kaksoisraskauden "periytyminen"

Hei te kaksosten odottajat tai jo kaksoset saaneet.

Odotan toista lasta nyt viikolla 11 ja jännityksellä odotan kahden viikon päässä olevaa ultraa jolloin selviää että onko yksi vai kaksi pienokaista tulossa. Toisaalta mikään ei viittaa siihen että odottaisin kaksosia mutta jostain vain on tullut sellainen tunne.

Minun isäni ja hänen veljensä ovat keskenään kaksosia (ehkä siitä tämä tunne on syntynyt) ja siitä tulikin mieleeni että mitä kautta tuo kaksois raskaus periytyy jos periytyy? Minun vai mieheni kautta? Tuolta raskauden abc:stä luin että epäidenttisten kaksosten tausta voi olla myös geneettinen ja yleensä äidin suvusta periytynyt, eli mikä viittaisi että periintyvyys olisi todennäköisempi minun puolelta. Onko kellään mitään tarkempaa tietoa? ja kuinka teillä jos on jotenkin periytynyt tuo kaksoisraskaus niin onko kuinka lähellä suvussa ollut kaksoisraskauksia?

Anteeksi todella monimutkainen teksti, en saa sanottua asiaani yksinkertaisesti.

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

T:Tarja
 
Mariskooli
Selaa vähän alemmas, niin löytyy keskustelua samasta aiheesta. Tässä kuitenkin lyhyesti:
Erimunaiset syntyvät kun naiselta irtoaa kaksi munasolua ja molemmat hedelmöittyvät. Aina siis johtuu naisesta, mies ei voi asiaan vaikuttaa. Miehen puolelta voi perityä ainoastaan niin, että isä siirtää tyttölapselleen perimäänsä, omassa suvussaan olevia "kaksos-geenejä" joten tämä sitten aikanaan saattaa ehkä saada kaksoset. Ymmärsitkö? Eli kahden munasolun yhtäaikainen irtoaminen ja hedelmöittyminen saattaa kulkea suvussa, mutta myös muutenkin ihan mahdollista. Kaksosperiytyvyyshän on kai vain jotain 5% luokkaa.
Identtiset ei periydy, vaan on ihan sattumaa että munasolu jakautuu.

Myös äidin ikä ja pituus saattaa vaikuttaa (hieman vanhempi ja pitkä nainen) Sekä hormonihoitojen myötähän nykyään vaikuttaa enemmän tulevan kaksosia vaikka ei suvussa ikinä olis ollut.

Oikaiskaa, jos tässä on väärää tietoa.
 

Yhteistyössä