***RD ODOTTAJAT 2010-2011!***

bubbeli - mulla ei oo mitään aikaa mihinkään :/ Mulla siis aloitettu seuranta vasta viikko sitten ja olenki niin paljon mittaillu että ihan sormenpäät oon saanu kipeeks :whistle: Neuvolasta aiko tehdä lähetteen äippäpolin diabeteskätilölle heti silloin kun alotin seurannan, mutta sieltä ei oo kuulunu vielä mitään. Seuraava neuvola on sitten 16.6. Kaikki muut arvot ihan kunnossa, mutta tuo paasto :headwall:

Utelen vielä että miks niin sulla olikaan se paaston raja 5.0?

-Upsy 29+0-

Tosiaan on aktiivinen pino ja miekin olen siitä erittäin tyytyväinen..kyllä täältä saa helpotusta "tuskiinsa" kun lukee, että muut painiskelee samanlaisten asioiden kanssa. Vaikkakin miula sokrut pääsääntöisesti ok, ni silti huolettaa ja mietityttää ja ihanaa kun täällä saa purkaa itseään. "Normipinossa" ei kyllä ymmärretä yhtä hyvin ku täällä :heart:

bubbeli ja bambina Juu siis miustain olis järkevämpi ja totuudenmukaisempi mittailla useempana päivänä, mutta neuvola ei huoju kannastaan.. ja mittailen kyllä nyt sillon tällän "pistotarkastuksia" enkä niitä neukkuun ilmoita ja tekisin tätä enemäänkin, mutta voi olla etteivät kohta anna enää sitten liuskoja..ku 2 viikoon tuhlasin yhden 50kpl paketin ja katsoi pahasti ku lisää pyysin ja nytkin kohta tuhlattu reilu puolet 50 kpl paketista ja neukkuun vielä viikko :LOL: Ja tosiaan tää miun sokerihommeli ei niin paha ole, ettenkö voisi suht "huoletta" herkutella KOHAN olen syönyt kunnolla oikeaa ruokaa, mutta silti on koko aika pelko, että asia pahenee ja täällä saa todella ihanaa vertaistukea :hug:

UpsyDaisy Jaksuja siule niitten paastojen kanssa :hug:

Miula vaavi ollut hirmu hiljaa eilen ja tänään..vaikka olen limsaa juonut ja suklaata yrittänyt syödä ni ihan laiskasti muutama liike tullut..illalla ajattelin dopplerilla kuunnella ja jos sama jatkuu huomenna ni pakko lähtee näytille..pelottaa ihan hirveesti, että pienelle käy jotain :'( Näin pitkälle kuitenkin päästy tässä erittäin toivotussa odotuksessa ni haluisin nyytin syliin asti, kuten me kaikki. Ja samalla pelkään ihan hitosti sitä, että tämä vaavi on liian iso...ja sinne ultraan vielä 3 viikkoa..3 pitkää ja piinallista viikkoa...

:wave:

UpsyDaisy
En ole ihan sataprosenttisen varma, miksi minulla on vedetty tiukempi raja. Tämä ei ole sairaala tai lääkärikohtainen, koska muutamalla ystävälläni on rajana 5.5. Heillä on sama lääkäri ja sairaala.

Minulla on aikas suuri lähtöpaino, edellisen raskauden insuliinihoitoinen rd ja suuri kokoinen vastasyntynyt. Ylipainoisillahan ei tuo insuliiniresistenssi (eli vasta lääkkeelle) ole yhtä hyvä kuin normaalipainoisilla. Ja edellisessä raskaudessa olleita komplikaatioita yritetään varmaankin viimeiseen saakka välttää. Luulisin, että nämä seikat vaikuttavat tuohon henk.kohtaiseen hoitosuunnitelmaan, joka minulla on.

Minä soittelin omalle polille sitä aikaa. Sain sitten muistaakseni jo puhelimessa varattua ajan. Kannattaa varmaankin maanantaina soitella polille ja kysellä, että onkohan sitä aikaa tulossa vai ei.. Joskus on saattanut paperit ja lähetteet hukkua!

Rae89
Jos neuvolassa alkaa kyselemään, että mihin menee noin paljon liuskoja, niin tässä muutama valkoinen valhe.
Sano, että heitit lavuaariin ne vahingossa ja kaikki meni pilalle tai, että kauheasti tuli erroria, niin jouduit uuden aina ottamaan. Laitteessa on varmaan joku vika... ;D

Liikkeistä:
Joskus vauvat ovat hyvinkin hiljaisia, muutamia päiviäkin. Paljonko sinulla on viikkoja?
Esikoisen kanssa sain liikkeiden laskentaohjeet kotiin. Olisiko, että tunnin sisällä pitäisi kymmenen "potkua" tuntua. En tiedä millä viikoilla olet, mutta vauvallahan alkaa tila loppumaan mahassa, eikä liikkeet ole enää niin voimakkaita.
Uskoisin, että kaikki on siellä hyvin :)

Maijamehi
Kuinka olet jaksanut yötyössä? Meinaatko jatkaa loppuun saakka öitä vai onko työnkuvasi sellainen, ettei päivävuoroon ole mahdollisuutta?
Minulla jätettiin yöt pois, jotta sokerit pysyisivät kurissa ja tasapainossa.
Onko sulla muuten pysynyt arvot ihan kohdillaan?

laaraliini
Onneksi kaikki oli hyvin!
Ehkä sairaalassa katsottiin, ettet tarvitse niin usein seurantaultraa. Nämä on niin vaikeita välillä ja lääkärikohtaisiakin. Joskus tuntuu lääkärien tappelevan keskenään, että mikä on oikein ja mikä ei :D

Bubbeli
20+3

Täällä kanssa liuskat alkavat loppua ja ajattelin mennä huomenna roikkumaan neuvolan ovelle niitä kyselemään. Samalla yritän jos mittaisi hempan multa se kun on anemian rajoilla. join eilen ihan tajuttomat määrät vettä myöhään nukkumaan mennessä ja se kostautui yöllä kun juoksin vessassa kokoajan ja sitten tuli mieleeni että liiallinen veden juontihan on vaarallista :eek: .

UD mulla on myös ollu ongelmia tuon paaston kanssa, siis ennen insuja. en tajunnu yhtään, että mitä voisin syödä illalla, kun arvot olivat aina pielessä!!! :headwall: sitten aloin jo nähdä unta niistä aamun mittauksista, ilmeisesti alkoi vähän stressata koko asia! mäkin kokeilin kyllä pitkää paastoväliä, lyhyttä, erilaisia iltapaloja... välillä joku toimi ja sit seuraavana aamuna ei taas ollukaan toiminu... :kieh: tosi ärsyttävää! mutta tsemppiä nyt kuitenkin... jos otat puheeksi, niin ehkä sitten saat sen pitkävaikutteisen...?

ON: mä sain lähetteen tuonne hoitotarvikejakeluun (tai mikä lie nimeltään...) ja sain kyllä tosi paljon noita liuskoja! neuvolasta antoikin niitä nihkeesti, kun sanoi että näillä pääset alkuun, mutta sitten niitä pitää hakee sieltä. joten pyytäkää lähetettä, koska kyllä säännölliset mittaukset on tärkeitä!
oon nyt saanu vähän noita sokereita kuosiin, kun oon vähän muutellu insujen määrää... aika hyvin sitä oppii huomaamaan, että minkä ruoan kohdalla pitää pistää minkäkin verran. eilen oli lakkiaiset ja häät, ja sain pistettyä sillee, ettei ollu kertaakaan yli arvojen, vaikka herkuteltuakin tuli... :p ruoalla pistän n. 6-10 yksikköö riippuen tosiaan ruoasta ja illalla pistin 7 yksikköö, niin aamulla oli sokerit 4,8. :) josko tää nyt tästä lähtis!!! :D tiistaina tosiaan ä-poli, saas nähdä paljonko pikkunen on näistä herkutteluista ottanut itteensä... :ashamed:

Päivä vuoroon ei oo mahdollisuutta kun nuo lehdet pittää jakaa aamuyöstä. Tosin oon tehnyt tätä taas pelkästää tuolta helmikuun lopusta asti, joten ihan hyvin tässä oon jaksanut:) sokrut ollu suht hyviä yötyöstä huolimatta. Kesäloma alkaa 16.6. joten eipä tässä enää kauaa tarvii öisin heräillä töihin.

bubbeli Tuo error-juttu oliskii muuten hyvä :LOL: Ja miula on viikkoja 33+3 nytten... Aikasemmin (siis tälläkin viikolla) pieni liikuskellut ihan suht ahkerasti, mutta nyt vähän laiskempaa..tosin on tätä vähemmään liikkumista ollut ennenkin, joten ihan hirveesti en vielä huolestu...Mutta kyllä tämä hieman mieltä stressaa kun pieni on laiska..varmaan äitiinsä tullut :LOL:

Mulla olis sit taas huomenna, tiistaina ja keskiviikkona mittauspäivät, ellen sitten mittaile vasta loppu viikosta. Huomenna neuvolaan, jänskättää vähän mitenkä tuo mun paino nyt on (varmaankin lähtenyt nousuun, enkä sitten kyllä yhtään tykkää)

Muistaakseni äippäpolilta soittelevat 17 päivä, toivottavasti silloin sitten varaillaan jo tota painoarvioon aikaa. Itse kun oon käyny äippäpolilla viimeks rakenneultrassa, jolloin oli sitten samalla aika sille diabeteshoitajalle

Maijamehi ja Toukka rv 32+0

maijamehi on kyllä aika jännä juttu, ettet oo saanu kontrolliaikaa polille!!! :eek: musta kun tuntuu että ravaan siellä jatkuvasti... toisaalta ihan kiva että tietää missä mennään, mutta toisaalta ottaa vähän kukkaron päälle ja sit ehkä huoltakin joutuu kantamaan paljon enemmän jos aina saa "huonoja" uutisia...

mulla taas tiistaina poliaika...

heh, on muuten jännä juttu, kun useammissa pinoissa kirjottelen, niin toooodella moni poksuu juurikin sunnuntaina, nimim. POKS 34+0 :D :heart: hih.

Ei sitten olekkaan tänään neuvolaa:( Ei kivaa. Mä jo niin asennoidun että pääsen näkemään kuinka paljon painan ja mitä hb on, mut ei niin ei. Jospa sieltä sitten huomenna soiteltaisiin uus aika.

Maijamehi ja Toukka rv 32+1

Mie luulin, että pääsisin sillon viikolla 36 sinne synnytystapa-arvioon ku terkka siitä puhui..tänään tuli kutsu ja menis rv 38 asti!!!!! Soitin sinne äippäpolille ja pyysin, että voiko sitä aikaistaa ni nyt siten on rv 37+1... Kuulema täällä päin tapana tehdä arviot rv 37+... vaikka kaikissa oppaissa yms sanotaan, että 36 vko:lla! Pikkanen sokki oli kyllä ja kunnon itkutkin jo päästin ku odotin niin kovin sitä..nyt pitää siis edelleen kuukauden päivät odotella, että saa edes jotain painoarvioo ja tietoo siitä miten perin tää mukula täällä masussa on :'( Pelkään ihan hirveesti, että on tälläkin hetkellä liian iso ja perätilassa..tuntuu liikkeet nimittäin erilailla ja liikkeitä muutenkin vähemmän...Ja miulta pitäs vielä se streptokokki näyte ottaa ja sen valmistumisessa menee kaiketi aikas pitkään..huono tuuri jos käy ni en ennätä koko arvioo käydä... Ja terkkakin laitto siihen lähetteeseen, että sokereita seurataan ni olis luullut sen vaikuttavan siihen, että aikasemmin olis ollut..nyt jos tää muksu on liian iso niillä viikoilla ni vaadin kyllä käynnistyksen..sektioon en sen takia suostu, että perkleen tollot eivät aikasemmin minuu sinne ottaneet!!!!!!!! Koko päivä on ollut ihan paska ja mieskään ei oikein sanonut ei juuta ei jaata asiaan...eilenkin vaan naureskeli miule ku pelostani kerroin synnytystä kohtaan...
Tänään mittailen nuita iltasokereita..ke sitten kokopäivä mittaus..vkl mittailin silleen joitain arvoja ku söin vähän enemmälti herkkuja...

Masentunut Rae ja vähäliikkeinen Nyytti 33+4

Soitin aamulla neuvolaan ja sanoin että liuskat alkavat loppua ja tulisin hakemaan lisää niin alkoikin naputtaa että hänhän antoi nimewnomaan niin ja niin paljon niitä että kyl pitäis riittää... rupesin jo vähän puolustuskannalle siinä kunnes vasta hän tajusi että mulla on jo toinen kuuden päivän jakso meneillään että ei ihme jos ovat lopussa ja pyytelikin sitten anteeksi kun ei heti ymmärtänyt ja sain niitä' liuskoja lisää. pyysin vielä mittaamaan hempan jonka sitten lopulta suostui tekemään ja oli onneksi pysynyt samassa eikä laskenut eli 116.

Neuvolasta päin soitettiin ja nyt on uus aika sitten keskiviikko aamusti. Kiva mennä sinne silmät ristissä, mut mieluiten meen tällä viikolla ku kerran viime kerrasta on jo jonkin aikaa. tarvii varmaan kanssa kysellä et laitetaanko mut sinne synnytystapa arviointiin vai ei niin ja koska multa otetaan viimeinen vasta-aine näyte.
Tänään oli hieno oivaltaa että kaurapuuro ei nostanut sokereita liikaa:) Nyt jotenkin tullut jonkinasteinen himo siihen samoin kun noihin uusiin perunoihin (vaikka tänään ruotsalaisia söinkin)

Maijamehi ja toukka rv 32+1

Voih, kyllä jaksaa ihmetystä olla... Ok sokereita tänään kaikki olleet, mutta ennen iltapalaa oli 4.9 ja 1h jälkeen oli 7.2 :eek: Ei kertaakaan illalla ole nuin korkia ollut ja en omasta mielestäni mitään ihmeellistä edes syönyt..vai olisko johtunut siitä, että en päivällä kauheen hyvin ole syönyt ja illalla useemman leipäpalasen sitten vetäsin..mutta meinas kyllä silimät pudota päästä... Toivottavasti ei tuosta korkiammalle kapua, hui...

Merkkiä taas. Jälleen iski flunssa ja sehän taas meinaa sokerien nakkelua :kieh: Kokoajan pitää olla pastilli suussa kun niin karkea kurkku.
Rae mulla kans "säikäyttää" joskus jos tulee mitatessa jokin korkeampi arvo kun niihin ei ole tottunut ja sitten pitäisi muistaa, että tämähän on vielä kuitenkin sallituissa rajoissa. Mulla on nyt viikon-kahden sisään alkanu olemaan ruuan jälkeen välillä yli 6 ja se tuntuu paljolta vaikka eihän se ole. Toivottavasti ei nyt oikein huonone arvot kun viikkoja on vielä se kymmenen jäljellä (tai pahimmassa tapauksessa 12).

MiljaK 30+2

UpsyDaisy ja MiljaK Juu ihan on sallituissa, mutta normaalisti jos on matalampia ni kyl se vähän hätkäyttää...Tai mistäs sitä tietää, jos ne sokerit vaikka näin loppua kohden rupee huononemaan...

Mulle sanottiin et arvot saattavat nousta rv 30 jälkeen.
Mulla ollut aika usein ruokailun jälkeen arvo ollu 6-7 paria parempaa ja paria huonompaa arvoa lukuun ottamatta.

Huomenna neuvolaan, tarvii varmaan siellä neuvoltädille näyttää välillä tota vihkoa johon noi arvot merkkailen, jospa vaikka se osais jotain sanoa. Tosin tää neuvolatäti on meen terveyskeskuksen diabeteshoitajakin. Äippäpolilta nuo soittavat vasta 17 päivä, joten siihen on mun mielestä vielä liian kauan aikaa.

Terve!
Täällä myös yski ärdeeläinen :) Oon lukenut taustalla tätä ketjua ja täytyy sanoa että on antanut paljon ajateltavaa itelle tässä ohjeitten viidakossa. Mulla menossa toinen raskaus, ensimmäisessä pärjäsin ruokavaliolla, mutta nyt sitten näyttää siltä että insuliinit tulevat käyttöön viikon-kahden sisään. Taysissa oon käynyt jo kerran asian tiimoilta mutta puhuin itelleni vielä pari viikkoa lisäaikaa ruokavaliokokeiluilla.

Mulla ongelmana on tuo aamupaasto, muut luvut kauniisti kunnossa. On oikeesti aika raivostuttavaa kun ei tiedä miksi ne paastot on mitä on. Täältä ketjusta sain pienen ajatuksen että kokeilen vielä parin päivän ajan tuota myöhäisempää iltapalaa jos vaikka siinä vielä olis joku ratkaisu. Kun kävin tuolla Taysin rd-hoitajalla, sain vinkkejä ruokavalioon, mutta ainakin mielestäni ne on vaan nostanu sokereita. Söin siis hänen mielestään vähän, joten hän kehoitti syömään enemmän esim. kananmunaa jne. Tein työtä käskettyä ja tuntui että meni viimeinenkin kontrolli iteltä käsistä :headwall:

Nyt lähetän torstaina äippäpolille viimeisimmät lukemat ja sieltä tulee tod näk aika insuliinihoidon aloittamista varten. Aluksi toi asia otti kyllä koville, mutta oon saanu totuteltua ajatukseen ja nyt se ei oo tuntunu enää niin pahalta. Lisäksi helpotti kun kuulin parilta kollegalta vastaavia kokemuksia.

Kuulin myös että tod näk nämä sokerivauvat tosiaan käynnistellään sen parisen viikkoa aikaisemmin (ainakin täällä Taysin piirissä). Kävin rakenneultrassa viime viikolla ja siellä tuli yllätyksenä että mulla on osa istukasta kohdunsuulla. Onko tästä kokemuksia, eli mikäli se ei siirry, tarkoittaako se sitten suunniteltua sektiota? Onhan tässä vielä viikkoja jäljellä, että sen puolesta kaikki on mahdollista, mutta tietysti mietin kaikkea jo etukäteen. Muuten lapsi vastasi viikkojaan.

Esikoinen mulla oli 4190g, mutta myös pituutta oli 55cm :heart: . Väittäisin siis että ei ollut sokerivauva, vaan muuten iso vauva. Kroppakin oli sopusuhtainen eikä mikään viitannut että sokerit olisivat vaikuttaneet asiaan.

Mä myös täällä kiittelen tästä palstasta! Kun tää sokeriasia mietityttää aika paljon, niin ei sitä tukea sillä tavalla tuolta oman kuukauden vauvoista sillä tavalla saa. Paitsi onhan täällä tuttujakin esim. bubbeli.

Keukeu ja Tirppi 22+0

Yhteistyössä