~~ RD odottajat 2010-2011 ~~

mymosa
Olen lukenutkin, että moni pistää ennen nukkumaan meno, mä sain lääkäriltä ohjeen pistää ennen päivällistä. Pistän vain tuota pitkävaikutteista aamuin illoin. Hoitajakin mietti, että onko tuo 5-6 pisto liian myöhästä!
Mulla kuitenkin pysyy noi päiväarvot ihan ok tuolla aamuinsuliinilla.

Taidanpa tänään kokeilla myöhäisempää iltapalaa vielä ja myöhäisempää insuliinin pistoa.
 
Liityn mielelläni joukkoonne jos sopii :)

Mulla on takana 2raskaus diabetestä 06 ja -10 molemmissa on aloitettu ruokavaliolla mutta insuliinit aloitettu rv 31 ja toisessa rv 32 (ja käynnistetty synnytykset 38+2 ja 37+6)

Nyt mennään viikolla 15 (la kesäkuussa-12) 3vk sitten sokerinrasituksessa paasto arvo yllätys pyllätys koholla (niinkuin kaikissa muissakin)
Olen mittaillut sokereita ja koittanut ruokavaliolla selvitä mutta mutta kun niitä heittoja näyttää joka päivä tulevan =( ruokailun jälkeen arvot ok mutta ennen ruokaiua heittävät,tänä aamuna 5,9 vaikken eilen illalla mitään kummosta syönyt mikä pitäisi nostaa.
Mulla oli ihan kauhee zemppi päällä että nyt sillä ruokavalion muutoksella loppuunasti eikä mitään insuliinejä tällä kertaa mutta kai se insuliini sieltä tulossa on koska noita huonoja lukemia löytyy joka päivältä 1-2. =((

möhköpantti rv 15
 
Viimeksi muokattu:
Täällä ollaan taas! Esikoinen syntyi melko tarkkaan vuosi sitten (3.1.2011) ja silloin RD todettiin joskus puolen välin jälkeen. Siitä eteenpäin tulikin tässä pinossa roikuttua. Hauska lukea omia vanhoja kirjotuksia. Nyt on pikkukakkonen tulossa. Raskaus on ihan alussa vielä, LA syyskuun alussa, mutta asennoidun jo siten, että ruokavalio joutunee taas tarkkaan syyniin. Kaikkine sukurasituksineni ja edellisen odotuksen RD taustan kanssa joudun varmaan jo aika alussa sokerirasitukseen. Onnea ja tsemppistä kaikille! Taustailen varmaan täällä alkuun, kunnes "tuomio" tulee.
 
Iltaa naiset!

Huomenna ois taas äpolikäynti ja tänään sain 2 tuntia syömisen jälkeen mittariin huimat lukemat: 10,1. Kysynpä vaan, että mitä?!?! (ruokailut oli hyvin normaaleja koko päivän) Noh, ehkä kerron tuostakin lukemasta D-hoitajalle. Tässä nyt on jälellä tätä raskautta enää 9 päivää, tuskin tuo yksi järkky arvo enää mulle mitään uusia lääkityksiä tuo. Toivottavasti..

Kuinka aikaisesssa vaiheessa muille on alettu puhumaan mahdollisesta käynnistämisestä? Mä kävin SVO:lla tän viikon maanantaina liikehälytyksen takia ja siellä päivystävä synnytyslääkäri sanoi, että meitä RD-odottajia ei päästetä yliajalle. Olin vähän hoo moilasena, kun KUKAAN ei oo tähän mennessä sanonut yhtään mitään siitä mulle. Neuvolan terkka viime viikolla puoliks vihjaili, etten ehkä enää mee neuvolassa käymään ilman vauvaa, mutta ei sekään mitään tuollaista sanonut. Mä oon koko ajan ollut asennoitunut siihen, että kun mitään syntymisen merkkejä ei oo, niin mennään 2 vko yliajalle. Mulla on vielä lomailua tehtävänä!! :D

Aamuarvot on nyt pysyneet iltainsulla oikein hyvin kuosissa. 4,8-5,2 välissä keikkuvat. Which is nice.

Noh, josko sitä unille, niin tulee se aamu nopeammin :)

Anskutin ja S 38+5
 
Riippuu kai siitä onko rd ruokavaliolla vai lääkkeillä hoidettu. Toki tietysti varmaankin vauvan painoarviokin vaikuttaa. Itsellä viime raskaus meni pari päivää lasketun yli.

Tarvis hakea tuohon vanhaan mittariin uusia liuskoja toki varmaankin patteritkin vois vaihtaa. Sit vois jollain viikolla tehdä neljänä päivänä mittauksia ja kattella onko arvot vinksalassa, jos ne on niin kai sitä sitten tarvis ilmoitella neuvolaan. Mut jos ne ei oo ni sitten rasitukseen vasta myöhemmin.

Maijamehi ja katkarapu rv 14+0
 
Maijamehi Silläpä juuri ihmettelin tuota puskista tullutta käynnistysehdotusta, kun iltainsua laitan 10 yksikköä, eli tosi pienillä annoksilla mennään ja vauva kasvaa täysin keskikäyrällä ja jopa vähän sen alla. Eli vauvasta ei oo tulossa mitään mörssäriä.



Peloitteluvaroitus! Elä lue, jos et tahdo tietää!
.
.
.
Maanantainen lääkäri myöskin kertoi, että insuliinihoitoista Rd:tä sairastavien odottajien kohdalla on suurempi riski kohtukuolemalle kuin muilla odottajilla. Insuliini heikentää kuulemma joissain tapauksissa istukan toimintaa ja lapsi voi kärsiä myös sitä kautta (esim kasvaa liian hitaasti). Itselle tää ois ollu ihan kiva tieto jo alusta asti, koska asennoiduin koko RD:hen siten, että ruokavaliohoidolla mennään, ettei vauva kärsi insuliinista. Sitten mulle sanottiin, että insuliini ei vaikuta vauvaan millään tavalla ja siksi olen ottanut tässä sen kanssa rennosti. Jälleen kerran, annokset on mulla niin pienet, ettei niillä varmaan juurikaan ole merkitystä, mutta olispa tuokin ollut kiva tietää jo aluksi. Mää ku oon sellainen raatorealisti elämässä, että tykkään tietää ja varautua kaikkiin mahdollisesti ikäviinkin skenaarioihin.
.
.
.
Peloitteluvaroitus päättyy

Mut nyt aamutoimien kautta polille. Saapa nähdä meneekö monta tuntia, ku aikaa varatessa ei ollu mitään resurssia tekemään mun aikaa ja maanantaina sanoivat että oon jossain opetuskäytössä siellä :D

A+S
 
Mulla alkoi insuliinin pistäminen perjantai-iltana, eli kaksi kertaa olen nyt pistänyt. Ja aamu-arvothan mulla olleet ongelmana.

(mittauksista sen verran, että 13 aamupaastoa olen mitannut, 4 niistä 5.2-5.4, 3 rajalla 5.5 ja 6 arvoa 5.6-5.8 välillä)

NYT, näiden kahden insuliiniannoksen jälkeen, aamuarvot olleet 5.9 ja 6.1?!?!? Pistän pientä annosta, 4 yksikköä. Viime yön kyllä valvoin, kun uni ei vaan tullut ja söin yöpalaa klo 4.50, ennen sitä mittasin 6.9! Eli jos näiden kahden aamun perusteella insuliini nostaa aamupaastoja, missä vika??? Kokemuksia?

moomin 30+3
 
mymosa
okei, mähän pistin eka lääkärin neuvosta 5-6 aikaan illalla ja aamuarvot ei laskenut yhtään. Sitten kaverin suosituksesta kokeilin myöhempää aikaa ja heti alkoi laskea, pistän tuoss 21.30-22.00. Ja nostan aina 2 yksikköä, jos kaksi arvoa on yli rajojen (kahtelen tosin vähän sormien läpi). Mähän en lähetä arvoja mihinkään, vaan käyn ultrassa ja diabeteslääkärillä seurannassa (ultraahan en laita pahaksi yhtään).

Mua ei niinkään pelota tuo insuliinin vaikutus sikiöön, mutta niin kauan kun vauva ei ala kasvaa liiaksi niin en ole yksiköissäkään kovin tarkka.
 
hei,paljonko se arvo pitää olla? itse en ole siis vielä sokerirasituksessa käynyt,menossa vasta rv26 sinne.
Ajattelin vain kun vanhemmillani on se mittari kotona et sillä voisin mittailla ennen tuota 26rv
Outoa sinänsä että en aikasemmin sinne jo joudu,koska siskollani on diabetes ja isälläni mahollisesti,ja koska ite olen ylipainoinen.
PTT 15+4
 

Yhteistyössä