Odottajat, joiden BMI yli30 jo alussa

  • Viestiketjun aloittaja äiti3
  • Ensimmäinen viesti
Tähtitaivas harmaana
Mä olen kuullut, et sokerirasitus tehdään kaikille kellä on YHTÄÄN ylipainoa. Ainakin mun yhdelle kaverille tehtiin rasitus, vaikka ei ole sukurasitetta tms. ja painoa pari kiloa enemmän kuin pituutta. Se juotava litku tosiaan maistuu karsealta, mut hyvähän se on kun ne tutkii et onko kaikki kunnossa :)
 
Heipsan!

Täällä myös yksi bmi 31, eli ylipainoa on ihan mukavasti :\| . Mulla on nyt kolmas raskaus menossa. Ensimmäisestä olin kyllä reilusti alle tuon "ylipainon rajan", mutta mulle tehtiin sokerirasitus kun alkoi olemaan sokerit plussalla jossain puolessa välissä raskautta. Mulla todettiiin jo silloin raskauden aikainen diabetes, mutta mentiin ruokavaliolla loppuun asti. Toisesta sokerirasitus tehtiin melkeinpä heti, ruokavalio kehiin mukaan ja puolessa välissä raskautta diagnoosina diabetes ja insuliini hoitona. Nyt sitten on viikkoja 17 ja ilman sokerirasituksia menin sokeripolille ja insuliini heti kehiin... :( Eihän siinä mitään, mutta onhan tämä sellaista kellon tarkkaa hommaa nyt, ei mitään ihanaa ja auvoisaa odotusta... :) Mutta olihan tuo ensimmäinen liki 4.5kg pojanjötikkä ja tyttö jäi sitten melkein kilon pienemmäksi, eli olihan sillä insuliinilla apunsa.

Ihana lukea jo toisten vauvauutisia, kun itse on vielä tässä vaiheessa että aikaa on paljon jäljellä ja odottavan aika on pitkä... =)
 
maalismammalle
onnea maalisxxl mutta kannatta vähän miettiä miten kirjoittaa toisten lapsista. vielä se sinunkin poikas on kuule vielä meluava kakara ;)
hyvähän se on esikoisen saaneena olla noin queen. ne yksityishuoneet on tarkoitettu just kyllä perheellisille, ei sulle jolla vasta se eka muksu. toiset ehkä tarvii rauhaa ja lepoa todellakin ennen kotiin pääsyä, siellä vähän erilainen härdelli kun sulla.
 
Kyllä ainakin Helsingissä ne yksityishuoneet on tarkoitettu etupäässä ensisynnyttäjille, jotta heillä on rauha opiskella uudet asiat.
meillä oli esikoisen kanssa oma huone, mutta nyt ilmeisesti joudun kuuntelemaan toisten kakaroita (jep minäkin) sen 3 päivää.
Oli sitten uusi tai vanha synnyttäjä niin kyllä se lepo on tarpeelista meille kaikille!

Yksityishuoneita on jokaisen mahdollista saada jos vain on vapaana, nopeimmat voittaa!
 
ei käytävälle
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.03.2007 klo 21:16 maalismammalle kirjoitti:
onnea maalisxxl mutta kannatta vähän miettiä miten kirjoittaa toisten lapsista. vielä se sinunkin poikas on kuule vielä meluava kakara ;)
hyvähän se on esikoisen saaneena olla noin queen. ne yksityishuoneet on tarkoitettu just kyllä perheellisille, ei sulle jolla vasta se eka muksu. toiset ehkä tarvii rauhaa ja lepoa todellakin ennen kotiin pääsyä, siellä vähän erilainen härdelli kun sulla.
Sinäkö oikeasti olet sitä mieltä, että aivan vastasyntyneen kanssa on kiva makailla käytävällä, kun osastolla vierailevat lapset kiitää ohi miljoonaa metelöiden samalla? En usko millään, että maalismamma olisi tarkoittanut jotenkin henkilökohtaisesti loukata jo isompien ja ääntä pitävien lasten vanhempia. Eiköhän kyseessä ollut vaan huoli omasta pienestä.

Muutenkin viestisi oli jotenkin ilkeän sävyinen. Ihmettelen miksi?
 
millä ilveellä te saatte pidettyy painon kurissa!? mulla oli ekassa raskaudessa alku BMI 38 ja silti vaikken kummosesti syöny niin silti tuli aimot 15kg. Olin seisomatyössä rv. 30 saakka joten "ylimääräinen" liikunta ei tullu oikeen kyseeseen.

nyt vaa täs tokassa raskaudessa alkaa jo kauhukuvat mielessä olemaan et jos tänkin jo valmiiksi massiivisen elopainon päälle tulee se 15kg lisää.. nii :'(
 
Meilläpäin ei ei ole sairaalassa "yksityishuoneita" vaan just perhehuoneita. Tarkoitettu joilla jo enemmän lapsia.
Yksityishuoneet synnytysosastolla on sitten odottajille, ettei joudu synnyttäneiden kanssa samaan huoneeseen.
 
Mulla on aikalailla tasan sen 30.
ne tuijottaa ihan turhaan siihan painoon, kattois ennemmi ihan sitä ulkomuotoo.
hyvä esim:yks mun kaveri on harrastanut ikänsä painonnostoa ja on suurinpiirtein yhtä vahva kuin miehet(jos ei joissain tapauksissa rutosti vahvempikin..)niin sen rasva% on äärimmäisen pieni mutta painoa oo koska tunnetusti lihashan painaa enenmpi kuin läski, niin sille neuvolan huuhkaja änkytti et se on ylipainoinen.


Psssskat!!!
 
Chi
Eilen neuvolassa pääsin vetämään herneet taas nenään; tarkistivat hemoglobiinin, pissanäytteen sekä verenpaineen ("täähän on lähes sama kuin raskauden alussa, tosi hyvä!") eikä mitään löytynyt. No, koska ylipainoa on kuitenkin, niin eihän sitä voi tietenkään olettaa että kaikki olisi hyvin *sarkastinen* :kieh: , vaan piti tunkea mulle lähete sokeritestiin!! Prkle!!!
Vuosi sitten otettu nuo sokeriarvot ja kunnossa olivat, neuvolassa tietävät myös fobiastani joka estää sokeriarvojen mittaamisen tehokkaasti (sanotaanko näin että liittyy siihen pahaan oloon, joka tulee kys. testissä)... silti vaan tyrkyttämällä tyrkytettiin, vaikka lähisuvussa ei diabetestä ole enkä ole raskauden aikana syönyt kauheasti makeaa :( . Anteeksi valitus, jotenkin vaan ottaa niin päähän..! Ihankuin minusta koitettaisiin tehdä automaattisesti sairasta sillä verukkeella, että olen ylipainoinen ja sitten kun testeissä ei näy mitään, keksitään niitäkin lisää- vai onko normaalikäytäntö joutua viikolla 21 sokerirasitustestiin??
 
Chi
Niin ja vielä tuosta painosta...2 kiloa oli tullut painoa lisää ja viime punnituksesta on reippaasti yli kuukausi. Harjoittelija neuvolassa totesi, että eihän tuo ole edes paha juttu, vauvan kasvuspurtti alkaa näihin aikoihin. Itse neuvolantäti oli taas kulmat kurtussa käyrätaulukon kanssa ja sanoi hiljaa "niin...". :eek: Aha? Eikö se nyt ole normaalia, että kun kohtu+istukka+vauva kasvavat, niin painoa tulee automaattisesti lisää??
 
Mansku harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.03.2007 klo 15:34 mamma kirjoitti:
Mikä on se BMI raja minkä yli meneville tehdään sokerirasitustesti?
BMI 25 on se raja, jolloin pitää mennä sokerirasitukseen, näin mulle sanottiin neuvolassa ja olen sen tiennyt jo ennen sitäkin :)

Eli lieväkin ylipaino riittää, että siihen joutuu.
 
Oikeasti tuntuu hassulta tuo BMI:iin tuijottaminen. Muutenkin liikaa luokitellaan ihminen tuon lukeman mukaan. Itselleni on määritelty normipainoksi se 80kg ja BMI olisi tuolloin vielä reilusti ylipainon puolella.. Tuppaa vain ruumiinrakenne olemaan sellainen, että BMI:n mukaan "normipaino" on liian vähän.. Ilmeisesti minä ainakin olen "tuomittu" juoksemaan painon vuoksi aina mahdollisten odotusten aikana sokeriseurannassa ilman, että olisi edes sukurasitetta.
 
bmi37
näinhän se on, ihan vaan tuijotetaan sitä bmi. itse olen kolmatta kertaa raskaana ja 2 kertaa mennyt aivan ongelmitta vaikka lähtöpaino lähes sata! mutta eihän se tietenkään voi olla mahollista että on kovasti ylipainoinen ja TERVE! ei ainakaan meidän terkan mielestä, vaikuttaa jotenkin ihan pettyneeltä kun ei missään arvoissa mitään häikkää! \|O
sokerit aina ollut hyvät, niin silti joka käynnillä ottaa sormesta sokeriarvonkin!!
 
Mutku
Eikö ole kuitenkin hyvä, että ne tutkii, koska riskit on suuremmat. En pidä sitä pahana, kun kaikki kuitenkin hoituu neuvolakäynneillä. Vauvan parasta siinä kuitenkin ajatellaan. Tietysti paljon riippuu terkkarin asenteesta.
 
Täällä kans yks. BMI on varmaan jotain 37. Kerkesin laihduttaa tuossa viime syksyn aikana reilun 10 kg ja sen ansiosta varmaan nyt vihdoin ja viimein tärppäs, kun yritystä on takana sellaiset reilut kaksi vuotta, mutta ihan luomuna sai alkunsa, vaikka lapsettomuushoitoihin oltais pian menty.

Viikkoja on 6, että odotettavaa ja jännitettävää vielä on, ensimmäinen neuvolakäyntikin on vasta viikon päästä. Aika pelonsekaisin tuntein on tämä alku mennyt. Pahoinvointia ja väsymystä on ollut...

Sitä ensimmäistä ultraa odotan, vaikka ajankohdasta ei vielä tietoa olekaan, tuntuu vieläkin niin uskomattomalta tämä asia...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.03.2007 klo 13:20 Mutku kirjoitti:
Eikö ole kuitenkin hyvä, että ne tutkii, koska riskit on suuremmat. En pidä sitä pahana, kun kaikki kuitenkin hoituu neuvolakäynneillä. Vauvan parasta siinä kuitenkin ajatellaan. Tietysti paljon riippuu terkkarin asenteesta.
Tietenkin on hyvä, että tutkitaan. Itsestä vain alkaa tuntua siltä, että menee nuo vähän yli..
 
Chi
Niin, onhan se toisaalta hyvä että tutkivat, mutta toisaalta taas olo tuntuu melko friikiltä aina neuvolareissun jälkeen; hyvät veriarvot ja muut kun saavat aikaan aina sellaisen ihmettelyreaktion, jollaista ei varmasti monikaan normaalipainoinen kohtaa. :/ Ihankuin synnyttäjien historiassa ei tunnettaisi yhtään ylipainoista, jolla olisi raskaus mennyt paremmin kuin hyvin...*tuhahtaa* Neuvolantäti vaikutti lähes pettyneeltä, kun kerroin hänelle oman äitini vaikeista raskauksista (3 kpl) ja sitten hehkutin omaa oloani (en ole kärsinyt pahoinvoinnista tms.) :D .
 
Vieläköhän tänne sopisi mukaan?

Olen 31 vuotias, bmi 34 ja tänä aamuna plussan testiin saanut ensimmäistä lasta odottava. Yritystä takana noin 9 kk ja taustaillut olen näilläkin palstoilla jonkun verran. Tätä ketjua seurasin jo vähän aikaa, kun olin aika varma (oireet!) plussasta ja vaikka kotitestin (joku apteekin halpis) viiva oli vähän haaleampi kuin kontrolliviiva, oli se kuitenkin ihan selvä viiva ja menkatkin myöhässä jo viikon. Uskallan siis arvella olevani raskaana, viikkoja olisi nyt 5+1.

Minua erityisesti kiinnostaisi miten te muut syötte? Siis ettei paino nouse.. Herkut on kai ainakin jätettävä (mulla suolainen ja rasvainen ongelmia, karkit vain vähän..), mutta olisiko jotain erityistä. Ekasta neuvolasta ei vielä havaintoa ja jos ei aivan heti kohta pääse, voisi tässä jo itsekin vähän yrittää jotain painoasialle tehdä ennen sitä..

Monilla ketjuilla on muuten tehty sellainen lista osallistujista, mutta tässä ei tainnut vielä olla? Vai onko multa vaan menny ohi?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2007 klo 09:22 chrissy kirjoitti:
toi sokerirasitus oli yks kamalimmista kokemuksista ikinä!!!

mä niin uhkasin sillo et laihdutan itteni nii ettei tarttis mennä.. :whistle:


aika hiljasta :whistle: :whistle: :D
Mitä siellä sokerirasituksessa tarkkaan ottaen tehdään ja mikä siinä on hirveintä? Mulla olis aika sokerirasitukseen 20.4, pelkään että pyörryn tai jotain, kun ei saa syödä eikä juoda mitään klo 19 jälkeen illalla, eikä aamulla ennen sitä rasitustestiä, ei edes vettä :eek: sitte niitä verikokeita otetaan kolme siinä 2 tunnin aikana :( Itse verikoe ei pelota, mutta se että se otetaan , kun mitään ei ole syönyt ja juonut pitkään aikaan.

Siis otetaanko se verikoe käsivarresta vai sormen päästä...miten?

Onko siihen edes ylipäätään pakko mennä....v.ituttaa :/
 

Yhteistyössä