~~ RD odottajat 2010-2011 ~~

talitintti sit syömisen jälkeen tunnin arvo olikin 5,6. Pitääks mun vaan syödä sikana et saan arvot alas. =)
Sen tiedän että kymmenen tunnin jälkeen alkaa numerot nousta, mutta se kai kuuluukin tehdä niin. Vettä oon juonut huonosti myös ennen rasitusta.

Se lääke, minkä otin ennen rasitusta yöllä sisältää mm. ranitidiinin lisäksi viinihappo, natriumvetykarbonaatti, laktoosimonohydraatti, povidoni, riboflaviininatriumfosfaatti (E101), simetikoniemulsio (sisa?lta?a? simetikonia, metyyliselluloosaa, sorbiinihappoa ja puhdistettua vetta?), natriumsyklamaatti, sakkariininatrium, sitruuna-aromi (sisa?lta?a? sitraalia, sitronellao?ljya?, korianterio?ljya?, limettia? ja arabikumia), makrogoli 6000 ja natriumhydroksidi.

Voiko tommoset vaikuttaa? se on pitkävaikutteinen närästyslääke. Labran täti sanoi ettei pitäis mutta ei se tarkistanut mistään. Rennietä söin ennen sitä mutta vähän vajaa vuorokausi oli väliä. No kai ne olis vaikuttaneet paastoarvoon, ellei ne muuten sössinyt mun maksaa ja munuaisia mitä ne voi kyllä tehdä.

Kotilohikäärme: Miä olin melkein 13 tuntia syömättä ja juomatta ennen rasitusta, kun labrassa oli ruuhkaa + kävelin 20 minuuttia sinne terveyskeskukseen. Kyllä muuten vesi maistu sen 15 tunnin jälkeen!!! Ja sovitaan nyt niin, et nälkäähän myä tytöt ei aleta näkemään, tarkistetaan vaan ruokavaliota ;)

Miä kans uskalsin hieman kyseenalaistaa ton toisen lääkärin mielipiteen jälkeen tätä omaa diagnoosia, niin sain kyllä kovat haukut huhtikuisissa, kuinka en välitä tulevasta vauvasta ja "ei ole ihme, että maailmassa on niin paljon pahoinvointia, kun ihmiset kieltää kaiken". Se oli mun ehdoton lemppari, ja niinku tosta painonnousun vähäisyydestäkin näkee, oon ottanu tän asian melkosen tosissani :stick: Mut näin jälkikäteen oon sitä mieltä, et hyvä syödä terveellisesti joka tapauksessa, diagnoosi pitää ottaa tosissaan ja hyvä tietää, et lapsella voi olla häikkää sokereissa syntymän jälkeen. Lisämaitoa tulee saamaan ainakin 3 kertaa heti syntymän jälkeen ja pahimmassa tapauksessa joutuu lastenteholle sokeritippaan. Nämä on niitä asioita, jotka pitää vain hyväksyä... ja tämän stressin kanssa oppii elämään. Jännitän ihan hirveesti jo sitä synnytystapa-arviota ja vauvan kokoarviota, kaksi viikkoa vielä...

Tsemppiä mammat ja nautitaan lauhtuvasta säästä, kun ei voida suklaallakaan herkutella :wave:

Talitintti

Tervetuloa sokerien ihmeitä pohtimaan Kotilohikäärme ja Tammiska :wave: Jos laitatte vielä la:t, niin lisään teidät etusivun listaan.

Minä kanssa alkuunsa ihmettelin diagnoosia, vaan olen tässä yli 25 viikon aikana oppinut, että sokerirasitustestissä elimistö ajetaan sillä suurella glugoosin määrällä niin äärimmilleen, että heikkous/herkkyys näkyy tuloksissa. Voi olla, ettei normaalissa ruokavaliossa koko seurannan aikana näy mitään murehdittavaa ja osa saakin hetken seurattuaan "vapautuksen" seurannasta.

Mulla on tässä raskausaikana muuttunut tuo sokerien käyttäytyminen. Aluksi paastoni olivat lähes aina 5,0- 5,4. Aamupalan jälkeiset saattoivat olla paastoarvoakin alhaisempia. Lounaan ja päivällisen jälkeiset olivat lähes mitä tahansa syötyäni reilusti alle seiskan. Sitten jossain vaiheessa tapahtui muutosta. Aterian jälkeiset alkoivat nousemaan yli seiskaan ja ylityksiä tuli helposti. Paastoarvot taas tipahtivat nelosen puolelle ja tällä hetkellä ovat 3,8 - 4,2. Vaan aamupalan jälkeen arvot nousee lähes seiskaan tai joskus ylikin (olen ruisleipäsyöppö aamuisin :p ). Eihän ne raja-arvoja ylitä, mutta yleinen suositus sokerien nousuun 1 h kohdalla on maksimissaan 2 yksikköä. Kukaan polilla ei ole minulle kommentoinut mitään noista yli kahden yksikön nousuista, mutta neuvolan terkka oli sitä mieltä, että niitä pitäisi yrittää välttää. Eli aamulla, jos paasto on 3,8 ei 1 h arvo saisi olla yli 5,8. Siinä mielessä tuo Kotilohikääremeen arvo aamupalan jälkeen on oikein sopivaa tasoa.

Tätä rd:tä on niin eritasoista. Toisilla ei mikään ruokavalio hanki auttaa, toiset taas pärjäävät muutoksetta. Ja kyllä minä herkutellutkin välillä olen ;) ylityksienkin uhalla.

Tässä ketjussa on aina saanut vinkkiä ja tsemppiä. Kiitos siitä. Nyt suurin jännityksen aihe on vauvan sokerit synnytyksen jälkeen.

Vici 37+6

Mulla on LA jo 9.4, eli aika nopsaan tahtiin. Enää kuutisen viikkoa. Ei varmaan anneta paljoa mennä yli ainakaan jos näyttää yhtään yli 3,5 kiloiselta. Tai no saas nähä. Sairaalakin vaihtuu vielä. Parempi mennä semmoiseen jossa on lastenosastokin, toisessa kun ei ole koko aikaa edes lastenlääkäriä. Jos tulee jotakin ongelmaa niinkuin esikoisen kanssa niin haluan että semmonen löytyy talosta heti eikä tunnin kuluttua, etenkin jos on vielä riski jostakin sokeriongelmista.

Mua vaan mietityttää se lääke... Tiedän että se on turhaa periaatteessa, mutta se vaikuttaa maksan, haiman ja munuaisten toimintaan ja sisältää sokereita. En tiedä keneltä edes kysyis vaikuttaako. Labran täti sanoi että ei varmaan, mutta ei tiedä, ei tarkistanut. Koetan olla ilman sitä muutaman päivän ja sit kokeilen miten se vaikuttaa jos sitä syö. Jos vaan pystyn.

Kotilohikäärme: kannattaisko sun kysyä tosta närästylääkkeestä neuvolan terkkarilta tai lääkäriltä? Koska sitä kovasti mietit ja varmasti tarvitkin, niin et turhaan jätä pois, jos ei merkittävää vaikutusta sokereihin ole?

muoks* onks sul se diabeteshoitaja käytettävissä? Monet on niille soitelleet tarpeen mukaan.

Viimeksi muokattu:
Kotilohikäärme: kannattaisko sun kysyä tosta närästylääkkeestä neuvolan terkkarilta tai lääkäriltä? Koska sitä kovasti mietit ja varmasti tarvitkin, niin et turhaan jätä pois, jos ei merkittävää vaikutusta sokereihin ole?

muoks* onks sul se diabeteshoitaja käytettävissä? Monet on niille soitelleet tarpeen mukaan.
Joo kyllä mä sellasen kanssa puhuin tänään. Ei vaan tullu mieleen kysyä. Tänään en oo syöny kun en mieluusti syö mitään lääkettä ja ei oo ollu ihan pakko, mutta yöllä todennäköisesti tarviin. Jos mantelit ei auta.

Vici: Miä kanssa luin tuolta karppausfoorumilta, et joku lääkäri oli ottanu puheeks just matalahkot raja-arvot sokerirasituksessa. Perusteli niitä sillä, et parempi mitata muutamien mammojen turhaan, kun että yksikään raskausdiabeetikko menee seulasta läpi. Jossain päin siis vissiin saa lopetella mittailut, jos arvot hyvät pitkään, mut niinkuin Scala miä oon vähän koukussa tähän mittailuun ja haluan mittailla sen 2 krt/vko synnytykseen saakka. Lopettamisesta ei ole kukaan täällä päin Suomea sanonut mitään, mut en oo asiasta jutellu kuin terkkarin kanssa. Ja onko noi raja-arvot matalat, joskus paastoarvot olleet matalammallakin :confused: Toisaalta jos vertaa esim. Ruotsiin tai Tanskaan niin tiukathan nuo ovat... Uusi asia mulle oli toi yli kahden yksikön muutos, mikä ei olisi sallittu, en oo kuullukkaan. Täytyy lähteä kattomaan, miten omat arvot istuu siihen, mut eiköhän ne linjassa ole. Tsemppiä Vicille viimeisille viikoille/päiville :flower:

Talitintti+ vavi 34+5

Mä huomasin tänään kantapään kautta että mun ei kuulu syödä kunnon aamupalaa. Yleensä oon juonut kahvia sokerilla ja puol litraa laimeaa tiivistemehua. Sitten vasta aikaisintaan tunnin päästä jotakin. Nyt vetäsin marjoja jogurttia ja pari pientä ruisleipää ja olin kuukahtaa siihen paikkaan. Ei näköjään ihan hevillä kannata muuttaa elintapojaan kuN ne näköjään on jo muotoutuneet niin että olo pysyy parhaimpana mahdollisena. Tietty ehkä sen sokeripalan voi jättää kahvista ja vaihtaa mehun makeuttamattomaan. Löysin sellaista missä on vaan omppua ja viinirypäleitä makeutukseksi eikä kyllä mun makuun oo yhtään makeaa.

kotilohikäärme mulle oli kans alkuun shokki, toi sokerin kuoriminen pois.. mutta voin sanoo ettei enään parin viikon päästä tee enään läheskään niin paljon mieli sokeria, eikä myöskään niitä makeita mihin "on tottunut".. :)

itsellä siis sokeri pissassa on todennäkösesti sitä, kun jo viime raskauden lopussa huomattiin että mun munuaiset päästää sokeria pissaan (sillon kyllä rasitus meni läpi).. tosin neuvolatätikin sanoi vaan että pää asia on siinä että toi diabetes huomattiin mahdollisimman ajoissa, että saadaan pois riskiä "sokeri-vauvasta".. :)

nyt siis itsellä rv 33 alkaa ja hivenen jo alkaa mietityttää synnytyskin, ja siis tyttö jo asettautunu pää alaspäin ja tuntuu jo asettautuneen "lähtökuoppiin" eli siis nyt alkaa odotus peli.. :)

Mulla ei ole vielä kertaakaan ollu sokeria pissassa ja jostain luin, et RD voi olla, vaikka ei koskaan näkyis sokru pissassa ja toisinpäin, jollain munuaiset päästää herkemmin sokerin läpi, vaik RD:a ei olisikaan. Mut se, et sokeria löytyy pissasta, johtaa usein siihen, et laitetaan rasituskokeeseen, jos sitä ei oo vielä tehty.

Äizikkä: Täällä sama homma, tyttö kääntyny pää alaspäin ja nyt vaan odotellaan :)

Talitintti

talitintti: Juu, koukussa olen minäkin mittailuun ja mittaan melkein joka päivä sokereita, vaikka kolmena päivänä viikossa neljästi päivässä on pyydetty. Tietty mulla on ollut niitä ylityksiäkin silloin tällöin ja kauhuissani olisin ollut, jos multa olisi tuo sokerimittari viety :O Joillekkin vaan on se pistäminen ja mittailu niin vaikeaa, että ovat helpottuneita vapautuksesta.

Minkälaisia raja-arvoja Ruotsissa tai Tansassa on? Ollaanko Suomessa kovastikkin tiukempia?

Tuo kahden yksikön nousu on ihan yleinen ohje diabeetikoille. Sitä ei ole missään vaiheessa RD:n aikana mainostettu mullekkaan, eikä tosiaan lääkärikään polilla kommentoinut asiaa (enkä huomannut kysyä). Kuitenkin se on jonkinlainen suositus. Jotenkin ilmeisesti normaaliksi laskettava sokerien nousuarvo ruuan jälkeen ja jos nousu on kahta yksikköä suurempi viittaa se kai heikentyneeseen insuliinin tuotantoon. Nuo raja-arvot on kuitenkin se, mitä seurataan ja joiden ylitykset on tutkittu vaikuttavan eniten sikiön kasvuun. Tää on kyllä niin viidakko tää sokerien maailma, että en minä vieläkään sitä ymmärrä :confused: Kysykääpä joku, joka on yhteydessä diabeteshoitajaan, että miten tuohon kahden yksikön nousuun RD:ssä suhtaudutaan...

Mullakaan ei muuten ole sokeria ollut pissassa kertaakaan. Tiedä häntä sitten kuinka vahva yhteys RD:llä ja tolla pissan sokerilla on. Ehkä se just paljastaa mahdollista RD:tä ja tiedetään tutkia tarkemmin.

Vauvalla täällä ei tunnu olevan mitään kiirettä. Jaksan hyvin, eikä merkkejä lähestyvästä synnytyksestä ole. Vauva liikkuukin vielä voimakkaasti ja paljon. Eipä silti esikoinenkaan ilmoitellut itsestään, kuin noin 2 päivää ennen synnytyksen alkua. Jäännää tää loppuaika tosiaan on, kun vaan odottelee, että kuinkahan kaikki nyt alkaa.

Vici 38+1

Pissasta mulla oli viime raskaudessa sokeria pissassa kun olin vedellyt hesen ateriat kokiksineen päivineen just ennen. Kaikki rasitusarvot oli tosi matalia.

Mä joudun nyt kyllä olemaan ilman sitä närästyslääkettä. Tää paha olo kuitenkin alkoi samaan aikaan kuin sen syöminen. Koetan huomiseen pärjätä renniellä. Kai lääkäriltä jotakin parempaakin löytyy mikä ei sokeria sisällä. Tai sitten nukun istualteen sohvalla. Tää päänsärkykin on vaan pahempi ollu nää muutamat päivät.

Vici:

www.kaypahoito.fi:

"Eri maissa tehtyjen tutkimusten perusteella on esitetty useita muitakin glukoosirasituskokeen diagnostisia kriteereitä".

"Pohjoismaat

* Tanskassa määritellään poikkeavaksi laskimoveren paastoglukoosiarvoksi 6.1 mmol/l ja glukoosirasituksen kahden tunnin arvoksi 9.0 mmol/l
* Ruotsissa rajat ovat samat kuin raskauden ulkopuolella, eli paastoplasma glukoosi 7.0 mmol/l ja 2 tunnin arvo 12.3 mmol/l (Marja-Liisa Swahn, Huddinge Universitetssjukhus, henkilökohtainen tiedonanto 2008). "

En siis ole mikään alan asiantuntija, mutta ymmärsin, että raja-arvot olisivat korkeammalla Ruotsissa ja Tanskassa verrattuna Suomen vastaaviin. Toisaalta taas USA:ssa käytössä samat rajat kuin Suomessa. Toi kahden yksikön nousu kuulostaa ihan järkevältä, joten varmasti pätee myös radissa.

Kotilohikäärme: Toivottavasti saat jonkun hyvän lääkkeen närästykseesi :wave:

Talitintti

Viimeksi muokattu:
La on 29.5 Ekan kerran narahti sokerirasituksessa, vaikka olen kyllä varma, että tuon taaperon aikana mulla oli sokeriarvot jo lopussa pielessä, kun vauvan sokrut oli synnytyssalissa yhden luokkaa ja ressulla oli hengitysvaikeuksia, oli myös aika harteikas ja pulleavatsainen, mitkä nekin lukemani perusteella sokerivauvan vaivoja. Sokruja seurailtiin pari päivää ja vauva sain sokeritippaa ja lisämaitoa, sit ne alkoi asettumaan ja päästiin kotiin. Tuo synnytys käynnistettiin rv 39 ja kesti noin 2h että oli aika nopsaa hommaa. Silloin kyl sanoivat, et hengitysvaikeudet johtui siitä, kun tuli niin nopsaan, mut tiedä häntä..

Nyt hiihtolomalaiset heräilee, joten palaillaan.
Tammiska 27+1

Täällä nyt muutama päivä mittailtu ja paastoarvot ovat oleet kaikki hyviä (4.2-4.8), eka aamupalan jälkeen oli ihan shokki 8.7 :'( Sit jätin aamupalalta ruisleivän ja maidon pois tai kahviin hiukan laitan ja teen munakkaan + salaattia, niin arvot on olleet hyviä, 4.6-5.2 =) Sit oon syönyt noin puol kymmeneltä pienen ruisleivän palan ja ottanut toisen kupin kaffia. Ennen ruokailuja arvot on olleet kaikki 5 alle.

Oon jättänyt vehnän, perunan, pastan ja riisin pois, kaikki makeat tietty enkä syö enää hedelmiä kuin korkeintaan 2 päivässä, ku ennen niitä meni ihan hulluna. Ja tehnyt pari 20 minuutin kävelylenkkiä päivittäin, mulla alkaa niin supistella, etten pidempiä uskalla, mutta auttaahan nuokin varmaan.

Olo on paljon energisempi, joten varmasti tuo liikasokeri teki sen kauheen väsymyksen mulla. Terkan pitäis loppuviikosta soitella,mut mun tarvii kyllä hakee noita mittausliuskoja lisää, eihän tuolla 50 kpl paketilla kauaks pötkitä. Sormenpäät on kyllä jo ihan hellinä, vaiks rasvailen käsiä ahkerasti.

Vautsi, onpas muualla ihan erilaisia arvoja kuin täällä Suomessa :whistle: noh, ehkä ihan hyvä, vauvanhan parasta tässä ajatellaan..

tammiska, sulla on ollu tosi hyviä arvoja :) mulla on nyt vasta viimeisen 4 viikon aikana alkanut tippua samalle tasolle. Aamupalan jälkeinen arvo ennen on ollut 5.9-6.9 ja nyt jopa alle 5.5.. Oon edelleen hämilläni tästä, sillä atrian jälkeiset arvotkin tippuu jo alle 5.5. En siis valita, mutta tuntuu, että koko ajan pitää olla syömässä, kun 2kk sitten itkeskelin sitä, kun kaikki nostaa arvoja ja en saa syödä mitään :kieh:

Toki edelleen aamupalalla esim. jogurtti nostaa arvoja reippaasti, n.6.9, vaikka sekin on rajoissa. Oon vaan niin kyllästynyt jatkuvaan leivän puputtamiseen, kun en sitä normaalistikaan syö. On ollutkin sitten nihkeetä miettiä jotain purtavaa aamupalalla. Niin, ja muutamana päivänä oon nukkunut superpitkään, eli on tullut yli 12h paastoja iltapalan ja aamiaisen välillä -> 4.3-4.7 arvot! JEE :D

Käytiin Jorvissa tutustumassa synnäriin ja kummasti alkoi jännittämään.. täällä meinaan tulee öisin supistuksia aika paljon, joskin ne loppuu päiväksi. Ei tässä montaa viikkoa mene enää. Käynnistykseen tuskin joudun, sillä vauvan kasvu oli niin keskikäyrällä.. Pitää sitten ottaa käyttöön luomumenetelmät synnytyksen käynnistämiseksi, jos näyttää siltä, että edistystäö ei muuten tapahdu ;)

Oikein hyvää viikonalkua kaikille ja voimia ruokavalioon ja masujen maltilliseen kasvatukseen!!

-heikkulin rv 36+0 POKS

Kiva tammiska, että olet löytänyt sokerien nostajat. Helpottaa kummasti, kun tietää mitä voi syödä. Ja onnittelut heikkulin hyvistä arvoista.

Mulla nuo aterianjälkeiset nousee helposti. Ja jotenkin ei taas jaksaisi pitää itseään kurissa, vaikka nyt se kai olisi itsearvoisen tärkeää. No yritän parhaani. Ja pian tämä loppuu =) Tsemppiä kaikille!

Vici 38+3

Vici Sulla on onneksi jo noin hienolla mallilla viikot, tsemppiä loppukärvistelyyn!! Mä näen jo unia kaikista herkuista, joita olen syönyt ja sit tuskanhiki ottalla herään, et apua, pitäs mitata sokrut ja just vedin levyn suklaata :LOL:

heikkulin hienot arvot on sullakin, tuo yöpaasto mua aina jännittää, kun se tuntuu olevan niin salakieltä, että mitkä kaikki siihen vaikuttaa.

Posti toi kutsun diabeteshoitajan tapaamiseen ja sit siinä oli, et gynelle aika myös. Ne vissiin ultraa siellä, vai? Sf-arvo pompsahti tuossa hiukan reilussa kolmessa viikossa 19 -> 28, niin ihan on kiva tietää onko vauva miten iso :O Oli kyllä eri mittaaja, mutta on siinä aikalailla kasvua varmaan silti tullut. Parin viikon päästä on kyllä vasta se aika, mutta jospa nuo sokerit pysyis nyt paremmin aisoissa, niin ei vauva kasvais ihan samaa tahtia enää.

Tammiska 27+3

Vici: Onpa harmi, et sulla ei loppua kohden yhtään helpottanu noi sokerit. Monella kun viimiset viikot on ne helpoimmat, kun oma insuliinituotanto taas paranee. Tsemppiä edessä olevaan koitokseen d:)b

hekkulin: Noista sokerirasituksen arvoista vielä... miä kanssa luulen, et Ruotsi ja Tanska joutuu kohta tulemaan tänne Suomen linjalle päin. Eiköhän ne Pohjoismaissa noita rajoja ala jossain vaiheessa yhtenäistämään, tuskin meidän kehot niin eri tavalla toimii :)

tammiska: Toi sf-mitan kasvu voi johtua monestäkin syystä; ehkäpä vauva vaihtanu asentoa vaan, mut hyvähän se on tarkistaa. Mahtavia unia sulla :D

On: Mulla on synnytystapa-arvio ens viikon torstaina, jolloin vauva myös ultrataan ja arvioidaan paino. Kattelin tota omaa seurantavihkoa, kuukauteen ei ole paastoarvo alkanu vitosella ja maanantaina oli mittauspäivä; arvot oli tosi tasaset 4,4-5,2 välillä kaikki 5 arvoa. Söin jopa muutaman täytelakun, kun yritän ne herkut aina tarkistaa mittarilla. Tosta paastoarvosta vielä sen verran, et ainahan sanotaan, et siihen on ite kaikkein vaikein vaikuttaa, ehkä pitkässä juoksussa toi ruokavalio korjaa sitä, mut huomasin, et alussa stressasin ihan hirveästi sitä aamun ekaa mittausta ja silloin kyllä arvot oli myös yli 5.

Talitintti+ vavi rv 35+1

Viimeksi muokattu:
tammiska tuo sf-mitan muutos voi olla aikamoinen ihan siksikin että vauva on eri asennossa. Tietysti parempi tarkistaa. Mulla oli viimeks aika paljon lapsivettä ja sen takia tosi pitkät mitat. Nyt ei ole, vaikka se olis tyypillistä kai rd-tapauksille.

Nyt on olo kohentunut huomattavasti. Mitä enemmän vikasta lääkkeestä on kulunut aikaa, sen parempi olo on. Toissapäivänä olin ihan pihalla ja pelkäsin pyörtyväni koko ajan, eilen vain puolipäiväisesti. Labran täti otti kaupan päälle hemoglobiininkin kun näytin niin kalpealta. Tänään olo muistuttaa jo hiukan ihmismäiseltä ja uskalsin jäädä kakaran kanssa kahdestaan kotiinkin.

Eilen kävin neuvolassa ja tuntia aiemmin olin syönyt. Pissassa ei ollut sokeria, mutta hiukkanen proteiinia ja ketoaineet 1+. Mitä noi ketoaineet on? Kun pääsin kotiin, oli sokerit taas 3,5 :(
Mulla on joitakin raskausmyrkytyksen oireita, tänään pitäis tulla maksa-arvot... Se lääke oli neuvolan tädin mukaan vedetty pois markkinoilta 2008, mutta selkeästi saanut luvat uudestaan. Eli kuitenkin eri kuin se rinnakkaisvalmiste mitä lääkäri suositteli. Apteekin täti sanoi että on sama. Kaikki vaan sanoo että ei se sokereihin vaikuta, mutta jos se voi vaikuttaa maksaan, munuaisiin ja haimaan niin miksi ei vaikuttaisi. Neuvolan täti katteli vihdoin tuoteselostetta ja tykkäs että voihan se kuitenkin vaikuttaakin ihan hyvin jos diabeetikon pitää keskustella lääkärin kanssa käytöstäkin... :headwall:

No toivottavasti siitä ei tullut mitään pysyvää vahinkoa.

Viimeksi muokattu:
Noni. Juttelin diabeteskätilön kanssa vihdoin. Ketoaineet johtuu ilmeisesti kuitenkin liian matalasta verensokerista, vähistä hiilareista tai kuivumisesta. Ja kuulemma saan juoda laimeat sokerimehuni jos ei sokerit nouse liian korkeiksi. Kokeilin, eikä ne nouse juuri mihinkään. Pitää vetää lisää hiilareita kun on ollut liian tiukka dietti. En kyllä tajua mitä tiukkaa siinä on. Oon jättänyt mehun, yhden ruokosokerin kahvista ja iltajäätelöni pois. Pitäis syödä lisää, mutta sitten ei kyllä enää pystyisi mittaamaan tunnin arvoja kun olis jo puolessa välissä syöty lisää...
Ärsyttää toi taulukkosyöminen. En mä osaa. Ja mulle tulee vaan paha olo jos syön niin harvoin etten mitään suuhuni laittais siinä välillä. Varsinkin keskellä päivää.

Heippa! Nonih, nyt on käyty tyksissä. Eilinen aamupäivä meni siellä. Lääkäri laitto muhun sen sensorin kiinni vaikkakin kotona mitatut arvot olivat hyvät ja olin tarkkaan kirjannut ylös. Nyt sit pidän aika tiukkaa linjaa nää muutamat päivät. Huomenna menen sinne uudestaa ja saan sitte tuomioni.
Jänskättää kyllä nähä, että millasia heittoja ja nousuja siellä on kun kerta 5min välein mittaa..Huoh..Stressaavaa...

Kiva, kun te tsemppaatte ja ootte kannustavia, koitan siis olla tuota sf-mittaa stressaamatta, voihan se tosiaan olla, että vauva eri asennossa, on se sen verran kova mylläämään :)

Hain lisää mittaliuskoja ja terkka sanoi, että voi pitää ihan hyvin muutaman päivän mittaustauon, kun on arvot pysyneet rajojen sisällä, sit taas mitata joku päivä ja tietty ennen sinne diabeteshoitajalle menoa pitää ne pyydetyt päivät tarkkaan mitata ja syömiset kirjata. Huomenna aion siis nukkua piiiitkään enkä herää mittaan paastoarvoa, ihanaa :D Kummiskin herään, kun oon jo tottunut aina samoihin aikoihin mittaan : /

Sanottiinko sulle haaveilija että miks ne haluaa sen mittauksen tollain tehdä vai onko se Tyksissä tapana? Tietääkö joku, tehdäänkö Taysis automaattisesti kaikille vai vaan jollain tietyillä perusteilla? Mä oon kans semmonen stressaaja, että stressaisin ihan hirveesti, jos joku mittari koko aika mittaa musta verensokeria. Näkyykö siitä mittarista muuten niitä arvoja?

Yhteistyössä