Jos sais jotain kirjoitettua...
Toivottavasti Annikki tytön paino nousee. En osaa tuohon sanoo mitään, koska meidän poika kasvaa ihan eri käyrillä, 5kk mitat 68cm ja 8,9kg. Mun kaverin allergiset lapset aloitti kiinteät allergialääkärin ohjeilla vasta 6,5kk. Mielenkiinnosta kysyisin, et mitkä Suomessa on käyrien mukaan keskimitat vaikkapa 6kk ikäisenä? Entä teillä Annikki? Mietin, et onko ne samat joka puolella. Täällä 6kk keskipituus 66cm ja paino n.7,2kg.
Imetyksen lopetuksesta ollut puhetta. Mä en ole vielä lopettamassa ja esikoisen kanssa loppui joskus 11kk aikaan sillein, että aloin vaan korvata pullolla/nokkamukilla imetyskertoja yksi kerrallaan. Oletko Jenna selvinnyt siitä yhdellä rinnalla imettämisestä? Vähän välillä imetys tökkii, tai lähinnä yösyötöt ja imetysliivit... Mun tuttavapiirissä on 3 muuta syyskuussa syntynyttä vauvaa ja ne on kaikki pulloruokittuja ja ovat jo monta kuukautta nukkuneet yönsä heräämättä... hohhoijaa
Meillä poika on alkanut vasta viikko sitten maisteleen kiinteitä ja nyt siis 5,5kk. Inga kun olit huolissasi kiinteiden huonosta menestyksestä, niin eipä meilläkään sen hurjempaan tahtiin ole menty. Täällä siis suositus on kiinteiden aloitus vasta 6kk ja ihan terveitä lapsia täälläkin kasvaa

Mä olen antanut porkkana-perunasosetta joka toinen päivä viikon verran ja sitä menee max teelusikallinen kerrallaan. Odotellaan vielä vähän ennen kuin aletaan lisäileen määriä. Kiitos Twiggy vinkistä, olisin muuten varmaan kokannut liian tönkköä sosetta. Mielenkiinnolla muutenkin seurailen teidän syömiskokemuksia, kun meillä tuollaiset on vielä edessä. Ostin nokkamukin ja siitä veden hörppiminen on ihan hitti
Poika kehittyy kauheesti käsistään, mutta sitä ei näytä kiinnostavan liikeelle lähtö, köllii vaan paikallaan

Ainoastaan päiväunien jälkeen se on aina sängyssä poikittain. Millaisella alustalla ja missä asennossa pidatte vauvoja? Meillä on niin kylmät kivilattiat, et on pakko pitää puuhamaton päälläkin paksua villavilttiä ja mietinkin, et ehkä sekin vaikeuttaa liikkumista, kun on niin pehmeä alusta. Yläkerrassa pidän ihan vaan matolla, mut siellä ollaa harvemmin. Ollaan saatu istuttamisesta niin ympäripyöreitä vastauksia, että päätin, et parempi on olla istuttamatta, ehtii se myöhemminkin. Poju on kova naureskelemaan ja höpöttämään. Mitään järkeviä äänteitä ei tule, paitsi joskus se kiljuu aijaijai mut sekin taitaa olla vaan sattumaa.
Nukkuminen sujuu ihan ok. Illalla poika jää omaan sänkyynsä nukahtamaan klo 20 ja nukkuu 8 asti. Herää hyvinä öinä (joita on vähemmän kuin huonoja...) vain kerran ja huonoina sitten paaaljon enemmän. Päiväunia ei nuku aina ollenkaan, torkkuu vaan 10-20 pätkiä. Hyvinä päivinä nukkuu sitten ainakin yhdet 2h päikkärit ja silloinkin nukahtaa yksin.
Mä olen itse vähän heikossa vedossa, verenpaine tosi alhainen ja hemoglobiini kanssa. Huippaa koko ajan ja olen nyt rautakuurilla. Olen laihtunut hirveesti ja hiukset putoo päästä, tosi glamouria. Lisäksi mun vatsalihasten välissä on vieläkin hirvee kolo ja lääkäri sanoi, et vielä vähän odotellaan ja sit fysioterapiaan jumppaamaan. Onko teillä, varsinkin muilla joilla on jo toinen ++ lapsi, vatsalihakset kuroutuneet yhteen? Lääkäri ei antanut lupaa uintia, kävelyä ja kevyttä pyöräilyä rankempaan urheiluun. NO eipä olisi aikaakaan, koska olen yksin näiden mussukoideni kanssa ja päivät menee välillä liian nopeasti, illoista puhumattakaan. No se siitä valivalista, onneksi sentään kevät on jo pitkällä ja aurinko paistaa siniseltä taivaalta! Kesää kohti

Ja kyllä tämä kaikin puolin on ihana elämänvaihe, kun saa pientä ihmettä killistellä joka päivä.
Ulrika ja pikkurinssi 5,5kk