***RD ODOTTAJAT 2010-2011!***

[quote="bambina
amati kiva kuulla myös kokeneen konkarin mietteitä! :D onko sulla sitten aina palautunut noi sokerit normaaleiksi synnytyksen jälkeen? mulla myös tuo novorapid käytössä, yhdellä aterialla/pvä, 4 yksiköllä ajateltiin aloitella, koska mulla myös tuo pitkävaikutteinen siinä rinnalla... :/ onko sulla jotain tämänhetkistä painoarvioo? entä synnytystavasta..tiedätkö vielä?

33+3 :heart: :heart: :heart: [/quote]

Kyllä ne sokerit on palautunu synnytyksen jälkeen normaaliksi.

Muuta insua ei ole käytössä kun paastoarvot on aina ollu rajan alle.

Ennen oli suositus että otetaan vuoden päästä synnytyksestä paastoarvot labrassa, mutta nyt on uudet suositukset että otetaan sokerirasituskoe jälkitarkastukseen...
Tuota tavan paastoarvoa kerkesinkin neuvolassa ihmeytellä kun se ei näytä koko totuutta jos paastot ei ole koholla mutta aterian jälkeen on...
Hyvä näin :)

Luultavati ( ? ) insuilla olevat olette saaneet tai lukeneet ohjeet synnytystä varten...
Glukoositippa aloitetaan ja verensokereita seurataan tunnin välein... synnytyksen jälkeen kolmen tunnin välein...
Toisena synnytyksen jälkeisenä aamuna:
Otetaan labraan fP-Gluk sekä tunnin päästä aamupalasta... Aamupalan jälkeinen sok.arvo olisi oltava yli 8.0...


Edellisessä rd-raskaudessa synnytyksen jälkeen tuo aaamupalan jälkeinen arvo ei ollut kuin jotain 5.8 vaikka tuhdin aamiaisen söinkin, niin jatko näytteitä ei sitten voitu ottaa...



Tänään just kävin ä.polilla ultrassa kokoseurannassa:
painoarvio oli 2740g, tällä kertaa oli eri lääkäri mittaamassa kuin parilla edelliskerralla...
Edelliskerralla vartalo oli 1.5vk edellä ja pääsamoilla viikoilla

linkkiin keräsin omat painoarviot:

http://www.tekay.fi/chart/efw.php?vk=3&cm=905&vk2=7&cm2=1740&vk3=9&cm3=2220&vk4=11&cm4=2670&vk5=12&cm5=2750&Laske=N%E4yt%E4+taulukko%21

Eihän tuo kaavio ole kuin osviittaa antava :|

Synnytys tulee olemaan näillä näkymillä normaali alatiesynnytys, luultavammin käynnistettynä, niinkuin edellinenkin ettei kasva liian isoksi
( jos sitten ei ole perätilassa tmv. )

Toivottavasti saatte jotain selvää sekavasta kirjotuksesta :D
 
Maijamehi - aina kannattaa kokeilla! Mulle sanottiin että seukki käynti viikolla 36 jos ei tuu ongelmia. Mitähän näiden olemassa olevien päälle vielä tarvii? :eek:

Edelleen kysyn teiltä että mitä teillä nuo myöhäsiltapalat olleet että aamulla ootte mitannu hyvät sokerit? Onko kestänyt syödä jugurttia?
 
Rae niin pitikö niiden ruokailujen väli olla 3 h???? Mulla on nyt kuuden päivän mittausrivi tehty ja tänään soitanm neuvolaan niistä mut tosiaan niin en tiennyt mikä se aterioiden väli pitää ainakin olla. Onko 2h liian lyhyt väli?
 
UD mulla on toooosi myöhäiset ja runsaat iltapalat :ashamed: . Eli oon mittaillut aamupalan yhteydessä ja lounasaikaan ja sitten illat on vähän "repsottanut" syömisen suhteen. Oon välillä syönyt keitettyjä kananmunia myöhään illalla (paljon) ja eilen illalla tuli himo jogurttiin ja söin puoli litraa :p ja sitten söin ruisleipiä jossa kasvirasvaa päällä vähän ja paprikaa.Niitä leipiä meni neljä :eek: . Aamulla sokerit 4,7. Juomana oon kyllä juonut pelkkää vettä. Mulle terkkari sanoi että pitäis vuorotella lounaan ja päivällisen välillä mut oon mittaillut vain lounasaikaan kun haluun noi mittaukset pois päiväjärjestyksestä :ashamed: . Onkohan tää nyt vilppiä?????
Mulla on sellainen ongelma että kun anemia uhkaa ja vasta juuri olen ohittamassa ensimmäisen raskauskolmanneksen. sanovat ettei rautaa saa purkista syödä vielä :whistle: joten se tarttis saada ruuasta...sen takia noita kananmuniakin yritän syödä. Hb mulla nyt 116 ja väsyttää ja päätä särkee joka merkki laskevasta hb:sta. tuo hb mulla ilmeisesti senkin takia alhainen heti alkuraskaudessa kun olin vuodenvaihteessa raskaana ja sain tammikuussa km:n ja vuosin silloin paljon verta... uusi raskaus sai alkunsa nopeesti kaavinnan jälkeen.
 
jääräpää se ruokailun väli kaiketi pitäs olla se 2-3h, et ei kait se 2h liian vähän ole.. Mutta miula kun pitää mittailla ne ennen ruokaa arvotkin ni ei olis mitään mahkuja päästä 2 tunnissa alle 5.5 ni siksi pidän itse sen 3h... Iltasella sitten rupee nuo sokerit nousemaan silleen että ei sen 3h jälkeen ruokailusta ole vielä sitä alle 5.5 mut siis olen nyt täältä teidän jutuistanne ymmärtänyt, että se ennen ruokaa arvo ei välttämättä ole edes niin tärkeä...Pitääkös siun mitata ennen ruokaa arvoja?
 
rae juu mun täytyy 4 kertaa päivässä mitata eli aamulla ennen aamupalaa ja tunti sen jälkeen ja sitten päivällä ennen ruokaa ja tunti sen jälkeen. Sitähän minäkin kun 2 tuntia ei mullakaan aina riitä siihen et se arvo olis alle 5,5 ennen ruokaa ja oon muutaman kerran mitannut noin ja sitten odotellut ja mitannut uudestaan vartin päästä ja saanut hyväksytyn lukeman ja laittanut sen ylös ja sitten syönyt ja tunti ruokailusta taas mitannut.
 
ihme ohjeita noi teidän ennen ruokaa mittausohjeet... kummallista. mulla on ohjeena mitata aamuarvo ennen aamupalaa, ja lisäksi 3 ruokailun jälkeistä 1h arvoa. nyt en oo viikonlopun jälkeen mitannut; paitsi äsken otin 2h arvon, kun käytiin kaverin kans ulkona(oli tosi makeaa barbeque-kastiketta ja söin muutenkin iiiison annoksen) syömäs - 2h arvo oli 5,3.
 
No miun pitää mittauspäivänä mitata 8xpvä: ennen aamupalaa - 1h jälkeen, ennen lounasta - 1h jälkeen, ennen päivällistä - 1h jälkeen ja ennen iltapalaa - 1h jälkeen
Miun puolesta vois riittää tuo 4xpvä... Mut nyt sit olen mittaillut nuita ennen päivällistä ja ennen iltapalaa arvoja ku ne on halunnut olla tuolla 5.7 tienoilla... yleensä sillon ruokailusta se 3h...
 
Alkuperäinen kirjoittaja dreamer78:
ihme ohjeita noi teidän ennen ruokaa mittausohjeet... kummallista. mulla on ohjeena mitata aamuarvo ennen aamupalaa, ja lisäksi 3 ruokailun jälkeistä 1h arvoa. quote]


Tällain muakin ohjeistettiin noiden mittauksien kanssa=) Ja niissä on mun mielestä ihan riittämiin...

Tarvii varmaan seuraavaks kysyä kun äippäpolilta soittavat et koskas se painoarvio sitten oikeen tehdään..
 
moikka! oon useamman viikon seuraillut teidän keskusteluja ja nyt ajattelin hypätä mukaan kun aika mielenkiintoista että vähän joka paikassa annetaan eri ohjeita seurailla.

itselläni on toista kertaa raskausdiabetes (myöskin toinen raskaus nyt menossa). eka kerralla todettiin rv 20 ja pärjäsin ruokavaliolla rv32 saakka jonka jälkeen iltainsut. eli ainoastaan paastoarvo oli ongelmana, ja nyt sama juttu. nyt rd todettiin jo rv10 eli muutama viikko kärvistelty. luulen että oisin eka raskaudessa pärjännyt ruokavaliolla loppuun asti mutta en vain löytänyt / osannut löytää oikeata ruokavaliota. menin täysin diabeteshoitajan ohjeistuksen mukaan jossa oli merkattu joka ikiselle ruokailulle ruisleipää. alkoi sitten masentaa kun aamusokeri ei kunnolla laskenut vaikka noudatti ohjeita. loppujen lopuksi vauva joutui synnytyksen jälkeen sokeritippaan ja täytyi antaa 2h välein tuttipullolla ruokaa jotta varmistettiin vauvan riittävä ruoan saanti. sitten kun alettiin yrittää rinnalle niin vauva olikin jo tottunut tuttipullolle eikä imetys onnistunut.. harmitti tosi paljon kun olisin halunnut imettää.-. kuukauden pumppailin kunnes maidontulo loppui.

nyt olen kuitenkin korvannut välipalat pelkillä hedelmillä ja niillä saanut sokerit kuntoon.
joku kyseli tuolla aiemmin että mitä syö illalla että saa aamuarvot hyviksi. mulla ei iltapalalla ole niin hirveästi väliä vaikka välillä olisi syönyt enemmän tai vähemmän, kunhan on syönyt pitkävaikutteisia hiilareita. suurempi asia näyttää olevan minulle nuo hedelmävälipalat päivän mittaan. ja olen tosiaan välipalalla syönyt niin paljon hedelmiä kuin on haluttanut. diabeteshoitaja sanoikin nyt kontrollikäynnillä että hyvä että on kokeilemalla löytynyt oikea ruokavalio, kun kaikilla elimistö reagoi vähän erilailla ruisleipään/maitotuotteisiin jne. tosin meinasi et parin viikon päästä saattaa herkästi alkaa sokerit heittelemään niin saa nähdä mitä sitte pitää keksiä...
ja nyt kun viikot on pysynyt sokerit kunnossa olen sallinut viikonloppuherkuksi pitsaa tai grilliruokaa (tai olen kyllä sallinut vaikka sokerit olisivatkin heitelleet, pakko saada herkutella kerran viikossa =)), ja silti seuraavan aamun sokerit kunnossa. kait se on kuhan ei liikaa rasita elimistiö ni saa pikkuiset syöntivirheet korjattua..

ja annoskoot olen myös pienentänyt reilusti että sokerit pysyy päivän mittaan kohdillaan.. tuo on kuitenkin asia jonka puolesta pelkään että alkaa jossain vaiheessa sokerit heittämään.. ainakin viime raskaudessa minulla oli koko ajan hirveä nälkä lopussa :/
tavoitteena kuitenkin että pääsisi lähemmäs rv30 ilman insuja mutta jos se ei onnistu ni pakkohan se on sitte pistellä.

tsemppiä kaikille sokereitten kans taisteleville!! =) välillä kyllä tuntuu että on niiiiin rasittavaa, mutta onneksi tämän kans kuitenkin pärjää.

tasse 16+5
 
:wave:

Tervetuloa Tasse!
Minkä kokoinen teidän esikoinen oli?

jääräpää
Älä masennu! Yritä ajatella, että tämä on vauvasi ja sinun parhaaksesi!

Rae89
Sinulle myös, älä masennu tuosta ennen ruokailua-arvosta.
Kysyin eilen lääkäriltä ja 1h ruokailun jälkeen on se tärkein ja merkittävin arvo!
Ja ennen ruokailuja tapahtuvista mittauksista sanoi, ettei ole rd:n kannalta niin kovin olennainen eikä kehottanut minua niitä mittailemaan.
Kuulema 1.tyypissä nuo mittaukset ovat oleellisia, jotta osaavat pistää oikean määrän insuliinia.
Minä olisinkin yksi iso reikä sitten loppuraskaudessa, jos neljä mittausta tulisi lisää :D

amati
Millä viikoilla sinulla on käynnistetty?
Entä muilla, joilla on rd-lapsi käynnistetty, niin millä viikoilla?

UpsyDaisy
Minä syön illalla yleensä
- kaksi viipaletta Real-leipää tai vastaava tummaa
- kaksi viipaletta kevyt kinkkua (en käytä juustoa)
- lasillinen maitoa tai joskus kaksi
- jugurttipikari

En tiedä onko tästä apua, koska pistän ateriainsuliinin, joka tasaa jo valmiiksi sokereita ja sitten pistän vielä pitkävaikutteisen insuliinin.

Mittaukset
Mulla on ohjeena päivittäin mitata:
paastoarvo
1h aamupalan jälkeen
1h lounaan jälkeen
1h päivällisen jälkeen
1h iltapalan jälkeen

En aina muista mittailla, mutta yritän laitella kännykkää hälyttämään, jotta muistaisin paremmin. Joskus on kausia, kun muistaa kaikki ja joskus ei muista moneen päivään mitata mitään muuta kuin paaston :D

Bubbeli 20+0
eli enää (toivottavasti) 4kk mittailua ja piikittelyä :)
 
mun on kans käsketty mitata paasto + 1h aamupalan jälkeen, ennen lounasta + lounaan jälkeen 1h ja ennen päivällistä + 1h päivällisen jälkeen eli 6 arvoa päivässä. Muuten on näyttäny olevan ok mutta tuo paasto pitäisi vielä saada kuriin :headwall: :ashamed:
Sillä oon nuita iltavinkkejä kysynytkin.. huoh :(
 
bubbeli Minulla käynnistettiin viime raskaudessa kun kävin kontrolli käynnillä rv40+3, sen pitemmälle eivät antaneet mennä. Silloin olin vain ruokavaliolla...
Puolikkaan cytotekin ( vaimikäsenytoli ) ... otin ja siitä lähti tulemaan, syntyi 5 tunnin päästä :D

Minulla ohjeet yksinkertaisuudessaan ottaa arvot ennen ja jälkeen aterioiden.

Tänään loppui sokerien mittausliuskat... Neuvolassa käynti oli tänään ja tietysti ne unohtu ottaa mukaan :headwall: :headwall:
Joutuu huomenna menemään hakemaan niitä... :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja bubbeli:
En aina muista mittailla, mutta yritän laitella kännykkää hälyttämään, jotta muistaisin paremmin.

mä laitan JOKA kerta puhelimeen hälyn; se on siellä valmiina ja laitan heti kun saan viimeisen palan suusta alas niin laitan siitä tunnin päähän...
:saint:
 
:wave:

dreamer78
Mä yritän kanssa pitää aina kännyä lähellä, niin minuutilleen samaan aikaan tunnin päästä mittaus, ei voi kukaan ainakaan valittaa :D

amati
Mä oon miettinyt tota munakelloakin, kun aina välillä on kännystä akku loppu. Ei jaksa ladata..

tasse
Eli iso olisi poju ollut joskus rv 42 :O
Samoin kuin meillä, mutta annettiin mennä loppuun "kun on ihan hyvänkokoinen" (poiki yli5kg rv 41+3)
Oliko teillä kaikki pojan kanssa ok syntymän jälkeen? Kun aina pelotellaan keuhkojen kypsyydellä sokerivauvojen kanssa.

Mistä te muut saatte/haette kaikki välineet?
Meillä joutuu hakemaan diabetesvälinejakelusta mittausliuskat ja piikit. Ennen insuliineja jos tarttee mitata niin saa neuvolasta. Insuliinien aloituksen jälkeen ei saa enää, vaan välinejakeluun pitäisi muistaa mennä (meinaa käy mulle kohta samallalailla kuin amatille)

Bubbeli
20+0


 
Dreamer78 Hämmennetäänkö vielä vähän näitä jo muutenkin sekavia ja erilaisia ohjeita... :D Mulle on teroitettu Naistenklinikalta, että tunti ruokailun jälkeen arvo otetaan ehdottomasti tunti syömisen aloittamisesta. Ja tätä olen kysynyt pari kolme kertaa ja aina saanut saman vastauksen.

Ei kai sillä ole niin merkitystä miten usein mittaa, kunhan johdonmukaisesti mittaa. Mulla ohje on se Naikkarilta, mikä monella muullakin eli 2 x viikossa 8 x päivässä ja muina päivinä paastot. Voi kun vaan muistaisi... Edellisellä kerralla se oli helpompaa ja välillä tuntuu, etten saa kunnon seurantaa millään aikaiseksi.

Mulla ruokavaliohoitoinen rd vauva käynnistettiin viikolla 40+2 ja painoi 4.4kg. Edellisessä raskaudessa insuliinit käytössä ja silloin käynnistys viikolla 38 ja vauva painoi 3.9kg.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Theresia:
Dreamer78 Hämmennetäänkö vielä vähän näitä jo muutenkin sekavia ja erilaisia ohjeita... :D Mulle on teroitettu Naistenklinikalta, että tunti ruokailun jälkeen arvo otetaan ehdottomasti tunti syömisen aloittamisesta. Ja tätä olen kysynyt pari kolme kertaa ja aina saanut saman vastauksen.
no, just. tolla periaatteella mulle ei usein tulis kuin vajaa puol tuntuu aterian jälkeiseksi ajaksi, kun syön usein puolen tunnin ajan.. öööh - ei ymmärrä. kyllä sit olis sokerit korkeella aina.
 
Mä oon mitannu aina tunti siitä kun oon syömisen lopettanut. tunti aloittamisen jälkeen vois olla tosiaan sokrut aika korkealla vielä.

Meillä on täällä sillai, et tuo mun neuvolatäti on samalla diabeteshoitaja joten noiden liuskojen saaminen onnistuu samalla kun on neuvola. Nyt ei onneks maanantaina tarvi muistaa noita liuskoja kun viimeks niitä sain 2 paketillista.

Jos se kokoarvio tehdään 36 viikolla niin siihen taitaapi sitten olla noin nelisen viikkoa=)

Maijamehi ja Toukka rv 31+5
 

Yhteistyössä