~~ RD odottajat 2010-2011 ~~

Koin tänään elämäni järkytyksen, kun mittasin sokrut tunti lounaan jälkeen. Lounasta edeltävä sokeri oli 4,3 ja tunti lounaan jälkeen 9,9 (!). En uskonut tuota 9,9 lukemaa ja otin uuden lukeman ja tulos oli taas sama. Lounaani oli Pirkan valmisruoka-annos kanakastike+riisi. Nyt on siis uskottava, että nopeat hiilihydraatit todella nostavat sokerit taivaisiin. Muutoihin annos on suht kevyt. On tässä vielä paljon opeteltavaa :cool:

Aanna Minulle neuvolan terv.hoitaja sanoi, että sokerinsietokyky heikkenee raskauden edetessä. En tiedä, kuinka paljon tuo sokerin välttäminen auttaa sinua, jos kroppa vaan ei kestä raskautta sokeripuolella. Itse olen voinut tässä raskaudessa vkot 5-13 todella huonosti (lähes koko ajan s-lomalla) enkä ole voinut syödä juuri mitään makeaa. Painoa minulle on tullut lisää tässä raskaudessa 100g ja nyt on rv16. En vielä paljon ymmärrä tästä raskausdiabeteksestä, mutta sen olen jo oppinut, että nopeat hiilihydraatit eivät ole hyväksi. Nopeita hiilihydraattejahan on monessa muussakin ruuassa kuin herkuiksi luokiteltavissa.

Onko täällä ketää muuta, joka olisi juuri saanut tietää korkeista sokereista? Olisi kiva tietää, miten te olette saaneet tilanteen tasaantumaan ja minkälaisia "ruokamokia" te olette tehneet. Itsellänihän tuo kana+riisi oli todellinen mokien moka, mutta otan siitä opikseni.
 
Viimeksi muokattu:
mymosa
Mä kävin kaksi kertaa kahdessa edellisessä raskaudessa. Eka rv12 ja toinen sitten lähempänä rv26. Silloin oli paastot kohollaan ja noudatin vain ruokavalioo.
Nyt sitten mittailen kotona, ikävä kyllä.

Onneksi parin viikon päästä on äitipolille aika ja jos sieltä sitten saa ihan oikeesti jotain hyödyllistä neuvoa tilanteeseen, jota ei kyllä terkkarilta saa.

Eemas, sullahan toi 1h arvo on vielä ihan rajoissa, koska oltava alle 7,8 ja ennen ateriaa arvokin ihan ok, koska mun mielestä ei voi enää aamuarvon jälkeen olla niin tiukkaa, koska mä ainakin syödä napostelen jotain, muuten ateria välit kasvais, ei se enää mee paastoarvosta.
Mutta aamuisin kusee vieläkin, tein mitä tahansa.
 
Eemas: mulla on sama juttu, pahaa oloa ollut rv6 alkaen aina tähän päivään, rv14 nyt. Aluksi en pystynyt syömään "kunnon" sokeria ollenkaan. Sittemmin joskus rv 9 yritin mm. suklaavanukkaalla --> kamala olo; parilla karkilla --> sama tulos. Kuitenkin happamia omenia söin, vaikka niissäkin on nopeita sokereita, ja ne eivät mielestäni tehneet huonoa oloa. Muissakin raskauksissa, etenkin edellisessä, olen luopunut ihan pahoinvoinnin vuoksi kaikista herkuista. Ja normaalisti oon nimittäin mahdoton sokerihiiri, karkkia tyyliin joka päivä... joten muutos on melkoinen. Ja silti tuo paastosokeri oli tuollainen, vaikka todellakin oon syönyt normaalia paljon vähemmän itse puhdasta sokeria - ei karkkia, jugurttia, pullaa jne. Toisaalta nostaahan mm. just riisi, peruna, viljat joillakuilla noita arvoja.

Mymosa: oliko sulla eroja alkuraskauden sokeriarvoissa ja myöhemmässä mittauksessa?

Kai mun pitäisi vaan elää kuten ennenkin kunnes/jos seuraavassa rasituksessa jään kiinni. Kuitenkin tämä juttu mietityttää, kun suvussa onkin tuota rasitetta ja pco:n vuoksi myös mulla on suurempi riski sairastua diabetekseen. Ja toisaalta eipähän se nyt haitaksi ole, jos vähän terveellisemmin syö kuin normaalisti. :) Osittain syönkin, pakko kun on. Oon vaihtanut täysjyvätuotteisiin, ruisleipään (vaaleastakin joskus tuntuu, että vähän syönnin jälkeen iskee huono olo) jne.
 
mymosa
Juu arvot oli myöhemmin nousseet, mutta eivät rajojen yli muuten kuin paastossa.. Katoin ni kuopukselta oli rv 14 paasto 5,2 ja rv 25 5,5. Esikoisesta olikin kaikki alle rajojen, mutta sukurasitteen ja painon takia kävin kaksi kertaa, toisen kerran arvoja ei olekaan merkattu korttiin.
 
Tässä pinossa tulikin majailtua kun neitiä odottelin:)

Nyt uus raskaus (tosin kovin alussa vielä) ja odottelen et koskas ne tällä kertaa passittavat mut sokerirasitukseen ja nousevatko sokerit vai ei.
Neidistä olin ruokavaliolla koko raskauden ajan ja muutama ylitys tuli, mulle aina soiteltiin ja kyseltiin niitä tietoja määrätyn väliajoin, ihan lopussa sitten lakkasivat soittamasta kun ei niitä ylityksiä sitten kamalasti tullut (eikä neitikään nyt niin kamalan iso ollut, 3800g)
 
Onko tämä keskustelu jo aivan kuollut?

Nyt loppu karkin syötin! Rd-tuomio sieltä sitten tuli, neuvolantäti soitteli juuri. Maanantaina keskustelemaan asiasta ja katsotaan mitä tehdään. En olisi kyllä uskonut!

Epa
 
Tämä sokerin mittaaminen ja tulosten ihmettely käy kohta työstä.En ymmärrä, miten samalla ruualla on välillä sokerit liian ylös nostava vaikutus ja välillä taas arvot on ok. Äsken söin mussakaa, salaattia ja muutaman salmiakkikarkin ja tunti em. aterian jälkeen sokrut oli 6,7 eli ihan ok. Eilen taas arvot huiteli seitsemän paikkeilla samasta ateriasta ilman salmiakkilisää. Aamulla kaksi ruisleipää sai sokrut nousemaan lukemaan 6,7 ja eilen tulos oli 5,7. Voi kun tähän löytäisi jonkun tasapainon. Oma ongelmansa on sitten paastoarvo joka ei asetu suosituksiin ja se oli tänäänkin 5,6 :mad: Iltapala on ollut sama jo muutaman illan ja aina paastoarvo vaihtelee. Onneksi lähete Taysiin on lähtenyt ja odottelen kutsua daibeteskätilön luokse. Ehkä Taysista löytyy apua tähän pulmaan.

t. Eemas 16+5
 
Viimeksi muokattu:
Aanna:
Sokerin sieto voi muuttua raskauden edetessä, joten toisessa rasituksessa arvot voivat olla muuttuneet mutta ei välttämättä.
Tsemppiä, yritä jo nyt kokeilla ruokavaliolla ja se voi tuoda helpotusta pahaan oloon (nopsaan luen silmät lurppuen, joten toivon lukeneeni oikein, että sulla on pahoinvointia...)
Itellä on myös PCO ja molemmissa raskauksissa ollut RD mutta ei ole sen jälkeen kyllä mitään ollut *kop kop*

Mainostelkaa tätä pinoa "omissa ryhmissä", niin saatte varmaan lisää porukkaa keskusteluun :)
 
Heippa! täällä ilmottautuu kans yks RD-odottaja mukaan. En jaksanut pinoa selailla kauhean pitkältä, joten anteeksi jos samoja asioita jauhan. :)

Oma tilanne on se, että ylipainoa on reilusti ja sukurasitetta monesta sukupolvesta. Niinpä sokerirasitukseen menin rv 13 ja jäin aivan katastrofaalisilla luvuilla kiinni. Paasto oli silloin 6.5, 1h arvo 12,3 ja 2h arvo 12. Siitäpä sitten lähetteellä Tayssiin ja ylipainon takia epäiltiin, että josko alla olisi ollut toteamaton 2-tyypin diabetes jo valmiiksi, mutta siitä epäilystä onneksi päästiin pitkäaikaissokerikokeella, joka näytti, että ennen raskautta sokeriarvot olleet aivan ok.

Kotona mittaillessa en ole saanut kertaakaan semmosia lukemia kun rasituksesta, mutta mun ongelmani lähinnä oli aamut, paastoarvo oli aina yli 6 ja aamiaisen jälkeinen tosi korkea, jossain 10 hujakoilla. Muuten arvot suht siistit. Rajun alun takia kuitenkin Tayssissa äitipolilla ammuttiin kovilla ja aloitin siellä käynnin jälkeen diformin-tabletit 4 x päivä sekä pitkävaikutteisen insuliinin aamun ja iltaan ja vielä ateriainsuliinin aamiaiselle ja päivälliselle.

Näillä lääkkeillä olen saanut lähes kaikki sokeriarvot hyvin kuriin ja annoksetkin insuliineista on vielä ihan siedettävät. Nousevat toki raskauden loppuaikana. Mun ongelmani on nyt aamupala. Syön siis yhden ruispalan, ts. kaksi ruisleivän siivua. Eikä mikään tunnu pitävän aamiaisen jälkeistä arvoa kurissa, vaikka paasto on jo aivan hyvä. Aterioille pistän insuliinia 4-8 yksikköä riippuen mitä syön. Jos pistän 8 yksikköä, niin se käytännössä tarkoittaa, että saan syödä ravintolassa/grillillä. Eli piisaa vallan mainiosti epäterveelliseen ruokaan. Senpä takia ihmetyttää kovin, että aamun leiville joudun tällä hetkellä pistämään 12 yksikköä insuliinia ja silti 1h arvo on yli 8, lähempänä 9. Mitä voi aamulla syödä? Kenelläkään muulla samankaltaista?

Eemakselle kommentoin vielä, että mä kanssa sielä Tayssin diabeteshoitajalla käyn ja olen erittäin tyytyväinen! Hoitaja on paras mahdollinen, auttaa, tukee eikä niuhota liiaksi. Aivan parasta! Neuvolasta kun en minä ainakaan kokenut saavani tukea/apua tämän RD:n kanssa.

Naive ja Sissi 20+1
 
mymosa
Täälläkin sitten pistellään inkkua, pitkävaikutteisena aamuin illoin.. Olo on sen jälkeen muuttunut heikoksi ja väsyneeksi.
Torstaina tosin on seurantakäynti onneksi.. ultraakohan ne noilla käynneillä? kun on äitipolille myös aika.

Ei edes maininneet mitään pillerilääkityksestä.
 
Heips!

Naive Ihan alkuun täytyy kyl kans hehkuttaa sitä TAYS:n diabeteshoitajaa. Parhautta! Koskaan ei oo ollut maahan lyöty olo äitipolireissujen jälkeen ja siltä saa todella apua kaikkeen. Voi meitä onnellisia, kun tän RD-kurjuuden kanssa saadaan ees hyvä hoitaja sen ajaksi :)

Aamupalaan suosittelen kokeilemaan jotain ihan muuta kun leipää. Mä totesin, että mun elimistö ei kestänyt lähes mitään hiilareita/sokereita aamuisin ja oon syönyt lähes diagnoosin alusta asti rahkaan sekoitettua maustamatonta jogurttia marjoilla ja pähkinöillä sellaisen pienen lautasellisen (edes melkein pelkkää prottua ei pysty syömään aamulla kun pari desiä). Tuo annos ei pidä nälkää kuin pari tuntia, mutta sitten parin tunnin päästä elimistö jo kestää kaikkia ruokia.

mymosa Meillä ainakin äitipolin sokeriseurata-reissuun kuuluu aina diabeteshoitajan ja synnytyslääkärin tapaaminen. Diabeteshoitaja kattoo muut jutut ja lääkäri ultraa nähdäkseen sen hetkisen kokoarvion ja sitä myötä sen, että kasvaako vauva sopivasti ja kuinka pian tarvii mennä uusintakäynnille.

Aanna Mulle ainakin diabeteshoitaja sanoi, että ihminen ei raskausaikana pysty kehittämään itselleen RD:tä syömällä. Sokerinsieto on ihan elimistöstä ja hormoneista kiinni. Joko niitä sokereita sietää tai sitten ei ja sillä miten alkuraskauden aikana syö ei voi vaikuttaa siihen sokerinsietoon. Toki on ehkä helpompi sitten pitää sitä sokeriruokavaliota yllä, jos on koko raskausajan syönyt "oikein ja terveellisesti", mutta varsinaisesti se ei poista sen mahdollisuutta, että jää sokerirasituksessa kiinni.

(.) Oonkohan mahtanut omia sokerikuulumisiani ees kertoa tälle puolen. Mulle tosiaan ekalla äippäpolireissulla ehdottelivat mahdollisuudeksi pillerilääkitystä (Metformin), mutta sitten seuraavalla kerralla se muuttui pistettäväksi illtainsuliiniksi (Protaphane). Mähän sain tän RD-diagnoosin tosiaan lokakuun lopulla ja insuliini alkoi vasta joulukuun puolessa välissä. Reilun 1,5 kuukautta pystyin siis pitämään sokerit tosi hyvin kurissa ruokavaliolla. Ainoastaan aamun paastoarvo keikkui säännöllisesti 5,5-5,8 välissä. Alkuun mentiin tän insuliinin kanssa 8 yksiköllä iltaisin ja se piti aamuarfvot 5.0-5.4 välissä + pari ylitystä kahden viikon jaksolla. Viime viikon käynnillä hoitaja sanoi, että voin halutessani ottaa 10 yksikköä illalla ja sillä arvot on nyt pudonneet alle 5.0:n. Veikkaisin, että tuolla määrällä mennään loppuaika.

Vaikka yritin loppuun asti selvitä ilman lääkitystä niin täytyy sanoa, että sen aloittaminen oli tietynlainen helpotuskin. Jouduin ilman lääkitystä heräämään kuuden aikoihin aamulla, jos halusin, että paastoarvo pysyy alle 5,5, ja sekään ei aina auttanut. Nyt saa rauhassa nukkua niin pitkään kuin haluaa :) helpottaa elämänrytmiä kummasti!

Ja nyt kun insuliini vaikuttaa päivän ruokailuihinkin pikkusen, niin uskallan syödä isomipa annoksi --> painonputoaminen on loppunut. Sekin on erinomaista, kun mies on sanonut, että alan jo näyttää eri ihmiseltä, kun kasvot on kaventunu niin paljon :D

Ja koko tämän RD-ajan vauva on kasvanut ihan käyrillä. Viimeksi saatiin 36+6 viikolla painoarvioksi 2800 grammaa ja sen perusteella on odotettavissa 3800 gramman vauva laskettuna aikana. Mulla alkaakin viikot käydä vähiin, kun jäljellä on enää 2,5 viikkoa laskettuun aikaan. Sitten loppuu tuo insuliinin pistäminenkin :)

Anskutin ja S 37+2
 
Heippa,

Tuppaudun tänne mukaan...eli täällä oltiin tänään TYKS:issä sen sokeriarvoja mittaavan sensorin purussa, lääkärissä ja ultrassa. Lääkäri sanoi ettei ole ikinä nähnyt tuollaista ristiriitaa sensorin ja kotimittauksen suhteen...Eli siis sensorin arvot ihan pilvissä ja oma mittauksessa vain muutamana päivänä ylitys. Jokkella kaikki hyvin ja tyyppi painaa jo 1360g! Mutta mutta, sokereita joudun seuraamaan vielä 9.1 asti jolloin lääkäri soittaa ja kysyy arvot; silloin selviää aloitetaanko lääkitys vai ei.

Epa ja Jokke 29+0 <3
 
Naive88 Mä suosittelisin kans kokeilemaan jotain muuta kuin leipää. Yhtenä aamuna kokeilisin munakasta, jossa on kasviksia. Ja toisena sitt just tuota {Anskutin} ehdottamaa rahkaa. Salaattia juuston kanssa tms. Ihan vaan testailemaan eri vaihtoehtoja, ja sellaisiakin joita ei välttämättä niin hirveästi aamiaisruuiksi ajatella.

Vaikka se ravintosuositus, minkä me kaikki ollaan varmaan saatu, oli hirveän leipäpainotteinen, niin ei se leipä silti välttämättä kaikille vaan sovi. Se on yksilöllistä mikä kullakin nostaa eniten verensokeria.
 
mymosa
Mä syön aamupalalla ruisleipää, sokeritonta mehukeittoa, danonen 0% jugurttia ym.. Ei oo aikaa tehdä mitään isompaa, kun joutuu jo nyt heräämään kuuden pintaan. Pitää siis olla helppoa ja nopeaa.

kuhan saa uuden kynän niin pystyy nostamaan yksikköä.
 
Jep jep tänään soittelin sinne Tayssiin näistä aamun syönneistä. Epäili hoitaja, että mulla tohon aamun arvoon vaikuttas muutkin hormoonit jotenkin enemmän kun loppupäivän. Käski vaan annosta nostaa vielä. Munakasta kokeilin joskus sillon ennen lääkityksiä, eikä se juuri laskenu arvoja.. :( Sitä salaattia juustolla voisin kokeilla, juustoja kun voin syödä ihan huvikseni. :D Ja pitäiskin kalsiumin takia, sillä mulla ainakin maidon juominen nostaa sokerit reippaasti.

Anskuttimen kanssa oon kyllä samaa mieltä, että mulla tää lääkitys on tota ressitasoa laskenu ihan huimasti! Nyt kun on suurin piirtein kaikki kunnossa eikä tarvii aivan natsina kytätä syömisiään. :) Eipä kai kukaan huvikseen halua pistellä ihteensä ja lääkkeitä syyä, mutta vauvan parhaaks tässä kai kuiteskin työskennellään.

Vauvan kasvusta sano mulle diabeteshoitaja, että sokerit vaikuttaa vauvan kokoon vasta rv 24 jälkeen, joten vielä ei oo hätää ja on aikaa säätää näitten sokereitten kanssa. Tosin, sano myöskin, että kun itte oon ollu yli 5kg syntyessä ja on RD niin ei tartte alle 4kg vauvaa ootella. :D

Naive ja Sissi 20+1
 
Mä tungeksin tänne, vaikken tosiaan edes odota tällä hetkellä :)

Aamut oli kyllä aina pahimpia!
Itelläni oli alusta saakka tokassa raskaudessa insuliinit, pitkä+lyhytvaikutteinen. Aamuisin mulle meni muistaakseni jossain vaiheessa joku 40-60ky insuliinia. Kyllä, hevoskuureilla vedettiin. Päivittäinen insuliiniannos oli reippaasti yli 100ky, lähempänä 150ky.
Aamuun liittyy jotain omituista, muuta ei voi sanoa :) Joskushan on niitä, joilla vain paastoarvot ja sitten aamun jälkeinen kohoaa, ei muut arvot.
 
Me sovittiin neuvolatädin kanssa että mittailen yhtenä viikkona neljänä päivänä neljä mittausta/pvä. Jos näyttää siltä että arvot ok niin sitten meen rasitukseen vasta puolessa välissä muuten katsotaan tilannetta uudestaan.
 
Huomenta RD-siskot!

Mä olin itte insuliinilääkitystä (ja oikeestaan tablettejakin) vastaan niin kauan kun D-hoitaja sanoi, että ne lääkkeet ei mee istukan läpi vauvalle. Sen jälkeen aloin nähdä vain positiivisia puolia koko pistämisajatuksessa :D Ja kun ei mulla oo ees mitään piikkikammoa, niin sekään ei oo pistämisen esteenä. Sen lisäks tuo insuliinipiikki ei tunnu miltään noiden reippaasti yli 100:n sormenpäähän tehdyn lansettireiän jälkeen.

Oon ollu ylipäätään ihan ihmeissäni tästä mun mittaustiheydestä kun oon nyt kattelu muiden mittaustiheyksiä. Mun seuranta ENNEN äitipolireissua kesti 3,5 viikkoa ja koko tuon ajan mittasin joka ikinen päivä 6 arvoa päivässä. Ja ekan äitipolireissun jälkeen 3 pv /vko 4 arvoa. Siinä oli mittaamista kerrakseen. Vaan pysyipä muuten syömiset kurissa :D

Anskutin ja S 37+4
 
mymosa
Mä en enää jaksaymmärrätajua, onneksi huomenna pääsee diabeteslääkärille. Mulla vaan nousee aamuarvot, mitä sitten teenkään.

Neuvokaa mua nyt jotenkin, pistän tällä hetkellä 12 yksikköä aamulla ja illalla pitkävaikutteista. Pistän illalla 5-6 aikaan ja herään työaamuina 6 aikaan, silti mun sokerit ei laske mihinkään. Söin eilen illallakin kukkakaalia, mehukeittoa ja 2 ruispalaa.
Ainoa kerta kun aamusokerit oli vallan hyvät, oli joulupäivä, kun olin aattoiltana valvonut 1 yöllä ja syönyt kinkkua. Tarkoittaako tää nyt sitten sitä, että mun on vaan syötävä mahdollisimman myöhään, kun nyt syön iltapalan siinä 9 aikaan kun en jaksa valvoa enempää.

Vai pitäiskö iltainsun pistämistä siirtää myöhemmäksi?
 
Lääkäri osaa antaa parempia neuvoja tähän, mutta arvailen ehkä tossa joulujutussa kanssa vaikutti se, että sä söit proteiinia (kinkkua). Proteiini ja rasva on sellaisia, että ne kestää mahassa pisimpään. Kasvikset kyllä täyttää vatsaa, mutta niiden jälkeen tulee paljon nopeammin taas nälkä.

Mä olen itse huomannut tämän, että jos syön terveellisen illallisen (eli se puolet lautasesta kasviksia jne) niin tulee hirveän täysi olo, mutta sitten herään keskellä yötä siihen, että on nälkä. Tuntuu siltä, että iltapalaksi pitäisi ottaa suunnilleen pekonia ja juustoa, jotta selviäisi yön läpi, mutta tuollaisia ruokia ei taas suositella muuten. Joten vähän vaikeata on.
 
Sori kun tunkeilen tähän ketjuun vastaamaan, (taustailen, kun ensi viikolla mulla taas sokerirasitus) mut pakko vastata Mymosalle:

Työn puolesta jonkin verran tuttua myös radi ja tuo sun ongelmas kuulostaa ihan siltä, että sulla on liian pitkä paastoväli iltapalan ja aamupalan välillä. Jos syöt klo21 ja seur. kerran klo06, niin siinä tulee 9h paastoa. Joillakin radin kanssa taistelevilla vs:t heittää toosi herkästi, jos paastoaika on liian pitkä. Mulla esim. kahdella ystävällä oli ihan samoja ongelmia ku sulla ja sit kun heräsi puolenyön aikaan syömään jotain pientä, niin sokrut aamulla oli ok ja pysyi koko päivän ajan paremmin kurissa. Toivottavasti saat apua sieltä diabeteslääkäriltä huomenna! Tsemppiä!
 
Heippa,

täällä oltiin tänään neuvolassa Rv 29+2, painoa nyt hurjat 76,5kg, RR 134/67 ja Sf-mitta 30cm. Jokke on edelleen raivotarjonnassa ja kuulemma jo aika alhaalla mutta ei kuitenkaan kiinnittynyt. Sydämensyke +145 ja liikkeet isot ++ :)
Eli kaikki oikein mallikkaasti!
Ainut asia jota neuvolantädin kanssa ihmeteltiin niin kun mittailtiin mun vs siellä niin oma ja neuvolanmittari näyttivät eri tulosta! Ei suurta heittoa mutta kumminkin.Täti soitti sitten äippäpolille mutta olivat sitä mieltä että ihan normaalia ja jatketaan niillä ohjeilla ja mittarilla jotka olen saanut. Onko jollain jotain muuta "teoriaa" tähän ???

Eipä muuta, masentaa tämä vesisade-loska-paska...Sori kielenkäyttöni. Sapettaa kaikki...

Epa ja Jokke 29+2
 
mymosa Hämmästyin tuota sun iltainsun pistoaikaa, kun mä sain ohjeeksi pistää pitkävaikutteisen insun nukkumaanmennessä...Pistoaika voi tietty riippua paljon siitäkin, että mitä muita insuja on käytössä, tiedä häntä sitten. Mutta toivottavasti D-lääkäri osaa neuvoa :)

Hmm, mä just hoksasin, että mä en oo tavannut lainkaan mitään diabetekseen liittyvää lääkäriä missään vaiheessa. Sanoivat neuvolassa, että ekalla ä-polikäynnillä tapaan synnytyslääkärin, diabeteshoitajan ja sisätautilääkärin, vaan mä oon kyllä tavannut vaan sen D-hoitajan ja ison pinon synnytyslääkäreitä (joista kuriositeettina voin kertoa, että yli puolet niistä on olleet raskaana :D). Insureseptinkin kirjoitti synnytyslääkäri.

Muoks: Jänskättää ku joudun huomenna menemään ekaa kertaa yksin neuvolaan. Mies on ollut aina kaikilla käynneillä mukana ja muistuttanut mua asioista, joita pitää kysyä. Mää oon vähän silleen suurpiirteinen ja en aina muista kaikkia asioita, joita pitäis kysäistä :D Sama juttu ens viikon äitipolireissun kanssa. Harmi ku ei saatu sitä semmoiselle päivälle, että mies ois päässy mukaan..

A+S
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä