Odottajat, joiden BMI yli30 jo alussa

  • Viestiketjun aloittaja äiti3
  • Ensimmäinen viesti
Mun mielestä kauheinta siinä sokerirasituksessa on se odottaminen. Ainakin täällä Porissa juodaan sellaista kirkasta, tosi makeaa litkua. Kannattaa juoda yhteen menoon, vaikka tekisi tiukkaa. Ei tule sitten maisteltua liikaa. Ei se nyt silleen pahaa ole, mutta tosi makeeta ja saattaa siksi tehdä yökön olon. Mutta kannataa siis juoda niin nopeasti, kuin mahdollista. Ja kannattaa mennä hyvissä ajoin, että pääsee heti. Pahinta mun mielestä on just se odottaminen ja istuminen, kannattaa vaikka varata mukaan jotain lukemista. S
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2007 klo 12:09 Mansku kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2007 klo 09:22 chrissy kirjoitti:
toi sokerirasitus oli yks kamalimmista kokemuksista ikinä!!!

mä niin uhkasin sillo et laihdutan itteni nii ettei tarttis mennä.. :whistle:


aika hiljasta :whistle: :whistle: :D
Mitä siellä sokerirasituksessa tarkkaan ottaen tehdään ja mikä siinä on hirveintä? Mulla olis aika sokerirasitukseen 20.4, pelkään että pyörryn tai jotain, kun ei saa syödä eikä juoda mitään klo 19 jälkeen illalla, eikä aamulla ennen sitä rasitustestiä, ei edes vettä :eek: sitte niitä verikokeita otetaan kolme siinä 2 tunnin aikana :( Itse verikoe ei pelota, mutta se että se otetaan , kun mitään ei ole syönyt ja juonut pitkään aikaan.

Siis otetaanko se verikoe käsivarresta vai sormen päästä...miten?

Onko siihen edes ylipäätään pakko mennä....v.ituttaa :/

No sun tarttee olla se 12h syömättä ja juomatta.. mulle sanottiin et korkeintaa saa 0,5desii juoda vettä..

sit meet sinne ja juot kupillisen sellasta yltiömakeeta tönkköä litkua joka haisee ja maistuu ihan tooosi pahalle..

Mulla ainaki viimeks nii rupes heittämään päästä ja pakko oli käydä makuulle.. ja sit alko oksettamaan ku olit tyhjään mahaan juonu sitä sokerilitkua.. ja ei saa oksentaa! muuten joudut juoda uudestaan.. ja se on huoneenlämpöistä.. ainaki mulla oli.

sit makaat tai istut sen 2h ja ne ottaa verikokeita.. kannattaa mukaan ottaa vaikka banaani tai omena et saat heti sit jotain mahaan ku vika koe on otettu...

verikokeet otetaan suonesta.

Kannattaa pyytää päästä makuulle heti.. ja kyllä se kannattaa mennä vaikka kauheeta onki.. mulla on se taas edes :x <br><br>
 
Voi yök tuota sokerirasitusta! Mulle on tehty tuo muuten vain yhden tutkimuksen yhteydessä ja oli kyllä kamalinta se huono olo sen litkun juomisen jälkeen.

Mutta mutta.. Osaatteko arvella, että kun tuolloin mulla oli sokeriarvot todella hyvät ja tutkija sanoi, ettei pelkoa diabeteksesta ole, niin voisikohan ajatella, että raskausajan diabeteskään tulisi sitten niin helposti, vaikka ylipainoa on todella runsaasti??
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2007 klo 10:28 Näätä kirjoitti:
Minua erityisesti kiinnostaisi miten te muut syötte? Siis ettei paino nouse.. Herkut on kai ainakin jätettävä (mulla suolainen ja rasvainen ongelmia, karkit vain vähän..), mutta olisiko jotain erityistä. Ekasta neuvolasta ei vielä havaintoa ja jos ei aivan heti kohta pääse, voisi tässä jo itsekin vähän yrittää jotain painoasialle tehdä ennen sitä..
Minä olen syönyt sen mukaan, mitä on tehnyt mieli. Toki sellainen ravinto, joka kerää kehoon nestettä, on hyvä jättää minimiin.. Itse ainakin karvaasti koen nahoissani, jos olen liikaa jotain vaaleata viljaa mussuttanut, kun heti koko kroppa on turvoksissa. Muistat vain vettä juoda tarpeeksi niin ainakin nesteet kiertää kehossa. (Minusta herkuttelua ei kokonaan pidä jättääkään, kunhan pitää hyvissä rajoissa.)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2007 klo 13:05 Näätä kirjoitti:
Voi yök tuota sokerirasitusta! Mulle on tehty tuo muuten vain yhden tutkimuksen yhteydessä ja oli kyllä kamalinta se huono olo sen litkun juomisen jälkeen.

Mutta mutta.. Osaatteko arvella, että kun tuolloin mulla oli sokeriarvot todella hyvät ja tutkija sanoi, ettei pelkoa diabeteksesta ole, niin voisikohan ajatella, että raskausajan diabeteskään tulisi sitten niin helposti, vaikka ylipainoa on todella runsaasti??

Mulla oli paastosokeriarvo pari pykälää liian korkeella, mutta ei ollu vaivaa.. ei tullu diabetestä. sokeria pyrin välttämään ihan kuin muutenki.. tuota elopainoa on sen verran jo valmiiks..

 
Minä olen nyt viimeisten parin vuoden aikana oppinut syömään karkkia, ennen en syönyt juurikaan.. Nyt sitten päätin, että ryhdyn karkkilakkoon, ihan jo omankin painon takia ja tietysti raskauden kannalta on myös hyvä.

Onko teille neuvolassa annettu ravitsemusneuvontaa tai syömisohjeita, kalorimääriä tai vastaavia tai ohjattu ravintoterapeutille? Minä kyllä teoriassa tiedän aika paljon syömisestä ja painonpudotuksesta (ikuinen laihduttaja) mutta käytännössä syön kyllä aivan vääri ja liikaa. Joku tuollainen "tämän verran ja näitä ruokia sinun tulee syödä" -ohjeistus ehkä auttaisi asiaa..

Anteeksi nyt kun koko ajan höpisen, mutta olen aika häpsingilläni tästä plussasta ja raskausajatuksesta. Kai tämä tästä alkuinnostuksen jälkeen laantuu ehkä??

Muuten, mulla on eka neuvola vasta viikolla 9+1 (oma arvio), onko se kovinkin myöhään? Ja mitä siellä yleensäkään tehdään?? :ashamed:
 
Ekalla neuvolakerralla täytellään lippuja ja lappuja. Mulla ainakin meni aikaa lähes tunti ekalla kerralla. Yleensä eka neuvola on kai viikoilla 8-10.
Jotenkin sitä kiinniittää luonnostaan ennemmän huomiota syömisiinsä, kun on raskaana. Mulla oli BMi 43 raskauden alussa :ashamed: Sokerirasitukseen en joutunut, koska mulla jo tedettu kakkostyypin D :ashamed: Eikä neuvolassakaan olla paasattu painosta, ainoastaan silloin ekalla kerralla sanottiin, että olisi hyvä, jos painoa ei tulisi lisää yli 12 kg. No, nyt olen viikolla 24 ja paino samassa kun plussatessa. Plussan jälkeen tosin tippui viitisen kiloa, jotka nyt ovat tulleet takaisin :x
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2007 klo 12:54 Sanna kirjoitti:
Mun mielestä kauheinta siinä sokerirasituksessa on se odottaminen. Ainakin täällä Porissa juodaan sellaista kirkasta, tosi makeaa litkua. Kannattaa juoda yhteen menoon, vaikka tekisi tiukkaa. Ei tule sitten maisteltua liikaa. Ei se nyt silleen pahaa ole, mutta tosi makeeta ja saattaa siksi tehdä yökön olon. Mutta kannataa siis juoda niin nopeasti, kuin mahdollista. Ja kannattaa mennä hyvissä ajoin, että pääsee heti. Pahinta mun mielestä on just se odottaminen ja istuminen, kannattaa vaikka varata mukaan jotain lukemista. S
Asun kans porissa :wave: ja meen 20.4 pääterveysasemalle sokerirasitukseen....ei sitte yhtään tekin mieli...hermostuttaa jo etukäteen :(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2007 klo 14:13 pikkutikku kirjoitti:
Hei, voiko normaalipainoinen joutua sokerirasitukseen? Siis jos ei ole diabetestä tms?
Sokerirasitukseen joutuu, jos painoindexi on yli 25 tai jos suvussa on diabetestä, ja muistaakseni myös, jos aiemmissa raskauksissa on ollut raskausdiabetestä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2007 klo 13:36 Näätä kirjoitti:
Onko teille neuvolassa annettu ravitsemusneuvontaa tai syömisohjeita, kalorimääriä tai vastaavia tai ohjattu ravintoterapeutille? Minä kyllä teoriassa tiedän aika paljon syömisestä ja painonpudotuksesta (ikuinen laihduttaja) mutta käytännössä syön kyllä aivan vääri ja liikaa. Joku tuollainen "tämän verran ja näitä ruokia sinun tulee syödä" -ohjeistus ehkä auttaisi asiaa..

Anteeksi nyt kun koko ajan höpisen, mutta olen aika häpsingilläni tästä plussasta ja raskausajatuksesta. Kai tämä tästä alkuinnostuksen jälkeen laantuu ehkä??

Muuten, mulla on eka neuvola vasta viikolla 9+1 (oma arvio), onko se kovinkin myöhään? Ja mitä siellä yleensäkään tehdään?? :ashamed:
Minä itse otin puheeksi ravinnon ja ruokavalion, koska olen noudattanut karppilinjaa (mahd. vähillä hiilareilla). Halusin tarkistaa, että millaisilla hiilarimäärillä voi elellä, ettei ole pahasta vauvalle. Sain tästä syystä ajan ravitsemusterapeutille, mikä oli ihan mielenkiintoinen kokemus, vaikkakin suht tarpeeton itselleni siinä mielessä, että terveellinen ruokavalio on kyllä tiedossa sekä virallisterveellisen ja karppauksen osalta :D
Kannattaa kysyä aikaa rav.terapeutille, jos kaipaa tukea ja jelppiä!

Tuo neuvola-aika on varsin normi. Mitä tässä olen seuraillut, on normaaliraskauksissa ajat annettu rv 8-12 väliselle ajalle miltei jokaiselle... Itselläni oli alkuraskauden ultra (koska hoitojen avulla alulle saatettu) 6+3 ja ensimmäinen neuvola sitten 9+ viikolla, kuten "varsinainen ensimmäinen ultrakin". Noiden ultrien ajankohdat ja määrät on sitten usein kuntakohtaisia. Toisille tarjotaan kolme ja toisille vain yksi.

Ensimmäisellä kerralla käydään läpi kummankin suvun sairauksia, vanhempien terveydentilaa ja elintapoja. Punnitus tehdään myös ja annetaan erinäisiä opuksia ja kirjoja odotuksesta ym. Aika samalla kaavalla menee vissiin kaikissa kunnissa - opusten määrä voi vaihdella =) Noin puolitoista tuntia siellä usein menee.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2007 klo 13:05 Näätä kirjoitti:
Voi yök tuota sokerirasitusta! Mulle on tehty tuo muuten vain yhden tutkimuksen yhteydessä ja oli kyllä kamalinta se huono olo sen litkun juomisen jälkeen.

Mutta mutta.. Osaatteko arvella, että kun tuolloin mulla oli sokeriarvot todella hyvät ja tutkija sanoi, ettei pelkoa diabeteksesta ole, niin voisikohan ajatella, että raskausajan diabeteskään tulisi sitten niin helposti, vaikka ylipainoa on todella runsaasti??
Heippa,

mulla ei ole ole kertaakaan sokerit koholla vaikka olen reilusti ylipainoinen. Ei ei sitä välttämättä tule raskausdiabetesta, varsinkin jos katsoo mitä syö :)

Mutta raskaus rasittaa elimistöä ja vaikuttaa insuliinintuotantoon, joten raskausajan diabetes voi puhjeta, vaikka aikasemmmin olisi sokeriarvot olleet kunnossa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2007 klo 13:36 Näätä kirjoitti:
Onko teille neuvolassa annettu ravitsemusneuvontaa tai syömisohjeita, kalorimääriä tai vastaavia tai ohjattu ravintoterapeutille? Minä kyllä teoriassa tiedän aika paljon syömisestä ja painonpudotuksesta (ikuinen laihduttaja) mutta käytännössä syön kyllä aivan vääri ja liikaa. Joku tuollainen "tämän verran ja näitä ruokia sinun tulee syödä" -ohjeistus ehkä auttaisi asiaa..

Anteeksi nyt kun koko ajan höpisen, mutta olen aika häpsingilläni tästä plussasta ja raskausajatuksesta. Kai tämä tästä alkuinnostuksen jälkeen laantuu ehkä??

Muuten, mulla on eka neuvola vasta viikolla 9+1 (oma arvio), onko se kovinkin myöhään? Ja mitä siellä yleensäkään tehdään?? :ashamed:
Mä sain aika hyvä vihkosen ä-polilta, kun kävin np-ultrassa. Se oli joku diabetes-vihkonen, sain sen kun juteltiin painosta ja syömisestä ja siinä vihkossa on tosi hyvin laitettu niitä annosten määriä! Sain sen siis siksi just, että siinä oli niitä annoksia laitettu ja on helppo katsoa ja suhteuttaa eri ruokia.


Muuten kysyin mieheltä yksi päivä, että arvaa mikä on mun painoindeksi. Mies kuvittelee, että se on jotain 28 :eek: Ei mennyt kun melkein kymmenellä pieleen :ashamed: Mulla alkupaino 109+kg ja nyt on 104kg rv16.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2007 klo 17:08 Chi kirjoitti:
On aivan kamalaa jo ajatuksena, että RASKAANA OLEVA nainen joutuisi paastoamaan 12h putkeen edes juomatta!! :eek: Ei voi olla terveellistä äidille eikä sikiölle...
Tällaset ohjeet mulle annettiin viime viikolla neuvolassa :/ kieltämättä olin myös ihmeissäni, että miks noin...huolestuttaa jo etukäteen...syömättä ehkä pystyn olemaan, mutta että juomattakin, vaikeeta tulee olemaan, etenkin kun raskausaikana muutenkin janottaa usein.

Hirvittää ajatus, että aamulla kun herää kurkku kuivana, niin ei saa kurkkua edes kostuttaa.
 
Nyt rohkaistun ilmottautumaan. Mulla Bmi oli raskauden alkaessa 32, ja toista odottelen. Nyt oon rv 17+2, mut paino oli (huom! OLI!) tippunut yht. 600g kuukaudessa. Nyt on kyllä tullut takaisin, ja tuonut kaverinsakkin mukanaan :ashamed:
Aina kauhulla odottelen neuvolaa, sillä paino on mulle tosi arka asia, ja häpeen itteeni joka kerta, kun vaakaan astun. Toisaalta, ketä muuta saan syyttää kuin itseäni! :/
Esikoista odottaessa Bmi oli 26, ja kaikki mitkä tuli, myös jäi.

Ihan raskauden alkutaipaleilla, kun kävin yksityisellä ultrassa, ennen kuin edes menin neuvolaan, gyne sano, että 4kg olis ihan sopiva jos tulis. Mä olin ihan et :eek: En millään pysty tollaseen. Onneksi neuvolassa sanottiin, että 4kg on aika rankka, et jos nyt koitettais vaikka alle 10kg:n jäädä. Tavoite on, et jos 3kg:n alle jäisin kun tulee kesä, niin sit voin vähän relata.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2007 klo 19:04 neljäs kirjoitti:
olen neljättä kertaa asialla ja kyllä on viime vuodet saanut vettä juoda ennen sokerirasitusta. kumma että vielä käskevät muka juomattakin olemaan :eek:
Samaa sanoivat minullekin, että vettä saa juoda ennen rasitusta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2007 klo 23:58 pietu- kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2007 klo 19:04 neljäs kirjoitti:
olen neljättä kertaa asialla ja kyllä on viime vuodet saanut vettä juoda ennen sokerirasitusta. kumma että vielä käskevät muka juomattakin olemaan :eek:
Samaa sanoivat minullekin, että vettä saa juoda ennen rasitusta.
mulle sanottiin et 0,5dl
 
missäs vaiheessa muut isot odottajat? onko jo loppumetreillä olevia? paljonko on tullut painoa lisää?
itse olen 37+2 ja painoa tullut alle 4kg, olen aika tyytyväinen. vielä tässä viimesillä viikoilla kerkii kuitenkin ottaa loppukirin ja tulla vaikka toinen mokoma lisää :D
 
Hei vaan taas.. Pari päivää totuteltu ajatukseen "olen raskaana" ja joko siitä syystä tai oikeasti raskausoireena on ruvennut tulemaan iltapahoinvointia. Ei onneksi okseta, mutta iltapäivästä ja illasta alkaa tulla sellainen ällö olo ja näläntunnetta, vähän samalla tavalla kuin lievässä krapulassa. Tähänhän auttaisi (kuten kankkuseenkin) jatkuva suolaisen ruoan (sipsit, popparit, pizza, voileipä ym.) mussuttaminen, mutta se taas ei ole oikein järkevää, kun painoa olisi pidettävä kurissa.. Tänään töissä rupesi sitten tekemään mieli karkkiakin (salmiakkia lähinnä), kun olen nyt ollut tiukasti lakossa maanantaista (plussasta) lähtien ja tarkoituksena olisi välttää ylimääräistä sokeria heti alusta alkaen. Ei oo helppoo ylipainoisella tässä tilanteessa!! :/ Laihana voisi surutta puputtaa sapuskaa ja karkkia pahaan oloon.. epistä!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2007 klo 19:04 neljäs kirjoitti:
olen neljättä kertaa asialla ja kyllä on viime vuodet saanut vettä juoda ennen sokerirasitusta. kumma että vielä käskevät muka juomattakin olemaan :eek:
mä kolmannen kanssa olin samaisessa rasituksessa, samassa kaupungissa ja ilman ravintoa ja VETTÄ/nestettä piti olla vielä 2 kk sitten täällä.. :wave:
 
Taitaa nuo sokerirasitusohjeet vaihdella paikkakunnittain. Täällä saa juoda vettä ennen rasitusta, eikä ole sen kummemmin sanottu että montako desiä, ei ehkä kuitenkaan litroittain :D

Olen lukenut että ne rasituksen viitearvotkin vaihtelevat vähän paikkakunnittain.
 

Yhteistyössä