~~ RD odottajat 2010-2011 ~~

Hienosti menee, levossa ei enää tarvitse olla, kun lääkekuuri on nyt ohi (loppui tänä aamuna). Nyt saa siis syntyä, jos haluaa :) Ja uudistetulla karppi-ruokavaliolla ei ole tullut sairaalasta kotiinpääsyn jälkeen yhtään uuden raja-arvon ylitystä sokereissa! Mua vaan vieläkin hämää lääkärin pohdinnoissa se, että jos raja-arvo kerran on suurempi, miksi minun pitää pysyä aterian jälkeisissä arvoissa alle 7? Kai tälle joku selitys löytyy, mutta oudolta se vähän tuntuu.

En saa nukuttua, kun on niin sairaan kova ikävä lapsia...Näin viimeksi keskiviikkona, kun kävivät minua sairaalassa katsomassa ennen mummolaan lähtöä. Tulevat VASTA maanantaiaamuna kotiin. Äitillä on jo aika paha halipula :|

Commander ja Pepe 36+3
 
Commander: Hieno homma, että sokerit pysyneet hyvinä vieläkin tiukemmalla ruokavaliolla :flower:

Kaikille palstalaisille: Kiitos paljon kannustavasta asenteestanne minua kohtaan:heart: Oikein nolottaa oma vaahtoaminen näin aluksi, onhan oma tilanteeni vielä helppo moniin teihin muihin verrattuna :ashamed: Kiitos kuitenkin ymmärryksestä, asiaa kovasti työstän ja herkistelen. Taitaa olla nin, että huolettomat päivät raskaudessa ohi, olen kova stressaamaan asioita.

Viimeyönä nukuin huonosti ja mittailin sokereita pitkin yötä aina herätessäni. Päätin myös pitää sen 12 tunnin paaston. Jos jotain kiinnostaa (lähinnä itselleni merkkailen) niin tulokset seilasi 4,3 ja 5,2 välillä.

Iltapala klo 22: puuro, maito+ marg. n. 30 g hiilihydraattia:
1 h jlk arvo 5,2, paasto 3h 4,4, paasto 5h 4,9, paasto 6,5h 4,8, paasto 8h 4,7, paasto 9h 5,0, paasto 10h 4,3, paasto 11h 5,0 paasto 12 4,8. Ihan normaaleja arvoja kaikki, mut maksa ja lisämunuaiset luovuttelee noita sokereita pitkin yötä...kai se on normaalia. 8 tunnin paston jälkeen kova nälkä, ja jos joku miettii, niin oon hyvä nukahtamaan eli nukuin kyllä yöllä;)

Nyt meen siivoamaan, et saan muuta ajateltavaa :) Mukavia pakkaspäiviä kaikille! Jään odottelemaan vauvauutisia :wave:

Talitintti + vavi 29+5
 
Viimeksi muokattu:
Iltoja!
Täällä vieläkin yhdessä koossa, eilen taas supisteli reilun tunnin illalla, mun mielestä vähän eri tavalla kuin aikaisemmin, siis kipeästi ja selkäänkin, mutta niin ne vaan loppui, taas kerran. No, hyvä puoli tässä on nyt se, että mies jäi talvilomalle, joten ei tarvii jännätä sitä että joutuis sen töistä soittamaan. Mies kun on vielä aina 24 h kerrallaan töissä, joista ei aina noin vaan irrottauduta..

Sokereita on satunnaisesti mittaillut, ja kaikki on olleet rajoissa, en kyllä hetkeen oo koko päivän seurantaa tehnyt :ashamed: , mutta enpä usko että sillä on merkitystä. Aamupaastotkin pysyneet hyvinä.

Kiitos vielä kaikille myötätunnosta, eilen selvisi että itse asiassa se tädin syöpä on ilmeisesti keuhkoista lähtenyt ja levinnyt jo aika pitkälle, luustoon ja ehkä selkäytimeenkin, joten ei varmasti enää ole paljoa aikaa. Ei nyt mikään lähin sukulaisista ole, erinäisistä syistä ei nähty vuosiin, mutta ei noi silti kivoja uutisia ole. Ja tää raskaus tosiaan vielä lisää hormonihöyryjä. Mutta en sen takia oo yöunia menettänyt.

Eipä tässä sen kummempia, tiistaina on tosiaan yliaikaispoli varattuna, melko varma oon että sinne myös mennään, tuskinpa lähtee ennen sitä tulemaan, mutta jospa vaikka vähän sitten saisiviat kalvoja siellä pyöriteltyä, että lähtis sitten siitä käyntiin..

Tibia ja Juniori 41+3
 
Joku kyseli neuvolan ohjeista ennen rasitusta,meillä kyllä varoteltiin tankkaamasta kauheita määriä sapuskaa illalla siinä toivossa et kestää aamun paremmin.... mut kun lueskelni aiheesta,niin jossain ihan neuvottiin et nimenomaan pitäs syödä hiilari pitosesti jokunen päivä jotta se asian oikea laita tulis esiin. Ja maalaisjärjellä kun aattelee,niin jos se insuliini normisti toimii,eks sen pitäs kaikesta huolimatta laskea sokerit sallittuihin arvoihin vaikka mitä söis? En tiä,mul ei oo ollu laisinkaan ongelmia paastoarvon tai ruokaa edeltävien kanssa,mitä nyt tuppaa alhasiks meneen:)

Mulla edelleen sokerit melkosen alhaalla ollut kauttaaltaan,sieto selkeesti nyt parempi...mut tiiä sit onko tilapäistä vai jatkuvaa...

Repa ja säynävä 37+1
 
Nyt olisin vertaistkea vailla. Kun tuo meidän terveydenhuoltojärjestelmän säännöt ja ohjeet on niin yhdenmukaiset :headwall: Sitä tietää tarkalleen kuinka toimia, että toimisi oikein :LOL:

Soittelin tänään siirtääkseni äitiyspoliaikaa seuraavaan viikkoon, kun silloin on äitiysloma alkanut ja on aikaa istuskella polilla vaikka koko päivä. Töistä kesken päivän lähteminen on sellaista sehlaamista. No puhelimeen vastannut henkilö tarkisti lähetteeni ja sanoi, että viikon siirto eteenpäin menee lääkärin laittamiin rajoihin. Kyseli hieman sokereistani ja sanoi sitten, että yhdestäkin ylityksestä pitää heti ilmoittaa terveydenhoitajalle. Ihmettelin, että miksi ja siitäkös linjan toisessa päässä ole täti närkästyi. Minun neuvolatäti varmaan alkaisi hyperventiloimaan, kun soittaisin sille, että nyt meni yksi arvo yli :rolleyes:

Niin, että te, joilla on ollut ylityksiä mittausaikana. Kuinka niihin on suhtauduttu neuvolassa tai diabetehoitajalla? Mulla on ollut tässä raskausviikolta 12 raskausviikolle 32 mennessä ollut aterianjälkeisiä ylityksiä noin 10 kpl ja ihan alussa yksi paastoarvon ylitys. Mielestäni näistä ei tarvitsisi panikoida, mutta olenko ihan väärässä, kun terkkari ja tämä polin puhelimessa ollut henkilö ovat toista mieltä? Polin diabeteshoitaja kuitenkin viime viikolla oli kovasti rauhallinen ja sen verran mitä puhelimessa sai käsitystä sanoi, että kaikki vaikuttaa olevan kunnossa. Tässä kun tulee sellainen olo, ettei tiiä mitä tehdä ja alkaa hermostuttamaan niin, että tekee mieli koko ajan mittailla missä sokerit menee. :mad:

Vici 33+2
 
kääkkis
Vici: Multa on ylityksen sattuessa kysytty että mitäs on syöty ja tarkasteltu sitten yhdessä ruokapäiväkirjaa. Ei siinä ihmeempiä. Ei mun terkka ainakaan ole mitään hepuleita saanut, kun painokin on pysynyt niin hyvin kurissa ja varmasti uskoo, että olen parhaani tehnyt. Sairaalassahan mua uhkailtiin insuliinilla ensimmäisellä käynnillä, kun oli muutama ylitys joista en edes ymmärtänyt mistä johtuivat ja en saanut lääkäriltäkään mitään neuvoja tai mielipidettä mitä söin väärin :( Onneksi oli eri lääkärit sen jälkeen, jotka sanoivat ettei mitään hätää niin pienillä ylityksillä.

Mullakin tuli eilen pitkästä aikaa ylitys kun söin pizzaa ja salaattia. Söin tismalleen saman ruuan lounaaksi ( arvo hyvä) ja päivälliseksi ( selkeä ylitys), enkä tajua mistä mahtoi johtua :confused: Yleensä olen saanut tuollaisella vähän epäterveellisemmälläkin ruualla hyviä arvoja kun olen syönyt samalla salaattia ( kuituja). Flunssassa olen kyllä, joten ainut selitys mikä mieleeni tulee on juurikin tämä tauti.

Tibialle b :) d , jospa se synnytys huomenna käynnistyisi :)

kääkkis ja "osku" 40+0
 
Vici,No jo on tylsää puuhaa: / Mulla ei tosiaan oo ollut ylityksiä,mut neuvolan tädin puheista sillon alkuun ymmärsin et muutama satunnainen ei johtais kummempiin toimenpiteisiin,etenkään jos ne pystyy selittämään...

Mua niin tympii jo mittailu,tekisin niin mielellään sellasta satunnaista seurantaa... tuntuu et oon ainoa hyvien arvojen omaaja,ilman ylityksiä jonka pitää loppuun asti seurata niin tiiviisti...edelleen kolmesti viikossa ennen ja jälkeen aamupalan,lounaan ja päivällisen. Liuskojakin pitää vielä hakee ens viikolla...ellei sit onnistuis synnyttämään lähteen...epäilen. Pientä jomottelua ollut,mut ei tosiaan mitään muuta merkkiä.

Repa ja säynävä 37+2
 
Terkkari ei oikeen mitään ole sokereista sanonut, paitsi nyt sitten kun ylityksiä on oikeestaan joka mittauksella, käski ottamaan yhteyden diabeteshoitajaan ja sopimaan sitä kautta aikaa lääkärille!

Mulla oli eka polikäynti sokereiden vuoksi 24viikolla jolloin kävin diabeteshoitajalla ja sen jäålkeen lääkärillä.... ylityksiä oli, mutta kun ei mitenkään säännöllisiä vaan ihan siellä sun täällä niin sanoivat ettei tarvi huolestua ja pitää tarkemmin seurata syömisiä, että kun tietää jonkun tietyn nostavan sokereita ylös niin koittaa jotain muuta tilalle.

Nyt onkin sitten eri tilanne, kun paastoarvot olleet tammikuussa lähes joka mittauksella koholla ja aterianjälkeisiä ylityksiä on PALJON. Kovasti ole koittanut syömisiäni tarkkailla ja jättää sopimattomia juttuja pois, mutta nyt alkaa jo tuntumaan ettei mulle sovi yhtään mikään ruoka.
Eli torstaita tässä nyt jännäillään, silloin kuulee "tuomion" mitä on taas tullut tehtyä väärin! :D
 
Nopeasti tulin vaan katselemaan, että Commanderilla taitaa olla jo käärö sylissä, kun ei ole täällä näkynyt, kävin helmikuisissa vähän lunttaamassa, että oli aamulla näytille lähtenyt. Tää vielä yhdessä kasassa, lääkärikäyntiä odotellessa.. Nyt vaan jännään, että minkälaisen painoarvion ne saa, sillä jos se menee nyt yli 4500 gr, niin sittenhän se pitäisi olla automaattinen sektio tuon käypähoito-suosituksen mukaan, jota ainakin muilta osin orjallisesti noudatetaan. Mutta en oo vielä päättänyt, olisko se sektio hyvä vai huono juttu.. No, huomenna tai siis tänään taas kuulee enempi.
Tibia ja 41+5 (kun kello on näköjään yli puolenyön jo..)
 
Vici,No jo on tylsää puuhaa: / Mulla ei tosiaan oo ollut ylityksiä,mut neuvolan tädin puheista sillon alkuun ymmärsin et muutama satunnainen ei johtais kummempiin toimenpiteisiin,etenkään jos ne pystyy selittämään...

Mua niin tympii jo mittailu,tekisin niin mielellään sellasta satunnaista seurantaa... tuntuu et oon ainoa hyvien arvojen omaaja,ilman ylityksiä jonka pitää loppuun asti seurata niin tiiviisti...edelleen kolmesti viikossa ennen ja jälkeen aamupalan,lounaan ja päivällisen. Liuskojakin pitää vielä hakee ens viikolla...ellei sit onnistuis synnyttämään lähteen...epäilen. Pientä jomottelua ollut,mut ei tosiaan mitään muuta merkkiä.

Repa ja säynävä 37+2
hei et sä ole yksin :)
mulla arvot normaalina olleet lähes koko ajan :) ja loppuun asti pitää mittailla. kahtena päivänä viikossa. mutta ei se nyt mikään valtakunnan stressaavin asia ole :) mulla on vakkaripäivät millon mittaan, tiistai ja torstai. muuten pidän mittarin visusti kaapissa. helppo nuo mittauksetkin muistaa kun on samat päivät niin on jo rutiinia.
Ei tämä sen kummoisempaa ole, vauvan vuoksi ja itseni vuoksi teen sen mielellään. tiukkaa ruokavaliota ei vaadi, mun elämäntavat vissiin olleet kuosissa jo ennen tätä kun näin hyvin on jatkuneet.
Tosin viime aikojen närästys tehnyt sen, et iltaisin en uskalla enää syödä kuuden jälkeen mitään. otan pari lasia piimää vain. ja sitten ei närästys yöllä vaivaa. aikoinaan laihdutin tehokkaasti kun jätin iltasyömiset pois. saas nähdä ens viikon neuvolassa, onko paino pysynyt missään rajoissa ;)
Ei tässä enää montaa viikkoa olisi, ja joudun kuitenkin jatkon osalta seurantaan sokereista, et sama se mulle sit on ,,, tuleepa mittailut tutuksi :D
flower again ja viikkoja tänään 33+6
 
Flower,Niin,rutiinillahan tuo tulee tehtyä tääläkin,sokerin mittaus. Muistamisessa ei oo mitään ongelmaa Mutta mulla noi arvot on lähes samat koko ajan ja kun oon jo näin pitkällä raskaudessa niin siks aattelin et tuskin ne siitä miksikään muuttuu. Mulla kuitenkin oli siis tähän asti kolmesti viikossa ja kaikilta pääaterioilta ennen ja jälkeen:)

Mut nyt neuvolassa sain minäkin vähentää kahteen kertaan viikossa ja oon tyytyväinen,siinä on kuiteskin kuuden liuskan säästö+ kun mulla tuppaa aina meneen mittauspäivää kohden yks kaks ylimäärästä kun verinäyte ei ookkaan riittävä.:)

Neuvolassa siis käyty ja kaikki ok.
Painoa tullu +215g viikko,kokonaisuudessaan paino nyt 62,9kg...ei paha,alle 10kg ekaan punnitukseen vielä kokonaisnousu:)
Pissa puhdas ja turvotuksia ei oo.
Kaikki muutenkin niinkuin pitää... ja tosiaan nyt mittaus päiviä vaan se 2 viikossa mihin olen tyytyväinen:)

Repa ja säynävä 37+3
 
Kiitosta vastauksista. Etenkin Liron kokemus tukee hyvin omaa ajatteluani asiasta.

Minuu ei harmita tässä se, että joutuisi johonkin toimenpiteisiin tai tiekempaan seurantaan tai ylimääräisiin polikäynteihin. Se minua harmittaa, että 20 viikkoa mittaat sokereita ja ylityksiä tulee silloin tällöin koko ajan, eikä kukaan ole kiinnostunut. Sanotaan vain, että kaikki hyvin, seurailet itse vain. Ja sitten yhtäkkiä huudetaan yhdeltä suunnalta sitä ja toiselta suunnalta tätä, vaikkei mikään ole muuttunut. Eikä enää ole hajuakaan mikä tässä olisi oikein. :headwall:

No mittailen nyt sitten tiheämmin kuitenkin, mitä pyydetty on. Saan mielenrauhaa itselleni...
 
kääkkis
Tänään oli se neuvola, ja eipä siellä ihmeemmin ruvettu saarnaamaan sunnuntaisesta ylityksestä :) Opiskelija oli siellä, joka oli vähän huolissaan, mutta terkka sitten sanoi, että katsoppas tuota ruokapäiväkirjaa miten on ollut ihanteelliset määrät kasviksia yms. ja alhainen painonnousukin puoltaa sitä, että dieettiä on noudatettu :) Tuli tosi hyvä mieli ja oikeasti en edes muista koska se edellinen ylitys on tullut...On varmaan useampi kuukausi sitten.
Mulla ne mittaukset on olleet 2 krt/vko ( toinen päivä viikolla ja toinen viikonloppuna).

Tälle viikolle pitäsi tulla aika sairaalan kontrolliin, jossa katsovat mahdollista käynnistystä jo. En kyllä haluaisi, kun esikoisen käynnistelyistä jäi aika traumaattiset mielikuvat :/ Lähtisi nyt itsekseen vaan tulemaan, niin sujuisi lempeämmin.

Commanderilla taitaa tosiaan olla jo vauva, kun ei ole mitään nyt kuulunut ;)

kääkkis ja "osku" 40+1
 
Äippäpolilta kotiuduttu, torstaina uudestaan, painoarvio 4200 g, eli linjassa siskojen syntymäpainon kanssa, en ole siitä huolissani. Mutta yhä edelleen tosi ylhäällä, josta sanoi konsultoivansa seniorilääkäriä, torstaina taas uudestaan ja sitten katsellaan että mitä tehdään.
Näin lyhyesti tällä kertaa, viime yö meni taas kerran valvoessa, ensin heräsin kipeään supistukseen, ja sitten esikko alkoi valittamaan huonoa oloa, on nyt sitten ollut koulusta pois tänään, oksettavaa oloa valittaa eikä ruoka maistu. Mä vaan NIIN toivon ettei tartu. Ja sitten taas vähän supisteli, joten 4 h on viime yön unisaldo :(
Tibia ja juniori 41+5 vieläkin
 
Täällä sitä ollaan edelleen "kaikki yhes koos" :) Eli ei ole tilanne edennyt, vuodot vähentyneet, mutta toisaalta nyt on uutena tullut selkäsärky ja supistukset jatkuu on/off-meiningillä edelleen. Pääsen vasta kohta käymään synnärillä, tuli vähän lapsenvahtiongelmia, kun meillä myös sairastuttiin ilmeisesti mahatautiin. Lapset valittaa päänsärkyä ja huonoa oloa, ja molemmilla ripuli. Great! Sehän tästä omasta olosta vielä puuttuukin, että saisin mahataudin kaupan päälle. Toivottavasti ei Tibia sullekaan tartu...

Commander ja Pepe 36+5
 
Kääkkiksellä, Tibialla ja Commanderilla on sitten päivistä kiinni. Tsemppiä kaikille teille koitokseen d:)b

Minä täällä mittaan joka päivä, kun en taas hetkeen uskalla mittausvapaita pitää. Eilen söin ihan saman aamupalan kuin tänään ja lukema aamupalan jälkeen eilen oli 7,4 ja tänään 5,3. Paastot olivat eilen 4,3 ja tänään 4,2. Edellispäivän iltana en tainnut syödä mitään iltapalaa, mutta eilen söin. Taisi se vaikuttaa noihin aterianjälkeisiin, vaikkei paastoarvoon vaikuttanutkaan. Tämmöstä tämä on... No onneksi paastot on tasaiset ja kunnossa ;)

Vici 33+4
 
Heippa! :)

Meillä ollaan edelleen yhdessä kasassa ainakin vielä muutama päivä/viikko (terkka tykkäs, että yliajalle ei anneta mennä tämän rd:n vuoksi). Mutta en oikein enää tuppaa ehtiä koneelle, kun mulla on naksahtanut joku jumalaton pesänrakennusvietti päälle...

Joten hauskaa loppuraskautta kaikille, onnea sokerisotaan. :) Mä jättäydyn tässä vaiheessa tästä pinkasta pois, vaikka onkin tuo vauveli vielä masussa (ja sokrut kunnossa mittarin mukaan ;)).

T. Kärppä ja toukkis 38+1
 
Oikein paljon voimia tulevaan koitokseen Kärpälle,Tibialle, Commanderille ja Kääkkikselle :heart: Eikä Repallakaan enää pitkään mene :)

Tosi hienot paastoarvot sulla Vici :D Mulla oli eilen 4,9 (puol tuntia heräämisestä 5,3, miks lie mittasin...) ja tänään 4,3. Ihan on arvoitus miks heittelee näin paljon, vaik iltapala ja paastoaika sama, niin kauan ku on alle 5,5 ni hyvä on. Mulle muuten sanottiin kun sain mittarin, et jos tulee ylityksiä, kirjaat vaan mitä oot syönny sinne loppuriville, esim. kakkua yms. "Nauratti" ihan, et eka saarnataan, et perunat, riisit ja pasta pois ja tiukalle ruokavaliolle ja seuraavassa lauseessa puhutaankin jo kakusta ;)

Talitintti80 + vavi 30+1
 
Mä täällä elättelen toiveita että käynnistys vielä itsestään tä synnytys. Viime yönä alkoivat oikeasti kipeät supistukset, tosin tulee vielä todella harvakseltaan (noin puolen tunnin välein), mutta ero aikaisempiin suppareihin on kyllä huomattava. Katsotaan tihenevätkö tästä yön aikana, huomenna aamulla joka tapauksessa on lääkäri heti aamusta. Mitään limatulppaa ei kyllä vieläkään ole bongattu..

Tibia 41+6
 
No niin, sisätauti lääkärin juttusilla käyty ja insuliininhan se määräsi... aloitetaan pienillä yksiköillä ja ensin niin että mittailen sokereita nyt sen 4krt/päivä ja aina kun tulee ylitys, piikitetään insuliinia. Tämä siis sen vuoksi että joka aterian jälkeen ei nousua ole! Meinasi että jos saadaan aterian jälkeiset pysymään alhaalla, voi paastoarvotkin korjaantua sillä. Mutta jos ei korjaannu niin sitten laitetaan rinnalle vielä pitkävaikutteinen iltainsuliini.

2 viikon päästä on sitten uusi poliaika jolloin taas sisätautilääkäri ja silloin myös gynelääkäri... pari päivää ennen pitää labrassakin käydä. Mitähän ne siellä sitten mahtaa katsoa? Eivät tosiaan noista labroista sanoneet mitään.
 
Liro,No toivotaan että insuliini nyt tehoaa ja on ratkasiu kaikkiin ongelmiin mitä verensokeriin tulee:)

Talitintti ja Vici,Kyllähän ne arvot heittelee normin sokeriaineenvaihdunnan omaavallakin oon kuullu...kai siihen vaikuttaa herkästi kaikki ulkoset tekijät,niinkuin esim. verenpaineeseenkin. Mut onhan noi hurjia heittoja jos toisena päivänä saa samasta sapuskasta 5 ja toisena 7... mullakin on ollu jotain samantyyppisiä heittoja... Nyt mulla on menossa sellanen kausi et sokerit on matalalla kautta linjan,ennen ja jälkeen,ainoastaan aamupalan kanssa saa olla tarkkana edelleen jollei haluu korkeita lukemia.

Mulla on tossa runebergin torttu mistä meinaan puolikkaan tänään syödä,enempää en kehtaa...pakko oli kuiteskin saada:p

Toivottavasti Tibia eilen pääs synnytt'ämään.....

Repa ja säynävä 37+5
 
Kylläpä oli tänään tuskainen kauppareissu, kun ois tehny niiiiiiin paljon mieli kaikkea kiellettyä: sipsiä, sushia, limpparia, karkkia ja jopa suklaata, josta normaalisti en edes tykkää. Vaati aikamoista ítsensä komentamista päästä ilman herkkuja ovesta ulos. Onneksi tietää, että viikko enää ja sitten saa herkutella! Sairaalakassissa on jo salmiakkia ja cokistölkki ;)

Takana rauhallinen ja suht supistusvapaa yö ja päivä, saa nähdä jos tästä tilanne rauhoittuisi niin, että ei tarvitsisi enää synnärillä ravata. Rassaa itseä, miestä, lapsia ja isovanhempia tällainen epävarmuus. 8 päivää enää leikkauspäivään...

Commander ja Pepe 37+0 POKS
 
Toivottavasti Liro insuliini tuo helposti parannusta arvoihin ja pääset pienemmällä sokerimietinnällä. Itse huomaan ainakin, että alkaa ihan reilusti vaivaamaan, jos tulee outoja heittoja sokeriarvoihin ja vielä enemmän stressaan noista ristiriitaisista kommenteista mitä olen eri tahoilta saanut.

Onneksi Commander pääsit sittenkin poksauttelemaan 37 viikon rajan rikki. Tuo on kyllä varmasti sangen stressaava tilanne koko perheelle. Tsemppiä edessä oleviin päiviin.

Ja Kärpällekin onnea koitokseen, jos satut tätä vielä lukasemaan. Käyhän kertomassa lopputulos.

Hurjasti täällä poksutaan tällä hetkellä. Maaliskuustakin tulee sitten sangen synnyttävä kuukausi. Toivottavasti myös "uudet" sokerien kanssa kamppailevat löytävät tämän ketjun. Itse olen saanut ainakin täältä loistavaa tukea joka tilanteeseen ja ymmärrystä silloin kun tää touhu pistää potuttamaan. Toukokuusta eteenpäin taitaa listassa olla aika hiljaista.

Kyllä nuo sokerit varmaan heittelee "normaaleillakin" :rolleyes: Tietääkö joku voiko sokerit mennä joskus normaalisti yli 7,8 (aterian jälkeen), vai onko se sellainen raja mikä ei ylity, jos haima toimii insuliinin suhteen oikein?

Talitinttimulla oli marraskuuhun asti (aloitin mittailun elokuun lopulla) paastot lähes aina 5,0-5,4. Sitten se jossain joulukuun tietämillä tasaantui ja laski tonne alle viiteen. 4,7 taitaa olla korkeimpia yksittäisiä paastoarvoja sen jälkeen. Suurin osa on ollut alle 4,5. Ja paastoarvoja olen mittaillut ahkerammin kuin aterianjälkeisiä. Aamulla muistan aina hyvin mitata, mutta pitkin päivää hankkii unohtua nuo aterian jälkeiset mittaukset.

Tänään on tullut herkuteltua, kun oli töissä päivän kestävä tilaisuus kahveineen ja ruokineen. Söin sitten kaikkea :whistle: :p Aamukahvilla piparin ja suklaakarkin, lounaalla jälkkärin, iltapäiväkahvilla leivoksen, hyvää oli. Tollasessa tilaisuudessa ei paljoa kehtaa mittailla, mutta kotosalla päivällisen jälkeen kävin lenkillä ja sitten mittasin, niin 5,6 näytti. Ainakin se oli OK. Kiitos ehkä lenkin. Huomenna sitten näkee hiukan miten tämänpäiväiset herkut pistää sokerit heilumaan. Ja taas tuli makeanvatsa täyteen. Nyt ei tee yhtään mieli herkkuja :x

Vici 33+5
 
Liro: Toivon myös, että insuliinin avulla pääsisit vähemmällä miettimisellä ja arvot normalisoituisivat. :hug:

Repa & Vici: Miä olisin tosi kiinnostunu lukemaan tosta normaalista verensokerinheilahteluista, en taho löytää mitään tietoa netistä. (en siis osaa etsiä oikeilla hauilla) Syön ihan tavallista ruokaa, aterian jälkeiset arvot muutamaa poikkeusta lukuunottamatta aina alle 6, yleensä 4,5-5,5, korkein arvo 4 viikon seurannassa 6,4 eli ne kunnossa. Samoin paastot: 24 arvoa alle 5, 4 arvoa 5,0-5,3 välillä, joten nekin kunnossa. Ateriaa ennen olevia arvoja en mittaa säännöllisesti, mut muutaman kontrollin "omaksi ilkosi", kaikki alle 5, jopa 3,6 pari kertaa. Tänään tuli kaupassa tosi paha olo 3 tuntia syönnin jälkeen, eli tais laskea taas alle 4:n.

Ainakin insuliini toimii, mut niin tuntuu toimivan toi maksakin yöaikaan, koska arvo iltapalan jälkeen voi olla pienempi kuin paastoarvo (en syö yöllä ;). Karppausporukka kanssa tuntuu kovasti taistelevan juuri tota paastoarvon kohoamista vastaan ja joku totesikin, et taitaa tohon paastoarvoon vaikuttaa eniten se missä asennossa pikkurilli milloinkin on ;) Miä muuten kyselin niistä ohjeista, mitä ootte saannu ennen rasitustestiä ja oon ihan samaa mieltä, et paras syödä samalla tavalla ku normaalisti.

Onko kukaan paastoarvojen kanssa kamppaileva seuraillu arvoja yöaikaan esim. wc-käynnin yhteydessä? Kun jotenkin alussa ymmärsin th:n puheista, et arvo jäisi iltapalan jälkeen koholle ja insuliini ei toimi yöllä, jolloin aamun paastoarvo korkea.

Tsemppiä kaikille taistelussa herkkuja vastaan :p Mun taistelu kohdistuu tällä hetkellä tuoremehuun, banaania bulgarian jogurtilla syön jokapäivä, kun ei mittari siihen reagoi. Mielenkiintoiseksi on tämä herkuttelu menny :)

Talitintti80+ vavi 30+2
 

Yhteistyössä