Sinnlos en tiiä, vastaako sun pohdintaan, mutta me mun ukon kanssa joskus mitattiin huvikseen, mitä arvoja sai, kun tuossa syksyllä veti aimo annoksen karkkia limpparin kanssa ja mitäs muuta päälle... Siis todella paljon puhdasta sokrua kerralla. Ei toki ole raskaana.
Mutta muistaakseni tulos oli jotain 7 tasan tunnin perästä. Ja joskus oon ottanut ukolta tunnin arvon jostakin ruoasta, tulos 6,2.
Itse just eilen kysyin neuvolasta, et mitkä ne on ne arvot ja ajat sitten, kun ei enää ole raskaana (mulla kun tuo synnytys on TOIVON MUKAAN edessä lähipäivinä
), niin ok-luvut on aamu/ruokaa edeltävä alle 6 ja ruoan jälkeinen on
2 h arvo alle 7,8.
Mutta se, mikä kantsis myös muistaa, on, et ei pitäis tuijottaa pelkkää sokerilukua, vaan myös insuliinitasoa. Vaikka sokrut on vielä normirajoissa tai matalalla, mutta kroppa tuottaa insuliinia koko ajan ylikierroksella, se ei pidemmän päälle ole yhtään sen parempi kuin se, että sokrut jo heittää. Koska sen mukaan, mitä itse oon lukenut, tuossa on vain ajan kysymys, milloin sitten solut alkaa tulla insulle vastustuskykyisemmiksi jne. Eli oikeesti ei sitä sokeria (hiilareita) pitäs kenenkään meistä (ns. terveidenkään) jatkuvalla syötöllä hirveitä määriä vetää.
Niin ja mun käsittääkseni ihan normaali-ihmiselläkin paastoarvo voi alkaa nelosella ja se on hyvä.
Näistä luvuista vielä sen verran, että Heikkilän kirjasta jäi mieleen semmonen kohta, jossa just kritisoi noita lukuja. Että kuka ne on tehnyt. Sanoi, et lääkefirmat. Onko se just tolleen oikeesti kuin sanoit, että 7,8 on hyvä ja 7,9 on jo surkea, niin. Kuka siitä noin pienestä heitosta hyötyy? Johonkinhan se raja on vedettävä, mut Heikkilän mukaan tuo 7,8 on just lääkefirmojen kehittämä luku... Heikkilä kirjotti, että karppaamalla sen ohjeiden mukaisesti tunnin arvot pysyy noin kutosessa diabeetikolla. Mulla itsellä tuo pitää aika hyvin paikkaansa, joskin ne on olleet jonkin verran alle yleensä. Jos sit lisään hiilareita siihen nähden, mitä se on sanonut, sit saan sen tohon kutoseen tai himppusen päälle.
No joo, tämmösiä pohdiskelin minä tällä kertaa.
Mulla on tylsää. Ei jaksais enää tehdä mitään eikä huvita mikään (paitsi nariseminen siitä, ettei huvita mikään
). Mut jos joku on nähnyt myynnissä niitä suppareita, mä voisin kyllä niitä lähteä ostamaan. Omat on pahasti kateissa...
Ainiin piti vielä tulla lisäämään noista luvuista. Sinänsä on huvittavaa, kun itsekin on tullut joskus kurtisteltua kulmia jonkun 0,1 tai 0,2 arvon heiton kanssa (onko se just 7,8 vai 7,9), kun eihän noi mittarit edes ole kovin tarkkoja, suuntaa-antavia vain. Oon nyt huvikseni tehnyt viime viikkona testiä omalla mittarilla (mulla on "ylimääräsiä" liuskoja
). Oon havainnut, et yleensä, mitä paremmin se veri sieltä tulee, sitä pienempi on saatu arvo (enemmän siis kudosnestettä semmosessa pisarassa). Mulla siis näin päin. Ero voi olla kahdesta perättäisestä mittauksesta (siis kaks eri reikää) yleensä sen 0,5 riippuen täysin veripisaran koostumuksesta. Äsken tosin meni just päinvastoin. Mittasin ennen ruokaa toisesta sormesta hitaammin vuotaneesta 3,8 ja toisesta, nopeammin vuotaneesta 4,6. Ok-lukuja sinällään, mutta tosiaan: ei noi mittaritkaan ole kovin tarkkoja...