Odottajat, joiden BMI yli30 jo alussa

  • Viestiketjun aloittaja äiti3
  • Ensimmäinen viesti
Tähtitaivas harmaana
Mä en nyt enää oikeesti muista mikä mun BMI on, mut varmaan tuolta alkusivuilta se löytyis. Se tais olla jotain 34-35..? Mutta siis vastaus kysymykseen: Meillä plussa tärähti heti kun ehkäisy jäi pois, ehdittiin miehen kans "peuhailla" 2 kertaa ennen tätä ilouutista. Nyt menossa 33 viikko, painoa tullut 5-6kg, verenpaineet hyvät, sekä sokerasitus arvot mallikkaat. Joten ei muuta kuin "vauvan tekoon", ei se ylipaino ainakaan täällä ole mitenkään raskautta/raskaustumista häirinnyt B)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2007 klo 22:07 MinäVain kirjoitti:
heippa!

Onko teillä ollut vaikeuksia tulla raskaaksi?
Etenkin teillä, joilla on ylipainoa reilusti, että lähentelee jo 40 niin kuin minullakin melkein?
Ylläriraskaus täällä, että eipä tuo vaikeaa ollut :D Painoindeksi oli raskautuessa 38 pintaan.

Nyt ollaan puolessa välissä, ja paino on tippunut kuutisen kiloa alaspäin.
 
hai
Huomenia vaan kaikille :) !

Taustasta taas kerran sen verran että painoindeksi alussa noin 37. Yritystä takana noin 5 vuotta ja hormoonihoitojen avulla raskaaksi vihdoista viimein. Painon pudotusta ennen raskautumista noin 12 kg yhteensä ja vihdoin tärppäsi. Nyt menossa rv 34+1. Verenpaineet olleet aina yläasteelta lähtien korkeat, ei sentään lääkitystä aloitettu ikänä mutta seurattu jatkuvasti. Rv 26 kävin sokerirasituksessa ja tietysti narahdin. :kieh: Kaksi arvoa kolmesta hieman koholla. Ei muuta kuin äippäpolille kutsua odottelemaan... Kutsu tuli noin 3 viikon päähän. Tämän ajan mittailin kotona sokereita neljä kertaa päivässä, pidin ruokapäiväkirjaa syömisistä (ei kukaan käskenyt mutta oman seurannan kannalta) ja samalla mittailin verenpaineita noin 3 kertaa päivässä kotiseurannassa.
Äippäpolilla päätettiin yhdessä lääkärin kanssa aloittaa minimi insuliini (pikainsuliini ennen ateriaa), eli pistän pienen annoksen aina ennen aamupalaa, lounasta ja päivällistä. Ruokapäiväkirjan mukaan ruokailuissa ei ole parannettavaa kohdallani. Itselläni sokereita nostavat juuri puuro, maitotuotteet kuten maito, viili, jogurtti ym. Rahkaa ja raejuustoa kestää kyllä syödä. Myös monet makeutusaineet nostavat verensokeria, turvallisia ja ei verensokeriin vaikuttavia ovat aspartaami ja asesulffaami k.
Ultrassa katsottu että vauva on normaalikokoinen ja kehittyy normaalisti. Ei siis mikään sokerivauva. :D Täytyy sanoa että älkää turhaan pelätkö raskausajan diabetestä. Insuliinihoitoon joutuminen ei ole maata mullistava juttu. Piikityksiin ja mittauksiin tottuu nopeasti ja tulee rutiinia. Pääasiahan on että vauvalla on kaikki kunnossa ja omat sokerit on ns. balanssissa.
Kaiken huipuksi alkaa nuo verenpaineet vielä nousemaan... :( Eli siis johtuu varmasti ylipainostani, kun olen saanut kaikki nämä EI toivotut vaikutukset raskauden aikana. Kaikkia kuitenkin voidaan hoitaa ja siksi en nyt ota stressiä asiasta. Odotan että raskaus sujuisi loppuun asti hyvin, vaivoista huolimatta ja tämän jälkeen jatkuu taas hiljalleen tuo laihdutus yritys.

Tsemppiä kaikille painonsa kanssa tappeleville ja älkää suotta stressatko. Mikäli esim. sokerit on koholla tai verenpaine niin kyllä tuo hoitaa voidaan, omasta asenteesta on paljon kiinni.

Milläs viikoilla odottajia täälä on? :wave:
 
Chi
Viikolla 25+1 mennään, huomenta kaikille! :D Ei olisi varaa tässä virnuilla, sillä saatoin juuri eilen itseni ja vauvan uskomattoman typerään tilanteeseen; söin kaalisalaattia epäilyttävässä paikassa. :'( Olen koko yön ollut nukkumatta ja stressannut listerian takia, koska mahani on sekaisin ja on ollut vaikka mitä kipuja (toki voivat johtua siitäkin että se salaatti oli hukutettu valkosipulikastikkeeseen ja söin myöhemmin vielä puoli litraa jäätelöä)...olen niin vihainen itselleni kun en muistanut tuota raasteriskiä!!
Join vieläpä yön aikana litran Coca-colaa, joka aiheutti sydämentykytystä nopeassa tahdissa useammaksi tunniksi. Tyhmä olen. :(

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.04.2007 klo 07:51 Chi kirjoitti:
Viikolla 25+1 mennään, huomenta kaikille! :D Ei olisi varaa tässä virnuilla, sillä saatoin juuri eilen itseni ja vauvan uskomattoman typerään tilanteeseen; söin kaalisalaattia epäilyttävässä paikassa. :'( Olen koko yön ollut nukkumatta ja stressannut listerian takia, koska mahani on sekaisin ja on ollut vaikka mitä kipuja (toki voivat johtua siitäkin että se salaatti oli hukutettu valkosipulikastikkeeseen ja söin myöhemmin vielä puoli litraa jäätelöä)...olen niin vihainen itselleni kun en muistanut tuota raasteriskiä!!
Join vieläpä yön aikana litran Coca-colaa, joka aiheutti sydämentykytystä nopeassa tahdissa useammaksi tunniksi. Tyhmä olen. :(
Älä hätäile, riski kuitenkin TOSI minimaalinen :hug:
Tuntuu että noi ruokariskit joskus ihan hirveetä hössötystä, kun 2 ekaa lasta sain 90luvulla niin enpä muista pahemmin ruokakieltoja olleeen ja terveitä lapsia suursyömärille syntynyt :)
 
Chi
Kiitos Maisa! :hug: :flower: Tuntuu vaan niin kamalalta edes ajatuksena se, että saattaa olla oman tyhmyytensä takia maksamassa lapsen hengellä... :'(
Isäni kertoi että joskus vuosikymmeniä sitten odottavat äidit söivät jotain tehokasta pahoinvointilääkettä, jonka seurauksena Suomeen sitten syntyi kädettömiä ja jalattomia lapsia!! :eek: :( Eivät tienneet riskeistä ennenkuin niitä ilmaantui, eli ehkäpä noissa suosituksissakin on vähän sama juttu..? Osa ohjeista tuntuu kyllä jo hätävarjelun liioittelulta.
 
bigbertta
puolivälissä mennään ja painoa tullut 2kg. oisin toivonu ettei olis vielä tullut yhtään

Millon te olette tunteneet liikkeet?
ite en ole vielä mielestäni tuntenu liikkeitä. voiskohan vaikuttaa tää ylipaino? ja istukkakin etuseinässä kuulemma.
 
bigbertta: Tuo 2kg on tosi vähän ja tosi hyvin tuossa vaiheessa :)

Nuo liikkeet voi toisilla tuntua vasta viikolla 22 ja sen jälkeen. En usko, että painolla on mitään tekemistä sen kanssa, koska liikkeet tunnetaan sisältä päin, mutta istukan paikalla voi olla isokin merkitys. Juuri eteen sijoittunut istukka voi vaimentaa liikkeitä ja näin ollen viedä aikaa siihen, että tuntee ne.

Elä siis hättäile =)
 
Chi
Kävin eilen neuvolassa, viikkoja kohta 26 kasassa ja painoa tullut lisää 4 kiloa koko aikana. En tiedä onko se hyvä vai huono...hemoglobiini 130. Nyt vaan stressaan mahdollisesta tulehduksesta ja juon karpalomehua... :(
 
Mulla on neuvolan puntarin mukaan tullut 5,5 kg ja rv 29+6. Olen ainakin ite tyytyväinen kun nyt on vähän rauhoittunut tuo painonnousu. Aikaisemmin jo huoletti että miten jalat kestää loppuraskaudesta jos kovin paino nousee. Mulla kun oli jo alunperin bmi muistaakseni 48...
 
Heips!

Ihan kivasti raskaus sujunu, nyt viikkoja 29+5 ja paino vielä -2kg lähtöpainosta. BMI 41 ennen raskautta. Suklaa on vaan ikävä kyllä alkanu taas maistumaan entiseen tahtiin vaikka alussa ei niin pahasti tehnykään mieli. Toivottavasti sais nyt loppuun saakka tsempattua noitten herkkujen kanssa.

Sokerirasituksessa oli arvot kunnossa ja paineetkin pysyny ihan ok. Kaikki on muutenkin menny ihan hyvin ja ilmeisesti tässä jaksaa töissäkin painaa loppuun saakka. Enää olis 6 työvuoroa ja sitten ois vapaita ja alkas äippäloma. Alotan 50pv ennen la:ta kun epäilytti tuo oma jaksaminen eikä pitämättömiä lomia näin pätkätyöläisellä ole. Ihan hyvä ratkaisu. Kyllähän se koko ajan enemmän ja enemmän väsyttää tuo töissä käyminen.
 
hei,minä ajattelin kanssa tänne teijän pinoon ilmottautua.itselläni BMI n 34.
rv 16+0. painoa on tullut 2kg tähän mennessä..toivon että ei tulisi juuri enempää.verenpaineet pysyneet hyvinä,niinkuin edellisissä raskauksissa jolloin ekasta lapsesta oli painoa himpun verran vähempi,mutta raskaus aikana tuli 16kg lisää,toisesta sitten muutama kilo taas enempi mitä nyt raskaaksi tullessani,siitä tuli vaan 6kg lisää.

mutta kyllä se sellaista taistelua on tämä elämä tuon painon kanssa.jossakin vaiheessa elämää laihdutin 20kg..mutta ne ovat vuosien saatossa selakavalasti tulleet takaisin :'(

sokerirasitus testeissä edellisistäkin jouduin käymään,mutta hyviä tuloksia näytti,ja luulen että tältäkin odotukselta se olisi esissä jossakin vaiheessa.

neuvolan täti ei ole painoa juuri mitenkään kommentoinut,kun taas edellisistä raskauksista neuvolaan pelotti oikein mennä kun ensimmäisenä neuvolan täti oli painon kimpussa..vieläkin korvissa kaikuu sen nariseva ääni..että mites se painooo..argh :kieh:
kyllä tuollasesta jää traumoja..siksi pelottikin nyt neuvolaan mennä,jos ensimmäisenä käy urputtamaan painosta,oikein yllätyin kun puntariin astuin,niin neuvolan täti ei sanonutkaan mitään.

ruokailua olen jo vuosia tarkkaillu,mutta nyt ehkä vieläkin tarkemmin..joka aamu puuroa,tai muroja.leipää en oikeastaan uskalla syödä,kun se on se minun peikko..sitten tulee kasattua juustot ja metvurstit leivälle kera sulatejuuston niin ei hyvä..hedelmiä ja marjoja syön kyllä sen 6 annosta päivään.

mutta tälläistä täältä lauantai päivän jatkoja =)
 
Ilmoittelen taas itsestäni...

Paino on nyt ilmeisesti pysähtynyt tuohon -7kg rv 21 ja ensi perjantaina olisikin tarkoitus mennä neuvolaan ja saada uusi "virallinen" lukema.

Eiköhän tuo ole jo aikakin alkaa pysähtymään, vaikka olen minä viime aikoina nauttinut vähän sokeripitoistakin kahvihyvää :snotty: :D

Vedenjuonti on jäänyt myös vähemmälle, joten sekin voi vaikuttaa kun ei puhdista sisäisesti itseään.

Tähtään siihen että rv 30 olisi vielä pari kg miinuksella.

Tiedoksi siis niille jotka eivät tiedä aikaisempia kirjoituksiani ja kauhistelevat nyt, tämä on neuvolassa sovittu raskaudenkulku juuri tuon ylipainon takia. Alussa BMI 36

Joku kyseli koska liikkeet tuntuneet. Minulla oli 16+5 kun ensimmäinen muksaus tuntui selkeänä, toinen lapsi tulossa.<br><br>
 
Tässä olisi kysymys kaikille teille odottajille, jotka käyttävät ISOJA vaatteita jo muutenkin ;)
Mistä löydätte kesätakin? Siis sellaisen mikä ei näytä mummon takilta, mutta ei kuitenkaan maksaisikaan ihan sikana?? Kaikki mitä itse olen löytänyt ovat joka ihan järkyttävän kalliita (n.100? takista jota käyttän yhden kesän on mulle liikaa..) tai sit ne on niin kapean mallisia että jos ne nyt vielä menevätkin kiinni niin eivät menis enää muutaman viikon päästä masun kasvettua.. tai sit ne näyttää takilta jota voisin käyttää sit ku oon täyttäny 55vee.. :ashamed:
 
balik harmailee
Löysin todella hyvän näköisen Kaphallista hinta oli joku 75?, mutta jäsenet saavat välillä textiviestejä joilla saa jopa 30% alennusta.

Takki oli puolipitkä pellavainen ja todella naisellinen, ei mikään mummotakki todellakaan.
Ongelma oli ettei takki tosiaan mennyt masun kohdalta kiinni, mutta ajattelin ettei takin kesällä lopuksi tarvitsekaan olla kiinni siitä vaan voi käyttää esim huivia siinä kylmempänä päivänä.

Uskon että raskaus masun lähdettyä ylettyisi taas kiinnikin ;)
 
mulla on hyvä kokoa 48 oleva takki, ostanu jo ennen raskautta. vielä ainakin mahtuu kiinni, rv 26.

nyt varmaan paino lähtee nousuun, iskeny aivan hirvee himo pullaan ym kahvileipiin :eek:
pakko hillitä itsensä, sokerit oli kyllä onneks ok.
tähän asti olen pystyny tosi hyvin hillitsemään himoa ja enemmän tavan ruoka maistunutkin, ei herkut. nyt on ihan vaikee mennä kauppaan, tuntuu että kärry täynnä jotain bostonpullaa \|O :whistle:
 
Täytyypä kirjoitella jotain että josko muutkin innostuis!

Mulla on ens viikolla aika äitipolille, tekevät ilmeisesti kokoarvion. Silloin olis rv reilut 32. Vähänkö ootan innolla tietoa vauvan koosta!!
Mulla on nyt alkanut tuntuun niinko vauva olisi laskeutunut, kun välillä painaa tosi kipeästi virtsarakkoon! En tosin tiiä voiko vaavi näin aikasten laskeutua.

Ja aina iltasella tuntuu kuin pikkuinen yrittäis porautua kyljestä ulos! :LOL: Mie sitten sitä silittelen ja sanon että väärä suunta, et sie sieltä ulos pääse...

Vyvyan 31+4<br><br>
 
Vyvyan, onko sulla ollut sokerit ok? vai miten meni rasitus?
mulla on ensi viikolla ja bmi oli alussa jo 40 ja jännittää :ashamed:
vaikka olen kyllä mielestäni tervellisesti nyt syönyt ja voinut hyvin.
 
Moikka :wave:

Hyppään uutena tähänkin pinoon. BMI siis 40 rimaa hipoo. Odotan kakkosta nyt viikolla 12+2, torstaina olin ekassa sokerirasituksessa.
Sekin on nyt muuttunut, joudun uudelleen vielä siellä puolessa välissä.

Tytöstä kävin kerran, ja silloin oli paastoarvo juuri se raja-arvo. Nyt oli paastoarvo 5.8 kun raja on 5.1. Seuraava arvo olikin normaali, alle kymmenen.

Neuvolassa katsotaan kesäkuun alussa paastoarvo uudelleen, toivottavasti on normaali.

Tytön odotusaikana ei tullut kuin 6kg koko aikana, ja laitokselle jäi kaikenkaikkiaan 12kg. Nyt olen samassa lähtöpainossa kuin viimeksikin, ja toivon kovasti ettei tule montakaan kiloa lisää. Itseasiassa terkka sanoi että ei haittaa vaikka paino hieman putoisikin..

<br><br>
 
:wave: uus pullero täällä :wave:
BMI 40, ei hyvä, ei.. Neuvolassa eivät kauheesti asiaan oo puuttunu, sano kyllä että kauheesti ei sais lisää tulla, korkeintaan 8kg. Nyt on vasta rv 13 eikä oo tullu yhtään lisää. Ens tiistaina on kyllä taas neuvola, saas nähä onko tullu lisää. Mutta kauheeta ressiä en asiasta ota, se tulee mitä tulee ja se siitä =) .
 
Täältä porhaltaa lisää yksi jolla bmi~38 ja rv11+6. Kaksi synnytystä -01 ja -03 takana ja huomenna eka ultra.

Minulla positiivinen kokemus eka neuvolakäynti, koska terkkari oli vaihtunut ja tämä uusi vaan mukavasti esitteli ruokaympyröitä ja ei mitenkään mistään huomauttanut.

Edellinen terkkari ei ollut koskaan mukava, ekan kanssa olin kyllä normaalipainoinen aluksi ja toisen kanssa jo alusta ylipainoinen.
Se että ei ala valistaa kauheesti, helpotti mua koska kyllähän mä jo 26-vuotiaana tiedän milloin olen ylipainoinen ja syitäkin siihen pystyn kertomaan ilman terveydenhoitajaa tai lääkäriä.

Mutta tavoitteeni on mahdollisimman pieni painonnousu, tsemppiä muillekin kantajille :hug:
 
peekele
Täältä tulee kans uusi jonon jatkoksi! BMI 40 ja nyt on rv 28+3.
Esikoinen tulossa! Paino ei ole noussut yhtään vielä. Sokerirasitus tehtiin rv 18 ja paastoarvo 4.4, tunnin päästä otin raja-arvon 11.2 ja kahden tunnin päästä 7.7. Sokereita olen kotona mittaillut tuon yhden raja-arvon takia.

Lisänä minulla on hypotyreoosi ja alkuraskaudessa oli korkeat verenpaineet, joten tämä raskausaika on ollut melkoista neuvolassa ramppaamista. Huomenna olisi 3. ultra, näkee miten on vauva nyt kasvanut. SF-mitta ollut keskellä käyrää koko ajan.
 

Yhteistyössä