta 18-vuotiaaksi.

Typsy meinaa hermostua tuossa vaunuissa (hienoja nämä langattomat lähiverkot, olen siis ulkona), joten täytyy mennä.

Kiitos hirveästi kaikille tuesta! Tämän asian kanssa olen takkuillut nyt jo jonkun aikaa, mutta lopullista päätöstä suuntaan tai toiseen en oo tehnyt. Aamupäivälläkin vielä edellisen tilitysviestin jälkeen tarjosin tissiä asenteella ""no kokeillaan nyt vielä"" ja sitten hän imikin aivan hienosti vartin ja lopetti tyytyväisenä, ei siis huutaen kuten aina ennen. Että ota tästä nyt selvää.

SUSKI: on tää jännä juttu et mitenkään päin ei ole hyvä. Täysimetys on outoa ja imettämättömyys on outoa. Mun ainut vauvallinen kaveri täysimetti ilman pulloa yli ton 6 kk, joten keskustelua saadaan varmaan aikaiseksi. Puuh. Ja äidit ja anopit tietää aina parhaiten =D Mun äitini on jopa ottanut näistä uusista suosituksista selvää ja on sitä mieltä että puolivuotiaaksi pitäis täysimettää. Toisaalta, nyt kun ollaan maisteltu soseita, on koko ajan tyrkyttämässä Tepolle milloin tomaattia, milloin leipää tai perunamuussia. Huoh.

Ehkä taika olikin siinä, että nyt edellisestä syötöstä oli jotain 6 tuntia aikaa. Ehkä olen vain tyrkyttänyt tissiä ei-nälkäiselle pojalle. PIIA ja muut pullomammat, miten pitkät syöntivälit teillä on ja paljonko menee kerralla? Teppo kiskaisee täyden 2 dl jos on nälkä, ja saattaa sitten olla syömättä ton kuus tuntia, ainakin öisin. Lounaalla meni bataatti-kesäkurpitsasosetta mielestäni noin pieni pilttipurkillinen (enempikin olis uponnut) ja 130 ml maitoa päälle! Ton takia oon harkinnut iltapäiväsoseen antoa, kun tuntuis maistuvan vaikka miten paljon.

Mutta joo. Nyt hälyttää ulkona pieni mies. Katsotaan miten tää tästä jatkuu...

Meillä on typy flunssassa, mutta onneksi ei ole kuumetta. Nenä-Fridalla on saanut hyvin imettyä nenän tyhjäksi.

Vauva nukkuu päiväunia nyt huonommin kun on taas kuuma. Muuten on tosi kiva, kun voi laittaa vauvan rintareppuun, ja mennä ulos hiekkalaatikolle katselemaan isompien touhuja ja keinumaan. ostin aurinkolasit vauvalle, ihmettelin kun ei revi niitä päästä.

meidän neiti tykkää nykyisin syödä illalla riisivelliä pullosta. valitettavasti ei ole pidentänyt unia - edelleen herätään useampi kerta yössä.

Gina, mä en yleensä koskaan anna yli 150 ml juomaa kerralla, koska sitten Perttu oksentaa tai pulauttaa ainakin reilusti. Mutta tuota määrää annoin aiemmin aina kahden tunnin välein (paitsi yöllä) => joten meillä tuo korvike ei riittänyt viemään nälkää pois (ei se kyllä vaikutakaan mitenkään erityisen rasvaiselta, ja kun on toi heravalmiste, niin ehkä vaikeaa verrata Tutteliin / Naniin). Nyt kun PJ syö noin purkillisen verran sosetta neljä kertaa päivässä (siis neljä purkillista yht.), ja juoman päälle, on syöntivälit 3-4 tuntia päivällä ja 12 tuntia yöllä. Tuo pitkä yö-syömättömyys asettaa kyllä vähän paineita antaa päivällä riittävän usein, joten vois mennä varmaan enemmänkin kuin 4 tuntia, monesti annan jo ennenkuin poika edes kitisee nälkää... kun ei tuo ylipainokaan uhkaa. Mutta kyllä meillä edelleen menee jotain 8 dl herajuomaa vuorokaudessa. Ja lisäks vettä ehkä 1,5 dl. Tuli vähän sekavasti tämä kirjallinen ulosanti, toivottavasti löysit tästä 'punaisen langan'.
Hyvää viikonloppua, ja mietihän ihan rauhassa päätöstäsi, sinä päätät ei kukaan muu! :-)

Väännetäänpä nyt PIIA vielä rautalangasta, jooko? =) Annatko soseen päälle vielä korviketta, vai vettä silloin ja ""maidot"" erikseen? Mä en ole antanut vettä ollenkaan kun tuntuu et se vaan vie tilaa maidolta, jota pitäisi saada, et paino nousis. Teppo on siis 4,5 kk ja painaa vain 6120 g. Annatko illalla jotain velliä? Mä olen harkinnut maissivelliä (se olis helppo tehdä maissijauhoista) tai riisivelliä. Sitten seuraavaksi iltapäiväsose kehiin.

Tepolle ei tuota mitään ongelmia tuo 200 ml juominen. Äskenkin otti ennen yöunia eka tissiä (tällä kertaa imi kyllä, mutta niin että alkoi mua sattumaan ja oli pakko lopettaa 10 min jälkeen) ja sitten n. 180 ml korviketta päälle. Tuolla setillä luulisin että nukkuu jonnekin viiteen. Luulen että jotain 8 dl maitoa (tissi- tai korvike) menee meilläkin vuorokaudessa. Kakka on kyllä aika kiinteetä, pitäisköhän sitä vettäkin tarjota...?

Sitä vielä että annatteko soseet selvästi lämpimänä, ruumiinlämpöisenä vai sellaisena kuin sattuu olemaan? Mä olen varonut vielä ettei olis paljoo suuta lämpimämpää mutta ehkä sitä vois kohta totutella siihenkin, että ruoka on lämmintä ja juoma kylmää =) Olis helpompaa kuin pullon lämmittely, varsinkin kun pumpattua maitoa ei saa lämmittää mikrossa.

Mut joo. Nyt meen nukkumaan ja nään varmaan imetyksestä unta, kun näin mielessä pyörii. Hyvää viikonloppua ja rauhaisaa yötä kaikille!

pikaiset kommentit ennen päivän askareita..

Gina, mä annan soseen aika kuumana (lihasose), tyttö selvästi tykkää kuumemmasta. Sit perunaporkkana menee kylmänä...näitä olen vaan kokeillut ja sitä kautta huomannut. Meillä menee nyt kolmisen purkkia kiinteitä, vähintään. Maidosta en tiedä, ehkä 4-5 dl, eli aika vähän...tai en minä tiedä!! Yritän nyt vierottaa tissistä, imettäminen ei ole enää kivaa, ei vaan huvita. Ei mitään ongelmia (muuta kuin armoton rodeoratsastus ja hymyily ja vempuilu tissillä kun muu maailma on niin kiinnostava...), mutta tuntuu vaan siltä että nyt riittää. Olen kerran tai kaksi päivässä antanut pullosta, syö kerralla noin 60- 100 ml, eli tosi hurjilta nuo teidän 180 ml yms. kuulostaa :-) Tyttö kuitenkin kasvaa ihan hyvin. Ikää nyt 5kk ja rapiat päälle ja paino varmaan 6.5 kg eli 4kg tullut lähtöpainoon, se on ihan hyvin mielestäni.

Miks pumpattua maitoa ei saa lämmittää mikrossa?? onko sitä taas ollut täysin tietämätön kaikesta? meillä on lämmitetty iät ja ajat...aina kun tyttö hoidossa. Tosin enpä ole jaksanut pumppailla viime aikoina, ihan korvikkeella on menty.

Vettä annan myös, pitää masun hyvänä (äitini kommentti :-) , joskus ei vaan maito maistu niin kulaus vettä tekee ihmeitä soseen päälle.

Iltaisin annan vielä just ennen nukkumaan menoa jotakin mielisosetta jota varmasti syö ja nyt onkin menty sitten yhdellä yösyötöllä jo jonkin aikaa. Ehkä menis ilmankin mutta tuo huono maitomenekki päivällä laittaa mut imettämään yöllä...

nyt kiire...

Huomenta GINA. Koitan nyt ilmaista itseäni selvästi ;-D :

Soseista marja- ja hedelmäsoseet annan huoneenlämpöisenä, vihannes- ja lihasoseita lämmitän 20 sekuntia mikrossa, sekoitan ja annan vähän tasaantua, eli aikas kädenlämpöisenä syödään niitä (en oo halunnut opettaa kovin kuumalle, jos joutuu jossain tilanteissa vaikka antamaan ihan huoneenlämpöisenä, niin kelpaa sitten). Korvikkeen lämmitän aina vesihauteessa, en mikrossa, ja sen annan kädenlämpöisenä myöskin. Veden lasken hanasta raikkaan 'jää'kylmänä ja annan sitten lämmetä huoneenlämmössä tuttipullossa (oon ajatellut että pari-kolme tuntia säilyy, ja sitten vaihdan taas uuden).

Silloin kun aloitettiin noita vihannessoseita tein iltaisin ja aamuisin korvikkeesta ja soseesta vellin, sen verran notkean että tuli vellitutista läpi. Nykyisin syödään aina lusikalla, ei enää 'vellinä'. Valmiita vellejä en oo kokeillut, niissä kun on sitä maitoa!

Aamulla annan yleensä ekaksi korviketta sellaiset 150 ml, päälle kulaus vettä (puhdistaa suun, ei tule sammasta tms.), sitten ehkä tunnin kuluttua purkillisen broilerisosetta ja päälle joko korviketta tai vain vettä, riippuen siitä kuinka nälkäiseltä poju vaikuttaa. Päivällä annan yleensä siten, että jos poju on nälkäinen, niin ensin korviketta pahimpaan nälkään (ehkä 100 ml), sitten purkillisen verran sosetta (tai puuroa kokeeksi) ja päälle vielä loput korvikkeet (50 ml). Jos poitsu herää esim. vaunuista kesken päikkäreiden, annan juoda vettä, ja saattaa nukahtaa uudestaan. Jos on nälkäinen, annan korviketta. Sitten iltapäivällä annan ehkä pelkän makean soseen ihan herkuttelumielessä :-), ja päälle taas vähän vettä (tai sen verran kuin juo, eipä tuota kovasti mene). Sitten joskus klo 18-19 pelkkä korvike ja klo 20-21 vihannessose ja korvike, että jaksaisi nukkua. Ja sillä jaksaakin sitten sinne aamu 8-9 asti helposti (ei nuku sinne asti, mutta ei ole nälkäinen).

Tiedän, ettei makeaa sosetta pitäis antaa kuin kerran päivässä, mutta kun PJ on hoikka poika ja rakastaa aprikoosia ym. niin tulee vähän hemmoteltua. Varsinkin jos isi tai pappa syöttää, niin saavat antaa marjasosetta, tulee hyviä kavereita pojun kanssa ;-D.

Tuo 8 dl on hyvä päiväannos, siihen pyrittiin jo silloin kuukauden vanhana kun tehtiin syöntipunnituksia, ja on edelleen käsittääkseni sellainen 'lääkärin suosittelema' määrä juomaa. Alle 7 dl on liian vähän (en tosin tiiä missä iässä sitä voi alkaa vähentämään...???) ja yli litran on liian paljon. Eli siinä tasapainoillaan, ja sitten sosetta lisäksi sen mukaan miten paino kehittyy ja miten on nälkä. On se sellaista säätämistä tämä homma koko ajan, ja päivät on erilaisia...

SINNAlle: äidinmaitoa ei suositella lämmitettäväksi mikrossa tietääkseni ainakaan sen takia, että liian kuuma tuhoaa jotain tärkeitä juttuja (ainesosia) siitä maidosta. En tiiä tarkemmin, kun en oo tuota äidinmaitoa tosiaankaan harrastanut aikoihin... Tuossa meidän käyttämässä korvikkeessa oli aiemmin ohje, että keitetty vesi pitää jäähdyttää 40-asteiseksi ennenkuin jauhe sekoitetaan siihen, pari kuukautta sitten muuttui niin, että jauhe pitääkin sekoittaa 70-asteiseen veteen. Jonkin bakteerijutun takia. Ota näistä nyt sitten selvää... :-?

Perjantai-iltaa

Vietetään koko perheen voimin laatuaikaa. Mies on tallissa kavereineen, Puppe nukkuu, koira on omalla paikallaan pötköttämässä ja mä istun soffalla ja lueskelen meidän vanhoja ketjuja. Mä olin aina sitä mieltä että olen kaikki teidän juttunne tarkoin lukenut mutta näköjään kännykällä luettuna on paljon asioita jäänyt huomaamatta ts. jotta joillakin on ollut todella raskasta vauvansa kanssa. Hienosti olette kuitenkin oman mielialanne saaneet pysymään ylhäällä ts. viestinne ovat aina olleet todella mukavia ja aurinkoisia. Huoh. Olisinpa minäkin pysynyt ylhäällä..

.. niin sanoinhan silloin yks päivä että alamäki alkoi taas kun Puppen kakkaamisesta oli mennyt monta päivää? Noh, tämä päivä oli taas aikaste rankka, puolen päivän aikaan käytiin vielä kaupassa ja hän oli iloinen mutta sitten se massu alkoi taas ressaamaan ja hirviätä kitinätä aiheutti. Kävin eilen tankkaamassa itseäni neuvolassa ja täti ""lupasi"" mun auttaa Puppea microlaxilla 7:n päivän välein. Yhdeksän päivän kakkaamattomuustauko sellaisella vauvalla joka syö jo jonkin verran soseita ON liian pitkä.

Tällä hetkellä Puppessa on sisällä jo NELJÄ purkillista peruna-parsakaalta. NELJÄ eikä kakkaa näy. Noh, kun kipuili laitoin supon ja siitä tuli yksi värillinen rupsu ja senkin ulossaaminen oli todella rankkaa. Eli huomenaamu aloitetaan microlaxilla. Neuvolan täti juttelee vielä lääkärin kanssa asiasta jotta pitäisikö meidän oikein tutkia Puppen mahaa. Tätä ummetustahan on kestänyt siitä lähtien kun ensimmäisiä soseita alettiin maistelemaan ja siitä on melkein kaksi kuukautta. Sinä aikana on saatu aikaiseksi 6-7 kakkaa.

Ruokaa kyllä syö eli eilen ja tänään meni jo purkillinen peruna-parsaa, aiemmin on syöty puolta purkkia kerrallaan. Kyllä tuolla määrällä pitäisi jo kakka irrota. Ajatuksena on että autetaan microlaxilla kerran viikossa ja toivotaan että kaura, liikkuminen (kunhan sen kunnolla aloittaa) ja suoliston kehittyminen auttaisi ja suoli alkaisi toimimaan itsekseenkin paremmin. Sitäpaitsi, microlaxilla kakkaamiskipu kestää minuutin kaksi kun luontainen kakkaaminen aiheuttaa parinkymmenen minuutin huudon - ja sen huudon kuulee kyllä koko kylä. Se on vaikeaa sekä Puppelle että mulle itselleni kun näkee ja kuulee että Puppelle käy todella kipeää.

:-( Kyllä voi lapsen elämä olla vaikeaa, yks kakkaaminen pilaa koko elämän. Ja kiristyyhän se pinna mamallakin kun kakara rääkyy lähes koko ajan, ei halua olla yhtään yksin, kipuilee etc.

Tänään Puppe kääntyi kyljeltä massulle mutta ei ihan puhtaasti; oltiin tutkittu maailmaa massullaan ja tyytyväisyys päättyi joten tuuppasin hänet kyljelleen. Jäi siihen asentoon ja heilautti itsensä takaisin mahalleen. Käänsin uudelleen kyljelleen ja taas hän kiepsahti mahalleen. Katsokaas kun kädet olivat vahingossa oikeassa asennossa :-) Myöhemmin hän itsekseen yritteli mutta ei osannut vielä(kään) noita käsiä laittaa oikeaan asentoon. Mä toivon että hän oppisi pyörähtelemään - ihan vain sen takia että saisi lisää jumppaa massulleen. Mä jumppautan häntä aina umpiaikana tuntikausia lattialla ja tulen siitä itse kipeäksi, lattialta ei oikein löydy hyvää asentoa.

Istumaan Puppe ei mielestäni edes pyri.. Istuu kyllä tyytyväisenä (jonkin aikaa) bumbossa ja sylissä niin että selkää pidetään kuitenkin vielä pyöreänä. Isänsä istuttaa joskus ihan ""oikeastikin"" mut mä menen aina hätiin kun olen ymmärtänyt että vasta sitten saa istuttaa selkä suorassa kun VAUVA niin haluaa...?

Tissin antaminen (vrt. Ginan mietintään yrittääkö syöttää täyttä lasta) tiettyinä aikoina ei onnistu. Mä vähän harmittelenkin jotta kauanko olen huudattanut poikaa yrittämällä pakottaa hänet ottamaan tissiä ""kun et sä muuten nuku kuin pari minuuttia"" kun nykyisin hän menee useillekin unille ilman tissiä ja nukkuu sen 45min. Yhä edelleen kokeilen aina nokosille mennessä maistuisiko tissi mutten enää pahemmin ""pakota"" vaan hyväksyn sen että mä jään täysine tisseineni odottamaan aikaa nälkäisempää :-) Yöllä syö hyvin mutta taas kun kakkaamisesta on kulunut enemmän aikaa syö yölläkin useammin tai ainakin heräilee/heiluu/itkeskelee öisin. Joten viekkuun olen nostanut, vähän maistettu tissiä ja siihen nukahdettu.

Imetyksestä... kyllä mun piti sanoa että vähän hoomoilasena olin kun yks tuttu sai vauvansa kolme viikoa sitten ja on jo ""lopettanut imettämisen kun tuo vaan huusi""... Sama tyttö piti itseään noin 45 kiloisena koko raskausajan, oli sairaalassa muutaman kerran pahoinvoinnin takia (tiputuksessa) ja vauva oli tietenkin todella pieni kun syntyi. Ok, voisihan ylläoleva olla ihan normaalia ts. näitä sattuu mutta oltiin kerran äippäpolilla yhtäaikaa, se tuli ultrasta ja mä odotin vuoroani. Puheltiin painosta ja hän oikein pullisteli sillä kuinka vähän painaa... esmes kysymykseeni ""paljonko tänään?"" vastaus oli ""46 kiloa.. tai itseasiassa 45,9 :-)"" eli siis tahtoi korostaa sitä että alle 46kg on paino ja ilmeensä oli mielestäni jotenkin... tyytyväinen. Mitä ootte mieltä? No, ok, ehkä mua hlökohtaisesti vaan potuttaa että hän on jo ""palautunut mittoihinsa"" enkä mä oo (mä mitään katkera oo :-) mutta eipä hälle tullut lisääkään edes sitä 2,5kg mitä vauva painoi.

Hei hienoa lauantaipuolipäivää! Ylläolevan kirjoitin eilen mut sit mies tuli häirihheen ja piti lopettaa.

ILOUUTINEN! Puppe kakkasi itse, ei tarvinnut laxia käyttää! Tai no, olisi se lax saattanut helpottaa kun aivan kamalan kipeää kävi taas ja aivan hirvittävän kuivaa kakkaa tuli. Ei kovaa kikkaretta mutta mielettömän kiinteätä tavaraa. Onpa kumma jos sattuu. Kitisi ja rupsunkuori tuli paippaan joten aloimme jumppaamaan ja hieromaan massua ja niin vaan tuli luontainen kakka. Jospa tämä alkaisi tapahtumaan useammin nyt kun sitä ruokaa menee jo purkillinen..? Toivossa on hyvä elää sanoi lapamato. Jotenkin sitä kakkia pitäisi saada kosteammaksi mut kai se kuivuu kun päiväkaupalla on sisällä. Jos tulee useammin vois olla löysempää.

Kylläpä on tullut kakkasta puhuttua :-)

SOSEISTA ja juomisesta, mäkin yritän antaa soseilun jälkeen tissiä mut jos se ei maistu niin sitten yritän antaa vettä. Niin kuitenkin että soseen jälkeen menee nestettä. Ja vettä yritetään tirpsuttaa pitkin päivää. Meidän ruokarytmi on aika pielessä kun puurokokeilut on klo 17.00 eikä aamuseltaan :-) Yritän aloittaa rytmityksen niin et puuro klo 11, makea sose välipalaksi klo 14 ja ruoka (pe-po tai pe-parsa tms) klo 17.00. Ongelmahan on vielä se ettei hän syö makeaa sosetta eikä myöskään puuroa. Mun tarttee hienontaa tuota puuroa ainakin nyt aluksi siis hiutaleita tehosekoittimella kun ei tykkää yhtään kökköistä.

Mallasuutetta yritän sotkea tuohon puuroon ja lisäksi annan uutetta niin että pikkasen lämmitän vettä mikrossa ja sotken siihen ja ruiskulla sisään. Ongelmana on se et ton uutteen jälkeen pitäisi (kuulemma) saada jotain 0,5dl nestettä ja mieluiten vettä. Noin paljoa ei taida Puppe juoda koko päivänä. Yritetään lisätä määrää koko ajan.

Ruoan lämpötilahan on makukysymys. Oliviakin tästä joskus kyseli. Hedelmät on ihan jees antaa huoneenlämpöisenä tai jopa lähes suoraan jääkaapista (siis näin olen lukenut, kokenut en kun toi ei viä syö :-), puurot ja vellit pikkuisen lämmitettynä ja ""oikea"" ruoka vähän enemmän lämmitettynä. Siis ihan maun vuoksi, kuka meistä söisi esmes huoneenlämpöistä tai jopa haaleampaa lihakeittoa... yök vois olla aika pahaa. Lämmittämällä nousee maut ja aromit paremmin esille. Mut joitain ruokia (peruna-kukkakaali) voi kyllä yrittää tarjoilla huoneenlämpöisenä juuri sen takia ettei aina välttämättä ole lämmitysmahdollisuutta (varmaan harvoin tulee tällainen tilanne mut silti).

Pumpatusta maidosta - sen olen lukenut että pakastettua rintamaitoa ei saisi lämmittää mikrossa vaan vesihauteessa mut en niin että jääkaappikylmää ei saisi mikrossa lämmittää. Ei kyllä oo näin tehtykään, meidän pumppumaitokokeilujen 30-50ml on pikaista lämmittää myös vesihauteessa ja pakasteesta en oo tainnu montaakaan pussia sulatella.

No niin. Nyt olen puhunut niin paljon pas*kaa (kirjaimellisesti kakkajuttuja =) jotta paree lopettaa tähän. Puppekin herää kakkin jälkeisen tissin jälkeisistä nokosista ja mä lähden häntä pussailemaan.

Mukavata viikonloppua tytsyt ja poitsut.

PUPPEN MAMA, kun luin tuota sun viestiäsi, ja muistelin aikaisempiakin kertomisiasi, niin ajattelinpa kysäistä, että mitäs jos käyttäisit PJ:n kaimapoikaa ihan lastenlääkärillä. Siis yksityisellä sellaisella. Mitä oot mieltä??? Kuulostaa tosi kurjalta toi teidän kakkalakkoilu ja kipuilu, ehkä siihen olis jotain sellaistakin apua, josta neuvolan täti ei tiedä... Onko teillä muuten vakuutus? Vaikka kyllähän sen 50,- maksaa jo ihan siitä jos pienen olo helpottuu...
Ja tämä oli tosiaankin vain ehdotus ;-) ei minkään sortin moite siitä, ettet ole näin tehnyt. You know?
Aurinkoista kakkarikasta viikonloppua!

En ole jaksanut kirjoittaa,kun on niin hiton kiire ratsastusleirien takia,yääh..Mulla on myös imetys alkanut loppua,Ronja ei päivisin huoli enää ollenkaan tissiä,yöllä kyllä syö 2-3 kertaa.Kuinkahan pitkään maitoa riittää jos syö vaan yöllä?Pumppailemaan en todellakaan kerkiä,tissit ei ole olleskaan päivän mittaan täynnä,yöllä vähän joskus tunyuvat täysiltäkin.
Ronjuska painaa jo 8.4 kg ja pituutta 68 cm,iso pallero siis...Mulla välillä tosi huono omatunto kun en kerkeä olla tytön kanssa juuri ollenkaan päivässä kun on tehtävä töitä,töitä ja vielä kerran töitä,mutta muutakaan en voi.Kelvollisia sijaisia ei ole saatavilla ja tunnit ja leirit on vaan pidettävä,onneksi äitini auttaa paljon.Välillä on niin hiton väsynyt ja voimaton olo,ja harmittaa niin vietävästi etten esim pääse ikinä rannalle tytön kanssa tai saa viettää rauhaisaa kesää..
Juu,nyt suihkuun ja nukkumaan,Ronsu jo nukkuu.

MAMA, tuli vielä yksi juttu mieleen tosta kakkaamisesta. Että ootko kokeillu pitää Puppea muutaman päivän perunattomalla ruokavaliolla? Sehän sisältää aika paljon tärkkelystä, joka masussa saattaa kiinteyttää kakkaa. Kummityttöni 10 kk ei ole syönyt perunaa vielä lainkaan, ja hyvin kasvaa ja kehittyy silti.

PIIAlle iso kiitos selvityksestä päivärytmiin. Kävin ostamassa vellitutteja, joten maissivellikokeilut voitais aloittaa pian.
Teppo syö tosiaan näköjään aika paljon kerralla. Mutta turha yrittää hänelle selittää että ""syödään nyt vaan vähän, ja sit kohta maitoa päälle, jooko?"" Se on joko kaikki tai ei mitään. Iso itku tulee jos otan pullon kesken pois tai jos pullo tyhjenee liian pian. Kaikista typerintä hänestä on juoda ensin pullosta ja sitten tissiä päälle. Ei ei. Toisinpäin meillä. Masunsa täyteen syö hän aina, paitsi jos uni yllättää kesken tissittelyn. Ehkä soseiden lisääminen vähentäis tuota maitojuopottelua. Mut sit taas pitäis saada nestettä että kakka kulkisi... On tää vaikeeta.

Viime yönä hän oli syömättä aika tasan 8 tuntia yhtä kyytiä! jos sama toteutuu tänä yönä, ja mies herää vielä aamulla syöttämään, niin tämä mamma nukkuu kymmeneen! Lähden tästä siis aloittelemaan jotta saan siitä kaiken irti.

GINA, kyllä meilläkin tulee itku aina kun soselautanen tai tuttipullo on tyhjä. Ihan joka kerta! Mutta tutti vain suuhun, niin itku loppuu. Eli tyydyttää sen imemisentarpeen. Koskaan PJ ei vielä ole jättänyt juontia kesken, aina menee viimeiseen pisaraan... ja joskus olen kokeillut tosi isoilla määrillä (sama homma), ja sitten tulee oksennus. Eli en usko tämän meitin jätkän ymmärtävän koska hän on täynnä, kun imeminen on niin kivaa... Juo enemmän siihen imemisen tarpeeseensa kuin nälkään, jos ihan mahdottomasti antaa. Ehkä se johtuu siitä, että ruokamäärä on ollut 'rajoitettu', eli ei ole syönyt tissiä niiiiin pitkään aikaan (ei siis ole voinut tankata vaikka kahta tuntia putkeen...). Sitten kun vaihdan vesipullon tilalle, niin aluksi imee ihan hulluna, sitten hoksaa, että tämähän onkin vettä ja heittää tutin suustaan... Jos on jano, niin juo kyllä vettäkin yli 50 ml kerralla.

Yllätys yllätys :-D, mies lähti pojun kanssa vaunuttelemaan pariksi tunniksi ja käski mut nukkumaan. No, täällä sitä roikutaan netissä, hiusväri päässä... Pitäis kyllä torkahtaa, 5 tunnin yöunet taas takana :-(. Perttu kipuilee TOSI KOVASTI kolmannen hampaan tuloa. Ressu parka pieni. On se kovaa pikku pojan elämä - höh.

MAMA meillä ainakin aprikoosisose sopii todella hyvin Pertun masulle, ja maistuu ah niin ihanalta. Onko Puppe maistanut sitä?

Yhteistyössä