Syysvauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ---
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pikana jälleen..

Imettämisen lopettamisesta kyselitte ja tähän mä en osaa sanoa juuta enkä jaata. Esikoinen lopetti itse 10,5kk iässä, mikä oli mulle erittäin sopiva aika. Itse en osaisi tehdä päätöstä lopettamisesta, ellei olisi ihan pakko (esim. tulehdukset tms).. Paitsi sitten, jos vuoden ikä alkaa lähestyä, niin voisin ruveta jo miettimään ;). Eli toiveissa imettää sinne vuoden ikään suunnilleen.

Täälläkin tuli jo 6kk täyteen maanantaina. Nauvolassa kaikki ok. Kasvukäyrät on hyvänmalliset, vaikka siellä -2 käyrän tuntumassa meneekin. Pienisievä on siis tämä tyttö (64cm, 6410g) :). Syöttötuolia on kokeiltu ihan varovasti muutaman kerran. Selässä on vielä vähän pyöreyttä, eikä niitä kaatumisen varorefleksejäkään oikein vielä ole, joten en ole hötkynnyt istuttamisen kanssa. Kaikki aikanaan. Terkkarikin sanoi, että useimmiten vauvalla on 8kk ikään mennessä nuo refleksit kehittyneet.

Selia

hei pitkästä aikaa!
En ole saanut kirjoitetuksi, mutta olen kyllä käynyt lukemassa kuulumisianne.
Meillä tuli tänään puoli vuotta täyteen. Aika menee hirveää kyytiä.
Typyn päivärytmi on vakiintunut, mutta koko ajan vähentää nukkumista. Yöt sujuvat melko hyvin, yhden kerran annan maitoa pullosta. Meillä imetys loppui jo neljän kk:n iässä kun typy sai kovan flunssan jo toistamiseen. Kieltäytyi rinnasta, kun jouduin välillä antamaan pulloa...

Uusi päivä alkaa meillä jo puoli seisemältä. Silloin annan vähän maitoa. Puolentoista tunnin päästä siitä syödäään aamupuuroa ja mennään tirsoille. Kahteen kertaan syödään sosetta päivän aikana ja vielä illalla puuroa. Typylle maistuu ruoka tosi hyvin. Yöunille tyttö menee noin yhdeksän maissa.

Täälläkin mennään hyvästä ruokahalusta huolimatta kuitenkin miinuskäyrillä. Ei tosin paljon. 5 kk:n mitat olivat 66 cm ja 6925 g. Ensi viikolla taas neuvolaan...

Kovasti tyttö oppii uutta, ihan joka päivä. Peruuttaa ja pyörii lattialla, mutta eteenpäin ei kulku vielä suju. Jokelteluun tulee päivittäin uusia äänteitä. Mun suosikki on tietysti äitiäitiäiti, tai jotain sinnepäin :-) Hauskankuuloista!

Terkkuja kaikille!
pirita

Niinhän se aika menee...meilläkin viim viikolla 6kk täyteen tulla tupsahti. Itestä tuntuu et justhan mä vast kävelin pienen nyytin kera ulos tyksistä <3... Meilläkin jo käännytään ja pakitellaan,kontatakkin yrittää,mut ei eteenpäin päästä.

Yöt muuttunu ihan hirveiksi. Jo kuukauden ajan alkanu heräilee useemmin,mut nyt parina yönä nukkuu maksimissaan 1,5h putkeen! Joo toivottavasti on vaa joku kehitysvaihe tai tekee hampait. Mun päällä ei kauheesti valvomista kestetä. Tai no pakkohan se on kestää :) Onko muilla tullu nyt jotain tällästä meuhkaamista öisin? Kun kuitenkin syö vaan sen kerran,muut kerrat sekoilee jotain ja myörii sängyssään.

No mutta palailen huomenissa. Meillä sillon 6kk neuvola.

Selia: Teidän tyttöhän kasvaa hienosti! Meillä 5 kk mittauksessa 5,48 kg (65 cm) ja jouduttiin siitä viikon päästä painokontrolliin. Tulos 5,62 kg ja lääkäri oli ihan tyytyväinen mutta kontrolloi taas kuukauden päästä. Paljonko oot antanut ruokaa teidän tytölle kun on saanut painoa noin hyvin?

Meillä syödään sosetta (vihannes & hedelmä) kaksi kertaa päivässä ja muuten rintamaitoa kun todennäköisen maitoallergian takia korvikkeet ei sovi. Oon miettinyt vaan että kuinka suuria annoksia sosetta pitäisi antaa että saadaan paino nousemaan reippaammin. :0

Selia: Teidän tyttöhän kasvaa hienosti! Meillä 5 kk mittauksessa 5,48 kg (65 cm) ja jouduttiin siitä viikon päästä painokontrolliin. Tulos 5,62 kg ja lääkäri oli ihan tyytyväinen mutta kontrolloi taas kuukauden päästä. Paljonko oot antanut ruokaa teidän tytölle kun on saanut painoa noin hyvin?

Meillä syödään sosetta (vihannes & hedelmä) kaksi kertaa päivässä ja muuten rintamaitoa kun todennäköisen maitoallergian takia korvikkeet ei sovi. Oon miettinyt vaan että kuinka suuria annoksia sosetta pitäisi antaa että saadaan paino nousemaan reippaammin. :0

Pikaisesti Annikille: Olen ollut siinä uskossa, että maito tuo paremmin painoa kuin kiinteät. Ja maito kun on se tärkein ravinto, niin varovasti vaan lisäilet kiinteitä, ettei maidon menekki tipahda kovin vähäiseksi. Teillähän on ollut niitä allergiaepäilyjä ja varmaan jonkinlaista imeytymisen probleemaa teillä varmaankin on. Meidän esikko oli vauvana iho-oireinen (jonkin verran vielä nykyäänkin, nyt 7v) ja kakka usein vihreää. Varsinaisia allergiadiagnooseja ei koskaan saatu, mutta selkeästi imeytymisessä oli häikkää. Poika oli (ja on edelleen) kyllä pitkä, mutta paino laahasi pahimmillaan jotain -14 käyrällä. Sinne se tipahti 5-6kk iässä ja nyt vasta on vähän noussut, muistaakseni 7v mitoissa oli -8. Ihan terve rimppakinttu ja kova urheilemaan. Ketterä ollut aina. Iän myötä iho-oireet selvästi helpottuneet.

Jaksamisia!

Viimeksi muokattu:
Annikki: mun käsityksen mukaan (neuvolasta kuultua) kasvis- ja hedelmäsoseet lasketaan nesteeksi. Tai näin ainakin mulle sanottiin, kun arvuuttelin saako vauva tarpeeksi nestettä kiinteiden aloituksen jälkeen, koska soseaterian jälkeen ei maito aina enää maistunut. Eli niillä ei kyllä painoa varmaan juuri nosteta, kuten Amorphis kommentoikin. Esim. valmiissa bataattikasvissoseessa on vettä 50 % painosta. Rintamaidossa on rasvaa ja proteiinia, mutta 6 kk jälkeen se ei käsittääkseni enää yksin riitä kasvavalle vauvalle, joten suosittelen lihan lisäämistä kasvissoseeseen ja puuroa, jos se vaan sopii teidän pikkuiselle.

Meillä menee noin 4–5 dl kiinteitä päivässä + maito, jonka määrää en osaa sanoa kun imetän vielä. Nuo kiinteät on 2 x kaurapuuro, johon laitan pari tl hedelmä- tai marjasosetta joukkoon, 1 x kasvissose ja 1 x kasvis-lihasose. Imetän jokaisen aterian jälkeen + annan pari pelkkää tissimaitoateriaa: ennen päikkäreitä ja illalla ennen nukkumaanmenoa. Mitat 6 kk neuvolassa oli tytöllä 67 cm ja 7,5 kg.

Jenna: ihan tosi tutulta kuulostaa, meillä oli ihan samanlaiset yöt vielä viikko sitten, mutta sitten kuin taikaiskusta tyttö rupesi nukkumaan kahdeksasta puoli kahdeksaan ja herää vain kerran syömään aamuyöstä!!!! Tätä ennen tuntui että meni vaan hullummaksi koko ajan ja heräili taas parin tunnin välein, kuten joskus ihan pikkuvauvana jne. Ja mölysi ja pyöri pinniksessä tosiaan ihan omiaan pitkin yötä. Toivottavasti tämä kestää!

Meilläkin yöt olleet levottomia viime viikot. Syöminen joskus pari kertaa ja heräilyä ja pyörimistä. Poka menee nukkumaan viimeistään noin klo 20 ja sitä ei mitenkään saa venytettyä myöhemmäksi. Äidin toivo olisi että vähän siirtyisi koska herää 6-7 maissa ja se on mielestäni aivan liian aikaisin! Varsinkin kun nyt tuo klo 6 on aika suosiossa. Sen jälkeen pari tuntia hereillä ja nukkumaan taas mutta silti. Ei kuitenkaan itse oikein malta mennä nukkumaan klo 20. Vaikka olisi nukkunut iltaunia vielä ja herää klo 19 niin haluaa silti klo 20 nukkumaan. Äidin entiset unenlahjat ilmeisesti peritty.

Soseiden syöminen on edelleen melko takkuista. Ei millään tunnu maistuvan. On syöty perunaa, porkkanaa, bataattia, päärynää, persikkaa ja mikään ei tee hommasta mukavampaa. On kokeiltu kaupan soseita, omia soseita ja maitoa lisätty ja aina vaan jotenkin tökkii. Päärynä menee parhaiten. Sitä on syönyt puoli purkillinen mikä on maksimimäärä mtään sosetta. No, ehkä hän syö sitten kun on itse valmis. Tarjotaan nyt kuitenkin kaksi kertaa päivässä kun tuo 6 kk kuitenkin lähestyy.

Imettäminen sujuu kyllä vielä mukavasti eli ei tulehduksia tms.Tuntuu hölmöltä että lopettaisin sitä kun kerran hyvää ja ilmaista ruokaa on tarjolla vauvalle. Jättiläisrinnat vaan hiukan kyllästyttää tällä hetkellä. Jatkuva megaturvotus kainaloista kaulaan suurinpiirtein. Maitoa tulee edelleen ihan naurettavia määriä. Minulla on myös kovin ikävä kauniita alusvaatteita! Pieni vuodatus tähän kohtaan...

Inga

Totta tuo että ainakin kaupan soseissa n.puolet on vettä. Kasvissoseet teen kotona, jolloin vettä menee niihin vähemmin. Meille lääkäri sanoi että juuri soseilla pitäisi painoa nostattaa. :o Soseisiin olen lisännyt vähän enemmän öljyä kuin ennen. Ja suunnitelmissa olisi lihan aloittaminen myös.

Olen alkanut myös"tehoimettämään" eli maidon syömisen jälkeen odotten vähän aikaa esim.15 min ja tarjoan uudelleen että saadaan maitoa menemään vähän enemmän. Toivottavasti nämä konstit toisivat lisää grammoja...Vinkkejä otetaan kyllä miuluusti vastaan.

Annikki27: sä saitkin jo vinkkejä hienosti :). Toivottavasti paino alkaa nousta. Mä annan meidän likalle aamulla puuron, keskipäivällä lihakasvissoseen, joskus 16 maissa hedelmäsoseen ja illalla vellin. Rintamaitoa jokaisella aterialla ja välissäkin muutaman kerran. Yöllä syö normaalisti kerran-pari (paitsi viimeiset 4 yötä 4-5 krt..joku tiheä imu vissiin). Ja reilut 6,5kk on siis ikää. Lihat aloitettiin vasta reilu viikko sitten ja puuro/velli muutamaa viikkoa aiemmin...
Ja tosta meidän likan kasvusta piti korjata, et -20 käyrä on siis se, jossa pimu taivaltaa, mutta tasaisesti käyrän mukaan kummiskin, ja sehän on pääasia :). Vai meniköhän se nyt oikein, tuo luku :O?

Selia

Jos sais jotain kirjoitettua...

Toivottavasti Annikki tytön paino nousee. En osaa tuohon sanoo mitään, koska meidän poika kasvaa ihan eri käyrillä, 5kk mitat 68cm ja 8,9kg. Mun kaverin allergiset lapset aloitti kiinteät allergialääkärin ohjeilla vasta 6,5kk. Mielenkiinnosta kysyisin, et mitkä Suomessa on käyrien mukaan keskimitat vaikkapa 6kk ikäisenä? Entä teillä Annikki? Mietin, et onko ne samat joka puolella. Täällä 6kk keskipituus 66cm ja paino n.7,2kg.

Imetyksen lopetuksesta ollut puhetta. Mä en ole vielä lopettamassa ja esikoisen kanssa loppui joskus 11kk aikaan sillein, että aloin vaan korvata pullolla/nokkamukilla imetyskertoja yksi kerrallaan. Oletko Jenna selvinnyt siitä yhdellä rinnalla imettämisestä? Vähän välillä imetys tökkii, tai lähinnä yösyötöt ja imetysliivit... Mun tuttavapiirissä on 3 muuta syyskuussa syntynyttä vauvaa ja ne on kaikki pulloruokittuja ja ovat jo monta kuukautta nukkuneet yönsä heräämättä... hohhoijaa :)

Meillä poika on alkanut vasta viikko sitten maisteleen kiinteitä ja nyt siis 5,5kk. Inga kun olit huolissasi kiinteiden huonosta menestyksestä, niin eipä meilläkään sen hurjempaan tahtiin ole menty. Täällä siis suositus on kiinteiden aloitus vasta 6kk ja ihan terveitä lapsia täälläkin kasvaa :) Mä olen antanut porkkana-perunasosetta joka toinen päivä viikon verran ja sitä menee max teelusikallinen kerrallaan. Odotellaan vielä vähän ennen kuin aletaan lisäileen määriä. Kiitos Twiggy vinkistä, olisin muuten varmaan kokannut liian tönkköä sosetta. Mielenkiinnolla muutenkin seurailen teidän syömiskokemuksia, kun meillä tuollaiset on vielä edessä. Ostin nokkamukin ja siitä veden hörppiminen on ihan hitti :)

Poika kehittyy kauheesti käsistään, mutta sitä ei näytä kiinnostavan liikeelle lähtö, köllii vaan paikallaan :) Ainoastaan päiväunien jälkeen se on aina sängyssä poikittain. Millaisella alustalla ja missä asennossa pidatte vauvoja? Meillä on niin kylmät kivilattiat, et on pakko pitää puuhamaton päälläkin paksua villavilttiä ja mietinkin, et ehkä sekin vaikeuttaa liikkumista, kun on niin pehmeä alusta. Yläkerrassa pidän ihan vaan matolla, mut siellä ollaa harvemmin. Ollaan saatu istuttamisesta niin ympäripyöreitä vastauksia, että päätin, et parempi on olla istuttamatta, ehtii se myöhemminkin. Poju on kova naureskelemaan ja höpöttämään. Mitään järkeviä äänteitä ei tule, paitsi joskus se kiljuu aijaijai mut sekin taitaa olla vaan sattumaa.

Nukkuminen sujuu ihan ok. Illalla poika jää omaan sänkyynsä nukahtamaan klo 20 ja nukkuu 8 asti. Herää hyvinä öinä (joita on vähemmän kuin huonoja...) vain kerran ja huonoina sitten paaaljon enemmän. Päiväunia ei nuku aina ollenkaan, torkkuu vaan 10-20 pätkiä. Hyvinä päivinä nukkuu sitten ainakin yhdet 2h päikkärit ja silloinkin nukahtaa yksin.

Mä olen itse vähän heikossa vedossa, verenpaine tosi alhainen ja hemoglobiini kanssa. Huippaa koko ajan ja olen nyt rautakuurilla. Olen laihtunut hirveesti ja hiukset putoo päästä, tosi glamouria. Lisäksi mun vatsalihasten välissä on vieläkin hirvee kolo ja lääkäri sanoi, et vielä vähän odotellaan ja sit fysioterapiaan jumppaamaan. Onko teillä, varsinkin muilla joilla on jo toinen ++ lapsi, vatsalihakset kuroutuneet yhteen? Lääkäri ei antanut lupaa uintia, kävelyä ja kevyttä pyöräilyä rankempaan urheiluun. NO eipä olisi aikaakaan, koska olen yksin näiden mussukoideni kanssa ja päivät menee välillä liian nopeasti, illoista puhumattakaan. No se siitä valivalista, onneksi sentään kevät on jo pitkällä ja aurinko paistaa siniseltä taivaalta! Kesää kohti :) Ja kyllä tämä kaikin puolin on ihana elämänvaihe, kun saa pientä ihmettä killistellä joka päivä.

Ulrika ja pikkurinssi 5,5kk

Nopeasti Ulrikalle kasvukäyristä:
Tanskassa tyttöjen keskiarvot
5 kk 6,8 kg ja 65 cm
6 kk 7,5 kg ja 66 cm
pojille
5 kk 7 kg ja 65 cm
6 kk 7,8 kg ja 66 cm

Eli ovat painokäyrä ainakin eroaa teidän käyristä.

Mielenkiinnolla odotan myös millaset on suomalaiset käyrät.

Moi!

Eetu suostu taas alkaa imee toistakin tissiä eli tilanne parani,tosin sieltä kyllä vielläkin tulee vähemmän,et oikeestaan vaan öisin imetän siitä tissistä. Mut meillä syödään kiinteitä jo tosi hyvin. Annan ihan sen 5 kertaa vrk. Ja hyvällä ruokahalulla pääsääntösesti menee. imetän aina vähän ennen ku annan kiinteitä. niin vissiin se suosituski on. Et se on helpottanu tosi paljon tota imettämistä.

Joku päivä sit kirjottelin meidän katkonaisista öistä ja nyt jo menee paremmin. Heräilee kyllä vielläkin mut ei niin paljoa,eikä jää niin helposti valvomaan.Jes! :)

Eetu on lähteny liikkeelle,tosin omalla tyylillä :) Hän on konttausasennossa ja hytkyy siinä,syöksyy vähän ajan päästä mahalleen ja taas jatkuu...Hidasta mutta toimivaa...

Mä en tiiä noista käyristä mitään muuta ku et eetun 6kk mitat oli 67,5cm ja 8190g ja kuulemma sopusuhtanen kaveri on.

Juuri kun pääsin kehumasta, niin levottomat yöt alkoivat taas...oisko se sitten se kolmas hammas tulossa heti toisen perään tai jotain, huoh. Syö taas kaksi kertaa yössä, joten ajattelin nyt lisätä vielä viidennen kiinteän aterian päivärytmiin eli välipalan lounaan ja päivällissoseen väliin. Eilen jo testattiin sellaista valmista (Muksu?) marjajogurttia ja hyvin maistui. Ajattelin, että tuollainen on varmaan täyttävämpää kuin pelkkä hedelmäsose välipalana.

Ei ole käyristä täällä virallista tietoa, mutta meillä 6 kk neuvolassa 7,5 kg ja muistaakseni täti sanoi, että nollakäyrälä mennään eli tuo olisi varmaan sit suurinpiirtein se keskiarvo myös täällä.

Meillä nokkamuki on myös hitti: siihen on kiva hinkata kutisevia ikeniä ja huuto on kamala, jos sen yrittää ottaa pois ;)

Mukavaa aurinkoista viikonloppua kaikille.

Hei kaikki!

6 kk täynnä tänään ja aika ihmeissäni olen kyllä. Jo puoli vuotta siitä kun pikkuinen tuli maailmaan! Tosin ei enää ole kovin pikkuinen. Mitat oli eilen neuvolassa 71,5 ja 9225. Paino nollalla ja pituus vähän plussalla. Imettäminen jatkuu vielä mutta onneksi soseet nyt menee jo huomattavasti paremmin. Viime viikko oli oikeastaan ensimmäinen sellainen kun hän itse suhtautui koko hommaan positiivisesti. Tänään olisi tarkoitus kokeilla puuroa. Muuten ei oikeastaan mitään sen kummallisempaa. Syöttötuoli vielä hankkimatta ja matkarattaat ajateltiin myös ostaa. Ne on jo katsottuna valmiiksi ajat sitten mutta 2011 mallia ei ole vielä tullut ja vanha on ollut loppu. Kriteerit aika lailla pieni koko ja keveys. Syöttötuoliksi mietittiin sitä perinteistä mallia sen vuoksi että ei veisi niin paljon tilaa.

Hyvää kevätpäivää toivottaa Inga

Piitkästä aikaa muutama sananen.

Luka alkaa olla jo 7,5kk. Hoikahko poika, viime neuvolassa pari viikkoa sitten painoa oli 7580g ja pituutta vähän rapiat 70cm. Pituus menee nollakäyrällä ja paino -15 vai onko se -1,5. Lääkärineuvola on parin viikon päästä ja siellä kuulemma mietitään pitääkö painolle tehdä jotain.. yritän kyllä itse aina sanoa että isosisko oli aivan samoilla käyröillä samassa iässä ja nykyään aivan normaali. :) Mutta parempihan sitä on seurata.

Meillä syödään vieläkin öisin kaksi kertaa.. Tassu-unikoulua olen kokeillut mutta siitä raivostutaan vain enemmän ja itkua en pysty kuuntelemaan kun se oikeasti ei lopu tunnissa-parissakaan. Me ollaan nyt sit päätetty että kun minulla on työpaikan Riikan matka viikon päästä viikonloppuna niin mies pitää silloin unikoulun kun en ole herkkien korvieni ja maidon hajuineni edes maassa. Neuvolan täti tätä oikeastaan ehdotti ja kehotti miestä pysymään kovana, ei siis pulloa iltamaidon jälkeen ennenkuin vasta aamupuuron jälkeen. Toivottavasti tämä auttaa.. Olen kuitenkin ajatellut jatkaa imettämistä päivisin vielä pari kuukautta, mikäli maidon tulo ei lakkaa kokonaan tuossa parin yön aikana kun olen poissa. Muistaakseni esikoisen kanssa se jäin ihan luonnollisesti pois kun maidon tulo alkoi vähentyä yöimetysten loputtua.

Muuten päivisin pikkumies on aivan unelma, naureskelee ryömii ympäriinsä ja on kaikin puolin tyytyväisen oloinen. viihtyy myös yllättävän hyvin itsekseen lattialla leluja katsellen ja jyrsien.
Hampaita on tullut kaksi alhaalle. Ensimmäistä itkettiin pari viikkoa, nyt tätä toista pari yötä.

Me käydään edelleen vauvauinnissa tai sisarusuintikohan se meillä on nimeltään. Ja kerran viikossa muskarissa. Siellä on mukavaa, kun näkee naapuriston mammoja, se on nimittäin meidän alueen asukastuvalla ja ei mikään kovin virallinen.

Minä menin sopimaan jo töihin paluusta. Aivan kamalaa miten tää aika juoksee.. Kesän olen kotihoidon tuella mutta syyskuun alkupuolella sitten töihin ja pikkumies tarhaan.. Mutta alan tekemään neljää päivää viikossa, mikä lohduttaa edes vähän.

Nyt ulkoilemaan tuonne ihanaan auringonpaisteeseen!

Neppu

Pikaisesti nukkumisesta..

Meillä on nyt opittu nukahtamaan illalla levollisesti ilman tissiä. Mutta ne yöt.. hohhoijaa! Viime yönä kirjasin herätykset (yöuniltaan kun herää, niin aina on saatava rintaa. Muuten tulee hirveä huuto). ja niitä oli komeat 8kpl. Pisin unijakso ajoittui aamuyöhön ja oli kestoltaan 2h. Muuten herätyksiä oli pahimmillaan puolen tunnin välein! En tiedä, mitä pitäisi tehdä, kun en raaskisi huudattaakaan. Tällaista on meidän meno tällä hetkellä. Alan olla aika puhki jo.. Päivisin tyttö on hyväntuulinen ja nukkuu kahdet päikkärit. Ensimmäiset 2h ja toiset 30min-tunti.

Pikaisesti nukkumisesta..

Meillä on nyt opittu nukahtamaan illalla levollisesti ilman tissiä. Mutta ne yöt.. hohhoijaa! Viime yönä kirjasin herätykset (yöuniltaan kun herää, niin aina on saatava rintaa. Muuten tulee hirveä huuto). ja niitä oli komeat 8kpl. Pisin unijakso ajoittui aamuyöhön ja oli kestoltaan 2h. Muuten herätyksiä oli pahimmillaan puolen tunnin välein! En tiedä, mitä pitäisi tehdä, kun en raaskisi huudattaakaan. Tällaista on meidän meno tällä hetkellä. Alan olla aika puhki jo.. Päivisin tyttö on hyväntuulinen ja nukkuu kahdet päikkärit. Ensimmäiset 2h ja toiset 30min-tunti.

Korjaus edelliseen: herätyksiä oli 9kpl. Uniaika klo 20-07 ja viimeinen tunti tuossa aamulla lähes koko ajan imetystä.

Viimeksi muokattu:
Helpottavaa kuulla, että muillakin yöt ovat samanlaista sirkusta...kuten jo aikaisemmin mainitsin, niin munkin ilo yhden syötön öistä oli todella ennenaikainen. Eli tuossa 6 kk paikkeilla tyttö nukkui jo hetken yhden pysähdyksen taktiikalla ja rauhallisesti, mutta se ilo loppuikin sitten aika lyhyeen.

Kuulostaa Amorphis kovin tutulta tuo, viime yö meni taas meilläkin ihan pomppimiseksi. Joskus rauhoituu isän tassutteluun, mutta yleensä on pakko saada tissiä tai sitten ei enää nuku kukaan. Parin tunnin välein alkaa parku, aamuyöstä voi olla vielä sitäkin tiheämpi tahti.

Tuttavaperheessä on samanikäinen vauva, joka on aikaisemmin jo pitkään nukkunut ihan täysiä öitä ilman heräämisiä ja nyt on kuulema sekin veijari alkanut tässä 7 kk ikäisenä mesoamaan yöt läpeensä eli pakko varmaan taas todeta "että tämä on nyt joku tällainen vaihe"...olen jo oppinut vihaamaan koko termiä, aina on joku vaihe menossa ;)

Päivisin ollaan kuin naantalin aurinko ja ei itse käytännössä juuri ollenkaan. Helpotus tietysti sekin...

Hei hiljainen ryhmä!

Aika menee nopeasti ja eipä ole paljon juttua ollut täällä viime aikoina. Meillä on tapahtunut suuria eli ensimmäiset hampaat tuli viime viikolla ja eilen. Ikää siis reilu 6,5 kk. Kiinteiden syöminen sujuu jo huomattavasti paremmin mutta on se maito vaan edelleen pojan ykkösjuttu. Nyt tuntuu kyllä vähän siltä että yösyöminenkin on lähinnä sellaista fiilistelyä mutta en ole raaskinut vielä lopettaa. Esim iltapuuroon ei olla vielä päästy niin voihan se olla että on oikeasti nälkä. Hänen vatsansa on myös shokissa koko tästä ruuan syömisestä niin sen kanssa on myös välillä vähän ongelmia.

Vaatimustaso on muutenkin noussut. Pitäisi olla enemmän viihdyttämässä ja turhautuminen on suuri kun ei vielä pääse konttaamaan tai ryömimään. Erilaisia keinoja eteenpäin pääsemisessä kyllä on mutta ilmeisesti ne ovat liian hitaita. Muutenkin kaikki vauhtijutut ja kovaääniset lelut ovat hittejä. Aikamoinen riehuja!

Töihin olen ilmoittanut että palaan vasta ensi vuonna. Miten teillä muilla? Ajattelin nyt nauttia tästä kotona olemisesta vaikka onkin välillä aika uuvuttuvaa. Erityisesti aikaset aamut väsyttää mutta nekin varmaan helpottuu kun on niin valoisaa nykyään.

Aurinkoterveisin Inga

Heippa täältäkin
Meillä ei ole juuri ihmeempiä tapahtunut viime viikkojen aikana. Ensimmäinen hammas pilkistää hieman ikenestä mutta aika hitaasti tuo näyttää nousevan. Tyttö kyllä on oppinut ryömimään ja viihtyy nykyään enemmän leikkimaton ulkopuolella kuin matolla leikkien. Ei tosin pitkiä matkoja vielä ryömi mutta noin 3 metrin säteellä tekee tutkimusmatkoja. Istuminen ei vielä oikein onnistu ilman tukea. Miten muilla? Joko on lähdetty liikkeelle ja istutaan?

Sunnuntaina lähdetään Etelä-Ranskaan reissuun viikoksi ja odotetaan lomaa innolla. Tosin täälläkin on ollut nyt tosi lämmintä. Lämpötila heiluu päivällä 20 asteen tuntumassa. Ostettiin tytölle aurinkolasit kun tuntui aika järkyttyneeltä nähdessään auringon. Kivaa olla syksyn lapsi kun ensimmäiset puoli vuotta menee pimeydessä. Aurinkolasit pysyvät hyvin päässä ja tuntuu olevan hänellekkin mieluisat.

Meillä syödään kiinteitä nyt 4 kertaa päivässä. Lounas (kasvis + liha), iltapäivällä hedelmiä, illallinen (kasvis) ja iltapuuro. Yritin pari kertaa myös puuroa aamulla mutta ei tuntunut maistuvan silloin. Jos sitten vähän myöhemmin lisätään se. Yöllä herää yhden kerran syömään noin 00-01 aikaan ja sitten nukkuukin aamu seitsemään.

Mä palaan kans töihin vasta ensi vuonna. Täällä ei saa päivähoitopaikkaa kovin helpolla, joten jo senkin takia en pääse töihin aikaisemmin. Tosin ei sinne mitään hinkuakaan ole.

Hei! En ole aikoihin jaksanut kirjoittaa mitään. Meillä poika itkee hampaita, pyörii päin huonekaluja ja taas itkee. Sitten välillä nauretaan sydämen pohjasta. Kaikki pitää tunkea suuhun ja joka paikkaan pitää kuolata.

Imetys loppui noin 6 kk:n iässä. Ruoka maistuu hyvin, mutta itse tehtyihin pitää sekoittaa kaupan mössöjä, koska muuten ei kelpaa.

Poika on päiväunilla, joten taidan mennä itsekin ottamaan torkut. Väsyttää, kun yöllä valvottiin pojan hammasitkuja.

Tervehdystä vaan! En ole kirjoitttanut todella pitkäään aikaan, mut päivittelempä meiänki kuulumiset.Aleksi on nyt 7kk 1vko ja 1pvä ja kasvaa aikalailla keskikäyrillä, pituus tais olla ihan vähä + Hampaita meillä on 3 ja neljäs on viittä vaille valmis.

Meillä syödään 5krt/pvä kiinteä ja korviketta. Ammulla kaurapuuro+ hedelmäsosetta, lounaalla joko kasvista tai liha kasvista ja hedelmäsosetta jälkkäriks, välipalalla hedelmäsosetta, päivälliseksi sama kun lounaalla ja iltapalaksi riisipuuro+hedelmäsosetta. Maitoa annan ennen unia ja monesti aterioilla. Mä lorautan aina ilta- ja aamupuuroihin rypsiöljyä.

Meillä nukutaan 2 päikkärit, jotka kestää n.1-2 tuntia. Autossa Aleksi aina nukahtaa et niinä päivinä kun autoillaan saattaa nukkua useemmatkin päikkärit. Yöt meillä ei ole viimeaikoina sujuneet kovinkaan hyvin, mutta jospa se siitä. Syödään 2-5krt/ yössä ja sit tuttia pitää jokusen kerran tarjoilla.

Aleksi alotti konttamaan ja oppi menemään istumaan samalla viikolla kun oli 6,5kk. Sitä ennen Aleksi vain pakitteli ja pyöri kuukauden päivät, ei siis ikinä opetellut ryömimään eteenpäin. Nyt sit onkin ruennut nousemaan seisomaan tukea vasten, joten seuraavaks opettelulistalla taitaa olla käveleminen.

Siinäpä tiivistettynä, koitan tulla lukemaankin juttuja viel joskus paremmalla ajalla.

Helinä ja Aleksi

Kiva kuulla teistäkin Syyspaketti ja Helinä :)

Varmaan aika tasaista elämää kaikilla vauvojen kanssa, samoin täällä. Poika istuu jo hyvin ja peruuttaa ja pyörii ja yrittää kontalleen, mutta päätyy lähes aina naamalleen. Sairasteli kk sitten, vatsatauti ja keuhkoputkentulehdus, joiden seurauksena ruokailu ei meinaa sujua. Kiinteitä menee ehkä yhteensä max 2 jääpalakuutiota/vrk... Eli lounas ja välipalalla hedelmää, lihaa ei olla vielä edes aloitettu. Poika vaan tuijottaa lusikkaa, mutta ei avaa suutaan :/ Imetän vielä, ja poika onkin aika mahdoton tissitakiainen... öisin imee tosi paljon, täytyisi vaan jaksaa laittaa se aina takaisin omaan sänkyyn, muuten olen tuttina koko yön. Miten muilla yöt nykyään? Hampaita pojalla ei vielä ole, mutta yksi kyllä paistaa ikenen läpi.

Onko teillä vielä neuvoloita joka kuukausi? Täällä oli 6kk tarkastus (mitat muistaakseni 70cm/9.3kg eli ei mikään keiju :)) ja seuraavat käynnit 9kk ja sitten 1v. Aika on kyllä mennyt siivillä! Meidän lapsille syntyi kk sitten serkku ja olin jo unohtanut, kuinka pieniä ne vastasyntyneet onkaan, vaikka tämä serkku olikin paljon isompi kuin meidät lapset syntyessään.

Mä en tiedä töistäni, sillä mun määräaikaista sopimusta ei jatkettu sillä verukkeella, että olen muka joustamaton työaikojen suhteen, koska mulla on lapsia. Ja pomo pelkää, että lähden vetään heti, kun löydän paremman paikan koska olen ylikoulutettu duuniini. Mikä on totta, mutta silti tosi törkee veto firmalta. Nyt olen sitten työttömänä, lopetin hoitovapaani(tai joku sellainen), ja aloitan pikkuhiljaa hakeen töitä. Me ei saatu hoitopaikkaa syyskuuksi, se on täällä ihan toivotonta. Kesällä vielä uusi komitea, jossa päätetään mahd uusista paikoista, täytyy toivoa parasta.

Olin viikon reissussa lasten kanssa ja lennot ja junat meni taas ihan hyvin. Missä päin Ranskaa olitte Annikki? Toivottavasti oli mukava loma. Täällä on ollut ihan kesäkelit jo kuukauden, aivan ihanaa. Ostin uudet rattaat, Brio Racet ja niiden kanssa pystyy juoksemaan. Jospa sitä vaikka uskaltaisi vähitellen taas lenkkeilemään...

Aurinkoista kevättä kaikille toivotellen,

ulrika ja poika 7kk ja risat

Hei pitkästä aikaa!

Meillä oli 8 kk neuvolassa mitat 70,8 cm ja 8450 g, kuulema ihan käyrien keskiarvolla mennään koko ajan, standardivauva, totesi neuvolalääkäri :) Täällä on Ulrika neuvola kerran kuussa 6 kk asti, sen jälkeen 8 kk neuvola ja sitten seurava onkin vasta 1 v.

Tyttö ryömii kovaa vauhtia ja tutkii kaikki nurkat, aukoo alakaapit, syö sähköjohdot jne...Tosi hyvin viihtyy ihan omissa oloissaan tutkien asuntoa nyt kun pääsi vihdoin liikenteeseen ja tulee perässä kauhealla tohinalla, jos menen vaikka keittiöön tai vessaan. Konttausasento on hallussa ja sitä tehdään koko ajan, mutta ei vielä osaa sillä tavalla edetä.

Suussa on viisi hammasta ja kaksitavujokellusta on nyt ruvennut kuulumaan päivitäin, vilkuttamista harjoitellaan ja osaa päristellä suulla ja taputtaa kädellä.

Ruokailussa on tullut sellainen vaihe, että ei oikein jaksa keskittyä...ollaan siirrytty karkearakeisempaan ruokaan ja saattaa myös hieman protestoida sitä. Aikaisemmin veti soseet ihan ennätysvauhtia, nyt menee vähän houkutteluksi ja äidin pinna ei oikein aina tahdo kestää ;)

Olen vähentänyt imetykset iltaan ja aamuun, päivällä annan pullosta vastiketta ennen päiväunia (2 x päivässä), muuten syödään aamu- ja iltapuurot, lounas ja päivällinen ja päälle vettä nokkamukista.

Yöheräämisiä on nyt noin yksi yössä, yleensä aamuyöstä myöhään ja silloin olen vielä antanut maitoa. Jos herää aikaisemmin, niin mies käy hyssyttämässä takaisin uneen. Tyttö nukkuu siis jo omassa huoneessa, sinne siirtyminen oli yllättävän vaivatonta, vauva ei oikeastaan protestoinut yhtään. Eka iltana piti vaan käydä useamman kerran hyssyttelemässä ja sen jälkeen on nukahtanut omaan huoneeseen ihan ongelmitta ja heräilee sieltä aamulla laulelemaan ja pölisemään ihan tyytyväisenä!!
Taisi olla äidille vaikeampaa tuo toiseen huoneeseen siirtyminen, mutta nyt nukkuminen on rauhoittunut kaikille, joten kyllä kannatti.

Siinäpä meidän syysvauvan kuulumiset lyhyesti ja ytimekkäästi. Aika menee ihan hurjan nopeasti ja mulla loppuu vanhempainvapaa kesäkuun alussa. Aion kuitenkin jatkaa hoitovapaalla tän vuoden loppuun asti.

Mukavaa kevättä kaikille!

Moikka täältäki pitkästä aikaa. Meilläkin oli 8kk neuvola viime viikolla. Mitat oli 72cm ja 8840g.

Se on ihan yhtäkkiä lähteny liikenteeseen. oppi tossa jo kyllä jokuaika jo sitte konttamaan,siitä viikon pääst alko istuskelee ja nousee tukee vasten ylös. Ja nyt kovasti yrittää kävelläkki tukea vasten,mut ei ihan viel luonnistu ni hermot on aika tiukilla hänellä :D Siit on tullu iso poika <3

Se on nyt nukkunu muutaman yön 2 herätyksellä. Se on kyllä ihan luksusta meillä. Ku aikasemmin heräili pahimmillaan 1/2-1h välein öisin kitisee. Pidetään peukut pystyssä et tää nyt sit jatkuis.

Unikoulusta ne neuvolassa jutteli,mut en mä oikeen tiiä,eikä mulla kyllä oikeen oo päättäväisyyttä ja hermojakaan sellaseen. Eli en oo viel saanu tarpeekseni huonoista öistä ;) (toivotaan ettei niitä enää tuu)

Mut ulkona on ihana ilma,me mennään siis pihalle. Aurinkoista päivää kaikille.

Jenna&Eetu 8kk

Yhteistyössä