Syysvauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ---
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ollaankin kaikki liikkeellä samana päivänä :)

Poju on tänään tasan 4kk, käsissä pysyy tavarat jo ihmeellisen hyvin ja nauru on herkässä. Olen huvitellut itseäni laittamalla pojan peilin eteen, jolloin hän meinaa tikahtua nauruun...Halvat huvit kotiäidillä ;) Nyt poika taas nukahtaa iltaisin kiltisti yksin omaan sänkyyn. Otin tänään unipussin käyttöön, katsotaan miten siellä viihtyy. Oletteko muut kokeilleet? Yöt meneekin sitten vähän miten sattuu... nukahtaa n. 20 ja yleensä herää joskus 1-2 jolloin otan viereen ja sen jälkeen en enää katso kelloa tai laske heräämiskertoja. Muuten ei meillä oikein ole tarkkaa rytmiä, kun kaikki päivät on esikoisen aikataulujen takia niin erilaisia. Ja päiväunien kanssa on vielä vähän tuuripeliä, joskus nukkuu, joskus ei. Noista rytmeistä ja nukkumisista on kyllä niin paljon suosituksia, että ehkä paras toimia niinkuin omaan perheeseen kulloinkin sopii. Kerroinkin viimeksi, et meidän lastenlääkäri oli sitä mieltä, että pitäisi 4 syötöllä/vrk selvitä ja yöt nukkua läpeensä... tuollaiset ohjeistukset mun mielestä vaan stressaa vanhempia, koska minkäs teet jos vauva ei nuku?

Mulla ei ole kiire vielä kiinteisiin, kun imetys sujuu tosi hyvin eikä mitään raivareitakaan ole enää. Imetys on niin helppoa, kun ei tarvii miettiä mitään ruoka-aikoja yms. Eli jos ei mitään mullistavaa tapahdu niin 6kk asti aion imettää. Vauvan kehitystä on mahtava seurata, mutta silti välillä haikeana mietin sitä pientä sinttiä, josta on niin nopeasti kasvanut tuollainen iso patukka :) Poika imee peukkua tai etusormea koko ajan... ottaa välillä tutinkin pois tai tunkee sormet syödessään suuhun, tuntuu tosi kivalta pienet kynnet tississä... Tänään huomasin, että etusormessa on pieni rakkula, eikä ihme tuolla imemisellä! Poika ei mahdu enää rattaiden kantokoppaan jalat suorana... Täytyy kuitenkin kärvistellä vielä muutama viikko jalat koukussa, että kylmimmät kelit menisi ohi ennen kuin laitan rattaisiin ilman koppaa.

Kuulostaapa Inga kivalta äiti-vauva jooga! Mäkin menisin mielelläni, mutta meidän kaupungissa ei ole mitään tuollaista :(
Syysmiss teilläpä on mahtavat yöt! Eikös teidän tyttö nukkunut alkuun tosi huonosti?
Mukava Annikki, että teidän tytön paino on noussut. Toivottavasti soseiden syönti sujuu hyvin.
Jenna meilläkään ei vielä poika liiku, sätkii vaan, mutta ei käänny. Sätkimistä on kyllä mun mielestä paljon siihen verrattuna, miten rauhallinen oli mahassa. Potkuista tunnistan välillä samanlaisia liikkeitä kuin mahassa ja silloin iskee mieletön haikailufiilis!

Mulla on kuumeinen olo. Aloin taas opiskeleen (vastahan valmistuin, mutta jotain oli tehtävä), joten vähän on istuttava vielä koneella. Pärjäilkäähän!

ulrika

Annikki, hienoa, että viiden kilon pyykki meni rikki. Samoissa lukemissa suunnilleen mennään muksujemme kanssa :) Oliko terkkari yhtään huolissaan tytön mitoista? Ja paljonko tyttö on pitkä?
Meilläkin on tietyt jutut, mitkä tehdään tietyssä järjestyksessä, mutta aikataulu voi vähän heitellä. Joku rutiini on mun mielestä hyvä olla, kun itse pääsee vähemmällä kiukun kuuntelulla (varsinkin isomman kanssa!), mut ei aina voi tuijottaa kelloa. Johan siinä ihan höperöityy... Tai ainakin mä.

Jenna, meillä likka sätkii ihan hullunlailla :D. Vatsalleen on kääntynyt reilu kolmekuisesta ja nyt on mennyt muutamia kertoja silleen hallitusti (ei vahingossa) myös vatsalta selälleen. Selällään maatessaan, varsinkin jos ottaa vaipan pois, jalat viuhuu puolelta toiselle hirmukyytiä! Ihan kuin tyttö oikein innostuisi siitä ihanasta vapaudesta ilman vaippaa :). Mahallaan ollessaan myös "lentää" eli tekee niitä ryömimisharjotteita käsillä ja jaloilla ilmassa. En kuitenkaan usko, että ihan heti lähtee vielä liikkeelle.
Ja tosiaan, tyttö oli kova liikehtimään myös mahassa :).

Twiggy, meilläkin on tytöllä unirätti aina öisin kainalossa. Hän vetää sitä silmilleen ennen nukahtamista ja rauhoittuu sen alle hienosti, jos meinaa alkaa kiukuttamaan nukahtaminen. Kannattaa kokeilla. Opittuahan tuokin kai on, eli aika kauan on näin jo tehty :). Esikoinen taas hypisteli aina sellaista Pentikin suloista pehmopupua (näkisitte vaan, missä kunnossa se on näin 2,5vuoden hypistelyn jälkeen. Kaveri on aikalailla rakastettu puhki :D) ja lututti sen korvia.

Tänään käytiin 5kk neuvolassa. 6kg saatiin nippanappa rikki, eli painoa oli tullut riittävästi, mutta pituus (62cm) hannasi tällä kertaa. Lääkäri kuitenkin rauhoitteli ja sanoi, et katsotaan ensi kertaan, kun tyttö on kummiskin niin nuori vielä. Motoriikan kehityksestä sai kehuja. Helppohan se on melskata, kun ei oo vauvamakkaroita tiellä ;). Ruokaa menee ihan kiitettävästi alas, eli kaksi ateriaa oon antanut päivässä nyt reilun viikon ajan ja n. 50-60g varmaan kerralla. Aika reippaita satseja vetelee kokoonsa nähden mun mielestä! Hienosti on oppinut siis syömään ja osaa jo siirtää aika hyvin ruokaa suussa.

Selia

Kokeillaanpa taas, jos onnistuisi kirjoittaa jotain. Eilen yritin, mutta teksti katosi johonkin.

Meilläkin syödään jo soseita, vaikka aluksi suunnittelinkin 6kk imetystä ja siitä siirtymistä sormiruokiin suoraan. Tyty alkoi olla niin kiukkuinen etenkin iltaisin, että tuntui olevan aika antaa jotain hitaammin sulavaa. Bataatilla aloitettiin noin 4,5kk ja nyttemmin menee jo muitakin kasviksia ja alkuillasta vielä hedelmäannos. Päivät ja illat rauhoittuivat kummasti, mutta yöherätyksiä on edelleen keskimäärin kaksi. Hiljattain meillä kukuttiin viikon verran pahimmillaan puolen tunnin välein ja tissillä asuttiin koko yö. Syykin sitten selvisi pari päivää sitten, kun lusikka kolahti suussa. Ensimmäinen hammas oli puskenut läpi. :) Syömisiin tuo ei vaikuttanut sitten millään tavalla, ruokahalut on olleet alusta asti oikein hyvät. Kokoonsa nähden annoskoot on vielä aika pieniä ja aina tuoka ikäänkuin loppuu kesken. En oel kuitenkaan kehdannut paljoa kasvattaa annoksia, kun tyttö on kuitenkin tyytyväinen.

5kk neuvolassa käytiin reilu viikko sitten. Edelleen mennään omilla käyrillä, 70,5cm/9000g. Päivisin tyty on iloinen ja nauravainen. Tykkää seurailla muiden touhuja ja leikkiä leluilla. Välillä komentaa tavaroitaan kovaan ääneen. Päristelee isoveljilleen ja ottaa tukasta kiinni. Osaa kääntyä vatsalleen, mutta mitään kiirettä taitojen opettelussa ei tunnu hänellä olevan. Keskittynee enempi puhumiseen, kun on lähes koko ajan äänessä. :)

Ilta on aina vähän hakemista. Ensin tyty nukahtaa kahdeksan aikaan aivan väsyksissä. Herää kuitenkin puolen tunnin päästä ja sitten aletaan varsinainen iltatankkaus. Yhdeksältä nukahtaa yöunille. Saattaa kuitenkin heräillä parikin kertaa ennen puolta yötä unissaan ja vain rinnalle rauhottuu. Noitten heräämisten aikana hän ei edes juurikaan syö, haluaa vaan "tutin" suuhunsa. Puoli yksi yöllä on joka yö sama syömisaika. Toinen syöttö on neljän-viiden aikaan ja kahdeksaan asti nukutaan. Ulrika, meillä on myös unipussi käytössä. Tyttö potki aina peiton päältään ja syötölle herätessä tuntui kylmältä. Nyt on lämmin nyytti läpi yön.

Mites olette muut ajatelleet aloitella puuroja/lihoja? Itse suunnittelin odottavani sinne 6kk asti ja sitten aloiteltaisiin suoraan pureskeltavalla lihalla. Saapa nähdä nämä minun "suunnitelmat" ei aina käytännössä niin toimikaan. :)

Mutta nyt tyttö itkee taasen (herännyt kolem kertaa tämän viestin aikana), liekö toinenkin hammas sieltä tulossa..

Amorphis ja tyty 5kk

Tännehän oli tullut tekstiä :)
Viiko sitten aloitettiin kiinteiden syönti ja heti pasahti ongelma.
Tein neuvolan ohjeiden mukaisesti maissivellin ja tytön kasvot lehahti ihan punaisiksi heti ruokailun jälkeen. Ajateltiin että jos vain reagoi uuteen aineeseen tuolla tavoin, mutta seuraavana päivänä sama juttu. Kokeilin sitten äidinmaidonkorviketta vähän tytön iholle ja sehän lahahti ihan punaiseksi. Testailin kaksi muutakin korvikemerkkiä samalla tavalla ja iho reagoi jokaiseen. Testissä oli NAN, Semper ja Hipp. Hippistä ei tullut niin paljoa punoitusta ja NAN oli tosi paha. Kyselin sitten neuvolasta että oisko maitoallergiaa, mutta ei osanneet sanoa yhtään mitään. Odottelen edelleen heidän vastausta/ohjeita. Olen tehnyt siitä lähtien vellin rintamaitoon ja ei mitään ongelmia. Eilen aloitettiin myös porkkana, eikä siitäkään mitään ongelmia syntynyt. Ryhdyin itse maidottomalle ruokavaliolle, koska tytön kasvot lehahteli välillä rinnalla ollessaankin ja odottelen nyt mitä neuvolalla on asiaan sanottavaan. Onko muille tullut vastaavia reaktioita? Itse toivon että tyttö reagoi johonkin muuhun ainesosaan, mitä vastikkeessa on eikä maitoon..Tosin eipä siinä mitään, jos allergia todetaa, sen kanssa pitää vaan sitten elää.

Tyttö liikkuu tosi paljon lattialla ollessaan. Kääntyilee ja yrittää päästä eteenpäin ja siinähän sitten hermot palaa kun ei mihinkään pääse. Samoin kun laittaa leluja suuhun...Jos ei joku lelu tahdo kunnolla mahtua suuhun, niin hermot menee. Pari päivää sitten opetteli päristelemään huulia ja nyt sitä päristelyä on kuunneltu siitä lähtien...välillä yölläkin :) Oli kyllä vatsassakin varsinainen temmeltäjä. Varsinkin kun vaippaa vaihdetaan ja ihana vapaus koittaa niin sätkiminen on ihan hurjaa.

Yöunet ovat edelleen rikkonaisia. 2-3 tunnin välein heräillään, mutta nukahtaa itsekseen omaan sänkyyn, kun laittaa tutin suuhun ja antaa pehmopupun hypisteltäväksi. Suloista kun toinen pitää pupua kainalossaan.

Selia kyseli mitoista; terkkari ei suoranaisesti ollut huolissaan mitoista. Sanoi vain että vähänlaisesti painoa tullut. Pituus oli 64 cm ja kulkee käyrällä. Katsotaan miten painon käy 5 kk mittauksessa kun kuukausia on kiinteitä siinä mennessä kokeiltu. Amorphis kyseli puurojen ja lihan aloittamisesta; meillä kokeillaan puurot ja liha varmaan vasta kun 6 kk saadaan mittariin.

Annikki + tytsy (~4kk 1vko)

Kuulostaa Annikki kyllä ihan allergiaoireilta, mutta onneksi vauvaiän yliherkkyydet ei kai vielä varsinaisesti tarkoita sitä, että lapsesta tulee allerginen. Ne voi mennä ohi pienellä siedättämisellä tai itsestään ajan kanssa, toivotaan parasta! Kerro sitten, mitä neuvola ohjeisti. Mulla nimittäin itsellä on ollut kaikki maailman allergiat + astma lapsena ja koko ajan vahtaan, että näkyykö tytössä jotain oireita...

Meillä on nyt syöty juureksia ja hedelmiä ja marjoja erilaisina yhdistelminä ja yksistään noin kuukauden päivät. Nyt menee kaksi annosta päivässä, päivällä purkillinen hedelmä/marjasosetta ja illalla reilu desi juuressosetta. Kahtena päivänä peräkkäin annoin nyt omenaa, ensin täyshedelmäsosetta ja sitten omena-ruusunmarjaa ja tytöllä on nyt pieniä punaisia pilkkuja naamassa ja kaulalla. En tiedä johtuuko omenasta, mutta ajattelin nyt pitää siitä taukoa ja kokeilla sittten uudestaan kun pilkut ovat hävinneet, sillähän se selviää.

Seuraavaksi ajattelin laittaa ihan pieniä annoksia lihasosetta perunakasvissoseen joukkoon. Neuvolan täti oli sitä mieltä, että ihmisen elimistö on kehittynyt prosessoimaan lihaa paremmin kuin viljatuotteita ja tällä perusteella siis kannattaisi ensin aloittaa liha/kana/kala/kananmuna ja sen jälkeen vasta puuro...puurosta voi kuulema siis tulla helpommin vatsa- tai iho-oireita. Neuvoja on monenlaisia ja mulla on kyllä puuroaineksetkin valmiina odottamassa, et saas nähdä.

Mä en ole huomannut tuon kahden soseaterian vaikuttaneen esim. yöuniin millään tavalla, joten se iltapuuro kyllä houkuttelisi...jos vaikka saisi sitten nukkua yli 3 h pätkän joskus.

Ihanan paljon viestejä sitten viime käynnin. :)

Edelleen painiskelen samojen yöongelmien kanssa. Sen jälkeen kun aloitin antamaan illalla ensin soseruoan ja sen jälkeen juuri ennen unia puuron niin yösyönnit on vähentyneen n. 2 kertaan, mutta useammin heräillään tuttia kaipailemaan.. Lisäksi välillä Luka herää keskellä yötä ja päättää että on muka aamu, jokeltaa ja kiljahtelee ja vispaa käsiä ja jalkoja..Vaikka ei itse lähdetä ollenkaan juttuun mukaan, ei laiteta valoja eikä reagoida mitenkään niin saattaa jatkaa kaksikin tuntia jonka jälkeen rauhoittuu tissille.. Tätä ei onneksi joka yö tapahdu, mutta esim. viime yönnä taas.. En tiiä mikä siihen auttaisi..

Me ollaan puurot siis aloitettu 2-3 viikkoa sitten ja itse olen keittänyt riisi- tai kaurahiutaleista. Mitään vaivoja ei ole näyttänyt tulevan niistäkään, maistuu paremmin kuin soseet ja vähän paremmin tosiaan pitävät nälkää yöllä. Nyt olen parina päivänä laittanut vihannessoseen sekaan lihaakin. Aloitettiin porolla, kun anoppi oli sattunut sitä laittamaan koko vuoden tarpeiksi. :) Sekin maistuu hyvin. Annos on ollut ehkä tl verran, mutta kakan väri muuttui heti ihan tummaksi.

Meillä ei edelleen osata kääntyä mahalta takaisin selälleen, mutta viihtyy tosi pitkiä aikoja mahallaan ja pyörii "kellon ympäri" ja tarttuu leluihin.

Vauvauintit aloitettiin pari viikkoa sitten ja siitä myös nautitaan valtavasti. Meillä on vielä sellainen ihana ryhmä jossa saa olla isosisarkin mukana.

Sunnuntaina on sitten lähtö viikoksi sinne Teneriffalle ja nyt olisi edessä pakkausurakka. Mitä kaikkea sitä pitääkään ottaa mukaan, kun ilmoista ei oikein tiedä.. huh huh.

nyt en ehtinyt muiden asioita kommentoimaan, mutta paremmalla ajalla sitten!

Neppu ja Luka 5kk2vk

Toivottavasti Annikki tytön yliherkkyys menee iän kanssa ohi! Oletko jo huomannut, että oma maidoton ruokavalio auttaisi? Miten sitten äidin kalsiumintarve tyydytetään, jos täytyy olla maidotomalla? Ravintolisällä vai koskeeko se myös hapanmaitotuotteita?

Millainen unipussi teillä Amorphis on? Meidän kokeilu jäi kertaan, koska se pussi oli huono ja vetoketju painoi leukaläskeihin :) Se oli joku käytettynä saatu aika vanha. Nyt poika palasi taas kapalontapaiseen, mutta ongelmana se et kädet ei pysy enää paketissa ja ne on usein kylmät yöllä, mikä neuvoksi? Kapaloon nukahtaa tosi hyvin, mutta veivaa kätensä aina ulos. Pitääkö sit vaan laittaa tooosi paksu yläosa. Olen nähnyt hihallisia unipusseja, mutta mietin, että onkohan ne vähän tönkköjä...

Hauskaa reissua Neppu!

Tänään oli 4kk tarkastus: 8410g ja 66cm. Sai kaksi rokotusta ja oli vähän kärttyinen illasta, toivottavasti ei vaikuta yöuniin. Kiinteitä suositeltiin vasta 6kk.

Viime yön poika nukkui yhdellä syötöllä (20-4, ja sit 8 asti)!!! AIvan mahtavaa, toivottavasti jatkuu. En jotenkin jaksa esikoisen jälkeen uskoa, että puuro tai muukaan vaikuttaisi yöuniin. Vaikka tietenkin lapset on niin erilaisia. Esikoinen söi varsinkin 6kk jälkeen tuhat kertaa yössä vaikka söikin puuroa illalla ja nukkui ekan kokonaisen yön tasan 1v, juuri imetyksen loputtua. Nyt tämä kakkonen ei sitten saakaan nukahtaa tissille, vaan aina omaan sänkyyn. Kerrasta viisastuu :)

Pojalla lempiaktiviteetti on käsien ja kaiken käsiin osuvan raivoisa jyrsiminen. Kääntymään hän ei ole alkanut, mutta päätä nostaa hyvin ylös ja könyää istumaan. Ihana tapaus :)

Kiinteiden aloitus ei oikein ollut menestys niin ajattelin pitää siinä pientä taukoa. Kokeiltiin viikon verran perunalla joka ilmeisesti todella pahaa, ja annoin myös päärynää joka ei sekään oikein tuntunut maistuvan. Poika oli erittäin ihmeissään ja tunki kaiken ulos ja vietti loppupäivät puglaamalla.

Tuo käsien raivoisa jyrsiminen kuulostaa hyvinkin tutulta. Kaikki tavarat tungetaan myös suuhun tällä hetkellä. Hienosti osaa myös metsästää leluja puuhamatolta. Mistä niihin käsiin oikein löytyy sitä pituutta? Luulin jo että rupee käääntymään muutama viikko sitten kun aloitti jalkojen nostelun ja heittämisen sivuille. Muutaman kerran on kääntynyt vahingossa mutta nyt tässäkin hommassa on taukoa. Varpaisiin tarttuminen on ollut tämän viikon uusi juttu ja se onkin tosi hauskaa!

Muuten iloiset hampaattomat hymyt jotka jakelee jatkuvalla syötöllä tuottavat äidille suurta iloa päiviin. Tällaisia pikakuulumisia meiltä!
Inga

Meillä löytyi aamulla äidin sormea kalutessa alhaalta pieni terävä hampaan alku! Niin pieni se taitaa vielä olla, että en katsekontaktia saanut...Eilen olikin hieman kärttyinen, kun normaalisti on tosi rauhallinen tapaus ja nukkuminenkin oli vähän sitä sun tätä.

Ulrika: mä en syö maitotuotteita juuri ollenkaan ja otan neuvolan ohjeesta 1000 mg kalsiumia tabletteina joka päivä.

Inga: kyllä se siitä rupeaa maistumaan kun sitkeästi tarjoat. Voi vaatia montakin maistelukertaa, 10 kerrassa kai pitäisi aikuisen tottua makuun kuin makuun, ehkä sama pätee vauvoihin! Onhan sulla sose tarpeeksi löysää, jos on itse tehtyä? Mä tein ensin liian paksua ja sitten kun vertasin kaupan hedelmäsoseisiin, niin totesin että ne ovat paljon löysempiä ja löysänä sose meneekin alas ihan lusikoimalla suuhun. Liian paksu tulee pukluna ulos ja aiheuttaa kakomista/yskimistä. Mutta alussa tulee meilläkin aina irvistys edelleen, vaikka olisi tuttu maku ja hetken päästä sitten syödään jo innolla. Onhan siinä aika opetteleminen vauvalle.

Pikaisesti Ulrikalle vastailen unipussiin liittyen. Meidän unipussissa ei ole hihoja. Tytön kädet pysyy kuitenkin lämpimänä, kun muuten on niin hyvin pussukan lämmössä. Tässä linkki, josta löytyy suunnilleen samanmallinen pussi kuin meillä. Vetoketju sivussa aukeaa kainalon alta koko alaosaan asti ja olan yli tulee neppari. Lisäksi sivuilla on nauhat, mutta niillä en ole enää kiristänyt, kun tyttö on niin isokokoinen.

http://www.netanttila.com/products/large_173x244/4786687.jpg

Nyt kahvin keittoon. :)

Täällähän on juttua piisannut!!!
Hienoa! Itse olen ollut joulun jälkeen hieman laiskanlainen...
Eipä täällä kummempia ole sattunut, mutta aika tuntuu olevan kortilla.

Pojan 4kk mitat 7350g ja 66,2cm, hyvin kasvaa (saman kokoinen, mitä esikoinen 7kk :DDD )
Hymyilevä ja rauhallinen poika.

Odottelen hammasta puhkeavaksi. Alkoi kuolaaminen joulukuussa, oli piiiitkään tosi kiukkunen ja kalvoi kaikkea ja menetti hermonsa, kun ei saanut lelua kunnolla purettua.
On kyllä tosi turvonnut ala ien, että luulen että pian puhkeaa.
Jos vaikka tuo kiukkusuuskin hetkeksi helpottuisi.

Meillä unirätti myös ja olen kanssa miettinyt tuota unipussia.
Kaipaa kovasti varmaan turvaa ja öisin rauhoittuu jos kylkeen pistää peitto mötin.
Yöt tosin (kai niiden hampaiden takia) meni/menee välillä ihan pyllylleen, heräilee toisiaan ahkeraan, mutta taas viime yönä nukkuin 22-07 välin yhdellä klo3 syötöllä.
Tissi vielä "pää"ruoka, mutta syödään myös 1-2krt päivässä sosetta ja aamu-ilta puurot.
Tuttipulloa ei huoli, ei pidä korvikkeen tai vellin mausta.

-Jenni-

Kiitos Amorphis kuvasta! Tilasin samanlaisen pussin, katotaan miten siinä nukkuminen sujuu. Yöt menee kyllä ihan hyvin, ei valittamista. Päiväunet onkin sitten aivan oma lukunsa. Vaununkoppa on lopullisesti liian pieni ja poika ei oikein nuku ihan vain rattaissa, heräilee tosi herkästi. Koitan katsoa jostain vaunuja lainaan kuukaudeksi tai kahdeksi, koska sisällä nukkuminenkin on aivan toivonta torkahtelua.

Minkä kokoisia vaatteita teidän pikkuiset käyttää? Meillä käytössä 68-74cm, poika on niin paksu, että monet 68 kiristää :) 68cm toppahaalari ei enää mahdu. Hampaita on ehkä täälläkin tulossa, kuolaa valuu siihen malliin. Mun yksien puolituttujen 2vk vanhempi tyttö on 2,5kg keveyempi ja aivan eri mallilla veistetty, hupaisaa. Ja se tyttö on jo päiväkodissa 4x/viikko 9-17. Onneksi jäin hoitovapaalle, muutenhan meilläkin olisi ihan sama homma!

Poika on alkanut istumaan. Pysyy jo aika pitkään selkä suorassa istualteen, mutta kaatuu heti päätä kääntäessään :) En tosin kauheesti uskallaa istuttaa, onkohan se pahaksi selkärangalle? Onko teille neuvolassa sanottu mitään syöttötuolin käytöstä? Et milloin voi alkaa istuttamaan? Unohdan aina kysyä tällaisia käytännön juttuja, pitää kirjoittaa lista seuraavaa kertaa varten. Entä onko muilla karstaa päässä? Meillä pojalla on kunnon kerros, se on aika ällöttävää ja niitä rippeitä roikkuu koko ajan sen hiuksissa... Sitä saa aina vähän pois pesussa, mutta tuntuu palaavan pahempana takaisin. Yök.

Täällä alkaa kevät tekemään tuloaan, täytyy mennä kävelylle nauttimaan auringosta!

Hei!
Olette olleet ahkeria kirjoittelemaan. Meillä sairastettiin flunssaa koko perheen voimin useampi viikko ja nyt ollaan jo ihan kunnossa.

Poika kääntyilee joka suuuntaan ja yrittää ryömiä lelujensa perään. Kohta tulee 5 kk täyteen. Vaatekoko74 cm on sopiva. Pelkällä maidolla ei enää nälkä pysy loitolla, joten ollaan annettu pojalle hedelmä- ja vihannessoseita sekä joitakin 5 kk:lle tarkoitettuja kasvis-kanamössöjä. Yöunet ovakin pidentyneet kiinteiden aloituksen jälkeen ja samoin päiväunet saattavat kestää jopa 1-2 tuntia aiemman 10-20 minuutin sijaan! Pitkään tuskailin liian lyhyitten päiväunien takia.

Imetän vielä, mutta lisänä on korvike. Pojalle ei käy Nannit tai muutkaan tavalliset korvikkeet. Lääkärin opastuksella vaihdoimme erikoiskorvikkeeseen. Tuttavien vauvoilla samaa ongelmaa, että vauvojen vatsat eivät kestä tavallisia korvikkeita. Luulin pitkään, että se olisi harvinaista.

Meillä samaa ongelmaa vauvalla, että kädet ovat kylmät yöllä ja peitto potkittuna jalkopäässä. Olen pari kertaa laittanut pojalle puuvillatumput käsiin, mutta sekin auttaa vain vähän aikaa, sillä vauva imee ne äkkiä kosteiksi. Unipussia en ole ostanut, mutta ehkä pitäisi käydä katsomassa kaupassa, millaisia ne ovat. Mytyssä oleva peitto ei vauvaa lämmitä.

Meilläkin on halvat huvit. Missään "vauvaharrastuksissa" ei käydä, vaan aika kuluu mukavasti kotona leikkien, laulaen, kirjoja katsellen, ulkoillen ym. puuhaillen. Jossain vaiheessa aiotaan kyllä uimaan lähteä.

Kirjoitan myöhemmin lisää, mikäli saan sen verran rauhallista aikaa.

Entä onko muilla karstaa päässä? Meillä pojalla on kunnon kerros, se on aika ällöttävää ja niitä rippeitä roikkuu koko ajan sen hiuksissa... Sitä saa aina vähän pois pesussa, mutta tuntuu palaavan pahempana takaisin. Yök.

Varmaan tiedätkin, miten tuota hoidetaan. Meillä tuli karstaa pojan päähän, mutta se saatiin pois. Laitettiin perusvoidetta päänahkaan pariksi tunniksi ennen iltapesua. Voiteen annettiin vaikuttaa. Sen jälkeen pää pestiin vauvan shampoolla tai vauvan kylpysaippualla. Laimentamaton shampoo hierottiin päänahkaan kunnolla. Ei siis vettä sekaan. Se irrottaa perusvoiteen pehmittämän karstan. Vasta sitten huuhdotaan vedellä kunnolla. Tätä metodia kun toisti joitakin pesukertoja peräkkäin, karsta lähti. Pesun jälkeen päänahkaan voi laittaa perusvoidetta. Jotkut käyttävät vauvaöljyä, mutta oma kokemus oli, että perusvoide parempi.

Viimeksi muokattu:
Tänään aamulla tapahtui jotain aivan käsittämätöntä: kohta 6 kk ikäinen tyttö sanoi selvästi ääntäen "äiti"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jos mies ei olisi ollut hereillä ja kuullut sitä myös, olisin varmasti luullut nukahtaneeni ja nähneeni unta. Vahinkohan se varmaan oli, joku napsahti pienessä päässä hetkeksi kohdilleen ;) mutta aivan ihmeellistä ja ihanan kuuloista. Ja tosiaan täysin selvästi artikuloiden, ei mitään ätä, äti tmv.

Meillä aloitettiin iltapuurot ja nyt jäi ensimmäinen yösyötöistä väliin. Soseista en huomannut mitään vaikutusta yösyömiseen, edes kasvis-kanasoseesta, mutta puuro tepsi. Kävi siis eilen nukkumaan kahdeksalta ja heräsi eka kerran syömään kolmelta, kun normaalisti syö siinä puolenyön aikoihin ekan kerran.

Ihanaa Twiggy! Ne on sellaisia sulosointuja korvalle nuo ekat sanat, olivatpa tarkoittavia tai ei :).
Meidän pimun tarinoihin kuuluu kans ääntely, joka kuullostaa siltä, että hän sanoisi äiti. Pari kertaa siskonsakin on kuullut ja sanonut mulle, äiti hei, sisko sanoi äiti :D. Voi kun sulkkua <3.

Hei syysäidit!

Täällä on ollut vähän hiljaista viime aikoina niin tässäpä vähän kuulumisia. Eilen meillä oli 5 kk neuvola ja komeat oli mitat. 69 senttiä pitkä ja painoa 8650 g. Jälleen kerran ihmettelivät neuvolassa mitä kermaa sieltä äidistä oikein tulee :) Samalla sai taas rokotukset ja nyt on kyllä pikkusen lämpöä mutta ei sen kummempaa.

Soseiden aloittamisessa ollaan edistytty vähäsen eli ollaan jo maistettu seka perunaa, porkkanaa, päärynää että aprikoosia. Sopivan hidas tahti mutta nyt nuori herra jo ymmärtää mitä sille ruualle pitää tehdä. Kiitos vihjeestä Twiggy, taisi olla liian karkeata silloin ekoilla kerroilla. Vihannessoseet ajattelin tehdä itse mutta ainakin eksoottisimmat hedelmäsoseet ostaa valmiina. Tosin raskaana ollessani pakastin aika paljon marjoja tulevaa vauvaa ajatellen niin niitä saa sitten syödä loppukeväästä. Pientä pesänrakentamista oli silloin havaittavissa. Kyselin puurosta, lihasta jne mutta ohje oli että meillä ei ole mitään kiirettä kun kerran kasvaa niin hyvin niin odotellaan vielä niiden kanssa.

Kehityksestä vähäsen eli vauva ei vielä käänny mutta yritys on kova ja lähellä on. Pyörii navan ympärillä lattialla ja pyrkii myös koko ajan istumaan. Tämä on osittain myös vaikeuttanut syömistä koska vauvan mielestä sitterista pitäisi koko ajan päästä vielä paremmin istumaan. Yöt ovat edelleen tosi helppoja. Nukkumaan noin klo 20 ja syöttö noin 4-5 maissa, jonka jälkeen nukahtaa uudestaan ja herää klo 6.30-7. Saisi vähän myöhemmin kyllä herätä mutta illalla hereillä pitäminen ei oikein onnistu. Nukkuu kolmet päiväunetkin vielä.

Muuten päivät menee ihan mukavasti kunhan vaan pääse ulos eikä olisi niin kammottavan kylmä. Onneksi on jo vähän helpottanut. Ihanasti aurinko jo lämmittääkin! Ensi viikolla lähdetään vauvan kanssa Lappiin ja toivottavasti pääsisi vähän hiihtämäänkin. Ahkiota olisi tarkoitus vuokrata jos vaan onnistuu.

Kaunista päivää kaikille!
Inga

Komeat on mitat teillä Inga! Meillä oli 5 kk neuvolassa 65 cm ja 7450 g. Tällä viikolla onkin sitten jo 6 kk neuvola.

Itsetehdyistä soseista tuli mieleen vielä sellainen juttu, että mä innoistuin tekemään erilaisia sekoituksia juureksista ja vihanneksista pakkaseen, mutta ei ne sitten oikein maistuneetkaan. Kylässä syötiin sitten valmista kasvissosetta (sekoitusta) ja tutkin sitä sisältöä, niin siinähän on 50 % vettä! Eli maku oli toooodella paljon miedompi, kuin mitä mun tekemissä soseissa, johon laitoin esim. puolet perunaa ja puolet parsakaalia...ihme että ei oikein maistunut ;)

Vahingosta viisastuneena olen nyt tehnyt perunaan tai bataattiin pohjan ja lisännyt siihen vain vähän erilaisia makuaineita, ruusukaalia, herheitä, persiljaa tmv. ja nyt taas kotisoseetkin maistuu. Ajattelin vielä kokeilla vahvempien makujen kanssa niin, että teen oikein löysän "vellin", jolloin makukin on miedompi ja suurustan sen sitten sopivaksi soseeksi maizenalla, koska valmiissa soseissakin näyttää olevan maissitärkkelystä useissa.

Miten te muut kokkailette vauvan ruoat, jos teette itse?

Heippa täältäkin pitkästä aikaan.

Allergia hommelit eivät ole edenneet vielä oikein mihinkään täällä. Saatiin onneksi Suomesta allergialääkäriltä ohjeita miten edetään. Eli vältän itse maitoa ja nappailen kalsiumin sitten purkista ja tytölle ei anneta lehmänmaitoa missään muodossa. Yritetään täällä nyt päästä testeihin, mutta jos ei onnistu niin sitten on edessä Suomen reissu.

Yöt ovat rauhoittuneet, mutta edelleen syödään kaksi kertaa yössä. Ensin 1:n maissa ja sitten 4-5:n maissa. Mutta syötän mielelläni jotta tyttöön saadaan painoa lisää. Ensi viikon 5 kk tarkastukseen ei saada varmaankaan 6 kilon rajapyykkiä rikki. Vaatekoko 68 on nyt sopiva, tosin jotkut paidat on vähän väljiä. Muilla näyttää olevan hienoja lukuja 5 kk mittauksessa!

Soseiden kanssa edettiin ensin niin että niitä annettiin kerran päivässä ja nyt viikon ajan ollaan tarjottu kaksi kertaa päivässä. Ollaan maisteltu porkkanaa, perunaa, bataattia, päärynää, luumua ja maissivelliä. Itse teen vihannessoseet sekä maissivellin mutta hedelmät on tarjottu purkista. Soseesen laitan vihannesta, vettä ja öljyä ja pakastan jääpalakuutiorasiaan. Siitä ne on kätevä annostella. Miten olette valmistaneet hedelmät itse? Jos joku niin tekee niin vinkkeä otetaan vastaan.

Tyttö pänkeää istuma-asentoon koko ajan. Millaisia ohjeita ootte saaneet että milloin saa "istuttaa". Täällä sanotaan että ei missään nimessä saa istuttaa, mutta kuinka ne vauvat sitten oppii istumaan jos ei harjoittele :O

Moikka kaikki,
Mikäs siinä on että aina on niin kiireinen, ettei ehdi kuulumisia päivittämään vaikka muiden jutut luen mielellään!!

Puoli vuotta tuli täyteen viikko sitten. Kamala mitä vauhtia aika kuluu. Ekaksi neuvolakuulumiset.. Pituus 69,3cm ja paino 7325g pään ymp 44,7. Paino oli lähtenyt taas vähän laskuun, mitä ihmettelen kun syödään kuitenkin nyt kahdesti päivässä puuro ja lisäksi kaksi soseruokaa, jossa ainakin toisessa myös lihaa. Mutta kaipa ottaa sitten vähemmän rasvaista maitoa, kun muu ruoka täyttää masua. Paha mennä arvioimaan kun en tiedä mitä määriä tissistä menee. En kuitenkaan ole huolissaan sillä edelleen on oikein terveen pikku palleron näköinen, virkeä ja tyytyväinen. Ja toisaalta pituutta oli tullut nyt reilummin..

Uusia taitoja meillä on kontalleen pyrkiminen. Pääsee jo kyynärpäiden ja polvien varaan ja siinä katselee hetken aikaa. Pikkumatkoja ryömii ja pyörii itsensä ympäri. Selältä mahalleen kääntyminen onnistuu välillä, ilmeisesti vielä vahingossa. Jokellusta tulee paljon ja ääneen nauretaan päivittäin, yleensä siskonsa höpöttelylle tai hurjille "lentämistempuille" Tänään on taas vauvauinti päivä josta nautitaan kaikki ihan valtavasti.

Me ollaan nyt muutaman päivän ajan annettu ruoat syöttötuolissa istuen. Kyllä oli Luka onnellinen kun pääsi muiden kanssa ruokapöytään! Terkkarin mukaan selässä on vielä pientä pyöreyttä, mutta syöttötuolissa voi ruoan ajan istuttaa, muuten vielä vähän välttää.

Yöt meillä on mennyt vähän parempaan suuntaan. Reissun jälkeen meinasi mennä ihan höpöksi, kun parhaimmillaan olisi ollut taas tunnin päästä tississä kiinni, joten kun puoli vuotta tuli täytetn niin pidettiin pienehköä unikoulua. Eka kerralla minä luovutin 2,5 tunnin itkun ja valvomisen jälkeen. Muutaman päivän päästä tein uuden kokeilun ja valvottiin yhdessä, tassuttelin ja silittelin 1,5 tuntia kunnes nukahdettiin. Ja sen jälkeen ollaankin nukuttu ihan ok. Edelleen syödään kuitenkin ainakin yhdesti n. 3 aikaan. Toivottavasti mennään vaan parempaan suuntaan. :)

Mä teen n. puolen ruoista itse. Öljyä en ole muuten tajunnut lisätä, mutta muuten kai samalla tavalla kuin muutkin. Eli keitän vihannekset, (suosikkeja peruna, porkkana, bataatti, maissi) soseutan ja pakastan jääkuutioihin. Lisäksi olen keittänyt vähän paistijauhelihaa ja pakastanut niistä pieniä nyyttejä joita on helppo lisätä vihannessoseiden joukkoon. Tosin silloin pitää soseuttaa vielä uudestaan, kun jää liian karkeaksi muuten ja syljetään aika nopeaa pihalle.
Tänään tein lounaalle pikaruoan, joka oli oikea menestys. Eli raastoin porkkanan ja keitin sen eiliseltä jäädyn riisin, ed.mainitun jauhelihan ja maissin kera ja soseutin. Epäilin, että jäisi liian karkeaksi, mutta ilmeisesti maku oli niin hyvä, että meni tosi hyvin alas. Jonkin verran olen nyt laiskuuttani ostanut noita kaupan valmiita liharuokia, joihin sitten lisään omia vihanneksia, jotta menee alas.

Hedelmäsoseet ostan yleensä, mutta annan myös banaania, joskus mukaan sekoitan mummin kotitekoista sokeritonta hilloa. Lisäksi herkkua on mandariinilohkojen tai persikan imeskely.

En muista kerroinko jo, mutta reissu meni hienosti. Aivan mahtavaa kun ei mennyt uloslähtiessä puolta tuntia siihen että saadaan kaikille vaatteet päälle. Meillä oli huoneisto, jossa pystyttiin hyvin keittelemään soseita ja syömään milloin haluttiin. Poika nukkui siskon kanssa omassa huoneessa ja heräsi vain kerran aina syömään. Päästiin uimaan ja nautittiin valtavasti. :) Menolennolla meni väsymys yli, kun päikkärit jäi välistä ja sitten ei heti saanut unta, joten varmaan pari tuntia meni itkiessä. Sitten lentoemo tuli auttamaan, kertoi olevansa toiselta ammatiltaan terkkari ja äiti ja neuvoi hieromaan vauvaa, kun koneessa olo saattaa kuulemma aiheuttaa ilmavaivoja. Ja kuin ihmeen kaupalla siihen Luka simahti ja nukkuikin loppumatkan, (meillä oli siis loistopaikat ja se seinään kiinnitettävä koppa,jossa pystyi nukkumaan.) Paluulennolle olin varalta laittanut supon, kun kärsittiin pikkuflunssasta ja se menikin loistavasti. Ehdottomasti suosittelen matkustamista vauvan kanssa! Toki reissu oli vähän erilainen kuin aiemmat miehen kanssa kahdestaan, mutta kun asennoituikin siihen, että hotellilla joudutaan istumaan illat kun lapset nukkuu niin matka oli äärimmäisen rentouttava.

Mitähän vielä. Töistä tuli soitto milloin palaan ja näillä näkymin ensimmäinen työpäivä olisi 5. syyskuuta. Kesän aion siis olla kotihoidon tuella, mutta sen jälkeen on pakko lähteä töihin, tosin aion tehdä vain 4 päivää viikossa..

Kevättä alkaa olla jo ilmassa, ainakin meillä aurinko paistaa ja linnut laulaa, ihanaa!
Neppu ja Luka

Twiggy, ihanaa! Minustakin kuulostaa aina välillä että poju sanoisi äiti, mutta varmaan se on ihan vahingossa vielä. Niin ja meillä tuntuu ylhäällä pieni hampaan alku ja se vaivaa selvästi välillä. Tänään pakastin mangososetta jäätelötikkuihin, jotta saa niitä sitten imeskellä kipuun.

Sellainen asia mielessä että kauanko aiotte vielä imettää? Vai oletteko jo lopettaneet? Jo olette niin miten se sujui käytännössä?

Inga

Imetän vielä, mutta lopettaminen on harkinnassa...mulla on rinnat tosi huonossa hapessa (iho rikki ja hieman tulehtunut ollut jo pari kk) ja nyt vielä rintatulehdus pukkaa päälle + mulla on sellaset suihkutissit, että meillä on kaikki paikat mun maitoroiskeissa ja patjatkin varmaan jo ihan pilalla. Suoraan sanoen siis rupeaa vähän kyllästyttämään, mutta toisaalta kun sitä maitoa riittää ja se tytölle vielä maistuu, niin tuntuu hieman tyhmältä lopettaa.

Mutta mua kiinnostaisi kovasti myös, että miten se imetyksen lopettaminen käytännössä sujuu, kun tämä rintatulehduskin on varmaan seurausta siitä, että maitoa menee vähemmän/harvemmin kiinteiden aloituksen myötä + kun yösyötöt on harventuneet. Sitten jos lopettaa, niin eikös se maito vaan pakkaudu tisseihin ja aiheuta just tukoksia..?

Viimeksi muokattu:
Imetän vielä, mutta lopettaminen on harkinnassa...mulla on rinnat tosi huonossa hapessa (iho rikki ja hieman tulehtunut ollut jo pari kk) ja nyt vielä rintatulehdus pukkaa päälle + mulla on sellaset suihkutissit, että meillä on kaikki paikat mun maitoroiskeissa ja patjatkin varmaan jo ihan pilalla. Suoraan sanoen siis rupeaa vähän kyllästyttämään, mutta toisaalta kun sitä maitoa riittää ja se tytölle vielä maistuu, niin tuntuu hieman tyhmältä lopettaa.

Mutta mua kiinnostaisi kovasti myös, että miten se imetyksen lopettaminen käytännössä sujuu, kun tämä rintatulehduskin on varmaan seurausta siitä, että maitoa menee vähemmän/harvemmin kiinteiden aloituksen myötä + kun yösyötöt on harventuneet. Sitten jos lopettaa, niin eikös se maito vaan pakkaudu tisseihin ja aiheuta just tukoksia..?

Infoa imetyksen vähentämisestä/lopetuksesta kaipailen minäkin.. :) Tyttö on opetettu nukahtamaan rinnalle ja on siis melkoinen takiainen. Varovasti olen alkanut miettiä imetyksen lopettamista. Toisaalta kuten Twiggykin totesi, lopetus tuntuisi tyhmältä, kun kerran maitoa tulee. Ja siis olen kyllä ihan täysillä nauttinut imetyksestä, se on ollut helppo tapa ruokkia pientä ja lisäksi paras lohtu <3. Ehkä jonkinlainen hellä unikoulu ainakin olisi jo paikallaan? Olisi ihana mennä johonkin ilman sitä ainaista kiirettä tietäen, että tyttö ei saa hepuleita, jos äiti on poissa edes vähän kauemmin kuin 2 tuntia.

Minullakin on nyt vähän ajan sisällä meinannut tulla kaksi tulehdusta. Onneksi vanhan kansan konstit ovat auttaneet (kaalinlehdet) ja kuuria ei ole tarvinnut syödä. Minäkin mietin, tuleeko niitä tukoksia nyt, kun maitomäärät ovat pienemmät kiinteistä johtuen. Tyttö syö jo puuron x2 ja kasvis- sekä liharuoan joka päivä. Lisäksi hedelmää pieninä herkkupaloina vaihtelevasti. Rinnalla tyttö malttaa olla, jos pidän kiinteiden annon jälkeen pienen tauon, tai jos annan kiinteät vasta maidon jälkeen.

Viikko sitten oli 6kk neuvola. Tyttö sairasti ensimmäisen kunnon flunssan juuri sitä ennen ja kun ei ollut ruoka pahemmin maistunut, ajattelin hänen ehkä olleen saanut painoa maltillisemmin. Luulo oli kuitenkin väärä, kuukaudessa oli tullut 800g lisää painoa. Kymppikilon raja alkaa häämöttää, nyt 9800g ja 72,5cm.

Annikki27 kyselit istuttamisesta. Meillä on tyttö istunut syöttöttuolissa ruokailujen ajan noin 5,5-kk:sta lähtien ja välillä lattialla imetystyynyllä tuettuna pieniä hetkiä. Neuvolassa kannustivat pitämään sylissä istuma-asennossa jo 5kk käynnillä.

Nyt iltapalan laittoon.

Amorphis

Viimeksi muokattu:
Apua! Tiedättekö miten yhdellä tissillä imettäminen onnistuu? :) Mulla on koko imetyksen ajan tullut toisesta rinnasta enemmän maitoa,kun toisesta. Nyt sitten kun kiinteet alotettiin ni tuntuu et toi toinen on melkeen kokonaan lopettanu tuotannon. Yritän tarjota sitäkin vauvalle varsinkin öisin,mut ei suostu imee ku hetken ja sit alkaa kauhee huuto. Toinen tissi taas on ihan kova maidosta. Että siellä sitä on :) Kiva kokoero niissä on kans :) Mut ei se huoleta,uskon et ku lopetan imettämisen ni palautuu ainaki enemmän samaan kokoon. Mutta tällästä mä täällä stressaan.

Joo ja hän on tälläsen kivan uuden rytmin ottanu et 7 ylös :)

Nin ja alko jokunen viikko sitte kääntymään :)

Mutta nyt se tarttee aamupalaa,palaillaan.

Jenna&Eetu pian 6kk!!

Yhteistyössä