Odottajat, joiden BMI yli30 jo alussa

  • Viestiketjun aloittaja äiti3
  • Ensimmäinen viesti
Heip taas pitkästä aikaa, kiva huomata, että tännekin on tullut uusia odottajia. Itse menen nyt rv29+5 ja BMI alussa oli 43. painoa tähän mennessä tullut 6 kg, ainakaan vielä eivät ole neuvolassa asiaan puuttuneet eivätkä äitipolillakaan, jossa käyn kilpirauhasvian sekä aikuistyypin d:n takia kerran kuussa.
Kaiken kaikkiaan raskaus sujunut hyvin, mutta nyt muutaman päivän ollut hengästymistä ja pulssi on levossakin ollut 110.. olisikin kysellyt, ootteko muut "kärsineet" korkeasta pulssista? Nytkin se on sata, vaikka vain istuskelen töissä..
 
Heips!

Onpa kiva kun tulee tähänkin ketjuun uutta porukkaa!! :D

Mörri kyseli sokereistani. Mulle ei oo tehty rasitusta, oon kuullut huhuja ettei täällä rovaniemellä niitä tehdä ollenkaan. Joskus yritin terkalta asiasta kysyä, mutta en saanut vastausta. Elikkä mie oon heti ekasta neuvolakäynnistä asti saanut itse mittailla sokereita. Alusta asti oli aamupalan jälkeinen arvo lähes aina koholla ja siihen on auttanut ne kammottavat guarem-rakeet. Nyt sitten viimeisen kuukauden aikana on alkanut nouseen muutkin arvot, joten saan nauttia guaremia noin kolme kertaa päivässä. :$
Toistaiseksi ovat äitipolilla olleet sitä mieltä etten kuitenkaan tarvisi insuliinia, hyvä niin. Mutta huomenna on siellä taas uus käynti...

Vyvyan rv 32+2 (ehkä)
 
peekele
Huomenia..! Eilen oli sitten ensimmäinen kokoarvio ultrassa...meinasin tippua penkiltä! 28+4 ja arvio oli 1500-1700g. 3 viikon päästä uudelleen ultraan...jos jatkaa yhtä hurjaa kasvua niin käynnisteltäisiin ihan ajoissa lääkärin mielestä. Tosin tohtori sanoi että on normaalin ja hieman ison rajalla nuo tämän hetken arviot käyrällä. Millaisia kokoarvioita olette muut saaneet?
 
Meidän pikkuisella oli kokoarvio 28+5 1336g, muistaakseni meni aika keskikäyrällä. Ens keskiviikkona on synnytystapa-arviointi äitipolilla, joten sitten nähdään millainen "jättiläinen" pikkuisesta on kasvanut B) Neuvolan täti on kyllä näppituntumalla arvioinut vauvan ihan normaalinkokoiseksi, mut ultrahan sen sitten vasta paljastaa...

Tähtitaivas & 36+5 :heart:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 11:49 elli kirjoitti:
sellasta kyselisin teiltä jotka olette käyneet sokerirasitus kokeessa,niin
että tuliko teille labrasta aika vai jouduitteko itse varaamaan?
Neuvolasta sain ajan siihen, terkka vaan katto koneelta ensimmäisen vapaan ajan, kirjoitti sen mulle ylös ja anto lähetteen mukaan.
 
Chi
Neuvolasta tultiin! :D Vähän riitelyksi meni eräästä aiheesta, mutta kaikki oleellinen oli kunnossa. Itseasiassa verenpaine oli parempi kuin koskaan!
Paino oli noussut taas 2 kiloa ( :ashamed: ), mutta en saanut siitä moitteita.
Yläkäyrällä mennään, tasaisesti kasvaa kohtu sekä vauva =) . Sydänäänet ok, kovasti liikuskeli vaikka en sitä itse tuntenutkaan... puhuttiin taas liikkumisesta ja terkka ei vieläkään ymmärtänyt että on "vähän" vaikea kävellä jos kaikkialle pistää eikä saa henkeä. :'(
 
Hei vaan kaikille!

Ihan älytöntä miten paljon voi ihmislapsella tehdä mieli karkkia! :kieh: Tuntuu etten ole viikkoon muuta syönytkään ja koko ajan vaan tekee mieli.. Saa nähdä mitä neuvolantäti sanoo ens viikolla :ashamed: Pelottaa jo valmiiksi että jos se paino nyt on noussut sitten kovastikkin kun tähän asti ei ole noussut vielä yhtään. Mutta toisaalta jos se ei tällä syönnillä nouse, niin eisitten millään :ashamed:

Mulla on ens viikolla myös meno sokerirasitukseen. Osaako kukaaan kertoa mitkä on ne raja-arvot minkä jälkeen aletaan johinkin toimenpiteisiin? Esikoista odottaessa jo yritin niitä kysellä, mutta en oikein saanut kunnon vastausta keneltäkään. Kaikki vaan sanoivat että minun arvoni olivat ok..

Marsu81 rv25
 
Hei taas! Olen tätä ketjua kovasti seurannut, vaikka vain paristi kirjoittanut itse. Nyt vaan olen ruvennut miettimään odotusvaatteita (kun omat alkaa vähitellen ahdistaa..) ja täältä varmaan löytyy joltain vinkkejä aiheeseen.

Eli kun olen lyhyt ja todella pyöreä (norm. 160/86), niin varmaan odotusvaatteiden löytäminen on vaikeaa. Mistä tälläiset "ei-normaalipainoiset" odottajat löytävät sopivia vaatteita?? Ja vielä suht edullisesti? Huuto.netistä olen katsellut, mutta ei siellä tunnu oikeasti isoja kokoja (44/46/48 tai xl/xxl) löytyvän. Ja kun värinkin pitäisi olla musta, kun en muita värejä käytä.. On tää hankalaa!

Kaikki vinkit ja erityisesti linkit tervetulleita!

Terv. Näätä rv 12+3
 
balik harmailee
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 20:13 Näätä kirjoitti:
Mistä tälläiset "ei-normaalipainoiset" odottajat löytävät sopivia vaatteita?? Ja vielä suht edullisesti? Huuto.netistä olen katsellut, mutta ei siellä tunnu oikeasti isoja kokoja (44/46/48 tai xl/xxl) löytyvän. Ja kun värinkin pitäisi olla musta, kun en muita värejä käytä.. On tää hankalaa!

Kaikki vinkit ja erityisesti linkit tervetulleita!

Terv. Näätä rv 12+3
H&M:ltä löytyy yllättävän isokokoisiakin äitiysvaatteita... ja vieläpä mustia :D sekä halvimmasta päästä.

Itse olen löytänyt Helsingin H&M:ltä aika paljon kivan näköisiä muodikkaita äippä vaatteita... nettikaupasta en löytänyt, eli kannattaa mennä ihan liikkeesen.

Omaa tarinaa rv 24+... paino on nyt jämähtänyt tähän -6 kg (mitattuna aamupäivällä) lähtöpainosta ja vielä pitäisi pitää tilanne tässä seuraavat 5½ viikkoa.
Uuvuttavaa tapella painon kanssa jopa raskaana :\|
 
Heippa kaikille!
Ilmoittaudun mukaan painonsa (...ja terveydenhuoltoalan ammattilaisten) kanssa taisteleviin. Painoindeksi 38, raskausviikkoja 17 ja tässä touhussa toista kertaa mukana (edel. vm-99). Tällä hetkellä paino -2kg.

Tosi kiva oli lukea, että suurella osalla ei panostaan huolimatta ole mitään sen tuomia liitännäissairauksia, mutta valitettavasti samaa en voi todeta omalta kohdaltani... Sokerirasitus viikko sitten ja sieltähän se paukahti odotetusti: 5,3-11,8-8,6 ,eli kahdella arvolla jatkoon. Tähän päälle vielä verenpainetauti, paha siitepölyallergia ja astmaisuutta (piippu kissojen ja siitepölyn varalle). Että tämmöseen jamaan olen itseni saattanut.

Ensimmäisessä raskaudessa tehtiin kaksi sokerirasitusta, joista kummassakaan ei hälyttäviä arvoja, mutta silti sain tulla seuratuksi ÄPKL:n toimesta. Loppujen lopuksi kaikki meni ok, vaikkakin oli siinä 4160 grammassa työstämistä.

Olen tällä hetkellä ruokavaliolla, eli insuliinille en onneksi vielä ainakaan joutunut. Noudatan diabeteshoitajan käskystä 200g:n hiilariruokavaliota, joka vastaa noin 1800 kcal päivittäistä ruokavaliota. Minulle, joka luulen tietäväni laihduttamisesta ja ruokavalioista melkein kaiken mitä nyt 1. luokan terkkarikäynniltä tähän astiseen elämääni saakka olen ehtinyt ohjeistusta ja lippua ja liparetta saada, oli silti yllätys kuinka paljon tuo 200g hiilihydraattia päivässä pitää sisällään. Siihen määrään saa ja pitää syödä yllättävän paljon. Toki "pieniä" rajoituksia löytyy; EI sokeria, suolaa, kofeiinia tai rasvaa. Eli käytännöllisesti katsoen pannassa ovat karkit+muut makeat herkut, sipsit, maustekurkut, kahvi, tee, pizza tms, ja cola-juomat jne.

Joku kyseli vaateasioista ja omat suosikkipaikat ovat tällä hetkellä H&M:n Mama-osasto, Lindexin Mom ja Great Girls, sekä Kapp Ahlin XLNT. Mukava ylläri on varsinkin ollut tuo H&M hintojensa puolesta. Ei tarvitse maksaa erikoishintaa vaikka on erikoisvaatetta hakemassa.

Tämmöisiä ajatuksia tänä päivänä ja tähän kellon aikaan =)
Mukavaa odotusta kaikille!
 
jurristi harmaana
Balik ja muutkin isojen äitiysvaatteiden etsijät! :attn:

Mulla olisi myynnissä Lindexin Mom-malliston mustat äitiysfarkut kokoa 44. Farkut ovat vatsan päälle tulevaa mallia (vyötäröllä leveä ohut resori, jonka yläosassa säädettävä kuminauha), joustavat myös. Lahkeet suorat. Nää jäivät mulla täysin käyttämättömiksi (laputkin roikkuvat vielä paikoillaan), kun tuli alkuinnostuksessa ostettua liikaa kaikenmoisia äitiysvaatteita.

Toisekseen myynnissä olisi H&M:n musta ohut äitiysneule kokoa XL viime syksyn/talven mallistosta. On tosiaan niin ohut, että vaatii alleen topin tms. Kokonaan käyttämättömäksi jäänyt tämäkin. (Ostin niitä silloin kolme...:D )

Jos jotakuta kiinnostaa, niin pistäpä yv:tä tulemaan jurristi -nimimerkille, niin vaihdetaan s-postiosoitteita, jotta voin laittaa kuvia kyseisistä vaatekappaleista tulemaan.

Niin ja se vielä, että vaikka vaatteet ovatkin käyttämättömiä ja maksoin niistä noin 60e yhteensä, niin tuollaista hintaa en missään nimessä ole haluamassa. Puolet tuosta mainitsemastani summasta olisi ok ja sekin sisältää jo postikulut.
 
Mulla BMI 30...
Mulle sanottiin neuvolassa et painoa ei saa tulla 7kg enempää...et se on kuulema nykyään se suositus...
Kävin sokerirasituksessa rv 19 ja ne oli ihan puhtaa...samoin kävin esikoisella ja paasto arvo oli silloin koholla 0,1 mutta BMI oli silloin 32!
Nyt rv 22 ja painoa on tullut noin 3kg mukaanluettuna sisäänjumittunut #&%?$!* ja kaiken maailman nesteet...tuntuu nimittäin tuo ummetus vaikuttavan aika hyvin puntarilukemiin!
No ei stressiä...ekalta tuli 14 kiloa mutta kaikki hävisi ennen jälkitarkastusta...et ihan hyvillä mielin....
Tottakai yrittää kattoa mitä syö mut ei ihan täydellisesti pysty jättämään kaikkea hyvää pois.... ;)
 
Torrakko
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.05.2007 klo 00:18 Iitu kirjoitti:
Olen tällä hetkellä ruokavaliolla, eli insuliinille en onneksi vielä ainakaan joutunut. Noudatan diabeteshoitajan käskystä 200g:n hiilariruokavaliota, joka vastaa noin 1800 kcal päivittäistä ruokavaliota. Minulle, joka luulen tietäväni laihduttamisesta ja ruokavalioista melkein kaiken mitä nyt 1. luokan terkkarikäynniltä tähän astiseen elämääni saakka olen ehtinyt ohjeistusta ja lippua ja liparetta saada, oli silti yllätys kuinka paljon tuo 200g hiilihydraattia päivässä pitää sisällään. Siihen määrään saa ja pitää syödä yllättävän paljon. Toki "pieniä" rajoituksia löytyy; EI sokeria, suolaa, kofeiinia tai rasvaa. Eli käytännöllisesti katsoen pannassa ovat karkit+muut makeat herkut, sipsit, maustekurkut, kahvi, tee, pizza tms, ja cola-juomat jne.
Ihan pakko taas mainostaa mainiota nettisivua, eli www.kalorilaskuri.fi Mulla BMI "vain" 30, mutta olen koko raskauden ajan noudattanut alle 250g hiilari päiväannosta. Ilman laskuria tuskin olisin pystynyt. Tavoitteena mulla on se, ettei paino nousisi ja hyvin on sujunut tähän asti. Raskaus puolivälissä ja painoa tullut alimmista lukemista noin puoli kiloa lisää ja lähtöpainosta olen vielä yli 2 kiloa jäljessä.

Jos jaksaa kirjata, niin auttaa kummasti!
 
peekele
Tänään oli neuvola taas vaihteeksi...rv 29+5 ja SF-mitta oli ponnahtanut 31 cm!! Että käyrät paukkuu yli jo todella ihanasti. Painoa oli tullut 600g lisää, eli lähtöpainoon nähden nyt +300g. Neuvolassa ihmetteli kun on paino pysynyt samana koko ajan ja vaikka sokerit on olleet ihan hyvät jo pari kuukautta niin silti vauva kasvaa noin hurjasti...

Meillä sokerirasituksen raja-arvot oli paasto 5.0, 1h 11.2 ja 2h 8.8 jos en ihan väärin muista...tarkistan vielä jostain kun ehdin!

 
hei!

en voi kun sanoa että vau,kun pääsis itsekin vähäiseen painonnousuun, niin olisin kyllä onnellinen. ja kyllähän siihen pääsee kun tarpeeeksi haluaa.

itselläni siis BMI 30, ja mitään terveydenhoitaja ei siitä maininnut. ei edes tuota lukemaa! ja minun lähisuvussa vielä on diabetesta. ihan omatoimisesti meinasin laittaa nyt yltiöpäiset herkuttelut pannaan.

esikoiseni oli sokeritipassa 5 päivää, koska ei saanut pidettyä insuliineja itse, (epailtiin että minun sokerit ollu raskausaikana koholla) siispä sokerirasitus tehtiin kuopusta odottaessani rv 26 ja ei mitään häikkää. kuopuksen verensokereita tarkkailtiin, mutt tippaan ei joutunut. nyt sitten jännittää miten tällä kertaa käy, kun tuo BMI:kin korkeampi kuin aikaisemmin.

nyt siis vasta rv 8 ja jo nyt oli tullut 2kg.

 
peekele
Joudun ainakin itse kiinnittämään tosi paljon huomiota ruokailuun että paino pysyy ja sokerit pysyy kurissa. Ja koko ajan ois nälkä...alkoi tuossa pari viikkoa sitten, tuntuu tosi ilkeältä! Ennen tätä oli helpompaa pitää itsensä kurissa, nyt tuntuu että ruoka maistuisi ihan eri tavalla! Ja alun alkaen olin aika tiukalla kuurilla ennen raskautta ja sain tiputettua painoa...kalorimääriä nostettiin ihan tuntuvasti siitä, eli syön enemmän kuin aikaisemmin. Ehkä se tuo mieli vaan tekee kepposia ja yrittää houkutella sokerin kimppuun!
 
Hiljaista on juu tässä pinossa, mikä on kyllä harmi. Mutta itsekään ei paljoa jaksa kirjoitella, vaikka lukemassa käynkin palstaa melkein joka päivä..

Joku kyseli mahan näkymisestä. Minuakin kiinnostaisi tietää, että näkyykö milloin vai ei ollenkaan vauvamaha läskien alta. Itsellä bmi 34, joten ei varmaan ihan helposti. Nyt rv 14+0, paino pysynyt suht samassa kuin oli alussa, noin kilon verran on painonvaihtelu ollut, riippuen varmaan ihan turvotuksesta. Ehkä about puolen kilon verran on paino noussut kaiken kaikkiaan rv 5 jälkeen, jolloin aloin kerran viikkoon laittamaan painolukeman ylös exel-taulukkoon.. Maha sen sijaan tuntuu jo kasvaneen vähän (kun jotkut housut ahdistaa) ja kyselinkin mammavaatteista tuolla aiemmin. Peilikuvasta en kyllä kasvua huomaa, mutta jos se johtuukin siitä läskikerroksesta mikä tuossa päällä on? :LOL:

Tokaa neuvolaa (ja virallista punnitusta..) odotellen, on vasta viikon päästä tiistaina. Jännittää vähän uusi neuvolantäti, kun edellinen jäi vuorotteluvapaalle. Se aikaisempi ei paljoa painosta maininnut, mutta tästä uudestahan ei voi vielä tietää miten innostuu paasaamaan..
 
peekele
Minulla alkoi masu näkymään aika aikaisin vaikka BMI 40, mies sanoi että vatsan muoto muuttui ihan selvästi. Tällä hetkellä tuntuu että ihan valtava tuo kumpu...tosin mulle mahtuu nyt semmosia housuja jalkaan, mitkä ei mahtunu ennen raskautta! Että leviän vaan keskivartalosta... :D

Tiistaina olisi lääkärin tekemä ultra ja perjantaina neuvola. Muuten kohtuullisen kivutonta odotus tällä hetkellä...kovat liitoskivut on antanut nyt periksi, ei ole olo kuin sahapukilla.

Moniko käy perhevalmennuksessa ja kuinka paljon koette siitä olevan hyötyä?

Itselle ei ole vielä kovin valaistunut olo siellä tullut...pari kertaa miehen kanssa käyty, kun ei ilkeä pienellä kylällä poiskaan olla kun kaikki sitten ihmettelee...!
 
Torrakko
Minä olen huomannut, että sokeri ja muutkin hiilihydraatit turvottaa melkoisesti. Ellen sitten laihdu ja liho kiloa päivässä :LOL:

Tästä edes pidän kyllä rajana 300 g päivässä ja mieluumin alle 250 g. Mitään merkkiä raskausdiabeteksestä ei onneksi ole ilmaantunut, eikä siitä ole meidän serkkujen kesken juuri kärsitty, joten toivon parasta.

Toistaiseksi painon nousu on ollut hillittyä, sellaista 150 g/ viikko 16 viikon jälkeen. lähtöpainosta uupuu vielä puolisen toista kiloa, joten hyvin on sujunut tähän asti. :saint: Nyt vain tuo makea himottaa tavallista enemmän, mutta hedelmien ja marjojen syönti on auttanut toistaiseksi melko hyvin.

Minultakin neuvola täti vaihtumassa, mikä on tosi harmi. Tää on niin kokenut, että arvaa jo puolesta sanasta mikä on vialla ja juttukin luistaa. nyt tulee sitten tietenkin joku ihan erilainen, jonka kanssa ollaan heti sukset ristissä. Ja se on sitten täällä taatusti hamaan esikouluikään asti...

Mites teillä alkoi liikkeet tuntua? Minulla niinkin aikaisin kuin 16. viikolla, vaikka kumpua onkin tuossa edessä. Vieläkin, viikolla 22, tosin tuntuu paremmin kyljissä, eikä niinkään keskellä mahaa.
 
Mä en oo ihan varma oliko ne potkuja vai mitä se riekku ja möyri.. Kuvittelin kyllä et jos joku mun sisällä potkii niin se tuntuu varmaan tältä, tiedä häntä sitten... Viikolla 16 mennään. Mahan ympärys on jo kasvanu mut ei sitä kait ulospäin huomaa.
 

Yhteistyössä