~~ RD odottajat 2010-2011 ~~

:wave:

Discovery
niinpä muuten olet puhunutkin siitä aiemmin, en vain ollut varma oliko se täällä vai lokakuisissa :)
Missä vaiheessa alettiin puhua tuosta käynnistyksen "eräpäivästä"?
Itellänikin lääkäri puhui, että pitää alkaa katsomaan miten minä jaksan. Vauva voi onneksi hyvin ja (tästä kohdasta oli jäänyt lopputeksti pois vai minnehän se on kadonnut. No, kirjoitan uudelleen) painoarvio oli vain 2500g. Jään tosin kauhulla odottamaan loppuraskauden kasvupyrähdyksiä.
Esikoisella suunnilleen tässä vaiheessa oli painoarvio 2700g (33+2) ja minulla tuo 2500g 34+0. Eli lopussa on tuo esikoinen suurimman painon ottanut itseensä, vaikka oli insuliinit.

Vici
Unohdin kommentoida tuota "omapa on syysi"-juttua. Minä olen saanut myös kokea tällaista käytöstä! Anoppi tässä viikko-kaksi takaperin rupesi puhumaan, että nyt minulla on viimeinen mahdollisuus alkaa hoitamaan tätä sairautta. Anteeksi mitä?? Hänen kanssaan on hyvin vaikea keskustella, koska ei oikein suostu kuuntelemaan miten asiat oikeasti menee.
Olen myös saanut ja joutunut kuuntelemaan tällaisia kommentteja "Katsotko yhtään mitä syöt?" Siis esimerkiksi yhdeltä ystävältä, jolla myös oli rd.

Bubbeli 34+2

Viimeksi muokattu:
Ihan tässä tulee vauvakuume, kun veljelle syntyi eilen esikoinen =) On se vaan niin ihmeellistä.

Mulla tuntuu olevan alkuraskauden pahimmat ajat ohi. Herkkyys ollut kasvussa. Tällä viikolla olen hieman unohdellut mittailla sokereita. Aina kun ei pidä mittauspäivää miettii mitähän ne nyt on... Terkkakin alkoi sangen nihkeästi liuskoja, ettei oikein voi ennen seuraavaa neuvolaa mittailla ylimääräistä. Eikä puhunut mitään, että liuskoja saisi jostain hakea...

bubbeli, kylähän sen tietää, että nuo kommentit pitää jättää omaan arvoonsa, vaan aina ne kolahtaa silti :(

Kiitoksia Thymelle noisa vähähiilihydraattisista vinkeistä!

Vici
Niinpä.. Anopit on anoppeja, mutta kyllä heidänkin pitäisi välillä miettiä sanojaan. Varsinkin, kun hän ei tiedä mitään faktoja minun tilanteestani ja varmaan vielä vähemmän tästä sairaudesta :D

Ja onnittelut tuoreelle tädille!

Meillä haetaan liuskat yms. jutut diabetesvälinejakelusta terveyskeskukselta.

Bubbeli 34+3

Huononeekohan noi arvot aina vaan mitä pidemmälle raskaus etenee? Ei se kebab ollu enää hyvä ajatus.Kaksi viikkoo sitten oli ok.Paitsi nyt tilattiin eri paikasta.Edellisessä ei ollu sitä jogurttikastiketta...

Mä kans hain noita liuskoja terveyskeskuksesta.Ne oli siellä oikein ystävällisiä.Menin sinne vielä vääränä päivänä niin he erikseen jostain tilasivat minulle niitä iltapäiväksi :) Mä jotenkin tykkään tuosta meidän kunnallisesta terkkarista.Toimii oikeesti paremmin ku yksityinen.Tai sitte on ollu vaan tosi hyvä tuuri aina.

Mä just huomasin et mulle oli laitettu viestiin et pitää aamulla mittaa 3krt ennen aamupalaa ja aamupalan jälkeen? Mä en vaan ymmärrä et mittaanko mä ne kolme kertaa jälkeen silloin tunninpäästä melkein samaan aikaan.Ku antaa tuo mittari välillä hiukan eri arvon jos uudelleen mittaa.(ei tosin mitään isoa heittoa.)

Ikävä kuulla et toisia on tämän asian takia arvosteltu.Ihan ku ei olis muutenkin jo kestämistä:kieh:

Käynnistämisestä.Mulle on joskus sanottu et eivät mielellään lähde käynnistämään ihan vaan äidin toiveiden ja vaikean olon takia.Mutta ainakin viimmeksi mulla käynnisteltiin ihan vaan mun toiveiden takia ku ei vaan enää jaksanu.Oli siis kyllä kaikenlaista vaivaa mut ei mitään hälyttävää.
Joten luuken et toi käynnistämisperuste on ihan lääkäristä kiinni.Toiset on jyrkempiä sen suhteen ja toiset ei.

Sintsu
Olenko mä ihan höpö, mutta samana aamuna kolme kertaa pitää mitata ja kolme kertaa aamupalan jälkeen? Siis, että tulisi keskiarvo vai että kolmena eri päivänä pitää mitata?

Itelläni on ainakin lähtenyt nousemaan arvot ja vauvan painokin oli ottanut epämiellyttävän spurtin. Toivottavasti tasaantuisi tämä homma ja äkkiä, ettei liian suureksi kasva!

Bubbeli 34+3

bubbeli Näin mulle oli laitettu -Tarkenna diettiäsi.
Mittaappa nyt kokonaunen käyrä (8 arvoa päivässä ja kolme kertaa ennen ja jälkeen aamupalan.
Näyttää todennäköseltä, että joudut aloittamaan insuliinit, jotta vauvasikin jaksaisi ja kehittyisi paremmin.

Mä en tiedä mut mä en tykkää tuosta hoitajasta :kieh: Minusta se vaan on jotenkin tyly eikä neuvo tarpeeksi esim.ruokien suhteen. Kun olen sille laittanut et tosi vähän voin syödä kun heti menee arvot yli...mut ei mitään vinkkii.Niin paitsi et ruisleipää ja lihaa lisää...
On niin jotenkin olo et mä olen huono ku ei tästä tule mitään.Vaikka toisaalta tuo täti neuvo et esim.keittoja pitäis pystyy syömään se lautasellinen.Ja kun ei pysty niin ei se sitten siihen sanonu mitään...
Onneksi ei kuitenkaa ole enää ku se kahdeksan viikkoo |O

Musta jo tuntuu et päivä menee siihen et mä katson kelloa et millon voi mittaa..mietin mitä uskaltaa suuhun laittaa..syön ja taas vahdin kelloa:headwall:

Viimeksi muokattu:
Mää en tiedä, mikä nyt riivaa, mutta äippäpolilla käynnin jälkeen olen saanut vain yhden normaalin paastoarvon. Siellä just todettiin, että kuinka hyviä mun aamupaastot ovat. Nyt sitten 5,6-6,2, Nostakonhan vai soitanko diabeteshoitajalle. Minulla oli viimeksi ihmettelemistä, kun oli tuo sama vanhempi hoitaja, joka oli 4 vuotta sitten poikien aikaan polilla. Muisti minut hyvin !? Totesi, että eikö ne pitänyt jo olla iltatähdet...

Jotenkin on mennyt motivaatio koko mittailuun ja pistämiseen, vaikka kyllähän sitä tietenkin tekee. Kunpa pääsis tuohon käynnistykseen niin kuin lupailtiin. Nyt olen turvoksissakin kuin norsu, vaikkei paino ole noussutkaan. Hyvä, että pääsen rappusia menemään. Otatan huomenna proteiinit ja verenpaineen, kun vien toisen tuplista nelivuotisneuvolaan.

Discovery 36+0

Omituinen ohje sintsulle annettu. Minä en kyllä tajua mitä hyötyä on mitata kolmesti ennen ja kolmesti jälkeen aamiaisen :rolleyes:

Minulla on nukkumisongelmaa. Hankala löytää hyvää asentoa. Muistelin tämän hankaluuden tulevan vasta loppuvaiheessa raskautta. Jos tähän tahtiin jatkuu en saa pian enää nukuttua ollenkaan. Ja nyt väsyttää... |O

Sintsu
Kylläpä kuulostaa mielenkiintoiselta ohjeelta :O
Täytyypi sanoa, että en minäkään kauheasti tykkäisi tuon oloisesta hoitajasta. Kirjoituksestasi minulla tuli mieleen, että hoitaja osoittelee sormella sinua..

Discovery
Sinuna nostaisin insuliiniannosta.
Itse olen todella herkkä nostelemaan annoksia. Jos vaikka paastoarvossa ylitys on 0.5 niin nostan samantien kahdella yksiköllä insuliinia illalla. Lääkäriltä sain ohjeen, että jos ruoan jälkeiset arvot on yli 9, niin seuraavana päivänä heti 4ky lisää Novorapidia. Sain kerran jopa kehuja lääkäriltä, kun ei lähtenyt arvot laskemaan ja tylysti lisäsin 10ky normaaliannoksen perään.
Koen ennemmin, että lisään insuliinia, koska siitä ei enempää voi haittaa olla kun sitä jo pistellään. Sitten jos laskeekin arvot tulevina päivinä, niin tiedän sitten vähentää :)

Vici
Minulla oli myös alkuraskaudessa vaikeuksia löytää asentoa. Onneksi se tasaantui hieman keskiraskaudessa.
Yritän valaa siis toivoa, että älä vielä luovuta :)

Bubbeli 34+4

Viimeksi muokattu:
bubbeli jos se onkin sun sokerimittari kellä paukku ne mittaushermot ennen sua :LOL:

DiscoveryMä kanssa jouduin eilen lisäämään insuliinia nyt siihen 24 yksikköön. Mulle diabeteshoitaja antoi ohjeeksi että kahden yli-arvon jälkeen nosta (mulla siis tuli noin puolentoista viikon ajan joka toinen hyvä ja joka toinen yli). En tiedä johtuuko noi arvojen nousut osittain siitä että olen ilmeisesti koko ajan pienessä kuumeessa kun on tää flunssa päällä. Nimittäin oon nyt heräilly öisin ja aamuisin ihan törkeestä hiestä. Voi toki olla hormonaalista, mutta esikoisesta tätä ei ollu.

Tuli muuten tänään koettua että jo 4,6 arvo ennen ruokailua saa mun olon täysin paskaks ja kädet vaan tärisi. Onneks siinä vaiheessa olin jo ruuan edessä jonka sitten vedin täydellä halulla naamaan. Se on välillä kanssa ongelma että kun syöt nälkäisenä, ni syö vähän liikaa. No kohta käyn kattomassa sokerin, miten kävi...

Tämmöstä tänään. Esikoinen hoidossa ja asioilla oon päässy käymään onneksi. Puolet on kylläkin vielä tekemättä :headwall:

Thyme
Osaatko kertoa, että mistä näitä karppausohjeissa olevia erikoisempia aineita voi ostaa? Myydäänkö normikaupoissa? Esim. psylliumjauhe.
Onko mikä makeutusjauhe mielestäsi paras? Entä millä korvaat perunan ja makaronit?

Innostuin tästä karppaushommasta ja ajattelin soveltaa sitä nyt tähän rd:hen jonkun verran. Eniten innostuin, koska näin siellä mutakakun ohjeen :D
Ja noista aamupalajutuistakin löytyi hyvän oloisia ohjeita, joita voisi kokeilla. Kun tuo aamupala on se kriittisin piste mulle..

Bubbeli 34+4

Käytin poikaa neuvolassa ja samalla katsottiin minutkin. Sf 34,5 cm eli yläkäyrällä. Ei yhtään sopusoinnussa ultrauksen kanssa, vaikka se tietenkin tarkempi. Pissa puhdasta, vaikka turvotus aikamoinen. Verenpaine koholla (151/86). Terkkari aikoi ottaa paineet ja pissan uudelleen torstaina, jolloinka vien toisen pojan tarkastettavaksi.

Tänä aamuna oli paasto taas kurissa eli 5,3. Minun oli määrä nähdä vielä diabeteshoitajaa vastaanotolta lähdettäessä, muttei onnistunut. Terkkarikin kehoitti soittamaan hänelle ja muutenkin herkästi Taysiin. Sanoi, ettei hän ainakaan halua ottaa vastuulle, jos jotain tapahtuu. Sanoi myös sitä, että hyvin lääkärikohtaisia ovat kommentit Taysissa käynnistyksen yms. suhteen.

Discovery 36+1

Discovery tuntuu että taitaa olla ihan henkimaailman juttuja nää kokoarviot/sf-mitat. Jotenkin tullu semmonen olo ettei tässä kait osaa enää luottaa kehenkään....

Mua on tänään taas jotenkin ahistanu toi maha. Ei oo supistuksia, muuten vaan tuntuu tiukalta. Aloin miettimään että eihän tää kaveri nyt vaan oo menny takas vinottain, se vois selittää tän olotilan...

Minulla tulee kyllä supistuksia, muttei niillä varmaan riittävää tehoa. Niin kuin aiemmissakin raskauksissa vauva ei terkan mielestä ole yhtään laskeutunut eikä kiinnittynyt. Heiluu vielä ihan valtoimenaan. Ärsyttävää. On onneksi pysynyt rt:ssä. Mökeltää keljusti pissarakkoon.

Kyllä vähän ennustamiselta tuntuvat nuo kokoarviot. Pahin pieleen mennyt arvio on itselläni kilon verran alakanttiin. Silloin sf-mitta lähenteli 40 cm.

No onneksi pikkukaksosesta (1960 g ) oli kirjoitettu neuvolakorttiin, että hurmaava pieni mies. Teki tehtävät hienosti ja ainakin nyt nukkuu kuin possu ilman rokotusreaktioita.

Käsi kipuilee. V-mäistä. Meni miehenkin kanssa napit vastakkain, kun ei ole saanut nukkua päikkäreitä. Täytyy taas odottaa, että tikkuaminen menee ohitse.

Hmm ! Paino pompsahtanut nyt aamusta 2 kg ! Enkä ole syönyt paljonkaan. Mennyt jotenkin kummasti ruokahalukin muitten halujen lisäksi...

Discovery
Siis pitääkö ne olla noin korkeat?? Mä olen luullut, että 140/100 alkaisi jo olemaan aikas korkea. Onko sulla kotona verenpainemittari?
Jäin miettimään tuota sun edellisessä raskaudessa ollut nopeaa etenemistä ja kyllä se raskausmyrkytys kehittyy näköjään tosi nopsaan. Soitelle herkästi sairaalaan! Huolestuin tuosta turvotuksesta kohdallasi!

KeuKeu
Mehän voitaisiin perustaa uusi yhteisö "Emme luota lääkäreihin". Sopis aika hyvin mielentiloihimme.
Ja se "punainen vaate" löytyi, se oli käsilaukun pohjalla piilossa minulta. Enpä tosin käyttänyt :D Hah, siitäs sai!

Bubbeli 34+4

Hurja verenpaine Discoveryllä. Siinä pitää nyt sitten vain itse pysyä aktiivisena ja mennä herkästi pienestäkin olosta tarkistuttamaan tilanne.

Arvatkaas mitä, minä söin eilen päivällisen jälkeen 4 sukulakua. Nam nam nam, ne maistu aivan sairaan hyvältä viiden viikon karkittomuuden jälkeen. Ja tunnin mittauksessa sokeri oli vain 6,7. Eli onhan se mahdollista silloin tällöin herkutellakin. JEE! :D:D:D Lakritsa on kai suositeltavin namu sokerien puolesta, mutta ei tietenkään verenpaineen osalta. :rolleyes:

Kerrohan sitten bubbeli, miten sokereiden käy, kun alat testailemaan noita vhh aamiaisia.

Ilmaisin itseni epäselvästi tuon paineen suhteen eli yläpaineella raja 160 ja alapaineella 100. Ei tarvitse siis molempien ylittyä samanaikaisesti. Siis tämän terkkarin mukaan. Mies kavoi varastosta verenpainemittarin. Nyt oli lukema ihan hyvä eli136/86. Illalla oli yläpaine vielä yli 150, niin että älyissään on tuo mittari. On aika vanha nääs. Laukoin yön pissalla ja paino laski 2 kg. Aamuyöstä (5.30) sain unenpäästä kiinni ja nukuin puoli yhdeksään. Olinkohan liian väsynyt ? Teki kyllä hyvää. No seuraillaan paineita.

Sokerit taas outoja:paasto 5,2 ja 1 h 10,7.

Alapäästä on alkanut valua jotain makeahkolle tuoksuvaa mönjää. Jos on ilman pikkareita, niin saa käydä vähän väliä pyhkimässä. Limatulpaksi liian ohutta.

Väsyttää vieläkin. Jos torkahtais hieman, ennen kuin tyttö tulee 1-v poikansa kanssa. Onneksi enot ovat hoidossa :D.

Discovery 36+2

Discovery, mulla kanssa aamun paasto 5,9 ja 1h oli 5,4.... koita tässä nyt sitten olla ja syödä : / Ja muuten, mulla on alkanu tulemaan "jotain" alapäästä, mutta ei myöskään ole limatulppaa. Ehkä vaan valkovuoto lisääntynyt... who knows..?

Poks 36+0

Discovery
Ihmettelinkin, että pitääpä teilläpäin olla korkeat lukemat ennenkuin reagoidaan. Olitko torstaina menossa uudelleen neuvolaan?

KeuKeu
Mulla kanssa ihan ihmeellisiä arvoja, tänään 4.4 aamupalan jälkeen :D No, näyttäis toi 46ky Novorapidia riittävän :D

Vici
Kyllä sitä itse jokainen aina välillä herkuttelee ;) Vaikka pitäisi olla ilman herkkuja....
Olisin ottanut jo tänään askareeksi tehdä noita "karppaus"ruokia, mutta en päässyt eilen kauppaan. Tai en voinut lähteä sinne kävelemään. Alapää ei vain antanut periksi ja supistellutkin on tässä jo pari päivää ja yötä ikävästi. Synnytys ei siis todellakaan ole lähestymässä, kunhan vain supistaa :/

Bubbeli 34+5

Torstaina vien tuon toisen sankarin 4-vuotisneuvolaan. Silloin otetaan paineet ja pissanäyte. No paineitahan saan mitattua nyt kotonakin. Tk:n mittarit olivat kaikki lainassa, niin että sieltä ei saanut ja th luuli, etten pysty kotona mittaileen.

Nyt nukkumaan, kun käsi herättelee viimeistään aamuyöstä.

Discovery 36+2

Discoverin kirjoituksia lukiessa sitä ymmärtää, miten paljon tuota synnytyksen aikaa voikaan odottaa. Kuulostaa ihan "unelmaraskaudelta" : / Tsemppiä vain kovasti.

Mulle tuli nyt se ensimmäinen kutsu äitiyspolille rd:n takia. Olin kuvitellut, että nyt sitten vain käydään diabeteshoitajan kanssa keskustelua diapeteksesta ja ruokavaliosta. Kutsussa olikin kaksi aikaa. Ensimmäinen aika oli klo 11 ja toinen, mikä oli merkitty diabeteshoitajan ajaksi oli klo 12.30. Hämmästelin sitten kotona, että mikä ihme tuo ensimmäinen aika on. Ajattelin, että enpä sillä päätäni pidemmälle vaivaa vaas soitan polille ja kysyn. Tänä aamun sain sitten tuntea itseni tyhmäksi, kun luurissa puhunut kätilö/terveydenhoitaja totesi: "yleensä kun tänne tullaan tarkistetaan gynegologikäynnillä sikiön vointi." Tietääkö joku, taasko minuu ultrataan? En vielä puolivälissä raskautta olen jo ihan kyllästynyt tuohon neuvola/lääkäriramppaamiseen. : / Plääh. Eikä se vissiin siitä vähene :rolleyes:

Yhteistyössä