***RD ODOTTAJAT 2010-2011!***

miita - mites sulla nuo muut arvot? Mulla ne olleet ihan kunnossa ja myönnän että ihan mallikelposesti en oo kokoaikaa syöny. Karkit, keksit ja muut selvästi sokeriset oon jättäny kokonaan pois, mutta esim. eilen söin lounaaks pitsaa :ashamed: Tämänkin jälkeen tunnin arvo oli 6.2.

Mulle ei oo ees sovittu mitään kasvukontrolli aikaa, mutta luultavasti oon taas siellä polilla kohta näiden maksa-arvojen vuoksi.. tiistaina taas labraan :(

Upsy ja POKS 30+0 :D

Mulla ei oo yhtään kasvukontrollia tehty, viimeks käyny äippäpolilla rakenneultrassa samalla reissulla oli aika diabeteshoitajalle. Olis ihan kiva kanssa tietää et mitenkä tää pieni tuolla masussa kasvaa

Maijamehi ja Toukka rv 32+6

Alkuperäinen kirjoittaja Maijamehi:
Mulla ei oo yhtään kasvukontrollia tehty, viimeks käyny äippäpolilla rakenneultrassa samalla reissulla oli aika diabeteshoitajalle. Olis ihan kiva kanssa tietää et mitenkä tää pieni tuolla masussa kasvaa

Maijamehi ja Toukka rv 32+6
mulla katottiin kokoa silloin 28+2 kun kävin ja silloin oli painoarvio 1400g, eli oli keski- ja yläkäyrän välissä.

miita1969

Käyn Kanta-Hämeen keskussairaalassa hoidossa. Sinne menen myöskin kasvukontrolliin :)
Onko sinulle annettu ohjeita, että voisit itsenäisesti nostaa noita insuliiniannoksia?
Minulle on annettu ohjeet, että jos on kolme perättäistä arvoa koholla niin kaksi yksikköä insuliinia lisää, tarvittaessa kahden päivän välein voi tehdä noston.
Esim. aamupaasto-arvot
maanantai: 5.6
tiistai: 5.9
keskiviikko: 5.7
keskiviikkoiltana 2ky lisää insuliinia

Täällä sokerit huitelee omissa lukemissaan edelleen ja insuliinimäärät nousee. Illalla menee Protaphanea 24ky ja aamulla 6ky sekä aamupalalla vielä Novorapidia 8ky. Vaikka sokerit onkin mitä on, niin viime viikon kontrollissa vauva mahtui kuitenkin vielä käyrien sisään. Käynnistämisestä puhuttiin ja lopputulos oli, että vaikka vauva kasvaisikin nätisti käyrien sisällä ja sokerit olisi kunnossa, niin käynnistys edessä viimeistään laskettuna aikana. Jos taas sokerit on sekaisin (kuten mulla) ja vauva alkaa kasvaa yli käyrien, niin edessä lapsivesipunktio ja käynnistys heti kun se vaan on mahdollista. Seuraava kontrolli onkin vasta kolmen viikon päästä, toki sokereita pitää ilmoitella sitä ennenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Theresia:
Upsy mulla ihan sama ongelma, ei auta syömiset, ei syömättä jättämiset, ei paastot, ei mikään muu kuin insuliini... mutta hyvä, että edes se. Oliko se niin, että säkin olet Naikkarin kontrolleissa?
alkaa jo tuntuun että ko oisinki, mutta enpä taida olla oikeen kenenkään seurannassa...

Oiskohan nyt vajaa 3vk kun narahin siitä rasituksesta. Terkkarilta sain ohjeet ja mittarin. Viime viikolla mulle soitti lääkäri tuolta länskästä (länsipohjan keskussairaala) mun koholla olevista maksa-arvoista. Kerroin sille sitte samalla että paastot on kokoajan koholla ja muut arvot hyviä. Kommentti oli ettei mitään insuja vielä aloita koska vaan paastot koholla ja nuin vähän aikaa vasta seurattu.

Nyt meen tiistaina taas maksa kokeisiin ja sitten lääkärin kanssa soittelen nuista arvoista. Pitää ottaa taas puheeksi nuo sokrut. Tuntuu ettei niillä kiiinnosta kun mun ne maksa-arvot vaan. Yritin kysyy sitäki että rasittuuko se maksa entisestään kun ne sokerit ovat koholla, mutta siihen en vastausta saanu. Enpä ois uskonu että ite oon nuita insuja vailla, mutta tuon maksan takia oon valmis siihenkin, en kuitenkaan synnyttämään vielä halua. Mulla oli nyt alat 221 (norm. alle 45) ja asat 151 (norm. alle 35) :whistle: :( (viikot 30+1)

Mulle soitellaan äippäpolilta joskus loppu viikosta ja silloin kyllä aattelin ottaa puheeks et miks ei oo lainkaan katsottu mitenkä tuo vauva kasvaa, ku jos se kasvaakin kauheeta vauhtai vaikka sokerit on suht hyvä olleet ni voi olla aikajärkytys kokoarviossa rv 38 (niin se muistaakseni täällä tehdään)..
Vaikka eihän tuo mun paino nyt ainakaan oo kauheesti noussu, onneks

Maijamehi ja Toukka rv 33+0

Mulla on nää ruokahommat vähän repsahtanut nyt kun ei tartte vähään aikaan mittailla. Eilen söin tavallista makkaraa 15% juustolla ja muusia...se ooli kyllä niin tönkköä ruokaa pirkästä aikaa että koko illan närästi. Paino uhkaa silti edelleen pudota. Saa nähdä kuinka paha juttu tää repsahdus nyt on. Sokeria välttelen edelleen mut välillä vähän rasvaisempaa ruokaa syön jotta sitä painoa tulis. Öisinkin mulla on nykyään nälkä :p .

Mulla on paastot nyt viimesen parin viikon aikana nousseet hieman. Normaalisti ollu 4.3-4.5, niin nyt sitten on aina sen 4.7-4.8, joskus jopa 5. Mistäköhän tuokin johtuu?
Tänään oli aamupalan jälkeen tunnin arvo 7.8, paasto 4.8. Ja ihan saman aamupalan söin mitä ennenki :/

Herkkuja tulee syötyä kerran viikossa, yleensä suklaata ja sitä menee parisataa grammaa sitten päivän aikana. Tiiän että oikeesti ei pitäs syyä, mutta ku ei vaan jostain syystä mee jakeluun että vauvan tila pitäs laittaa etusijalle :ashamed:

Mulla ois kasvukontrolli vajaan kolmen viikon päästä, sillon viikkoja 35+1. Pienemmältä neiti tuntuu mitä esikoinen näillä viikoilla. Saas nähä että mikä se sitten on todellisuus. Ois vaan niin ihanaa jos tää tulokas jäis alle neljän kilon. Esikoinen kuitenki oli 4430g ja eihän se vauvalle oo hyväksi jos kovin isoksi pääsee. Vaan jospa sitä nyt sais ittiään sen verran niskasta kii että etes sinne ultraan asti jättäs namit kauppaan.

en oo minäkään huomannu että rasva nostas, mutta vähärasvasta ruokavaliotahan sitä suositellaan. Mulla on eniten nostanu omenamehu ja mandariini. Herkkuja en ole syönyt ja kyllä on ollu hankalaa |O Tai yhtenä päivänä söin jätskin jälkkäriks mutta tunnin arvo oli silti ok. Mutta oon hirvee karkinsyöjä ja nyt ei saa :( Ai että tekis mieli turkinpippureita :p

Mitäs ootte käyttäny herkkujen korvikkeena? Mulla on pepsi max.

:wave:

Marlin
Ihmettelit noita arvojen äkillisiä nousuja. Raskauden edetessä arvot vaihtelevat vaikka ruokailutottumukset pysyisi samana. Tietääkseni se johtuu hormoneista, joka aiheuttaa koko "roskan" josta kärsimme.

Kokoarviot
Te, joilla on myöhään noi arviot. Onko teillä esikoiset vai jo useampia lapsia?
Siihen, että kuinka usein pääsee ultraan riippuu varmaankin monesta muustakin asiasta, kuin siitä että on rd. Varmaan yksi iso vaikuttaja saattaa olla, että kuinka isossa sairaalassa olette hoidossa. Valitettavasti isoissa sairaaloissa ei välttämättä ole aikaa ottaa potilaita vastaan kovin tiuhasti. Myöskin muut asiat vaikuttavat. Insuliinihoitoiset rd-potilaat pääsevät ultraan selvästi useammin kuin ruokavaliolla olevat.
Edelliset raskaudet ja siitä syntyneen vauvan paino vaikuttaa myös paljon.

(.)
Olisin kiinnostunut kuulemaan, että missä tahdissa teillä muilla menee insuliinia?

Tällä hetkellä minulla menee insuliinia tässä tahdissa:
Novorapid
(aamupala, lounas, päivällinen, iltapala)
14+8+6+6
Aloitusannos
8+6+4+4

Protaphane
Illalla
18
aloitettu 6 yksiköllä

varmaan loppuvaiheessa varmaan vetelen tupla-annoksi noista, ellen jopa enemmän! Mutta sanoinkin lääkärille, että aivan sama vaikka koko kynä menisi kerralla. Kyllä vauvan vointi menee kaiken edelle!
Mutta, eipä tänne muuta..

Bubbeli 21+3

Niin olen kanssa ymmärtänyt että jos on insuliini hoidolla ni pääsee herkemmin sinne ultraan. Mullahan on vaan toi ruokavalio.

Mulle muuten sanottiin et rv 30 jälkeen arvot alkaa nousemaan johtuen vissiin just noista hormooneista. No mut näillä yritetään nyt mennä loppuraskaus ja toivotaan ettei vauva kovinkaan isoks kasvais.
Esikoinen mulla paino 3170g ja toivonkin ettei tää olis kovinkaan paljoa isompi.

Maijamehi ja Toukka rv 33+1

bubbeli
Ok, kiitoksia :)

(.)
Tänään aamulla paasto oli 5.3 (13h), mutta ruuan jälkeen vaan 6.8. Tosin korvasin nyt jugurtin mehukeitolla. Pitää tässä nyt sitten pientä tutkimusta tehä, kun eikös se ollu niin että jos liian pitkä paasto niin elimistö rupee tuottaa ite sitä sokeria?

Hitto että kyllä ärsyttää tuo arvojen nousu. Oon niin neuroottinen ihminen että kehittelen pakkomielteitä joka asiasta. Nyt siis tästä kun nuo arvot hieman noussu. Tuntuu ettei uskalla kohta mitään syyä ja että sokereita pitäs mitata koko ajan ettei vaan pääse yli rajojen. Ja ku mun pitää mitata vaan 1-2 kertaa viikossa. Vaikka nautinkin tästä raskausajasta niin silti rupeaa tuntumaan että oispa äkkiä synnytys käsillä ettei tarvis ressata enään nuita sokereita :(

Marlin ja Justiina 32+6

Heissan

Täällä ollaan oltu vkl reissussa KAUKANA sokerimittarista ja sen kyllä huomas..meni karkkia ihan kiitettävästi ja sunnuntaina oli juhlat ni siellä söin piirakoita, voileipäkakkua, kakkua ja illalla tuli käytyä syömässä vielä hamppariateria :ashamed: :ashamed: :ashamed:
Joten yhtään en tiijä mitä vkl sokerit oli, en todellakaan...tänään ajattelin ensin mittailla, mutta sitten ei kyllä yhtään huvittanut ni josko sitä huomenna..tänään jos nuita ilta-arvoja kattelis ja huomenna ottas sen 8xpvä.... Tiijä vaikka olis olleet sokerit kunnossa vkl tai sitten ne on olleet ihan viturallaan..ei voi tietää ku mies vähän oli sitä mieltä, että mittari pitää jättää kotiin ku olin ihan neuroottinen...

Paino-kokoarvio Täälläkin olis ollut vasta rv 38, mut sain puhuttua sen peräti jo 37+1 viikoille..itsekkin olisin halunnut aikaisemmin ultraan kattomaan minkä monsteri täällä masussa asustaa, mutta minkäs teet..en ole prioriteettilistalla mitenkään hirmu korkealla...melkein hirvittää huomenna mittailla niitä sokereita... Mutta eipä voi muuta sano ku tyhmä minä, mitäs söin vkl miten sattuu :ashamed:

Rae ja Nyytti 34+4

Tulin taasen kertomaan että kolmen hyvän paastoarvon jälkeen ollaan palattu samaan "paskaan" eli taas ollu aamuarvot 5,6 ja 5,7-akselia. Että mua ketuttaa. Aivan samalla tavalla syöny ja ainoa ero minkä keksin on se, että olen nukkunu huonommin. Vielä ei oo TAYSista soiteltu, juttelen sitten tarkemmin mitä tehdään. Katon nyt vielä pari aamua ja jos samoilla luvuilla mennään, annan periksi sitten...

Noista kokoarvioista sen verran että käsitin että TAYS ultraa kerran kuukaudessa ja sitten lopussa vielä tiheemmin. Ja aika todennäköistä on että vielä käynnistelläänkin aikasemmin just sen koon takia. On aika hurjaa kuulla että osa pääsee vasta arvioon loppumetreillä. Tosin mä kävin ite esikoisesta siellä viikoilla 38+ (dieettihoitoinen rd silloin) ja siellä arvio oli 3200g sillä hetkellä ja sanoivat että alle nelikiloiseksi jää eli ei huolta. No, syntyessään esikko oli 4190g :) Eli en ihan hirveesti anna luottoo niille kokoarvioille siellä lopussa :)

Jotenkin väsyttää aika kovasti. Varmaan ei oo hb vielä noussu yhtään. Ainakin maha toimii jos jotain positiivista haluaa ettiä. Aiemmin oli vähän ummetuksen puolella nimittäin.

Mukavaa alkanutta viikkoa meille kaikille ressaajille :headwall:

Keukeu ja Tirppi 22+6

moi.
harmillista, että teillä jollain ei asiat mene tän suhteen niin kuin pitäis. pöh!

mä oon varmaan vähän eri asemassa kuin te muut, ku mulla on nää kaksi täällä masussa. Ainakin TOIVON, että raskautta ei päästetä yli rv38...
perjantaina olis taas ultra ja näkee sitten että minkä kokoisia pimpuloita masussa on. :heart: :heart:

mä en mitannut 2 viikkoon nyt sokereita, mutta luulen että ylityksiä ei oo muutamaa lukuun ottamatta tullut.
aamuarvot nyt on voinut olla mitä vaan 5,4-6... mut niistä viis...
mä itse seurailen tarkemmin noita aterian jälkeisiä, ettei nousis sinne 7:ään edes.
äsken tulin just liuskojen hakureissulta ja sainkin mukaan 3 pakettia eli olisko siinä 300 yhteensä. kyllä ne nyt saa varmaankin riittää.
otin heti ennen ateriaa arvon ja oli 4,4, mutta "paastoa" tulikin 5,5h. (olin hoitamassa viime viikolla pois nukkuneen äitini asioita, joten ruokatauko jäi vähän pitkäksi)

no, mut nyt täytys sit muutama päivä mittailla ahkerasti 4x/pv, jotta sais kunnon otannan.

dreamer + hipsunipsut rv33

Rasva mietityttää täälläkin.
Mun neukkatäti on muutenki oikee terveysintoilija niin sai mut vakuutettua, että kaikki tuotteet pitää olla vähärasvaisia ja kevyitä.
Sit tossa viikolla tutkailin erilaisia ruokapakkauksia niin yllätyksiä tuli. Ei rasvalla oo tekemistä hiilihydraattien kanssa. Esim.gouda juusto on 29% rasvaa, mutta 0% hh..

grillimakkarassa 6,5 hh eli ei paljoa, voileipäkakku kohtuudella ei myöskään nostanu sokruja.
Eilen tein kaura makaroonia ja sen lisukkeeks perinteinen ruskea kastike ja oma tekemät lihapullat koskenlaskija juustolla tehtynä eikä arvo noussu ku 6.8 ja reilun annoksen söin mielestäni.
Onkohan mulla sit niin, että ainoastaan makeat nostaa arvoja kuten sillo yks aamu se mandariini oli ehkä liikaa???

Ei tarviskaan olla totaalikieltäytyjä ruoan kanssa, vaan normi ruokaa kohtuudella ja herkut veks. Herkut onnistuu mulla aika helposti, vaikka välillä himottaaki suklaata. Söin mehujäden eilen ku halutti, mutta en jaksa siitä vetää stressiä.

Huomenna taas mittailupäivä niin paastoarvo kai se eniten jännittää =)

piprane ema ja Lotta 18+

Herkutteluun syön jogurttia ja sitä menisi kuinka paljon vain. Mehujää kanssa joskus, se ainakin auttaa pahaan oloon. Juon oikeastaan vain vettä, joskus piimää.
Jaa että rasvat ei nostaiskaan sokereita? :whistle: Se olisikin ihan mukavaa! Tykkään rasvaisemmasta ruuasta. :p Täällä vasta rv 15+3. Huomenna menen yksityiselle ultraan kun olen huolestunut kun maha ei vaan ole kasvanut juurikaan eikä painokaan.

Täälläkin uusi rd kituva....la on 27.7 ja ravinnon seurauksella mennään,muuten menny kaikki arvot ok,mutta to iltana arvot oli 8.9 iltapalan syönnin jälkeen ja sitten toinen heitto oli su aamuna aamupalan jälkeen 8.6.Kuinkahan helposti nuista heitoista seuraa jotain vakavampaa?esim:että joutuu aloittaan insuliinin tms...

Yhteistyössä