Heippa kaikille!
Ilmoittaudun mukaan painonsa (...ja terveydenhuoltoalan ammattilaisten) kanssa taisteleviin. Painoindeksi 38, raskausviikkoja 17 ja tässä touhussa toista kertaa mukana (edel. vm-99). Tällä hetkellä paino -2kg.
Tosi kiva oli lukea, että suurella osalla ei panostaan huolimatta ole mitään sen tuomia liitännäissairauksia, mutta valitettavasti samaa en voi todeta omalta kohdaltani... Sokerirasitus viikko sitten ja sieltähän se paukahti odotetusti: 5,3-11,8-8,6 ,eli kahdella arvolla jatkoon. Tähän päälle vielä verenpainetauti, paha siitepölyallergia ja astmaisuutta (piippu kissojen ja siitepölyn varalle). Että tämmöseen jamaan olen itseni saattanut.
Ensimmäisessä raskaudessa tehtiin kaksi sokerirasitusta, joista kummassakaan ei hälyttäviä arvoja, mutta silti sain tulla seuratuksi ÄPKL:n toimesta. Loppujen lopuksi kaikki meni ok, vaikkakin oli siinä 4160 grammassa työstämistä.
Olen tällä hetkellä ruokavaliolla, eli insuliinille en onneksi vielä ainakaan joutunut. Noudatan diabeteshoitajan käskystä 200g:n hiilariruokavaliota, joka vastaa noin 1800 kcal päivittäistä ruokavaliota. Minulle, joka luulen tietäväni laihduttamisesta ja ruokavalioista melkein kaiken mitä nyt 1. luokan terkkarikäynniltä tähän astiseen elämääni saakka olen ehtinyt ohjeistusta ja lippua ja liparetta saada, oli silti yllätys kuinka paljon tuo 200g hiilihydraattia päivässä pitää sisällään. Siihen määrään saa ja pitää syödä yllättävän paljon. Toki "pieniä" rajoituksia löytyy; EI sokeria, suolaa, kofeiinia tai rasvaa. Eli käytännöllisesti katsoen pannassa ovat karkit+muut makeat herkut, sipsit, maustekurkut, kahvi, tee, pizza tms, ja cola-juomat jne.
Joku kyseli vaateasioista ja omat suosikkipaikat ovat tällä hetkellä H&M:n Mama-osasto, Lindexin Mom ja Great Girls, sekä Kapp Ahlin XLNT. Mukava ylläri on varsinkin ollut tuo H&M hintojensa puolesta. Ei tarvitse maksaa erikoishintaa vaikka on erikoisvaatetta hakemassa.
Tämmöisiä ajatuksia tänä päivänä ja tähän kellon aikaan =)
Mukavaa odotusta kaikille!