Odottajat, joiden BMI yli30 jo alussa

• Viestiketjun aloittaja äiti3
  • Ensimmäinen viesti
Täälläkin yksi odottaja, jolla BMI just-just yli sen 30 tämän raskauden alussa. Nyt viikkoja kasassa 22+4 ja tänäänon neuvola. Viime käyntiin mennessä oli tullut lisää ajaat 4kiloa. Nyt kyllä pelkään, etä vaaka humpsahtaa reilu monta kiloa ylöspäin, kun makeeta on tehnyt nieli ja sitä olen sitten syönyt :ashamed: Ja kaiken lisäksi turvotus alkaa hiipiä kuvioon.......

Joku kysyi rakenneultrasta. Itse kävin rn 19+1 ja näkyvyys oli todella hyvä =) Ensi viikolla olen menossa 4d ultraan, katsotaan, mitä siellä näkyy..........

Onko kenelläkään muulla alituinen finni- tai jopa paiseongelma reisien ja nivusten seutuvilla sen vuoksi, että on tätä laardia sielläkin enemmän kuin normaalipainoisilla? Itse kärvistelen nyt sitten paiseiden kanssa ja tarjoan ilmakylpyjä nivusille.. Inha vaiva, vaikka ohi meneekin suht nopeasti. Mietin vain, että onko sitä herkempi nyt odotusaikana näille vaivoille...

Kai niitä finnejä ja muita tulee helpommin, kun hormonit oikein hyrrää. Itsellä ei oo sitä ongelmaa ainakaan vielä, rv 19+3 vaikka laardia löytyyyyyyyy... sulla Pietu ei kyllä kuvasta päätellen ihan nyt hirveesti ylimääräistä näytä olevan...
Mulla tulee välillä epäluulonen olo koko raskautta kohtaan, kun vatsa on muutenkin niin iso, ettei siitä mitään huomaa, vaikka miehen mielestä vatsani muoto on kyllä muuttunut. Ja sit kun ei tunne potkuja. Jotain möngerrystä välillä tuntuu, varsinkin töissä, kun joutuu istuskelemaan pitkiäkin aikoja, mutta en sitten oo niistäkään varma, onko se vauva vai jotain muuta....

neljäskuukausi
Mistä ostatte äitiysvaatteita? Vai ostatteko vaan tavallistakin suurempia kokoja? Ainakin jostain postimyynneistä saa kokoja ihan johonki 58 saakka!
itselläni alkaisi olla kohta ajankohtaista. Tuntuu vaan että kaikki isot housut on sitten liian pitkiä tälläiselle 164 pitkälle pullerolle :/

Olen itsekin miettinyt tuota äitiysvaateongelmaa. Jos ostaa vaan normaalit housut, mutta isommat, niin ainakaan mulla ne ei oikein pysy päällä, vaan laskee koko ajan ja roikkuu ja tuntuu sit epämukavilta ja sitten on monesti esim. reisistä liian isot. Yhden kotimaisen nettifirman löysin, jossa oli äitiysfarkkuja, ihan perusmallia, kokoon 56 asti. Mutta hinta oli 96 euroa :eek: Edullisemmin saan, jos vaikka päädyn tilaamaan usasta, sieltä olen vähän katsellut ja valinnanvaraa on.

neljäskuukausi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.02.2007 klo 13:05 Äsvee kirjoitti:
Olen itsekin miettinyt tuota äitiysvaateongelmaa. Jos ostaa vaan normaalit housut, mutta isommat, niin ainakaan mulla ne ei oikein pysy päällä, vaan laskee koko ajan ja roikkuu ja tuntuu sit epämukavilta ja sitten on monesti esim. reisistä liian isot. Yhden kotimaisen nettifirman löysin, jossa oli äitiysfarkkuja, ihan perusmallia, kokoon 56 asti. Mutta hinta oli 96 euroa :eek: Edullisemmin saan, jos vaikka päädyn tilaamaan usasta, sieltä olen vähän katsellut ja valinnanvaraa on.
No on farkuilla hintaa kun ajattelee niiden käyttöikääkin :eek:
Mistä usasta mienasit tilata? jos tilaat ni kerro sit kokemuksia :)

Jos tilaan, niin tilaan täältä: http://www.motherhood.com/plushome.asp?mastercategory_Id=7&Plus=true
Tuleehan siihenkin hintaa, kun lisätään verot, mutta olis kiva, kun yhdet kunnon housut olis... tai kahdet =) ja jos ne hyvänä pysyy, niin jaan ilon myöhemmin ja myyn ne huuto.netissä. Olen joskus tilannut vaatteita www.torrid.comilta ja kaikki sujui ihan hyvin ;) Mieluummin sitä Suomesta ostais, mutta kun ei löydy :/

Äsveellä oli ongelmana kun masu ei meinaa näkyä?

Älä välitä, mulla alkoi näkymään vasta tossa rv30. Siis niin, että sen itse oikeasti huomasi. Tänään alkoi rv38 eikä vaatteiden läpi voi vieras olla mitenkään vieläkään varma, että oonko raskaana vai vaan lihonut :LOL:

Sitten kun laittaa ohuemman t-paidan, niin johan massu näkyy oikein kunnolla. :D

Ja liikkeistä... Itse tunsin vatsan päälle liikkeet joskus 22 viikon tienoilla. Mies tunsi ne tossa rv25 kohdalla, joten eiköhän se sunkin asukki kohta potki niin että maha heiluu, niinku täällä :kieh:

Mulla ei onneks ole tota vaate asiaa tarvinnut pohtia ollenkaan. Kun ei oo meinaan "ala"maha kasvanut ollenkaan.. Eli kaikki vauvamaha on navan yläpuolella. Samat housut menee, jotka ostin ihan alkuraskaudesta... Sillon ne oli muuten tiukat :whistle:

Mulla on alkanu tässä vaivaamaan tuo rintaliivi asia.. Oon kyllä katsellut liikkeitä, joista saisin mutta kun en tiedä minkä kokoiset ostaisin? :ashamed: Mahtaako nää mun Fkupin tissit nyt kasvaa sen kaks kuppia, vai pysyvätkö samoissa kupeissaan??? Tiedän, että pitäis ostaa jo jotku, ettei tarvi sitten heti lähteä hakemaan, mutta ei viitsis maksaa 50 liiveistä, jotka sit onki isot tai pienet...

Niin ja sit noi imetys paidat???? ONKO KUKAAN NÄHNYT SELLAISTA ISOA KOKOA?!?!?!? Se sellanen, joka on avoin rintojen kohdalta...
:attn:

Terve!
Mulla BM 43 ennen raskautta. Nyt on viikkoja 13+5 ja painoa tullut 0,5 kg lisää. Oon 163 cm pitkä, joten vaatteiden kanssa on / on tulossa ongelmia.
Lindexiltä katselin äitiysvaatteita ja muutamat housut oli hyvät. Paidat oli vähän liian hippimäisiä mun makuun. Hennesillä oli sellasia imetyspaitoja ainakin mulle sopivia. Oon vaan siitä hassu lihava nainen, että tykkään pitää istuvia (voi olla jonkun mielestä piukkoja) paitoja, joten voi olla ettei kaikki ihastu niihin hennesin paitoihin.
Ihanaa löytää tällanen ketju, missä ihmiset ei valita kun paino nousee niin paljon, että se alkaa jo kutosella, eikä vitosella!

iso78
Kuinka pian olette kertoneet raskaudesta?
ja oletteo saaneet piiloteltua raskautta paremmin kun on tätä masua muutenkin? :)
Itse ajattelin että en kertoisi kenellekään ennen kuin puolivälissä.

Minusta ei näy kyllä ulospäin yhtään ja olen rv20. Ainoastaan mieheni mielestä vatsani on eri mallinen, se on jotenkin noussut ylös :x
Oletteko ajatelleet hankkia sellaista tukivyötä? Itse hankkisin, mutta kun en oikein tiedä, miten se asettuu ISON vatsan kanssa :whistle: Siis muusta syystä ison, kuin vauvan takia :eek:

isovakio
mulla oli toisessa raskaudessa aivan hirveitä iskias kipuja ja lääkäri käski kokeilla tukivyötä. no eipä terveyskeskuksen tarvikevarastosta löytyny niin isoa joka ois tukenu muutenkin tukevakokosta ja isoa vauvamahaa :D

Mä tulen kanssa mukaan. :wave: BMI on neljänkympin päälle, eli leveyttä on yhtä paljon kuin pituutta! Eka neuvolakäynti takana, viikkoja 10+5. Neuvolassa oli vastassa aivan hurmaava terkkari, ruokavaliosta ja liikunnasta kyllä keskusteltiin, niinkuin pitääkin, mutten saanut mitään saarnaa. Meinas mennä ihan kätkätyksen puolelle, kun vertailtiin kokemuksia.

Niin ja tosiaan kolmas meille tulossa syksyllä, jos kaikki menee hyvin.

Mitä pitemmälle tää raskaus menee, sitä enemmän alkaa noi pelot painaa päällekin. :ashamed: Alussa pelkäsin ihan kauheasti keskenmenoa, kun vauvaa oli kuitenkin yritetty melkein kaksi vuotta ja hoidoissakin käyty.. Vaikka vaavi sitten luomusti alkoikin :D

Nyt on sitten alkanut ei nyt pelottaa, mutta mietityttää toi synnytys. Rv38 meinaan kun jo on menossa.. Eniten mietityttää se miten sitä jaksaa. Mut kauheasti pelottaa, että ei jaksakaan ja sen vuoksi vauvalle tapahtuu jotain.. Yritän tietysti pitää tsemppiä päällä ja luotan kyllä, että synnärillä sitten tietävät mitä tehdä, mutta pieni pelko kuitenkin on..

Kaikkein suurin pelko on sitten tuo kätkytkuolema... Kun jossain oli siitä juttua, että lihavien naisten lapsilla on suurentunut kätkytkuolemien mahdollisuus... Mutta mistään en sitten löytänyt mitään lukuja, tai kunnollista faktaa asiasta.. :ashamed: :snotty:

Ja nämä ajatukset iskee tietysti aina silloin kun sitä itsekseen valvoo öisin :headwall: Muuten kun oon kuitenkin iloinen vauvasta ja meillä kun on oikeasti mennyt kaikki ihmeen hyvin. Sitä neuvolassakin ovat kiitelleet moneen kertaan, viimeksi tänään. Vaikka painoa olikin tullut viikossa 300g, niin edelleen oon reilun -5kg lähtöpainoista..

Toivottavasti muilla ei niin kauheasti nuo ajatukset vaivaa. Ja että kaikki menee yhtä hyvin ku meillä tähän asti :flower:

Heissulivei!

Mulla on muutamat läheisimmät ihmiset jo sanoneet masuni muuttaneen muotoaan, rv nyt 22+5. Itse kun peilaa niin mitään ei huomaa ellei nosta nuita ihroja pois tieltä, silloin erottuu masun muoto selvästi. Mutta minusta on kiva kun saa pitää asian salassa pidenpään.

Eilen kävin rakenneultrassa. Kaikki tärkeät kohdat ja mitat lääkäri sai helposti katsottua. Ainoastaan aortan kaarta ei nähnyt vaavin asennon vuoksi. Lääkärikin nauroi että on vilkas vauva!

Se jäi vaivaamaan että kun mulla on ollut aamupalan jälkeinen verensokeri koholla jo alkuraskaudessa, niin lääkäri meinas että taitaa olla tyypin 2 diabetes. Kun raskausdiabetes alkaa yleensä vasta rv 24->
Ei kuulosta hyvältä.

Vyvyan

Heippa taas! Maalisxxlmamma76: Kyl kaikki hyvin menee kun synnytyksen aika koittaa. Itse sain pojan 9kk sitten ja mulla oli samoja pelkojakun sulla silloin. Mun synnytys kesti 9.5tuntia. siitä ponnistin melkein 2 tuntia. Kunto meinas loppua mut sit sain jostain kauheen kiukun puuskan ja ponnistin ja ponnistin. Sit tuli poika ja olo oli kun en olis ollenkaan väsy. Siel sairaalassa en ehtinyt edes ajattelemaan et lapselle vois käydä kuinkaan kun kivut olivat niin kovia et ajattelin vaan et kohta tää on ohi.

Nyt odotan jo toista ja viikkoja on 22+0.
Rakenneultrassa kaikki oli hyvin ja kuvakin oli hyvä. Tähän mennessä on kiloja tullut 3,5kg. Kumpa turvotus helpottuis niin vois nauttia paremmin tästä raskaudesta.

Minäkin tulen tähän pinoon.

Neljäs raskaus, toivottavasti kolmas vauva (keskenmeno rv14). Rv 12 vasta nyt meneillään. Painoindeksiksi merkittiin ekan käynnin jälkeen 38.8 :\| Raskaus alkoi ehkäisystä huolimatta, en olisi näin isoilla ylipainoilla halunnut/uskaltanut tätä, mutta näin kuitenkin kävi ;) joten näillä kiloilla mennään. Aikaisemmissa raskauksissani olen ollut paljon kevyempi. Tuon viimeisimmän kohdalla synnärille mennessä painoin kyllä jo 97kg.

Aloitin painonpudotuksen viime vuoden puolella. Lähtöpaino oli 115kg, ennen tietoa raskaudesta ehdin pudottaa painoani 6-7kg. Nyt painoni on 104kg, eli se on edelleen laskusuuntainen. Th:n mielestä painon pitäisi nousta kuitenkin edes vähän, lääkäri oli taas sitä mieltä että jos minulla ei ole nälkä niin lapsikin pärjää hyvin. Mulle on tehty aikaisemmissa raskauksissa sokerirasitukset, ne oli puhtaat. Verenpaineen kanssa ei ole ollut ongelmia. Ja lapset on olleet keskikokoisia, kumpainenkin täysiaikaisena 3½kg.

Mua kyllä mietityttää, koska painoa on kuitenkin näin paljon :/ Ruoka ei oikein maistu, ja koitan välttää kaikkea turhaa muutenkin. Syödä siis terveellisesti :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.02.2007 klo 12:43 bigmama kirjoitti:
iso odottaja täällä myös :wave:
painoa 102kg :ashamed:
ja raskausviikkoja vasta 11.

kun olen ensimmäisessä ultrassa niin kysyn sitten lääkäriltä jos saisi pisteitä tai kaloreita alkaa laskemaan.
Mä kysyin lääkäreiltä, ja ne oli sitä mieltä että voin käyttää painonvartijoiden romppua, kunhan en pidä itseäni näännyksissä =) Ja sitä saa käyttää siis imettäessä. Lääkäri oli sitä mieltä, että kun raskaus kuluttaa vähemmän kuin imetys varsinkin alkuvaiheessa, niin voin ihan hyvillä mielin sitä romppua ja pisteiden laskua jatkaa, vaikka rompussa kielletään käyttö raskausaikana.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.01.2007 klo 18:07 äiti3 kirjoitti:
kiva tietää että on kohtalotovereita :)

oottekos kuullu terveydenhoitajalta/lääkäriltä negatiivista kommettia painosta?

tällä kertaa on uusi terkkari, en ole vielä tavannut.
aikasemmilla kerroilla on ollut mukava ja ei ole ilkeästi huomautellut, juteltu ihan fiksusti asiasta.
kuullut inhottaviakin tapauksia :/
Tällä kertaa mulle ollaan oltu tosi kannustavia. Aikaisemmin toisen paikkakunnan neuvolassa oli tosi asiattomia kommentteja terveydenhoitajalta, ja silloin mun painoindeksi oli sentään reilusti pienempi kun ylipainoa oli "vain" 10 kiloa :/

Nyt kuitenkin ovat olleet asiallisia, eivät holhoa, oon saanut hyvin vastauksia kysymyksiini, kannustavat eivätkä ole koko ajan syyllistämässä. Pelkäsin etukäteen tosi paljon, kun olin vielä itsekin niin huolissani kun ei tää ole hyvä paino olla raskaana. Mutta ne on siellä tsempanneet hyvin.

heipsan taas..

Nostelen samalla kun kertoilen kuulumisia.. Mitäs teille muille kuuluu? Millä viikoilla menette? Kuinka raskaus on sujunut?? Mikä on olo? Entäs kilot? Mielialat??

Tänne kuuluu hyvää.. Pikku hiljaa tässä alkaa tuntumaan, että olisin valmis jo synnytyslaitokselle.. Toivottavasti ei enää tarvi odottaa kovin kauaa.. Supisteluja ei pahemmin ole ollut. Eilen olin ostoksilla koko päivän ja illalla oli kaksi lupaavan oloista kipeää supistusta, mutta jatkoa ei kuulunut :/

Viikkoja on nyt kasassa siis 39+2.. Laskettu aika olis ensviikolla, mutta en haluais odotella enää niin kauaa.. Tosin kun tämä olo on ollut seesteinen ja eiliset supistukset ainoat kunnolliset, niin taitaa mennä yliaikaiseksi.. :headwall:

Odottelu on mennyt hyvin. Olo on kolotusta, mutta loppujen lopuksi aika helppoa. Ainakin mitä nyt on seuraillut kaikkia keskusteluja, niin paljon hankalampaakin voisi olla..

Viime yönä sattui jotain ihan outoa.. Yleensä herään yössä ainakin 3 kertaa pissalle.. ennätys on varmaan 6 kertaa :LOL: Viime yönä heräsin KERRAN :eek: silloinkaan ei ollut pissa hätä, mutta kävin varmuuden vuoksi.. Eikä aamullakaan ollut mikään paniikki vessaan.. Ja tiedän, että join illalla melkein 2l vettä ja mehua, joten mihinkäs ovat menneet?? Turvotusta ei ole..

Kiloja ei ole kertynyt.. Edelleen samassa mennään. Toivottavasti loppuun asti. Olis kiva tietää mitä olen sitten laihtunut synnytyksen jälkeen :D

Mielialat on ollu aika ok. Hetkittäin tulee hirveitä surullisuus kohtauksia. Ei itkua, mutta haikea olo.. Ja toinen outo juttu.. Mulla on ikävä tätä meidän vauvaa :'( Miten mulla voi olla ikävä jotain mikä on nyt mua lähempänä ku ikinä synnytyksen jälkeen???? :LOL: :kieh:

Hyvää vointia kaikille!

Yhteistyössä