~~ RD odottajat 2010-2011 ~~

äizikkä, kiitos viestistä :)!

Helpotti juu huomattavasti ahdistukseen!! Mulla olisi tutustumiskäynti Jorviin parin viikon päästä, pitää varmaan kirjottaa ylös kysymyksiä. Toki helpommin näin täällä kysellä, kun ei tarvitse pelätä vaikuttuvansa tyhmältä :p

Oon siis syönytkin (tai lähinnä juonut) maitotuotteita, aamusin ne vaan tuppaa nostamaan mun sokerit kattoon, joten oon aamupalalta jättänyt ne pois. Muuten sitten onkin vähän heikosti tuon jogurtin kanssa, päivällä taas ei oikein maistu. Vaikeinta onkin ollut mulla juuri tuo miettiminen, mikä kaikki nostaa verensokereita. Ja säännöllisen ateriavälin pitäminen. Aiemmin on tupannut syömään aina silloin kun on nälkä, eikä miettinyt jokaista suupalaa :D

Meillä myös miehen kanssa ollaan yhdessä katottu ruokavaliota jonkun verran. Mutta edelleen tuo kiskoo limpparia ja kahvipullat päivällisen päälle :D Ite jätän suosiolla väliin ja herkuttelen sitten, kun nyytti on sylissä.. Vaikka vaikeaa se onkin.

Mulla on tosiaan tähän mennessä painoa tullut jo 15kg, eli paljoa enempää ei tarttis tulla, turvotus nyt tietysti varmaan lopussa väkisinkin nostaa lukemaa. Alkuraskaudesta keräsin tuota painoa ja nyt on viimeisen 10 viikon aikana tullut vaan hippusen päälle 5 kg. Olin ihan hoikka ennen raskautta, joten ei tuo nyt paha ole, mutta neuvolasta napistaan painosta niin paljon, että vähemmällä mielipahalla pääsee, kun ei nousisi kauheasti :p
 
Tervetuloa mukaan Scala :wave: ja hk :wave: Jos annat hk vielä lasketun ajan, niin lisäilen sinut etusivun listalle.

heikkulin Mua kanssa ahdisti hirmuisesti tuo epätietoisuus. Sitä oltiin sitten vaan mittarin kanssa ja piikiteltiin. Terkka ei koskaan sanonut juuta eikä jaata. Kunnes sitten yhtäkkiä parista kolmen viikon sisään sattuneesta ylityksestä veti kauhiat pultit ja paniikin. Hiukan otti pannuun :kieh: Onneksi äitiyspolin diabeteshoitaja oli järkevä ja rauhallinen, kun sille epätitouksissani soittelin.

Mielestäni tässä ketjussa ainoa, jolle ainakin aiemmassa synnytyksessä oli käynyt niin, että vauva joutui synnyttyään hoitoon, eikä heti päässyt rinnalle, on bubbeli. Kyseessä oli muistaakseni muutakin kuin sokerit. Tässä ketjussa on tuota juttua jossain alkusivuilla. Normaalisti käsittääkseni "ensihoito" vauvan insuliinitason tasaaminen on tiheä syöttöväli, että siinä vauva sitten on jatkuvasti rinnalla ja hoitohenkilökunta vahtii, että syöttöväli pysyy. Aika vähän tuntuu olevan tapauksia, joissa vauvan sokerit syntymän jälkeen olisi heitelleet. Varmaan aika pitkälle ajoissa havaitun ja hyvin hoidetun rd:n ansioista. Enemmän olen kuullut sellaisita isoista vauvoista, joilla sokerit on syntymän jälkeen heitelleet, joissa raskausaikana sokerirasituksessa ei ole rd:tä todettu. Todennäköisesti siis rd on jäänyt paljastumatta ja hoitamatta. Tässä nyt aika paljon minun omia käsityksiä ja muistikuvia. Ei kannata siis pitää viimeisenä totuutena.

Mulla oli sitten tänään se kauan odotettu äitiyspoli :rolleyes: Kyllä taas odotus palkittiin :LOL: Ottivat pissanäytteen ja verenpaineet. Lääkäri katsoi sokerivihkoni, tarkisti esikoisen synnytyskertomuksen (sektio) ja teki ultralla kokoarvion. Kokoarvio tällä hetkellä 35+5 2500g ja arvio laskettuun aikaan on 3200 g. Että näyttäisi sangen samankokoiseta kuin esikoinen (s. rv.39+4 2990 g). Sitten toivotti tervetulleeksi synnyttämään ensisijaisesti alateitse, ei siis mitään estettä normaalille synnytykselle. Siinä se. Onneksi en pakottanut tuota miestä mukaan. Kokoarvio oli toki bonusta, mutta muuten sangen mitäänsanomaton käynti. Enää ei siis ole syytä rd:n takia polille ravata, ellei mitään viimehetken jatkuvia ylityksia ala tulemaan. Edelleenkin olen kahden mittarini kanssa, mutta siihenkin on jo tottunut ;) Kiva olisi ollut saada tietää tuo kohdunsuun tilanne, mutta enköhän vielä ehdi neuvolalääkäriajan saamaan. Terkka sitä ei mulle ole varannut, kun luuli, että tarkastus tehdään polilla.

Niin ja tänään tuli raskausajan paras paastoarvo, 3,9. Aamiaisen jälkeenkin oli vain 4,3 :O :D Siitäkin tuli hyvä mieli.

Vici 35+5
 
hk
Laskettuaika 20.7 ainakin rakenneultraan asti sillä mennään.

Mulla oli edellisessä raskaudessa jo sokerirasitus yhden arvon kohdalla rajalla, mut oikeestaan en mitään tarvinnut tehdä, niin sillä päästiin loppuun. Osastolla noita vauvoja seurattiin noin 3 vrk:ta miten niillä menee. Kaikki pysyi kunnossa, niin ei ollut ongelmaa. Pojat painoi 2690g ja 3120g. Esikoisen aikana ei toi rasitus narahtanut ja muuten jouduin tonne äitipolille vierailulle ja huomattiin, että vauva on pienipainoinen.... tuloksena 2430g painava poika, joka sitten tuon pienipainoisuudesta johtuvan sokerin takia joutui vauvateholle. Eli voisin sanoa, ettei noista koskaan tiedä miten menee.

Mulla on tuota ylimääräistä painoo, niin toivois eden jonkin kilon tässä tippuvan ennen heinäkuuta, niin kotiin vois palautua sit hieman hoikempana... siinä tavoitetta kerrakseen... Ekan ja tokan neuvolan välillä oli tippunut jo reippaan kilon joskohan tuo jatkuis samaa rataa niin olis kiva.

Meillä on sairastettu tällä viikolla mahatautia, myös itse saas nähä josko tänään olis terveempää porukkaa kun heräävät tuolta! Sitä odotellessa josko vaikka lukis lehden....
 
Heips..

Poikkesin kertomaan miten KOKSissa hoidettiin toi sokeriseuranta vauvan synnyttyä... eli kun tultiin sinne sairaalalle ja istukka oli ulkona,vauva pääsi tissille ja imi yhteensä jonku puolituntia ja sen päälle automaattisesti tarjosivat lisämaitoa,mut eipä tuo ipana kauheesti ottanut sitä. Mittasivat sit kolmen tunnin arvon osastolla ja sen piti olla yli 3 mielellään ja oli...en muista kyllä paljon se sit loppupeleissä oli. Sit antoivat taas seuraavan tissittelyn jälkeen lisämaitoa mitä herra ei taas juurikaan ottanu ja kolmen tunnin arvo... jonka jälkeen unohtivat ton lisämaidon vahingossa eivätkä muistneet mitatakkaan ajoissa seuraavaa arvoa ja silti pojalla hyvä sokeri joten sen jälkeen eivät hyysänneet sen lisämaidon kanssa. Koska arvot oli hyviä,siirryttiin satunnaiseen mittailuun,yhteensä 2vrk.
Mut täällä siis tuntuu olevan tapana antaa sitä lisämaitoo automaattisesti,olivat jotenkin ihmeessä kun rintamaito riitti heti kärkeen pitämään arvot hyvinä. Jokainen hoitaja ihmetteli että eikö oo lisämaitoo tuon enempää tarvittu....

Pääsin kans sellaseen käsitykseen hoitajien puheesta et jos omat arvot on ollu kunnossa,harvoin vauvoillakaan sokereissa häikkää. Ja ihan suorilta käsiltä eivät lähe kiidättämään tippaan,vaan koittavat sillä lisämaidolla nostaa arvoja...vierustoverin vauvalla oli 2,7 arvo ja vaikka se 3 oli ns.raja niin eivät hirveesti siitä huolestunut vaan antovat sit vaan maitoo lisää...

Ja mulla kans kaveri kenellä rd:tä ei todettu mut vauva joutu tippaan syntymän jälkeen ja epäilivät et jotain häikkää kuitenkin oli äiteen sokerinsiedossa. Oli vielä vedelly kauheesti karkkia yms.ennen synnytystä....

Kaikille edelleen tsemppiä sokrujen kans...mulle tuli tehtäväks jonkin ajan kuluttua mitata iteltäni paasto ja yks aterian jälkeinen,rajana nyt noi normaalin ihmisen rajat eli paasto alle 6 ja 1h arvo alle 8. Sit vuosi synnytyksestä on rasitus. Nyt ei oo yhtään luiskoja joten ei voi testata,saan maanantaina pari et just saan katottua mitä näyttää....
 
heikkulin no jos aamulla jugutti nostaa kauheasti arvoja, säästä herkku välipalalle (ainakin helppo muistaa, kun on joku "herkku" odottamassa).. :D

eilen otin ja söin yhden pullan aterian jälkeen, huono idea oli.. :( olosta tuli hassu ja sokerit pomppas 8.6!!!! :stick: no tulihan ainakin testattua, kuinka arvot nousee vähästäkin lisä sokerista.. :headwall:

ja siis tässä nyt seuraan tilannetta alkaako tulla taite alas päin (ruokavaliosta huolimatta) eilen jotenkin arvot korkeella (ilman ihmis koettakin), siis kyllä viel normeissa (paitsi pulla); mut silti korkeemmat kun aikasemmin.. :headwall:

noo katsellaan.. :/ mä oon kans huomannu ettei oikein oma neuvolatäti osaa oikein sanoa juuta eikä jaata rd:stä, vaan lähinnä vaan se diabeteshoitaja (soitan siis sille, kun näyttää kehnolta).. :)

äizikkä ja muru 30+5
 
äizikkä, ostin itselleni kaappiin muutaman ihanan herkkurahkan :ashamed: jos ne ei hävyttömästi nosta sokereita. Pakko sitä jotain "palkintoa" on saatava muuten niin tarkasti noudatetusta dietistä!

Kiitos Repa kirjoituksestasi! Tosiaan omat sokrut on olleet ok ja rajojen alapuolella, joten toivotaan vauvan arvojen pysyvän kanssa tasaisina :)

Vici, mulle taas diabeteshoitaja tylysti vastasi viestillä eilen, että ihan turha mittailla ylimääräisiä kertoja, koska niin mun ei kuuluisi tehdä. Mittaan siis jatkossa ohjeiden mukaan viitenä aamuna ja yhtenä päivänä ennen ruokailuja. Omasta mielenkiinnosta olen enemmäin mittaillut ja kuitenkin huomannut noita poikkeavuuksia. Sanoi vielä, että muutama raja-arvo/ylitys ei maata kaada, joten samalla siis jatketaan.

Onko teillä muilla tullut pakkomielle tuohon mittaamiseen :confused: ?? Musta tuntuu, että niinä päivinä, kun ei tarttis ottaa vaan kun aamulla arvot, niin sormet syyhyää mittaamaan kuitenkin ennen lounasta ja päivällistä sekä niitten jälkeen... Enkä silloin varsinkaan uskalla syödä mitään, kun en mittaa. Huoh, neuroottisuus vissiin nostelee päätään pahemman kerran....

Neuvolassa käynti oli tähän asti turhin. Meni ehkä yhteensä 10 min, katto vaan painon ja verenpaineen sekä pissan. Kaikki ok, painoa tullut 400g/viikko, joka vissiin on näillä viikoilla (33+3) ihan ok. Parin viikon päästä onkin sitten jorvissa se kontrollikäynti/kokoarvio ultra ja samalla synnytystapa-arvio. Terkka sanoi eilen, että ihan normaalin kokoiselta vaikuttaa, kun kohdussa oli vielä hyvin tilaa. Nooh, parin viikon päästä nähdään :) miten teillä muilla on nuo arviot pitäneet paikkaansa? Ja kai se terkka tuntisi jo tässä vaiheessa, jos vauva olisi jotenkin isokokoinen??

Tänään on kaverin tuparit, ja tarjolla on ties mitä herkkuja :p ostin itselleni vichyä, jota voin litkiä, kun muut ottaa olutta. Normaalisti joisin kokista yms, mutta nyt tyydyn maustettuun vichyyn. Apua, miten pystyn olemaan erossa ihanista herkuista koko illan :headwall:

heikkulin ja vauva 33+3
 
Tänään Naistenklinikalla diabeteshoitajan ja lääkärin luona. Arvot suht ok, muutama ylitys ennen ruokailuja (5,6-5,7), nämä ennen päivällistä. Ilmeisesti välipalasta liian lyhyt aika, joten hieman hienosäätöä ruokailun aikatauluttamiseen. Kahden viikon kuluttua uudelleen.

Painoa on tullut nyt alusta lähtien vajaa 5kg, ja siitäkin on lähtenyt muutama sata grammaa pois tän reilun kahden viikon aikana, mitä olen ruokavaliota noudattanut.

Painoarvio vauvalla tänään kuitenkin normaali, rv 32+1 ja arvio 2,1kg.

heikkulin Juu, huomaan lievää pakkomiellettä mittaamiseen. Mulla ohjeena 3 x aamupaasto ja yksi koko päivä viikossa. Olen mitannut varmaan kahden viikon ajan 6-8 kertaa päivässä. Loppuu varmaan liuskat ennen kuin la koittaa, mutta työkaveri lupasi antaa niitä, kun sairastaa itse diabetesta ja sillä on niitä rajoittamaton määrä.

Scala ja Taimi Itunen rv 32+1
 
Repa: Kiitos tosta synnytyksen jälkeisestä sokeriseurannasta. Itsekin suuntaan Koksiin, helpotti kovasti kun nyt tietää mitä noin suunnilleen tapahtuu :)

ON: täällä alkoi talviloma ja siihen putkeen äippäloma. Ihanaa, kun saa nyt levätä kun siltä tuntuu. Harmi, että on niin kovat pakkaset, et liikkumista ehkä hillitsee, mut täytyy sitte suunnata tarmonsa pyykin pesuun ja ompeluun :) Käväsin neuvolassa ja lääkärissä torstaina. Kaikki paikat ok, ei siis muutoksia kohdunsuulla. Vatsa kasvaa prikulleen keskikäyrällä jo neljättätoista viikkoa, paino tippunu edelleen eli nyt 5 kiloa tullu painoa raskauden alusta. Vauvan kokoarvioon pääsen viikolla 36. Terkkari sano, ettei tarvis niin usein munkaan mitata, (kaikki paastot ja 2 krt. viikossa ruoan jälkeiset) mut tuntuis hassulta, jos tosta vielä vähentää. Sain muuten noi loputkin sokerirasituksen arvot, kun mielenkiinnosta halusin ne tietää: paasto 5,4 ja 1 h 6,5 ja 2 h 6.

Talitintti ja vavi 32+3
 
kääkkis
Heippa :wave:

Meidän poitsu lähti syntymään spontaanisti viikko sitten rv 41+5 ja päätyi maailmaan lopulta sunnuntai-aamuna 6.2 klo:03.51 ( rv 41+6) kiireellisellä sektiolla avotarjonnan vuoksi. Pojan mitat: 4585g ja 55,5cm, päänymp.37cm :) Sokerit olivat poitsulla erittäin hyvät ja hienosti ollaan toivuttu molemmat :)

Onnellista loppuodotusta kaikille ja tsemppiä rd:n kanssa :heart:

kääkkis ja "osku" 6 vrk
 
Onnea kääkkis :flower: Olenkin hieman odotellut kuulumisia. Hienoa, että voitte hyvin. Mikä muuten on avotarjonta?

Mulla on kyllä ollut viimeaikoina sokerinmittaukseen pakkomielle. Hassua, että minulla ei ole kukaan missään vaiheessa rajoittanut noiden liuskojen määrää. Terveyskeskuksen välinejakelusta niitä saa sitä tahtia, kun tarvitsee. Tällä hetkellä mulla on varmaan kulunut noin 300 liuskaa yhteensä. Aloitin siis mittaukset jo rv 12. Eilen ja tänään on ollut välipäivät. Sormenpäät kiittää.

Onnittelut talitintille loman alkamisesta. Minä olen nyt koko ekan lomaviikon ajan nukkunut päikkärit. Ja hyvältä tuntuu :) Yöt ovat katkonaisia ja aamulla herää aikaisin, kun paikat särkee nukkumisesta. Onko jollakulla konstia helpottaa lonkkien särkyä? Ensin juili vain oikea lonkka. Nyt jo molemmat. Kummallakaan kyljellä ei ole oikein hyvä nukkua.

Vici 36+0 poks
 
Vici Oletko koittanut nukkua tyyny polvien välissä? Se muuttaa vähän lonkan asentoa ja voi auttaa.

Meillä täällä Helsingissä on tarkkaan laskettu nuo liuskat, ainakin meidän neuvolan toimesta. Mulla on virallisia mittauksia 3x aamupaasto ja kerran viikkoon koko päivä. Siitä on saatu sitten tietty lukumäärä + sitten yksi ylimääräinen paketti. Kieltämättä onhan nuo aika arvokkaita, diabeteskaupassa näkyy maksavan 30e liuskapaketti (50kpl).

Katselin muuten tuota etusivun listaa syntyneistä. Ei siellä mitään jättivauvoja näytä syntyneen. Eli ilmeisesti insuliinit ja ruokavaliot toimivat käytännössä hyvin.

Scala ja Taimi Itunen rv 32+3
 
Heissan taas pitkästä aikaa. Ja onnea uusille vauvoille + tervetulemast uudet joukkoon "hilpeään" :D
Täällä ollaan nyt pikkasta vaille viikko pistelty ja positiivisesti olen kyllä yllättynyt arvoista. Ei mitään ongelmaa vielä mutta lukenut täältä ja kuullut että rv 30 jälkeen voi vaikeutua. Varsinkin äskeinen arvo melkein pelästytti kun söin perunaa, pihvin ja kurkkua ja mittari näytti tunnin päästä VAIN 4,3. Aamupalanki jälkeen oli korkeampi (5.2) Mutta en valita!! Neuvolasta kun mittaria hain ti kerrottiin myös että äippä polille ei meillä päin nyk tarvitse enään lähteä jos kotimittaukset ovat kunnossa joten onpa siitäkin yksi "murhe" vähemmän. Ja ultrassa paino arvio muistaakseni 1219g ja lääkäri sanoi vain että jos esikoisemme olisi malttanut sen kk pysyä mahassa (syntyi rv 36+1 2555g) olisi poitsu ollut n 3500g ja että tämä olisi nyt hitusen isompi.. Toivotaan että sokerit pysyy ok loppuun saakka ettei tulisi jättiläistä, kyllä mulle tuo 3,5kg riittäisi :p
OnlyOne rv 28+6
 
Heippa kaikille! Mä voisin varmaan ilmoittautua tähän ketjuun, kun sen verran tiheään ramppaan täällä lukemassa tekstejänne :)

Eli, Pihlamaria, 31 v., kakkosta odotellaan syntyväksi TYKS:ssä 21.7 tienoilla. Esikon odotuksessa RD todettiin vkolla 28, tunnin arvo koholla. Poika syntyi normikokoisena 54cm/3500 g, sokerit ok. Tästä kakkosesta vkolla 11 rasituksessa ja paasto 5,6. Painoindeksi mol. raskauksissa n. 25,5.

Kotimittauksissa lähes kaikki arvot olleet hyviä, kerran paasto 5.6 ja ainoa, mikä on nostanut aterianjälkeisiä arvoja yli rajojen on suurehko määrä irtsareita (tämäkin piti tietysti testata ;). Toivon kovasti, että arvot säilyisi näin, mutta miten teillä muilla, millä vkoilla arvot on lähteneet nousemaan? Olen ymmärtänyt, että loppua kohden monilla tilanne muuttuu.

Olen jonkin verran lueskellut aiempia tekstejä ja monet mainitsevat käyvänsä diabeteshoitajalla juttelemassa arvoista..? Täällä Turussa ei ilm. ole sellaista käytäntöä, koska en ole kuullutkaan mistään diabeteshoitajasta. Se vähän ottaa pannuun, että th ei tunnu tästä aiheesta juuri tietävän. Häneltä ei juuri ole ohjeita saanut ja jos onkin, ne on tosi yleisellä tasolla ja hän olettaa kaikkien ohjeiden pitävän kaikille. Viimeksi kerroin, että testasin arvojani syömällä kolme hedelmää aterian jälkeen (rakastan hedelmiä...) ja arvot olivat silti ok. Hän oli aika närkästyneen oloinen, koska aiemmin on tiukasti ohjeistanut, että vain kaksi hedelmää päivässä ja yksi kerrallaan. En ymmärrä, enkö muka saisi joskus herkutella esim. hedelmäsalaatilla, jos se ei kerran nosta arvojani...?:confused:

Heh, tästä taisi nyt tulla heti hirveä vuodatus, mutta tuntuu, että tästä aiheesta liikkuu niin ristiriitaista tietoa ja "oikea" tieto on kiven alla.

Pihlamaria & Hippula 17+3
 
Ystävänpäiviä tännekin!

Täällä on edelleen pysyneet arvot kuosissa. Nyt näiden kovien pakkasten aikaan (tänäkin aamuna -32) kun ei ole valitettavasti päässyt oikein lenkkeilemään, huomaa että arvot on ehkä hieman korkeammalla kuin muulloin, mutta silti ihan hyviä. Harmittaa ihan suunnattomasti tuo liikunnan puute, tahtois niin kovasti tuonne raittiiseen ilmaan oikein kunnon lenkille! Tyhmä pakkanen :(

Oli tuossa viime keskiviikkona kontrolliultrassa äitipolilla käydessä lääkärin kanssa puhetta, että sokeriarvot on olleet tosi hyviä. Kehui kovasti miten ahkerasti olen jaksanut mittailla ja että olisipa monet muutkin yhtä tomeria tämän asian suhteen. Ja että saan syödä huoletta enemmänkin ja herkkujakin hyvällä omallatunnolla aina välillä. Oli niin ihana lääkäri että tulin kyllä tosi hyvälle mielelle! Sama lääkäri on tehnyt yksityisellä puolella mulle sen 4D-ultrankin ja on yliläälärinä naistentautien osastolla ja synnärillä. Kiva kuulla posiitiivista palautetta ja tsemppiä sen yleisen kritiikin ja arvostelun sijaan. RD-hoitajakin soitti perjantaina ja kyseli mittaustuloksista ja oli hänkin tyytyväinen.

Kun vain ei sitten nyt loppuraskautta kohden lähtisi hirveän pahasti heittelemään. Muitakin vaivoja on ihan tarpeeksi, kuten selkäsärkyä ja kömpelyyttä näin ison mahan kanssa. Turhauttaa kun mitkään vaatteet ei oikein sovi päälle. Närästystäkin on välillä, onneksi nyt ei ole ollut kovin pahana. Hg ei meinaa pysyä oikein koholla vaikka syön rautaa ensin motivitaamiinitabletin yhteydessä sekä lisärautavalmistetta vielä 2xpäivä, mikä taas aiheuttaa väsymystä ja pääkipua. Mielialan heittelee ja muutenkin alkaa olla sellainen olo että kun saisi tuon vaavin tuolta jo syliin. No, onneksi ei kamalan pitkä aika ole enää...viikot nyt 30+4.
 
Onnittelut vauvan saaneille :)

Täällä sokeriarvot pysyvät kurissa edelleen jos vain itse pysyn eli tiukasti erossa hiilareista (ja arvatkaas kenellä on armoton himo suklaaseen tai Lidl:n nallekarkkeihin tällä hetkellä...uuh). Viime torstaina tuli mittariin 40v. ja vanhin tyttö oli tehnyt kakun eli pakkohan sitä oli maistaa. Tunnin arvo 10,0 - kahden tunnin 11,4 - kolmen tunnin 11,3 :whistle: Että joo, ei edes pientä palaa kakkua nyt. Sanoin jo miehelle että saa käydä sairaalakassiin ostamassa nallekarkkeja, suklaata ja Kouvolan lakua - sairaalassa minä aion herkutella kunhan vauva on ulkona :D

Vicin yöt kuullostaa samoilta kuin minun. Lonkkia särkee vähän väliä eli kylkeä joutuu kääntämään usein ja se vaatii apua käsiltä että saa mahan siirrettyä :D . Nuku siinä nyt sitten piristäviä ja virkeitä unia |O . Siinä mielessä odotan jo että vauva syntyy, saa taas nukkua hyvin. Hyvässä lykyssä voisin olla kolmen viikon kuluttua käynnistelyssä, kolme edellistä on alettu kypsyttelemään 38+6-39+1 tienoilla mutta kun en ole helppo nakki niin useampia päiviä siinä vierähtää ennen kuin tulosta tulee. Mutta olispa tehokkaammat kipulääkkeet ja unilääkkeet muutamana yönä.

Super 36+1
 
no mua kans hatuttaa liikunnan vähyys, kun tää meidän kuopus on 1.v. (en viitsi lähteä väkisin palelluttamaan toista kun pakkasrajahan on 15 astetta), ja täällä etelässäkin ollu "raikkaat" 20 astetta pakkasta+tuuli.. :( huomenna kyllä aamusta perhekahvilaan (mökkihöperyys alkaa iskeä), se kun on ihan vieressäkin.. :)

no mä oon kans havaintoja herkuista mitkä on äärimmäisen huonoja vaihtoehtoja mulle;
-rahka: pistää sokerit kattoon, ja pitkäks aikaa (kestää tosi kauan normalisoitua).. :( saman tempun tekee myös jäätelö (oli pakko saada vähän edes..):(
molemmat äärimmäisen huonoja vaihto ehtoja, mutta kun teki niin kovasti mielikin.. :ashamed: toisaalta pitäähän joskus vähän edes herkutellakkin.. :D

huomenna ensimmäinen sokeriseuranta sähkösesti hoitsulle, saas nähdä mitä tulee takasin?

no siis tosta mittailusta; mä teen sitä kyllä ihan joka välissä; ja se hoitaja vaan sano ettei se ole välttämätöntä (mut jos se musta tuntuu paremmalta seurata asiaa; ni ei siitä mitään haittaakaan ole..) en viittiny myöntää, että jos en mittaa säännöllisesti, en todennäkösesti muistas sitä ollenkaan tehdä.. :ashamed:
siis joo, mulla on kaks vilkasta poikaa, eli oikeesti jos kaikki ei ole säännöllisesti ripoteltuna päivään, en muista puoliakaan (ennen unohtelin syödäkkin, siinä mulla on ollu opettelua).. =)

 
Viimeksi muokattu:
Terveuloa joukkoon Pihlamaria :wave: Kyselit, että millonka on alkaneet arvot heittelemään. Mulla tapahtui muutosta tuossa rv 30 tienoilla. Paastot ovat sen jälkeen olleet huippuhyviä, mutta aterianjälkeiset ylittyvät helposti. Mitään älyttömän tiukkaa ruokavaliota en ole pitänyt. Makeat on jääneet pois ja olen opetellut syömään välipalaa ja iltapalaa. Vielä olisi siis mahdollisuutta kiristääkin tarvittaessa. Ja ehkä joudunkin vielä hieman jätäämään leipää pois.

Scala olen tyynyjen suurkäyttäjä tällä hetkellä ;) Nukun varmaan 4 tyynyn kanssa. Ja yksi jalkojenvälissä. Joskus se helpottaa oloa, mutta aamuyöstä ei auta enää mikään. No, eipä tule löhöttyä aamuisin sängyssä pitkään, kun lonkat polttaa.

Mulla ei sitten ole enää neuvolalääkäriä ennen synnytyksen aikaa. Eli kohdunsuun tilannetta ei katsottu nyt loppuraskaudesta ollenkaan. Loppujen lopuksi ei sillä varmaan isoa merkitystä ole. Olisi vain ollut kiva tietää missä mennään, varsinkin kun suunnitellaan viikonlopuksi ressua reilun 200 km päähän.

Vici 36+3
 
Minä olen alkanut viettämään unettomia öitä. Tuntuu, ettei nuku juuri lainkaan. Vatsa painaa, eikä löydy hyvää asentoa. Positivista on, ettei tässä reiluun kahteen viikkoon ole tullut yhtään sokeriylitystä. Tuntee ihan jo olevansa loppumetreillä...

Vici 36+6
 
Kiitos, Vici vastauksestasi! Loppumetreillähän sä jo oletkin, ihan kateeksi käy :) Noilla viikoilla ei kyllä ole ihme, jos on hankala löytää asentoa, mutta ajattele, että enää muutama viikko niin maha on tiessään ja voit taas nukkua ihan missä asennossa haluat!

Mulla ei edelleenkään ylityksiä, vaikka testasin just yhdellä ruokalajilla, joka on kuulemma oikea pahis diabeetikoille; pizzalla. Vetäisin 3/4 pizzapaikan pizzasta ja tunnin arvo 6.4. Vielä muutama viikko "vauvan kasvupyrähdys -viikoille", joilla ilm. arvojen nousu todennäköisempää...täytyy toivoa, että homma säilyis tällaisena.

Pihlamaria & Hippula 18+1
 
Huomenta! Saiskos liittyä uutena mukaan joukkoon? :D

Mulla viikkoja nyt 26+ ja edellispäivänä todettiin rd. Arvot oli 5.3, 9.7 ja 9.6. Ohjeeksi sain mitata kolme kertaa viikossa ja 4-6krt päivässä. Eilen aloitin ja kaikki arvot oli reippaasti alapuolella, mittasin 5krt. Kirjaan kaikki syöiset kellonaikoineen ja mittauksineen ylös.
Tosin illalla töissä tuli herkuteltua muutamalla suklaapalalla ja yhdellä lätyllä, mutta siltikään sokerit ei noussu. Söin nuo siis seitsemän aikaan ja mittasin 20.00. Sen jälkeen en enää syönyt mitään ja mittasin tänään aamulla ennen aamupalaa ihan huvikseni ja näytti 5.8 :confused: Mutta aiemmissa teksteissä joku oli kommentoinut, että tarttis syödä mahd.myöhään vielä jotain, koska sokerit alkaa muuten nousemaan. Ja tulihan tossakin jo 12h väli.

Jos kerron vielä itestäni,että olen 23v turun seudulta. Tyksiin ollaan menossa ja la on 23.5. Poikaa kovin lupailivat =) Ylipainoa löytyy (paino nyt 100,8kg) ja ruokavalio aina ollut vähän mitä sattuu. Nyt aloin kuitenkin tarkkailemaan syömisiäni, sillä en haluaisi insuliinihoitoa. Mulla todettiin myös juuri ennen raskautumista pco ja neuvolan mukaan pco ja rd kulkevat aika lailla käsi kädessä...Kilpirauhasen vajaatoiminta löytyy myös eli diagnoosia diagnoosin perään! :ashamed:

Mutta varmasti tulen tänne kirjoittelemaan sekä lueskelemaan,että saisin vinkkejä noihin syömisiin ja sokereiden alhaalla pitämisiin. Karppausta ainakin jollain tasolla tarkoitus yrittää! Joku jo kehuikin mantelileipiä, ne on hyviä! Tarttis vaan käydä aineksia ostamassa :)
 
hk
Huomenta!

Minäkin olen oksutaudin päätyttyä nyt jopa aloittanut ton mittaamisen. Sokerirasituksessa oli tuo paastoarvo korkeella ja sen seurausta sit tää mittaaminen... mut nyt normaaliyö viikolla on mulla tosi lyhyt ja tosiaan en viitsi tuota miestä herätellä tökkimään. Eilen ja tänään yli 12 h paaston jälkeen tuo arvo oli hyvä samoin kuin kaikki nuo ruokien jälkeiset arvot. Ruokavalioon en ole tehhnyt muutoksia, koska taustalla on tuollainen allergia, niin en oikein pysty pahemmin muuttelemaan noita ruokia. Torstaina olis tulossa neuvola ja seuraavana torstaina sitten menen sairaalaan diabetes hoitajan juttusille ja samalla on lääkäri sekä rakenneultra.

Katsotaan miten tässä tilanne etenee, mutta ainakin nyt näyttäs kaikki olevan kunnossa. Tuo meidän terkka osasi luetella kaikki tiedot kirjoista, mutta muuta ei sitten tiennyt, joten jospa tuolta sairaalasta sais enemmän vastauksia eikä vaan noita valistus luentoja.

Mulla kun menee toi valistus siihen piikkiin että teen just päin vastoin kun mulle saarnataan... ja toi terkka tuntuu olevan sellainen yli tehokaspakkaus, jolla aikaa ottaa kaikki asiat tapetille ja pilkusti. Mä taas haluun sulatella ja pohtia omasta näkökannastani tätä.... Jep. äti sanoikin jo kun ekaa odotin, että lapsen tekeminen on helppoo, mut sitä ennen tuo 9 kk on kaikkein vaikeinta. Totta sinällään että mulla noi synnytykset olleet nopeita ja helppoja, mut tää odotusaika vastaavasti täynnä yhtä ja toista. Ei sillä etten ottas vakavasti, mut kaikkeen pitää saada aikaa....

Taustoista sen verran että tosiaan kolme lasta ja ensin esikoinen ja sit kaksoset. Esikoisella sydänvika, joka korjattiin kaksi vuotta sitten leikkauksessa ja sit hällä 4,5 kk ITP, jonka seurauksena mun ja miehen veriryhmät testattiin ja niissä on joku epäyhteensopivuus, joka kai jotain vasta-aineita on mahdollista jo raskausaikana kerryttää ja sitä siis seurataan myös verikokein raskausaikana. Tuplat sitten tuli ja ovat terveet. Katsotaan miten tän uusimman tulokkaan kohdalla tilanne etenee. Pelottaa ja hirvittää ja tuota rakenneultraa odotan tosiaan aikas jännittyneenä!
 
Kääkkis: Onnea uudesta tulokkaasta :flower:

Vici ja Liro: Tsemppiä viimeisille viikoille, kävin vähän kurkkaamassa tota maaliskuistakin pinoa, ku ite kypsähdin huhtikuisiin pari kuukautta sitte ja oma LA kuitenkin huhtikuun alussa. Harmi, et menny tollaseksi...Juu, ei paljoa varmaan lohduta esim. RD odottajia, et vasta viikko 42+1 on yliaikainen, kun vauva voi silloin olla jo viis kilonen. Eli miten se on joidenkin niin vaikea ymmärtää, et terveydenhoito on täynnä rajoja ja asetuksia, mut jokainen raskaus/odotus/äidin keho on erilainen, murinaa :/// Miä nukun kanssa melko huonosti, esim. vime yönä kukuin pari tuntia, mut onneks vielä nukun unen katkonaisuudesta huolimatta ja onneks on ne ihanat päikkärit :) Polvien välistä on jo usean viikon aikana löytyny tyyny, helpotaa mulla lonkan asentoa ja ei tuu kääntyiltyä niin helposti ja herättyä sitte repäisykipuun. Ihan en oo vielä tottunu tähän hitaasti liikkkumiseen ;)

Pihlamaria: Miä en nää koko tän raskauden aikana diabeteshoitajaa eli täällä käytäntönä paastoarvon koholla olijoille mittari kotiin ja synnytystapa-arvio viikolla 36. Ois ollu kyllä kiva käydä jonkun juttusilla aluksi, ku olin niin ihmeissäni diagnoosista, mut onneks täältä saa vertaistukea.
Onlyone: Miten usein teillä on noita lisäultria? Hyviä arvoja oot saannu :)

haaveilija87 Tervetuloa joukkoon :wave:

hk: Tsemppiä torstaille, tuuthan sitte kertomaan kuulumiset :)

ON: Aiheutin hieman hämmennystä kauppakeskuksessa kun melkein pyörryin eli tuli tosi paha olo, näkö lähti ja samoin kuulo heikkeni :( Äkkiä istumaan ja mies hakemaan tuoremehua kahvilasta. Onneks sattu olemaan pieni liike, jossa oli sohva. Myyjä sitte heti kiikutti kylmää vettä ja tokenin siitä sitte vartissa. Mies oli hieman kauhuissaan! Käytiin vielä syömässä ja soittelin neuvolaan, et aiheuttaako toimenpiteitä yms. Epäili et vois olla usean asian summa eli alhaiset verenpaineet, alhanen verensokeri, nestevajaus ja kirkkaat valot yms. Seuraillaan... Söin sitte vähän suklaata tänä viikonloppuna, mittaukset ok. Tänään aamulla sokeri 4,6 ja ekan kerran aamupalan jälkeinen yli 6 eli 6,5. Söin kyllä paljon/liikaa hiilareita, ku oli niin kova nälkä pitkän paaston takia, nukuin huonosti ja aamulla sitte taas uni maittoi :)

Eipä tänne muuta, voikaa siskot hyvin :heart:

Talitintti80+ vavi 33+5
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!
Eilen oli sokereista mittaustauko, mutta tänään taas mittaillaan. Aamulla oli 4.6 ja sit menikin kolme tuntia ennen ku söin aamupalaa ja aamiaisen jälkeen tunnin kuluttua oli vs 7.7. eli aika rajoilla. Höh! Aamiaiseksi söin kaks ruisleipää juustolla, ison tuopillisen vettä ja yosa-luumujugurttia..ja yhen dumlen...Ehkä sekin vähän nosti sokereita, vai olinko vaan liian kauan syömättä ku illalla söin viimisen kerran ysiltä..

Vaikeinta ollu jotenkin syödä sen kolmen tunnin välein ja miettiä aina, että mitä syö...Siis vaikeeta keksiä niitä pieni välipaloja, mutta kuitenkin, että ne olis sellasia mitkä pitäis nälkää.
Toisaalta tää on tosi hyvä, koska en voi koko ajan olla napostelemassa jotain ni jospas oppisin tästä muutenkin =) Antakaa ihmeessä konkreettisia vinkkejä mitä syötte..

Nyt ollaan mökillä ja täällä esillä karkkia ja sipsejä, kamalan vaikeeta pitää sormet kurissa...

Tänään menen valvomaan viimeisen yövuoroni, eli hoitsu olen. Ihanaa, koska en yhtään pidä yövuoroista. Tarttis varmaan niitäkin syömisiä miettiä..

Taizii ja timantti 26+5.
 
mä kans eilen otin ja päätin repästä pakko saada pizzaa pala.... :) siis pakko pakko.. aika vähän herkuttelen, aika natsisti suhtaudun tohon ruokavalioon.. :) noo pizza palan jälkeen tunti arvot 8.7!!! :O ei siis ikinä noin korkeelle noussu, täytyy vaan pysyä dietissä.. :) mulla kans yöt on tosi katkonaisia, ja vessassa tulee ravattua.. tosin yks yö keksin siihen ratkaisun (ei tosin mistään terveellisimmästä päästä), mutta satuin syömään pari palaa suklaata; ja nukuin parhaimmat 5 tuntia putkeen!! en oo piiitkään aikaan niin pitkää väliä nukkunu, ja ihme kyllä sokeri oli haihtunu ennen aamua verestä.. :) tosin meen kymmenen jälkeen nukkumaankin.. :)

tänään tuli täyteen rv 32, ei enää pitkä matka.. :)

tervehdys uusille, ja jaksamista vanhoille.. :wave:

 

Yhteistyössä