No kertokaapas te jotka poltitte raskauden aikana

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Suurin yksittäinen riski kätkytkuolemassa on raskauden aikainen tupakointi.
Ai saamari sentään mitä argumentointia :LOL:

Koko kätkytkuoleman syy on todellinen mysteeri ja asiantuntijatkin heittelee varovaisia arvioita vähän sinne ja vähän tänne. Yhtään todellista riskitekijää kätkytkuolemalle EI ole voitu määrittää, sivistyneitä arvauksia kuitenkin.

Wikipediasta kannattaa aloittaa mutun sijasta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4tkytkuolema

Ja todella harvinainen tuo kätkytkuolema on, vaikkakin kyllä kohdalle osuessaan todella rankka juttu koko perheelle.
 
Kätkytkuolema

Äidin tupakointi lisää kätkytkuoleman riskiä. Tupakansavu ja häkä todennäköisesti nostavat lapsen hengityskeskuksen kynnystä reagoida hapenpuutteeseen vaihtamalla asentoa tai huutamalla.

Amerikkalaisessa tutkimuksessa, jossa seurattiin yli 2 miljoonaa lasta yhden vuoden ikään, äidin tupakointi lisäsi kätkytkuoleman riskiä annosvasteisesti. Tupakointimäärät olivat itse ilmoitettuja, joten tulokset ovat suuntaa antavia. Alle 10 savuketta päivässä tupakoineilla äideillä riski oli 2,4-kertainen (luottamusväli 2,3 - 2,7), 11-20 savuketta tupakoivilla 3,0-kertainen (luottamusväli 2,6 - 3,4) ja yli 20 savuketta tupakoineilla 3,2-kertainen (luottamusväli 2,4 - 4,2). Ainoastaan keskosuus aiheutti saman suurusluokan riskin.

Toisessa tutkimuksessa seurattiin 5 vuotta 360 000:ta vastasyntynyttä. Kun taustatekijät vakioitiin, peri- ja postnataalikuolleisuus oli yhden askin polttavien äitien lapsilla 19 / 100 000 raskautta kohden ja yli 20 savuketta polttavilla vastaavasti 23 / 100 000 raskauta kohden. Tupakoimattomilla äideillä peri- ja postnataalikuolleisuus oli 15 / 100 000 raskautta kohden. Tutkijat arvioivat, että jos raskaana olevat eivät tupakoisi tai lopettaisivat raskauden aikana, peri- ja postnataalikuolleisuus laskisi 10 %. Vaikka tupakointiin usein liittyy myös muita elämäntapaan ja sosiaaliseen asemaan liittyviä riskitekijöitä, se on selkeästi merkittävä kätkytkuoleman riskitekijä.

Tässä vielä Isälle, josko menisi perille, mitä yritin sanoa... :wave:
 
....
mulla on kaksi lasta joiden molempien odotus aikaan olen polttanut.
ensimmäinen syntyi rv 41+2 ja oli 3520g ja 48cm
Aina ollut terve, mutta vauvana oli tosi kova koliikki.

toinen syntyi rv 38+0 ja oli pieni, 2630g ja 46cm
terve lapsi, mutta iho on ajoittain kuiva.
Lisäksi mollemilla on ollut lievää keltaisuutta parin päivän iässä.

Enkä yhtään väheksy tupakoinnin vaikutusta.

Nyt odotan kolmatta alkumetreillä ja kova halu lopettaa. on vaan niin hemmetin vaikea vastustaa sitä kiusausta. yritän ajatella, että jokainen tupakka minkä jätän polttamatta, on kotiin päin. vakaasti olen päättänyt, että tämän raskauden aikan loppuu tupakointi. pitäkää tyhmänä, mutta takarajaksi olen laittanut rv12+0, sen jälkeen en aio polttaa.

Toivon etten koskaan olisi alkanut polttamaan.
hirrveää kestää syyllisyyttä, ja siihen päälle vielä miehen syytöksiä.
Mutta oma moka :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja hyvä neuvo terkalta;):
Alkuperäinen kirjoittaja Tiu:
Kaiken tarpeellisen. Tupakoinnista terkka vaan totesi, että se pari tupakkaa päivässä on parempi kuin stressi siitä että ei saa polttaa.
Ja sä uskot:D

Parempi oikeesti jättää ne lapset tekemättä,jos ei tuon vertaa viitti ajatella lapsensa parasta.
On hyvä vaan ja osoittaa tutkimuksen joka tukee sinun väitettäsi :attn:
 
No, itse en ainakaan usko tippaakaan siihen että tupakointi raskausaikana vaikuttaisi vauvan kokoon, esikoiseni painoi syntyessään 4580g ja syntyi laskettuna päivänä.. Eikä ollut sokerivauva. Poltin koko raskausajan.
Kummipoika painoi 3900g syntyessään ja hänenkin äitinsä poltti raskausaikana.

Esimerkkejä olisi useampikin, mutta tuolla oli jo puhetta että annetaan niiden kaverin lapsien olla.

Ja se vielä että omanihan ei ole sairastanut mitään, ei edes yhtään flunssaa vaikka sitä kaikilla on tähän aikaan vuodesta. Ei ollut koliikkia, eikä mitään muutakaan.
 
Vieras
Ihan tosissani kysyn, että oletko Isä ihan tosissasi? Epäilet ettei raskauden aikaisesta tupakoinnista ole haittaa? Ja annas kun arvaan, poltat itse ja sun mielestä siitäkään ei ole haittaa lapsille. Akkaskin varmaan poltti raskauden aikana, eikös niin.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pippamama:
No, itse en ainakaan usko tippaakaan siihen että tupakointi raskausaikana vaikuttaisi vauvan kokoon, esikoiseni painoi syntyessään 4580g ja syntyi laskettuna päivänä.. Eikä ollut sokerivauva. Poltin koko raskausajan.
Kummipoika painoi 3900g syntyessään ja hänenkin äitinsä poltti raskausaikana.

Esimerkkejä olisi useampikin, mutta tuolla oli jo puhetta että annetaan niiden kaverin lapsien olla.

Ja se vielä että omanihan ei ole sairastanut mitään, ei edes yhtään flunssaa vaikka sitä kaikilla on tähän aikaan vuodesta. Ei ollut koliikkia, eikä mitään muutakaan.
Miltä tuntuu ajatus sikiöstä joka kärsi sinun polttaessa? Joka kerta..
 
Alkuperäinen kirjoittaja ....:
mulla on kaksi lasta joiden molempien odotus aikaan olen polttanut.
ensimmäinen syntyi rv 41+2 ja oli 3520g ja 48cm
Aina ollut terve, mutta vauvana oli tosi kova koliikki.

toinen syntyi rv 38+0 ja oli pieni, 2630g ja 46cm
terve lapsi, mutta iho on ajoittain kuiva.
Lisäksi mollemilla on ollut lievää keltaisuutta parin päivän iässä.

Enkä yhtään väheksy tupakoinnin vaikutusta.

Nyt odotan kolmatta alkumetreillä ja kova halu lopettaa. on vaan niin hemmetin vaikea vastustaa sitä kiusausta. yritän ajatella, että jokainen tupakka minkä jätän polttamatta, on kotiin päin. vakaasti olen päättänyt, että tämän raskauden aikan loppuu tupakointi. pitäkää tyhmänä, mutta takarajaksi olen laittanut rv12+0, sen jälkeen en aio polttaa.

Toivon etten koskaan olisi alkanut polttamaan.
hirrveää kestää syyllisyyttä, ja siihen päälle vielä miehen syytöksiä.
Mutta oma moka :/
Kovasti tsemppiä sinulle ! Vähentäminenkin jo pienentää riskejä, mutta paras olisi tietysti lopettaa kokonaan. Kannattaa suunnata kaikki energia siihen, että pääsee eroon tupakasta, ei itsensä syyllistämiseen.. Veikkaan ettei sun miehesikään syytökset auta sinua, kerro hänelle että teillä on sama tavoite, eikä syyttäminen auta.
 
Mä haluan kysysä sulta ap, pystytkö sä ihan hyvillä mielin ottamaan sen riskin? Ymmärrän sen että lopöettaminen ei ole helppoa enkä mä ketään aio tässä alkaa moralisoimaan tai haukkumaan. Kumminkin toi sun uhmakas ja "vitsaileva" tyyli vaikuttaa vähän lapselliselta, kuulostaa kuin yrittäisit polttamalla vaan kapinoida tai saada huomiota... Onhan täällä kerrottu jos jonkunmoisia asioita mitä se voi aiheuttaa. Kyllä ne pari tupakkaakin on tupakkaa, tai niin mä ainakin itse ajattelen ja ajattelin polttaessani poikaa odottaessa.. En olis koskaan voinut antaa itselleni anteeksi jos se olis vaikka kohtuun kuollut..
 
palma
Alkuperäinen kirjoittaja Tiu:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiu:
täs oli nimenomaan pointtina että en ole kuullut tällasia juttuja. Eli miten voin uskoa juttuja mitä en ole kuullut? Aika mahdoton yhtälö.
Siis etkö sä ole neuvolasta saanut tietoa?
Kaiken tarpeellisen. Tupakoinnista terkka vaan totesi, että se pari tupakkaa päivässä on parempi kuin stressi siitä että ei saa polttaa.
Terkkarihan on jumalasta seuraava ja ehdoton totuus tulee sen suusta? Mä kuuntelen 80% oman terkkarini puheesta, loppu jää paskasuodattimeen. Suosittelen sullekin pientä kriittisyyttä. Kannattaa myös pohtia, kumpi on sikiölle haitallisempi cocktail: kehon omat stressihormonit vai röökaamisesta aiheutuva teollinen kemikaaliryöppy? Hmm, ottaisko tänään adrenaliinia vai formaldehydiä..?
 
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vaikka ei tuliskaan mitään todistettavia jälkiä tupakoinnista lapseen, sikiö voi huonosti joka kerta kun äiti tupakoi. On ihan ultralla näytetty miten sikiö kiemurtelee ja sätkii kun äiti vetää röökiä. Ei se ole ihme, kun ne kaikki sadat eri myrkyt mitä tupakka sisältää, menee istukan läpi suoraan lapseen :( Mieti sitä oloa kun joskus olet tupakoinut liikaa ja tulee huono olo... sellaselta varmaan tuntuu pienestä ihmisen alusta.
Istukan kautta ei mene muuta kuin nikotiini joka on äidin veressä, muut tupakan sisältämät myrkyt jäävät tupakoijan keuhkoihin aiheuttamaankeuhkosyöpää, tää on just tätä kun luullaan vaan ei tiedetä, se sitten mitä nikotiini aiheuttaa lapsessa on eri asia, mutta älä vääristele tuhensilla myrkyillä..
No justiinsa! Eli äidin syömät hyvät ravintoaineet kyllä kulkeutuvat lapseen, mutta tupakan elohopea ja formaldehydi eivät erity äidin vereen ja jos erittyvätkin, stoppaavat istukkaan. Mielenkiintoinen tulkinta. Ei sulla lähdettä olisi?;)
Jep ja täällä argumentoivat taas terveystiedon ammattilaiset, tupakointi menee keuhkoihin... ravintoaineet imeytyy verenkiertoon, keuhkoista imeytyy verenkiertoon vain nikotiini, lähde: lukion perusbiologia.. p.s jos tupakan sisältämät aineet imeytyisivät suoraan verenkiertoon niin tupakoija kuolisi.. ei tarttis sikiöö enää miettiä..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Ihan tosissani kysyn, että oletko Isä ihan tosissasi? Epäilet ettei raskauden aikaisesta tupakoinnista ole haittaa? Ja annas kun arvaan, poltat itse ja sun mielestä siitäkään ei ole haittaa lapsille. Akkaskin varmaan poltti raskauden aikana, eikös niin.
VOI PYHÄ SYLVI... täähän paranee joka kerta :LOL:

Missään ole väittänyt mitään sellaista, että äidin tupakoinnista ei olisi muka mitään haittaa raskauden aikana.

Vaikka lasteni äiti on exä, niin silti se ei ole mikään "akka". |O
 
joku
Alkuperäinen kirjoittaja ....:
mulla on kaksi lasta joiden molempien odotus aikaan olen polttanut.
ensimmäinen syntyi rv 41+2 ja oli 3520g ja 48cm
Aina ollut terve, mutta vauvana oli tosi kova koliikki.

toinen syntyi rv 38+0 ja oli pieni, 2630g ja 46cm
terve lapsi, mutta iho on ajoittain kuiva.
Lisäksi mollemilla on ollut lievää keltaisuutta parin päivän iässä.

Enkä yhtään väheksy tupakoinnin vaikutusta.

Nyt odotan kolmatta alkumetreillä ja kova halu lopettaa. on vaan niin hemmetin vaikea vastustaa sitä kiusausta. yritän ajatella, että jokainen tupakka minkä jätän polttamatta, on kotiin päin. vakaasti olen päättänyt, että tämän raskauden aikan loppuu tupakointi. pitäkää tyhmänä, mutta takarajaksi olen laittanut rv12+0, sen jälkeen en aio polttaa.

Toivon etten koskaan olisi alkanut polttamaan.
hirrveää kestää syyllisyyttä, ja siihen päälle vielä miehen syytöksiä.
Mutta oma moka :/
Jokainen polttamatta jätetty tupakka ON hyvä asia! Koeta vain jaksaa! Saatko neuvolasta mitään tukea ja neuvoja tupakan lopettamiseen? Nikotiinipurkka voisi auttaa lopettamisessa ja olisi parempi vaihtoehto kuin tupakka. Neuvolassa pitäisi antaa tietoa tupakan lopettamisesta ja kannattaisi yrittää sitä kysellä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Alkuperäinen kirjoittaja Jive-:
Tässä vielä Isälle, josko menisi perille, mitä yritin sanoa... :wave:
:eek:
Onhan sulla lukuja vaikka kuinka. Miksi ihmeessä sitten argumentoit keksityillä luvuilla?
Huoh, koska en siihen hätään jaksanut kaivaa todellisia prosenttilukuja esiin, tarkoitus oli osoittaa rautalangasta mm. Tiulle, että riski on isompi ja kannattaa odotusaikana valita se pienempi riski. Hän ei tuntunut tajuavan, mitä riski tarkoittaa (sitä kun ei voi kartoittaa tämmöisellä kyselyllä). Yllä on kuitenkin todelliset riskiluvut, jos niitä jäi kaipaamaan.
 
sama tyyppi
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Alkuperäinen kirjoittaja hyvä neuvo terkalta;):
Alkuperäinen kirjoittaja Tiu:
Kaiken tarpeellisen. Tupakoinnista terkka vaan totesi, että se pari tupakkaa päivässä on parempi kuin stressi siitä että ei saa polttaa.
Ja sä uskot:D

Parempi oikeesti jättää ne lapset tekemättä,jos ei tuon vertaa viitti ajatella lapsensa parasta.
On hyvä vaan ja osoittaa tutkimuksen joka tukee sinun väitettäsi :attn:
No onhan tuo nyt aivan selvää jokaiselle (tai pitäis olla),ettei tupakointi tee kenellekkään hyvää.
Ihan oikeesti?

Jos sitä luulee olevansa valmis äidiksi,niin voi kyllä aloittaa sen äidiksi tulemisen sillä,ettei laita enää itteensä joka asias etusijalle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiu:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiu:
täs oli nimenomaan pointtina että en ole kuullut tällasia juttuja. Eli miten voin uskoa juttuja mitä en ole kuullut? Aika mahdoton yhtälö.
Siis etkö sä ole neuvolasta saanut tietoa?
Kaiken tarpeellisen. Tupakoinnista terkka vaan totesi, että se pari tupakkaa päivässä on parempi kuin stressi siitä että ei saa polttaa.
Terkkarihan on jumalasta seuraava ja ehdoton totuus tulee sen suusta? Mä kuuntelen 80% oman terkkarini puheesta, loppu jää paskasuodattimeen. Suosittelen sullekin pientä kriittisyyttä. Kannattaa myös pohtia, kumpi on sikiölle haitallisempi cocktail: kehon omat stressihormonit vai röökaamisesta aiheutuva teollinen kemikaaliryöppy? Hmm, ottaisko tänään adrenaliinia vai formaldehydiä..?
Tästä on tutkimuksia suuntaa ja toiseen yhtämonta kumpaakin, eli stressi aiheuttaa sitä tätä ja tuota tupakointi sitä tätä ja tuota.. riippu ihan keltä kysyy, onko sulla se ABSOLUUTTINEN totuus sitten mitä muut vain maailman lääkäriestä ei tiedä..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jive-:
Huoh, koska en siihen hätään jaksanut kaivaa todellisia prosenttilukuja esiin, tarkoitus oli osoittaa rautalangasta mm. Tiulle, että riski on isompi ja kannattaa odotusaikana valita se pienempi riski. Hän ei tuntunut tajuavan, mitä riski tarkoittaa (sitä kun ei voi kartoittaa tämmöisellä kyselyllä). Yllä on kuitenkin todelliset riskiluvut, jos niitä jäi kaipaamaan.
Kannattas jaksaa vaan. Sun uskottavuutes nyt meni vessasta alas kun lähdit heittämään lukuja hatusta.
:attn:
 
"Raskausaikana tupakoineilla on suurempi
riski ennenaikaiseen synnytykseen, johon liittyy aina sikiön kohonnut kuolleisuus ja
komplikaatioriski. Tupakan lähes kaikki myrkylliset aineet (mm. häkä, polysykliset hiilivedyt,
bentseeni, syanidi) läpäisevät istukan"


http://209.85.129.132/search?q=cache:UQMvQGVZcLsJ:www.stumppi.fi/attachments/naisten_taudit.pdf+h%C3%A4k%C3%A4+syanidi+l%C3%A4p%C3%A4isee+istukan&hl=fi&ct=clnk&cd=1&gl=fi
 
Alkuperäinen kirjoittaja sama tyyppi:
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Alkuperäinen kirjoittaja hyvä neuvo terkalta;):
Alkuperäinen kirjoittaja Tiu:
Kaiken tarpeellisen. Tupakoinnista terkka vaan totesi, että se pari tupakkaa päivässä on parempi kuin stressi siitä että ei saa polttaa.
Ja sä uskot:D

Parempi oikeesti jättää ne lapset tekemättä,jos ei tuon vertaa viitti ajatella lapsensa parasta.
On hyvä vaan ja osoittaa tutkimuksen joka tukee sinun väitettäsi :attn:
No onhan tuo nyt aivan selvää jokaiselle (tai pitäis olla),ettei tupakointi tee kenellekkään hyvää.
Ihan oikeesti?
Vähän parempaa lähdettä kuin pelkkää mutua kiitos :attn:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Teräsmami:
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja Teräsmami:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Teräsmami:
Kaverin lapsella paha korvakierre+infektioastma epäily (lääkitys päällä). Sukulaisen vauva kuoli kohtuun loppumetreillä. Syyksi epäillään tupakointia, vaikka lopullista kuolinsyytä voitukaan selvittää.
omat lapseni kaikki kolme tosi allergisia ja infektioastma kahdella, yhdellä korvakierre enkä ole polttanut koskaan ja elin superterveellisesti kaikki raskauden ajat. Olen toki sitä mieltä että totta hemmetissä se tupakointi raskauden aikana jotenkin vaikuttaa mutta ei pidä yleistää.
Taitaa se kaverin lasta hoitanut lääkäri tietää sinua paremmin.
Ai sen että johtuu tupakoinnista, jos se sen pystyy toteamaan niin sillähän on taskussaan juuri kohta lääketieteen Nobel palkinto..
Niin.. Jos lääkäri toteaa tupakan altistavan ko sairauksille + sairauksien olevan tupakoivien vanhempien keskuudessa paljon yleisempiä, luulen sen riittävän. Ilman Nobeleita. Tämä on ihan sama juttu, jos joku väittäisi ettei huumeidenkäyttö tee pahaa sikiölle. Kun sitä ei ole todettu tarpeeksi vedenpitävästi.
Niin mutta altistus ja suora syys yhteys ovat eriasia, puhut kaverin lapsen lääkäristä (et siis edes omiasta lapsistasi vaan taas kuulo puheita) joka on todennut että näin on, et siitä että mahdollista on että näin olisi.. vähän eri painoarvo: ehkä saattaa, kuin tuo ensimmäisesi :näin on
 
hah hah
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Suurin yksittäinen riski kätkytkuolemassa on raskauden aikainen tupakointi.
Ai saamari sentään mitä argumentointia :LOL:

Koko kätkytkuoleman syy on todellinen mysteeri ja asiantuntijatkin heittelee varovaisia arvioita vähän sinne ja vähän tänne. Yhtään todellista riskitekijää kätkytkuolemalle EI ole voitu määrittää, sivistyneitä arvauksia kuitenkin.

Wikipediasta kannattaa aloittaa mutun sijasta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4tkytkuolema

Ja todella harvinainen tuo kätkytkuolema on, vaikkakin kyllä kohdalle osuessaan todella rankka juttu koko perheelle.
Wikipedia on tooodella hyvä lähde asiaan kuin asiaan:D Olisit nyt edes alkuperäislähteitä käyttänyt...
 
niin uskallettiin väittää
Alkuperäinen kirjoittaja pippamama:
No, itse en ainakaan usko tippaakaan siihen että tupakointi raskausaikana vaikuttaisi vauvan kokoon, esikoiseni painoi syntyessään 4580g ja syntyi laskettuna päivänä.. Eikä ollut sokerivauva. Poltin koko raskausajan.
Kummipoika painoi 3900g syntyessään ja hänenkin äitinsä poltti raskausaikana.

Esimerkkejä olisi useampikin, mutta tuolla oli jo puhetta että annetaan niiden kaverin lapsien olla.

Ja se vielä että omanihan ei ole sairastanut mitään, ei edes yhtään flunssaa vaikka sitä kaikilla on tähän aikaan vuodesta. Ei ollut koliikkia, eikä mitään muutakaan.
Eihän se sitä tarkoita että tupakoivien lapset olisivat pieniä sellasia alle 3 kilosia,vaan että olisivat painaneet ilman sitä tupakointia n.200-300g enemmän.
Eli jos lapsi painaa 4kiloa,niin jos et olisi polttanut olis painoa tullut enemmän.
Niin minulle Oulussa selitettiin.
 

Yhteistyössä