~~ RD odottajat 2010-2011 ~~

äizikkä kohtalotoveri :headwall: tosin itsellä ei diabetesta suvussa ole ollu kuin mummolla vanhuuttaan aikoinaan. mutta kolesterolit lentelee pilvissä meidän suvussa isän puolelta... ja diabeteshoitajan ja lääkärin mukaan nämä kaksi kulkevat käsi kädessä..
ja mulla on jo vuosi sitten jossain kokeessa paastoarvo ollu yli rajan, ihme vaan ettei siitä mitään mulle sanottu... terkkari vaan mainitsi kun tarkisteli mun aiempia tuloksia. eli itse ainakin olen sokereista seurannassa myös synnytyksen jälkeen. tosin itseä se ei kyllä haittaa, mä oon vaan tyytyväinen että joku sentään ottaa asiakseen huomata tollasetkin asiat ja koska mullaki joitai oireita on ollu aiemmin jo vuosien ajan eikä niitä ole lääkäri noteerannut millään lailla.... et sinänsä tässä kävin mun mielestä ihan hyvin vaikka onkin joutunut pistelemään sun muuta. pieni kärsimys siitä että saisi kuitenkin terveen vauvan ja itselle hyvän olon :)
 
Täältä löytyi mielenkiintoinen ketju niin pitää hypätä mukaan. Olen ensi viikolla 40v. täyttävä suurperheen äiti, LA on 13.3. eli viitisen viikkoa olisi vielä odotusta jäljellä. Rd on tuttu asia, tämä on jo yhdeksäs raskaus jossa tunnin ja kahden tunnin arvot heittävät mutta joka raskaudessa ruokavaliolla olen saanut pidettyä ne kurissa. Kolme viimeisintä suorastaan loistavasti kun olen karpannut - virallisohjeen mukaan jos söisin, joutuisin insuliinille heti. Hiilarinsieto on täysin olematon siinä suhteessa että jo yksi ruisleivän pala tai yksi peruna pompauttaa arvon pilviin. No, onneksi karppiruoka on ihanaa ja pitää painonkin kurissa =) . Oma tavoite oli jäädä alle 8 kg:n, tähän mennessä painoa on tullut 5,6 kg ja vauva painaa keskiviikon painoarvion perusteella 2,6-2,7 kg.

Noista raja-arvoista olitte puhuneet. Niitähän on nyt nostettu ja minusta ne tuntuvat ihan höveleiltä kun aiemmissa raskauksissa paaston piti olla alle 5 ja tunti ruokailun jälkeen alle 7. Oma tavoitteeni on edelleen pysyä noissa vaikka kyllä noita yli 7:n arvoja on ruokailun jälkeen tullut. Välillä jopa yli 12:sta :ashamed: ... silloin tullut syötyä perunaa tms. ruokana ja pala ruisleipää ja sitten mennyt kolmisen tuntia ennen kuin tullut sallittu arvo. Mittailen siis aina tunnin välein kunnes näen milloin sokerit on sallitussa. Kerran eräässä raskaudessa tuli syötyä ravintolassa pizzaa - meni 6 tuntia ennen kuin sokerit olivat alle 7:n. Sen jälkeen olen pysytellyt karppipizzassa.

KOKS:ssa jopa diabeeteshoitaja ihasteli sokeriarvojani ja sitä että jaksan karpata. Hänestä tuo n. 70-100 g/hh per päivä ei ollut yhtään paha, mietti vain että eikö tämä käy rankaksi olla näin tiukkana. Helpommallahan pääsisi jos insuja pistelisi. Itse en näe asiaa noin koska minulla on taipumusta myös yllättäin tiputtaa verensokerit liian alaskin ja insujen kanssa niin voisi käydä vieläkin helpommin. Hypon oireita tulee kun sokerit laskee alle 4:n... kädet tärisevät, pukkaa kylmää hikeä, huimaa... ei kiva. 3,6:n arvolla makaan jo maassa ja huutelen äkkiä tuomaan jotain sokeripitoista jotta pääsen ylös :D
 
flower ja tässä kun mietin taakse päin, niin siis mulla oli viime odotuksessa (kuopus 1.v.) uupumusta ja muita oireita (kävin siis rasituksessakin, mut se oli paljon aikasemmin, rv 20 suunnilleen).. sanoin sitten viikolla 30 asiasta lääkärillekkin; mutta se kaivoi rastiruutuun paperin esiin; oletko itsetuhoinen? oletko väsynyt? siis se oli tekemässä mulle masennus diagnoosia.. :O ja sitten siinä selittelin että en minä ole mitenkään masentunut, vaan uuvuttaa mystisesti; eli siis eläköön äiti myytti.. :headwall: siksi varmaan näin pitkään olenkin vaan elänyt asian kanssa, ja antanut olla.. : /

ja vielä pidemmälle kun mietin, mulla jo teini-iässä uupumuksen syytä etittiin; mutta silloin löydettiin raudan puute; ja sillä siis eteenpäin.. elikäs olen aika ymmälläni kaikesta, no tiistaina tapaan sen diabeteshoitajan; saa sitten purettua asiaa enemmän.. :)
 
Sinnlos ohje on, että mittaat tunnin päästä siitä, kun oot syönyt ja tämä siksi, että eri ruoat nostaa niin eri tavalla, että sille insulle pitää antaa aikaa vaikuttaa. Eli älä mittaa puolen tunnin päästä, kun se ei kerro vielä mitään. Jossain Lapissa oli muutama vuosi sitten käytössä rd:n hoidossa tuo puolen tunnin mittaus (muistelen yhden palstalaisen kertoneen), mutta siitä on luovuttu, koska se ei käytännössä tarkota mitään.

Eli tunti siitä, kun oot syönyt ja sit tiiät, mikä on tulos. Mulla itsellä esim. maitotuotteet nostaa yhä erittäin nopeasti sitä sokeria, mutta se lähtee suht' pian myös laskuun (seuraa nopeasti uusi nälkä). Sit taas joku hitaammin sulava nostaa hitaammin ja pitää nälänkin poissa pidempään, mutta totta kai noiden jälkeen tulee erilaisia tuloksia, jos "liian nopeasti" mittaa. :)

Tsemppiä, kyllä se siitä.

Äizikkä mä oon kanssa miettiny, kun mulla oli viime talvena tosi outoja oireita, joiden vuoksi kävin lääkärissä. Silloin katottiin paastoarvo sokereista ja se oli vielä ok, mut tosi korkea (5,9 enpä ole kertaakaan nyt rd:n aikana mitatessa noin korkeaa saanutkaan). Olin tosin edellisenä iltana vetäny tosi raskaan aterian alle, joten sinänsä en tiiä, vaikuttiko tuo asiaan kuin paljon. Mutta olen miettiny myös, et kuinhan mun käy, kun tämä vauva on pihalla. Palautuuko sokerit... Selkeästi mullakin kuitenkin on sokerinsieto heikentynyt, joten vältettävä on munkin tästä lähtien sitä aina, mutta katotaan, kuinka paljon sitä sit siedän normaalitilassa. Näyttäis siltä tällä hetkellä, et kyllä se palautuu, mutta. Vauva ei oo vielä pihalla. Mulla tosin on vielä esikoisen raskauskilotkin päällä, sainpa ainakin uutta motivaatiota niiden pudottamiseen (mulla tehtiin rasitus myös esikoisen aikaan ja silloin se oli ok, mut olin paaaaljon laihempi). Toivotaan parasta, pelätään pahinta ...vai miten se meni.
 
Viimeksi muokattu:
Meille syntyi poika 1.2 noin kello 3.00 yöllä tänne kotiin,keittiön lattialle. Homma alkoi puoli kahen maissa lievillä suppareilla joita en edes aatellut ensin supistuksiksi...noin puoli kolmen maissa homma muuttui yhtäkkiä tiheimmiksi suppareiksi ja lähes heti tuntui ponnistuksen tarvetta...vain hetkee aiemmin aloin aatella et pitäs varmaan pakkailla jos tuleekin lähtö. No mummolle ja vaarille soitettiin mut tiesin etteivät kerkii,soitettiin 112 ja mies tilaíli lanssin paikalle mut siinä totesin sit et ei keretä sitäkään odottaa... mies sai ohjeet puhelimitse ja auttoi meidän pienen pojan maailmaan Koko homma oli ennen kolmee ohi ja ambulanssi tuli sitten heti perästä ja isovanhemmat. Sairaalassa tuli istukka ja olo oli mitä mainioin nopean luomusynnytyksen jälkeen vaikka kyllähän toi aika yll'ttävä synnytys oli.
Pojalla kaikki ok,verensokerit hyvät painoa 3020g ja 48cm,viikkoja oli siis 38+3.

Eilen kotiuduttiin,herra on kova tissittelijä ja olis tissillä tuntitolkulla... eilinen ilta oli vähän katastrofi sen takia kun on toi esikoispoikakin,mut eiköhän nää rutiinit tästä. Syö siis tuntikausia ja sit nukkuu jokusen tunnin... katotaan mihin muuttuu.

Enempiä yksityiskohtis myöhemmin,mut niin vaan voi olla kaks ihan erilaista synnytystä,eka oli 2 viikkoo yli käynnistyksellä ja toinen tulee täysin ilman ennakkovarotuksia alle 1,5h ja kotiin:)
 
Aika hurja tilanne Repa[/B. Onnittelut pienestä pojasta ja siitä, että kaikki meni hyvin. :flower: :heart: Ja täytyy kyllä nostaa hattua sinulle ja miehellesi!

Tervetuloa mukaan Sinnlos ja Super :wave:

Sinnloss: minä tässä pari viikkoa sittes testailin tuota hiukan aikaisemmin mittaamista ja sain isoja lukuja. Mittasin myös tunnin arvot ja ne oli jo normaaleja. Soittelin silloin diabeteshoitajalle ja kyselin, että olenkos minä nyt mitannut oikeaan aikaan, kun mittaan 1 h ruokailun päättymisestä, enkä alkamisesta. Hoitaja sanoi, että tunti on sen takia juuri se aika, että haima ehtii alkaa tuottamaan insuliinia. Ei kuulemma kannata mitata ennen kuin tunti on kulunut. Mieluummin hieman jälkeen, jos aikataulu ei anna myöten juuri tunnin kohtaa.

äizikkä pelottavia havaintoja. Toisaalta voi olla kyllä helpottavaakin, jos syy uupumukseen ja muihin oireisiin löytyy. Kerrohan diabeteshoitajan kommenteista. Tsemppiä d:)b

Mulla alkoi sitten äitiys"loma"! Niin se aika vain kuluu. Ensi viikolla olisi sitten se äitiyspolikäynti. Se kyllä jänskättää. Sokerit viimepäivinä pysyneet rajoissa. Seiska kyllä hankkii mennä rikki usein. Kuinka paha se muuten on, kun usein aamupalan jälkeen mulla arvot nousee yli 2 yksikköä paastoarvosta, mutta 7,8:n raja ei kuitenkaan mene rikki?

flover againkoitahan lepäillä, aika aikaisin sinulla synnytyksen merkit alkaa.

Vici 35+0 POKS
 
repalle kauheasti onnea!! aika hurja tilanne, mutta onneks kaikki meni kuitenkin hienosti.. :) ja onnea pienelle pojalle.. :heart:

tänään siis rv 30 täynnä, ja siis nyt nähdä miten alkaa arvojen alamäki (tietenkin toiveissa ois et pysyis hyvinä).. :) en nyt keksi mitään älykästä kirjotettavaa (liian aikaista siihen).. palaillaan asiaan.. :)

 
Repa: Onnittelut uudesta tulokkaasta :) Pääasia, että teillä on kaikki hyvin, vaikka rytinällä pikkuinen syntyikin :flower:

Super : Miä synnyttelen myös KOKS:ssa ja näillä näkymin käyn vain synnytystapa-arvioinnissa viikolla 36. Diabeteshoitajalle ei ainakaan vielä ole lähetettä, eikä tämän hetken arvojen mukaan tarvettakaan. Noista arvoista kirjoittelit, että ovat joskus olleet tiukempiakin, mutta joskus on myös diagnoosiin vaadittu kahden arvon ylitys rasituskokeessa. Itse ajattelen ennemminkin niin, että johonkin ne arvot vedetään, niistä keskusteluja kokoajan käydään ja diagnoosi on lähes kaikkien kohdalla paikkansapitävä. Vertaan ehkä tätä asiaa kolesteroliarvoihin, joista myös kokoajan kiistellään, mikä se oikea raja tulisi olla. Myös ruokavaliolla voi olla osuutta asiaan, esim. karppiruokavaliolla olevat ihmiset saavat keskimääräistä korkeampi aamuarvoja, vaikka heidän pitkäaikainen sokeri on keskivertoporukkaa alhaisempi. (sulla ei vissiin paasto ollut koholla :) Mulle toi terkkari oli kyllä raapustanut sen 5,0 arvonkin paastotavoitteeksi, vaikka se raja on 5,5. Miä syön nykyisin melko samalla tavalla kuin ennen diagnoosia eli normaalia kotiruokaa, hedelmiä, puuroja, ruisleipää, maitotuotteita, täyjyvämuroja ja jopa hieman tuoremehua laimennettuna. Poissa ruokavaliosta varmuuden vuoksi sokerilliset jogurtit, vanukkaat, karkit, pullat, piparit, limsat ja vaalea leipä. Eipä ne kelleen hyvää teekään... Onnekkaaksi koen itseni, että ainakaan vielä ei ruoan jlk. sokerit kohoa yli 6:n. Tsemppiä siis toivotan teille, jotka tiukalla ruokavaliolla pystytte arvot pitämään kunnossa :heart: Ja toisaalta minkäs sille mahtaa, jos keho ei vain raskausaikana tuota tarpeeksi insuliinia hormonimuutosten vuoksi!! Hyvä, että seurataan omaa ja lapsen vointia, vaikka alkustressi oli ainakin minulle tosi kova. Ja oon kyllä miettiny esim. sitä miten tämä diagnoosi vaikuttaa jatkossa esim. henki- ja sairausvakuutusten saamiseen...

Sinnlos: Tervetuloa mukaan :flower: Hyvin samanlaisia asioita mietit, kun minäkin. Onneksi täältä näiltä kokeneimmilta saa hyviä vinkkejä. Itse kun myös esikoista odottaa, niin lisäjännitystähän tämä tuo...

Vici: Oikein mukavaa äippälomaa :) Mul olis alkanu kanssa talviloma eilen, mut lupauduin töihin vielä viikoksi, kun olo on niin hyvä. Oottaahan ne lomapäivä minua kun sitten joskus palaan töihin, ehkä syksyksi 2012.

on: 5 viimistä paastoarvoa 3*4,4 ja 2*4,7

Talitintti80+vavi 31+5
 
Viimeksi muokattu:
Meille syntyi sitten terve poika perjantaina 4.2. klo 9.35 rv 38+1. Painoa 4010 g ja pituutta 52 cm. Leikkaus meni superhienosti ja olen ollut täysin kivuton koko ajan. Ihmettelivät tuota osastollakin, kohtu on myös palautunut ennätysvauhtia. Ehkä olen vain niin onnellinen, että kärvistely loppui vihdoin ja viimen. Koska kaikki on mennyt niin hienosti, päästiin omasta pyynnöstäni jo tänään kotiin, eli vain kaksi yötä sektion jälkeen piti olla sairaalassa :)

Nyt on sokerin mittailut takanapäin ja tänään juhlitaan kotiinpääsyä Subien, nachojen ja limpparin voimalla :) Tosin arkena jatkan hyväkarppausta ainakin toistaiseksi, viikonloppuisin sitten vähän löysemmin rantein.

Tsemppiä kaikille "sokerien vastaiseen kampanjaan", koittakaa jaksaa! Se on kuitenkin pääosin ohimenevä tilanne, jos se nyt yhtään lohduttaa.

Commander ja Nooa 2 vrk
 
Oikein paljon onnea lapsen saaneille tänne!! :flower: Niin se vaan kohtapuoliin alkaa olla ajankohtaista omallakin kohdalla. Pelottaa ja jännittää jo etukäteen mutta samalla kovasti jo odottelen sitä ihmettä tapahtuvaksi :)

Mulla alkaa kohtapuoliin olla kans 30 vkoa täynnä, nyt mennään viikoilla 29+4. Huomenna neuvola josta saan lisää liuskoja kun enää on 1 jäljellä, pitänee säästää sen huomiseen aamupaaston mittaukseen. Tänään tässä aamulla mittasin ja oli 4,7. Paastoarvot olleet ihan ok, koko ajan ollut välillä 3,9-4,7..kerran taisi olla tasan 5. Ruokailun jälkeen keskimäärin on ollut 4,7-6,4, pari kertaa oli 6,7. Eli kai ne ihan hyviä lukemia on. En tiedä onko ne kuitenkin normaalitilaan verrattuna koholla, vai minkälaisia lukemia "terveellä" ihmisellä sitten tulee? Olen kovasti koettanut perehtyä tähän rd:hen ja 2-tyypin diabetekseen ja verensokeriin ja siihen vaikuttaviin tekijöihin ylipäätään, ja jonkin verran olenkin viisastunut mutta silti arveluttaa että paljonko mulla nyt sitten on normaalista poikkeavia nämä arvot ja millä tasolla se minun sokerinsietokyky sitten onkaan. Olen välistä aina syönyt jotain makeaakin, kuten eilenkin illalla kipollisen jäätelöä ja nyt lauantaina Runebergin leivoksen, ja mitä olen mittaillut sellaistenkin jälkeen niin tunnin päästä lukema on ollut korkeintaan hitusen päälle 6. En tiedä onko se paljon vai vähän.

Ajattelin noudattaa kohtuudella tätä ruokavaliota sitten raskauden jälkeenkin, ja jatkaa sittenkin ajoittaista verensokerin mittailua. Liian tiukalle linjalle en toki halua ryhtyä, sillä vaikka en koskaan ihan retuperällä syömisten suhteen ole ollut niin hyvä ruoka on kuitenkin aina kelvannut enkä ihan millekään liian kurinalaiselle karppaus- tai millekään muullekaan dieetille halua ryhtyä. Turhien hiilareiden vähentäminen ja kasvisten, hedelmien ja marjojen lisääminen nyt toki on tavoitteena ihan pysyvästi. Ja liikunnan lisääminen, kunhan se taas on mahdollista tämän raskauden jälkeen.

Näillä mennään ja toivottavasti ei nyt ala loppuraskautta kohti pahemmin heittelemään nuo arvot. Keskiviikkona olisi seuraava ultra äitipolilla, näkee miten on vaavi kasvanut. Masunympärys tuntuu ainakin kasvavan ihan hyvin, nyt on noin 107 cm..aiemmissa ultrissa on valitettu siitä, että vaavi olisi liian pieni, normaalikäyrillä kyllä mutta kuitenkin hieman viikkoja pienempi. Katsotaan nyt onkohan mahtanut ottaa spurttia kasvun suhteen :)
 
:flower: Onnea Commander! :heart: Nyt saat taas nauttia cokiksesta ;)

Sinnlos Itsekin tavoittelen tuota, että saisi "ruokavaliota" kuriin tämän raskauden jälkeenkin. Tai ainakin makeat ja liian leivän syönnin. Siinäkin jo tavoitetta.

Meillä on kaksi keskikoista aktiivista koiraa. Viimeaikoina en ole enää oikeen nauttinut niiden lenkityksetä. Pissahätä tulee heti ja supistaakin lenkillä. Sanotaan, että niin kauan sopii asioita tehdä, kuin hyvältä tuntuu, mutta onkohan siitä haittaa, että käy pieniä lenkkejä, vaikkei aina kovin hyvältä tuntuisikaan? Kuitenkin tuo liikunta tekee hyvää.

Vici 35+2
 
Nopeasti tuli vilkaisemaan ketjua, ja hurja miten Repalla oli sitten nopeasti pieni syntynyt, paljon paljon Onnea! Onneksi kaikki meni hyvin!

Ja onnittelut myös Commanderille, aika samankokoisia oli meidän pojat, ja hauskaa sinänsä, myös meille tuli Nooa :)!

Tibia ja Nooa 11 vrk
 
Onnittelut kaikille vauvautuneille!! Repalla oli aika hurjan kuuloinen omatoimisynnytys, mutta onneksi kaikki meni hyvin!

Minä olin la-ma tyksissä osastolla ennenaikaisten supistusten vuoksi. Ja mulla todettiin olevan agalactia bakteeri, joka voi noita supistuksia aiheuttaa ja synnytyksessä sitten saan antibioottitipan, jonka pitäisi estää bakteerin tarttuminen vauvaan. Eilen pääsin kotiin ja nyt mulla on supistustenestolääkitys rv 34 asti. Sen jälkeen ei estellä jo syntyy. Nyt pitäisi vaan levätä ja välttää rehkimistä. Mutta aikamoisia järjestelyjä tämä tuo kyllä mukanaan kun olen poikien (2- ja 4-vuotiaat) kanssa kotona. Täytyy pyytää apua kavereilta ja kunnalta. Yksin ei noiden kanssa voi levätä kun heti kun silmä välttää jotain tapahtuu johon pitää mennä puuttumaan. Nyt vaan toivon, että supistelut ja mahankovettumiset lakkaavat enkä joutuisi ihan koko loppuaikaa vaan makaamaan.. Sokerit on nyt onneksi pysyneet ihan hyvinä, että jotain positiivista sentään. :)
 
diabetes hoitajalta kotiuduttu, ja siis arvot hyviä; ja nyt vaan sitten seuraillaan arvoja ja katotaan miten käy.. :) sain paljon kehuja mun ruokavaliosta millä menen eteenpäin; siis täysi kymppi.. :) hyvä, siihen olin tähdännytkin.. :)

ja siis se hoitaja just puhu mulle tosta ketoosista siihen malliin että etenkin jos on mallia hoikka; ei missään nimessä pidä hiilareita liikaa karsia.. vaan siis täysjyvää ja paljon (noin kuutisen palaa/päivä) ja tietty perunaa ja pastaakin reipas desi/ateria.. :) eli siis täsmälleen niin kun mä olen tehnytkin.. :)

ja nyt siis ollaan sähkösesti yhteyksissä sinne, ja lähetän arvoja; ja ne niitä sitten kattelee, ja pohtii millon kutsuu taas näytille (ja tarvitaanko sitten insuliinia).. :)

sinlos sullahan sitten nätisti sokerit pysyy aisoissa herkuista huolimatta *oon kade*.. :headwall: joo, siis mulla heilautukseen riittää yksi karkkikin.. :( eli siis porkkanaa.. :)

oikein hyvää päivän jatkoa!! ai niin ja onnea commanderille vaavista.. :flower:

 
Hei kaikille!

Olisin innokas liittymään joukkoon iloiseen :) Olen 23v. esikoisen odottaja Espoosta. Sain rd-tuomion viikolla 24, nyt menossa vko 33. LA on 28.3, eli vielä matkaa jäljellä..

Ruokavaliohoidolla olen tähän asti mennyt, rasituksessa tuli 5.3, 11.3 ja 8.6 eli raja-arvo ja ylitys. Tähän asti sokerit on pysyneet ihan ok, kaksi rajanylitystä on tullut (yksi 5.5 ja 7.8) kaikki muut olleet alle noitten arvojen. Nyt kummasti iltaa kohden mun arvot ovat pysyneet "koholla" siis 6 pintaan (n. 3h syömisestä). Onko teillä kokeneimmilla tähän mitään selitystä/ratkaisua? Joskus jopa 4h jälkeen vs saattaa olla 6 pintaan. Mitä ihmettä mun pitäisi tehdä?? Päivällä ateriaa edeltävät arvot ovat alle 5 ja ruuan jälkeen alle 7, mutta illalla tuntuu, että vs ei laske ollenkaan :( mulla olis pari viikkoa kärvisteltävää vielä ennen käyntiä ultrassa, mutta jos tämä jatkuu, niin yhteyttä on otettava ennen sitä. Kun on näin pitkälle selvitty ruokavaliolla, niin nytkö se ei enää autakaan... Ruualla olen syönyt samalla tavalla kasviksia ja vähähiilarista + lasi maitoa kuin ennenkin. Herkuttelu on kanssa jäänyt odottamaan vaavin syntymää..

Huoh, ottiko joku selvää tästä mun vuodatuksesta :p

Onnea teille jo synnyttäneille, ihana kuulla, että tilanne palaa normaaliksi raskauden jälkeen. Mua meinaan ottaa päähän tosi pahasti tällä hetkellä tuo ateriavälin ja ruuan laadun kyttääminen. Syön muutenkin ihan terveellisesti, mutta en ole ikinä kiinnittänyt siihen huomiota ja nyt kun tarkkailla täytyy niin kismittää...

Onneksi enää "melko" vähän jäljellä, eli enemmän kyttäilyä takana kun edessä :D

t.heikkulin 33+1
 
Kiitos onnitteluista ja onnea puolestaan muille vauvaantuneille!

Tsemppiä kaikille sokereiden kanssa painiville...täälä on nyt hiukan annettu lupaa herkutella,mut ihmeen vähän sitä sit kuitenkaan tekee mieli...aika entiseen malliin tulee syötyä,mut enhän miä ennen diagnoosiakaan hirveesti mässänny:)

Vauva on vielä mallia syö ja nukkuu,lukuunottamatta pieniä masuvaivoja iltasin/öisin...

Tää kiittää kaikkia tuesta ja neuvoista,onnellista odotusta jokaiselle!!

Repa ja pienimies 1viikkoa
 
Kiva, kun poikkesit moikkaamaan Repa!

Tervetuloa mukaan pinoon heikkulin :wave: Minä en osaa ollenkaan vastata tuohon kysymykseesi. Itse sain todella nopeasti vastauksen mieltäni askarruttaneeseen sokeriasiaan, kun soitin polille ja pyysin yhteydenottoa diabeteshoitajalta. Alle tunnissa hoitaja soittikin takaisin. Eli, jos ei kukaan muu osaa kommentoida, niin suosittelen kokeilemaan soittoa.

Minä täällä jännitän torstaita ja äitiyspolikäyntiä...

Vici 35+3
 
heikkulin mä oon huomannu saman, ja oon huomannu että siihen auttaa kun iltapalalle ottaa rastetta myös (tasottaa hyvin sokeria).. :) siis rehuja lisää.. :) mä kans haaveilen siitä että voisin ottaa suklaata ja lasin cocista; sitä siis ootan synnytyksen jälkeen.. :p ja mua myös rasittaa ruoan ja aterioiden kyttäys; ja kokoaikanen arviointi mitä uskallan laittaa suuhuni (mulla siis sokerit pomppaa todella helposti, riittää yksikin karkki; ja äiti on pää pehmeänä)??!! :headwall:

vicille no toivotaan että äippäpolilla kaikki olis hyvin, ja vaavi ei ihan kauheen isoks päässy kasvaa.. :heart: mä veikkaisin että kaikilla tällä palstalla kirjottavalla pyörii mielessä sama asia; toivotaan ettei vauva kasva jätiks.. :)

repalle onnen haleja ja jaksamista vaavin kanssa oloon.. :hug:

nyt vaan sitten odotellaan, ja toivotaan että aika kuluis; ja pääsis synnyttää, ja pääsis jotain herkkuakin maistaamaan.. :D

äizikkä ja muru 30+3
 
Huomenta!
Voisin kai minäkin tänne ilmoittautua, kun näkyy täällä muitakin meikäläisiä huhtikuista olevan. Menossa 8. raskaus rv 31+6. Nyt sitten on neljäs rd-raskaus menossa, neljästä on selvitty ilman diagnoosia. Ensimmäisen kerran rd todettiin toisessa raskaudessa v. 1997, sen jälkeen on ruovaliota vahdattu 5., 6, ja nyt sitten tässä 8. raskaudessa. Eli ei välttämättä tule seuraavassa raskaudessa jos kerran on ollut.

Lapset ovat olleet syntymäpainoiltaan "normaaleja", 3300g-4300g eli ilmeisesti ruokavalio on toiminut. Tuo isoin vauva oli meidän kohtuun kuollut poika, pituutta oli tosin myös reilusti eli 56cm. Patologin mukaan ei ollut sokerivauva, kuolinsyy oli napanuorakomplikaatio.

Aikaisemmin sokerimittaukset on hoidettu vuorokauden oleskelulla Kättärin osastolla, jonka jälkeen on jääty aika omilleen. Nyt uutena juttuna tuli minulle se, että sain mittarin kotiin. Tosi hyvä juttu, kun palautteen syömisistään saa heti. Paljon ei ole tarvinnut syömisiään muuttaa. Paastot säännöllisesti 4,1-4,7 ja ruokailun jälkeiset 6,7-7. Ainut mikä ihmetyttää on se, että useasti päivällistä ennen mitattu arvo on korkeampi kuin tunti syönnin jälkeen. Mikähän tähän mahtaa olla syynä? Voisiko tuo äizikän mainitsema "rehuja lisää"-tyyli vaikuttaa. Mulla on tullut omituinen himo porkkanaraasteeseen sekä ihan tietoisesti vetelen päivällisen päätteeksi salaatinlehtiä, niin että korvista tursuu.

Perjantaina tapaan diabeteshoitajan Naistenklinikalla, ja samalla on lääkärin tapaaminen. Alunperin lääkäri oli loppuraskauden suunnittelua varten. Kohtukuoleman jälkeiset raskaudet kun vaativat tarkempaa seurantaa ja käynnistyksen yleensä ennen la:ta. Nyt tähän käyntiin sitten on yhdistetty myös vauvan kokoarvioultraus. Ihan mielenkiinnolla odota, rv 27 painoarvio oli 1035g, mihin suuntaan kehitys on mennyt.

Scala ja Taimi Itunen rv 31+6 la 7.4., 38v, 8. lapsi, NKL
 
scala tervetuloa :wave: no ainakin mulle eilen toi diabetes hoitaja just sano että kasvikset nopeasti tasoittaa sokereita.. :) mulla kans tullu ihme kiksejä porkkana raasteeseen, nam nam.. :rolleyes: noo luulis olevan ihan hillitön rusketus kesällä?! :D
 
Commander: Onnea uudesta tulokkaasta :flower:

Hekkulin ja Scala: Tervetuloa jakamaan iloja ja suruja liittyen RD:een yms. :wave:

Täällä huomenna neuvola ja lääkäri, kaikki mitatut arvot edelleenkin sallittujen sisällä :) Taitaa olla sama tilanne ku Sinnlosilla ainakin toistaiseksi :) Miten ultra sujui?

Talitintti ja vavi 32+1
 
hk
Nyt on haettu mittari ja ohjeistukset... Katsotaan miten saan aikaiseksi nuo mittaukset... Meille rantautui sunnuntaina mahatauti ja kuinka ollakkaan itsekin pääsin siihen osalliseksi :) Ei muuten ole kovinkaan mukava näin raskaana ollessa, mutta pärjää kun kovasti yrittää

Mulla sokerirasituksessa oli vaan paastossa ylitys kaikki muut oli reippaasti rajojen alle. Onko kellään tiedossa miten tuohon arvoon vaikuttaa kun normaalisti mun yöväli on noin 7 tuntia? Käyn siis aamua ja iltaa töissä ja niiden välillejää tuo 7 tuntia. Itsellä on sellainen mielikuva, että jos elimistö on tottunut vuosia saamaan ruokaa noin klo 5 ja illalla iltapalan noin 22.30, että sillä olis myös vaikutusta.

Mulla on rd hoitajalle aika kun on rakenneultra, jospa tuosta saa sitten enemmän tietoa, jos siihen mennessä sais jonkin verran noita mittauksia tehtyä katsotaan nyt miten aktiivisesti miehen saa herätettyä aamulla noita paastoja ottamaan ja sitten noita ruuanjälkeisiä.

hk+ pikkuinen( viikot hukassa täysin)
 
Hei vain!

Minullakin on tullut himo porkkanaraasteeseen.. Ja miniluumutomaatteihin :) mutta nyt on tullut intohimoksi jogurtit, vaalea paahtoleipä ja kaikki sellainen "tavallinen"ruoka, mitä ei saisi syödä :( Siis mies vetelee aamupalaksi jogurttia ja mä kyräilen sohvalla katkerana vieressä, kun ei itse saa! Ehkä synnytyksen jälkeen elän pelkällä vaalealla leivällä ja muulla sen sellaisella ;) terveellistä!!

Otin yhteyttä mun diabeteshoitajaan noista illaksi nousevista arvoista, mutta eivät ole vielä vastanneet. Odottelen, josko tarttee ryhtyä toimenpiteisiin ennen 2 viikon päästä ajoittuvaa ultraa. Muutenkin musta tuntuu, että mut on jätetty melkein yksin tän rd:n kanssa. Sanottu vaan, että tässä mittari ja ruokaohjeet, noudata niitä ja siinä se :p viimeksi oon tavannu diabeteshoitajaa 10 viikkoa sitten. Arvot on pysyneet kyllä ihan aisoissa, mutta silti. Neuroottisuus alkaa vaan näin loppuodotuksesta nostamaan päätään...

Niin, ja mua on alkanut huolettaa tuo synnytys. Miten se meillä rd-diagnoosin saaneilla menee? Viedäänkö vauva pois ja miten imettämisen aloittaminen onnistuu? Mua vähän ahdistaa, jos vauva viedään pois luota ja en pääse aloittamaan imetystä jne. Näin esikoistaan odottavalle tällainen tietämättömyys tuntuu todella ahdistavalta :( Kertokaa te, joilla on kokemusta, miten synnytys ja heti sen jälkeinen aika on mennyt? Kiitos tuesta :heart:
 
HEIKKULIN siis se hoitaja kenet näin tällä viikolla kertoi, että se tekee ongelman jos sokerit on synnytyksessä äidillä ylhäällä; silloin vauvallakin on, ja sitten riskinä on että vauvan sokerit romahtaa (koska tissimaidossa on niin vähän sokeria; kun taas äidin sokerithan imeytyy istukkaan ja lapsiveteen); eli siis vauvan sokereita seurautaan synnytyksen jälkeen..

mutta en kyllä usko että vauvaa viedään missään vaiheessa äidiltä pois;koska varhainen vuorovaikutus/kiintymys suhde äidillä ja vauvalla alkaa siitä synnytyssalissa tapahtuvassa ihokosketuksessa/ensi imetyksessä; ja siis käsittääkseni vauvaa ei viedä pois, paitsi jos on jotain erittäin vakavaa vauvan tilassa.. ja siis sehän on jo todistettua jo pikkukeskosten hoidossakin että oman äidin/isän kosketus toimii vauvalle kipulääkkeenä paremmin, kun morfiini; jotenka veikkaisin että sokerit mitataan ihan äidin sylissä.. :)

hetkinen, tajusin just että viime mun synnytyksen jälkeen mun pojan sokereita seurattiin (tosin siksi että jätkä oli 2,5 kilonen; pieni siis.. huomaatteko ironian viime raskaudessa peloteltiin vauvan olevan liian pieni ja ajoissa, nyt pohditaan ettei kasva liian isoks) ; ja siis se tapahtu ihan tollasella lancetilla nippasten kantapäästä, ja äidin sylissä (ei poikaa haitannu, äiti katto valkosena vieressä; tiikeri emon veri kohisten, toi satuttaa mun vauvaa).. :)

mä veikkaisin että toi aika paljolti avasi asiaa (ja toi helpotusta sun pohdintoihin).. :D

ja siis voithan säkin syödä jugurttia, kunhan se on mahdollisimman sokeriton (ei lisättyä sokeria!) ja että siinä on mahdollisimman pieni energia määrä (vertaa kaupassa niitä purkkien taulukoita); koska kuitenkin maito/maitotuotteet on tärkeitä kalsiumin lähteitä odotuksessa (niitä ei saa jättää pois ruokavaliosta; näin sano se hoitajakin).. ja sitten lisäät vähän raastetta mukaan (tasottaa sokeria).. ja siis käy vaaleakin leipä, mikäli se on täysjyvää!! :)

mun mies alkanu hahmottaa mun dietin (se siis on näitä hitaasti muutoksiin tottuvia ihmisiä), ja eilen sitten käytiin keskustelua kaloreista iltapalalla (hän on kanssa päättänyt parantaa elintapoja, ja poistaa mässäystä!).. en voi muuta sanoa kun oho oho!! :O mutta positiivista on se että sain selitettyä, just noita kalori käsitteitä, että se on paljon jos desi nestettä sisältää 20%/päivän suositus gda.. just se että melkein puolenlitran limussa on melkein koko päivän sokerit; käytiin sitten kaikki kalorit iltapala pöydän tuotteista; ja ukko pääsi toteamaan itse että on pieniä valintoja, että syö hyvin (kaikissa tuotteissa on isoja eroja).. :)

 

Yhteistyössä