Odottajat, joiden BMI yli30 jo alussa

  • Viestiketjun aloittaja äiti3
  • Ensimmäinen viesti
Heissan kaikille! :)
Nyt lopultakin sain varstettua itselle sen verran aikaa että kerron teille tarinani.
Esikoisemme on nyt vuoden ikäinen. Häntä odottaessa painoindeksini oli 34. Lääkäri sanoi ensimmäisessä ultrassa että olisi hyvä jos painoa ei tulisi yli 7kg, kun tuota lähtöpainoa on.. No, painoa tuli 11kg, josta jo 8kg jäi laitokselle. Poika painoi syntyessään rv 42+1 4665g ja oli 55cm pitkä. Loput raskausaikana kertyneet kilot ja vähän enemmänkin hävisivät ensimmäisen kuukauden aikana.

Nyt toista lasta odottaessani painoindeksini on huimat 37, eli jo hävinnet kilot tulivat salakavalsti takaisin korkojen kera.
Nyt kukaan ei ole puhunut painon noususta muuten kuin että eräs kätilö kysyi ultraa tehdessään että onko minulla ollut sokeriarvot koholla kun ensimmäinen lapsi on ollut niin iso. Ei ne olleet.. No, tästä syystä kuitenkin synnytys käynnistetään nyt hyvissä ajoin, kuulema, että ei tule toista yhtä suurta lasta. Vaikka ei enesimmisenkään kohdalla mitään ongelmia ollu..

Mutta saa nyt nähdä kuinka tämä sujuu.. Neuvolantäti eilen viimeksi muitutteli että pitää mennä sitten sokerirasitukseen kun tuota painoa on. Ihan kuin se nyt unohtumaan olis päässy! :p

Mutta ihanaa kevään jatkoa kaikille! :)

Marsu rv 18+1 eli laskettuaika on 29.8
 
Kertokaas kanssasisaret vinkkiä syömisen hallintaan! Nyt alkanut paino nousta 0,5-1 kiloa viikossa. Rv 27+1. Ihan älytön nälkä ja naposteluhimo on kokoajan päällä ja makeanhimo on kasvanut aivan järkyttäväksi!
 
Tämähän olikin painunut pitkälle.. Vierailin eräällä toisella palstalla ja siellä oli ketju, jossa oli kuvin esitelty vauvamahoja raskauden alusta viikolle 20. Tietenkään siellä ei ollut ylipainoisia, vain pari normaalivartaloista / pikkasen pulleaa mukana.

Rupesinkin tässä miettimään sitä, että miten meillä ennestään isoilla raskaus alkaa näkyä? Kun minulla ylipainoa on PALJON (bmi 34) ja aika paljon siitä on mahassa (muuten olen tasapaksu), niin pääsenköhän miten pitkälle raskautta niin, ettei vauvamaha näy ulospäin? Se ei välttämättä haittaisi ollenkaan..

Eli kyselyä teille jo vähän pidemmällä oleville, että onko maha alkanut näkymään missä vaiheessa tai muuttaako malliaan tai jotain? Kuvia ylipainoisten vauvamahoista ei netistä ehkä löydy..??? (Itse en ehkä ainakaan laittaisi ja olenkin vasta rv 6+6, joten mitään ei tietenkään olisi havaittavissakaan!. :LOL: )
 
hei!

joku kyseli loppuraskauden kiloja olen nyt vko.35 ja vielä on pari kiloa alkupainoon, mutta nyt on paino alkanut lisääntyä selvästi että kyllä tässä vielä kerkeereilusti plussan puolelle.

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.04.2007 klo 11:48 Näätä kirjoitti:
-- Eli kyselyä teille jo vähän pidemmällä oleville, että onko maha alkanut näkymään missä vaiheessa tai muuttaako malliaan tai jotain?--
Mun BMI oli raskauden alussa noin 33 ja se on suunnilleen samassa edelleen, viikkoja nyt 25+. Ylimääräistä on aina ollut lantiolla ja mahassa.
Noin viikolla 20 mieheni sisko tuumasi, että silloin huomasi todella, että on vauvamahaa, eikä vain läskiä. Vatsan malli oli kuulemma muuttunut, ei välttämättä koko niinkään paljon.
Toki riippuu paljolti omasta mallista (siis siitä mihin ylimääräinen tavara on keräätynyt) ja vaatteistakin, mutta mulla siis meni niin pitkään, että muut tiesi ison masun varmasti olevan vauvasta johtuvaa, eikä vain herkuttelusta :p
 
Heipä hei ja hyvää pääsiäistä kaikille!

Ajattelin kirjoitella tänne pitkästä aikaa omia kuulumisia. Viime viikolla oli neuvola. Paino oli jälleen noussut n. 450 g/viikko. Nyt painoa tullut koko raskauden aikana lisää n. 5 kg. Se ei ole ollenkaan hyvä kun lähtöpainoa aivan liikaa (BMI 34 raskauden alussa). Minun piti mietiskellä itsekseni että missä nyt mennään taas pöpelikköön. Herkkuja on tullut syötyä ihan liikaa. Aina olen ollut mieliala syöjä. Ja nythän mielialat ovat vaihdelleet ja paljon. Sitten minä ihan oudosti yritän huijata itseäni. Syön liikaa, syön herkkuja ja kuvittelen että paino ei nouse! :headwall: Haloo, totta kai se nousee! Viime viikon jälkeen asiat ovat nyt edes hieman muuttuneet. Tää pääsiäinen tietysti sotkee asioita mutta arkena alkaa taas arkiset kuviot. Katsotaan mitä saan aikaiseksi. Hankalaa vain kun liikkumaan ei kunnolla pääse kun supparit vaivaavat. Kohtuuden rajoissa on yritettävä liikkua ja voinnin mukaan.

Mulla maha on alkanut näkymään vaikka mahaa oli ennestäänkin. Nyt maha tulee jotenkin ulospäin enemmän. Näyttää ns. poikamahalle vaikka tyttö pitäisi olla.

Sokerirasitus mulla on noin kuukauden päästä. Luulen kyllä että arvot ovat ok. Ainakaan aikaisemmissa raskauksissa ei ole ollut ongelmia sen suhteen.

Nyt vain tsemppi päälle ja kilot kuriin!
 
Heipps kaikki!

Ihanaa löytää tällainen keskustelu.

Itse olen vasta vauvakuumeen parissa kiereskelevä ylipainoinen, mutta nyt kun olemme tosissamme alkaneet puhua perheen lisäyksestä, olen alkanut huolestua painostani.
BMI minulla noin 40 eli painoa on reilusti, enkä ole vielä koskaan ollut raskaana.

Ajattelin kysyä oletteko käynyt esim. lääkärissä tai perhesuunnitteluneuvolassa juttelemassa ennen kuin olette alkaneet yrittämään vauvaa?

Olen yrittänyt etsiä internetistä tietoa ylipainon mukanaan tuomista riskeistä, mutta toistaiseksi kunnon faktoja on ollut hankalaa löytää.
Olen löytänyt lähinnä luetteloita riskeistä mutta kuinka suuria nämä riskit ovat? En haluaisi turhaan stressata/pelätä liikaa...
Kuinka paljon suurempi esim. raskausdiapeeteksen riski on ylipainoisilla kuin normaalipainoisilla?

Pelkään kamalasti, että jokin menee suuren ylipainoni vuoksi vikaan tai etten edes tule raskaaksi kun alamme yrittämään... :'(

Olen harkinnut ajanvaraamista lääkärille keskustellakseni asiasta, mutta opiskelijaterveydenhuollon lääkäri, jonka piiriin vielä hetken kuulun, on aina ollut todella ilkeä ylipainoni suhteen jo esim. ehkäisyä hakeessa.
Niinpä en kovasti haluaisi häntä tavata...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.01.2007 klo 14:01 äiti3 kirjoitti:
täällä yksi sellainen, kolmatta odotan ja bmi 36 :ashamed:
juteltaisiko täällä? jos ruokaan, painonnousuun ym liittyvää tulee mieleen
:wave:
Mulla kanssa bmi samoilla paikkeilla, ja viikot ihan alussa, neuvola vasta parin viikon päästä... :ashamed:

Nyt päätin, että siihen mennessä painoa tippuu laihduttamatta jonkin verran, lisään reilusti siis liikuntaa. Ja sen verran ennen ekaa neuvolaa aion saada painoa pois, että se on vähemmän kuin kolmisen vuotta sitten kun aloin esikkoa odottamaan, ei sitten päästä sanomaan et ois paino noussu. Tosin olen nyt samoissa kuin silloin kun esikkoa aloin odottaa, et ei kovasti ole noussut vähään aikaan.

Jospa nyt kävisi samoin kun esikon kanssa: Synnytyslaitokselle jäi -15kg, paino ei raskausaikana siis järjettömästi noussut. Mulle edellinen neuvolan täti sanoi hienosti, että raskausaikana ei saa laihduttaa, mutta siinä on kuitenkin tilaisuus hoikistua helposti. ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.04.2007 klo 13:26 Hanna kirjoitti:
Olen yrittänyt etsiä internetistä tietoa ylipainon mukanaan tuomista riskeistä, mutta toistaiseksi kunnon faktoja on ollut hankalaa löytää.
Olen löytänyt lähinnä luetteloita riskeistä mutta kuinka suuria nämä riskit ovat? En haluaisi turhaan stressata/pelätä liikaa...
Kuinka paljon suurempi esim. raskausdiapeeteksen riski on ylipainoisilla kuin normaalipainoisilla?
Minulle TK lääkäri sanoi (olin ihan eri asian kanssa liikkeellä) että ylipainoinen EI VOI tulla raskaaksi. :kieh: Meinasin sitten mennä "hädissäni" vastaanotolle ison mahani kanssa ja ihmetellä mikä on. :D Jäi sitten kuitenkin tekemättä. :D

Onhan se totta, että ylipainoisella on suuremmat riskit kuin hoikemmilla, mutta mulla (mikä ei tarkoita että näin olisi kaikilla) oli koko raskausajan sokerit normaalit vaikka mun suvussa on kakkos tyypin diapetesta, valkuaista oli vasta lasketun ajan jälkeen hiukan, verenpaine ei noussut ja kärsin loppuun saakka liian matalasta verenpaineesta. Oma terkkari nopeasti oppi mun normaalit arvot, mutta jos oli sijainen, niin verenpainettakin mitattiin moneen kertaan kun "ei se voi pitää paikkansa" :kieh: Yhdelle sanoinkin, kun meni hermot, että vaikka olenkin paksu, niin paineet matalalla, mä en sille mitään voi. :D Ja sanoin senkin sitten loppuajasta ihmettelijöille, että olen oikein odottanut ja toivonut että verenpaine nousisi, jos vaikka huimaaminen loppuisi... :kieh:
 
kilokalori
Hannalle

Mulla bmi 37 ja kolmatta kertaa asialla. Edellisissä raskauksissa myös painoa tosi reilusti. Kaikki kolme raskautta alkanut 1-3kk ehkäisyn jättämisestä :)
Nyt olen viikolla 22 ja painoa on tullut lisää kilo. Paineet, sokerit ollut aina hyvät joka raskaudessa. ja synnytksetkin sujuneet hyvin.
Ehkä ylipaino jotain riskejä lisää mutta minun kohdallani kaikki ainakin sujunut ihan mallikkaasti, no problems.
En minä painon takia jättäisi vauvaa tekemättä.

Tunnen 130kiloisena raskautuneen joka pysyi terveenä ja synnytti ihan ilman ongelmia.
 
Mulla oli raskauden alussa BMI 36.68 ja nyt rv 19+ se on 33.91. Eli nyt on lähtenyt tasan 8kg :D

Paino on lähtenyt tasaisesti neuvolanhoitajan toiveen mukaisesti jättämällä sokeri kokonaan pois ja katsomalla rasvoja joita suuhunsa laittaa. Vaalea leipä kannattaa jättää kokonaan pois. Syön monta kertaa päivässä, mutta pieniä määriä kerralla.

Tavoitteena on että painan synnytyshetkellä saman kuin alkpupainoni, joten hirmuisesti ei painon tarvitse enää laskea, sitten vaan pitää pitää se niin ettei nouse kovin ennen viikkoja 30>, sillä ihan lopussa ne isoimmat kilot tulee kun sikiö kerää rasvaa ympärilleen.

Tsemppiä kaikille muillekin jotka painivat asian kanssa! <br><br>
 
Täällä on myös yksi odottaja, jonka bmi oli raskauden alussa 35 ja nyt 32 ja raskausviikkoja on 34+1. Muutenkin raskaus on mennyt todella hyvin, kaikki arvot ovat olleet koko ajan hyviä. Ei siis missään nimessä kannata jättää lasten hankkimista ainakaan ylipainon vuoksi... =)
 
HEI!

Mulla kans painoa reilusti...kaksi raskautta takana ja hyvin menneet ja nyt sitten kolmas raskaus.Täytyy yrittää olla herkuttelematta...mutta en ymmärrä miten olette saaneet painoa laskemaan?

oletteko laihduttaneet vai miten?
 
kateellinen
Ei voi kuin nostaa hattua teille, jotka ootte saaneet jätettyä herkut pois! Itse en todellakaan ole saanut jätettyä, vaikka painoa oli raskauden alussa reilusti yli (BMI 32?) niin nyt rv 24 on tullut 5,5kg painoa lisää!!! :ashamed:
Mikä sai tarttumaan muutokseen? Ajattelin vain, että itse olen ainakin ollut jo pitkään ennen raskauttakin ylipainoinen, enkä silloinkaan ole saanut ätettyä herkkuja pois kuin ehkä viikoksi pariksi. Kuinka teillä nyt on noin kova itsekuri?
Hämmästelen vaan, sillä tässä toisessa raskaudessani nuo herkut ovat maistuneet jotenkin ennätyksellisen hyvälle...Onneksi sokerit kunnossa ja verenpaine myös. Ahdistaa vaan ajatuskin siitä, että neuvolassa tänään satanaen paukkui...
 
Ihana lueskella täältä onnistuneistakin kokemuksista, kun tuota painoa on itsellä niin reilusti. Tosiaan siis BMI noin 40 ja painoa siis 124 kiloa.

Kaippa sitä alkaa vaistomaisesti murehtimaan, kun alkaa lasten yrittäminen olla ajankohtaista.
Vielä kun ensi kerta olisi sitten kyseessä niin jänskittää ihan kamalasti josko jotain menee pieleen tai ei edes onnistuisi saamaan raskautta alulle.

Tähän asti olen aina ollut sinut painoni kanssa, mutta en ole sinisilmäisenä osannut ajatella, että siitä voisi olla haittaa perhettä perustaessa.
Olen itselleni hirmu vihainen kun olen päästänyt itseni viimeisen vuoden aikana lihomaan niin kovasti... :headwall:

Mutta ehkäpä se tästä.
 
hei kaikki :)

mulla taitaa olla painoindeksi eniten, raskauden alussa oli 44. :ashamed:

nyt mennään viikolla 21, ja paino on suunnilleen tuon saman mitä alussa kun ihan aluksi se tippui muutaman kilon.
mutta kyllä täällä vauvamasu näkyy, kuvankin otin :D
rakenneultrassa kävin viimeviikolla, ja ensiviikolla uusintakäynti kun ei näkynyt sydänkammioita pienellä. toivottavasti kaikki kuitenkin hyvin, vähän jännittää.

tänne voisi vaikka rekisteröityä, kiva olisi kuulumisia vaihtaa enempikin.
 
balik harmailee
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2007 klo 11:52 ma78 kirjoitti:
oletteko laihduttaneet vai miten?
Kuten kirjoitin niin ei tässä erityisesti olla laihdutettu vaan jätetty sokeri pois kokonaan ja katsottu ehkä enemmän mitä syö ja milloin. Nykyään syön monta kertaa päivässä pieniä annoksia kerrallaan kun ennen söin 2 kertaa niin että napa melkein halkesi. Paljon hedelmiä ja kasviksia!

Liikuntaa en ole harrastanut lähes ollenkaan... pari kertaa uimassa käynyt.
 
Chi
Pelottaa kauheasti että mitä jos minulla onkin raskausdiabetes. :'( Testeihin en uskalla mennä, koska kammoan oksentamista, yökkäämistä & pahaa oloa todella paljon...olen nyt viime päivät koittanut noudattaa vähäsokerista ruokavaliota, mutta riittääköhän tuo..? :\| Olen syönyt mm. puuroa, salaattia ja juonut sokeritonta mehua. Suklaan syönnin jätin lähes kokonaan, salmiakkia en ole ostanut yli viikkoon. Painoindeksi on lähes 37..! :'(
 
heippa taas,

kun sanotte, että kun lupa on annettu....
Tarkoitatteko ehkäisyn jättämisestä vai oletteko siis käynyt lääkärillä kyselemässä vai mitä?

Anteeksi...varmaan tyhmä kysymys, mutta vähän uutta tämä kaikki.

Ja Chi, toivottavasti kaikki menee hyvin, sinulla ja kaikilla muillakin odottavilla.
 

Yhteistyössä