No kertokaapas te jotka poltitte raskauden aikana

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vaikka ei tuliskaan mitään todistettavia jälkiä tupakoinnista lapseen, sikiö voi huonosti joka kerta kun äiti tupakoi. On ihan ultralla näytetty miten sikiö kiemurtelee ja sätkii kun äiti vetää röökiä. Ei se ole ihme, kun ne kaikki sadat eri myrkyt mitä tupakka sisältää, menee istukan läpi suoraan lapseen :( Mieti sitä oloa kun joskus olet tupakoinut liikaa ja tulee huono olo... sellaselta varmaan tuntuu pienestä ihmisen alusta.
Istukan kautta ei mene muuta kuin nikotiini joka on äidin veressä, muut tupakan sisältämät myrkyt jäävät tupakoijan keuhkoihin aiheuttamaankeuhkosyöpää, tää on just tätä kun luullaan vaan ei tiedetä, se sitten mitä nikotiini aiheuttaa lapsessa on eri asia, mutta älä vääristele tuhensilla myrkyillä..
No justiinsa! Eli äidin syömät hyvät ravintoaineet kyllä kulkeutuvat lapseen, mutta tupakan elohopea ja formaldehydi eivät erity äidin vereen ja jos erittyvätkin, stoppaavat istukkaan. Mielenkiintoinen tulkinta. Ei sulla lähdettä olisi?;)
Jep ja täällä argumentoivat taas terveystiedon ammattilaiset, tupakointi menee keuhkoihin... ravintoaineet imeytyy verenkiertoon, keuhkoista imeytyy verenkiertoon vain nikotiini, lähde: lukion perusbiologia.. p.s jos tupakan sisältämät aineet imeytyisivät suoraan verenkiertoon niin tupakoija kuolisi.. ei tarttis sikiöö enää miettiä..
MISSÄ hemmetissä sä olet käynyt lukiosi??? :LOL: Tietääpä olla omaa lastaan laittamatta samaan paikkaan...
Joo, ja mistähän muropaketista tyyppi on löytänyt 3.asteen koulutuksen tutkintotodistuksensa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja sama tyyppi:
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Mieluummin rauhallinen ja tasapainoinen tupakoiva äiti, kuin hermoheikkko savuton äiti. Eikö?
Voi olla hermoheikko vaik polttas,ja voi olla rauhallinen ja tasapainoinen vaikkei polta.

Joko kerrot mitä hyvää se vauva siitä saa?
No esim rauhallisen ja turvallisen lapsuuden.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pippamama:
Voihan se olla näinkin.. Tässä tapauksessa on hyvin huokutteleva ajatus polttaa seuraavassakin raskaudessa, mieluummin synnytän 4,5kiloisen kuin 5kiloisen.. :LOL:
Mä arvasin että joku valopää käyttää tätä syynä..
 
vieras
armoa... tuo että vain nikotiini imeytyy verenkiertoon... kyllä ne muutkin vaan imeytyy! Mitäs luulet niille tapahtuvan? Muun muassa häkä ja terva, oletkos koskaan nähnyt kuvaa tupakoijan keuhkoista?
 
tiedoksi
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Alkuperäinen kirjoittaja sama tyyppi:
Mitä hitsin mutua?:O
Väität sä todella et tupakoinnist seuraa jotain hyvää?Osta hyvä mies ne aivot.
Mieluummin rauhallinen ja tasapainoinen tupakoiva äiti, kuin hermoheikkko savuton äiti. Eikö?
Tupakallahan vain ylläpidetään rauhallista olotilaa, koska ilman tupakkaa alkavat vieroitusoireet. Tupakoimattomalla olo on jo valmiiksi normaali. Siksi tupakoimaton ei tarvitse hermosavuja joka mielenliikkeeseen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Isälle, luepas tarkkaan
hep
Juu luettu on, hyvinkin. Mitä mieltä itse olet tästä toteamuksesta:

"Tutkijat arvioivat, että jos raskaana olevat eivät tupakoisi tai lopettaisivat raskauden aikana, peri- ja postnataalikuolleisuus laskisi 10 %"
Se on iso prosentti, jokainen % on kotiinpäin, kun kyseessä lapsen henki, ja siihen voi itse vaikuttaa!
 
Mä meen nyt nukkumaan. AP! Ei kannata kauheasti välittää näistä intohimoisista harmaista tupakanvastustajista. Niinkuin huomaat, niin heidän näkemyksensä on enemmän asenteisiin kuin faktoihin perustuvaa. Ja ennenkaikkea näkevät kokonaisuudesta valitettavan pienen osasen.

Illanjatkoja :wave:
 
Tiu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
armoa... tuo että vain nikotiini imeytyy verenkiertoon... kyllä ne muutkin vaan imeytyy! Mitäs luulet niille tapahtuvan? Muun muassa häkä ja terva, oletkos koskaan nähnyt kuvaa tupakoijan keuhkoista?
ei se terva sinne verenkiertoon mee.
 
Tiu
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Mä meen nyt nukkumaan. AP! Ei kannata kauheasti välittää näistä intohimoisista harmaista tupakanvastustajista. Niinkuin huomaat, niin heidän näkemyksensä on enemmän asenteisiin kuin faktoihin perustuvaa. Ja ennenkaikkea näkevät kokonaisuudesta valitettavan pienen osasen.

Illanjatkoja :wave:
Ihanaa, kun joku ymmärtää. Kiitos sulle.

Illanjatkoja! :wave:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Isälle, luepas tarkkaan
hep
Juu luettu on, hyvinkin. Mitä mieltä itse olet tästä toteamuksesta:

"Tutkijat arvioivat, että jos raskaana olevat eivät tupakoisi tai lopettaisivat raskauden aikana, peri- ja postnataalikuolleisuus laskisi 10 %"
Se on iso prosentti, jokainen % on kotiinpäin, kun kyseessä lapsen henki, ja siihen voi itse vaikuttaa!
Yllättäen isä ei pystynyt tähän kommentoimaan mitään!
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Mä meen nyt nukkumaan. AP! Ei kannata kauheasti välittää näistä intohimoisista harmaista tupakanvastustajista. Niinkuin huomaat, niin heidän näkemyksensä on enemmän asenteisiin kuin faktoihin perustuvaa. Ja ennenkaikkea näkevät kokonaisuudesta valitettavan pienen osasen.

Illanjatkoja :wave:
Sä olet joka hiivatin ketjussa samanlainen. Vaadit linkkejä ja tutkimuksia mutta mikään ei kelpaa. Sen sijaan itse perustat väitteesi omiin mielipiteisiin ja wikipediaan :LOL:
 
sama tyyppi
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Alkuperäinen kirjoittaja sama tyyppi:
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Mieluummin rauhallinen ja tasapainoinen tupakoiva äiti, kuin hermoheikkko savuton äiti. Eikö?
Voi olla hermoheikko vaik polttas,ja voi olla rauhallinen ja tasapainoinen vaikkei polta.

Joko kerrot mitä hyvää se vauva siitä saa?
No esim rauhallisen ja turvallisen lapsuuden.
Ei vaan ihan sillä hetkellä kun se äiti päättää niit savui vetää?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Isälle, luepas tarkkaan
hep
Juu luettu on, hyvinkin. Mitä mieltä itse olet tästä toteamuksesta:

"Tutkijat arvioivat, että jos raskaana olevat eivät tupakoisi tai lopettaisivat raskauden aikana, peri- ja postnataalikuolleisuus laskisi 10 %"
Se on iso prosentti, jokainen % on kotiinpäin, kun kyseessä lapsen henki, ja siihen voi itse vaikuttaa!
Isä....???
 
mie
Itse olen polttanut ainoastaan kolmannen kohdalla ja hän on ollut isoin lapsista. Esikoisen aikana istukka kalkkeutunut, korvatulehduskierre ja atopiaa ja en siis polttanut. Kolmannella ei ole ollut mitään.
 
darwin
Hei mitä täällä kinaatte. Antaa tyhmien polttaa ja vaikka juoda ja vetää muitakin aineita. Pikku hiljaa "tyhmyysgeenit" karsiutuu, sillä tyhmät vanhemmat saavat lyhytikäisempää jälkikasvua.
Vaikka lapsi selviytyisi ensimmäisistä ikävuosistaa hengissä, mistä kukaan tietää, kuinka elin-ikään vaikuttavat sisiöaikaiset myrkyt yhdistettynä kaikkeen siihen sontaan mitä ympäristöstä saamme.
 
No kaikkein paras kannuste raskaana tupakoiville äiedeille olisi un mielestä oikea neuvonta, eli annetaan oikeaa ja ajantasaista tietoa tupakoinnin vaikutuksista kehittyvän sikiöön. Saattaa kuulostaa uskomattomalta, mutta on paljon äitejä, jotka eivät oikeasti tiedä mitä tupakka tekee sikiölle. Usein raskaana tupakoivat ovat alemman koulutustason saaneita tai kouluttamattomia, suhteellisen nuoria ja usein myös vaikeassa elämäntilanteessa. Paras kannustin lopettamiseen voi heidän kohdallaan olla asiantunteva ja syyllistämätön ote, eli ei heti teilata. Jos äideille jaettaisiin enemmän tietoa tupakoinnin vaaroista raskaana niin varmasti useampi lopettaisi. Tupakointi raskausaikana on tekijä, joka heijastuu lapsen kehitykseen ainakin kymmeneen ikävuoteen asti. Joskus käy tuuri ja tulee terve lapsi, joskus ei. Se on kuin venäläistä rulettia pelaisi. Jokainen polttamaton tupakka on hyväksi vauvalle ja lopettaminen kannattaa aina, vaikka olisikin jo ehtinyt tuprutella raskaana. Eli tsemppiä teille, jotka nyt tupakoitte ja olette raskaana, lopettaminen on vaikeaa, mutta lapsen takia siihen pystyy kun yrittää. Ja itse olen lopettanut ennen raskauksia tupakoinnin, nykyään olen myös tupakoimaton paitsi kun menen ulos juhlimaan.
 
sama tyyppi
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Mä meen nyt nukkumaan. AP! Ei kannata kauheasti välittää näistä intohimoisista harmaista tupakanvastustajista. Niinkuin huomaat, niin heidän näkemyksensä on enemmän asenteisiin kuin faktoihin perustuvaa. Ja ennenkaikkea näkevät kokonaisuudesta valitettavan pienen osasen.

Illanjatkoja :wave:
Sanoo ihminen joka luulee tupakoinnin raskausaikana tekevän lapsuudesta rauhallisen ja turvallisen.

Sehän susta tekee paremman ku olet rekkautuneena täällä,voi kiesus.
En ole mikään hitsin tupakanvastustaja,kun olen itsekkin polttanut.
En vain käsitä miten ihmiset ovat niin typeriä etteivät osaa ajatella lapsiensa parasta,ja polttvat raskausaikana.
Kun nuo sun vastaukset ovat faktaa,niin annatko mulle sivun mistä voin käydä lukeen sen kohdan mis sanotaan tupakoinnin tuovan mukanaan jotain hyvää lapselle.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
armoa... tuo että vain nikotiini imeytyy verenkiertoon... kyllä ne muutkin vaan imeytyy! Mitäs luulet niille tapahtuvan? Muun muassa häkä ja terva, oletkos koskaan nähnyt kuvaa tupakoijan keuhkoista?
Otan osaa keskusteluun minäkin. En tiiä mihin kaikki menee mut olen nähnyt omat keuhkokuvat 17 vuoden polttamisen jälkeen ja ne oli täysin puhtaat. Puhallustestitkin kävin ja sain huippulukemat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Juu luettu on, hyvinkin. Mitä mieltä itse olet tästä toteamuksesta:

"Tutkijat arvioivat, että jos raskaana olevat eivät tupakoisi tai lopettaisivat raskauden aikana, peri- ja postnataalikuolleisuus laskisi 10 %"
Se on iso prosentti, jokainen % on kotiinpäin, kun kyseessä lapsen henki, ja siihen voi itse vaikuttaa!
Isä....???
Huomenta.
Tuhon Stummpi.fi tutkimukseeen palataksemme laskin auki noita lukuja siitä jälkimmäisestä tutkimuksesta, jossa oli seurattu 5 vuotta 360.000 vastasyntynyttä:

Yhden askin polttaneilla prosenttiluku on 0,019%.
Yli 20 tupakkia kiskovilla taas 0,023%
Savuttomilla yllättäen jopa 0,015%

Aika harvinaisesta ilmiöstä on kysymys kun puhutaan kätkytkuolemasta. Tosin kohdalle osuessaan on todella rankka ja raskas kokemus. Tässä vaan on olemassa kätkytkuolemaa suurempia riskejä olemassa, kuten nyt vaikka alkoholi.

Tottakait mieluummin savuton raskaus, mutta kyllä pitää huomoida kokonaisuus eikä vain jotain yksittäistä detaljia! :attn:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jive-:
Vielä rautalangasta vääntäen:

tupakoitsijan lapsilla riski kuolla kätkytkuolemaan on 0,5 %

tupakoimattoman lapsen riski kuolla kätkytkuolemaan on 0,03 %

(prosentit päästä keksittyjä, mutta todellisia sikäli, että tupakoitsijoilla on suurempi riski).

Juupa, eli kyllä prosenttisi oli tosiaan päästä keksittyjä. Ei edes sinnepäin, ei niin kokoluokassa kuin suhteessa toisiinsakaan. :hug:
 
Mä poltin esikoista odottamaan alettuani vielä muutaman viikon, hiljaa vähentäen. Muiden raskausaikana vedin pari-kolme savuketta koko raskausaikana, enkä suostu uskomaan että noista olisi ollut mitään vaikutusta.

Ja yleensäkin. Jokaikinen varmasti riskeeraa päivittäin raskautensa useallakin vaarallisemmalla tavalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sama tyyppi:
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Alkuperäinen kirjoittaja sama tyyppi:
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Mieluummin rauhallinen ja tasapainoinen tupakoiva äiti, kuin hermoheikkko savuton äiti. Eikö?
Joko kerrot mitä hyvää se vauva siitä saa?
No esim rauhallisen ja turvallisen lapsuuden.
Ei vaan ihan sillä hetkellä kun se äiti päättää niit savui vetää?
You got my point, eli pitää miettiä kokonaisuutta eikä vain yksittäisiä yksityiskohtia :flower:
 

Yhteistyössä