~~ RD odottajat 2010-2011 ~~

Suzz Kävitkö synnytystapa-arviossa viikolla 36 kuitenkin? Vai miten sulla seurattiin raskauden edetessä? Pelkkä oma mittaus? Kiinnostaa siksi, et itellä ihan sama tilanne ja ens torstaina automaattinen polikäynti.

haaveilija87: Mua kiinnostaa kans tietää, onks toi sensori korvaamassa kokonaan sen osastolla olemisen? Täällä oon ymmärtäny, et jos kaks arvoa koholla, niin seurantajakso sairaalassa, yhden arvon ollessa koholla kotimittaus riittää jos arvot pysyy rajoissa.

Talitintti +vavi rv 35+2
 
täällä vielä olen vaikka en ookaan pahemmin kirjotellu. johtuen siitä et arvot normissa, ei heittoja vaikka mitä suuhunsa laittais. oon sit pitäny karkkipäivää entiseen tapaan, uskaltanut syödä jopa munkin tossa parina päivänä ;)
En jaksanu alkaa skitsoileen ton mittauksen kanssa, ja kun kolmena päivänä viikossa mittasin kaikki arvot, ja mitään moitittavaa ei tullut, diabetes-hoitaja sanoi että loppuaika riittää mitata paastoarvo joka toisena aamuna, ja noista joka toisena sitten vain ne aterian jälkeiset arvot.
Eli helpolla kaavalla pääsen..
Laskettu aika ens keskiviikkona, ja muuten kaikki onkin mennyt ihan hyvin :)

Flower again 39+1
 
Heippa! Ahaa, okei. Täällä Tyksissä ei ainakaan sellasta ole vaan se laite joka mittaa kudoksesta arvot 5min välein. Eilen olinkin tulokset kuulemassa ja sain hyviä uutisia. Arvot pysyneet hyvinä, kerran oli menny yli rajan, mutta saman tien pompsahtanut takaisin alas ja samoin tyksin mittarin ku oman vs-mittarin arvot piti hyvin yhtä. Eli ei lääkitystä, mutta tiukka dieetti. Oma paino ei sais nousta, enemmin sais laskea ja karppi-ruokavalio siis jatkuu.
Vauvan kokoarvio oli nyt 1560g ja vkoja 28+4 eli yläkäyrillä mennään, jossain vaiheessa saanut siis liikaa sokeria ja kasvanut äkkiä. Höh!! Mutta nyt vauvankin kasvun pitäis hidastua..

Kahen viikon päästä soittavat ja kysyvät arvoista ja jatkoa katotaan sen mukaan. Mittaan nyt 3krt/vko. Ja vko 37 ultrataan uudelleen ja katotaa kokoa ja mitä kautta ulos tulee..Jännittää!

Oma paino oli tippunu 800g (tosin eri vaaka) ja verenpaineet ekaa kertaa tosi hyvät 126/71 (tosin eri mittari). Oiskohan ruokavalio muutoksella ollut apua??!! Muutenkin oma olo pirteempi ja vähemmät yöunet riittäää. Tää karppaaminen sopii mulle, tosin rasvoja käytän ihan liian vähän..

Nyt iski flunssa ja kärsin siitä..Kunpa ei jatkuis kauaa...
 
talitintti ja haaveilija: Minun korvaani nuo sensorit ja vuorokausiseuranta kuulostaa tosi tiukoilta toimenpiteiltä. Mulla oli sokerirasituksessa kaksi arvoa koholla ja ylityksiä on tullut pitkin poikin. Silti olen kerran tavannut vain kerran diabeteshoitajan polilla ja sitten oli se kokoarvio rv 35. Muuten vain kotimittausta ja neuvolan terkkarin kanssa neuvolakäynneillä katsottu missä mennään. Näin Satakunnassa. Jossain vaiheessa olisin kaivannut ehkä enemmänkin huomiota, kun itse oli pihalla mitä mikäkin tässä tarkoittaa. Eli olisi ehkä helpottanut omaa epätietoisuutta, jos asiaa olisi tutkittu syvemmin. Kai aika tapauskohtaisesti arvioidaan noita toimenpiteitä.

haaveilija, kiva, että senorin tulokset oli hyviä ja tsemppiä karppaukseen!

Flower again, mukava kuulla että sokerit ovat pysyneet aisoissa ja kaikki on hyvin. Samoihin aikoihin poksutaan, kerrohan sitten lopputulos!

Täällä olleet sokerit tänään hyvällä tolalla. Iltapan perään söin muutaman toffeenkin ja ruisleipää iltapalaksi kaksi isoa palaa. Silti 1 h arvo oli vain 6,2. Ehkä huomenna taas uskaltaa jättää mittaamatta. Noita ylityksiä on vain tullut vähän väliä, että sitä ei oikein osaa olla mittaamatta, kun haluaa tietää missä mennään. Kuinkahan sitä osaa elää sokerimittaritonta elämää synnytyksen jälkeen? : / :LOL:

Vici 39+0 *poks*
 
Viimeksi muokattu:
Vici: Mun arvot oli rasituksessa 5,4; 6,5 ja 6.0. Seurantana mulla pelkät kotimittaukset 2 krt/vko 4krt/pv ja terveydenhoitaja tsekkaa arvot joka neuvolakäynnillä. Rv 36+2 synnytystapa-arvio polilla, siinäpä ne. Mielenkiinnosta vaan kyselin noista vuorokausiseurannoista,sensorista ja diabeteshoitajalla käymisesta :) Asun Kymenlaaksossa. muoks* nyt vasta tajusin, et sullahan olikin 2 arvoa koholla, et siihen nähden aika vähäinen alkuseuranta Satakunnassa. Alussa olin kyllä minäkin aika hukassa niiden muutaman ohjelappusen varassa. Miten teillä muilla on seuranta mennyt?

haaveilija: Onnittelut arvoista ja tsemppiä ruokavalion kanssa d:)b

Talitintti ja vavi rv 35+4, kohta 35+5 Öitä :wave:
 
Viimeksi muokattu:
seuranta on ollut iso pettymys ... mulla vauva on monessa ultrassa ollut pari viikkoa isompi, kuitenkin kun sokerit ei ole ollu korkeella, pääsin itse kinuamalla seuranta-ultraan viikolla 32. sen jälkeen neuvolan terkkari vaan hymyillen todennut että siinä tapauksessa annetaan mennä lasketun ajan ylikin....
Vauva on iso, näin totesi viikolla 36 sisätutkimuksen tehnyt lääkärikin. Ultraan en päässyt, enkä enää pääse, toistuvista aneluista huolimatta.
Pää on ollut jo kauan tosi alhaalla ja vauva on erittäin laskeutunut. siitä huolimatta mun ylävatsa ja ylimmät kylkiluun tienoot on tulessa, istun tai makaan... eli niin pitkä vissiin on että yltää mua potkimaan vaikka pää on jo lähes ulkona :D
Eli mä odotan isoa vauvaa, vaikkakaan ei sokeri-vauva ole ehkä. Kiva vaan että mua ei oteta kuuleviin korviin tuolla neuvolassa, olenhan uudelleen synnyttäjä... kaks edellistä lasta ollett 3,9 kg 51 cm ja 3,8 kg ja 52 cm. Mutta tämän lapsen isä on eri, ja hän on paljon pidempikin kuin eksä, ja syntyessään lapsen isä ollut 55 cm ja yli 4 kiloa...
Et annetaan mun vaan venyä ja minkä metelin mä neuvolaan nostankaan tän syntymän jälkeen, jos vauva on tosi iso ja synnytyksestä tulee hankala sen takia!!!!!!
Kauhea psyykkaaminen itsellä joka päivä, että ei ala ajattelemaan liikaa kun alkaa oikeasti pelottamaan....

Flower again ja shrek-vauva ;) 39+4
 
Mulla oli kans rasituksessa kaks arvoa koholla ja ne olikin sit reilusti (1h 12.3 ja 2h 9.3) Diabeteshoitajaa olen menossa perjantaina tapaamaan, sitten varmaan kuulen jatkoista, että tuleeko tuollainen vuorokausiseuranta vai mennäänkö ihan näillä kotimittauksilla, nyt arvot ovat pysyneet ihan rajojen sisällä, kun olen kotona mittaillut =)

Tammiska 28 tasan :heart:
 
Flower again: Toivotaan, että masussa kasvaa pitkä hoikka kaveri, semmoinen pikkuhartiainen ja pienipäinen (mun taapero oli syntyessään just isohartiainen ja isopäinen, ei yhtään kiva yhtälö :rolleyes: ) Mälsää, kun painoarvioon ei pääse vaan annetaan äidin pelätä ja jännätä. Onko sun edelliset lapset syntyneet millä viikoilla? Toivottavasti pääset pian synnyttämään :heart:
 
kiitos tammiska :) eka oli viikon myöhässä, toinen syntyi juuri laskettuna aikana, lie syynä mun juoman risiiniöljy-pullon :D mutta tuli kuitenkin ;)
näistä on kuitenkin aikaa välissä,kakkosen syntymästä yhdeksän vuotta, et lienen ensisynnyttäjän kengissä ;)
 
Flower again: Siis ihan uskomatonta touhua!!! Eikös se nimenomaan ole niin, et ne viimiset viikot vauvan paino lisääntyy PALJON. Eli Ultra jo viikolla 32 on ihan liian aikaisin ja ehdottomasti olis vauvan paino pitäny arvioida uudestaan viikolla 36-37, kun kerran tiedettiin, että mahdollisesti iso tulossa. Tarpeen mukaan oltais sitte jo käynnistelty ennen LA tai viimeistään nyt. Tsemppiä tulevaan koitokseen ja toivotaan toisiaan et pienipäinen, pieniharteinen ja muutenkin siro kaveri olisi tulossa :hug:
 
Mä olen taas niiiiiiiiiiiiiiiiiin kyllästynyt tähän RaDiin :mad: :headwall: Mä en vaan jaksais enää päivääkään. Tiedän kyllä, että loppumetreillä ollaan, mutta ei sekään oikein jaksa lohduttaa. Vauvan takia vain jaksan. Jos kyse olisi vain itsestä, ottaisin "viikon loman" ;)

Flower again, ompas sinut otettu hienosti huomioon. Ersyttävää epätietoisuutta tämä RD. Ja vaikka sinulla ei sokerivauvasta olekkaan kyse, olisi hieno, että tiedostettaisiin äidin huoli vauvan koosta. Onhan se sekä äidin että vauvan etu.

Mua ärsyttää kyllä koko tää RD:n hoito ja ohjeistaminen tällä seudulla. On niin epämääräistä ja koko ajan on saanut odotella, että kuulis lisää. Itse sitä tietoa on joutunut kaivelemaan. Pitääpä ehdottaa synnärillä, että järjestäisivät synnytyssairaalan puolelta jonkinlaisen RD valmennuksen (kuten perhevalmennus) tai tukiryhmän.

No nyt taitaa kaikki ärsyttää. Onneksi on nämä foorumit, joihin voi purkautua.

Kiitos teille! :hug:

Vici 39+4
 
Vici : Tsemppiä viimeisille päiville :hug:

ON: Kävin tänään synnytystapa-arviossa. Aluksi istuin käyrillä puol tuntia ja meijän pikkuinen jumppas niin, että ei menattu millään saada tasasta sykettä. Mut lopulta onnistui, sitte lääkärille: tarkasti sokerimittaukset, ultrasi nopeasti napanuoravirtaukset, tarkasti kohdunkaulan pituuden sillä ultratikulla 3,6cm ja lopuksi painoarvio tällä hetkellä 2,4 kiloa eli uusinta ultra kahden viikonpäästä vauvan hieman pienen koon vuoksi. Olo on kuitenkin helpottunut! Itse olen ollut syntyessäni 3080 kg eli eiköhän tuo paino ole ihan skaalassa sen suhteen, huoh :heart:


Talitintti ja vavi rv 36+2
 
kotiuduttu kolmen päivän sairaala vierailulta.. siis maanantaina supisteli jonkun verran, ja tiistai iltana isännän kehotuksesta lähdettiin sitten sairaalaan käymään; lääkäri totesi kolme senttiä auki, jäät tänne kateltavaks.. elikkä siis kortisonit molempiin kankkuihin keuhkoja kypsyttämään, ja seurantoja että, kyllä supistelee.. ja sitten alloi tuntumaan kiristystä alapäässä ja selässä eilen, synnytyslääkäri tutki alakerran ennen kotiutusta; ja selvis että vauva todella alhaalla, ja pää tuntuu jo.. elikkä aikaa sain synnykseen päivän-korkeintaan puolitoista viikkoa, ajoissa tulosssa siis.. nyt vaan odotellaan, pääsin onneksi kotiin (tosin lähtö pitää tehdä heti kun supistaa/tulee vuotoja)..
onneksi asutaan sairaalan lähellä (noin puoli tuntia), lääkäri sanoi että tulee vauhdilla todennäkösesti maailmaan.. elikkä loppu häämöttää jo mulla edessä.. :)

 
Äizikkä, hui, varmasti jänskää, mutta eikös se pikkuinen aika aikasin oo maailmaan tulossa? Toivottavasti pysyis vielä mahd.monta päivää sisällä :) Tsemppiä!!!!!

Omaa napaa ja valitusta. Nyt sit sokerit ollu jo muutaman päivän ihan perseellään. Keskiviikkona ja eilen juhlittiin töissä mun läksiäisiä joten syömiset ollu ihan persellään ja sen sit tod.huomaa.
Ottaa niin päähän! No, nyt alkaa tiukka kuri taas! Varsinkin kun tänään eka lomapäivä ni joudun nyt vielä enemmän keskittymään syömisiini, etten napostele koko ajan jotain.
Ja tosiaankaa nuo hiilarit ei mulle sovi, ei sit yhtään. Ne nostaa sokerit heti.
Painokin oli jo laskusuunnassa, nyt olen ihan varma, että ne tullut takas. Itteäni saan siis vaan syyttää!
Tänäänki aamulla sokerit 5,1. No jooo, ei vielä ylitä, mutta ovat korkeella mun aikasempiin..Höh!
 
Täällä rd:n suhteen seesteinen tilanne. Minulla on ollut ongelmana ne aamupalan jälkeiset arvot, ja nyt viim. pari viikkoa ei olla edes raja-arvoja hätyytelty. En olis uskonut, että tämä tilanne voisi edes kehittyä "parempaan" suuntaan, siis että samoilla aamupaloilla sokerit ei enää nousekaan.

Painoa ei ole tullut yhtään lisää sen kuuden viikon aikana, mitä olen sokereita mittaillut. Mielenkiinnolla odotan, mitä vaaka näyttää synnytyksen jälkeen. Lähtötilanteeseen nyt + 5,6kg. Maanantaina jälleen Naistenklinikalle kokokontrolliin. Ei minua koko enää huoleta, en usko, että ehtii enää jättiläiseksi kasvamaan. Lähinnä pelottaa tuo vauvan asento, heiluu perätilan ja rt:n välillä ihan päivittäin.

Tämä on nyt kolmas kontrolli kuuden viikon sisään. En tosin usko, että pelkän rd:n johdosta olisin näin usein päässyt ultraan. Minulla on myös taustalla se kohtukuolema, joten myös sen vuoksi tarkkaillaan useammin.

haaveilija Olen huomannut saman ilmiön, että harmittaa, jos sokerit poikkeaa normaalista. Mulla aamupaastot olleet 4,1-4,6 säännöllisesti. Sitten kun yks aamu mittari näyttää vaikka 5,1 tai 5,2, sitä on ihan että höh! Vaikka raja ei siis edes ylity.

Vici*:llä ei enää ole paljon jäljellä, ellet sitten jo ole tositoimissa.

Mies oli eilen sitä mieltä, että minussa on nyt jotain pahasti pielessä. Mammuttimarkkinoiden suklaatarjous ei herättänyt minussa mitään himoja. Pääsin tyynesti kävelemään sen valtavan suklaalevykasan ohitse, edes vauhti ei hidastunut. Jospa olisin vieroittunut tuosta aikaisempien aikojen riippuvuudesta.


Kevättä ilmassa,

Scala ja Taimi Itunen rv 36+1
 
Täällä odotettu koko päivän, että pääsis lähtee synnärille. Eilen meni limatulppa ja illalla alkoi supistukset. Yöllä nukuin katkonaisesti noin 4 tuntia. Aamulla mietin, että kuinkahan ehditään saada aamutoimet hoidettua, ennen kuin pitää lähteä laitokselle. Supistuksia 10-15 min välein säännöllisesti. Puolilta päivin tilanne oli jo sangen rauhallinen. Iltapäivällä supistuksia ehkä kerran tunnissa, eikä pahoja. Ilta ollut todella rauhallinen. Nukuttua en ole saanut, kun on vain "odottanut". No, katsotaan kuinka yö menee.

äizikällä onkin tulossa aikainen vauva. Voisit siirtää ne supistelut minulle ;) Tsemppiä. Toivottavasti kaikki menee hyvin ja vauva vielä hetken malttaa pysyä kyydissä.

Tiedän haaveilija tunteen, kun nuo sokerit heittää ja tietää missä syömisissä vika. Vaan joskus sitä pitää saada retkahtaa :popcorn: Kyllä se siitä taas. Minä odotan, että pääsen sairaalakassin suklaasisältöön käsiksi :p

Vici 39+6
 
meille syntyi tasan laskettuna aikana potra typyskä : painoa 4590g, pituus 52 cm ja pipo 35 cm.osastolla olimme kaksi vuorokautta vauvan sokeriseurannan takia, kaikki arvot olivat loistavia, eli sokerivauvaa EN odottanut :) ihana prinsessa tuli maailmaan nopeasti, synnytys kesti 4h , ponnistusvaihe 5 min. jälkeisvaihe 9 min. sain kohdunkaulan puudutteen joka toimi erinomaisesti. Olo on varsin onnellinen ja soitettuani terkkarille vauvauutisen, oli täti hiukan hiljainen kun koon kerroin... suhteellisen helpolla meni kaikki, kivut ei olleet lainkaan niin pahat kuin odotin, henkilökunta aivan loistavaa. Vauva-arki on alkanut ja itseltä jatkan mittaamisia kerran viikossa, kolme arvoa päivältä aterian jälkeen. tänne tuskin sitten enää palaan... :)
voimia teille vielä jotka odottavat omaa päiväänsä jakautua :flower:

Flower again ja pikku neito 3vrk
 
Flower: Onnittelut uudesta tulokkaasta :flower:

Vici ja Äizikkä: Teillä alkaa olemaan jo jännät paikat, miä täällä jännittelen ja odottelen, kumpi ehtii ensin :wave: Ja tietysti onnea matkaan :)

haaveilija: Joudutko jotenkin erityisesti tarkkailemaan hiilareiden lisäksi myös tuota painoa? Mulla kanssa lähteny painoa pois 2 kiloa sen rd diagnoosin jälkeen (diagnoosi noin 10 viikkoa sitte). Yhteensä tullu lisää painoa 5,1 kiloa ja huomenna neuvola, luulen et vähä saattaa paino olla nousussa myös täällä. Bmi ennen raskautta 26. Sulla hienosti auttanu toi painonhallinta myös verenpaineisiin :)

On: ei mitään ihmeellistä, odotellaan kevättä saapuvaksi ja tiistainahan vauva on jo täysaikainen :whistle:

Talitintti ja vavi 36+5
 
Paljon onnea flower again!!

Ei mun tarvii painoa sen kummemmin seurata, mutta koska valmiiks jo ylipainoa ni sen ei tarttis kovasti nousta..Viime mittauksessa ei ollu tullu yhtään lisää, mut yhteensä tullu noin 7kg. Neuvolan ja tyksin mukaan sais pikemminkin laskea tai ainakin jäädä tähän junnaamaan..Saas nähä laskeeko, varsinkin ku noita repsahduksia nyt ollut.

Tänään sokerit ollu oikeen hyvät, eli kun en syö hiilareita. Miten se voikaan olla välillä nii vaikeeta..
Mutta olen ylpee itestäni, olen nyt monena päivänä peräkkäin tehny koiran kanssa 1-1h 30 min kestävän lenkin. Jes!
 
Onnea Flower again :heart: Komeat ovat mitat olleet teidän prinsessalla, onneksi olet selvinnyt urakasta!! Minkä takia sun täytyy mittailla vielä sokereita vai mittaatko ihan mielenkiinnosta?

Jokohan Vici ja äizikkä ovat lähteneet nyytinhakuun? Täältä väki vähenee, toivottavasti uusia uskaltautuisi joukkoon mukaan, tällainen vertaistuki on itselle niin tärkeä, kun tutuilla ei ole sokereissa ollut raskausaikana häikkää.

Täällä odotellaan myös isoa vauvaa, kävin ä-polilla ja vauvalle tehtiin mm. painoarvio, joka oli 28+5 1480 gr :O Uusi kasvukontrolli on sitten 34 rv:lla. Onneksi seurataan eikä lääkärin mukaan päästetä yliaikaiseksi, vaan viimeistään lasketun ajan tienoilla aletaan käynnistellä. Tähän tietty vaikutti aiemmat syöksysynnytyksetkin eikä ainoastaan vauvan kasvu. Onneksi tosiaan nyt pääsin ä-poliseurantaan, oma lääkäri kun ei ole yhtään ollut kasvusta eikä noista syöksysynnytyksistä huolissaan, kun "oothan sinä aina ennenkin ehtinyt". Ärsyttävä asenne :headwall:

Sokerit ovat pysyneet rajojen alla hyvin, ei raja-arvojakaan tullut. Se on tosi ihanaa, kun stressasin tätäkin alkuun niin hulluna. Nyt pystyy jo pitään mittauksissa hyvinkin välipäiviä, kuten diabeteshoitaja ehdottikin. Herkutella en ole uskaltanut vielä ollenkaan, mutta eipä mun nyt niin hirveästi ole tehnyt mielikään. Saas nähdä miten käy sit kun vauva on syntynyt, menee varmaan viikossa koko kevään herkut :LOL:

Ihana aurinkoinen kevätpäivä tulossa, pikasiivous ja sitten ulos =)
Tammiska 29+2
 
Heippa ja ihanan aurinkoista huomenta!

Jes, oman vaa'an mukaan paino lähtenyt alaspäin..Oli kilo tippunut, eli yht.2 nyt..Toivottavasti neuvolan vaaka ensi viikolla asioista samaa mieltä :LOL:
Tosin olen nyt niin ahkerasti koiran kanssa lenkkeillykkin, ja toivottavasti jaksaisin näin hyvin loppuun asti..

Sokereista, eilen oli tosi hyviä arvoja, mutta enpäs syönytkään hiilareita, tosin kahteen appelsiiniin sorruin, höh..Täytyy jättää ne kokonaan ostamatta...
Aamullakin oli taas "pitkästä" aikaa, alle 5, oli 4.9. Syynä ehkä se, että söin vielä illalla ysin jälkeen kauralesepuuroa. Vitsit, oli muuten hyvää. Söin nyt aamullakin ja kohta katon mitä sokerit näyttää, ellei se nosta niitä niin siitä tuli mun uus herkku. Kaurtapuuro meinaan nostaa mun sokruja ainakin jos oon syöny leipää kanssa.

Mutta kananmunaa, pekonia, turkkilaista jugurttia menee..;)

Apua, viikkoja jo 30+1..Oon jo tosi pitkällä =)
 
Viimeksi muokattu:
vielä yhtenä kappaleena, toistaiseksi; mutta viime yönä supisteli jo todella lupaavasti viiden minsan väliin (minuutin kestävästi) tunnin ajan.. :) ja aloin jo miettiä sairaalaan menoa isännän herätystä, mutta sitten rauhoittu (tosin sen jälkeen tuntunu paine voimakkaana häpyluussa), elikkä nyt vaan ootan seuraavaa alkua.. :) en usko että enään tulee varotuksia, vaan ottaa ja syntyy maailmaaan tänään tai huomenna.. :)

 

Yhteistyössä