Koska uudet perunat muuttuvat vanhoiksi? (vauvan ruoasta)

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
hölmö
Alkuperäinen kirjoittaja hra:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja hra:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kertokaa nyt toiselle yhtä tyhmälle mikä tässä kysymyksessä on niin hauskaa? Kyllä uusista perunoista tehty sose on aikamoista sotkua.
se, kun ne uudet perunat eivät missään vaiheessa muutu vanhoiksi :D elleivät sit homeessa ole.

Perunapussin kun ostat kaupasta niin meinaatko oikeesti, että saat samanlaisia pottuja kun säilöt uusia perunoita kaapissa?? :LOL:
eiköhän ap ihan sillai puolileikillää sanonut sen että muuttuu vanhoiks? torvia on nää jotka nauraa jostai ihan pöljästä..
mut joo varmaa loppuviikosta alkaa saamaan jo vanhaa perunaa.
no kyllä se ihan tosissaan tais luulla, että ne uudet perunat siellä jääkaapissa itekseen muuttuvat vanhoiksi :LOL:
Kylläpä tääl on tänää tyhmää porukkaa!!

 
ap
Höh, miksi niitä ei-uusia perunoita olisi pitänyt kutsua... En mä nyt niin pöljä ole, että luulen näiden uusien perunoiden jotenkin vanhenevan kaapissa. Tarkoitin, kun uusia perunoita ei kerran saa antaa vauvoille, niin mistä sopivaa perunaa.
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Höh, miksi niitä ei-uusia perunoita olisi pitänyt kutsua... En mä nyt niin pöljä ole, että luulen näiden uusien perunoiden jotenkin vanhenevan kaapissa. Tarkoitin, kun uusia perunoita ei kerran saa antaa vauvoille, niin mistä sopivaa perunaa.
no mutta et voi väittää etteikö tuo otsikko ole hauska :D
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Höh, miksi niitä ei-uusia perunoita olisi pitänyt kutsua... En mä nyt niin pöljä ole, että luulen näiden uusien perunoiden jotenkin vanhenevan kaapissa. Tarkoitin, kun uusia perunoita ei kerran saa antaa vauvoille, niin mistä sopivaa perunaa.
no mutta et voi väittää etteikö tuo otsikko ole hauska :D
En niin, kyllä mä itsekin sen hauskuuden tajusin, mutten tajunnut sen olevan noin hauska :)
 
vieras
Soseen tekeminen on kiinni myös perunalajikkeesta. Ei kaikista "vanhoista" perunoistakaan tule kunnon sosetta. Tärkkelyspitoisuus ratkaisee ja eri lajikkeet "kypsyvät" eri aikaan ja on myös jauhoisia ja kiinteitä perunalajikkeita.

Myöhemmin nostettavat ovat parempia muusiperunoita.
 
hevi-vastaava
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Höh, miksi niitä ei-uusia perunoita olisi pitänyt kutsua... En mä nyt niin pöljä ole, että luulen näiden uusien perunoiden jotenkin vanhenevan kaapissa. Tarkoitin, kun uusia perunoita ei kerran saa antaa vauvoille, niin mistä sopivaa perunaa.
no mutta et voi väittää etteikö tuo otsikko ole hauska :D
En niin, kyllä mä itsekin sen hauskuuden tajusin, mutten tajunnut sen olevan noin hauska :)
meillä kaupassa on kyllä ihan ammattitermi toi vanhat perunat. aina kun pottuja tilaankin niin sekin pottutilallinen puhuu niistä niin...
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja hevi-vastaava:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Höh, miksi niitä ei-uusia perunoita olisi pitänyt kutsua... En mä nyt niin pöljä ole, että luulen näiden uusien perunoiden jotenkin vanhenevan kaapissa. Tarkoitin, kun uusia perunoita ei kerran saa antaa vauvoille, niin mistä sopivaa perunaa.
no mutta et voi väittää etteikö tuo otsikko ole hauska :D
En niin, kyllä mä itsekin sen hauskuuden tajusin, mutten tajunnut sen olevan noin hauska :)
meillä kaupassa on kyllä ihan ammattitermi toi vanhat perunat. aina kun pottuja tilaankin niin sekin pottutilallinen puhuu niistä niin...
siis kyllä minäkin puhun vanhoista perunoista. mutta uusien perunoiden muuttuminen vanhoiksi perunoiksi kuulostaa kyllä perin oudolta
 
viljelijä
varhais peruna muuttuu kesäperunaksi kun kuori vahvistuu, eli sitä pystyy kuorimaan, uusissahan se kuori on ihan ohut ja helposti hajoava, siten niitä ei saa säilyttää vaan syödä samantien.
soseen tekeminen riippuu täysin perunalajikkeesta, siiklistä, timosta, rikeasta tai muusta aikaisesta lajikkeesta ei edes kannata tehdä sosetta ne ei ole siihen tarkoitettu. mutta nyt jo varmaan kaupasta saa esim. rosamunda-perunaa, eli ns. punaista perunaa siitä tulee helposti todella sileää ja hyvää muusia silkkikurkullekkin
 
ja
sitä paitsi vauvoille ei suositella pieniä noin aikuisen peukalonpään kokoisia perunoita. kyllähän sä voit juhannuksen tienoilla uusia perunoita syöttää jos ovat tarpeeksi suuria, muttei niistä sosetta voi tehdä
 
Varhaisperuna / uusi peruna, kesäperuna, varastoperuna. Vanha peruna tarkoittaa lähinnä edellisen kasvukauden perunaa silloin kun on jo uuden kasvukauden perunaa. Eli kyllä siitä "uudesta perunasta" tulee kaapissa vanhaa mikäli se säilyy.
Varastoperunaksi kasvatettava peruna nostetaan syksyllä kypsymisen mukaan, toiset lajikkeet kasvavat nopeammin toiset hitaammin. Joku aika ennen perunannostoa varret tuhotaan joko koneellisesti tai sitten sopivalla "aineella", tällöin peruna ei enää kasva kokoa vaan alkaa kehittää paksumpaa kuorta ja se taas auttaa säilymään varastossa ja ehkäisee säilymistä haittaavaa kolhiintumista, ehkäisee vihertymistä.
Muusiin käyviä perunalajikkeita on sekä aikaisissa että myöhäisissä perunoissa, kaikki myöhäisetkään = syksymmällä nostettavat lajikkeet eivät käy muusiin.
Pienten perunoiden myrkyllisyydestä sen verran että siinä tarkoitetaan keskenkasvuista perunaa, eli kyllä niitä pieniä perunoita on myös "vanhoissa perunoissa", idea on vähän sama kuin raaka marja - kypsä marja.
Saatto ajatus katketa välillä kun jouduin keskeyttämään niin monesti :whistle:
 
vierailija
Kyllä se uusi perunakin vanhaksi kaapissa muuttuu. Ainakin meillä. Keitin pitkään kaapissa seisseet, ihan ok-oloiset uudet perunat ja niistä tuli varsinaisia kumipalloja. Ei tarvinnut syödä.
 
vierailija
Oon käsittänyt, että noita isompikokoisia uusia perunoita voi antaa vauvallekin. Ne ihan pikkuriikkiset vain olisivat vaarallisia (ja vihreät tietty myös, mutta eihän vihreitä vanhoja perunoitakaan saa syödä).
Kun nostatti niitä potteja, ne täytyy heti viedä pois päivänpaisteesta, ettei niihin kehity solaniinia. Ja kuivana vasta viedään kellariin.
 

Yhteistyössä