Syysvauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ---
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

---

Vieras
Twiggy: ensimmäinen lapsi, luomu, 33 v., Varsinais-Suomi, la 1.9. Tyttö syntyi 20.8.
Syyspaketti: ensimmäinen lapsi, luomu, 30.v. la 1.9. Poika syntyi 15.9.
vivi: toinen (poika 05), 34v, pirkanmaa, la 4.9.
Jenni83: Toinen (tyttö 05) , 27v, pirkanmaa, la 6.9. Poika syntyi 21.9.
Tiiko: Ensimmäiset lapset, clomivauvat, 27v, satakunta, la 6.9
Helinä: Ensimmäinen lapsi, luomu, 23, Kuopio, la 10.9. Poika syntyi 21.9
pirita: kolmas lapsi (kaksoset 00), luomu, 36 v., pk-seutu, la 11.9. Tyttö syntyi 7.9.
Martsu84: Ensimmäinen lapsi,hoidot clomifen+metforem,26v,Oulun seutu,la 12.9.
Syysmasu: Kolmas lapsi (tytöt, -03, -05), Keski-Pohjanmaa, la 15.9
Inga: Ensimmäinen lapsi, luomu, 35v, pk-seutu, la 16.9. Poika syntyi 22.9.
Halia: Ensimmäinen lapsi, luomu, 21v, Päijät-Häme, La 17.9 Poika syntyi 10.9
Varpu: Toinen tuplana, clomit+pregnyl (poika-06), 32v., Keski-Suomi, la 19.9. Tytöt syntyi 9.9.
Jenna: Ensimmäinen lapsi, luomuvauva, 22v , Turku, la 19.9
Nanna2010: Ensimmäinen lapsi, luomu, 25 v, Itä-Uusimaa, la 19.9.
Sari:ensimmäinen lapsi ,luomu,33v,helsinki, la21.9
Mai*82: Toinen (tyttö 09), luomu, 27v, itä-uusimaa, la 24.9.
Nea: Ensimmäinen lapsi, luomuvauva, 28v, Etelä-Karjala, La 26.9.
Syysmiss: Toinen (poika 07), 30v, pk-seutu, la 26.9. Tyttö syntyi 23.9.
Annikki27: Ensimmäinen lapsi, luomu, 27v, ulkomaat, la 27.9.
Angsteri: Toinen (tyttö 08), luomu, 31v, la 28.9
Ulrika: Toinen (tyttö 05), 28v, la 3.10.(suomessa LA 26.9.) Poika syntyi 25.9

Aloitin nyt meille uuden ketjun tälle puolelle.

Meillä poika täyttää huomenna 1kk. Nopeasti mennyt aika! Elämä sujuu ihan leppoisasti, vauva on aika rauhallinen tapaus. Yöt on tosin välillä aika hulabaloota, mutta onneksi ilman suurempia itkuja, lähinnä vaan kitinää. Imetys sujuu oikein hyvin ja poika viihtyykin rinnalla tosi paljon. Käytiin viimeksi keskiviikkona punnitsemassa ja painoa oli 3.9kg (synnäriltä lähtiessä 2.9 eli kilo oli tullut kolmessa viikossa!). Poika on viimeisen viikon aikana alkanut puklaamaan ja välillä tosi paljon, tänäkin aamuna tavaraa tuli nenästäkin.
Meillä on tutti käytössä ja musta tuntuu, että se saa hirveetä paheksuntaa aikaiseksi terveydenalan ihmisten keskuudessa täällä. Ranskassa lapset imee paljon peukkua ja joidenkin kätilöiden mielestä se on parempi kuin antaa tutti...! ?No meillä pysyy tutti suussa, en haluu peukkuvauvaa, joka vielä 5v imisi peukaloa. Odotan, että poika hieman kasvaa ja aloitetaan sitten kestovaippakokeilut. Nyt se on vielä niin luikero, ettei kestovaipat pysy päällä. Ainoat vaipat, jotka meillä pitää vuotamatta on pampersit. Ollaan kokeiltu muitakin, mutta aina vuotaa.
Millaiset suositukset Suomessa on kylvyn ja vitamiinien suhteen? Täällä suositellaan kylpya joka päivä, mutta ei olla kyllä jaksettu ihan joka päivä kylvettää. 1.5 v asti annetaan ADEC-vitamiiniyhdistelmää ja täysimetyksen ajan annetaan K-vitamiinia.
Vähän on vielä päivärytmeissä hakemista. Esikoinen käy koulussa ja se viemiset ja hakemiset tahdittaa päiviä. Meillä oli sukulaisia non-stoppina syntymästä aina tähän viikkoon asti eli ei senkään takia ole oikein saatu mitään selkeetä rytmiä elämään. Isosisko on suhtautunut tosi hyvin pikkuveljeen ja auttaa hoitamisessa. Yritetään kuitenkin antaa myös tytölle paljon omaa aikaa ilman vauvaa. Esikoisen vauva-aikana en meinannut jättää sitä yksin edes isän kanssa, mutta nyt tämän toisen jätän kyllä ihan surutta. Ihana käydä esikoisen kanssa vaikka kaupassa tai kirjastossa, kun tuntuu yht'äkkiä niin isolta ja vastuuntuntoiselta :)
Mä olen toipunut tosi hyvin synnytyksestä. Muutama kiloa jäljellä, mutta muuten ei ole pitkää aikaan tuntunut siltä, että olisin synnyttänyt. Vanhat farkut kinnaa vielä, mutta eiköhän niihinkin taas joskus mahdu :) Ensi viikolla on jälkitarkastus ja sen jälkeen aloitan lantionpohjan lihasten kuntoutuksen kätilön kanssa. Täällä saa ilmaiseksi 10 kuntoutuskertaa aina synnytyksen jälkeen. Mielialat kyllä heittelee vähän hormoonihuuruissa ja itku on herkässä.

Nyt suihkuun ja päivä käyntiin. Kirjoitelkaahan kuulumisia!

ulrika ja poika 1kk

Kiitokset Ulrikalle ketjun perustamisesta! Itse olin jo kerran aikeissa perustaa, mutta jäi aikeeksi, vauva oli toista mieltä!
Tytöllä tuli eilen kuukausi täyteen. Aika hulinaa on ollut täälläkin tämä alku, öisin valvotaan, päivisin sentään nukkuu pari pidempää pätkää. Eli rytmi on vielä ihan sekaisin. Vatsavaivoja ei onneksi ole ollut kuin vähän, mennään osaimetyksellä ja olen aina korviketta antaessa antanut Cuplatonia. Ne vähät vatsavaivat johtuu kylläkin siitä, että tyttö kakkaa vain joka toinen tai kolmas päivä. Sitten räjäyttääkin aina kerralla vaipan täyteen niskavilloja myöten!
Meilläkin on tutti käytössä, tyttö ei kyllä aina sitä huoli, varmaan jätän pois kunhan tästä alusta päästään. En minäkään antaisi peukaloa imeä!
Lantionpohjalihasten tunnistamisharjoitukset aloitin noin viikko synnytyksestä ja siitä parin päivän jälkeen aloitin ohjeen mukaiset kuntoharjoitukset 2-4 kertaa päivässä. Nyt neljä viikkoa synnytyksestä, ja alkaa tuntumaan jo lähes siltä kuin ennen synnytystä. Syviä vatsalihaksia olen myös vähän harjoittanut, ei vielä muita, rako tuossa navan yläpuolella tuntuu vielä selvään. Lisäksi olen käynyt lähes päivittäin 30-45 min vaunulenkillä. Painon olen saanut putoamaan jo 1 kg alle lähtöpainon, mutta vanhan vaatteet kiristää vielä. Osasta housuja ei mene nappi kiinni. Ja onhan tuo maha semmonen pullataikina vielä.
Meillä kylvetään joka ilta, ekat kaksi viikkoa vain joka toinen ilta. Ohjeena vissiin, että vauvan ihon mukaan, joillain niin kuiva iho ettei joka päivä voi kylvettää.
Vitamiineista Suomessa ohjeistetaan vain D-vitamiini alkaen 2 viikkoisesta.

No nyt täytyy taas rientää avaamaan maitobaari, palaan taas!

Syysmiss

Moikka!

Löysinpäs teidät :)

Täällä on sujunut kaikki tosi hyvin, vaikka aluksi oli kyllä kauhu kuvat miten arki alkaa vauvan ja 5v uhmakkaan tytön kanssa, mutta hyvin on alkanut!
Olihan tyttö aluksi hieman mustis, mutta suurimmat kohtaukset takana päin.
Kyllähän sen ymmärtää, kun esikoinen ollut yli 5 vuotta vanhempien ja isovanhempien silmäterä ja yhtäkkiä siinä onkin vauva jakamassa huomiota!
Itsellä meni hetki, että miten hitto se vaippa puettiinkaan ja aikaa meni yhen vaipan vaihtoon, mutta nyt menee kuin vanhalla tekijällä!
Yllärinä tietty tytön jälkeen tuo, että poika tosiaan pissii päälle ;D
Että ilmakylpyjä antaessa pitää laittaa pyyhe siihen päälle...

Kovin on rauhallinen ja tyytyväinen poika ollut.
Saattaa sitterissä istua ja hölistä pitkänkin tovin, joten oon saanut koti askareitakin tehtyä samalla. Ja aina, kun käyn katsomassa poikaa, saan vastalahjaksi ison hymyn :)
Ja koska vauva on ollut tähän asti aikas helppo ja nukkunut suurimman osan öistään huutamatta (syö kyllä 2krt) on itsekkin ollut virkeä.

Painoa tuli raskaus aikana 13kg, nyt lähtenyt 10kg, että pudotettavaa olisi vielä. Sitten vielä menin lihomaan ennen raskautta 3kg, että jos sellasen 5kg ainakin sais pudotettua olisin tyytyväinen. Vaikka olen nytkin ihan normaali painoinen, mutta mitkään mun vanhat housut ei mahdu päälle, muuurrrrr!!!!
Vaunu lenkkejä oon tehnyt nyt 3krt viikossa, että kunhan tästä nyt saa vierailut pois alta niin pääsee kunnon rytmiin.
Imetän ja maitoa on tullutkin valtavasti. Pojan 1kk mitat 4,8kg ja 57cm.
Ristiäiset sunnuntaina 7.11.

-Jenni-

Täälläkin on arki lähtenyt rullaamaan jotenkin. Poika syö tosi hyvin ja on melko tyytyväinen vaikka onkin muutaman kerran ollut tosi hermostunut iltaisin. Huutaa selvästi mahakipuja mutta syliin a pystyasentoon pääseminen auttaa vähäsen. Maitohappobakteerit ja Disflatyl on käytössä myös. 4,,5 viikon ikäisenä mitat 58 cm ja 5,1 kg. Minulla tulee tosi paljon maitoa eli siitä ei ainakaan tarvtse olla huolissaan! No niin, nyt heräileekin vaikka luulin että nukkuu eli lisää kuulumisia myöhemmin. Meilläkin muuten ristiäiset 7.11. Pitäisi vielä nimi päättää...

Hei kaikki!

Meillä alkaa pikkuhiljaa jotenkuten löytymään järki tähän hommaan ;) Vauvallahan on alusta asti ollut jotain rytmintapaista, mutta kun neiti ölisee ja röhkii ja itkeskelee unissaan öisin, niin mä en ole (vieläkään) saanut nukuttua kunnolla. Mutta nyt on muutettu ja ristiäiset ovat tulevana sunnuntaina ja järjestelyt hyvässä mallissa (kiitos anopin ja äitini, itse en ole kyennyt oikein mihinkään). Edelleen mulla on aika itkuinen olo, se voi kuulema johtua myös tästä imetyksestä, ei pelkästään valvomisesta! Äitini työkaveri oli joutunut lopettamaan imetyksen kokonaan, kun oli saanut niin pahoja mielialaoireita :( Täysimetyksellä siis edelleen mennään, mutta katsotaan kuinka kauan suoraan sanoen jaksan sitä jatkaa.

Multa tulee maitoa, mutta olen alkanut epäillä, että se ei enää ihan riitä tytön tarpeisiin. Ainakaan iltatankkaukseen, koska tyttö on ollut aika itkuinen iltaisin + heräilee edelleen tosi usein syömään öisin. Välillä oli jo 4, 5 jopa 6 tunnin pitempi pätkä/yö, mutta nyt on menty vähän takapakkia siinä ja herätyksiä tulee välillä taas ihan kahden tunnin välein. Jonain iltoina ole ottanut pakkasesta lisämaitoa ja ne menee poikkeuksetta alas ihan mukisematta vielä normaalin iltatissittelyn jälkeen vaikka vauva vaikuttaisi ihan tyytyväiseltäkin!

Tuossa kahden kk:n tietämillä alkoi kivat iltaraivarit. Tyttö parkuu täysin hysteerisenä noin 20 minuuttia ja nukahtaa sitten ihan yhtäkkiä syliin. Onneksi ei ihan joka ilta ole, mutta useamman kerran viikossa. Aika raskasta, kun ei voi tehdä mitään muuta kuin kannella huutavaa kääröä sylissä, mutta tämänkin ongelman vissiin aika ratkaisee. Onko muilla ollut tällaisia iltaraivareita? Koliikkia se ei varmaan ole, koska siinähän tuo itkun määrä ajallisesti pitäisi kai olla monta tuntia illassa.

Muuten menee ihan ok ja vauva on päivisin tyytyväinen ja juttelee kovasti, hymyilee ja pääkin rupeaa jo pysymään aika hyvin ylhäällä, jos vauvan laittaa esim. lattialle vatsalleen.

Moi kaikille!
Kiitos Ulrika kovasti ketjun perustamisesta!
Meillä tyttö täyttää viikon päästä jo 2 kk. Pääasiassa meillä on mennyt hyvin. Tyttö nukkuu yöt, herää tietysti syömään pari kertaa, mutta nukahtaa melko nopeasti uudestaan. Toisinaan "vinkuu" ja tuhisee syöttöä ennen ja sen jälkeen puolesta tunnista tuntiin, mikä häiritsee etenkin mieheni unta. Minä saan kyllä hyvin nukuttua silloinkin :-)

Twiggy: Meillä on kanssa iltaraivarit. Luin miehelleni oikein ääneen kirjoittamaasi pätkää, sillä olisin voinut kirjoittaa sen itse! Raivarit alkoivat vajaan kuuden viikon iässä eli niitä on nyt jatkunut runsaat kaksi viikkoa. Joka ilta huudetaan, mutta raivariaika tai -kesto ei ole säännöllisiä, joten tulkitsen ettei ole koliikkia. Todennäköisesti mahan kipristelyä tai sitten vaan väsymisestä johtuvaa huutoa - tai jopa nälkää? Terkkari sanoi, ettei olisi nälkää, sillä jos tarjoan huutavalla tytölle rintaa, suuttuu vielä enemmän ja huutaa ihan sinipunaisena sen jälkeen. Näin ei kuulemma toimi nälkäinen lapsi.
Välillä huutoa on ollut 45 minuuttia, välillä 5 minuuttia. Aloitin viime maanantaina antamaan cuplatonia jokaisella syötöllä ja mun mielestä se on vähentänyt huutamista. Olemme olleet tosin iltaisin tällä viikolla "liikenteessäkin" eli ehkä tytöllä on ollut niin paljon muuta mielenkiintoista tekemistä, että ei ole ennättänyt huutaa... :-) Eli en tiedä mistä huudon vähentyminen johtuu, mutta olen todella iloinen että on vähentynyt.
Iltaraivarin vuoksi luulin, että neitokainen inhoaa myös kylvettämistä. Mutta kun kylvetinkin aamulla, hän jokelteli iloisesti ja selvästi nautti kylvystä.

Mulle annettiin ohjeeksi kylvettää aluksi vain 1-2 kertaa viikossa, jotta iho ei kuivuisi. (Vaikka ei ole näkyvästi kuiva.) Toki pyllyä pestään "koko ajan", ja muutakin kehoa tarpeen mukaan, miten nyt puklua ym. on tullut. Mutta siis ammeeseen tyttö on laitettu toistaiseksi vain 1-2 krt / viikko.

Oma jaksaminen on ollut toistaikseksi ainakin hyvä. Nautin hirveästi vauvasta ja kotona olemisesta! Väsynytkin tietysti toisinaan olen, mutta se ilmenee lähinnä pinnan lyhyytenä. Kun isommat lapset riitelevät, ei kauan kestä kuunnella...

Meillä on jo mukavasti vakiintunut päivärytmi. Vauva heräilee kahdeksan yhdeksän aikaan, nukahtaa lyhyille aamupäiväunilleen jo tunnin päästä. Puolen päivän aikaa joka päivä lähdemme ulos kärryttelemään. Tyttö nukkuukin siitä sitten iltapäiväunia ulkona reippaat 4 tuntia. Illalla on vielä ainakin yhdet pienet väliunet ennen varsinaista yöunta.

Tällaista siis tänne... Kirjoitelkaa, miten menee!
Jaksamista kaikille! Nauttikaa ihanasta pallerosta.
t. Pirita

Moi

Täälläkin edelleen elo rullaa ihan rattoisasti vauvan kanssa. 1kk tarkastuksessa mitat oli 56cm ja 4190g eli ihan kivasti on kokoa tullut. Nyt vauva on yskinyt viikon ja käytiin viime viikolla lääkärissä eikä ollut keuhkoissa ainakaan silloin mitään. Nyt yskä jatkuu edelleen, mennään illalla uudestaan näyttään.

Mulla oli tänään jälkitarkastus ja kaikki ihan ok. 2kg vielä jäljellä, mutta muuten kroppa palautunut aika hyvin. Mitä ehkäisyä olette miettiineet? Mun pitäisi nyt aloittaa pillerit, mutta otan varmaan kierukan vuoden alussa. Unohdan aina ottaa pillerit, ei ole mun juttu. Millainen teidän jälkitarkastus on ollut? Mulla oli oman gynen kanssa tosi nopee käynti. Ei edes mitannut verenpainetta. Olin pettynyt, se ei kysellyt juurikaan mun voinnista yms. Vauva nitisi nälissään vaunuissa ja mulla meni jotenkin pasmat sekaisin enkä muistanut itsekään puhua kaikesta, mistä piti. Ensi viikolla alkaa se lantiopohjan kuntoutus tutun kätilön kanssa, sen kanssa voi onneksi sitten jutella enemmän.

Mä nautin hirveesti tästä kiirettömästä vauvaelämästä kaiken kuluneen vuoden stressin jälkeen. Yritän nähdä säännöllisesti kavereita ja käydä ihmisten ilmoilla, etten höperöidy kotona. Mukavaa, kun on lapsettomia kavereita niin voi puhua muustakin kuin vauvajutuista. Pysyy vähän kiinni aikuisten maailmassa :)
Meilläkin on suurinpiirtein järjellinen rytmi, vaikka yöllä voisinkin nukkua vähän enemmän. Pojalla on kanssa mainitsemianne iltaraivareita, ei joka ilta, mutta silloin tällöin. Sama kuvio, rääkyy naama punaisena tissi suussa, mutta rauhoittuu sitten yht'äkkiä tai kun kävelee pitäen sitä pystyasennossa. Ehkä se on vain sellaista sekavaa väsymystä. Ollaan ruvettu kylvettään joka ilta, koska poika tuntuu nauttivan siitä paljon ja on kylvyn jälkeen tosi rauhallinen. Sellaisina iltoina kun ei ole huutokohtauksia poika nukahtaa imetyksen jälkeen yksin omaan sänkyynsä.

Joko olette päättäneet nimen? Meillä nimi annettiin virallisesti jo synnärillä. Me ei kasteta vauvaa ollenkaan. Ollaan sähelletty papereitten kanssa, tuottaa aina vähän hommaa tällainen kahden maan välinen toiminta.

Mukavia syyspäiviä vaavienne kanssa ja hyviä ristiäisiä kaikille, joilla sellaiset lähenee!

ulrika ja poika 5vk ja risat

Täällä menee vähän valvoessa.. päivisin nukkuu tosin hyvin, mutta etenkin alkuyöstä valvotaan. Varmaan jotain tuollaisia iltaraivareita kuin teillä muillakin. Illasta torkkuu pikku pätkiä, sitten valvoo putkeen 2 tuntia ja huutaa sen jälkeen tunnin. Yritän nukuttaa, mutta ei vaan mitenkään nukahda. Viime yönä nukahti vasta klo 02.. vähän on silmät ristissä, kun esikoisen kanssa täytyy nousta aamulla. Onneksi esikoinen käy hoidossa kolmena päivänä viikossa, niin saan päivällä välillä nukuttua.
Ja tästä väsymyksestä ja stressistä johtuen mulla alkaa taas tissimaito loppumaan. Samoin kävi esikoisen kanssa. Enemmän ja enemmän menee korviketta. Imetän kuitenkin niin kauan kuin maitoa tulee edes vähän.
Meillä oli mitat 1kk neuvolassa 53cm ja 4600g. Pituus menee nolla käyrällä, paino vähän alle +1 käyrän. Oletteko käyneet muuten täällä:

Verkkoklinikka.fi :: Terveyslaskurit

Mulla oli kanssa itkuinen olo ensimmäiset neljä viikkoa, nyt alkaa helpottamaan. Jälkitarkastusta ei ole vielä tehty. Paino on laskenut lukemaan ennen raskautta, mutta siihen on jämähtänyt. Käyn päivittäin 1-2 liki tunnin vaunulenkkiä enkä pahemmin herkuttele, mutta silti ei paino laske! Toivoin, että olisin saanut nopeammin vielä pari lisäkiloa putoamaan.

Haukotus.. taidan mennä nyt nukkumaan.

Syysmiss ja nyytti 6vko

Kiitos ketjun perustamisesta!

Meillä poika on nyt 7 viikkoa ja melkoinen touhupakkaus näyttää olevan. Hän syö lähes jatkuvasti ja välillä rintamaito ei riitä, joten ollaan jouduttu turvautumaan korvikkeeseen. Poika nukkuu toisinaan yön yli, mutta joskus hän herää kerran tai kaksi syömään. Korvikemaidosta on tullut ilmavaivoja, joihin ollaan ostettu Disflatylia ja Cuplatonta, joista ensimmäinen näytti tehoavan paremmin kuin jälkimmäinen.

Vaippoja joudun vaihtamaan vauvalle varmaan 12 kertaa vuorokaudessa, sillä pissaa tulee tietysti isot määrät, kun poika syö niin paljon. Käytössä on kertakäyttövaipat, vaikka alkuun hankin jonkin verran kestoja. En vain jaksanut niiden kanssa sählätä, sillä pyykkiä tulee ihan hirveästi jo nyt, koska vauva on kova puklaamaan. Paitoja ja bodeja menee varmaan 3-6 kappaletta päivässä ja märkiä pukluharsoja tulee jatkuvasti. Vauva on isokokoinen ja nyt käytössä on jo 64-70 cm vaatteet, kun äitiyspakkauksen pienimmät vaatteet kävivät pieneksi heti. Ne 50 cm vaatteet eivät koskaan sopineetkaan.

En ole vielä saanut aikaa jälkitarkastukseen. Mitä siellä tehdään?

Hei liityn kanssa tänne, olin jossain vaiheessa tuolla odotuspuolella mukana ja lopuksi ainakin lukien juttujanne. Nyt sitten taas täällä :)
Eli meille nyt kanssa sitten tyttö 6 viikkoa ja esikoinen tyttö kohta 3 vee.
Ihan mukavasti on taas vauva-arki lähteny käyntiin, vähän muistin virkistämistä..nopeasti tuntuu edellisen vauva-ajan jutut unohtuvan!
Pääasiassa täällä kanssa syöden ja nukkuen, ja muutamia virkeämpiä hereillä olo aikoja. Yöt nukutaan aika kivasti, parilla syötöllä yleensä pärjää. Ja pari 5-6 pitempää jaksoa kanssa jaksanu nukkua. Meillä tyttö nukkuu vieressä, mutta varmaan parin viikon sisällä nostetaan omaan sänkyyn meidän sängyn viereen. Saa mieskin paremmin kuulemmin sitten nukuttua kun on tilaa!!heh..
Vaikkakin välillä mies on sohvalla, patjalla, esikoisen kanssa patjoilla ym ..näitä kivoja nukkumisjärjestelyjä..
Meillä kanssa ollu iltahuutoja, nyt kun vihdoin pienen "painostuksen" kanssa suostunu ottaan tutin niin helpottanu. Kun kanssa siihen huutoon ei ole syliasento auttanu, ei tissi, ei korvike pullosta ym..pystyasento olalla joskus helpottanu. Tuntuu että se on ollu sellasta yliväsymys huutoa..ja tosiaan nälkäänsä ei ainakaan ole huutanu. Mutta nyt siis tuntuu että normalisoitunu tilanne ja jotain rytmin tapastakin löytyny..
Meilläki esikoinen 10 pvää kuussa päikyssä niin saadaan me vauva-aikaa ja esikoinen todella kaivattua leikki/kaveri aikaa.
Ja imetyksellä menty mutta korviketta saanu jos ollaan jossain käyty tms..Rytmi on suurinpiirtein sellanen että aamulla herätään 8-10 välillä, syödään , sitten pienet torkahtelut, syöntiä ja 12-14 pidemmät päikyt n.3 tuntia. syöntiä ja illalla satunnaisesti yhdet pienemmät torkut tai pienempiä torkahteluita ja yöunille n.10-11..saattaa joskus alotella kasin ysin aikaankin mutta lopullisemmat yöunet vasta kun itsekin mennään sänkyyn.
Jooh, mutta nyt pikkutyyppi pukeisiin ja päikkyläistä hakemaan.

Siis onko teillä esikoinen hoidossa kun olette vauvan kanssa kotona????? Täh???? Miksi ihmeessä???

Juu kyllä meillä on jatkettu päikkyä näin, tyttö on enemmän kuin mielissään kun pääsee mieluiseen päiväkotipaikkaan leikkimään ja touhuilemaan kavereiden kanssa. Kyselee välillä "kotipäivinä" että koskas taas pääsee päikkyyn :) Vaikka siis kotonakin viihtyy ja ei kai me niin kurjaa seuraa olla (heh) mutta siis tykkää käydä siellä. Ja kahden kolmen aikaan sieltä jo haetaan pois, ja silloinkin välillä tyttö harmissaan leikkien keskeltä kysyy jo että mIks jo nyt tulitte, leikit on kesken!
Mutta siis olemme vasta muuttaneet uudelle alueelle jossa asuu myös lapsiperheitäkin mutta ei vielä olla ehditty tutustumaan että tässä ei hänellä siis niin päivisin olisi kaveria.
Samoin ovat tehneet muutkin kaveriperheemme johon on vauvoja nyt tullut ja kaikilla toiminut hyvin. Mutta kukin tekee miten tykkää..ja tilanteet ovat erilaisia. Ja tietenkin minkälainen hoitopaikka jne..Meillä tyttö ollut hoidossa jo vuosi ja 2 kk iästä alkaen joten tuttu juttu, ja alusta alkaen viihtynyt hyvin.Mutta siis näin ainakin meillä.

Viimeksi muokattu:
Meillä myös esikoinen jatkanut päiväkodissa 3 päivänä viikossa, kuusi tuntia kerrallaan. Tämä sopii meille. Tästä asiasta on kiistelty jo tarpeeksi muissa ketjuissa.

Ihan samaa mieltä kuin Syysmiss, tästä asiasta on ihan tarpeeksi kiistelty.. Kukin taplaa tyylillään. Meilläkin esikoinen 5v on esikoulussa 4 pv viikossa ja vielä pitkiä päiviä suomalaisesta vinkkelistä, mutta viihtyy hyvin. Eihän se nyt ole mikään synti, että lapsi saa muutakin tekemistä kuin äidin ja vauvan kanssa kotona pyöriminen. Tyttö oli juuri lomalla kotona 1,5 vk ja odotti innoissaaan koulun alkamista. Asuinmaassamme 3v lapset ovat koulussa olivat vanhemmat kotona tai ei. Sinänsä koulusysteemiin tai koulupäivien sisältöön puuttumatta olen sitä mieltä, että sosiaalinen kanssakäyminen tekee hyvää lapsille.

Hei kaikille!

Vihdoinkin pääsee ja jaksaa kirjoitella tähän vähän kuulumisia. Aika on mennyt tosi nopeasti ja vauva onkin jo melkein 7 viikkoa. Huomenna on ensimmäinen lääkäritarkastus ja ilm myös rotarokote. Siitä en tosiaan nyt ole ihan varma oliko näin. Oma pää ei oikein tomi enää kovin hyvin kun tuntuu siltä että on jatkuvasti pienessä koomassa univajeen takia. Päivät kuitenkin menee aika hyvin enkä sitä silloin huomaakaan mutta iltaisin kyllä. Yöt meillä sujuu hienosti eli vauva herää kerran tai kaksi syömään, riippuen vähän rytmistä. Iltakiukuttelua on meilläkin mutta hiljenee yleensä aina kun ottaa syliin eli rintareppu on käytössä iltaisin. Hän nukkuu kuitenkin pääsääntöisesti yöt omassa sängyssä meidän vieressä. Joskus olen ottanut viereen kun ei itse ole jaksanut enää sitä nousemista. Minä hoidan yöheräämiset kun kuitenkin täytyy imettää ja mies käy päivisin töissä. Imettäminen sujuu kyllä hyvin sekin vaikka joskus kyllästyttää että itse on koko ajan ihan maidossa. Puhumattakaan niistä tahroista joka on joka paikalla... Minulla on tosi paljon sitä maitoa eli siitä tämä sotku johtuu.
Oma paino on nyt noin 3 kg enemmän kuin ennen raskautta. Päivittäin ollaan tehty kävelylenkkejä vauvan kanssa mutta huomaan kyllä sen vielä että tuo synnytyksen jälkeinen supermatala hemoglobiini ei vielä ole oikein omaa normaalia tasoa. Ei pitäisi olla niin malttamaton...
Sellaisia pikakuulumisia tällä erää ja hauskaa maanantaita kaikille!
Inga

Moikka vaan :)

Minäki oon käyny täällä jo lueskelemassa teijän juttuja,mut en oo saanu aikaseks ite kirjottaa. Meillä oli eilen ristiäiset ja nimeksi hän sai Eetu Emil :) Ja tänään oltiin 2 kuukautis neuvolassa,painoa oli kertyny 5580g ja pituutta 57,5cm.... Eli oma maito riittää mainiosti. Mellä myös noita iltaraivareita ja päiväraivareitakin :) Nyt tosin vähenemään päin,meillä selkeesti oli vatsavaivoja,mutta kyllä hän on aika tempperamenttinen kaveri muutenkin. Meillä yöt nukutaan ihan hyvin. Aamuyöstä se tosin alottaa tunnin,parin välein heräilyn. Onneks vetää yön ekat unet jotai 4-6tuntia. Eli se vähän tasottaa tuota aamua :)

Mulla on painoa jäljellä kilon verran... Jälkitarkastus oli ja kaikki oli hyvin :)

Onko teillä alkanu jo kuukautiset? Mä yllätyin et mulla alko heti jälkivuodon perään,vaikka täysimetyksellä mennään.Olisin siis toivonu et olis pysyny kauemmin poissa :)

Mut pärjäilkääpä!

Jenna&Eetu 2kk

Heipparallaa!!!

Täällähän mukavasti alkanut keskustelut rullaan, vaikka varmasti kiirettä pukkaa välillä :)

Meillä menee oikein mukavasti.
Poika nukkuu yöt hyvin, kuta kuinkin näin: 22-04, syö, ja herätään 7-8.30 paikkeilla.
Klo11 maissa lähetään ulos vaunutteleen pariksi tunniksi (yritän mennä 5krt viikossa 5-10km lenkin, että pääsis pikkasen laihtuun, edes vahingossa,heh)
Poika saattaa vielä kotona ulkona nukkua tunnin verta, että heräilee siinä kahen maissa.
Sit ollaanki pari tuntia hereillä ja sit iltapäivästä nukutaan vielä 1-2h unoset, mutta oikeestaan klo18 lähtien valvotaan sinne klo22 asti.
Hienosti on kyllä rytmi löytynyt, oon ihan yllättynyt, kun esikoisen kanssa oli ihan pyllyllään, mutta voi olla, että nyt oli jo valmiiksi esikoisen takia rytmi, niin vauva mukautunut siihen hyvin.

Me ollaan kylvetetty kolmisen kertaa viikossa.
Suurin piirtein joka toinen päivä.

Meillä esikoinen on kerran viikossa kerhossa, mikä on vauhdikkaalle 5veelle liian vähän.
Oon huomannut, että tarvisi enemmän tekemistä ja virikkeitä, vaikkakin sillä on kavereita heti tien toisella puolella ja muutamasta tarha kaverista tuli sydän ystäviä ja heillä vierailee, niin silti.
No, ens syksynä alkaa sitten jo eskari, että tällänen tylsä vuosi tuli kotona äidin ja vauvan kanssa.

Jahas, mutta ruuan laittoon!!!

Moi!

Saiskohan yksi elokuinen liittyä joukkoon...? Meillä oli odotuspuolella pieni porukka, jonka kanssa ei ole tällä palstalla enää juteltu. Jonkin verran odotsaikana lueskelin teidänkin juttuja ja jotkut nimimerkit on jääneet mieleen.

Meille syntyi tyttö 18.8. Lapsi on jo kolmas, kaksi vanhempaa ovat poikia (7- ja 5-v). Oli kiva löytää täältä juttua iltaitkuista, kun ihan vastaavaa eletään tällä hetkellä täälläkin. Rintaraivareita, väsyhuutoa, nälkää.. Tähän asti olikin ihan super-helppoa kaikin puolin! :) Onneksi yöt ovat olleet (vielä?) rauhallisia. Tyttö nukkuu mun kyljessä kiinni ja käy rinnalla 1-2krt yössä. Päivisin on syönyt suht tiuhaan, nyt tosin alkaa vähän välit pidentyä. Neitokainen on suht iso, 2kk neuvolassa mitat 6800g/63cm (synt.mitat 4380g/53cm). Oma maito on riittänyt, pullo ei edes kelpaa tämän tättähäärän suuhun.

Tässä lyhyt "esitelmä" nimimerkin takaa. Olisi mukava jatkaa jutustelua kanssanne, jos minut joukkoon kelpuutatte.

Amorphis ja tyttö 12vkoa

Amorphis: tervetuloa vaan joukkoon! Kävin minäkin odotusaikana teidän ketjussa pariin otteeseen kurkkimassa :-)

Äh, nytkö se pikkunen jo heräs, syöttämään siis. Palaan paremmalla ajalla.

Huh kun nää päivät vaan vilisee silmissä! Välillä on vaan aina pakko hetkeks istahtaa ja ottaa aikaa itselleen, vaikka kotityöt kaatuu niskaan. Meillä ei yleensä eineksiä pahemmin syödä, mutta nyt olen kyllä parina päivänä viikossa turvautunut niihin. Pakko saada välillä vähän taukoa tähän sirkuksen pyörittämiseen.
Esikoinen on onneksi ottanut kuopuksen tosi hyvin vastaan. Minulle vähän kiukuttelee ja kapinoi, kun ei enää saakaan kaikkea huomiota, mutta vauvalle on tosi kiltti. Puuhaa ja leikkii hänen ympärillään. Huolehtii tutin takaisin suuhun jos putoaa, ja pyyhkii maitopukluja suupielestä. Ihana lapsi!
Iltaraivoomiset jatkuu täälläkin. Viimesiltä pitkiltä päikkäreiltä heräsi klo 18 aikaan, söi, nukkui puoli tuntia, valvoi, nukahti klo 20 huutaen, nukkui 10 min, heräsi huutamaan, taas noin tunnin päästä nukahti huutaen, nukkui 10 min jne jne jne... Noin klo 22 aikaan nukahti ja nukkui puoli tuntia, taas huutaen heräsi ja valvoi. Vasta noin klo 01 aikaan nukahti levolliseen uneen ja nukkui aamu klo 8 asti. No jaksoi sitten 45 min olla hereillä ja juuri äsken laitoin jo pihalle rattaisiin nukkumaan. Vatsavaivoista ei mielestäni ole kyse, on ihan umpi väsynyt, mutta ei vaan malta nukkua.
Onneksi sentään päivällä nukkuu hyvin.

Mulla alko kanssa just kuukautiset. Mulla loppu imetys noin viikko sitten.'

Tänä viikonloppuna olis ristiäiset. Pidetään kirkolla, niin ei tarvitse kotia laittaa. Meillä saa kirkolta ilmaiseksi lainata kahviastioita ja käyttää heidän keittiötään. Esikoisella tehtiin samoin. En vielä tässä vaiheessa jaksaisi kotona laittaa niin suurelle porukalle (noin 40 hlö).

Joo, lähden tästä laittamaan ruokaa viikonlopuksi. Hyvää isäinpäiväviikonloppua kaikille!!

Moikka!
Toinenkin elokuinen täällä huutelee, joskos sopisi liittyä joukkoon :) (ja MOIIIII Amorphis!)?
Meille syntyi 28.8. tyttölapsi, toinen laatuaan tässä perheessä. Palailen asiaan, kunhan oon lukenut tän pinon läpi :).

Selia

Miten porukoilla on vauva-arki sujunut? Syyspaketti nukkuu iltapäiväuniaan, joten saan itsekin levätä hetken tietokoneen äärellä.

Käytättekö vauvaa säännöllisesti neuvolassa ja otatteko kaikki tarjotut rokotukset? Meillä on päätetty ottaa kaikki yleisen rokotusohjelman mukaiset rokotukset vauvalle, mutta mitään ylimääräisiä neuloja ei lapseen anneta pistellä. Joku rokotetutkimus olisi halunnut vauvamme koehenkilöksi, mutta kieltäydyimme kohteliaasti tarjouksesta. Sikainfluenssarokotuksesta noussut kohu säikäytti kyllä. Sain tuon rokotteen raskausaikana. Mitenhän se lienee vaikuttanut vauvaan? Aika näyttää.

Mitä kaikkea voisi vauvan kanssa puuhata? Meidän päivät koostuvat perushoidon lisäksi yhdessä laulelusta ja leikistä sekä vaunulenkistä. Olen laiska lähtemään vauvan kanssa minnekään esimerkiksi kaupungille, kun olen huomannut täällä päin, että vaunujen kanssa liikkuvia kohtaan ollaan aika vihamielisiä. Totta se on, että vaunut tukkivat esimerkiksi kaupassa kulkureitin, mutta ei jaksaisi aina olla vauvan kanssa samoissa ympyröissäkään. Olen käynyt vaunujen kanssa kauppakeskuksessa nyrpeistä ilmeistä huolimatta. Eilenkin kävin ostamassa vauvalle kassillisen uusia vaatteita, kun entiset alkoivat käydä pieniksi.

Mukavia hetkiä kaikille syysvauvalaisille. On kiva lukea viestejänne täältä.

Tervetuloa mukaan Vilijonkkatyttö, Amorphis ja Selia!

Vauva-arki rullaa vaihtelevasti. Poika nukkuu aika huonosti paivisin ja haluaisi hereilla ollessaan syoda koko ajan. Sen kyllä huomaa, painoa on jo 5.3kg ja ikää nyt 7vk! Kolmessa viikossa on tullut yli kilo painoa lisää. Ulkona ollessa tosin nukkuu pitkiä pätkiä rattaissa eli kun säät sallii, olen paljon ulkona. Nyt on satanut montaa päivää putkeen eikä huvita kulkea kaupungilla tuntitolkulla. Meillä on rytmi vähän hakusessa taas, koska päivät on niin erilaisia. Esikoinen on koulussa ma-ti ja to-pe 8.30-16.30 ja tulee siinä välissä 11.30-13.30 kotiin syömään eli sen mukaan on arkena elettävä. Sit keskiviikkoisin ja viikonloppuisin onkin taas eri aikataulut.

Kurjuutta tilanteeseen tuo se, että me ollaan päätetty erota. Olen aika paskana asiasta, vaikka tiedänkin, että se on tässä tilanteessa kaikkien kannalta paras ratkaisu. Rankat ajat edessä yksin kahden lapsen kanssa, mutta kaikesta sitä selviää. Ja onneksi nuo lapset on sellaisia auringonsäteitä, että ne valaisee pahimmankin risukasan! Esikoinen on alkanut viime aikoina kiukuttelemaan enkä tiedä kumpi siihen vaikuttaa enemmän, vauva vai meidän vanhempien nihkeät välit.

Kurjaa Syyspaketti, että susta tuntuu, että vaunujen kanssa kulkemiseen suhtaudutaan vihamielisesti. Ei kannata välittää sellaisesta. Tämä on ehkä kulttuurikysymys, koska mä en ole täällä törmännyt tuollaiseen ja Suomessa olen ennenkin kuullut samaa. Menen kyllä joka paikkaan rattaiden kanssa ja pyydän ihan kursailematta apua esim portaissa. En halua jumittua kotiin vauvan kanssa. Eihän ihminen voi lakata elämästä vauvavuosien ajaksi ja hävitä kokonaan julkisilta paikoilta. Mun mielestä mikään putiikki tai kuppila ei ole niin pieni, ettei sinne yksi äiti tai useampi vauvansa kanssa mahtuisi! Päinvastoin, sellaisten mulkoilijoiden pitäisi itse jäädä kotiin, jos eivat kesta sitä tosiasiaa, että ihmiset nyt tekee lapsia ja vielä elää ihan tavallista elämää niiden kanssa!! Mulla ei ainakaan pää kestäisi jos en kävisi kaupungilla tuulettumassa ja tapaamassa ihmisiä.

Aloitin lantionpohjan lihasten kuntoutuksen kätilön (sama joka seurasi mua loppuraskaudesta) kanssa. Tosi hyvä juttu, koska vaikka mulla onkin lihakset yllättävän hyvässä kunnossa, niin siinä kuntoutuksessa oppii oikeesti perinpohjin, miten lihaksisto toimii tuolla alakerrassa.

Täällä vauvaa seuraa joka kuukausi lastenlääkäri ja sit ollaan käyty punnitsemassa vauva 2vk välein neuvolan tapaisessa. Otetaan kaikki pakolliset rokotukset ja 1kk tarkastuksessa annettiiin jo tuberkuloosirokotus. Se ei ole pakollinen, mutta otettiin koska tullaan kuitenkin matkusteleen lasten kanssa.

Iltaraivoaminen on helpottanut. Jos poika on nukkunut kunnolla päivisin, on iltaunille meno myös helpompaa. Kapaloin hänet imetyksen jälkeen ja laitan omaan sänkyyn nukahtamaan. Yöt menee 2-4h unipätkillä noin 20.00-8.00. Vaatteista menee vielä 56cm jotenkuten ja muuten 62cm. Olen jonkun verran käyttänyt kestovaippoja, mutta enimmäkseen kertiksiä, koska pyykkiä riittää muutenkin enemmän kuin ehtii pesemään! Olen ihan lumoissani, kuinka nopeasti vauva kehityy. Pää alkaa jo nouseen ja joka päivä saadaa ihalla hymyjä. Päivisin vauva viihtyy jo aika pitkiä jaksoja matolla joko selällään tai mahallaan. Päivät menee kyllä vauhdilla.

Tulipas tekstiä... Jaksamisia kaikille ja nauttikaa vauvoistanne.

Ulrika ja poika 7,5vk

Hei!

Ensimmäiseksi tervetuloa uudet keskustelijamammat! Kiva että ketju pysyy aktiivisena.

Ulrika, kurja juttu tuo ero ja on varmasti tosi rankkaa tällä hetkellä. Ei oikein muuta pysty sanomaan kuin että tule tänne vuodattamaan kun siltä tuntuu ja nauti ihanista lapsistasi.

Meidän arkeen kuuluu tällä hetkellä sellaista että just kun luulen että on joku rutiini niin sitä ei enää ole. Päivät menee kyllä aika rutiinin mukaisesti eli hereillä välillä noin 1-2 tuntia ja sitten nukkuu 3-4 tuntia taas. Yöllä selvitään yleensä yhdellä heräämisellä noin 4 maissa ja seuraava sitten kello 7, jonka jälkeen heti jatkaa unia noin 11 asti. Välillä menee tosi kiltisti nukkumaan illalla ja välillä taas huutoa ja kitinää. Esim viime yönä valvottiin kahteen asti. Suurin osa illoista kuitenkin menee kiltisti nukkumaan pienen "tutti-tippuu-hirvee-paniikki" shown jälkeen. Meille annettiin jo sairaalassa tutti eli se on ollut koko ajan käytössä aina välillä. Ylimääräisen äidinmaidon olen muuten myös syöttänyt pullolla kerran päivässä niin pysyy sekin taito vauvalla yllä.

Poika syö hyvin ja edelleen mennään täysimetyksellä. Maidon tulva on nyt vähän tasaantunut. Ainakin vielä maito tuntuu pojalle riittävän kuitenkin. Rokotuksista sen verran että annetaan kaikki mitä kuuluu ohjelmaan ja olen harkinnut että mahdollisesti sitten joskus annetaan myös vesirokko rokote ylimääräisenä. Rokotetutkimus lähestyi meitäkin mutta ei mennä sinne mukaan juuri noiden ylimääräisten pistämisten takia. Otin myös sikainfluenssarokotuksen raskauden aikana mutta en kyllä ole siitä kovin huolissani.

Omasta jaksamisestani sen verran että hyvin menee vaikka olen kyllä tosi väsynyt. Aina välillä vauvalla on ollut sellaisia 6 tunnin yöunia ja huomaan että se tekee minulle kyllä ihmeitä. Aamupäivät olen kyllä pirteä mutta ip:t väsynyt. Yleensä olen lähtenyt silloin ulos kävellen. Lähikauppaan yleensä. Kauppakeskuksissa olen käynyt pari kertaa kun bussillakin on niin helppo liikkua täältä meiltä. Nihkeyttä muissa ihmisissä en ole huomannut kovinkaan paljon mutta sellainen yllättävä seikka on ollut havaittavissa että nuoret ja miehet ovat huomattavan paljon avualiaampia kuin naiset. Ovat tosi nopeasti auttamassa ovien ym kanssa. En tiedä onko vaan sattumaan mutta siltä tuntuu. Ensi viikolla pitää neuvolaan palauttaa mielialatutkimus. Sinäänsä hyvä juttu että seulovat ja hakevat mahdollisesti masentuneita äitejä.

Tällaista juttua tällä kertaa! Inga

Yhteistyössä