***RD ODOTTAJAT 2010-2011!***

Taas täällä jankkaan tuosta painosta mutta onko teillä kellään paino noussut rd ruokavaliolla??? Vai onko se tarkoituskin ettei odottajan paino juuri nouse? Kun itsellä edelleen paino laskee vaikkei saisi. Mulla kun on tullut vain pieniä vauvoja niin pelottaa et eivät kasva tarpeeksi. paljon mieluummin ottaisin reilun 3,5kiloisen kuin 2,5kiloisen. Esikoisesta oli kauhee stressi sairaalassa kun se syntymäpainohan ain a laskee vähäsen alkuun ja hällä putosi sinne 2500g:n paikkeille. Toisesta olin ikionnellinen kun oli päälle 3 kg...
 
:wave:

Jääräpää
Ylipainoisen odottajan paino ei saisi nousta/ei tarvitsisi nousta ollenkaan. En tiedä minkä kokoinen olet, enkä väitä sinua lihavaksi :)

Onko sinulle neuvolassa tai lääkärissä sanottu asiasta mitään?
Onhan tuo rd-dietti tiukka, mutta pitäisi varmasti riittää sinulle ja vauvalle.

(.)
Kävin rakenneultrassa tänään ja painoarvio "huimat" 300g :) Vastasi viikkoja ja kaikki muutenkin hyvin.
Sain juteltua lääkärin ja kätilön kanssa pitkät tovit peloista ja tästä rd:stä. Molemmat ottivat huoleni vakavasti ja lääkäri yritti olla kannustava. Ja kehui, että olen ottanut selvästi asiakseni, ettei kävisi kuten viimeksi.
Nyt käyn ensin neljän viikoin välein ultrassa, eli rv 24, 28 ja 30-32, sen jälkeen kahden viikon välein rv36 saakka ja sitten 36- kerran viikossa.
Kyselin tuosta punktiosta (kiitos tuhannesti vinkistä Thresia!!) ja lääkäri sanoi, että jos minulla katsotaan tarpeelliseksi, niin se tehdään rv34-36.

Kysyin noista mittauksista, kun minua ei ole ohjeistettu mittaamaan ennen ruokailua. Kuulema rd:ssä tärkein on paastoarvo ja sen jälkeen 1h aterian jälkeiset arvot. Huh, en ole tehnyt siis mitään kamalaa vääryyttä, kun en niitä ateriaa ennen mittaillut.

Huojentunut Bubbeli 19+4
 
bubbeli ei mulla ylipainoa oikeestaan ole...painoindeksi ennen raskautta oli normaalin ja lievästi lihavan rajamailla. Olen kuitenkin aina ollut muodokas joten rinnoissa ja takamuksessa on "tavaraa" mut vyötäröltä ohut. Eli tuo ruumiinrakenne vaikuttaa tuohon että joo muutama kilo olisi ollut ennen raskautta varaa pudottaa kun en minnekään tyttömäisiin arvoihin tähdännyt enkä olisi niihin pystynytkään. Neuvolassa sanoi että enää ei yhtään saa pudota paino kun nyt alkaa toinen raskauskolmannes jolloin sitä painoa kuuluu tulla lisää. Mutta oikeesti söin ennen tätä rdruokavaliota epäterveellisesti kaikkee todella rasvaista ja sitten myös oikein sokeripommeja...nyt kun ne ovat pois ruokavaliosta niin näkyy vaa'assa vaikka kuinka yritän ettei paino tippuisi.
 
nyt on tullu n. 5-6kg painoa ekasta neuvola käynnistä...
Mulle myös sanottu, ettei sais paljoo tulla kiloja jos on ylimääräistä ennestää...ja mullahan tuota esikoiselta jäi, ku tuli melkee 20kg raskausaikana, siitä muutama kilo jäi synnärille ja imettänyt en ollenkaa...joten :ashamed: :ashamed:

Nyt en kyllä anna mennä tuohon..muutenki tuota puotettavaa...vaikka en nyt mikää läski oo, mutta pyöree L-kokoinen ja muodokas :D :D
 
Mulle on vissiin tullut nyt ehkä noin pari kiloa sikäli mikäli se paino ennen raskautta on oikein?? mä kun en millään muistanut et mikä mun paino oli :ashamed: Ekan neuvola punnituksen perusteella olin vielä viimeks puolen kiloa laihempi.

Maijamehi ja Toukka rv 31+1
 
Taas heitän teille kyssäriä, eli kuinka nuo keinomakeutusaineet vaikuttaa sokereihin?

Eilen illalla söin nyt sen myöhäisemmän iltapalan tein sellasen rahka-jugurtti-mansikka coctailin (n. 2dl ). "Paastoa" tuli n. 10h. Sokeri oli aamulla 5.7 :( Mutta epäonnekseni olen saanut flunssan ja mulla on kurkku todella kipeenä. Pitkin yötä olen imeskellyt sokerittomia mynthoneita, jotta olen saanut nielastua ja nukuttua. Mietin nyt vaan että kun mynthonissa on nuita makeutusaineita että oiskohan se nostanut tuota sokrua.

Kiitos taas teille :flower: :flower: :flower:
 
^flunssa pelkästään voi nostaa. keinomakeuttajat, olen kuullut, saattavat aiheuttaa insuliinin eritystä, ILMAN vs:n nousua... mutta voivat myös nostaa vs:a.
hankalia juttuja. sen takia en mitannut sokereita kipeenä ollessa, kun imeskelin kans öisin bafucinia ja strepsilsiä... niissä on kai sokeria...
 
onkohan se nuita strepsilsejä ei todellakaan suositella diabeetikoille, koska sisältäävät niin paljon sokeria... Näin miun mielestä pitäs jossain siellä pakkauksessakin lukea..tai siis onkohan siellä että pitää keskutella lääkärin kanssa, mut kuiteskin...

Tänään neukku..saas nähdä onko pissassa vielä sokeria ja mitä sanoo muutenkin nuista mittailuista...kaksi ennen ruokaa arvoa olleet kohdolla..mut ne tärkeimmät eli paasto ja 1h ruuan jälkeen olleet kyllä hyvin sallituje rajojen sisällä
 
Nyt siis neukussa käyty ja kaikki oli ok, pissassa ei nyt ollut sokeria.. Nyt ei tarttee mitata enää ku 1xvko sen 8xpvä ja sitten ilta-arvoja käski mittailla vähän useemmin..ku ilta-arvot tahtoneet olla siinä ja rajoilla ja kaksi "yli rajojen" arvoa oli, mutta ei mitään syytä huoleen kumminkaan pitäisi olla... Tosin siitä sain sanktiota ku mittauspäivien välissä en syö säännöllisesti, mutta en ole ikinä syönyt... Nyt pitää yrittää ottaa itteensä niskasta kiinni ja yrittää syödä säännöllisesti..ja sokruja käsi mittailla myös 1h syönnin jälkeen jos syön jotain erikoista...
 
Tänään käytiin ä.polilla vauvan kokoarviossa, ja aivan normaalin ylärajoilla täällä mennään:( Ruokavaliolla yritetään vielä pari viikkoa, sitten uusi kokoarvio ja pohditaan insuliinin tarvetta taas uudelleen... Mutta hyvä toisaalta että seurataan tarkkaan, mietin tässä että minkähän kokoinen kaveri siellä olisi ollut, jos olisin syönyt karkkia viimeiset pari kk niinkuin sitä ennen :ashamed:
Bambina eikös sulla ollut tänään diabeteshoitajakäynti, miten meni?

Tessu ja Vauva 32+5
 
Ohhoh...tein tuossa testin ja söin daimjäätelön ja pikkupussin karkkia (tosin aamupalasta tuolloin jo 6h aikaa enkä muuta ollut syönyt) ni 1h syönnin jälkeen sokrut 7.2... Edelleen kyllä sallittujen rajoissa, mutta aikas korkee...ei aikaisemmin ole nuin korkeella käyneet..tosin aika pläjäyksen söin makeaa...

Vaikka ei nyt hirveesti pitäs häikkää olla ni stressaa silti..luonteeltani ku olen hirmunen stressaaja ja mieheltä on turha odotella pahemmin mitään sympatioita...Eilenkin tuntu olevan tärkeempi kellon katkennut ranne ku miun ja vauvan vointi...

Että osaa kesälomalaisella olla tylsää..koko aika olen tänne jottain kirjottelemassa :LOL:
 
Tessu joo tänään kävin siellä hoitajalla, ja kahta eri insuliinia aletaan pistämään, ateriainsuliinia ja pitkävaikutteitsta. tuosta ateriainsuliinista en nyt välttämättä ollut samaa mieltä, mutta kait ne tietää... nytkin oli ruoan + jäätelön jälkeen (1h) verensokeri 5,9 (ilman insuliinia!!!), eli sitten vaarana on myös se, että laskee liian alas. joten ota tästä nyt selvää!!! :headwall: :headwall: ja toisekseen ottaa pähän tuo rahanmeno, mikä noihin insuliineihin menee...tarvii ostaa kaks eri pakettia (yks maksaa n. 50-60e) ja niissä on molemmissa 5 kynää, joista ehdin loppuaikana käyttää vaan ehkä sen yhden, joten aivan turhaa rahanmenoa! :kieh: mutta tottakai ne on hankittava ja sopuduttava tähän tilanteeseen, mutta ottaa päähän ihan sairaasti!

mä en ole kovin vakuuttunut siitä, miten hyviä/vakuuttavia mittaustuloksia saa aikaan, jos mittaa vaan kerran viikossa, pari kertaa päivässä. mullakin ollut tosi hyviä arvoja päivittäin, mutta nyt kun löin tolle hoitajalle noi 1,5kk:n mittaustulokset pöytään, niin siitähän sen näkee kun on joka päivä mitannu ja aina samoihin aikoihin. siis en haluu mitenkään sanoo, että se olis huono juttu ja niihin ei voi uskoo, mutta mulla ne ei antais oikeeta kuvaa... :ashamed: samahan se on, kun pyydetään tekemään ruokapäivkirjaa, niin sillon sitä tietty syö hyvin ja oikein...mut sit kun joutuu tekemään sitä pitkän aikaa joka päivä, niin ehkä totuus tulee erilailla näkyviin. no joo, tää siis vaan mulla, koska mullakin monta hyvää päivää, kun ei mikään arvo ollu koholla, eli jos merkkais vaan ne päivät, niin varmasti olis jääny insuliinit saamatta. enkä halunnu pahoittaa kenenkään mieltä!!! :heart:

ehkä toi edellinen kirjotus kertoo jo vähän siitä, että oon vähän ahdistunu ja masentunu ja tosi pahalla päällä. en haluu puhua kenellekään tästä asiasta tai siitä että alotan noi insuliinit. jotenkin piiskaan itteeni tästä asiasta koko ajan ja hävettää koko juttu tosi paljon. vaikka monet sanoo, että ei ole mun vika, niin jotenkin tuntuu kuitenkin siltä, että jollain herkuilla mä tää kuitenkin aiheutin... :'(

noh, mä lähden nyt tuhlaamaan omaisuuden tuonne apteekkiin ja hakemaan ne insuliinit... :wave:

33+2 :heart: :heart: :heart:
 
bubbeli, teilläpäs on ollut rankka alku esikoisen kanssa. Onneksi kaikki kuitenkin meni lopulta hyvin :heart:

bambina, miksi sinulle insut annettiin myös ruuille jos jäätelönkin jälkeen noin hyvät arvot? Tosiaan jos sokerit laskeeki sit liian alas :eek:
Enpä muuten ole ajatellutkaan tuota asiaa, että ne insut tosiaan pitää omista rahoistaan maksaa. Sekin vielä.
Tsemppiä sinullekin kovasti!!

Mulla oli neuvola eilen ja nyt oli paino laskenu (vain himpun, 300g) ja alipainoinen olen, muttei terkkari sen kummemmin alkanut saarnaamaan. Toki kyseli syömisiäni. Meidän neuvolalääkäri olis varmaan enemmän alkanu jahkailee asiaa.
Sitten käskin soittaa sinne polille, kun aikaa ei ole vielä tullut. Sieltä sanottiin, että rauhassa vain odotella, kuulemma ei tilanteeni kuulosta pahalta ja sieltä oli sanottu, että ne ruuan jälkeiset on paastoarvoja tärkeämpiä. Eli miten tää nyt sitten menee ihan oikeesti? :eek:

Oli puhetta myös kuinka stressaavaa elämä välillä tän rd:n kanssa on niin terkkari antoi ohjeen, että "ooppa nyt pari päivää mittailematta ja syö mitä huvittaa".... no onpa he...tin hieno ohje :kieh: juuri kun olin sanonu, että huolettaa mitä kaikkea vauvalle tästä koituu!

MiljaK 29+2
 
:wave:

MiljaK
Mikäli viittaat tuolla "miten menee oikeesti" minun kommenttini, jonka olin saanut maanantaina lääkäriltä. Olisi pitänyt kirjoittaa tuohon, että tätä "neuvoa" ei antanut sisätautilääkäri vaan äitiyspolin lääkäri. Tässä voi olla se ratkaiseva ero asiaan. Voisin huomenna kysellä sisätautilääkäriltä vielä. Mutta itse mittaan päivittäin ainakin sen paaston ja aina noin viikon verran muistan mitata muutkin :D

Bambina
Itse mittailen säännöllisesti sokereita, koska on myös molemmat insuliinit käytössä.
Aloitettiinko sinulla samantien molemmat, yhdellä kertaa?
Tuo pitkävaikutteinenhan vaikuttaa 24h joten saattaa jo yksinään alentaa sokereita aterian jälkeen. Tosin ei ole yhtä tehokas tietenkään kuin ateriainsuliini.
Tekisi mieli sanoa, että mä voin ostaa sun loput insuliinit :D Mutta se on vissiin laitointa :D
Ymmärrän tuon tajuttoman ketutuksen, joka tulee vielä noista, että pitää aika hyvät summat vielä kaiken peen ja pelon päälle maksella lääkkeistä :/

Laskin, että mulla kestää ateriakynä noin viikon, eli viisi kynää riittää reiluksi kuukaudeksi. Pitkävaikutteinen kynä kestää kaksi viikkoa ja kaksi päivää.
Kauhistelinkin tässä kerran, että viisi kuukautta vielä matkaa maaliin ja monet kerrat vielä käyn apteekissa..
Noistahan saisi sen täyden KELA-korvauksen, jos olisi käyttänyt jonkinlaista lääkitystä esim 2.tyypin diabetekseen 6kk (joka on omavastuu). Silloin ne maksaisi 3e/kk. * iso huokaus *
Alkoi itteänikin ketuttamaan ja muistin, että meidän jääkaappi pilasi vähän aika sitten neljä käyttämätöntä kynää.. Ne jäätyi! Perkules.

Bubbeli 19+5
 
milja joo vähän ollaan hakusessa näiden insuliinien kanssa vielä, mutta ehkä mä vielä pääsen niistä jyvälle. on vaan edelleen mittailtava, niistähän sitä sitten oppii huomaamaan, että mikä nostaa, ja minkä ruoan kanssa kannattaa pistää. mutta toki nyt voi vähän huokaista ja syödä jonkun jädenkin sillon tällön, kun sen pystyy korjaamaan sitten insuliinilla, mutta toki aina parempi, mitä vähemmän sitä joutuis käyttämään...

bubbeli no joo, mä eilen kysyin farmaseutilta, että mitä tapahtuu niille kynille, mitä en sitten ehdi käyttämään, niin sanoi että lääkehävitykseen. hittolainen! totesi siihen, että tietty jos sulla on joku tuttu... ;) sanoi että eihän hän saa suoraan tällaista suositella, mutta...
ja sä olit jostain hml:n lähettyviltä, kun kerran täällä oot synnyttänyt? mä olen siis hml:sta... ;)

mutta joo, täällä siis vielä vähän harjotellaan insuliinin käyttöä... :p
 
Kiva kuulla Bubbeli, että musta oli apua :) Toi sun seuranta kuulostaa hyvältä ja nyt tosiaan itsekin tiedät mitä pyytää.
Ennen ateriaa arvoja mä ole mitannut ja mulla itseasiassa aloitettiin pitkävaikutteinen insuliini niiden takia aamuihin. Mulla laskee ruokailun jälkeen sokeri aamupalaa lukuunottamatta vielä ihan suht ok arvoihn, mutta ei mene alle 5.5 ennen seuraavaa ruokailua, joten siihen siis aloitettiin pitkävaikutteinen tasaamaan.

Mulla paino on noussut iloisesti ja tosiaan yhtään ei tarvitsisi. En tiedä sitten mikä on hyvä ja mikä huono, mutta mulla painon pysyminen edes samoissa lukemissa vaatisi ihan kunnon laihduttamista. Onko se sitten viisasta, en tiedä... Mutta ei mulle ole painon noususta missään vaiheessa sanottu mitään, ei neuvolassa, eikä Naistenklinikalla.
 
Hei!
Käyn välillä seuraamassa etijän kirjoituksia kun itellänikin on RD...

Piti ihan kommentoida tuota insuliinien maksamista..
Meillä PKK-S.ssä ei tarvitse maksaa itse insuja, onneksi, saadaan ilmaiseksi aina kun tarvitsee :)
Itse olen ollut insuliinilla rv26 lähtien, NovoRapid, 6-8yksikköä aterioilla.
Viime torstaina kävin viimeksi sisät.polilla ja oli siihen asti ihan hyvät s.arvot mutta hetihän ne lähti nousemaan kun sovittiin ettei siellä enää tarvitse käydä... Soittoaika kuitenkin on vielä 21.6 d.hoitajalle.
Nyt on jo toinen raskaus menossa jossa insut käytössä ( 7. raskaus ) ja menee jo siinä sivussa :D
 
Mulla tuntuu taas hiukan olevan noi tunnin arvot nousussa:( Tarvis vaan olla taas tarkempi tuossa syömisessä, mut aina välillä tuntuu olevan motivaatio vähissä. 17.6. äitiyspolilta soitellaan taas ja kysellään niitä arvoja. Ihmettelen vaan ettei mua olla missään välissä pyydetty siellä käymään ja katsottu ultralla että minkä kokoiselta vaavi vaikuttaa..

Maijamehi ja Toukka rv 31+3
 
bubbeli no oon tykännyt joo, mulla on ollut tosi mahtavat kätilöt joka kerta, mutta lääkärit on kans ollu joka kerta eri ja ei ehkä niin hyviä kokemuksia kuin kätilöistä... kun kävin siellä sisätautipolilla, kävin sen jälkeen vaihtamassa aikaa ä-polilla seur. käyntiä varten, niin se vastaanotto-ihminen oli aivan mahtava ja jaksoi jutella mun kanssa tosi pitkän tovin, kun näki et olin vähän poissa tolaltani...sitä ei haitannut vaikka siellä oli jonoo odottamssa... jos mä olisin ollu jonottamassa, niin mua olis varmaan häirinny! :LOL: mutta oli tosi ihana huomata, että hänkin välitti ja katsoi jopa mun mittaustuloksia ja alkoi niistä kertomaan, kun valitin että kun kukaan ei ole kertonut tästä asiasta sen enempää kun että mitä arvojen tulisi olla. eli ihan oon tykänny. tosin viimeksi olivat yli tunnin myöhässä, mutta sainpa siinä itkujeni jälkeen (kätilön käynnin jlk) hyvin koottua itseni... ;)

maijamehi mä olen myös huomannut ton, että välillä saattaa motivaatio olla ihan nollassa. joskus jaksaa pari viikkoo vetää tosi tiukalla kuurilla, ja sit kun antaa itselleen sen yhden herkkupäivän, niin tuntuu tosi vaikeelta palata ruotuun, ja välillä ajattelee, että eihän tässä kai hengenvaarasta ole kyse... :ashamed: mutta kun ei olis enää kauaa, että sen kun jaksais!! :headwall:

amati kiva kuulla myös kokeneen konkarin mietteitä! :D onko sulla sitten aina palautunut noi sokerit normaaleiksi synnytyksen jälkeen? mulla myös tuo novorapid käytössä, yhdellä aterialla/pvä, 4 yksiköllä ajateltiin aloitella, koska mulla myös tuo pitkävaikutteinen siinä rinnalla... :/ onko sulla jotain tämänhetkistä painoarvioo? entä synnytystavasta..tiedätkö vielä?

33+3 :heart: :heart: :heart:
 
Tylsän päivän päätteeksi vielä piti olla ennen iltapalaa sokerian 5.7 :'( Edellisestä ruokailusta kulunut se 3h... Mittasin kyl sit vielä 20min myöhemmin ja arvo oli 5.4, mut liekkö sillä merkitystä ku on se yli 3h jo mennyt... Ja ihan samalla tavalla söin ku eilen, ja eilen ennen iltapalaa oli sit 4.9, että heittelee...
Iltasella tahtoo ne ennen ruokaa arvot olla vähän liian korkeella... Tuossa pöydässä jo turhautuneena itkin (muutenkin ollut kivulias päivä ) ni mies vaan tyynesti luki lehteä pöydän toisella puolella, meinasin jo kuonoon tintata ku mitään ei noteerannut...
Itestäni vielä tuntuu, että tämä vauva olis isompi ku mitä näille viikoille pitäs, mutta synnytystapa-arvioon pitää vielä vaan odotella, ennen sitä EI pääse ultraan
Tiiän, että valitan pienestä, suurimmalla osalla teistä on ollut todella paljon rankempaa ku miula, mutta olen hirmu huono kestämään stressiä ja muuta sellaista ni pakostakin rupee ratkeemaan liitoksistaan kun mieskään ei kuuntele huolia ja murheita :'(
 
rae mulle ei ainakaan oo annettu mitään ohjeita siihen, mitä noiden arvojen pitää olla ennen ruokailua, paitsi tietty tuo paastoarvo, eli ennen aamupalaa. en edes mittaile ennen ruokailuja. joten huoli pois! paljon paljon tärkeempää on se, mitä ne arvot näyttävät ruokailun jälkeen!!! ja tosiaan huomioiden, että mulla jo insuliinit käytössä, enkä mittaa tai stressaile noista ennen ruokaa -arvoista... :p tästäkin varmaan eri käytäntöjä, mutta muutenkin musta on kuulostanu noi sun arvot ihan hyviltä, joten tuskin joudut tähän samaan, mihin meitsi... :/ ja muuten, stressikin kuulemma nostaa arvoja. :eek:
 
bambina Sen jos minkä olen huomannut tämän odotuksen aikana, että todellakin eri puolilla suomea vaihtelee käytännöt raskauden aikaisista tutkimuksista,raja-arvoista yms... Mut siis miule käskettiin mittailla just nuita ennen ruokaa arvoja..Ja kuten sanoit, ni taitaa olla enemmän tärkeitä ne ruuan jälkeiset arvot... Muutenkin kyllä heitteleevät ihan ihmeellisesti, nyt tunti iltapalan jälkeen oli 5.1 ja ennen oli se 5.7... Väittäävät että se korkein piikki pitäs tulla 1h ruuasta, mutta miula tulee varmaan vasta myöhemmin ja siitä neukussa sanoinkin ni tuumi vaan, että kohan ei sen tunninkaan jälkeen mene yli 7.7 ni hyvä. Jotenkin tuntu, että ei edes se terkka ollut ajan tasalla asioista. Pitää nyt taas mittailla nuita sokruja ja katotaan mitä ne sanoo sit seuraavassa neukussa..ja kait ne synnytstapa-arviossakin ottaavat asian esille, ainakin terkka maininnan sokeriseurannasta lähetteeseen laittoi. Mutta kiitos siule bambina tsemppauksesta ja toivottavasti siekin saat homman toimimaan niiden insuliinien kanssa :hug:
 

Yhteistyössä