Syysvauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ---
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moikka piiiitkästä aikaa!
Aika menee aivan hirveetä vauhtia ja tuntuu, että on tohinaa koko ajan enkä ole kerennyt tännekkään kirjotteleen. Kevät, kun tuli niin piha hommissa olen ollut kaiken vapaa-ajan (pojan päikkäri aikaan) mutta tänään osui sade päivä (ja aattelin synttäri päiväni vaan loikoilla!) niin pääsinpä tännekkin rustaamaan!

Poika täyttää siis ensi viikolla 8kk.
Yö imetyksen lopetin pojan täytettyä 6kk. Päätin 6kk päivän aattona, että nyt loppuu!
Oli mennyt yöt ihan mahdottomaksi, saattoi kaivata tissiä yössä 3-4krt, eikä varmana ollut pojalla nälkä.
2 tai 3 yötä siinä meni, että hokasi, että tissiä ei tuu, mutta oli kyllä aika helppo lopetus. Ja yöt parani kerta rysäyksellä, 21-07 alettiin nukkuun ilman herätyksiä :)
Päivisin oli vielä tissillä kaksi-kolme kertaa. Ennen vappua lopetin sitten senkin, yhtenä tohina päivänä muistin illalla, että en ole imettänyt kertaakaan ja se oli sitten siinä. Poika ei ollut edes kaivannut tissiä. Musta oli kyllä tuntunut jo hetken, että ei sieltä tisseistä enää edes tule mitään. Ei ollut tissit kyllä edes kipeät, kun lopetin.
Vähän haikea fiilis jäi siltikin, vaikka välillä kärvistelin ton imetyksen kanssa, kun poika ei oppinut pulloon. Eikä tähän päivään mennessä ole tuttipullosta juonutkaan. Meillä on käytössä sellanen venttiili nokkamuki ja siitä juo ihan itse. Aluksi piteli sitä kädessään ja pureskeli. (harjoiteltiin siis tätä jo ennen imetyksen lopetusta) ja imetyksen lopetuksen jälkeen oppi juomaan kunnolla siitä, 6-7dl juo päivän aikana, plus puuroihin menee päivässä 2-3dl, että varmasti ihan riittävästi saa maitoa.

Täytyy sanoa, että on niin helppo lapsi ollut. Iloinen,hymyilee paljon ja syö todella hyvin.
Esikoinen oli ihan toista maata vauva-aikana...ja on edelleen NIIIIIN tempperamenttinen naisen alku, että tsemppiä vaan sillekkin miehelle joka sen vihille joskus vie ;D

8kk neuvola on meillä ensi viikolla, joten uusia mittoja ei ole ja viimeksi neuvolassa oltu 6kk ja silloin mitat oli 8530g ja 71,1cm. Äitin mössöposki! (pojan mitat oli samat mitkä esikoisella vuoden vanhana, hih)

Liiku ei meijän poika sitten mitenkään!
Istunut on osannut hienosti vähän päälle 6kk asti, mutta ei ryömi eikä konttaa.
Mahallaan palaa heti hermot. Istuessaan yrittää mennä kontilleen, mutta sitten tulee taka pakkia :D On ollut kyllä alusta asti tosi rauhallinen kaveri, kun sai sen syntymääkin odottaa 2viikkoa yli lasketun :) Mutta eiköhän se tästä jossain vaiheessa ymmärrä lähteä liikkumaankin.

Ihanaa kesän odotusta kaikille!!!!

Hei taas,
Täällä vauhdikas päivä takana. Ensin käytiin aamulla neuvolassa 8 kk tarkastuksessa mikä nyt ei ollut kovinkaan hurjaa vaan hauskaa. Uudet mitat ovat komeita: 9810 g ja 74,5 cm. Edelleen pituus plussalla ja paino nollalla. Kyselin vähän korvikkeen antamisesta koska olen edelleen imettänyt. Nyt tosin on sellaiset puremajäljet että ajattelin pikkuhiljaa ainakin vähentää. Kaksi komeata hammasta tuli noin kk sitten. Epäilin että saattaa olla maitoallerginen koska vauvapuurosta missä oli jauhetta tuli reaktio. Neuvottiin kokeilemaan ruokalusikalla ja ei kuin kotiin ja kokeilemaan.
Seuravat tunnit menikin sitten päivystyksessä ja apteekissa. Hurja ihoreaktio ja turvotus mutta onneksi pystyi kuitenkin hengittämään hyvin vaikka nielukin oli turvoksissa. Loppu hyvin, kaikki hyvin kun saatiin antihistamiinia ja kortisonia mutta kyllä siinä pelästyin aika lailla. Onneksi en sentään panikoinut vaan ymmärsin heti mitä pitää tehdä. Ei muuta kun allergiatesteihin sitten ensi viikolla. Päätin käyttää kallista vauvavakuutusta ja mennä niihin yksityisesti.
Ai niin, otti ensimmäiset konttausaskeleet tänään päivällä :) Harjoittelee kovasti öisinkin mikä ei tietenkään ole kovin hauskaa kun herää jatkuvasti ja nousta pitää jo viiden jälkeen! Iltapäivällä oli jo unohtanut uuden taidon mutta kai se palautuu. Oli muutenkin aika väsynyt kaikista lääkkeistä ja tohinasta. Voin kyllä tällä kertaa kehua julkista terveydenhuoltoa. Saman tien lääkäriin jonojen ohi. Kaikki sujui loistavasti.
Muuten kotona olo kyllä maistuu ja tykkään kovasti olla vauvan kanssa mutta joskus voisi olla vähän enemmän seuraa. En ole kyllä missään perhekahviloissakaan käynyt.
Kevätterveisin Inga

Eipä ole tullut aikoihin kirjoiteltua, niin paljon kaikkea taas. Ollaan sairasteltu koko perheen voimin viikon verran. Kuume ei nouse kenelläkään mutta hirveä nuha ja yskä. Nyt onneksi voiton puolella!

Luka on alkanut nousta tukea vasten seisomaan, yrittää portaisiin ja ryömii ihan hirveää vauhtia.. Luulenpa että meillä jää konttausvaihe kokonaan väliin. Menee kyllä konttausasentoon heijaamaan, mutta kun liikkeelle haluaa niin ryömii vain.. Istuu nykyään tosi tukevasti ja tosiaan seisoo hienosti tukea vasten. Ei vain pääse takaisin maahan millään muuten kuin tömpsähtämälllä pepulleeen.

"Puhetta" tulee jatkuvasti, tätä, äitä, nänä, väyvä, vaava, ss-ss yms. Lisäksi olen useamman kerran jo huomannut kun sanon jonkun tietyn sanan, niin Luka toistaa sen. esim. vaippa ja kissa tulee usein..

Poika on tosi iloinen ja nauravainen tapaus, lisäksi omaakin huumorintajua on jo alkanu tulla esiin. Meillä on syöttötuoli keittiön ikkunan edessä niin että vähän kääntymällä Luka saa kiinni verhoista ja menee sitten aina piiloon ja tulee esiin räkäisesti nauraen. :) Jatkavat tätä isosiskon kanssa vaikka kuinka pitkään.

En muista kerroinko jo, mutta n. kk sitten vaihdoimme pojun nukkumaan siskon kanssa samaan huoneeseen. Olen itse saanut nukuttua niin paljon paremmin kun en herää jokaiseen tuhahdukseen. Illoissa on vielä vähän harjoittelua kun sisko haluaisi väkisin aina herättää pikkuveljen höpöttämään ja siitähän seuraa sitten yliväsy ja itkut, mutta kunhan kumpikin nukahtaa, niin nukkuvat kyllä hienosti ja saan aamulla herätä itkuhälyn kautta kuuluvaan kikatteluun ja höpöttelyyn. :)

Olen edelleen imettänyt aikaisin aamulla ja illalla ennen nukkumaanmenoa, muuten mennään korvikkeella ja luulen että nuo viimeisetkin imetykset loppuu ihan pian. Ainakin oikeasta rinnasta on maidon tulo loppunu jo ihan minimiin..

nyt aamuhommiin!
Mukava olisi kuulla muistakin taas.
Neppu ja Luka 9kk

Kaikki syysvauvat taitavat olla kesälaitumella, kun täällä on niin hiljaista ;)

Meillä tuli tytölle 10 kk täyteen ja vauhdikasta on meno! Konttaa ja nousee tukea vasten seisomaan, osaa laskeutuakin jo takaisin hienosti. Kiipeää esteiden yli (tämä on erityisen mieluista) ja ottaa muutaman haparoivan askeleenkin talutettaessa käsistä. Nyt saa olla koko ajan ihan silmä kovana vahtimassa, kun ylettyy jo kiskomaan kirjahyllystä tavaroita ja matalilta pöydiltä lähtee kaikki lehdet ym. ja menee tietysti samantien suuhun kaikki. Kuudella hampaalla saa jo kivasti kiskottua paperista tolloja suuhun mutusteltavaksi.....

Olen antanut sormiruokina banaania, keitettyä perunaa ja porkkanaa, tomaatinpaloja ym. pehmeää ja niitä osaa jo tunkea suuhunsa ja pureskella. Maissinaksut on myös suuri hitti tällä hetkellä. Tavallisista maitotuotteista olen antanut raejuustoa ja maustamatonta jogurttia pieniä määriä nyt pari kertaa kokeeksi.

Tyttö lopetti itse tissittelyn noin kuukausi sitten ja vaikka se hieman haikeaa olikin, niin kyllä se myös helpotti elämää aika tavalla.

Yöheräilyt on loppuneet melkein kokonaan, joskus herää kerran aamuyöstä ja nukahtaa nopeasti uudestaan kun käy peittelemässä, hallelujah!

Minkälainen rytmi teillä muilla on tällä hetkellä? Entä ruokailut? Meidän päivät menee about näin:

07.20 herätys
08.00 puuro
10.30 1. päiväunet
11.30-12.00 lounas
14.00 välipala
14.30 2. päikkärit
17.00 päivällinen
19.30 puuro
20.00 nukkumaan

Täällä kyllä ollaan ja juuri olinkin ajatellut kirjoittaa pitkästä aikaa!

Meidän poika täyttää tänään 9 kk ja taidot ja meno kuulostaa samanlaiselta kuin teillä Twiggy. Hampaita ei tosin vielä ole kuin 4. Yöunet ovat meillä taas nyt aivan sekaisin. Herää ihan jatkuvasti ja mikään ei tunnu rauhoittavan paitsi imettäminen. Tällä hetkellä olen tosi paljon väsyneempi kuin silloin kun hän oli pikkuvauva. Päivisin on kuitenkin täysmeno päällä aamusta asti ja yöt menee heräilyihin. Jos jollain on vinkkejä niin otetaan vastaan.

Yksi syy tuohon (veikkaamani eroahdistuksen lisäksi) on varmaan noin kuukausi sitten todetut allergiat. Hänellä on reilusti vauva-allergioita eli maito, kananmuna, peruna ja vehnä todettuina ja kokeilemalla runsaasti kaikkea muutakin. Tästä johtuen minäkin olen aika tiukalla dietillä. Imetän vielä kun sopivaa korviketta ei ole löytynyt. Ensin tuntui todella hankalalta olla ilman esim kaikkia maitotuotteita mutta noin kolmen kilon painonpudotus mukavasti tsemppaa eteenpäin :) Olen jo neljä kiloa ekan neuvolapainon alla mutta ns parisuhdekilot sai tässä vielä kyytiä.

Poika syö tällä hetkellä lähinnä porkkanaa, kanaa ja riisipuuroa mutta ei ole näköjään tuohon kasvamiseen vaikuttanut kun ollaan jo siirretty 80 cm vaatteisiin muutama viikko sitten.

Meidän päivärytmi näyttää suurinpiirtein alla olevalta:

Herää 6-7 maissa
Aamupuuro 7.30
Nukkumaan 8.30-10
Lounas 11
Välipala ennen nukkumaan menoa
Nukkumaan 13.30-15.00
Illallinen 16.30-17
Puuro 19
Nukkumaan 19.30-20

Maitoa juo aina ennen nukkumaan menoa. Ei oikeastaan muuten. Kahdet päiväunet on meille uutta niin tuo rytmi vaihtelee aika paljon. Muutama viikko sitten oli vielä pakko olla kolmet. Tosin silloin nukkui aina noin tunnin verran kerralla.

Hyvää juhannusta kaikille!
Inga

Heippa,

olen uusi tällä palstalla, mutta päädyin tänne lueskelemaan, kun minulla on samanikäinen vauva kuin teillä. Poika on nyt 8kk, ja on muuten ollut tosi helppo tapaus, mutta viime aikoina yöt ovat alkaneet mennä levottomiksi. Pitikin kysyä sinulta Inga, että mistä huomasitte allergiat? Voisikohan meillä olla kyse niistä, kun poika heräilee aamuyöstä ihan jatkuvasti, eikä nukahda enää uudestaan. Usein nukkuu 20-04 heräämättä, mutta sen jälkeen alkaa heräily ja itku. Selvästi väsynyt poika on vielä, muttei saa unenpäästä kiinni. Minua hän ei voi nähdä ollenkaan, koska haluaa heti tissiä.... pitäisiköhän imetys lopettaa kokonaan, on niin haikea olo sen suhteen...

Heippa täältäkin,
Kivaa kuulla taas muista vauveleista. Meidän tyttö on kohta 9 kk ja suurinta huvia on seisoa tukea vasten. Yrittää irrottaa myös otteensa tuesta, mutta usein päätyy muksahtamaan lattialle.

Allergia asioissa ollaan edetty niin että maitoallergia on todettu ja sopiva korvike löydetty. Tosin ei juo korviketta pullosta eikä oikein mukistakaan. Teen aamu- ja iltapuurot korvikkeeseen ja lisäilen vähän sitä muihin aterioihin. Imetän kyllä edelleen 7 kertaa päivässä, joista kaksi yön aikana. Imetystä en ole aikonut lopettaa, jotta saa riittävästi maitoa päivän aikana, kun ei muita maitotuotteita voi syödä. Epäilen että tyttö on allerginen myös tomaatille ja se on nyt siirretty mustalle listalle. Maitotuotteet olen itse jättänyt pois jo aikapäiviä sitten ja painoa itseltä on lähtenyt mukavasti kuten Ingaltakin. Ikävä on eniten kaikkea makeaa; suklaata, keksejä, jäätelöä :) Muuten olen kyllä löytänyt mukavasti korvaavia tuotteita ruuan laittoon.

Tyttö kasvaa muuten omilla käyrillään, jotka on miinuksilla. En tiedä miten suomalaiset käyrät menevät mutta ainakin täällä mennään kaikkien alapuolella. Pituutta sen sijaan kasvetaan 0-käyrällä.

Annan sormiruokana banaania, vesimelonia, leipää, makaronia, keitettyä perunaa ja porkkanaa ja kurkkua. Olen yrittänyt etsiä maissunaksuja mutta tässä maassa ei taida olla tarjolla :(

Yö hulinat ovat meillä vähentyneet, mutta pari viikkoa sitten heräili jatkuvasti eikä rauhoittunut kuin imettämällä. Oiskohan jokin kehitysvaihe (eroahdistus) kun tuntuu että kaikki heräilevät tuon ikäisenä?

Meillä mennään seuraavanlaisella rytmillä

Herää 7-7.30
Aamupuuro 8
1.päikkärit 8.30-10.30
Lounas 11 (kasvis+liha)
Välipala 13-14 (hedelmää)
2.päikkärit 14-16
Päivällinen 16.30-17 (kasvis+liha)
Iltapuuro 19.30
Nukkumaan 20

Annikki

Onpa täällä ollu hulinaa tänään :)

Kiva kuulla pitkästä aikaa teistä. Meillä on nyt vähän vaikeeta...Yöt on ihan hirveitä!! Ja mä oon tosi väsynyt ja hermot kireellä...Ei päivisin niinkään,mut yöllä on tosi vaikeeta hillitä itteään. Siis et pysyis rauhallisena ku poika huutaa ja heräilee...Ja usein myös jää valvomaan 1-2h. Ärsyttävää. Pitäis kerätä voimia ja pitää unikoulu,jos se rauhottais öitä. Nyt tosin on kipeenä et varmasti sekin vaikuttaa. Puoliso on reissuhommissa ni ei oikeen tunnu löytyvän hyvää rakoa. Tai se on varmaa et yksin en siihen pysty. Niin on voimat loppu.

Muuten meillä menee tosi kivasti. Päivisin touhuilee lattialla ja pihalla viihtyy oikein hyvin. Konttaa kauheeta vauhtia,nousee tukea vasten ja kävelee tukea pitkin tosi hyvin. Ja onneks on oppinu laskeutumaan...Ihmettelen et miten täs maailmas suurinosa ihimist on täyspäisiä,ei luulis tolla pään lyömisellä!! :) Mut onneks se vaihe on nyt ohi toistaseks...Uudestaan sit ku opetellaan kävelee :)

Meillä on vähän kyllä rytmit hakusessa...Johtuu pitkälti meidän öistä luulisin. Pitäis itte varmasti laittaa kello soimaan et noustas 8 oli yö ollu hyvä,tai huono. Varmasti vaikuttas öihinki,ku olis selkeetä. Nukkumaan menee 8-9...

Onko teillä kokemusta unikouluista? Auttaako kun jättää yösyömiset?

Hyvää päivää kaikille...

Ellalle vielä noista allergioista: huomattiin alunperin maitoallergia ja siitä kirjoittelinkin vähän ylempänä. Selvä reaktio maidosta tuli eli ainakaan silloin vielä muita oireita. Sen jälkeen ollaan käyty yksityisesti sekä verikokeissa että prick-testeissä ja sieltä löydetty näitä muitakin. Hyöytyä vauvavakuutuksesta! Nyt jälkikäteen kun miettii niin on varmasti oireillut jo aiemmin nimenomaan puglaamisella ja mahakivuilla iltaisin. Nyt kun kokeillaan uusia ruokia tulee yleensä ihottumaa poskiin saman tien, jotain läikkiä jalkoihin ja öisin saattaa vielä olla kova kutina. Poika parka sanoo äiti jolla itsellä ei ole yhtään allergiaa tai yliherkkyyttä. No, vaikuttaa siltä että nämä olisivat ohimeneviä. Tavataan vielä ravitsemusterapeuttti ja siitä on varmasti hyötyä. Kukaan ei aiemmin osannut mitään epäillä koska vauva on kasvanut niin hyvin koko ajan. Jälkiviisautta kyllä nyt riittää.
Inga

Jenna: me pidettiin ns. unikoulu ja lopetettiin samalla yösyötöt tuossa 8 kk paikkeilla. Muutaman yön se kesti, mutta sitten tyttö älysi, että turha herätä, kun ei tule tissiä ,)

Tehtiin sellainen pehmeä versio eli ei huudatettu, vaan mies kävi (pääsiäisenä kun oli vapaalla töistä) öisin tassuttelemassa tytön takaisin uneen eli silitteli ja hyssytteli, piti kättä selän tai pepun päällä niin kauan, että tyttö rauhoittui. Sen jälkeen jatkui niin, että tyttö heräsi vielä välillä yhden kerran aamuyöstä noin kuukauden ajan ja nukahti tassuttelulla saman tien takaisin, tässä vaiheessa jo mäkin kävin rauhoittelemassa, kun oltiin saatu siitä yötissittelystä eroon. Nyt nukkuu 80 % öistä heräämättä 10 h putkeen, välillä aamuyöstä kuuluu tuttu vinkaisu, mutta osaa nukahtaa itse takaisin, ei tarvitse läheskään aina mennä rauhoittelemaan. Niin ja siirrettiin siinä unikouluvaiheessa tyttö myös omaan huoneeseen.

Suosittelen lämpimästi, sitä ennen valvoin tuon 8 kk ja rupesi olemaan voimat aika vähissä enkä olisi itse jaksanut unikoulua vaan päädyin aina imettämään, kun tiesin että sillä tavalla vauvan saa nopeiten takaisin nukkumaan. Monilla on tuossa iässä todella levottomia yöt, mutta aika korjaa yleensä senkin pulman. Tsemppiä!

Hei taas!

Kesälomat on ohi pitkän mökkeilykauden jälkeen ja kohta alkaa taas kotiäidin arki. Vähän kauhulla odotan sitä koska meidän poika on varsinainen vintiö. Erittäin liikkuvainen tällä hetkellä ja jatkuvasti tekemässä jotain "pahaa". Konttaa vimmatulla vauhdilla karkuun kun jotain kielletään. Kävelee taaperokärryn kanssa ja seisoo lyhyitä hetkiä ilman tukea. On jo tosi iso poika - paitsi nukkuessa, silloin näyttää ihan samalaiselta kuin syyskuussa 2010.
Yöt ovat hullunmyllyä, mikä tarkoittaa että unikoulu pitäisi aloittaa ja yöimettäminen lopettaa. Vauvan dietti allergioiden takia on edelleen tiukka ja sama pätee myös minuun. Aika monet jäätelöt jääneet syömättä tänä kesänä! Näkyy onneksi omassa painonpudotuksessa mikä vähän lohduttaa :) Tällaisia pikakuulumisia tänään. Mitä muille kuuluu?

Inga

Inga: kuulostaa hyvinkin tutulta tuo vintiömäisyys. Tyttö on koko ajan tekemässä "pahojaan". Suosittuja on keittiön kaapit ja Wc-paperin vetäminen rullasta. Keittiökaappeihin olen ostanut lukot, jotka kiinnitetään tarralla mutta ne eivät oikein pysy kun tyttö riuhtoo koko painollaan ovea auki. Ruuvilla en viitsisi alkaa kiinnittämäään kun on vuokra-asunto. Työntökärryillä mennään lujaa ja seisotaankin ilman tukea hetken aikaan. Yrittää myös ottaa askeleen ilman tukea mutta kaatuu heti kun nostaa jalkaansa.

Meillä myös on mielessä yöimetyksen lopettaminen, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi. Tyttö heräilee välillä kaksi kertaa, välillä kerran tai joskus ei ollenkaan yön aikanan. Ja sitten sellaisia pieniä heräilyjä välillä jolloin riittää tutin nostaminen suuhun. Meillä kanssa maitoallergia, joten olen siitä syystä jatkanut yöimetystä että saa varmasti tarpeeksi maitoa. Oma paino on nyt sellaisissa lukemissa mitä n. 10 vuotta sitten. 5 kiloa vähemmän kuin ennen raskautta, mikä on lähtenyt pelkän maitoallergia imetysdietin turvin. Se on tietenkin miellyttävää. Tosin suklaa, keksit ja jäätelö ovat jääneet pois.

Millaisia ohjeita muut maitoallergiset ovat saaneet yksi vuotiaan ruokavaliosta? Jatketaanko korvikkeella vai pitäisikö antaa kalkkitabletteja? Meille sanottiin että 2 vuotiaana koitetaan sairaalassa uudelleen sietokykyä. En ole aikonut imettää enää yli yksi vuotiasta, mutta mistä sitten lapsi saa maitonsa?

Vastaan heti tuohon maitoallergia kysymykseen. Me saatiin lupa 10 kk:sta kokeilla kaupan kaura- tai riisimaitoja. Mielummin kauramaitoa koska on parempaa ravinto-arvoiltaan kuulemma. Sitä menee nyt jonkun verran ja siihen on kalkkia lisätty. On erilaisia versioita mutta neuvottiin ostamaan sellainen missä on kalkkia. Kauramaitoa menee tosiaan maksimissaan pari desiä päivässä tällä hetkellä. Lisäksi saatiin ohjeeksi antaa kalkkia (meillä jauhepusseja) 600-1200 mg päivässä. Vauva saa myös vitamiinilisän johon tarvittiin resepti. Imetän vielä muutaman kerran päivällä mutta yösyötöt on nyt ohi. Nukkui viime yön ekan yön heräämättä kertaakaan. Eka yö huusi 2 tuntia kun ei saanut maitoa mutta oli oma iloinen itsensä aamulla.
Inga

Hei pitkästä aikaa!

Mites muilla syyskuulaisilla on syksy sujunut?

Meillä tyttö 1 v. 1 kk aloitti kävelyn heti 1 v. synttäreiden jälkeen ja nyt menee jo aika pitkiäkin matkoja vaappuen ;) Tanssiminen on myös suosittua eli kun jostain kuuluu musiikkia, niin tyttö alkaa hytkyä seisoeltaan tai istueltaan lattialla ja koukistella polvia, tosi hauska näköistä ja hellyyttävää!

Me ollaan siirrytty syömään kaikki samoja ruokia, neuvolassakin sanoivat, että yhden vuoden jälkeen ei oikeastaan rajoituksia enää ole. Samoin tavallista maitoa nokkamukista, illalla vielä pullosta. Yöt menee pääsääntöisesti nukkuen kahdeksasta kahdeksaan puolen tunnin heitolla suuntaan tai toiseen eli sikäli nyt on kyllä tosi kiva vaihe menossa.

Tyttö on ollut aika tervekin, mutta sairasti vauvarokon tuossa pari viikkoa sitten. On kuulema tosi yleinen just tässä iässä ja helposti tarttuva. Kolme päivää oli kova kuume ja sitten tuli sellainen hikinäpyn näköinen ihottuma pariksi päiväksi.

Toistaiseksi ei mitään allergioita ole ilmaantunut, mutta atoopista ihottumaa varsinkin jaloissa on jonkin verran.

Pottaa ei olla vielä kokeiltu, mutta hankittuna se on. Mites muilla? Joko pottailette/harjoittelette? Mä en oikein edes tiedä, että miten sen aloittaisi, kun se kakka tulee aina niin nopeasti, että vaikka huomaan, että nyt tulee, niin tuntuu hassulta ruveta siinä kesken toisen kakkaamisen kiskomaan housuja pois ja istuttamaan pottaan!!

Hyviä vinkkejä otetaan vastaan,

Twiggy

Hei kaikki syysäidit!

Aika kuluu siivillä enkä ole ehtinyt kirjoitteleen. Kesä meni reissaten ja syksyt nyt vaan aina menee nopeesti. Meidän esikoinen meni ekalla :) Poika sairasti vesirokon kesällä, mutta muuten ollut terve. En ollutkaan Twiggy kuullut moisesta vauvarokosta, mutta google osasi kertoa siitä vaikka mitä:)

Eilen oli pojan synttärit. Ei vielä kävele, ottaa vaan tuen kanssa pari askelta. Ruokailut sujuu pikkuhiljaa paremmin. Siihen auttoi kk sitten pidetty unikoulu, jonka jälkeen yösyötöt loppui ja nyt poju nukkuu omassa sängyssään 20-8 :) Täällä vaan helteet jatkuu ja öisin on välillä tuskaista, kun on kuuma ja hyttyset inisee. Imetän vielä pari kertaa päivässä, mutta olen sitäkin lopettelemassa. Miten te olette lopettaneet? 1v mitat oli 77cm/10,5kg. Paino ei ole noussut 9kk jälkeen eli ruoka saisi maittaa vähän paremmin.

Meidän poika kanssa on kova tanssimaan ja juttua riittää. Allergioita ei myöskään ole, en siis Annikki ja Inga osaa mitään asiaan sanoa. Potta meilläkin on, mutta en ole vielä kokeillut. Pitäisi varmaan vaan ruveta istuttaan, kun aika selkeitä merkkejä antaa. Poika on aika rauhallinen tapaus ja leikkii pitkiäkin aikaja yksinään rauhassa. Tosin aina saa vahtia, koska laittaa ihan kaiken (paitsi ruoan...) suuhunsa.

Poika aloitti kerhon syyskuun alussa, 3h päivässä. Mä olen pikkuhiljaa palailemassa töihin. Miten muut, joko olette aloittaneet työt? Meillä on niin hankalia nuo päivähoitokuviot, kun päiväkotiin ei edelleenkään olla saatu paikkaa.

Oletteko pyöräilleet pikkuisten kanssa? Mun pitäisi asentaa istuin fillariini niin pääsisi kätevästi liikkuun. Meillä on Manduca tosi ahkerassa käytössä. Rattaita käytän vaan, kun lähdetään pidemmäksi aikaa liikenteeseen.

Aurinkoisia syyspäiviä kaikille mammoille ja pienille taaperoille!

Hei kaikki! Jos joku vielä tätä lukee :)
Syksy menee kovaa vauhtia ja hiukan pelottaa jo tuo töihin paluu vuoden vaihteessa. No, pelottaa hyvällä mielellä kuitenkin. Poika oppii kävelemään melkein tasan 1-vuotiaana ja kiipeilee nyt jo todella hienosti joka paikkaan. Kuukaudessa on siis tapahtunut hirmuinen kehitys vauvasta pikkupoikaan. Imetys loppui elokuun lopussa ja se tietysti muutti myös tilannetta. Sanoja tulee jonkun verran. Oikeita ja omia mutta tärkeintä lienee se että koko ajan päpättää jotakin. On muutenkin varsin touhukas ja liikkuvainen. Tähän on varmasti vaikuttanut sekin että syö nykyään tosi hyvin. Allergiat tietysti rajoitttaa jonkun verran mutta melko rohkeasti ollaan uusia ruokia kokoajan kokeiltu. Välillä tulee yövalvomisia ja huutoja ja silloin on tietty aina mielessä että onko taas joku ollut sopimatonta mutta mistä sen tietää?
Potta on hankittu mutta ei sitä olla vielä mitenkään kokeiltu. Ymmärrän Twiggyn huolet harjoittelusta koska meilläkin koko homma on ohi ennen kuin on mitään ehtinyt tehdä. Ehkä se tapa vielä löytyy vähän myöhemmin. Tutista luopuminen oli kovasti tapeetilla hammashoitajatapaamisella mutta en aio ottaa siitä stressiä.
Sellainen juttu on pakko kysellä syysäideiltä - ja tietysti muiltakin samaan aikaan synnyttäneiltä- että onko ajatus mahdollisesta seuraavasta lapsesta jo kolkottamassa? Täytyy kyllä myöntää että täällä se ehkä ihan ihan vähän on :)
Hyvää syksyn jatkoa!
Inga

Yhteistyössä