Syyskuun suloisuudet 2013 *Tammikuussa*

En oo vähään aikaa ehtinyt tänne lukemaan, nyt onkin luettavaa :) Onneks, tytöt nukkuu, niin saa rauhassa keskittyä! Onpa meitä jo paljon! :)
Paljon tervetuloa uusille <3 ja voimia kaikille poisjäänneille! <3
Mulla oli monta päivää ihan oireetonta ja loin jo vaikka mitä kauhukuvia. Mutta eilen ja tänään illalla on ollut etovaolo. Ajattelin huomenna käydä hakemassa viidennen testin. Ne ei oo vahvistuneet mun mielestä tarpeeksi.. Huomenna pitäis varata neuvolakin. Pikkasen jännittää koko odotus, kun molemmissa raskauksissa ollut hepatoosi.
Kiinalaisenkalenterin mukaan meille olisi nyt tulossa poika <3 Esikoisesta näytti tyttöä ja piti paikkansa, toisesta näytti poikaa, mutta tyttö tuli. Saa nähdä miten tässä käy :)
Me ei olla vielä lapsille puhuttu mitään tulevasta vauvasta. Esikoinen on vähän yli 3v (08/09) ja kuopus vasta 9kk (03/12) Esikoinen varmaan pamauttais kaikille, et äidin masussa on vauva :D En vielä halua asiasta kovin julkista.
Mä oon miettinyt, et pitääkö tehä jotain hankintoja. Vaatteita on tytölle jättimäinen kasa, mutta jos on poika, niin sitten niitten ostelu tulee eteen :) Pinnasänky ja vaunut on ollut molemmilla tytöillä, mutta ovat ihan loistokunnossa. Mietin, että siirränkö mä nuorimmaisen normaaliin sänkyyn, kun kolmas syntyy (on sillon 1,5v) vai pitääkö ostaa toinenkin pinnis.. Ehkä turhaa kahta hankkia. Eli nekin löytyy. Turvakaukalo on luultavasti ainoo iso hankinta, joka tulee eteen. Sitten oon kyllä miettinyt, että vaunut kun tosiaan on ja tuplarattaat, mutta niihin ei vauvaa saa oikein mitenkään hyvin. Että pitäiskö ne tuplat myydä ja hankkia sitten jotkut paremmat tilalle.. Tuo sitten keskimmäinen on kuitenkin niin pieni, että ei jaksa pitkiä matkoja kävellä.
Oon kirjottanut tätä viidessä osassa, joten jos on sekavaa luettavaa, johtuu siitä :)

Anspa ja Hippu 6+2
 
anspa87 meidän lapset on melkein samanikäisiä kuin sinun:) meillä ollaan pärjätty britax B-dualilla lapsilla on 2v ikäeroa. Ja nyt esikoinen kävelee. ja sitten kun vauva syntyy taas sama systeemi keskimmäisen kanssa. Meillä on ollut koppa käytössä sisaristuimen kanssa. Tänään oli neuvola aika 1v kanssa niin varasin itselleni samalla ajan sain ensi viikoksi:) en mene varhaisultraan odotan ihan sen ultran minkä saa sitten n12rv.kunnalta. Huomasin että jos vähänkin kävelen tai olen pystyssä alaselkään särkee ihan julmetusti! Nyt jo särkee niin paljon katsotaan miten käy kun maha kasvaa:D. Häpyluuhun särkee myös todella paljon.... Mutta kumminkin hyvä että on jotain merkkejä raskaudesta... Vaikka en esikoisen aikoina tuntenut paljon mitään alussa. Tänään käyty ale shoppailussa lähinnä lasten vaatteita tuli ostettua ja pari paitaa itselleni. Löysin ihanan bodyn koossa 56...:)
 
ihan tajutonta tämä väsymys. Nukkuisin ja makaisin kaiket ajat. ja tuntuu että ei ole enää sama ihminen mitä on ollut. Nyt on tullut vähän kuvotusta, ja tekee ennemin syödä vähän terveellisempää kuin suklaata karkkia ym, mitä ennemin on mennyt. Koska tää väsymys loppuu?
Olis ihan kiva että ei oikeen kauaa kestäis kun olis kaks tenavaa ja kotikin huollettavana. Sitten se palelu.. älytöntä. kuljen täällä kahdet housut jalassa, paita, villaneule ja huppari siinä päällä. sukat ja villasukat. sitten vielä peitto siinä päällä. :)
mittarilla mitannut niin usein tulee lukemaksi 36.7. Mitään tietoa koska tästäkin pääsis vähemmällä ;)?
ensimmäinen neuvolakäynti olis 4.2. ja tekevät jonkin ultran siinä. Onkohan se oikeen oikea ultra vai kuuntelevatko vaan sydänääniä vai..
Nyt kun on kaikkea valaivalia niin tulee jopa outoja ajatuksia mieleen että halusinko mä nyt sittenkään tätä lasta ja onkohan tää nyt ihan viisasta ja niin edelleen.. mutta tiedän kun nää olot menee (toivottavasti menee) pois niin jopa mielikin muuttuu..


5+3
 
Onpas meitä jo paljon!
Itseä jännittää huominen varhaisultra, viikkoja voi olla 5+ jotai tai jopa 8! Yritin neuvolaankin saada aikaa mut kehotti soittaa ton ultran jälkeen ni ollaan kaikki vähän viisaampia. Ja sanoi et siinä menee 1 1/2 tuntia! Huh, mitäköhän uutta siellä tapahtuu.. :)

Hankinnoista, yhden bodyn oon ostanut. Yritän nyt välttää koska tiedän et loppua kohden tää riistäytyy käsistä.. Ja esikoisen vaatteet on hyvin säilötty, eli jos poika myös tulee niiin tuskin tulee niin paljon ostetltua. Sen takia tuskin otan äp-pakkaustakaan, en oo tosin vielä tutustunutkaan siihen. Harvemmin siellä niin yli-ihania vaatteita on ollut, jotain yksittäistä voi sit kirpparilta etsiä? Toppapuku, makuupussi ja laatikko on tallessa, kuten villapuku.
Esikoinen täytti kolme hiljattain.

Olo muuten ok, päätä särkee ajoittain edelleen ja väsymys on uskomatonta.

-Tatti
 
Mulla on sellainen ellotus olo lähes koko ajan. Pyörryttää ja ellottaa ja mitään järkevää ei saa kotona aikaiseksi. Mitään fenomenaalista väsymystä en vielä koe mut eiköhän se sieltä tule.

Kävin tänään kotikäynnillä viikon ikäisen vauvan luona ja voi mahoton että se on tuo ihminen pieni kun se on pieni. :heart: Niin pienet kädet ja jalat. Tuli siinä itelle sellainen voi kauhee olo, et jos kaikki hyvin menee niin meillekin tulee tollainen. Voi ihanaa! Ja voi apua! Poikaoloa mulla pukkaa edelleen, olis niin ihana nimikin pikkumiehelle mielen päällä. :) Muutenkin tämän lyhyen raskauden aikana on ollut jotenki erilainen olo ku esikosta. Ellotusta piisaa 24/7. Yrjöä kylään odotellessa..
 
Anspa Meidän esikoinen on syntynyt 3/12. Tuota pinnisasiaa olen miettinyt ja saas nyt nähdä uskaltaako jo kesällä siirtää lastensänkyyn.

Alkuraskauden ultraan yksityiselle en ole menossa. Luulen, että saan yhden ultran neuvolasta ennen nt-ultraa. Ei ole tiedossa tuo raskauden kesto tarkalleen...

Sain sen toivotun pahoinvoinnin nyt takaisin! Taitaa nyt olla niin, että mulla on sitä kuuluisaa aamupahoinvointia. Nukuin tänään taas esikoisen kanssa aamupäiväpäikkärit ja sen jälkeen helpotti. Esikoisen odotusaikana pahoinvointi vaan paheni iltaa kohden. Pientä mahakipua on ollut tänään. Itkuherkkyys, hajuherkkyys ja hengästyminen helposti ovat olleet havaittavia oireita viime päivinä.

Tekisi mieli tehdä testi huomenna ja ehkäpä soitella neuvolaan...

Kirskis 4+6
 
  • Tykkää
Reactions: Rusinatar
Se on kumma homma et niin inhaa ku tämä jatkuvä ällötys on, ei sitä poiskaan antais. :D Tai rintojen pakotusta tai vatsan ajoittaisia ikäviä viiltelyitä. Tai sitä hengästymistä ja itkukohtauksia, tai yöllisiä vessareissuja. Tai noi ne vessareissut voisin antaa pois, meinaan mä havahdun aina silloin sen verran hyvin hereille, että sit tahtoo mennä valvomiseksi. Mut siis summasummarum, olen onnellinen kaikista näistä pienistä ja suurista merkeistä siitä että mun sisällä kasvaa jotain elämää suurempaa.

Nyt nukkumaan et aamulla taas jaksaa hypätä arjen pyörteisiin. Öitä! :heart:
 
Voimia menetyksen kohdanneille :hug:

Ja tervetuloa uusille :wave:

Raskausajan vitamiineista olen käyttänyt edellisessä ja tässä raskaudessa multivitan raskaus ja imetys monivitamiinia.

Varhaisultra meillä sitä ei tarjota, enkä kyllä itse meinaa maksaakaan. Vain nt ja rakenneuä tarjotaan.

(.) Täällä ei kyllä oikeestaan mitään oireita, paitsi noi törkeän huonot unet ja suun kuivuminen. Välillä jotain alamaha jomotuksia, ja ihmeesti tuo alaselkä vihoittelee kun olen enempi seisaalteni touhunnut, ihme juttu... taidan olla vähän rapakunnossa :whistle:

Miehellekin on sitten uutinen kerrottu ja oli, että mitenkäs se on mahdollista :LOL:

Kenellekään en meinaa raskaudesta kertoa vielä aikoihin, jos joku pahoinvoinnista sitten hiffaa, myönnän kyllä, mutta muuten saavat itse huomata, tai sit niin kuin edelliskerralla, nuo isot lapset hoiti tämän kertomispuolen ihan kiitettävästi, viimeksi oli pakko aikaisin isoille kertoa, kun olin niin huonovointinen, että ihmettelivät, miksi lähden oksennustaudissa töihin.

Parin viikon päästä olisi yhden kaverin 30v synttärit ja mietin, että kuinka sitten selitän juomattomuuden ja sit olis hiihtolomalla matka lappiin ja siellä sit ystävän luona majoittuminen ja pahoinvoinnit varmaan parhaimmillaan...

No, jokohan sitä tässä olisi taas tarinaa tälle päivälle ;)

MimSe 4+5
 
sohvi35
Huomenta :)
Ihan armoton väsymys ja "ellotus" koko ajan. ja uusi oire mitä on ollut nyt pari päivää on liitoskivut! Ihan järkyttävää. Alavatsa kosketusarka turvotuksesta ja liitoskivut heijastuu koko alavartaloon. Eikä seksi maistu. Johtuen jostain ihme pelosta :( En käsitä, kolmas raskaus ja oon tässä hysteerisin IKINÄ.. Mutta onhan edellisestä raskaudesta jo 14 vuotta aikaa. Yritän vaan nauttia ja olla mutta pelko tekee tehtävänsä.
Varhaisultraan en mene, ensin ajattelin että ehdottomasti, mutta tulin toisin aatoksiin. Menen sitten viikolla 12 kun kunnan puolesta se tulee.
Sohvi35 ja pikkupöllö 4+4
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Täällä olot aaltoilee, välillä 24/7 pahoinvointi, toisenä päivänä vaan aamusta ja toisena illalla ja sit ihan hysteerisenä kun ei oo huono olo kunnes se taas sieltä yllättää :)

Tänään soitti äitipolilta ultra-ajan ja se ois maanantaina, viikkoja silloin omien laskujen mukaan 6+6, katotaan näyttääkö lähellekään samaa. Ei siinä tosin isoa heittoa voi tulla kun aika hyvin tiiän testien perusteel ja jotakuinkin kierronkin perusteel mut hyvä tarkistaa.

Me ollaan tosiaan kerrottu lähimmille perheestä mm. molempien vanhemmat ja sisarukset + muutamille kavereille. Mut ei tätä kyl tiukassa paidassa pysty enää piilotella, syystä tai toisesta (turvotus) mul on maha ihan tosissaan pullahtan ja omat housut ei mee todellakaan jalkaan ja tiukka paita jos on niin selkee kumpu tossa on :) Johtunee siitä että kolmas lapsi ja edellisestä vain hetki aikaa. Ja pieni pelko jopa että olisikin kaksi vauvaa masussa :O


Mukavaa viikon jatkoa :)


Astre ja pikkuinen 6+1
 
Astre: Mä kans huomasin tänään et tais olla viimeinen päivä kun pidän tiukempaa paitaa töissä, jos meinaan olla paljastumatta vielä. Vaikka esikkoista odotan niin jo on pieni kumpu, tosin suurimmaksi osaksi turvotusta ja ilmaa.
 
Moikka! Täältäpä ilmoittautuisi joukkoonne

syysomppu2013/35v./4./KYS ja la 10.9.

Hieman varovaisin mielin olen liikkellä, koska mulla oli kkm 11/12. oli keskeytynyt jo viikolla 6+, mutta todettiin vasta viikolla 11+, joten nyt vakaasti harkitsen jos vaikka kävisin varhaisultrassa ennen ekaa neuvolaa.
 
Päivityspyyntö: Laskettu aika varmistui ja on siis 1.9. . Oli kyllä hintansa arvoinen varhaisultra, viikkoja on siis nyt ultran mukaan 6+5. Kohta ollaan jo kahdeksannella raskausviikolla ! Tuleville mummuille ja papoille kerrottiin, ja mitä nyt kavereista lähimmät tietää.
Mahan nippailut on myös alkaneet kiusata :/

Tatti+mytty 6+5
 
  • Tykkää
Reactions: Rusinatar
olipas tapahtuma ikas pari päivää. esikoisella murtui koulussa käsi ja sitten jouvuttiinki LKS leikkaukseen ja kipsattavaksi.. nyt kotona. tänhään piti olla neuvola ja tietenki se peruuntu. tippalinssissä hiihtelin naistentautien puolelle ja oma hoitaja muisti minut ( "syöpä jutuista) ja pääsin ultraan sielä pieni sydän löi! 6+1 anto kone (4.9) ja menkkojen mukaan 2.9 eli sano että son se 2.9 muuttuu sitte NP ultassa jos muuttuu.

kyselin hepatoosista samalla ja muista mietä oli mielessä. sano että hepatoosi on todettavissa ja voijaan hoita sitte ku sen aika on. lohutteli että kaikki mene hyvin :)

ja ultrassa näky isoja kysiä kumpaaki puolen munasajoja.. ettei heti heittää kivestä kaivoon jos kauheita kamppeja tulee tai pientä vuotoa. .vaan soittaa aika ultraan ensin mitään hätäsi johtopäätöksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä pikkuisen stressin poikasta noiden töiden suhteen..tuntuu että pitäs monessa paikkaa olla samaan aikaan,mutta maanantaina aloitan päivätyön,joka toivottavasti nyt kestäs ainakin kesään..jossa viikonloput vapaat jess..tää kolmivuorolaisen työsarka kun ei oo mittään mukavaa..ite oot aina töissä,silloin kun muut on vapaalla.

masuasukki kai porskuttelee siellä hissukseen..mietin jos yksityiselle tilaisi aikaa varhaisraskauden ultraan,mutta tuntuu ilta-ajat olevan kiven alla,kummassakin lähikaupungissa.
lauantaille aikaa olisi saanut..täytyy nyt ton miehen kanssa keskustella että mitä tehdään,vai ootetaanko vaan sitten sitä 12vkon ultraa.
Janontunne on hirmuinen,tuntuu että koko ajan on jano,epäilin jo itte että onko sokerit pompsahtanu,vaikka edellisissä raskauksissa ei sokerit ole koholla olleetkaan..vai kuuluuko se janontunne vaan nyt tähän alkujuttuihin..

väsynyt vaivaa,ja voisin kolmen tunnin päikkäreitä ihan kepeästi ottaa,ja sitten ysiltä kaatua jo sänkyyn yöunille.

eipä tänne erikoisempia kuulu..Torstai on toivoa täynnä :)
 
sohvi35
Heippa Kaikille!
Kun olen tätä ketjua lukenut ja nyt viimeisimpänän Miima81 viesti, niin minkä johdosta kukin hakeutuu itse omatoimisesti varhaisultraan? Esim. miksi Miima81 menet jo noin aikaisin? Tässä vaan pohdiskelen, ensin olin sitä mieltä että haluan, mutta toisiin aatoksiin tulin. Jos ei mitään terveydellistä tms syytä siihen ole, en näe mitään järkeä. Mutta kukin tyylillään :)
 
tintta iita No huh huh, teillepä on mahtunut vauhtia ja vaarallisia tilanteita! Mitenkäs esikoinen jaksaa? Onko lähtenyt hyvin toipumaan leikkauksesta? Mä tässä taivastelin omaa esikkoa kun löi poskensa pahasti hyllyn kulmaan pyörähdellessään Robinin tahtiin, mut pientä se sun koittelemuksen rinnalla. Ja onnea ihanista ultranäkymistä. :flower:

Niinukalle onnea päivätöistä! Mä olen pienen työelämäni tehnyt aina vuorotyötä ja nyt kun olen päässyt päivätyön makuun, olen vasta älynnyt kuin kivaa se on. Mulla loppuu opintovapaa toukokuun lopussa valmistumisen myötä ja palaan sit kesäksi vanhaan työhöni, mut joskus sitten kun taas palailen töihin, alan katella vakavasti koulutusta vastaavaa ja päivätyötä. Ja voihan se olla ettei kesällä kauheesti tarvi ees töissä olla kun lomat on ensin ja sitten alkaakin jo äippälomakin. Vaik toisaalta, ehkä noita on vähän liian aikaista miettiä.. mut väkisin sitä miettii. :)

Mä tein digitestin vielä tänään ja näyttöön pärähti raskaana 3+, joten nyt mä jätän testailun takavasemmalle ja odottelen mitä alkuraskauden ultra tuo tullessaan. Välillä vaan aikalailla juilii munasarjojen alueella, niin mielessä on käynyt peikko nimeltään kohdun ulkopuolinen raskaus. :stick: Mut onneksi se kipu on vain ajoittaista ja menee yhtä nopeesti ohi kuin on tullutkin.

Tekis mieli kalakeittoo, mut sit hokasin et se kala mikä pakkasessa olis, on vakuumipakattua, eli se siitä ja sen lohikeiton himosta. Täytynee panna seuraava ruokalaji pohdintaan. :)


#muoks# Sohvi mietti au:ta. Mä haluun sinne ihan siksi, että haluun tietää et se pieni ihmisenalku on siellä missä pitää ja että sydän sykkii. Eli ihan oman mielenrauhan vuoksi. :) Sit kun mulla on taustalla PCOS, on siinä kohonnut riski kohdunulkopuoliseen raskauteen, joten näistä syistä sinne. Samaa mieltä olen kans et turhia ultria en muuten haluu, vaan ihan vauvan voinnin ja tarpeellisten tutkimusten mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Moniq kiitos sulle tuosta Ratas-asiasta,knu kerroit että teillä Britaxin Dualit kopalla ja sisaristuimella,oon miettinyt miten mahtaa toimia kun meille tulossa sama systeemi,kovakoppa ja sisaristuin alas...meillä Limenvihreet kiesit...:heart: meille tulee ikäeroa 1v10kk

Monilla muillakin oireet vaihdellu päivästä toiseen..:)
Itsellä kanssa oli jo huimaa pahoinvointia mutta yhtäkkiä eilen aamusta huomasin ettei ollut oireen ooiretta ja lisäksi vuosin ihme limoja ja selkää ja vatsaa särki ihan samanlailla kuin aiemmissa menetyksissä. Itkin jo valmiiksi ja pätin ettei tän jälkeen enää lapsia. Nyt kuitenkin rintojen kipeys palautunut mutta muuten ok olo ja vuotoja ei ole,eli katostaan,uskon papusen siellä vielä olevan...<3

Mulla on eka neuvola 24.1,eli parin viikon päästä..:)
Meilläkin otetaan vain kunnan antamat ultrat,ei käydä esim varhaisultrassa koska en ole koskaan ajatellut hirveästi raskaana oloa ja vauvaa ennen niskapoimu-ultraa,sen jälkeen on vasta ruvettu tosissaan ajattelemaan että vauva oikeesti tulee,siihen asti ollan puhuttu mahdollisesta vauvasta...:)

EevaN 6+2
 
Pikavastaus sohville: mulla on ollut tuulimunaraskaus ja mietin nyt aika paljon sitä, että kasvaako todellakin masussani jotain elävää. Olen menossa ensi viikolla yksityiselle tarkastamaan asian, koska kunnallisella ultrataan täällä vasta viikolla 11.... : / Pettymys olis aika suuri, jos toivoa olisi elätellyt turhaan sinne asti!

TarinaMarianna ja Taateli 5 + 4
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä takana kkm 10/12 ja tuulimuna 01/06. Soittelin neuvolaan heti plussan saatua että on todella kovia kipuja vasemmalla munasarjassa...varmaan senki takia halus aikasemmin jo ottaa et selvitetään onko kohdussa alkio vai jossain muualla. Mutta ne kivut sitten loppui seuraavana päivänä :D niinpä tietenki.
Mutta tosiaan menneiden keskenmenojen takia haluavat ultrata aikasemmin. Normaalisti täällä ultrataan neuvolassa 8-9viikolla
 

Yhteistyössä