***RD ODOTTAJAT 2010-2011!***

Mulle on tullut hassu ajatus/pelko siitä että nyt kun en syö sokeria ym. niin tällä tiukalla ruokavaliolla niin kasvaako vauva tarpeeksi...niiinpä taidan mennä ylimääräiseen ultraan perjantaina kun rakenneultraan puolitoistakuukautta vielåä aikaan. Itsestäni tuntuu että mulla ei sokereissa ainakaan vielä suuria ongelmia ole vaikka rasituksessa jäinkin kiinni 5,3:n paastoarvosta johtuen... Mulla ensimmäinen lapsi oli 2700g eli toosi pieni vaikka meni yli la:n tosin silloin ei rd:täkään mutta muistaakseni silloin en edes jooutunut sokerirasitukseen joten mistä sitä tietää vaikka joku arvo joskus oliskin heittänyt. Toisesta ihan loppuraskaudesssa tuli rd ja hän painoi 3500g elii mielestäni normaali. En jaksa uskoa että jättivauvaa odottaisin... :whistle: ja stressi oli kova esikoisesta kun painohan synnytyksen jälkeen aina vähän laskee ja hänellä laski 2540grammaan ja pelkäsin silloin et jos laskee vielä enemmän niin ei päästä sairaalasta kotiinkaan. Tietysti noi sokerit voi loppuraskaudessa alkaa heittää enemmän mutta tuntuu että mun täytyy tuo kasvuasia tarkastuttaa varsinkin kun oma paino vaan laskee. Tänään rv 14+4 ja ultran mukaan 15+1 (ja tuo ultra oli n. kukausi sitten).
Niin että onko tässä pelossa mitään järkee????

Mä mietein kanssa jossain välissä että kasvaako vauva tarpeeks ja nyt mä oon miettiny et kasvaako vauva liikaa :LOL: esikoinen oli syntyessään 3170g, mut silloin en jäänyt kyllä sokerirasituksesta kiinni, silloin se tehtiin joskus 30 viikon tietämissä. Nyt tässä raskaudessa rasitus tehtiin heti alku raskaudesta ja niinpä sitä nalli napsahti tunnin ja kahden tunnin arvossa. itse oon sitä mieltä että tuo ylipaino vaikuttaa mulla noihin sokereihin. Nyt kun mun paino on hieman noussut niin tuntuu et sokeritkin ovat hieman heitelleet. voipi tietysti olla jotain kuvitelmaa.

Huomenna olis neuvola, jospa siellä sitten taas selviäis et onko painoa tullut lisää. Niin ja toivottavasti neuvolatäti osais sanoa et tuntuuko vaavi kauhian isolta.

Maijamehi ja Toukka rv 32+2

Tuntuu että ne neuvolan arviotkin menevät ainakin mun kohdalla usein metsään,nimittäin kuopuksen piti olla 4,5kiloa arvioiden mukaan mut olikin tosiaan 3,5. Esikoisesta en muista mut ei ne kyllä kakkosella alkavaa lukua mielestäni mulle missään vaiheessa arvioinut. Eli aina ollut pienempi kuin mitä arvioitu.

tänään käyty ä-polilla ja taas huonoja uutisia... :'( vauva kasvanut taas hirmuisesti vaikka insuliinit käytössä! prkl!! :headwall: :headwall:

alustavasti puhuttiin jo käynnistämisestä ja sanoikin että varmaan on ihan perusteltua mutta että katotaan nyt vielä 1-2 kontrollikäyntiä että tapahtuuko vauvan kasvussa mitään... mutta henkisesti valmistaudun että pari viikkoo aikasemmin vauveli sitten maailmaan tulis! sanoinkin että toisaalta sitä jopa toivon, koska mun päänuppi ei kestäis niitä viimesiä viikkoja kun mietin vaan sitä kasvua ja jättivauvaa..kun nytkin oon ollu hermoromahduksen partaalla! :( että sellasta...

34+2 :heart: :heart: :heart:

Voimia Bambina :hug:

Mä haluaisin kanssa kyllä päästä äippäpolille nyt jo katsomaan onkos tästä tulossa iso vai ei.. Pelkään kanssa sitä et tulee ihan järkyn kokoinen vauva, vaikkakin esikoinen oli 3170, mutta mutta silloin mulla ei ollutkaan näiden sokereiden kanssa mitään ongelmia.
Sit kun viimeks oon ollu äippäpolilla silloin ku mulla oli rakenneultra, joten siitäkin on jo aikaa jonkin verran..

Maijamehi ja toukka rv 32+2

hmm. tänään eka mittauspäivä kotona ja arveluttaa ku arvot ennen ruokaa 4.6, 4.7 ja silleen ja aamun paasto 5 ( tuo ok ) ja sit ruoan jälkeenki korkein arvo 6.5.
Onko noi jo liian alhaiset vai mitä ootte mieltä?

eilen neuvolalääkäri ultras ja vauva ok kokoinen, mutta eihän mulla ole toi ruokavaliohoito ollu ihan viikkoakaan. Mun oma paino tosin laskenu jo 1kg..

piprane ema ei kuulosta musta liian alhasilta, ennemminkin tosi hyviltä! hienoo jos saat noin hyvät arvot pelkällä ruokavaliolla! =) mullakin onnistu alkuun ja paino putosi, mutta sitten kun en pystynyt pitämään sellasta ruokavalioo kovin pitkään niin sitten alkoi huomata kyllä arvoissakin... se oli sellanen että ei mitään ylimäärästä voinut suuhunsa laittaa kun heti näkyi... eihän sellasta pidemmän päälle kestä, en mä ainakaan.

muutenkin huomaa nyt kun on pitkään joutunut pihistelemään herkuista, niin nyt on alkanut tehdä ihan hirveesti mieli ihan kaikenlaisia herkkuja!!! :ashamed: kertokaa mulle, miten jaksan vielä kuukauden verran pinnistellä??!! :headwall:

Hei. Minäkin olen lueskellut tätä pinoa jo vähän aikaa ja ajattelin kirjoitella vihdoinkin. Minä jäin kiinni rasituksessa viimeisestä arvosta, se oli justiin sen 8.6 minkä se sai olla. Kävin diabeteshoitajalla ja sain dieettiohjeet ja mittarin kotiin.

Aloitin eka päivänä mittailemaan niin, että söin niin kuin aina ennenkin eli ihan normaalisti, myös herkkuja. Sokrut ihan normilukemissa, oisiko korkeimmillaan käyneet 7,2. Paastot mulla on aina aikalailla 4.0 ja ennen lounasta/päivällistä/välipalaa ne laskee kanssa tuonne neljän pintaan, kerran jopa oli 3.6 eli ihan alkaa heikottaa ja sitten on ruvettava syömään.

Ensi viikolla mulla on kokoarvioultra. En oikein tiedä miten nyt suhtautuisin tähän raskausdiabetesdiagnoosiin, kun ei ne arvot sieltä mihinkään nouse normi ruoalla. Voiko vauva silti kasvaa jättiläiseksi, vaikka minun sokrut oliskin ok? Pitääkö tässä nyt stressata kauheasti?

MaybeSomeday ja Onni 27+4

Mulle taidettiin sanoa et rasituksessakin tuo tunnin arvo on tärkeempi kuin se kahden tunnin arvo. Mut jos se on ollu rajalla ni mun mielestä se arvo on vielä ns. sallittu.
Tää on nyt vaan mun mielipide

Jaksamisia kaikille=)

Piprane ema mulla on tässä uudessa kuuden päivän mittaussessiossa (huominen vielä jäljellä) paastot olleet korkeintaan 4,8. Ennen aterioita korkeintaan 4,9 ja tunti aterian jälkeen korkeintaan 6,6 mutta pääasiassa vitosella alkavia lukuja. Ensimmäisestä kuuden päivä'n mittaussessiosta en puhu kun siellä muutama arvo meni yli rajan ;) . mMutta siis ei mun mielestä liian alhaisia sulla.

Hui kauhistus! Enkös minä ole kahteen päivään kirjoitellut mitään :eek:
Olen käynyt lukemassa, mutta oma rustaaminen on näköjään jäänyt.

Liuskoista
Kävin tänään välinejakelussa terkkarissa ja sain ihan hirmusen määrän liuskoja! Ainakin 10kpl niitä purkkeja laittoi..
Mähän alan kohta trokariksi :LOL:

Paastoarvostakin vielä
Olen huomannut, että jos syön juuri ennen nukkumaanmenoa, niin arvot saattavat olla koholla.

bambina
Olen tässä miettinyt, että asutaankohan me samalla "kylällä"..

Kuinka tiheästi käyt tällä hetkellä seurannassa? Onko sulle ehdotettu tai tehty sitä punktiota?
Kuinka kauan oot nyt pistellyt insuliinia? Ja vielä: paljonko oli vauvan painoarvio?
Toivotaan, että siellä vauvalla olisi kaikki hyvin, eikä olisi liian jätti :hug: Onneksi olet hyvissä käsissä!

Mun mielestä on kiva, kun ollaan samassa sairaalassa hoidossa, niin saa vähän tietoa käytännöistä käytännössä :)
Mulla meni esikoisen kanssa se raja umpeen ja sain synnyttää "ilmaiseksi". Voipi olla, että menee tälläkin kertaa yli ne maksukatot.

Rae89
Mitenkäs vauvan liikkeet?

Noi on aina hankalia noi käynnistysjutut. Aina se ei välttämättä ole kovin tuottoinen operaatio ja saattaa päätyä esim. kiireelliseen sektioon. Ymmärrän, että tuo vauvan suuri koko huolettaa - itse koen jo nyt samoja huolia.

Tuo 7.2 arvo on onneksi vielä rajoissa, joten älä yhdestä korkeammasta huolestu vielä ja 4.9 on todella hyvä. Liian alhainen on alle 4.
Ja loppua kohden tosiaan arvot alkavat huononemaan aikalailla kaikilla rd-potilailla.

jääräpää
En oikein ymmärrä, että mitä ne siellä neuvoloissa pihtaa niitä liuskoja!

Nuilla sinun viikoilla kasvu keskittyy kehitykseen eikä painon kehittämiseen. Minulla on esikoisen kanssa menty keskikäyrällä vielä keskiraskaudessa mutta rv25+ on alkanut vasta tapahtumaan selvää "massan lisäystä".

Maijamehi
Onneksi sait sen uuden ajan. Mua ainakin ottaisin ihan rutkasti päähän, jos peruisivat ajan!
Ja sulla on onneksi himo terveellisiin ruokiin :)

Mulla ainakin on toitotettu koko ajan, että ylipaino vaikuttaa noihin sokereihin ja on riski rd:ssä. Kätilö muisti muistuttaa, että omakaan paino ei saisi nousta, koska kasvattaa sitten samalla vauvaa.

KeuKeu
Tervetuloa tänne pinoon!
Onneksi olet saanut pidettyä hyvin ruokavaliolla ja onneksi ne insuliinit eivät ole maata kaatavan kauheeta.

Vissiin, jos istukka on kohdunsuulla niin se on sektio. Osittaisesta en osaa sanoa..

piprane ema
Sun arvot kuulostaa tosi hyviltä :)

MaybeSomeDay
Wellcome!
En usko, että vauva kasvaa "salaa", jos sinulla ei ole mitään oireita tai viitteitä kasvun suhteen (sokerit koholla, oma paino nousee hurjasti)

OmaNapa
Kävin neuvolassa ja olin tyytyväinen, kun painomuutos oli vain +100g!
Edellisessä raskaudessa se oli järjestäen +1kg/vko eli voitte laskea paljonko paino nousi rv 41+3 saakka...

Itsestään aikas ylpeä
Bubbeli 20+5

Taas tuli yksi ennen ruokaa arvo raja-arvoksi.. 5.5 oli ennen iltapalaa..kaikkein huvittavinta oli että sit 1h arvo oli 5.3 :LOL: Eli ei siinä tunnin kohdalla vielä piikki ole iskenyt, mutta minkäs teet ku tunnin arvoja pitää mittailla...

Liikkeitä on nyt tuntunut todella hyvin, tykkäs pieni sinkkuelämää 2 leffasta :heart: siellä möyrys masussa ihan hillittömästi ja pari supistustakin tuli leffassa istuessa...

Saas nähdä mitä ne seuraavassa neukussa sanoo ku muutamia nuita raja-arvoja on tullut..ei se viimeeksi onneksi huolestunut..itteeni kyllä nyt pelottaa, että rupee ne arvot huononemaan (just tuo 7.2 pisti huolettaan vaikka rajojen sisällä onkin)...huomenissa taas se 8xpvä mittaus..sehän se taas kertoo jo paljon, että minkälaisia arvoja sitä siellä on

vaan ei kyllä pysy ajatus tällä hetkellä yhtään kasassa ni josko sitä lähtis unten maille

Kiitos vastauksista =)
Tänäaamuna paasto ekaa kertaa niinkin korkea kuin 5.5 ihmetyttää kovasti, mutta ei oo mittauspäivä tänään :whistle:

illalla leffaan ja syömään ja meinaan vinkkejä palstalaisilta saaneena syödä kunnon pihvin kera kasvisten :)

täällä paasto oli 5.1 :D Mulla vaikuttaa se ettei saa syyä sitä myöhäistä iltapalaa...ja yöpaasto saa olla pitempi ku sen 10tuntia :)

Täällä vaaka näyttää -300g viime neuvolasta :D ...ens viikolla sitte neuvola,pysyiski nyt tuossa, eikä tulis turvotuksia :/

:wave:

piprane ema
Illan suunnitelmasi kuulostavat herkullisilta ja sopivilta rd:hen :)

En ole itse karppaamista harrastanut, mutta hehän välttävät hiilareita. Sieltähän voisi saada joitain vinkkejä ruokavalioon, esim. lounas/päivällinen.
(En tarkoita, että olisin alkamassa karppaamaan, kun sitähän ei suositella etenkään diabeetikoille)
Ja tuo paasto on juuri siinä rajoilla, jos rajasi on 5.5. 5.6 olisi sitten jo ikävä ylitys :/

Hyvä vauvahaaveita!
Voisin myös ottaa tuon -300g :) Kuulostaa tosi hyvältä ja tunnut olevan itekin iloinen saavutuksesta :) Hyvä hyvä!

Bubbeli 20+6

Neuvolaterveisiä..
rv 32+3 (29+1)

Paino: 111,7 (111,9), näyttäis taas siltä et olis paino menossa hieman alaspäin, voi tietysti olla et sit jo seuraavaks tulee taas paljon painoa lisää
turvotusta havaittavissa samoin ku viimekskin
RR: 118/76 (118/70)
Pissa puhdas kuten viimekskin
Hb 117 samoin oli viimekskin
Sf-mitta: 32 (30)
Vaavi oli kääntynyt ja tarjonta on nyt rt
Vaavin syke: 130 (126)

Mulla on nyt toinen kuuden päivän mittaussessio takana ja...kaikki luvut hyväksyttyjä eli reilusti alle raja-arvojen :D jippiii. Huomenna soitan neuvolaan noista luvuista jospa saan hetken hengähtää mittailuista, toki kuulemma taas loppuraskaudessa mitataan uudelleen mutta kuitenkin. Viimeisin arvo tunti ruokailun jälkeen (hernekeittoa ja pari lihapullaa ja vettä(joo, aika outo ateria :LOL: )) oli 4,9 :eek: kun se ennen ruokailua oli 4,6 :whistle: . Tänäaamuna paasto oli 4,2 :D .

:wave:

Lääkärin soitto ohi tältä viikolta.
Yritin, että olisin saanu sen täytettävän kynän, mutta ei oikein innostunut. Siinä ei kuulema ole neljää euroa enempää hintaeroa. Mä olisin halunnu sen!
Aamupalan insuliinia nostettiin 2ky ja se on nyt sitten 12ky. Yksi arvo oli viikon sisällä ylitetty, mutta oli kaikki yli 7.0 niin katsoi parhaaksi nostaa sitten tota annosta. Muissa aterioissa oli vielä kutosella alkavia, niin ei laittanut sitten muihin lisää insuliinia.
Ja sitten ensi viikolla taas soitellaan... :D

jääräpää
Sulla on hyvin sujunut nyt noi ja toivottavasti saat pienen huilin mittailuihin! Kun on noin hyvät arvotkin sulla :)

Maijamehi
Säkin olet saanut pudotettua painoa :) Hienoa!
Paljonko sulla on koko odotusaikana tullut lisää?

Bubbeli 20+6

jääräpää Siulahan on mennyt sitten hyvin, toivottavasti saat vähän mittailutaukoa :) Monta kertaa päivässä siun piti mitata?

Itelläni taitaa nyt muuten mennä kans ihan ok, mut nyt tässä 3-4 viikkoa olen tainnut mittailla ja siinä ajassa on ollut 4 ennen ruokaa arvoa (ennen iltapalaa) yli sallitun.. välillä 5.5-5.7 en tiijä aiheuttaako se mittään jatkojuttuja...ku tuntuu, että eivät osaa tuolta neuvolastakaan oikein mitään sanoa

Tervetuloa uusille =)

Yhteistyössä