Tahkoojat 114

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kastehelmi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hyppään tänne vierailemaan tuolta naapuriketjusta...

Lugeista juttelette parhaillaan, niin toivottavasti ette pahastu jos tunkeudun tänne kyselemään kokeneemmilta.

Itselläni on tosi säännöllinen kierto, viime aikoina 29-30 ja oviksen olen tikuttanut viimeisessä kahdessa kierrossa kp17-18 mikä tarkoittaisi vain n. 11-12 päivän luteaalivaihetta, am I right? Ja yleensä pientä tiputtelua on ollut päivän pari ennen menkkoja, eli jo 9-10 päivää oviksesta. Voisiko ne luget mun tapauksessa auttaa, mitä luulette? Kastehelmi ja Tiituko niitä on syönyt, onko teillä tullut niistä mitään sivuvaikutuksia? Juttelen tietty lääkärille tästä seuraavalla käynnillä mutta ajattelin kysäistä kokemuksia...

Niin ja mistä se luge olikaan lyhenne? Lugesteron? Ööh, sori, en ole mikään ekspertti näissä...

Kiitos jos joku osaa ja viitsii auttaa ja hyvää loppuviikkoa toivotellen,
Molly vuoden yrittäneistä

Terve! Hrr..nyt on liikaa pakkasta mun makuun! PIeni pakkanen on ihan jees mutta tämä...tuntuu että koko naama halvaantuu kun tuolla ulkona kävelee.

Sandeman, kylläpäs on kummallisesti pyydetty ne paperit siinä. Mulla ei tollasta pyyntöä ollut (kun ei ollut paprujakaan mitä toimittaa) joten en nyt sitten ole varma mutta jos siinä osoite on niin luulisi että ne pitää sitten lähettää??? Varmuuden kyllä saat kun soitat sinne vaan suoraan, neuvovat sitten noudattamaan omia hämäriä neuvojaan ;))

Kastis, mä oon ajatellut etten anna vielä liikaa ton simppa-asian vaivata mieltäni, paitsi aion kysyä Sööperin mielipiteen jos se ehtii kommentoida. Jos lapan jälkeen ei puoleen vuoteen tulosta kuulu niin sitten on kyllä jo varmaa että ne simpat vaikuttaa, jos ovulointi kerran mulla testien mukaan pelaa. Tällä hetkellä olen vaan niin varma että endo on se suurin stoppari meillä koska sitä on sisätutkimuksessa ""todettu"" ja mulla on niin paljon siihen liittyviä kipujakin. Aniliinillahan oli lievää endoa eikä kipuja mutta mulla on välillä sellaisia p-suolikouristuksia että meinaa lähteä järki ja on tosi vaikea olla pokalla naamalla varsinkin töissä!! Joten olen varma että sitä endoa löytyy kunnolla ja pahoin pelkään myös että mulla on tuubat tukossa.

Ikävä kyllä alan olla myös sitä mieltä että ikä vaikuttaa, kaiken muun lisäksi. Eikös kaikki meidän plussanneet tahkoojat ole alle 30v.? Paitsi Piritta, mutta kestihän sekin...
Mähän täytän tänä vuonna ""jo"" 33v. ett silleen...
Mutta yhdyn Kastiksen sanoihin että niin suuri ei lapsenkaipuu (ainakaan vielä) ole, että suostuisin pulittamaan yksityisen summia ivf:stä, eikä mua muutenkaan ne pistos- ja hormonirumbat kiinnosta yhtään.

Enpä osaa sanoa, että pitäisikö paperit toimittaa etukäteen. Mahdollisesti, sillä meillekin oli tehty etukäteen ""hoitosuunnitelma"" tietojen perusteella. Ja meilläkin oli tosiaan lähete ivf-hoitoon, mutta NKL päätti toisin. Ja lapan vaativat ensin, vaikka Sööperi oli sitä mieltä, että ivf-hoitoon vaan vaikka ensin, kyllä se auttaa endosta huolimatta (mahdollisesti). Varminta olisi varmaan lähettää ne paperit etukäteen, mutta ottaa myös mukaan ensikäynnille :)

Molly.. Luget ovat lyhenne Lugesteronista. Mä en syönyt niitä, vaan mulla oli insseissä ne tukihoitona alakautta (aloitus n. 3 päivää oviksen jälkeen). Luteaalivaihe katsotaan ilmeisesti riittävän pitkäksi, jos se on n. 12 vrk. Tiputteluja ei lasketa lyhentämään sitä aikaa. Ainahan niitä lugeja voi kokeilla. Onko sulta otettu jossain kierrossa progesteroni? Jos se on ok ja luteaalivaihe yli 10 vrk, ei lugeista ole välttämättä apuja. Mulla progesteroni oli ok ja luteaalivaihe 13 vrk, mutta pyysin ja sain luget omasta halustani inssin tukihoidoksi. On ihan lekurista kiinni, kirjoittaako vai eikö.

Huomenta! Hiukan kylmä! Mun työpöytä on ison ikkunan vieressä ja puhaltaa niin, että näpit jäässä.

Sande, ehkä kantsii tosiaan soittaa ja kysyä, lähetätkö, mutta toisaalta tuskin mitään vahinkoa tapahtuu vaikka viet ne sitten mukanasi?? Teidän kohdalla ne varmaan odottaa simppatestejä ennen kuin lähtevät suunnittelemaan mitään jatkohoitoja. Näin luulisin.

Kyllä mäkin luulen, että endo estää mun raskautumisen. Nyt on ruvennut vähän harmittamaan, että lapa on vasta huhtikuussa. Rupesi kutkuttamaan kun Keiju pääsee pian leikkauspöydälle :). Mutta eihän siihen huhtikuun alkuun pitkä aika ole.

Eilen tuli vahvat viivat ovistestiin, eiköhän se puoli pelitä.

Tulin ilmoittamaan, että täällä on vauva- ja kaikki muutkin haaveet haudattu. Sain tänä aamuna viimeiset todisteet, että miehellä on ollut toinen ja ilmeisesti jo pitempään. Mä olen aivan tyhjä. En tosiaan tiedä miten tästä eteenpäin. Pelottaa. Mun elämä onkin ihan muuta kuin luulin vielä viikko sitten. Mä en olisi ikinä uskonut. Tuntuu etten tunne miestäni tällaisen käytöksen perusteella yhtään. Miten voi yrittää lasta ja rakentaa yhteistä kotia ja siinä sivussa tehdä noin!? Mä en osaa edes enää itkeä, tärisen vaan. Olin yön töissä eikä puhettakaan että saisin nukuttua. Ilmoittauduin jo sairaaksi ensi yöksi. Nyt vain odotan, että mies tulisi töistä kotiin ja saisin jonkinlaisen selityksen kaikkeen. Tai eihän tapahtunutta voi mitenkään selittää... Jotain vastauksia täytyy kuitenkin saada!

Pitäkää itsestänne ja rakkaistanne huolta. Toivon teille kaikille pelkkää hyvää. Ja kiitos hyvästä seurasta viimeisen vuoden ajan. Pohjoinen vaikenee.

Thanks Kastehelmi! Ihanaa kun jaksat jakaa kokemuksia ja osaat selittää silleen että tällainen maallikkokin tajuaa. Multa otettiin muistaakseni progesteroni lokakuussa ja se oli hyvä, en nyt muista arvoa. No, voin lääkärin kanssa jutella seuraavalla käynnillä että mitä mun tapauksessa suosittelisi. Kiitokset siis!

Voi paska Suru. Olen tosi pahoillani sun puolesta. Toivottavsati asiat järjestyy ja pikapuoliin. Pidähän itsestäsi huolta. Toivottavasti ns. normaalielämä (eli uni) alkaa taas pian ""toimimaan"" - sen jälkeen asioita on helpompi käsitellä, kun saa edes nukuttua välillä. Ja nollattua päätä. Laitahan kuitenkin joskus kuulumisia, että miten elämä etenee. Toivottavasti tiet kuitenkin kohtaisivat vielä ja voisitte jatkaa yhteiselämää. Vaikka vaikea tie (luottamuksen palauttaminen jne) se tulee olemaan.

Samalla tunsin pienen piston omatunnossani (jota en tiennyt edes olevan olemassakaan). Tieto siitä, että munkin pitäisi olla rehellinen miestäni kohtaan, on ollut läsnä. Ja näissä jutuissa se aina vahvistuu. Yritän kuitenkin huijata itseäni, että mulla on vain sukat pyörineet eikä mitään sen suurempaa ""rakkautta"" toista kohtaan olekaan ilmassa.

Mollylle piti sanomani, että kiva jos voin olla avuksi. Noi on tietysti ihan maallikko-veikkauksia, joten toivottavasti keskustelu lääkärin kanssa on hedelmällinen.

Hertta, sulla on kuitenkin lapa-aika tiedossa. Mulla ei ole sitäkään. Jonotusaika oli 3-4 kk, nyt on kohta 2 kk jonotusta takana. Eli pitäisi olla viimeistään maaliskuussa. Toisaalta, mun kohdalla mikään julkisen terveydenhuollon saralla ei mene niinkuin pitäisi..

Suru, mulle tuli ihan kyynel silmään sun viestistäsi. Nyt putosi tosiaan pohja pois. Kyllä sä mun mielestä sä olet jonkunlaisen selityksen ansainnut, mutta auttaako se asiaa? Tai tuleeko sitä? Jos saisitte edes jotenkuten selvitettyä asiat vaikka tiet lähtisivät eri suuntiin, voisi jäädä edes jonkinlainen tasapaino jäljelle. Tai en tiedä...noi asiat on niin älyttömän vaikeita. Ja kurjaa että sait sen selville noin (eli niistä kuiteista tms.) etkä edes suoraan miehen suusta. Vaikeintahan siinä on nimenomaan se että miten se toinen voi tehdä noin. Mutta toisaalta taas Kastis, Kata ja Sari ovat tavallaan samassa tilanteessa kuin miehesi eikä sekään ole helppoa.

Samaa toivon minäkin kuin Kastehelmi että kävisit kuitenkin silloin tällöin kertomassa miten se elämä etenee. Kyllähän täällä niin paljon puhutaan parisuhteista näiden haaveiden rinnalla ja monenlaista tapahtuu.
*valtavia haleja ja jaksamista sulle!!!*

Hertta, jos sun kivut tuntuu tosi pahoilta niin kannattaa soitella jonohoitajalle, sitä lapa-aikaa voidaan hyvinkin saada nopeutettua varsinkin Kättärillä jonne on lyhyemmät jonot. Oletko ilmottanut että voit ottaa myös peruutuspaikan?

Huomenta. Voi ei Suru... vetää aika sanattomaksi. Enkä tosiaan ihmettele, jos on sellanen ""tyhjän päällä"" olo. Toivon todellakin, että miehesi kertoo edes jotain, vaikka eipä kai tuollaiseen voi selitystä olla. Todella ahdistaa sun puolesta. Mä toivon myös, että jaksaisit käydä tervehtimässä asioiden selkiinnyttyä. Voi kun voisi halata... no, virtuaalisesti kuitenkin.

).( omassa navassa ei kertomista tässä kierrossa, kun mies ei kyennyt omaan osuuteensa. Alkaispa menkat sitten edes ajoissa, mutta sekin aika on vasta viikon päästä aikaisintaan. Sen jälkeen pitääkin sitten pistellä, hui kauhistus.

Pahoittelut Kastikselle paskan lekurikokemuksen takia ja Sandemanille tsemppiä omaansa. Toivottavasti sulla ei ole lääkärin suhteen yhtä huono tuuri.

Äh, olin ollut vähän aikaa pois, enkä päivittänyt sivuja... Suru, olen tosi pahoillani. Jospa asiat kuitenkin selviäisivät, vaikka voihan se vaikeaa olla. Ymmärrän hyvin, että vauvahaaveilut siirtyvät nyt sivuun ja teillä on nyt tietenkin muutakin pähkäiltävää, kun on talokin rakenteilla. Toivon myös muiden tapaan, että käyt kuitenkin moikkaamassa meitä jatkossakin, oli tilanne sitten mikä tahansa. Voimia!

Kirjoitin pitkän jutun ja sitten kone söi sen, voihan veee...!

Suru, tippa linssissä täälläkin *halaa* sano vaan milloin met etelän varikset voidaan tulla kertomaan sille miehelle valitut sanat!! Toivottavasti saat kuitenkin suoraan mieheltä vahvistuksen ja ""selityksen"" tapahtuneesta ettei jää arvailun varaan. Tosi nuijaa!!!!

Gissa, siis pitikö teillä olla inssi tähänkin kiertoon ja sitten mies ei pystynyt ruiskaisemaan? Ei oo TOTTA!

Laitoin nyt sitten paperit postiin NKLlle, otan varmuudeksi vielä mukaan tiistainakin. Parempi varmistella selusta. Meillä varmaan odotellaan miehen simppatulokset ensin ja sitten vasta jotain suunnitelmaa. Tosin mun esitäyttöpapereissa ei ollut samoja kysymyksiä kuin Keijulla, ei mitään yhdyntäkertojen lukumäärästä eikä muustakaan. Olenkohan mä menossa ollenkaan oikeaan paikkaan? Ja mitä ne meinaa mulle tehdä? Voiko toi olla se lapa-arviointi käynti? Mutta miksi mieskin olis silloin komennettu mukaan? HÄH?? Menin ihan sekaisin.

Sandeman, onko teillä miehelle erillinen esitäyttölomake? Mun mielestä ne yhdyntäkertakysymykset sun muut on siinä miehen paperissa, naisen paperissa ei ole juuri mitään muuta kuin että onko menkoissa jotain häikkää ja tietoja mahd. sairauksista.
Kuten Kastis jossain aiemmassa viestissä sanoikin, miehen papereissa kysytään kaikki ""oleellinen"".
Ja ainakin se lekuri joka meillä oli (luultavasti sama kuin Kastiksellakin siis) sivuutti aika nopsaan kaikki kohdat.
Onneksi muuten kysyin itse ne mun hormoniarvot enkä luottanut ""ok""-vastauksiin.

Ah, julkinen puoli täräyttää jälleen. Kaipa sitten espoolaisille on joku eri meininki.. Miehen lapussa kysytään perustiedot, ja sitten että onko muita aikaansaatuja raskauksia, kuinka pitkään on raskautta yritetty yms, sekä onko seksissä ongelmia, paljonko menee viinaa/tupakkaa (meillä mies sai röökistä saarnat niin, että lekuri katsoi muhun ja valitti tupakoinnista - sanoin, että mä en edelleenkään polta (oli just kysynyt sitä)..) ja muuta mukavaa. Lisäksi miehelle, niinkuin naisellekin, on suostumus lappu tietojen luovuttamiseen/pyytämiseen.

Kyllähän ne laput pitää täyttää, kun siinä on kaikkea ""olennaista"". Ehkäpä miehen laput täytetään vasta sitten joskus kun miehenkin osalta on jotain tutkimustietoa (tosin eihän Keijullakaan ollut simo-tietoja valmiina..). Taitavat säätää aika huolella.

Mihin se aika sulla on, hormonipolikinikalle vai jonnekin muualle?

Sandeman, ei ole totta :)

Mies on siis koko tän kuun ja vähän ensi kuussakin töissä 7pv/vkossa ja vähintään 12 h/pv, useimmiten enemmänkin. On ollut nyt 2 vkon aikana 3 yötä kotona, kun päivät on ollut niin pitkiä, että on jäänyt töihin yöksi. Tää on onneksi sellanen projektiluontoinen juttu, eikä mikään pitkään jatkuva. Mulla ois siis pitänyt olla pistokset jo tähän kiertoon, mutta tuon takia oli pakko pitää taukoa hoidoissa, ois mennyt aika hukkaan.

Että semmosta :)

Juu, ei ollut mieheltä mitään tutkimustietoja, laput täytettiin etukäteen ja ensikäynnillä siltä otettiin hepatiitti, hiv ja klamydia sekä sai sen lähetteen simppatestiin ja soittoajan. Ja aika oli hormonipolille.

Meni täälläkin kylmiä väreitä Surun viestejä lukiessa. Voi että kuinka kurjaa! Varmasti on todella paha olo, en tiedä mitä sanoa. Toivottavasti saat miehen puhumaan ja tunnustamaan. Mä olisin varmaan pyhää raivoa täynnä. Ja todella loukkaantunut. Pettäminen on tosi yleistä... valitettavasti.

Sande, kyllä meilläkin miehen papereissa kysyttiin just noita yhdyntöjä yms. Saatte varmaan siellä käynnillä.

Keiju: Kyllä mä rauhassa jaksan odottaa lapaa. Kipuja ei ole niin paljon etten kestäisi, jossain kierroissa ei lainkaan. En ole peruutusjonossa. Vt:ssä en ole vielä käynyt.

Keijukainen, meiltä ei otettu ollenkaan klamydia-testejä, kummaltakaan.. Outoa, kun käytäntö ei ole aina sama. Hiv-testeistä kertoi ihan hämillään, että se on sellainen varotoimenpide, kun labrassa käsittelevät vaikka mitä. Sanoin, että ihan sama ja hyvä kun otetaan :) Tietysti siellä ehkä moni menee lukkoon, että kauheaa, otetaanko multa joku hiv..

Kyllä se aika oli ihan hormonipolille. Noh, kaippa sekin selviää. Nehän on vaan papereita...

Sori Gissa jotenkin muistin että olis ollut jo nyt seuraavan inssin aika. Noh, taidan itse olla ihan samassa tilanteessa myöhemmin (jos jotain JOSKUS tapahtuu) kun tuntuu että äijällä riittää noita menoja. Just laskin että häihin on 11 viikkoa ja niistä on poissa 6 viikonloppua + ollaan viikko Itävallassa ja missähän vaiheessa bestman meinaa ne polttarit järkätä?? Tietty viimeisenä viikonloppuna ennen häitä:-(((. Noh, viime aikoina mun ovikset onkin sijoittuneet viikolle, jos vaikka kävis tuuri??

Sandeman, varmaan ovat vaan unohtaneet ne paperit sieltä joukosta. Tai sitten tenttaavat ne ja kirjaavat itse. Kyllä ne kaivaa ne tiedot joka tapauksessa jollain tapaa :)

Perkeleen julkinen puoli. Voi kun olisi ylimääräistä rahaa vaikka 5000 EUR. Hoitaisin itse muutaman homman alta pois ja sanoisin julkiselle puolelle adjö.