No heipparallaa!
Kävin sitten testailemassa synnytystä toissayönä ja vietin osastolla vielä viime yön supistusten takia. Vaikka viikot on tänään 36, lääkärit päätti, että vauva ei saa vielä syntyä ja supistukset saatiin sitten tiputuksella ja levolla loppumaan. Eli tilanne oli se, että vauva oli ottanut liian suuren kasvuspurtin tammikuun alun ultrasta (tiistaina 3,3 kiloa, vastasi viikkoa 38) ja keskivartalomitta oli hiukan suuri. Siksi olivat huolissaan keuhkojen kehityksestä, joka sokerivauvoilla on huonompi kuin muillla. Lisäksi mulla on jo kuukauden jatkunut nielutulehdus ja siihen antibiootit menossa, joten lääkärit haluavat että odotamme maanantaille, jolloin vauva saa noin viikon aikaa kehitellä keuhkojaan ja mulla ehtii viimeisin antibioottikuuri loppua. Jos synnytys käynnistyy maanantain jälkeen, leikataan heti. Siihen asti pidetään lääkityksellä supistukset kurissa, jos ne vielä tästä jatkuvat. Muussa tapauksessa leikkauspäivä on 4.2.
Osastolla olon aikana katseltiin nyt sitten noita sokeriasioita kohdalleen, ja vaikka mulla ei ole viimeisen kuukauden aikana kuin pari aterian jälkeistä ylitystä, on aterianjälkeiset arvot olleet lähes koko ajan siinä 7 kieppeillä. Sisätautilääkäri ehdotti, että aloitan insuliinit aterioiden yhteydessä. Mieheni kanssa kuitenkin asiasta nyt tässä kotiuduttuani vielä juttelin (hän on siis lääkäri) ja päätettiin, että vedän viikonlopun yli nyt vielä tarkemmalla, vähähiilihydraattisella ruokavaliolla ja jos aterianjälkeiset arvot laskee, niin en aloita insuliinia. Kyse on kuitenkin enää korkeintaan 15 päivästä ja mulla todellakin on varaa vähentää hiilareita ruokavaliosta, joten en usko tarvitsevani insuliinia. Mutta pitää miettiä sitten maanantaina asiaa vielä uudestaan, jos ei arvot laske.
Lohduttavaa kuitenkin tietää, että 15 päivää enää tätä ruokavalion tarkkailua ja muita raskauden vitsauksia ja sitten tämä viimeinen raskaus on ohi. Toisaalta haikeaa, mutta sen verran hankalasti on nyt mennyt, että päiviä leikkaukseen lasken kyllä innolla...
Commander ja Pepe 36+0