***RD ODOTTAJAT 2010-2011!***

Alkuperäinen kirjoittaja dreamer78:
Alkuperäinen kirjoittaja Theresia:
Dreamer78 Hämmennetäänkö vielä vähän näitä jo muutenkin sekavia ja erilaisia ohjeita... :D Mulle on teroitettu Naistenklinikalta, että tunti ruokailun jälkeen arvo otetaan ehdottomasti tunti syömisen aloittamisesta. Ja tätä olen kysynyt pari kolme kertaa ja aina saanut saman vastauksen.
no, just. tolla periaatteella mulle ei usein tulis kuin vajaa puol tuntuu aterian jälkeiseksi ajaksi, kun syön usein puolen tunnin ajan.. öööh - ei ymmärrä. kyllä sit olis sokerit korkeella aina.

No tätä samaa yritin Naistenklinikalla vääntää, että kun jotkut syö pitkällä kaavalla
:D Mut ei mennyt läpi... Jotenkin kuitenkin suhtaudun noihin Naistenklinikan ohjeisiin niin, että he tietävät varmasti parhaiten tässä maassa ja ovat varmasti ajan hermolla sen suhteen miten asiat tulisi hoitaa.
Mulla ei vielä ole ongelmia muiden ruokailujen kanssa, kuin aamupalan tai no joo jos vedän huolella ruokaa ja herkkuja päälle, niin varmaan on sokerit pystyssä, mut onneksi sitä sentään tapahtuu harvoin.

hyppäisin mukaan tähän pinoon..
neuvolasta soitettiin ja sekä paastoarvo, että tunnin arvo pielessä.. tiistaina aloitan mittailut kotona. Esikoisesta oli rd ja kakkosesta ei, mutta nyt sit taas on.. ei auta ku sopeutua vaan.

LA 12.11.2010 ja toistaiseksi tietysti ruokavaliohoidolla.

piprane ema tervetuloa mukaan! kiva saada useampia kokemuksia... kuten tässä edellä on huomattu, niin paljon eri käytäntöjä on olemassa...

mittauksesta mä olen kyllä tehnyt niin, että ruokailun lopetuksesta tunti, niin mittaan. niin mulla tehtiin sokerirasituskin: kello laitettiin siitä päälle, kun olin litkun saanu juotua. muutenhan se ei ole tunnin paastoarvo. mutta...näitä ohjeita on varmaan yhtä monta kun on ohjeistajaakin. :p

ON: musta tuntuu, että mulla on menny nää sokerit vaan sekasin tosta insuliinista... mittaukset heittää nyt jotenkin ihan eri lailla. ehkä syöminenkin on vähän muuttunut, kun nyt tosiaan insut apuna, mutta on se vaikeeta opeteltavaa, että mikä annos on itelle sopiva. tänään juttelin lääkärin kanssa puhelimessa ja sain vähän tolkkua tähän, mutta sekin kyllä sanoi, että oikeestaan kokeilemalla se vaan selviää... joten kokeileminen jatkuu! vkl:na lakkiaiset ja häät, joten saa nähdä miten paljon insua pitää laittaa, jotta vaikuttaa! tiitaina sitten taas kontrolli ä-polilla, sitä odotellessa!! :wave: aion kyllä jo ehdotella käynnistämistä, saa nähdä mitä sanovat! :whistle:

33+5 :heart: :heart: :heart:

:wave:

bambina
Oliko sulla toinen odotus vai ensimmäinen (vai jo useampi)? Mä olen ihan pihalla taas :D

Kyselin maanantaina käynnistämisestä, synnytystavasta jne. Aika nihkeän oloisesti he taitavat Hämeenlinnassa alkaa käynnistelemään sokerivauvoja ennen rv38-40. Sektiokin taitaa lähennellä rv40, että keuhkot ehtii kypsyä.
Mutta minulla tämä on vielä tilastoihin ja arvailuun, joten kohdallasi voi olla aivan toinen juttu.
Onneksi theresia mainitsi minulle tuosta punktiosta, jonka voi tehdä. Siinä selvitellään keuhkojen kypsyyttä ja vauvan vointia muutenkin. Kannattaa keskutella siitäkin. Minulle ei sitä "luvattu" mutta rv 34-36 se kuulema tehdään. Itse aijon pyytää sitä silloin. Pelkään tuota punktiojuttua, mutta nuilla viikoilla lapsi todennäköisesti selviäisi vaikka jotain sattuisi.

piprane ema
Tervetuloa joukkoon!

Bubbeli 20+1

Alkuperäinen kirjoittaja Theresia:
Dreamer78 Hämmennetäänkö vielä vähän näitä jo muutenkin sekavia ja erilaisia ohjeita... :D Mulle on teroitettu Naistenklinikalta, että tunti ruokailun jälkeen arvo otetaan ehdottomasti tunti syömisen aloittamisesta. Ja tätä olen kysynyt pari kolme kertaa ja aina saanut saman vastauksen

No niinpä niin.... Eipä olis syöminen helppoa... Mieki kyllä mittaan siitä tunnin arvon ku viimesen suupalan pistän suuhuni!!!! ja näin aijon tehdä sano kuka mitä sano!!! Ja näin tehtiin myös siinä rasituksessa eli 1h siitä kun liemikippo oli kumottu otettiin eka verinäyte.
Ja itse asiassa ku miule ei tuo tunnin arvo edes ole korkein, niinkuin sen pitäs olla ni miula usein menee 1-1,5h ruokailusta ku mittaan... Kokeilin nimittäin yksi päivä ja 1,5h arvo oli korkeempi ku 1h arvo...neukussa ei tähän osannut sanoa mitään...kohan pysyy joka tapauksessa alle 7.8... Saas nähdä mitä ne asiaan ottaa kantaa sitten synnytystapa-arviossa...

Nyt en vkl aikana aijo mittailla ollenkaan...paitsi jos syön jotain erikoisempaa ni sitten.. (esim sipsejä, grilliruokaa, enemmän karkkia). Eilen illalla mittasin itapalasokerit.. ennen oli 4.7 ja jälkeen 6.4 tais olla auttamatta korkein iltapala-arvo mitä miula on ollut..söin piirakoita, kananmunia ja noh tais siinä muutama karkkikin mennä mutta ei nyt mitenkään ylenpalttisen paljon..hirmu ritolaa siitäkin olin jo kiskomassa vaikka erittäin hyvin vielä alle rajojen pysyi... On tää vaikeeta...

rae89
Jos tarkoitat piirakalla karjanlanpiirakkaa, niin se voi olla syynä verensokerin nousuun.
Taidanpa minäkin kysellä tuosta mittaushetkekstä.
Periaatteessa insuliinin kanssahan sen korkein tehohuippu on 1h kohdalla ja se pistetään samaan aikaan kuin aloitetaan ruokailu (eikö?). Sen vuoksi voi olla tuo 1h siitä ruokailun aloittamisesta yleisohjeena.
Mene ja tiedä :)

Bubbeli 20+1

Alkuperäinen kirjoittaja Rae89:
Ja itse asiassa ku miule ei tuo tunnin arvo edes ole korkein, niinkuin sen pitäs olla ni miula usein menee 1-1,5h ruokailusta ku mittaan... Kokeilin nimittäin yksi päivä ja 1,5h arvo oli korkeempi ku 1h arvo...neukussa ei tähän osannut sanoa mitään...kohan pysyy joka tapauksessa alle 7.8... Saas nähdä mitä ne asiaan ottaa kantaa sitten synnytystapa-arviossa...

Nyt en vkl aikana aijo mittailla ollenkaan...paitsi jos syön jotain erikoisempaa ni sitten.. (esim sipsejä, grilliruokaa, enemmän karkkia). Eilen illalla mittasin itapalasokerit.. ennen oli 4.7 ja jälkeen 6.4 tais olla auttamatta korkein iltapala-arvo mitä miula on ollut..söin piirakoita, kananmunia ja noh tais siinä muutama karkkikin mennä mutta ei nyt mitenkään ylenpalttisen paljon..hirmu ritolaa siitäkin olin jo kiskomassa vaikka erittäin hyvin vielä alle rajojen pysyi... On tää vaikeeta...
oon kans saanut korkeempia tuloksia 1,5h ruokailun jälkeen kuin 1h. :eek: - mutta taitaa olla aika normaalia silloin kun ne tosiaan nousee (normaalia siis jos on jotain häikkää ).

tarkoitatko grilliruualla grillattua ruokaa? - mulla ei grillattu ruoka nosta arvoja lainkaan, joten syön piffii, makkaraa ja grillattua kanaa joka päivä - parikin kertaa. sillä onkin sitten merkitystä, että mitä sen kanssa syö. :p - mutta yleensä syön grillatun ruuan kanssa rehuja, ja ehkä pienen jäätelön kauniina päivänä - ja sokerit 6 paikkeilla.

No siis grillattua ruokaa ja sit ihan grilliltä ostettua ruokaa :LOL: Vähän vain mielenkiinnolla lähinnä seurailen, että mikä on vaikutus sokereihin...Mie oon tähän mennessä kyllä saanut syödä melkeensä mitä vaan ja kyllä se sokerit alle 7 on pysyneet 1h ruokailusta... Nyt tuossa tunti sitten söin jäätelöä ja mittasin 1h arvoksi 5.4... Jotenkin vaan tuntuu, että se korkein piikki ei ole vielä tullut mutta jos niitä 1h arvoja pitää mittailla niin hyvä näin.. Ku yksi päivä söin jäätelöä ja karkkia ni tunnin arvo oli 7.3... Tosin silloin oli edellisestä syömisestäkin kulunut jo jotain 5-6h että olisko silläkin ollut vaikutuksensa ku sitten 3h siitä syömisestä sokerit oli jo 5.7... En tiijä ja tuntuu terkkakin olevan ihan pihalla ja sinne lääkäriin vielä aikaa...

Nyt olen yrittänyt muinakin kuin mittauspäivinä pitää säännöllistä ruokailua..kohtahan tässä pitää taas lähteä jotain haukkaamaan..ja sen minkä olen sokereistani huomannut, että saan syödä päivällä hyvin, mut sit päivällinen ja iltapala ku on esim leipää+hedelmiä yms ni sillon taitaa iltasokerit pysyy sen alle 5.5

Hirveetä sepustusta :LOL:

bubbeli ensimmäinen raskaus on... :D joo, en mäkään usko, että yhtään sen aikasemmin alkaisivat käynnistellä, mutta aion kysyä kuitenkin. jos nyt vaikka viikkokin ennen LA, niin olis sekin parempi... ja tosiaan luulen että paljon riippuu tosta meidän vauvelin koosta, koska viimeksi kun asiaa siellä pillitin, niin sanoi että heillä kuitenkin on keinoja käytössä, joten ehkä kuitenkin tunsi mun ahdistuksen asiasta... mutta saapi nähdä mitä tulee tapahtumaan! :whistle:

rae ja muutkin... mulle se ravitsemusterapeutti sanoi (missä jouduin siis käymään), että todella usein elimistö toimii näin, että sokerit eivät ole vielä huipussaan 1h päästä ruokailusta. siksi tavallisen diabeteksen sairastajalla (kuulostaapa hölmöltä!! :p ) mittaukset tehdään usein vasta 1,5-2h ruokailun jälkeen. ja silloin heillä pitää arvon olla alle 8, eli meidän taudissa nämä raja-arvot ym. ovat tosi paljon tiukemmat! että sillee... :/
ja tosiaan kertoi myös, että tuollainen grilliruoka ei nosta verensokeria, siksi sitä ei tässä taudissa edes ns. lasketa. kaikki missä on hiilihydraattia, lasketaan. esim. kunnon lihaisa makkara on tässä tapauksessa parempi kuin kevytlenkki, koska siinä rasva ollaan korvattu jollain jauhoilla ym. jotka nostavat sokereita. hmm..sekavaa... mutta siis joo, ei se rasva vaan ne hiilarit!!!! (esim. peruna, riisi, pasta, vaalee leipä, hedelmäsokerit, karkit tietty jne.) eli ei oo helppoo miettiä mitä suuhunsa laittaa!

ja rae piti sulle vielä sanoo, että olisko sunkin helpompaa mittailla useempana päivänä sit vaikka vähän vähemmän kun ottaa vaan yks päivä stressiä aiheesta. olis helpompi huomata mitkä ruoat sopii ja mitkä ei eikä tulis sit yhtenä päivänä aina niin paska olo, kun sen paskan olon voi jakaa useemmalle päivälle! :LOL: ;) mulla ainakin auttaa, kun mittailen sillon tällön...

Mie onneksi olen saanut aineski potattia ja riisiä vetää naamariin, eikä pahemmin ole vaikuttanut..ainoo on nuo karkit oikeestaan..tai tiijä siitä :D

bambina Nii jaetaan vitututus useemmalle päivälle :LOL: No ei vaineskaan..kysyin neukusta sitä, josko voisin mittailla useempana päivänä, mutta sitten vaik 4xpvä, mutta ei..edelleen se 1xvko 8xpvä...ei antanut myöten..sitten käski välillä niitä ilta-arvoja vaan ottaa...miustakin olis järkevämpi mittailla useempana päivänä vähemmän ku yhtenä ihan hitosti...

bambina
Mutta yrittänyttä ei laiteta! Kannattaa aina puhua peloista, että jotain pahempaa sattuu, jos on iso lapsi. Ja voihan aina olla, että tulee esim. raskausmyrkytys, jonka vuoksi käynnistetään (toki en toivo tätä kelleen!!)

Rae89
Aika hassua, ettet saa periaatteessa laajentaa mittailuja. Tulisihan tuolla harvemmalla per päivä niin useammalta päivältä tuloksia.

Pinosta
Me olemme muuten mukavasti aktivoituneet! Edellisessä ketjussa ei taidettu olla näin aktiivisia. Vai onko meitä vain niin monta, joita tämä askarruttaa.
Minä melkein kirjoittelen täällä enemmän, kuin esim. lokakuisten pinossa.
Tämä rd on kumminkin aika hallitseva raskaudessa. Kuten olemme moni huomanneet!
Ja täältä saa vastauksia, kun "normaalissa" pinossa ei yleensä saa.
Kiitos siis teille kanssa sisarille :hug:

Bubbeli 20+1

rae no on mustakin vähän kummallista, että et voi muka mittailla useemmin!!! :eek: mitäs jos mittailet vaan, muttet ilmota niitä tuloksia neuvolassa? saa itelleen vähän enemmän kuitenkin tietoa... :p mutta eipä tuo nyt mitenkään huolestuttavalta diabetekseltä kuulosta, kun pystyt herkkuja syömään ihan huoletta, eikä nouse yli tuon 7,8. ;)

bubbeli joo, oon kans tosi ilonen, että ollaan näin aktiivisia!! tietty harmillista että meitä täällä näin monta on, mutta oikeessa oot, ettei tuolla "omassa pinossa" saa paljookaan vastinetta kun tästä aiheesta kirjottelee, mikä on tietty ihan ymmärrettävää, koska se ei koske heitä eikä heidän oo tarvinnu perehtyä asiaan sen kummemmin.

joten tosiaan kiitos munkin puolesta kaikille vertaissisarille!!! :hug: :D :heart: on ihanaa kun on joku paikka, missä purkaa mieltään, koska mulla tosiaan ainakin viimesinä viikkoina tää asia on ollut jatkuvasti huolen aiheena... :ashamed:

heips! Tulin kurkkimaan tänne pinoon, kun itse jouduin kärvistelemään rd:n kanssa. Vauvani syntyi helmikuussa. Painoa oli 3200g syntyi vK:lla 40+2 ja ruokavaliolla selvisin. Raskasta tuo mittailu aina ajoittain oli ja vitutti suoraan sanottuna nuo mittailut jo loppuvaiheessa. Harmi kun silloin ei ollut tälläistä aktiivista pinoa rd:n suhteen.
UpsyDaisy mulla oli kans ongelmia ton paastoarvon kanssa, rupesin saamaan arvon kuriin kun pidin 10h väliä iltapalan ja aamupalan kanssa. Illalla söin kaurapuuroa 2dl ja sokeritonta mehukeittoa antamaan makua tai yhden ruisleivän jossa oli rehuja päällä tooosi paljon. Iltapalan söin n.klo 20 jos söin myöhemmin niin paasto oli yli rajojen. Netistä luin tämmöisestä ilmiöstä kuin aamunkoittoilmiö googleta ja lue. Tuon kun olin lukenut niin rupesin syömään aamuyöstä yhden marie keksin ja aamuarvot kohillaan, mutten jaksanut sitä kauhean kauaa noudattaa. Mulla parani sitten lopussa arvot muutenkin, johtui varmaan siitä kun rupesin oikein kunnolla noudattamaan diettiä. Sairaalasta kotiin tullessa olin 10kiloo köykäsempi ku ennen raskautta :DD. Jaksamista teille kaikille, lopussa se kiitos seisoo :)

:'( iltapala ruisleipää ja kello soimaan 9 tunnin päästä, jolloin mittasin paaston ja se oli 5.9 :headwall: Nyt ajattelin ootella pari tuntia ja katsoa mitä se sitten on. Enää ei ole muuta kokeilematta kun tuo yösyönti. En minä taida voida näillä hemmetin paastoille yhtään mitään :'( :'(

jatkoa.. n. 1,5 tuntia myöhemmin paasto oli edelleen 5.9
eli mun vaihtoehdot on siis pitennä paastoa reilusti tonne 12 tuntiin (rasituksessaki kyllä oli 5.9 vaikka oli pitkä paasto) tai lyhennä reilusti.. Taidan haluta jo sen insun :(

Mä en muuten vissiin saanut mitään ohjetta kuinka kauan tarvii yöllä olla vähintään syömättä ennen kuin aamusti ottaa sen sokerin.. Tulipa meinaan nyt mieleen. Mulla kun taitaa välillä olla tuo paasto aika 6-8 tuntia.

Alkuperäinen kirjoittaja Maijamehi:
Mä en muuten vissiin saanut mitään ohjetta kuinka kauan tarvii yöllä olla vähintään syömättä ennen kuin aamusti ottaa sen sokerin.. Tulipa meinaan nyt mieleen. Mulla kun taitaa välillä olla tuo paasto aika 6-8 tuntia.
mulla taas paasto olis aina sen 11 tuntia jos en laita kelloa soimaan. Ilmeisen hyvät unen lahjat mulla :whistle:

:wave:

UpsyDaisy
Voi himputti! Koska sulla on seuraava soittoaika tai käynti? Jos pitkään heiluu yli ylärajojen, eikä mikään auta, niin insuliinit vain sitten. Eikä me voida kropalle mitään, kun hormonit jyllää. Tsemppiä :hug:

Vauvahaaveita
Juu, ei mekään voida porkkanalla koko ajan elää :LOL: kyllä tässä kärvistellään jo muutenkin, joten ei se yksi päivä maailmaa kaada, eihän :)
Ilo irti elämästä ja silleen :LOL:

laaraliini
Jos käyt vielä täällä..
Käynnistettiinkö sinulla synnytys?

bambina
Totta! Tavispinossa ei asia vain koskesta "terveitä" tämä asia! Ja minulla ainakin tästä pinosta on tullut tärkeämpi kuin tavispinosta. Tämä rd on kumminkin jokapäiväinen juttu. Ja herättää pelkoja synnytyksen ja vauvan voinnin suhteen!

OmaNapa
Olen aika kyrpiintynyt anoppiini. Anteeksi vain!
Anoppi jaksaa aina muistutella, että "pidä nyt ne sokerit kurissa..." Emme näe kovin usein ja nyt sanoin, että joo, insuliinia pistetty puoltoista kuukautta.
Oli ihan kauhuissaan, että on vauvalle pahaksi!!
HUHHEIJAAAA!!!
Kyllä on vauvalle pahempi, jos sokerit heittelehtii ilman insuliinia ja käy kuten esikoisemme kanssa!
Ja lääkäri jaksaa aina muistuttaa, että on kehon oma aine, eikä vauvalle ole tästä mitään haittaa, päinvastoin.

Minulla ei nuo paastot ole myöskään meinannut pysyä kurissa. 5.4 ja 5.6 (huom! minun paastoraja on sen 5.0). Pakko oli laittaa pari yksikköä lisää. Nyt menee 18ky iltaisin Protaphanea. Lopussa varmaan huidellaan 30-40ky/pvä. Lääkäri ainakin pelotteli, että isot annokset loppupuolella..

Bubbeli 20+2

bubbeli ei käynnistetty. Mulla oli muutenkin vähän outo toi rd diagnoosi ja sen seurailu. Kävin äippäpolilla vain vk:lla 32 ja 36 eikä sen enempää seurailtu, paitsi ite tietty mittasin ihan hulluna sokereita kotona :). KUn mun mielestä vk:lla 38 olis pitäny olla kans ultra kun on rd.. Kait ne sit ajatteli et ku vauva ol vk:lla 36 2,5kg ettei mua tarvii sen tarkemmin seurailla. Itellä oli kyllä kauheet paineet, et mitä jos se nyt kasvaa yht´äkkiä isoks. No kaik men hyvi ja vauvalla sokerit kunnossa syntyessään ja pysy koko ajan. Vuoden päästä mun pitäis sit mennä sokerirasitukselle, mitään muuta kontrolleja mulla ei ole.

Yhteistyössä